Mil Mi-2

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
Abakan An-94
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 1/8/2009, 10:23
Bydliště: Praha ( mometálně Petrohrad )

Mil Mi-2

Příspěvek od Abakan An-94 »

Mil Mi 2

Stroj Mi 2 je maličký vrtulník určený primárně pro přepravu osob (6-8 , tedy pro přepravu důležitých VIP) , někdy se používá i k evakuaci raněních nebo k přepravě neoběmného materialu ( s vymontovanými sedačkami). Je přímím ptomkem stroje společnosti Michail Mil Mi-1. Mi-2 byl oproti mi-1 vybaven novým turbohřídelný motorem GTD350. Prvenstvý v montování turbohřídelných motorů na vrtulníky však patří USA.

Obrázek
Polský Mi-2 náležíci námořnictvu

Mi-2 byl navržen v SSSR ale po dohodě v roce 1964 byla výroba přenechána Polské Lidové Republicev závodu WSK-Świdnik v Letech 1965-85 ( první prototyp vzlét na podzim 1961 )

Mohl nést doplňující výzbroj , standartně nosice 57mm Raket. V dobách kdy ještě neexistovali bitevní vrtulníky jako je Mi-24, zastával taky roli bojového vrtulníky vybaveného PTŘS střelami 9M14M Maljutka.

Obrázek
Nemalé množstvý vrtulníků sloužilo také v NDR , po jeho pádu se uplatnili jak v Buneswehru tak i u Policie

Mil-2 je doposud ve službě Armády Ruské Federace ( bude sloužit do roku 2015) , Polska , ČR , SR , Maďarska , Bulharska , Lybie ,Iráku, Mexika ,Severní Korei a v malé míře i Rumunska, Albánie,Arménie , Kuby i Sýrie. Ukrajina nemálo svých Mi-2 prodala
do Džibutska.

Obrázek
Interiér Stroje

TTD
Osádka : 2 ( Pilot + Možný Střelec)
Nostnost 700-850kg ( obvyklá zátěž ) 1170kg ( Maximum)
Hmotnost : 2380kg
Pohoná Jednotka : 2xTurbohřídelný PZL GTD350 ( jeden o výkonu 294kW )
Maximální Rychlost : 204 km/h ( s 200kg zátěží)
Stoupavost : 4,9m/s
Dolet:400-450km
Výzbroj : Zádná
Dodatečná Výzbroj: 57mm S-5K , či 9M14 Maljutka (At-3 Sagger)

Obrázek
"Zaparkované" Mi-2 u města Borovaja

Lehký neúplný výčet odvozených verzí Mi-2:

Mi-2B : exporní model pro střední východ
Mi-2Ch : Chemický průzkum
Mi-2D : Velitelstvý Stroj s vylepšenými komunikačními systémi
Mi-2RL : Létající Ambulance
Mi-2RM : Námorní záchraná služba
Mi-2Ro : průzkumná verze
Mi-2S : vylepšená verze pro záchranu osob z "horkého prostoru)

K tomuto stroji mám silný vztah , měl jsem možnost se vněm za svůj (poměrně krátký) život proletět.

[článek berte s rezervou , je to můj první therad na palbě , pokud mě upozorníte případné chybi se vynasnažím odstranit)
Naposledy upravil(a) Abakan An-94 dne 31/8/2009, 19:50, celkem upraveno 2 x.
-Po hře se král i pěšák vrací do stejné krabičky- italské přísloví
Uživatelský avatar
Abakan An-94
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 1/8/2009, 10:23
Bydliště: Praha ( mometálně Petrohrad )

Polský Upgrade

Příspěvek od Abakan An-94 »

Aneb co má a nemá Mil Mi 2 a W-3 Sokol společného

Obrázek
Polský W-3 Sokol (ve službách Českého letectva)
Naposledy upravil(a) Abakan An-94 dne 31/8/2009, 20:06, celkem upraveno 1 x.
-Po hře se král i pěšák vrací do stejné krabičky- italské přísloví
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17761
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

No škoda, o Mi-2 by se dalo psát a psát. Maličký stroj to zrovna není, je to vcelku velká kráva. A o přímé línii z Milu-1 se dá dosti pochybovat. Mil se sice snažil využít maximum komponent z jedničky, ale zůstalo pouze u té snahy. Je to stejné jako tvrdit, že z Felicie byla vyvinuta Octavie.
Za další vyvinut byl u Mila, ale dotažení vývoje do výroby bylo přenecháno PZL.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Tyhle éra jsem si za své služby hlavně v Bechyni u letky a odřadů velmi oblíbil. Inženýři se v názorech na ně maličko lišili.

