Tu-128

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Tu-128

Příspěvek od redboy »

Tu-128

Po Su-15 a Migu-25 se mrkneme na dalšího stíhacího přepadového kolegu. Je to letoun, který když jsem poprvé viděl, tak sem řek akorát divný...

Bylo ( myslím) to v roce 1982 když sem četl 5. díl Němečkových Vojenských letadel. Chtěl bych tímto připomenout tohoto propagátora letectví, výborného znalce problematiky, člověka s obrovským záběrem, historika a výborného autora, pana Václava Němečka. Bohužel už není mezi námi, ale kdo otevře staré číslo L+K a nebo některou jeho publikaci, musí ho obdivovat. Díky mu.

…. letadlo, Tupolevova stíhačka? Tenkrát byl označován Tu-28P, nebyla to pravda, ale to byl detail a taky to není jediný případ špatně odhadnutého značení Sovětských letadel. Z části jsou tyto zmatky způsobeny takovým tím ….Ruský způsob.., z části neznalostí přesných informací a jednak úmyslným matením. V tomhle případě asi šlo o první důvod.
Ale zpátky k letadlu. Takže konstrukční kancelář Andreje Nikolajeviče Tupoleva je jednou z nejznámějších konstrukčních kanceláří SSSR, ale přece jenom letouny poněkud jiné kategorie. Ať to byly bombardovací letouny TB-1, TB-3 předválečné doby, přes podíl na TB-7( Pe8) přes válečné Tu-2, poválečnou kopii B-29, Tu-4 po strategické bombardovací Tu-95 až k Tu-160. Dopravní letadla jsou kapitolou sami pro sebe, kdo by neznal první proudový Tu-104, monstrózní Tu-114, nadzvukový Tu-144…….. To co vyvrcholilo letounem Tu-128 ale má méně známého předchůdce. Byl jím letoun 98 (OKB 156, čili Tupolevova konstrukční kancelář označovala svoje stroje pouze číslem, až přijatý stroj dostal označení Tu)Letadlo mělo velmi moderní křídlo, velmi štíhlé a velmi šípovité. V listopadu 1953 započala stavba prototypů a první let proběhl v polovině roku 1956. Poháněli ho dva Ljulkovi AL-7 (ty známe z Su-7 a Su-9) a téměř 40ti tunový stroj s nimi dosahoval rychlosti 2138km/h při doletu 2440km. Dobré výsledky. Mimochodem v roce 1956 pozval Nulita Chruščov v rámci uvolňování vztahů na návštěvu vysokou delegaci USA, kterou vedl gen. Nathan Twining a mezi představenými letadly na Kubince byl i 98. Díky této návštěvě dostal kod NATO Backfin, i když nebylo známo jeho označení a konec konců ani určení. Ani on a ani jeho konkurent Il-54 se však do sériové výroby nedostaly. Bylo usouzeno, že Il-28, již zavedený podzvukový bombardér (ve výzbroji i našeho letectva ) dostačoval a armáda se zhlédla v letounu Su-7B, což byla bombardovací verze stíhací Su-7 (také létaly u nás).Již v době zkoušek 98 ale vznikl projekt 122. Vycházel z 98čky a měl se stát raketonosným bombardérem a právě on se stal předchůdcem 128čky, čili těžkého přepadového stíhacího letounu o velkém doletu a ŘS dalekého dosahu. Jeho potřebu je třeba vidět v problému ochrany dlouhé hranice SSSR. Díky dlouhým hranicím severního teritoria, dálného severu a východu musel VVS řešit vážný problém, SAC USAF rostl před očima a tak obrovskou délku hranic bylo třeba účinně střežit. Lehké přepadové stíhací letouny jako třeba Mig-17PF nebo třeba Mig-19PM nebyly na takový úkol vhodné, jednak dosahem radaru (RP-1 Izumrud), jednak dosahem raket (RS-2U) a jednak doletem. I letouny o větším doletu jako La-200, E-320 a Jak-120 (což je předchůdce Jaku 25 s radarem RP-6 Sokol a kanónovou výzbrojí) nebyly řešením. Nám již známý Su-9 s ŘS RS-2U a Jak-28P s ŘS R-8 byly sice dostatečně rychlé, ale doletem také nevyhovovaly. Prvním letounem který tuto „díru“ měl zacelit byl 30ti tunový La-250, letoun s dobrým doletem a rychlostí 1600km/h. Zalétán byl v roce 1956, ale v roce 1960 byl jeho vývoj ukončen. Jak jsme si řekli dříve, velkou část zodpovědnosti za to neslo rozhodnutí soustředit se na PLŘS (S-25 a hlavně S-75). Rozvoj letounu 122 ale nabízel kombinaci tak žádaného doletu a dosahu radaru i zbraní. Jako motor byl v úvahách Dobryninův VD-19, ale v záloze byly pořád Ljukovi AL-7 a na ty nakonec taky došlo. Radarem měl být Volkovův Smeršč s dosahem 50km a výzbroj měly tvořit ŘS R-80, s možností postřelovat cíle o rychlosti 2000km/h ve výškách 8000-21000m (s převýšením až 8km nad nosičem) Verze měly být dvě. Radiolokační R-80R (483kg těžká, dlouhá 5450mm a o průměru 315mm) o dosahu 12-16km a infračervená R-80T (478kg, 5210mm, 315mm) o dosahu 5-15km s 54kg těžkou bojovou částí.
Projekt dostal zelenou. Projekci vedl Dmitrij Markov, ale ten měl dost práce na Tu-22 a dopravních letounech, takže se konstruktérem projektu později stal Ivan Nezval. V červnu 1956 byl hotový návrh letounu. Vycházel z 122, dostal dvě střely pod každé křídlo (dvě R-80R a dvě R-80T) Rakety mohli postřelovat cíle ve vysokém rozsahu rychlostí a výšek, které oběma parametry mohli převyšovat vlastní nosič.Vytrvalost letouny měla být 3-3,5 hodiny a mohly zachycovat cíle 1100km před bráněným objektem. V srpnu 1958 započala stavba prvního prototypu, který se poprvé odlepil od dráhy až 18 března 1961 pilotovaný M. Kozlovem a K Malchasjanem. Důvodem zdržení byly technické potíže. 24.5.1961 poprvé překonal rychlost zvuku. 23.června (byl to jeho teprve dvacátý let), byl představen na Tušinu zahraničním pozorovatelům (měl dvě makety raket a velký zásobník s zkušební aparaturou pod trupem). Letoun poté dostal kod NATO Fiddler ( Houslista, tedy spíš šumař). Ještě předtím vzlétl první předsériový stroj, 13.5.1961. Letoun ale trpěl spoustou dětských nemocí, sem tam to nebrzdilo, praskali pneumatiky, podvozek se zavřel při pojíždění, max. rychlost byla nižší než požadovaná….. 20.března započaly státní zkoušky. Všimněte si, že se projekt dost táhl. 27.září dosáhl raketou R-80 prvního sestřelu (Il-28M), ale ani střely nesplnily očekávání. Tedy byly na ně kladeny větší požadavky jak na počátku vývoje. Byly modernizovány a dostaly označení R-4R (dosah 2-25km) a R-4T (dosah 2-15km) .

