Mil Mi-4

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Mil Mi-4

Příspěvek od sa58 »

Vrtulník Mil Mi-4
… Sikorsky z východu ...


Obrázek
Dnes již vrtulníky (helikoptéry) tvoří nedílnou součást našeho života, v některé odvětví si již bez nich nedokážeme ani představit. Ale na rozdíl od letounů s pevnými křídly se o nějakém seriozní výrobě a smysluplném nasazení dá mluvit až od konce druhé světové války, do té doby bychom mnoho vrtulníků na nebi neviděli. Prim v té době hraje Německo (samozřejmě jen během války) a USA, Sovětský svaz však coby vítězná velmoc nemohl zůstat pozadu. V té době se na scéně objevuje několik konstrukčních kanceláří, mimo známého oblíbence A.S. Jakovleva se zde setkáváme s dnes již světoznámými jmény M.L. Mil a N.I. Kamov, tuto trojici doplňuje předválečný „matador“ z CAGI, I.P. Bratuchin.

Posuneme se na začátek 50. let minulého století, probíhá konflikt v Korei a zde poprvé ve větší míře dochází k nasazení vrtulníků. To samozřejmě nemohlo zůstat bez odezvy u východního obra. Zde samozřejmě stále vládne rukou tvrdou komunistický car Josif Stalin, ten si jako správný despota povolal jednoho červnového dne léta páně 1951 trojici konstruktérů. Každý z této trojice měl během jednoho roku postavit prototyp středního a těžkého vrtulníku. Kamov si dokonce dovolil nejvyššímu oponovat, tvrdil, že nestihne do té doby připravit projekt těžkého vrtulníku (Ka-14-2), dostal se tak na „index“ u Lavrentije Berji a jak se říká „spadl z lopatky“. Na příští jednání tak dorazil jen Jakovlev a Mil, z této dvojice si Jakovlev vybral vývoj těžkého vrtulníku. Obě OKB měly spolupracovat a některé důležité komponenty (nosný rotor, pohon) měly být použity na obou projektech. Dnes nás už ani nepřekvapuje, že tyto systémy měla vyvíjet Milova OKB a CAGI, Jakovlev si asi coby zkušený aparátčík dovedl přizpůsobit „vývoj“ k obrazu svému... A jak to tak už bývá, Jakovlevův tandemový Jak-24 pomalu upadl v zapomnění, zatím co Milův stroj se stal známým na celém světě (tedy skoro všude).

Obrázek Michail L. Mil

V roce 1947 se stal Michail L. Mil (Михаил Леонтьевич Миль) vedoucím nově založené konstrukční kanceláře OKB-3, přejmenované na OKB-329 (nyní jen OKB Mil), jeho prvním poválečným dílem je lehký vrtulník Mi-1 (GM-1). Jednalo se o úspěšnou konstrukci, ale armáda (nebo sám nejvyšší „guru“ Stalin) potřebuje vrtulníky těžší kategorie, schopné převážet nějaký smysluplný náklad nebo výsadek. Mil obdrží zadání na střední dopravní vrtulník, jeho nosnost měla být 1200 kg. To odpovídalo dvanácti osob, v případě nákladu měl být vrtulník schopen „uvést“ vozidlo GAZ-69 (tady se mi to moc nezdá, gazík má hmotnost více jak 1,5 tuny...), kanony ráže 57 a 76 mm nebo dva motocykly. Jak jsem již výše uvedl, termín byl šibeniční, OKB na to měla jen jeden rok. Ale naštěstí ve „vyspělém“ světě přece existuje velmi jednoduchá metoda, dotažená dnes do dokonalosti novodobými feudalisty z Číny. I když v roce 1951 se nemohl konstrukční tým spolehnout na Google, sestava MVD a MGB (předchůdci KGB) fungovala dokonale. V zemi úhlavního nepřítele vzlétl v roce 1949 vrtulník S-55 ruského konstruktéra Igora Sikorského, nebylo nic jednodušší než použít již vyzkoušenou koncepci s motorem v přídi. Je třeba ale připomenout, že v té době asi ani jiné řešení nepřipadalo v úvahu, turbohřídelové motory byly ještě „na houbách“ a konstruktéři prostě vařili z toho, co bylo již otestováno.