Inženýr od letky je nazýval termínem: "ten krám ve druhé stojánce" a podobně.

Inženýr od odřadů je měl raději a byly pro něj " potratem s vrtulí"

Jinak pro autora - udělej něco s fotkama - nevlezou mi na monitor.

EDIT - pro autora II: Asi by to ale chtělo tento článek trochu propracovat. Podívat se na jiné zdejší práce o letadlech a tak nějak by to mohlo vypadat.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1372
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od p3tris »

V československém letectvu byly prý zkoušeny Mi-2 vyzbrojené protitankovými raketami 3M11 Falanga. Bohužel jsem o tom nenašel žádné záznamy a už vůbec né fotografie. Neměl by je někdo z vás?
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5859
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

V československém letectvu byly prý zkoušeny Mi-2 vyzbrojené protitankovými raketami 3M11 Falanga. Bohužel jsem o tom nenašel žádné záznamy a už vůbec né fotografie. Neměl by je někdo z vás?
Smolím článek o ozbrojených vtrulnících, tak mrknu...a pokud nemám, tak zkusím do uveřejnění sehnat :) Je to určitě Mi-2 a ne třeba Mi-4?
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Maljutku (tú skúšali aj poliaci), i Fagot/Konkurz, by som bral, ale falangu moc nie - potrebné bloky, hlavne rádioaparatúry, sa až tak ľahko zabudovať nedajú, vážia celkom dosť a hlavne - sú dosť drahé, značne drahšie než systém z Maljutky alebo Fagotu/Konkurzu. Navyše, kým aparatúra z Maljutky sa robila aj u nás (Fagot/konkurz neviem), Falanga bola dovozová.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1372
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od p3tris »

No právě že to měli být opravdu Falangy na Mi-2. Brácha to scháněl různě po modelářských fórech, ale nic nesehnal. Dokonce se prý ptal i nějaký bývalý vysoký šajby od vrtulníkářů. Prý to zkoušeli, ale fotky nikdo nemá. Možná ve VHÚ. Tak jsem mu slíbil, že to zkusím tady.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17761
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Mám za to, že bitevní protitanková verze k nám byla zapůjčena z Polska a pro velký úspěch vrácena. Ale jakou verzi PTŘS nesla si už nepamatuji
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Sup
svobodník
svobodník
Příspěvky: 28
Registrován: 14/2/2012, 20:35
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Sup »

p3tris píše:V československém letectvu byly prý zkoušeny Mi-2 vyzbrojené protitankovými raketami 3M11 Falanga. Bohužel jsem o tom nenašel žádné záznamy a už vůbec né fotografie. Neměl by je někdo z vás?
Nezdá se mi to příliš pravděpodobné. Verze Mi-2URP (uzbrojony w rakety przeciwpancierne), která byla pro použití Falang přímo určena, nebyla ve výzbroji ČSLA. Ostatně ani nikde jinde, mimo Polsko. Nosič raket montovaný na Sovětskou verzi B-2B (V-2V) byl pro změnu zase jen zkušební...

Nicméně pár fotek je na ruských webech:

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
...výrobky vycházející z mých dílen, jsou zatím příliš veliké a nehodí se než ku létání...
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5859
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Verze Mi-2URP (uzbrojony w rakety przeciwpancierne), která byla pro použití Falang přímo určena, nebyla ve výzbroji ČSLA.
A nejde spíše o Maljutky?
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Sup
svobodník
svobodník
Příspěvky: 28
Registrován: 14/2/2012, 20:35
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Sup »

Polarfox píše:
Verze Mi-2URP (uzbrojony w rakety przeciwpancierne), která byla pro použití Falang přímo určena, nebyla ve výzbroji ČSLA.
A nejde spíše o Maljutky?
Díky za upozornění. Nejspíše je to tak.
Komplex "Falanga" byl dle popisu u fotek 1+2 asi jen na B-2B - Опытный вооруженный вертолет В-2В с ПТУР комплекса "Фаланга"
a
verze URP byla vyzbrojeny "Maljutkami" - Мi-2URP - противотанковый. Вооружён пушкой НС-23, 2 пулемётами ПК и 4 противотанковыми ракетами 9М14М "Малютка".
...výrobky vycházející z mých dílen, jsou zatím příliš veliké a nehodí se než ku létání...
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5859
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Alespoň tak jsem to pochytil při studiu materiálů. Když použiju hrubé poznámky pro článek, tak v Polsku by se to mělo s verzemi mít takto:

