MiG-39/1.42/1.44

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

yuri
Příspěvky: 7
Registrován: 10/8/2007, 19:52
Kontaktovat uživatele:

MiG-39/1.42/1.44

Příspěvek od yuri »

Zatím nejmodernější známý model letounu konstrukční kanceláře Mikojan-Gurjevič. Je znám také jako MFI (Mnogofunkcionalnyj Frontovoj Istrebitěl, anglicky MFF Multi-role Frontline Fighter) a nebo pod označením MiG 1.42. Označení 1.42 se používalo pro projekt. Pro prototypy se používá označení 1.44.
Hlavním úkolem tohoto stroje páté generace je dosažení vzdušné převahy, podobně jako u americké F-22. Podle šéfkonstruktéra MAPO MiG Belocvetova má MiG 1.44 větší akční rádius (dolet), větší maximální rychlost než F-22 a je univerzálnější. Stejně jako F-22 má schopnost supercruise - let nadzvukovou rychlostí bez použití přídavného spalování.
Na počátku osmdesátých let začal vývoj amerického stíhače pro 21.století, následníka F-15. Tento program dostal označení ATF (Advanced Tactical Fighter). Jeho výsledkem je letoun F-22 Raptor. Jako odpověď na tento krok začal SSSR v konstrukční kanceláři MiG od roku 1983 projektovat a od roku 1986 konstruovat nový letoun schopný nahradit stroje čtvrté generace Mig-29 Fulcrum a Su-27 Flanker. V prosinci roku 1994 provedl MiG 1.44 pojížděcí zkoušky až do zvednutí příďového podvozku. 12.ledna 1999 byl MiG 1.44 představen odborné veřejnosti na Žukovského testovací letecké základně. První let vykonal 29.února 2000.
Pro letoun byl vyvinut nový motor Saturn-Ljulka AL-41F s řízeným vektorem tahu ve dvou rovinách. Tyto motory by prý měly dokonce umožnit MiG 1.44 zavěsit se nehybně ve vzduchu, což je důležité pro přesné zásahy pozemních cílů.
Stálou a klasickou výzbrojí letounu je kanón ráže 30 mm. Podobně jako F-22 také MiG 1.44 může mít zbraňové systémy umístěné vně nebo uvnitř letounu. Ve zbraňové šachtě je místo pro 12 až 14 raket.
Konstrukce draku má značný podíl kompozitních materiálů (kompozity představují 30% z celkového podílu konstrukčních materiálů, slitiny hliníku a lithia 35%, slitiny kovu 30% a 5% sklo a pryž). Pozornost byla věnována i ochlazování výstupních plynů z motorů. Použity byly rovněž špičkové nátěry absorbující elektromagnetickou energii.
Letoun by měl být osazen impulzním dopplerovským radiolokátorem páté generace s plošnou fázovanou anténou. Bude umožňovat automatické sledování více než 20 vzdušných i pozemních cílů na vzdálenostech mnohonásobně převyšujících hranici vizuální dohlednosti.
Většina technologií, použitých na letounu byla vyvinuta před 8 až 10 lety a přesto některé z nich nemají dodnes ve světě konkurenci. Specialisté se shodují v tom, že MFI je reálným důkazem o tom, že Rusové mají asi 5 až 6 letý náskok před USA.
Představitelé konstrukční kanceláře uvedli, že letoun v současné podobě představuje jakousi létající laboratoř budoucích technologií a letoun v této podobě pravděpodobně nebude nikdy zaveden do operačního použití ve vojenském letectvu. MFI je základem, na němž má být postaven zcela nový perspektivní bojový letoun, který má být znatelně menší a levnější, nikoliv však horší než MFI.
Celá situace kolem vývoje tohoto stroje je nepřehledná plná nepřesností, polopravd i lží. Jisté však je, že projekt má potíže spíše ekonomického než technického rázu. Cena jednoho letounu je 70 mil.dolarů. Je docela možné, že jeho další vývoj finančně podpoří Čína a Indie.