Obrázek V-12


První prototyp vrtulníku nesoucí tovární označení VD-12 (V-12) byl vyroben v dubnu 1952, úkol od samotného Josifa byl splněn. Koncem dubna byl prototyp podroben upoutaným testům a v červnu se poprvé podíval do vzduchu bez cizí pomoci. Po továrních testech následují ty státní (září až listopad), po jejich vyhodnocení komise doporučuje jeho výrobu. Na světě je tak nový vrtulník s označením Mi-4, kód NATO má pro něj jiné označení – Hound. Během testů se objevila jen jedna závažnější chyba, u rotorových listů docházelo k jejich třepetání. Tento problém se snažili odstranit inženýři CAGI, přišli s novým profilem koncové části listů. Ani životnost listů nepatřila zrovna k přednostem stoje, průměr 100 hodin byl děsivý i pro zemi našich východních sousedů. Nakonec se to opět podařilo vyřešit „čínskou cestou“, podle všeho byl zakoupen! jeden Sikorsky S-58 (výkonnější verze S-55) a na Mi-4 jsou použity celokovové listy z tohoto vrtulníku (asi proběhla nějaká úprava, minimálně se používají výkresy s jednotkami SI).

Obrázek testy prototypu

Podívejme se raději blíže na konstrukci Mi-4. Jde o celokovový vrtulník klasické koncepce s jedním nosným a jedním vyrovnávacím rotorem. V přídi je uložen pohon, za (a nad) motorovým prostorem je umístěna vyvýšená pilotní kabina, nákladový prostor je umístěn v trupové gondole.

Obrázek

V pilotní kabině jsou vedle sebe dvě pilotní místa, za pravým pilotem má své sklopné sedalo palubní technik. Po sklopení tohoto sedadla je možno po žebříku sestoupit do nákladového prostoru. Piloti pro přístup do kabiny používají velké prosklené odsuvné dveře kabiny, k nim se dostanou díky madlům a stupačkám na vnější straně trupu. Stroj je vybaven kompletním zdvojeným řízením. Nákladový prostor (objem 16 m3) je přístupný dveřmi na levé straně, pro větší předměty jsou vzadu umístěna velká dvoukřídlá vrata, otevírající se do stran. Při přepravě rozměrnějších nákladů se dala vrata demontovat, podobně šlo vysadit i s rámem levé trupové dveře. Otvor na levé straně je tak větší a mohou ho lépe využívat výsadkáři, další možností je instalace elektrického navijáku o nosnosti 150 kilogramů. Po stranách nákladového prostoru byla osazena trojice kulatých oken, otvory v nich mohl výsadek vést palbu ze svých ručních zbraní. V civilní verzi jsou kulatá okna nahrazena obdélníkovými. U vojenské verze byl výsadek usazen pod okny na podélných sklopných lavicích, do vrtulníku se vlezlo až 14 (16?) plně vystrojených a vyzbrojených vojáků.

Docela zajímavý je podvozek, tvoří ho čtveřice přistávacích kol. Přední malá kola (rozměr 400x150) byla natáčecí a jejich rozchod je 1.530 mm, zadní kola hlavní podvozku (rozměr 700x250) mají rozchod 3.820 mm. Rozvor podvozku je 3.750 mm. K podvozku je možno ještě zařadit hydraulickou ostruhy pod koncem ocasního nosníku, ta měla zabránit střetu vyrovnávacího rotoru se zemí při poněkud divokém přistání pod velkým úhlem.