Mi-2US (Uzbrojenie Strzeleckie) – 31 ks v letech 1969 až 1973, Polsko
Mi-2US exportní – bez NS-23, od 1972
Mi-2URN (Uzbrojenie Rakietowe Niekierowane) – 8 ks v letech 1972 až 1974, NS-23 a 2x Mars 2 (16x 57mm S-5)
Mi-2URN exportní – bez NS-23, od 1972
Mi-2URP (Uzbrojenie Rakietowe Przeciwpancerne) – 41 ks v letech 1974 až 1983, NS-23 a 4x 9M14M
Mi-2URP exportní – bez NS-23, od 1972
Mi-2URS (Uzbrojenie Rakietowe Samonaprowadzające) – 1 ks v roce 1982, NS-23 a 4x 9M32M
Mi-2URP-G (Uzbrojenie Rakietowe Przeciwpancerne z Gad) – 3 ks v roce 1984, NS-23, 4x 9M14M a 4x 9M32M
Mi-2URP (NVG) – 2 ks v roce 2008, uzpůsobeny pro vedení bojové činnosti v noci
Mi-2URP-G (NVG) – 12 ks v roce 2008 (?), uzpůsobeny pro vedení bojové činnosti v noci
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17761
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

O tom, že se zde zkoušely bitevní verze Mi-2 jsem četl na více zdrojích, a všechny skončily tím, že byly následně vráceny do Polska kvůli nedostatečné výkonové rezervy.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Sup
svobodník
svobodník
Příspěvky: 28
Registrován: 14/2/2012, 20:35
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Sup »

Polarfox píše:Alespoň tak jsem to pochytil při studiu materiálů. Když použiju hrubé poznámky pro článek, tak v Polsku by se to mělo s verzemi mít takto:...
Ono těch verzí a konverzí s různou výzbrojí a vybavením bylo dokupy o dost víc v součtu SSSR a Polsko by to mohlo být jako na vloženém obrázku. Jsou tam zahrnuty i modifikace vyrobené třeba jen v jenom kusu.
Omlouvám se za vložení originálu v ruštině. Až najdu víc času, přeložím a upravím příspěvek.

@ skelet: to bude rozhodně pravda. Já jsem měl na mysli, že Mi-2 s raketovou výzbrojí nebyly ve stavu letectva ČSLA. Předváděčky a zkoušky vrtulníků, jenž byly majetkem výrobního závodu, nebo polské armády jsou hodně pravděpodobné.

Obrázek
...výrobky vycházející z mých dílen, jsou zatím příliš veliké a nehodí se než ku létání...
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mil Mi-2

Příspěvek od Flogger G »

S vrtulníkem Mi-2 jsem získal osobní zkušenost (jako cestující) ke konci 80. let, kdy jsme převáželi dokumentaci letounu do opraven. Oproti svému předchůdci Mi-1/1A byl rychlejší a především naši skupinu odvezl celou při jednom letu i se všemi zavazadly, v případě Mi-1 by musel vrtulník letět minimálně dvakrát. V roli spojovacího prostředku určitě stroj na svém místě a rozhodně byl schopný i ve funkci létající sanitky.
Co si jedinec odnesl jako zvláštnost z letu tímto aparátem? Pilot neustále srovnával vrtulník do směru, i když bylo bezvětří nebo vítr vál ve směru 0°/180°vůči kurzu letu. Vrtulník byl značně směrově nestabilní, což z jiných strojů OKB Mil neznám, případně tato vlastnost nebyla tak markantní, jako na Mi-2.
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Re: Mil Mi-2

Příspěvek od lamada »

Ahoj přátelé létajících aparátů.
Možná , že se budu plést ale pokud si pamatuji tak Mi -2 sloužili v našem letectu někdy od roku (+,-) 1985. V Bechyni u vrtulníkového odřadu nahradili stroje Mi 4, další jednotkou která je měla byl vrtulníkový odřad v Plzni - Líních. U tohoto odřadu sloužil npor Komárek a por. Goril kteří s Mi 2 nedaleko obce Staňkov ohlásili závadu a poté ostře točili jihozápad. Za cca.3 hod již byla vidět na ARD Mi 2 s našimi znaky jak sedí v poli nedaleko jakéhosi Německého městečka - palivo jim až do Regensburgu nestačilo. :roll:
Další jednotkou kde se používali tyto stroje ve větším množství již byl jen školní pluk v Piešťanech kde sloužili pro výcvik vrtulníkových osádek.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Vrtulníky“