TTD MiG 1.44
Motor: 2x Ljulka Saturn AL-41F, 2x 125 kN
Délka: 20 m
Rozpětí: 15 m
Výška: ? m
Hmotnost: 30 000 kg
Max.rychlost: 2 500 km/h
Dostup: ? m
Dolet: ? km
Výzbroj:
1x 30 mm kanón
raketová nebo pumová výzbroj na závěsnících nebo ve zbraňové šachtě




Obrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Není to tak trochu výcuc z jednoho starého Quarku?
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Není lepší si koupit nějakou pěknou knížku??

Je tu opravdu dost nepřesností. Vývoj Al-41 v té původní variantě dokončen nebyl, na letounu sou prototypy motoru bez vektorace tahu. Nebyl proveden žádný let s motory mimo osu. Tuto větu:“ Tyto motory by prý měly dokonce umožnit MiG 1.44 zavěsit se nehybně ve vzduchu, což je důležité pro přesné zásahy pozemních cílů.“ Ani nebudu komentovat.

Oba prototypy byly bez výzbroje. Neměly žádný vnitřní prostor pro uložení zbraní a už vůbec ne pro „12-14 raket“.

Motory neměly žádný prostředek pro :“ ochlazování výstupních plynů z motorů“, naopak motory byly dost horké s minimální životností.

Letoun nebyl vybaven žádným radiolokátorem ani jinými prostředky bojové avioniky.

„Specialisté se shodují v tom, že MFI je reálným důkazem o tom, že Rusové mají asi 5 až 6 letý náskok před USA“, co takhle jméno některého „specialisty“?

Vývoj letounu byl ukončen a žádné práce na něm neprobíhají. Součastný soukromý projekt RSK MiG, LMFS, má s letounem společné jen zkušenosti a o nějakém zařazení do služby nemůže být řeči.

„Celá situace kolem vývoje tohoto stroje je nepřehledná plná nepřesností, polopravd i lží.“ Tak to rozhodně ano, ale opravdu je nutné v tom pokračovat i tady???
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Navíc byla u AL-41F uměle ZVÝŠENA EGT o asi 200°C, takže je to teď nejžhavější motor na světě... Ne moc stealth, že? :-)
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Sice nevím kde jsi vzal to, že je "Al-41" nejžhavější motor na světě, ale pravdou je, že došlo ke zvýšení teploty před kompresorem. To je totiž jediná možnost jak zvýšit výkon při zachování průměru turbíny. To není vada, to je cesta k výkomu. V dobe o které tu mluvíme to ale znamenalo snížení životnosti na pouhých 300h.

Žádný motor s výkonem cca 140kN není studený a ani F-119 není.

Ne každý ví co znamená zkratka ETG. Proč tu prostě nenapíšeš teplota výtokových plynů?? Kolik lidí tu tu zkratku zná z hlavy? 5? To píšeš jenom pro sebe, nebo chceš dokázat jak to znáš?? Tady je to i pro laiky, zájemce o problematiku.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Yuri: sice je to pěkný obrázek, ale asi tu na Palbě už je. Pegeučko tu psal jak se vkládají přílohy.

Přečti si návod: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1569
a oprav to po sobě, pokud nevíš jak, napišmi, zpravím to, ale nauč se to pokud chceš vkládat obrázky.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

redboy píše:Sice nevím kde jsi vzal to, že je "Al-41" nejžhavější motor na světě, ale pravdou je, že došlo ke zvýšení teploty před kompresorem. To je totiž jediná možnost jak zvýšit výkon při zachování průměru turbíny. To není vada, to je cesta k výkomu. V dobe o které tu mluvíme to ale znamenalo snížení životnosti na pouhých 300h.

Žádný motor s výkonem cca 140kN není studený a ani F-119 není.

Ne každý ví co znamená zkratka ETG. Proč tu prostě nenapíšeš teplota výtokových plynů?? Kolik lidí tu tu zkratku zná z hlavy? 5? To píšeš jenom pro sebe, nebo chceš dokázat jak to znáš?? Tady je to i pro laiky, zájemce o problematiku.
Žádný motor samozřejmě není studený, ale AL-41F je ještě žhavější než ty ostatní.