Pohon obou rotorů zajišťuje osvědčený motor Švecov AŠ-82V, jde o čtrnáctiválcový, vzduchem chlazený dvouhvězdicový motor s plnícím kompresorem. Motor je umístěn šikmo v přídi stroje (pod úhlem 25°), náhonový hřídel vede částečně přes pilotní kabinu (mezi sedačkami pilotů) do hlavního reduktoru. Z hlavního reduktoru vede vystupuje nahoru hřídel nosného rotoru, maximální otáčky na výstupu jsou 178 ot/min. Pro pohon vyrovnávacího rotoru je z hlavního reduktoru vyvedena transmisní hřídel k vloženému reduktoru, ten zvedá osu hřídele o 45° ke koncovému reduktoru, ten ji otáčí o 90° doprava. Průměr třílistého vyrovnávacího rotoru je 3,6 metru, vrtule je v tlačném provedení. Čtyřlistý nosný rotor má průměr 21 metrů a smysl jeho otáčení je pravotočivý. Na ocasním nosníku jsou na obou stranách namontovány stabilizátory, jejich úhel náběhu se pohybuje od -7° do +10°. Hlavní palivová nádrž je umístěna nad nákladovým prostorem (objem 960 až 1000 litrů), do nákladového prostoru lze ještě umístit přídavnou palivovou nádrž.

Obrázek Mi-4A a AV

Parametry motoru Švecov AŠ-82V
Tady jsem chtěl napsat něco o motoru, ale potom jsem si uvědomil, že díky Ikalově článku na Palbě by to bylo nošení biopaliva do lesa. Veškeré informace se dozvíte TADY


Vojenská verze je vybavena střeleckou „věží“ pod trupem, jde o vanu namontovanou pod přídí vrtulníku. V ní je umístěn dopředu střílející těžký kulomet Afanasjev A-12,7 (TKB-481) ráže 12,7 mm, zásoba střeliva je 200 nábojů ráže 12,7x108. Kulometem lze vést palbu v rozsahu +/- 30° do stran a -55° směrem dolů. Kulomet je ovládán přes řídítka, zaměření napomáhá optický zaměřovač K-10T. Palubní technik při střelbě klečel v druhé polovině vany, zde je k dispozici na podlaze nouzový poklop. Další možná výzbroj bude zmíněna u jednotlivých variant Mi-4.

Tolik něco málo o konstrukci, sériová výroba začala v roce 1953, veřejnosti se vrtulník poprvé představil téhož roku na přehlídce v Tušinu. Do roku 1966 je vyrobeno více jak 3200 strojů, dalších 545 vrtulníků bylo vyrobeno v Číně. V jednom ze zdrojů jsem napočítal 59 různých verzí tohoto vrtulníku, na webové stránce výrobce je odkaz na 28 verzí. Vyhnu se civilním verzím a zkusím něco mála napsat o těch vojenských verzích.

Mi-4
Základní vojenská výsadková verze se sklopnými sedačkami.

Mi-4A
Upravená základní verze, vyráběná od roku 1958, od roku 1960 je používán nový typ listů nosného rotoru. Střelecká vana je kratší (o 650 mm), na bocích se objevují závěsníky pro čtyři trubkové raketnice UB-16-57 nebo stejný počet pum ráže 100 kg. Do raketnice UB-16-57 se nabíjelo 16 neřízených raket S-5 ráže 57 mm. Po odstranění zadních vrat bylo možno používat zařízení pro kladení min.

Obrázek

Obrázek Raketnice UB-16-57

Mi-4ADT nebo ADV
Další modernizace verze A, oproti předchozím verzím je vrtulník vybaven autopilotem AP-31, dále je zvětšen stabilizátor a jsou modifikovány rotorové listy.

Obrázek

Mi-4AV
Ozbrojená verze A, jde o bitevní variantu Mi-4A. Na boční závěsníky (spodní poloha) lze zavěsit šest raketnic UB-16-57 nebo UB-32A-57 (16 nebo 32 x S-5), nad nimi je posazena čtveřice PTŘS 9M17M „Falanga“. Další možností je zavěšení šesti pum ráže 100 kg, čtyř 250 kg nebo dvou 500 kg pum. Mezi léty 1969 a 1972 je takto upraveno asi 200 vrtulníků verze A.