Za dobu firemních i státních zkoušek nalétaly letouny 799 letů a 18 září 1964 podepsal velitel letectva maršál K Vieržinin ukončení zkoušek a 30. května 1965 byl komplex Tu-128S-4 oficiálně přijat do výzbroje. Tady se vrátím ke značení. Vojáci předpokládali označení Tu-28, ale letoun dostal oficiální označení, poněkud nelogicky Tu-128. (Podobně to dopadlo s Tu-95, logicky měli mít označení Tu-20). Běžela sériová výroba a souběžně probíhaly práce na modernizaci stroje.
Sériová výroba se uzavřela na podzim 1970 a dala 188 jednomístných strojů a později jen 10ks dvoumístné verze Tu-128UT. Už od roku 1964 probíhal výcvik bojových pilotů a tu se zase objevil problém. Letoun byl spíš bombardér než stíhačka, a piloti přecházející z Migů 17, 19 a Su-9 s tím měli problémy. Trenažér, jak pilotní tak použití výzbroje nestačil. Bylo rozhodnuto o vývoji cvičné verze, dostal označení Tu-128UT a kabina pro instruktora byla umístněna do přídě trupu, místo radiolokátoru. Ostatní dvě místa jak pilota tak operátora zbraňových systémů zůstala zachována v plné výbavě. Na verzi UT, byly přestavěny čtyři sériové kusy a později postaveno zmíněných 10 nových.
Průběžně docházelo ke spoustě návrhů modernizace a rozšíření použití. Byly zkoušeny nové rakety (R-30, R-98, R-40), zkoušela se kanonová i neřízená raketová výzbroj, V neposlední řadě byl použitím rakety KSR-2 o dosahu 180-280km, změněn na úderný letoun. Nic z toho se ale nerealizovalo. Nejdál se v roce 1969 dostal projekt Tu-128B, což měla být bombardovací verze letounu, ale na ni, stejně jak na projekt Tu-138 se nedostalo, Tu-138 měla být modernizovaná verze Tu-128, s vyšší maximální rychlostí (2400km/h), novým radarem i střelami, ale toto místo dostal Mig-25P.