Nu a ke zkratkám - EGT má 3 znaky, teplota výtokových plynů má 24. Ale dobře, budu psát celé dlouhé názvy.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Navíc byla u AL-41F uměle ZVÝŠENA EGT o asi 200°C, takže je to teď nejžhavější motor na světě... Ne moc stealth, že? :-)


Z kade čerpáš informácie? To to je uverejnené iba na jednej českej stránke a ausairpower. / a aj tam je uvedená zvíšená teplota 250C pred turbínov to je 1600C celkovo / A nikde inde som to nevidel potvrdené. Ani Saturn zatiaľ neuviedol nič bližšie k tomuto motoru.
Dokonca na ausairpowr je , ako zdroj pre túto informáciu uvedené: "európske zdroje konštatujú" nič konkrétnejšie.

Šanca, že by svoje nové lietadlo u ktorého sa očakáva charakteristika STEALTH degradovali vysokou IR signatúrov sa mi nezdá pravdepodobná.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

cover72 píše:
Žádný motor samozřejmě není studený, ale AL-41F je ještě žhavější než ty ostatní.

Nu a ke zkratkám - EGT má 3 znaky, teplota výtokových plynů má 24. Ale dobře, budu psát celé dlouhé názvy.
No tak ať nezdechnu blbej, jaká je teplota motoru s typovým označením AL-41F před prvním stupňěm turbíny a zdroj odkud to máš. Díky.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

http://www.mzak.cz/motory/al-41/al-41.php:
"Na vysokém výkonu bez přídavného spalování má největší podíl zvýšení teploty plynů před turbínou o 250°C - na dosud nevídaných 1600°C."

http://www.geocities.com/WallStreet/Flo ... photo.html:
"It is only known that it is a low by-pass jet engine with the gas temperature before the turbine 12% higher than that of the best existing engines."


Mzak je dost dobrý zdroj; kvalita je alespoň u RD33 vynikající.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Asi je, jelikož sem v polské literatuře a c ruštině našel v podstatě totéž 1850°K (cca 1580°C) nejčastěji u izd.117 asi méně. U Al-31F 1665 °K (necelých 1400°C) při tahu cca 12,5t 122,6kN. RD-33 1680°K, D-30F6 podobně.

Sice je spekulativní tah 176kN ve Tvém zdroji, spíše to bude méně ale jelikož se s tím dá taky setkat sem tam tak budiž.

Čili proti Al-31 je tu nárůst necelých 200 °C acož je nárůst o cca 13% tah o cca 40%.

No a Teď mi sežeň teploty u F-119 a F-135, jelikož to nevím a myslím si, že i přes větší obtokové poměry než u generace F-100 a Al-31 budou vyšší jak nich.

Já si nemyslím, že jde o tak dramatický nárůst vůči tahu a proti teplotám s přídavným spalováním mi nějakých 100-200 °C nepřijde jako katastrofa.
ObrázekObrázek
anatolij
Příspěvky: 5
Registrován: 11/8/2007, 16:04
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od anatolij »

Zvýšení teploty plynů před turbínou a zvýšení celkového stlačení za kompresorem jsou hlavní předpoklady k dosažení vysokého výkonu. Trend je takový, že tyto dvě hodnoty jdou stále nahoru. V případě teploty je růst přibližně konstantní už od 50. let (s několika výkyvy) a je to 150°C každých 10 let. Pro motory vyvinuté v průběhu 90. letech to znamená zhruba 1500-1650°C. Růst stlačení není tak přímočarý, ale současné špičkové motory, mezi kterými AL-41F a F119 určitě jsou, už mají tuto hodnotu mezi 40-50.