Mi-4C
Varianta pro vedení REB, sloužící pouze v SSSR. Těžko říci, co všechno bylo v nákladovém prostoru. Rozeznatelná díky anténám na vnějším trupu.

Mi-4FV nebo KV
Stroj určený k navádění pobřežních plavidel námořnictva, spojení zařizoval systém Kvarc 49

Mi-4GR
Retranslační varianta s radiostanicí Grebešok 3

Mi-4M nebo PLO nebo VM
Protilodní verze pro boj s ponorkami a plavidly, v přídi je umístěn radiolokátor Kurs, později Kurs M. V gondole pod trupen seděl operátor bojových systémů, v nákladovém prostoru byla umístěna palivová nádrž o objemu 500 litrů, tu doplňuje ještě echolokátor Baku. Ve spodní části nákladového prostoru jsou umístěny hlubinné pumu, osádka má k dispozici v případě havárie nafukovací člun a plovací vesty. Sériově vyráběné stroje nesou označení M.

Obrázek

Mi-4ME
Exportní provedení verze M s radiolokátorem Rubin-V, pozdější verze již mají zabudovaný typ RBP-4G.

Obrázek

Mi-4MO
Verze M vybavená systémem pro vyhledávání ponorek Oka.

Mi-4MR
Verze M s radiolokátorem Rubin-V.

Mi-4MS
Verze M se systémem Sura pro dálkové vyhledávání plavidel.

Mi-4MT
Upravená bojová verze M, šlo o stroj vybavený torpédy (PLAT-1), střelami Kondor nebo hlubinnými pumami o hmotnosti 520 kg.

Obrázek

Mi-4PM
Stroj určený je kladení protipěchotních min.

Mi-4PP nebo MK
Verze určená k REB, vybavená systémem Maják-3

Obrázek

Mi-4RI
Stroj s vyhledávacím systémem RION, jeho úkolem bylo vyhledávání plavidel.

Mi-4RP a RŠ
Testovací verze ADV, šlo o testy nosného rotoru s výdrží 500 (RP) a 600 hodin (RŠ). Nakonec byla použita US verze S-58.

Mi-4S
Sanitní verze pro transport zraněných, do nákladového prostoru se vleze 8 nosítek a jeden ošetřovatel, další variantou jsou 4 nosítka a 2 ošetřovatelé. Několik strojů je upraveno do podoby létajícího operačního sálu.

Mi-4PS
Námořní záchranářská verze, vychází z Mi-4S, v nákladovém prostotu je uložena nádrž o objemu 500 litrů. Osádka má k dispozici nafukovací člun, provazový žebřík a jeřáb.

Mi-4SP
Další vývojová varianta verze PS, v přídi je instalován radiolokátor Rubin-V, v nákladový prostoru jsou dvě nádrže po 500 litrech paliva. Stroj má již namontovány nafukovací plováky pro možné přistání na hladině, místo výzbroje jsou na bočních nosnících umístěny osvětlovací pumy nebo boje s barvou.

Obrázek

Mi-4T
Vrtulník určený k boji proti námořním cílům, nebyl však vybavený vyhledávacím radiolokátorem. Spolupracoval proto ve skupině s Mi-4M. Nákladový prostor se změnil v pumovnici, stroj nesl až čtyři torpéda či hlubinné pumy o celkové hmotnosti 520 kg.

Mi-4TARK
Naváděcí a průzkumná verze, vybavená televizními kamerami, sloužila pro navádění dělostřelectva v reálném čase.

Mi-4U
Další námořní verze určená k vyhledávání nepřátelských plavidel. U v názvu znamenalo „uspěch“, mělo jít o název vyhledávacího zařízení. Stroje se dají rozpoznat podle dielektrických krytů na přídi a zádi vrtulníku.

Obrázek

Mi-4UM
Vyřazené Mi-4 nečekala sluneční lázeň někde v poušti, OKB Mil je předělala na cvičné cíle, řízené dálkovým ovládáním.

