Transportný a bojový vrtuľník Mi - 8/17/171 a mod.
Napsal: 23/1/2014, 16:22
História tohto najznámejšieho vrtuľníka sa začala na prelome 50. a 60-tych rokov. Používa sa vo viac ako 50 štátov sveta, pri počte 12 000 vyrobených kusov, vrátane modifikácií.
Prvý let prototypu sa uskutočnil 9.7.1961, v r. 1965 sa začala sériová výroba a v r.1967 sa začala dlhá a úspešná služba v sov. ozbrojených silách.
Významné modernizácia bola ukončená v r.1980 na mod. Mi - 8MT (izd.88), exportné označenie ako Mi - 17.
Vrtuľníky Mi - 17 boli vybavené vylepšenými motormi TV3 - 117.3/117VM/117VM-02 a pomocným štartovacím turboagregátom AI - 9V. Takto vybavené Mi - 17 sa dostali do viac ako 20 krajín sveta a stali sa najviac rozšírenou modifikáciou Mi - 8.
V r. 1991 sa začala výroba civilnej transportnej verzie Mi - 8AMT, pre export označenej ako Mi - 171E a koncom 90 - tych rokov sa začala výroba vojenskej transportno - útočnej verzie Mi - 8AMTŠ (pre export ako Mi - 171Š).
Celkovo bolo vyrobených vyše 70 modifikácií tejto lietajúcej legendy.
Technický popis:
Mi-8 je dvojmotorový vrtuľník s jedným nosným rotorom, pre dvoj až trojčlennú posádku a 24 alebo 28 sediacich cestujúcich (12 ležiacich v sanitárnom prevedení), alebo náklad povolenej . Trup je tvorený kovovou pološkrupinou s oceľových výliskov. Nosný rotor s piatimi listami je kovový, taktiež aj 3 listy vyrovnávacieho rotora. Kolesový podvozok je pevný,tvorený rúrkovou konštrukciou, predný podvozok je zdvojený. Kabína je prístupná bočnými dvermi, v zadnej časti trupu sa nachádza nákladná rampa, výsuvná po rozovretí delenej zadnej časti trupu. Bočné okná sú klenuté pre lepšiu viditeľnosť v okolí stroja. Ooperátorovi žeriavu je k dispozícii výklenok pre lepší prehľad pri manipulácii s nákladom.
TTD pre Mi - 8 prvých sérií:
Kódové meno NATO: Hip
Priemer nosného rotoru: 21,29 m
Priemer vyrovnávacieho rotoru: 3,8 m
Dĺžka s otáčajúcimi sa rotormi: 25,24 m
Dĺžka trupu: 18,22 m
Výška: 5,65 m
Prázdna hmotnosť: 7 260 kg
Motor: 2x Izotov TV2-117-A
Výkon motoru: 1 120 kW (1 500 k)
Maximálna vzletová hmotnosť: 12 000 kg
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Cestovná rýchlosť: 225 km/h
Dostup (dynamický): 4 600 m
Stúpavosť pri zemi: 4,9 m/s
Dolet: 500 – 650 km
Maximálna preletová vzdialenosť: 950 km
Nosnosť: 4 000 kg v nákladovej kabíne, alebo 3 000 kg na vonkajšom závese pod trupom
TTD pre verziu Mi - 17:
označenie: Mil Mi-17 Hip
Pohon: 2x TV3-117MT
Max. výkon: 2x 1435 kW
Max. rýchlosť: 260 km/h
Max. stúpavosť:
Max. dostup: 5700 m
Dolet: 950 km
Dĺžka trupu: 18,22 m
Priemer nosného rotora: 21,29 m
Výška: 4,75 m
Hmotnosť prázdneho vrtuľníka: 7150 kg
Max. vzletová hmotnosť: 13 000 kg
Kapacita: 28 osôb (v civilnej verzii) alebo 4000 kg nákladu
[
zdroje: http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B8-8
http://www.army-technology.com/projects/mi8t/
Prvý let prototypu sa uskutočnil 9.7.1961, v r. 1965 sa začala sériová výroba a v r.1967 sa začala dlhá a úspešná služba v sov. ozbrojených silách.
Významné modernizácia bola ukončená v r.1980 na mod. Mi - 8MT (izd.88), exportné označenie ako Mi - 17.
Vrtuľníky Mi - 17 boli vybavené vylepšenými motormi TV3 - 117.3/117VM/117VM-02 a pomocným štartovacím turboagregátom AI - 9V. Takto vybavené Mi - 17 sa dostali do viac ako 20 krajín sveta a stali sa najviac rozšírenou modifikáciou Mi - 8.
V r. 1991 sa začala výroba civilnej transportnej verzie Mi - 8AMT, pre export označenej ako Mi - 171E a koncom 90 - tych rokov sa začala výroba vojenskej transportno - útočnej verzie Mi - 8AMTŠ (pre export ako Mi - 171Š).
Celkovo bolo vyrobených vyše 70 modifikácií tejto lietajúcej legendy.
Technický popis:
Mi-8 je dvojmotorový vrtuľník s jedným nosným rotorom, pre dvoj až trojčlennú posádku a 24 alebo 28 sediacich cestujúcich (12 ležiacich v sanitárnom prevedení), alebo náklad povolenej . Trup je tvorený kovovou pološkrupinou s oceľových výliskov. Nosný rotor s piatimi listami je kovový, taktiež aj 3 listy vyrovnávacieho rotora. Kolesový podvozok je pevný,tvorený rúrkovou konštrukciou, predný podvozok je zdvojený. Kabína je prístupná bočnými dvermi, v zadnej časti trupu sa nachádza nákladná rampa, výsuvná po rozovretí delenej zadnej časti trupu. Bočné okná sú klenuté pre lepšiu viditeľnosť v okolí stroja. Ooperátorovi žeriavu je k dispozícii výklenok pre lepší prehľad pri manipulácii s nákladom.
TTD pre Mi - 8 prvých sérií:
Kódové meno NATO: Hip
Priemer nosného rotoru: 21,29 m
Priemer vyrovnávacieho rotoru: 3,8 m
Dĺžka s otáčajúcimi sa rotormi: 25,24 m
Dĺžka trupu: 18,22 m
Výška: 5,65 m
Prázdna hmotnosť: 7 260 kg
Motor: 2x Izotov TV2-117-A
Výkon motoru: 1 120 kW (1 500 k)
Maximálna vzletová hmotnosť: 12 000 kg
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Cestovná rýchlosť: 225 km/h
Dostup (dynamický): 4 600 m
Stúpavosť pri zemi: 4,9 m/s
Dolet: 500 – 650 km
Maximálna preletová vzdialenosť: 950 km
Nosnosť: 4 000 kg v nákladovej kabíne, alebo 3 000 kg na vonkajšom závese pod trupom
TTD pre verziu Mi - 17:
označenie: Mil Mi-17 Hip
Pohon: 2x TV3-117MT
Max. výkon: 2x 1435 kW
Max. rýchlosť: 260 km/h
Max. stúpavosť:
Max. dostup: 5700 m
Dolet: 950 km
Dĺžka trupu: 18,22 m
Priemer nosného rotora: 21,29 m
Výška: 4,75 m
Hmotnosť prázdneho vrtuľníka: 7150 kg
Max. vzletová hmotnosť: 13 000 kg
Kapacita: 28 osôb (v civilnej verzii) alebo 4000 kg nákladu
[
zdroje: http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B8-8
http://www.army-technology.com/projects/mi8t/