Už u starých F100 z F-15 a F-16 byla teplota před turbínou někde mezi 1400-1500°C. F119 má údajně teplotu o 100 až 200°C vyšší, než předchozí typy, můj odhad je 1600-1650°C, tedy zhruba stejně, jako AL-41F.

ad "stealth":
Argument "proč vysoká teplota, když má být stealth" není na místě:
1) Pokles teploty plynu na turbíně by měl být vzhledem k pokroku v návrhu turbíny vyšší, takže zaprvé se teplota výstupu z turbíny bude blížit teplotám starších motorů a za druhé větší pokles = více energie pro kompresor = vyšší stlačení = vyšší výkon při výstupní teplotě podobné, jako u starších motorů.
2) Možnost pracovat na velmi vysoké teplotě = možnost použít vyšší nadstandardní výkon. Letouny s podobnými motory mají nebo jsou plánovány s přebytkem výkonu (dejme tomu poměr výkon:hmotnost 1.3 oproti dřívějším 1.1). Chtějí-li si zachovat nízkou intenzitu IR vyzařování, jednoduše nepoužijí plný výkon a budou v nejhorším případě stejně nápadné, jako starší letouny.
3) Letoun, u kterého se předpokládají vysoké výkony, nemůže dostat slabé, studené motory. Mohl by dostat v jádru stejně horké, ale na výstupu celkově chladnější motory se středním až vyšším obtokovým poměrem, výkon by však nesplnil požadavky (nízká cestovní rychlost) a vzrostly by rozměry. Bavíme se o strojích kategorie F-22 a MiG1.44. Samozřejmě, že podzvukové stealth stroje (UAV, něco jako U-2 atd.) mají zase jiné nároky a nikdo do nich nebude montovat standardní AL-41F nebo F119.

ad "původ tvrzeni 250°C":
Tato hodnota se tuším kdysi objevila v rozhovoru se šefkonstruktérem Saturnu a to spolu se spoustou dalších velice zajímavých informacích o dalších tendencích vývoje. Netuším, jestli je ten článek stále dostupný, spíše už ne.

výhody vysoké teploty (a stlačení):
- zvýšení poměru výkon:hmotnost motoru => ušetření stovek kilogramů nebo zajištění přebytku výkonu pro manévrování
- značné zvýšení neforsážního výkonu. Výkon při rychlosti okolo M=1 se nyní blíží forsážnímu výkonu motorů o jednu generaci zpět (při stejných rozměrech a hmotnostoi). Důsledkem je krom jiného supercruise - možnost letět nadzvukem bez přídavného spalování.

jinak ještě OT:
Pomalu se blížíme době, kdy přídavné spalování bude postupně ztrácet na významu. Pokud by zůstala zachována současná koncepce letectva - letouny s posádkou, stále ještě trend vysokých výkonů (o čemž pochybuji) a pokud by vývoj motorů běžel stejně dobře, jako doposud, tak snad zhruba v roce 2025+-5 let bude vyvinut motor, který už při normálním spalování využije většinu kyslíku ze vzduchu. Přídavné spalování by už jen přidalo pár nevýznamných a hlavně drahých % výkonu, tak nebude vůbec instalováno. Poměr výkon:hmotnost motoru by pak měl o něco povyskočit, předpokládám na hodnotu asi 20 (dnešní standard je 8, u nejnovějších motorů je kolem 11).
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

V tých motoroch je zase troška bordel. Pôvodne sa všade prezentovalo, že nový Ru. stíhač bude fičať na Al-41F ,teraz sa už zase sem tam píše ,že nie. A stránka saturnu tomu vôbec nepomáha. O AL-41 tam nie je ako zmienka, len o motore pre lietadlo 5 pokolenia, žeby to bol práve AL-41F? A aj pre SU-35 asi BM je tam uvedený názov motora izd.117C,ako hloká modernizácia Al-31F a žiadne poriadne údaje. ťah 14500Kg/s. O ňom / SU-35BM / sa tiež písalo,že bude mať motor AL-41F. Mám pocit, že tí Rusi zahmlievajú,ako za stud. vojny.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

anatolij: pod to bych se podepsal....... Možná bych neosuzoval forsáž tak jednoznačně, ale to je daloko, je to možná cesta znějící logicky.


rabo:To není tak "zahmlievanie", to je asi totiž pravda. Existence Al-41 je na vodě. V součastné době skutečně pomalu končí vývoj izd.117C. Nový motor a to má být a nebo taky ne (to označení se mohlo změnit) není moc v dohlednu. Ta cesta se teď zaměřila na vývoj Al-31F (FP) M1.... až po Tebou zmíněný, pak teprve vývoj nového. Změnili se požadavky.