Mi-4VKP
První vzdušné velitelské stanoviště Rudé armády, v přední části nákladového prostoru jsou místa pro velení, v zadní části mají své stanoviště dva radiooperátoři. Antény radiostanic jsou namontovány v zadní části trupu.

Mi-4VP
Vojenská varianta přepravní varianty Mi-4P, armáda ho používala pro transport vyšších velitelů. Ve stroji měl mimo „papaláše“ stanoviště radiooperátor se svými radiostanicemi pro případné spojení s velením.

Toto byl krátký soupis vojenských variant, asi bylo třeba se také telegrafický zmínit o civilních strojích.
K – jeřáb
L (VL) – luxusní přepravní varianta, ale také verze pro hašení požárů...
P – přepravní verze

Obrázek Mi-4P

PG – prototyp pro nákladní verze (vnější břemena)
S – záchranná varianta, také ale třeba salónní provedení

Obrázek Mi-4S

SV – verze pro provoz v severských oblastech
Sch (VA) – zemědělská varianta s postřikovacím zařízením

Obrázek Mi-4Sch

Šč – polární zásobovací verze
GF – nákladní víceúčelová verze

Obrázek Mi-4GF

Tolik něco málo o sovětských variantách, to však není všechno. Čínská lidová republika získala podklady pro licenční výrobu již v roce 1959, trvalo ale ještě další čtyři roky, než byla tato „velmoc“ schopna vyrobit první letuschopný vrtulník Z-5 (srpen 1963). První vyrobené stroje jsou identické se sovětskou verzí Mi-4A, pozdější verze jsou mírně odlišné od sovětského vzoru. V roce 1979 získala lidová republika kanadské motory Pratt & Whitney Canada PT6T-6 "Twin Pac", po úpravě přídě byl v roce 1979 zabudován do Z-5. Cekem je vyrobeno asi 545 vrtulníků Z-5, výroba je ukončena v roce 1979

Obrázek Z-5

Ještě je třeba se krátce zmínit o Mi-4 a službě v Československu. První vrtulníky jsou dodány v květnu 1955, jde o devět vrtulníků, označených naším letectvem VR-4. Od poloviny roku 1956 nese u nás Mi-4 označení V-4, od 22.11.1956 se stroj i u nás konečně vrtulník jmenuje Mi-4. Je jich celkem dodáno asi 155, poslední z nich jsou vyřazeny v roce 1986.

Obrázek

Zajímavá je naše ozbrojená verze Mi-4B, naši konstruktéři nejprve navrhli závěsníky pro čtyři raketnice UB-16-57, ty byly umístěny nad sebou. Problémem ale bylo praskání závěsníků, v praxi se zavěšovali pouze dvě pumy. Pozdější verze umožňovala zavěsit až tři bloky UB-16-57 nebo JJRO-130. Nakonec se používala varianta se čtyřmi bloky UB nebo JJRO (RB-130-4), testovala se i možnost použití PTŘS 9M14M
Maljutka.

Obrázek Raketové bloky RB-130-4


Technické parametry Mi-4:
délka trupu – 16,97 m
délka s otáčejícími se rotory – 25,02 m
průměr nosného rotoru – 21,00 m
průměr vyrovnávacího rotoru – 3,60 m
výška – 5,18 m
hmotnost prázdného stroje – 5200 kg
maximální hmotnost – 7800 kg
maximální rychlost – 189 km/h
cestovní rychlost – 140 km/h
dostup dynamický - 5500 m
dolet – 410 km
osádka – 2+1

To by asi bylo o Mi-4 všechno, víc jsem toho neopsal, i když hlavně polský zdroj pitvá Mi-4 opravdu do detailu.