Pravdou ovšem bylo to, že letoun nějakou tu mouchu měl, především to byl malý dosah proti nízkoletícím cílům a malou max. rychlost. Díky rozvoji Migu-25 se přestalo tlačit na zcela nový letoun a vznikla modernizovaná verze komplexu Tu-128S-4M. Nový letoun Tu-128M dostal modernizovaný radar Smeršč-M a modernizované ŘS R-4M (R-4RM, R-4TM). Modernizované motory AL-7. Letoun kromě datalinku Vovzduch určenému k navádění letounu z pozemních radarů dostal také modernizovaný systém Liana. Datalink plnil podobný úkol, ale zdrojem informací mu byl radar letounu Tu-126 (což byl v roce 1965 přijatý letoun včasné výstrahy postavený na základě Tu-114 s radarem Liana v čočkovitém krytu nad trupem v konfiguraci podobný pozdějšímu E-3 USAF) Na letounu byl použit ještě jeden způsoby vyhledávání cílů a to spolupráce ve skupině, systém byl pak přiveden k dokonalosti až na nástupci, na Migu-31. Letoun této verze byl oficiálně přijat do výzbroje až 28 června 1979, ale v té době byly již všechny již vyrobené letadla na verzi Tu-128M přestavěna a staly se standardním provedením letounu. Průběžná modernizace především elektronického vybavení probíhala až do konce životnosti stroje. Letoun sloužil u pluků PVOS rozmístněných na severních mořských hranicích SSSR. Byl vlastně pohyblivou platformou pro odpálení ŘS v místech, kde nemohly být pozemní PLŘS rozmístněny. Není tak známy, ani možná tak atraktivní jako jeho součastníci. Vnikl také v podstatě jako z nouze ctnost, ale to co za úkol dostal, zacpat díry v ochraně vzdušného prostoru v místech bez pokrytí, splnil. Letoun se ukázal velmi svižný, rychle dosahoval operačních výšek a ve výškách 10000 – 11000m překračoval rychlost zvuku bez použití přídavného spalování (kdo říkal, že F-22 je první stíhač s touto vlastností „supercruise“ ? Nelze to ale srovnávat). Jeho maximální rychlost ho ale celou jeho službu omezovala. Rozvoj nevyšel a tak stíhací Tu-148-33, což bylo nové letadlo s radarem Zaslon a střelami R-33 nakonec zelenou nedostal. Toto vybavení dostal letoun vycházející z Migu-25 totiž Mig-31. Tu-128 sloužil celkem dlouho a posledních 52 kusů Tu-128 byl posláno na sešrotování v roce 1994. Je ale pravdou, že byl již nahrazován Migem-31 dlouho a letouny přestaly plnit úkoly v hotovostním systému už v roce 1989.

Letoun byl svou velikostí,
Rozpětí: 17,53m
Délka : 30,06m
Vz. Hmotnost: 43,26t
Max rychlost: 1665km/h
Dosah při M=0,85 2460km.

Je nejtěžší a největší stíhací letoun všech doby. Mohl se mu blížit jen Avro Canada CF-105 Arrow, ale ten nakonec v sérii neskončil a ještě blízko byly La-250 a sériový F-101 Voodoo, ale slovo blízko je dost relativní. Krom již letounů které jsem zmínil a letounů Jakovlevovi konstrukční kanceláře je to také stíhací přepadový letoun PVOS SSSR z doby šedesátých a sedmdesátých, čili období kdy byla studená válka nejstudenější.

"98" předchůdce Tu-128
Obrázek

Tu-128 v letu
Obrázek

Všiměte si výzbroje jde o rakety R-98, čili nějaký test, všechny střely jsou verze T.
Obrázek

Verze Tu-128UT
Obrázek

Výzbroj: R-4RM, R-4TM
Obrázek

Tu-126, důležitý zdroj informací nejen pro Tu-128
Obrázek


Díky za pozornost

redboy
Naposledy upravil(a) redboy dne 12/7/2006, 22:44, celkem upraveno 4 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6838
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Chlape dobrý, to bylo letadlo své doby na úrovni, jen sověti o tomto letounu pustili informace čsl. důstojníkům( např při studii tankové školy) až v roce 1982. To o našem bratru.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6838
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Víš co mě o době studené války děsí? Zpověď dnešního plukovníka čsl. Byl nadporučíkem, velitelem tankového praporu, později pluku a divize. Má za sebou ruskou tankovou školu. Víš oni nám nikdy pořádně nevysvětlili čím nás v prvním sledu podpoří. Vždy jsem si byl vědom, že vedu kluky na jistou smrt. Zamlčeli všechny letouny, ani Mig-25 a další letouny jim při studiu neřekli.
Naposledy upravil(a) michan dne 26/3/2006, 16:18, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