Použité zdroje:
Jakub Fojtík – Ruské vrtulníky
Ing. Jan Martinec – Mil Mi-4 – ATM 4/2006
Jerzy Grzegorzewski – Smiglowiec Mi-4
František Kořán/Miroslav Khol – Mi-4 in detail
http://www.vrtulnik.cz
obrazová příloha:
www.airwar.ru
www.wp.scn.ru/ru
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17757
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Malá poznámka - v době zadání parametrů vývoje se ještě vyráběl GAZ 67 a to až do roku 1953. A "67" vážila cca 1,2tuny http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3396
EDIT: Podle VECTORSITE.NET, byla životnost rotoru následující :
do roku 1954 - 100hodin
od roku 1954 - 300hodin
od roku 1957 - 600hodin
od roku 1960 - 1500hodin (celokovový)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Na tom druhém videu je vidět v akci kulomet ovládaný "motocyklovými říditky".
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Tento článek jsem si četl už několikrát. Nemám co bych dodal k jeho kvalitě- je to prostě sapíkovina tedy to má punc.

V roce 1987 když jsem se hlásil v 6613 Bechyně, jsem viděl poslední dva kusy, které ještě byly ve stavu ČSLA ale už dva roky byly mimo provoz. Nakonec skončily ve šrotu. Ještě v roce 1989 v létě ležely ve skladu LTZ dva fungl nové nádherné motory AŠ-82V, nakonec skončily ve šrotu také.

Dva kusy ale v relativně špatném stavu stojí v muzeu ve Vyškově na Moravě. Na obrázku jsou zde:

http://www.lhs-vyskov.cz/airexp.html
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 12/3/2010, 06:41, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Padouch
praporčík
praporčík
Příspěvky: 365
Registrován: 12/9/2008, 22:07
Bydliště: Bystřec City

Příspěvek od Padouch »

Jeden vrtulník MI-4 sovětské armády havaroval v srpnu 1968 během invaze u Kostomlat. V létě 2007 jseme místo havárie prohledávali detektorem kovů a několik úlomků z tohoto vrtulníku mám doma v šuplíku.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Mi-4 byl určitě dříč.Snad do dnešní doby drží světový rekord svojí kategorie v dostupu se zátěží 500 kg a 1 000 kg. Navíc byl schopný vzlétat z letišť nacházejících se ve velké nadmořské výšce.

Pokud vím, piloti z něho vcelku rádi skákali své pravidelné seskoky padákem.
Kamarádi mi vyprávěli o super zážitku, když odlétali na konci cvičení ze záložního letiště poblíž městečka Blatná.
Vrtulníky přistávaly jak na běžícím páse. Technický personál do nich naložil část své výbavy, naskočilo několik příslušníků ILS a Mi-4 během několika minut zase frčely na mateřské letiště v Č. Budějovicích. Poslední vrtulník měl být obsazen pouze lidmi, kteří se nevešli do předchozých strojů. Vše bylo vypočteno na nosnost objednaných helikoptér. Když nastoupil poslední příslušník letky, zjistil velitel skupiny, že na stojánce zůstala bedna s materiálem. Tu kdosi zapoměl naložit do předešlých strojů a sám odletěl. Chtě-nechtě, bedna se naložit musela. Jenže to byl kámen úrazu. Když pilot vrtulníku chtěl odstartovat, nešlo to. Provedl další pokus o vzlet, Mi-4 se klepal na zemi. Přetížený stroj nešlo od země odlepit. Bednu s materiálem museli vzít. A tak se losovalo, kdo zůstane na již zcela opuštěném letišti. Nakonec vše vyřešil velitel posádky. Naroloval s Mi-4 na dráhu a provedl klasický letounový vzlet s rozjezdem. Čtyřka se klepala a vrněla, nakonec se vznesla a pomalu metr za metrem stoupala k obloze.

Létání s sebou přináší i stinné stránky. Nejinak tomu bylo i s Mi-4 - kami. Údajně během letu na střelnici došlo k nepředpokládanému odhozu gondoly s kulometem, která byla umístěna pod přídí vrtulníku. Bohužel se v tu chvíli nacházel na svém stanovišti palubní střelec. Ten letěl k zemi s gondolou.
Podle vyšetřovací komise gondolu odhodil od trupu vrtulníku samotný střelec, který na svém stanovišti v tu chvíli neměl co dělat a nudil se. Nechtěně přitom zachytil o nouzový odhoz gondoly.

Kdysi jsem viděl film o letecké společnosti Aeroflot. Mezi jinými stroji figuroval i Mi-4 vzlétající z nějakého letiště na Kavkaze. Kola hlavního podvozku měl zakryta elegantními kapkovitými kryty.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17757
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Papučky jdou vidět v tom prvním videu, které jsem sem dal :wink:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Pop- něco takového jsem viděl poměrně často. V Bechyni byly vrtulníky MI-8 PPA, nějaký rušičky či co to bylo. Bylo to jako normální osmičky ale bylo to plný elektroniky, pod přichem to mělo chladiče a na bocích jakési antény. Bylo to těžké jak stádo krav. Když bylo moc teplo- tedy nad 30°C, tak se to neodlepilo od země normálním způsobem.

Buď se muselo odsát několik set litrů paliva, ale to jsem jako palivář ronil slzy. Nebo to dělali tak jak jsi to popsal - rozjeli to po dráze a nakonec se to vzneslo. Jak to bylo ve vzduchu, už to letělo.

Mě napadla jiná věc. Jestli někdo ví jaká byla reakční doba u MI-4 na řekněme přidání plynu. Byl to pístový motor, očekával bych, že rychlejší než u Mi-8 kde se prostě turbíny musely roztočit.
Bylo to ale tak nebo reduktory stejně nic moc nedovolily?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

To Pátrač:
Usuzuješ samozřejmě logicky správně. Akcelerace pístového Mi-4 byla o něco rychlejší než u strojů s turbohřídelovým pohonem. Ale určitý vliv reduktor a rotor měly, takže se oproti letounovým AŠ-82 malinko opožďoval.
Když se Pátrači zmiňuješ o odsávání paliva z vrtulníku, napadlo mne, vy jste odsávání neprováděli do t.zv. čisté odsávačky? Ta se po doplnění z palivového zásobníku stala potom klasickou cisternou a odsáté čisté palivo se opětovně tankovalo do létajících aparátů. Alespoň u stíhačů se takto s palivem pracovalo.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Jak bych Ti to řekl. Já jsem u rychlých nikdy nesloužil. VÚ 6613 tedy 31. rota letištního a rádiového zabezpečení byla sice utvar pro zabezpečení dvou odřadů a frontové letky velení aprůzkumu ale měl jsem jen 5 cisteren.
2x T-148 CAPL 15 a
3x T-138 CL

Takže jsem si nějakou čistou odsávačku nemohl dovolit. Navíc jsem tomu nevěřil a raději jsem to řešil yklem přes podzemní nádrž- dkalení jemná filrace-rozbor- předletová - plnění. Připadalo mi to bezpečnější.

Navíc když se objevili v palivu ropáci, to bylo někdy v 93 roce a do paliva se míchal jakýsi super jed KATON tak už to nešlo vůbec. Já byl na palivo velmi opatrný a jen tak převést odsávačku na plnění bych neřešil. Navíc se přiznám že tento termín, tedy "čistá odsávačka" jsem přes to, že jsem u letectva byl od roku 87 do roku 95 nikdy neslyšel.

Kdybych něco takového udělal a dověděl se to Ludva Felingerů z Mošnova což byl tak trochu můj učitel, tak by mě v té odsávačce utopil.

Je fakt že na petrák jsme dost hleděli. Tyto zde řešené vrtulníky tedy Mi-4 lítaly na letecký benzin BL 95/130 a pro start používali v zimních podmínkách LBNS tedy Leteckou benzinovou nastřikovací směs. S tím jsem moc zkušeností nepobral- v době mé aktivace do provozu už benzinový provoz nefungoval.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