jeden typicky ruský obrázek z Monina

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6838
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Bylo to dobré letadlo, máte někdo něco o Tu-160?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Já mám celou knížku o konstrukční kanceláři Tupolev, je tam i životopis zakladatele. Je to dost zajímavé čtení, hlavně pasáž o zatčení a konstrukci Tu-2 ve vězení NKVD.

Tu-160 vypadá skvěle, ale pro běžný život je lepší Tu-22M3 :)
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6838
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Víš určitě hodně, já bych se fakt rád dozvěděl o Tu-160, to mě nějak uniklo, v mém hledáčku.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

michan píše:Víš určitě hodně, já bych se fakt rád dozvěděl o Tu-160, to mě nějak uniklo, v mém hledáčku.
Já něco zplodím, ale asi až přes víkend..jj?
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Nebudu kazit redboyovi jeho plány,tak doplním jen to zásadní a aktuální:
TU 160 mají zatím Rusové 19 (2005). Část je umístěna na základně Engels u ústí řeky Volhy a část na základně Žukovskij. Dle plánu pro roky 2006-8 jich má být vyrobeno dalších 8.
Může nést 12ks AS-15 Kent / Kh-55(ruská obdoba Tomahawků) s doletem 3-5000km(dle verze) a 200kt hlavicí(viz obr). Nebo 40t bomb různého typu.Nebo 24ks protilodnich střel AS-16 Kickback / Kh-15/C.

Obrázek
ObrázekObrázek
Naposledy upravil(a) Pegeucko dne 12/8/2007, 19:49, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Taky může sloužit jako první stupeň protidružicové střely BURLAK

http://www.astronautix.com/lvs/burlak.htm

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Objevil jsem ještě na ruskojazyčných webech podrobnosti k těm Tu 160:
Na základně Engelse (Saratovská oblast) se nachází 14ks Tu 160 a společně s Tu 96 spadají pod Strategické bombardovací letectvo. Zatímco těch zbývajících 5 na základně Žukovskij spadají pod Armádní letectvo.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

michan píše:Víš co mě o době studené války děsí? Zpověď dnešního plukovníka čsl. Byl nadporučíkem, velitelem tankového praporu, později pluku a divize. Má za sebou ruskou tankovou školu. Víš oni nám nikdy pořádně nevysvětlili čím nás v prvním sledu podpoří. Vždy jsem si byl vědom, že vedu kluky na jistou smrt. Zamlčeli všechny letouny, ani Mig-25 a další letouny jim při studiu neřekli.
No, nechci nikterak hodnotit informovanost velitelských kádrů ČSLA, nemám o tom páru, ale netučím na co by byla veliteli tankové divize ČSLA informace odkud jsou zpravodajské informace získány a informaci třeba o průzkumných Mig-25RBV by mu nebyla moc platná, to se týče i údajů neutajovaných v SSSR. Mylím si, že lidé v armádě Sovětského Svazu měli na stejné úrovni informace podobmé a nemyslím si, že pilot stíhacího pluku měl páru o taktice a potřebách tankové divize. Možná ale komentuji věc které nerozumím.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6838
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

jj.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

kde je ta doba ked sa MIG 25 slobodne prehanal na izraelskom nebi a F4 sa nemohla ani len priblizit..amerika malastrach
len smutne stisnut oci a zapit vodkou...
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No, Amerika měla zase SR-71, který překonával i MiG-25 R...pravda, byl cenově poněkud jinde...a pro případ potřeby vyvinutý ultrastíhač YF-12.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Tu-128

Příspěvek od Flogger G »

Tu-128 byl zajímavý těžký stíhací letoun, spíše přehradný než přepadový. I když nepatřil mezi tak známé a slavné stroje, jako jiné typy sovětských bojových letadel, posádky jej měly rády pro jeho spolehlivost, velmi dobrou stoupavost a dolet. Nejvíc však oceňovali stejnou pilotáž při rychlostech podzvukových i nadzvukových, čímž se lišil od přepadových Su-15 nebo od svého nástupce ve výzbroji PVOS SSSR/Ruska MiG-31.

Sériový Tu-128M dokázal bez raketové výzbroje letět rychlostí 1 910 km/h a po částečné modernizaci dosáhl jeden stroj rychlosti 2 084 km/h.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“