V letadle je palivo velmi čisté. Už jen proto, že samotná plnící cisterna ještě to prověřené palivo cpe přes filtr. Pojem čistá odsávačka je jen slangový výraz a šlo o normální cisternu, která po vyprázdnění plnila funkci odsávačky paliva z letadel. Po doplnění na stanovený objem, myslím že 13 000 l, byla podrobena standardnímu postupu prověření kvality petroleje v laboratoři. Pouze na základě potvrzeného jakostního protokolu z laborky mohla být taková cisterna připuštěna k plnění letadel.
Klasická odsávačka nebyla nikdy připuštěna k plnění letadel a byla vyčleněným prostředkem, který pouze odsával ropné produkty.
Vy jste byli taková univerzálnější jednotka pro zabezpečení vrtulníků jedné samostatné letky, ale každý stíhací nebo stíhací bombardovací, či dopravní letecký pluk měl pro zabezpečení činnosti k dispozici prapor zabezpečení leteckého provozu a prapor radoitechnického zabezpečení. Tyto samostatné útvary se staraly o vše potřebné a měly skutečně dostatečné množství techniky.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

To je skutečně zvláštní. Podle předpisu PHM 21-7 a Let 1-18 pokud si něco pamatuji bylo zakázáno cisternové automobily určené jako plniče letadel používat jako odsávací s výjimkou havarijního řešení situce. Smíchat odsáté palivo z letounu s palivem ze skladu to si neumím představit.

Nikdy jsem ani v Bechyni u Semánka na letištním praporu, ani v Mošnově u Felingera ani u Koláčka v Prostějově neviděl a ani u Sekerešěe v Přerově, že by cisterna byla předána orgánům ILS k plnění a po vyprázdnění paliva byla použita jako odsávací.

Dokonce i v rozkazech pro zabezpečení letového provozu bylo určováno kolik plničú bude přistaveno a byl stanoven i odsávací cisternový automobil jako samostaná jednotka.

Ale je možné, že si to pamatuji blbě. A co hůř jako zkušební komisař služby PHM tedy pro techniku materiálové třídy 15 jsem to 8 let učil blbě pokud by to bylo jak píšeš.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Je ještě jedna možnost. Že jsem špatně pochopil vyprávění kamarádů. Zda jsem si vše zapsal správně?!!
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Inu to nyní nerozsoudíme. Ale je pravda, že tento článek vyvolává spoustu vzpomínek. Jedna Mi-4 stála na betonových podstavcích před hangárem v Prostějově. Je to jedna z těch dvou co jsou ve Vyškově, to že neskončila ve šrotu je zásluha pan pplk. Lukáška, který to muzeum zakládal.

Další moc hezká stávalav Mošnově. Jestli mám dobré zprávy, tak v rámci jakési pochybné akce kdy URNA přepadla toto letiště za honu honu za jakousi chemikálií a snad i radioaktivními látkami, nějací idioti vnikli i do tohoto stroje a jelikož museli vykázat nějakou činnost, tak pažbami rozmlátili okna a všechny budíky na palubních deskách. Další osud stroje neznám.

Nic nenašli a byla to poměrně známá mediální kravina. Jen nadělali škodu.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17757
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Mošnovské stroje myslím putovaly do památníku v Hrabyni, ale kde pak skončily ..
ObrázekObrázekObrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

To Skelet:
Koukal jsem na video - nádherné bačkory a dokonce i na předních kolech.

Někdy v r. 1984 - 5 ukončily Mi-4 přepravu osob a byla jim snížena výška letu na 500 m. Do konce životnosti směly přepravovat pouze neživý náklad a nebo je směly posádky využívat na výcvik a udržení rozlétanosti, než se na ně dostane s přeškolením na stroje Mi-8/17 či Mi-24. Někteří přešli na Mi-2, ale těch byla údajně jen zanedbatelná část.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

No a jeden dodnes stojí ve Kbelech :)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 4-JH01.jpg
Uživatelský avatar
Collombo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 205
Registrován: 1/3/2009, 12:18
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Collombo »

No, tak ještě dodám, že jedna stojí v Airparku ve Zruči u Plzně.
In hoc signo vinces.
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Tak jeden tenhle drobeček stojí i v Kunovicích http://www.slovackemuzeum.cz/doc/17/
Odpovědět

Zpět na „Vrtulníky“