Navíc jestli byl v 1.44 prototyp Al-41 je spíš otázkou dohadů. Zatím ber jako fakt to co jsi našel. Ono taky napsat že Su-35BM bude mít motor Al-41 je také víc možná příním autora než faktem. O Al-41 se mluvilo i v souvislostí se Su-34....
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

redboy píše:anatolij: pod to bych se podepsal....... Možná bych neosuzoval forsáž tak jednoznačně, ale to je daloko, je to možná cesta znějící logicky.


rabo:To není tak "zahmlievanie", to je asi totiž pravda. Existence Al-41 je na vodě. V součastné době skutečně pomalu končí vývoj izd.117C. Nový motor a to má být a nebo taky ne (to označení se mohlo změnit) není moc v dohlednu. Ta cesta se teď zaměřila na vývoj Al-31F (FP) M1.... až po Tebou zmíněný, pak teprve vývoj nového. Změnili se požadavky.

Navíc jestli byl v 1.44 prototyp Al-41 je spíš otázkou dohadů. Zatím ber jako fakt to co jsi našel. Ono taky napsat že Su-35BM bude mít motor Al-41 je také víc možná příním autora než faktem. O Al-41 se mluvilo i v souvislostí se Su-34....
No, ona už forsáž neměla být ani na F119@F-22A, jestli si vzpomínáte.

A podle mě na Mig-1.44 byla nějaká (vývojová) verze AL-41F - akorát bez vektorování tahu.
anatolij
Příspěvky: 5
Registrován: 11/8/2007, 16:04
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od anatolij »

Jen ještě malá poznámečka k té forsáži.
Pokud by se povedlo dosáhnout teploty před turbínou přibližně 2250°C (udává se 2500K), dojde ke spálení veškerého kyslíku ze vzduchu a přídavné spalování by už nemělo z čeho "dýchat". Platí to alespoň tedy pro současné konstrukční řešení motorů a spalovacích komor.
Jenže pro těch 2250°C podle mě ještě nebyly nalezeny dostatečně pevné a odolné materiály. Je to ještě o celých 600°C více, než s jakými teplotami pracují dnešní nejlepší motory.
Zdokonalená technologie monokrystalů v lopatkách turbíny ve spojení s promyšleným chlazením by tuším dokázala pracovat na 1900°C (někde jsem to četl) a během 10-15 let možná takový motor mít budeme. Dnes je forsáž asi 150% tahu maximálního, s těmi 1900°C by to už bylo třeba pouze 120% a na to už by se montáž komory přídavného spalování ani nevyplatila.
A pokud by se podařilo překročit 2000 nebo 2100°C, tak už není vůbec co řešit. Jenže tak snadno to asi nepůjde. Můj odhad je zahájení sériové výroby motoru s 1950°C, bez nutnosti forsáže v roce 2025 ;-)

Ale třeba bude všechno úplně jinak, kdo ví ... ;-)
Uživatelský avatar
Sturmovik
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 212
Registrován: 23/4/2008, 14:45
Bydliště: SVK

Příspěvek od Sturmovik »

Neviete aka je buducnost Mig-1.44 a S-37 Berkruta a co sa s nimi v sucastnosti robi? Po zruseni celeho projektu sa vyvyja PAK-FA, ale nezda sa mi ze by ich uplne odpisali, nebola to predsa zbytocna praca...
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Prototypy MiGu (byly postaveny dva) jsou uzeměny, nemám žádné zprávy na téma pokračování prací na nich, jsou v majetku RSK a asi na ně někde sedá prach.
Prototyp S-37 tak nedopadl, je v letuschopném stavu, krom sem tam nějaké přehlídky a PR akce se na něm zkouší vybavení pro T-50. Někde sem šet kolik toho pro T-50 nalítal, ale z hlavy si to nepamatuju. Zkouší se na něm vnitřní závěsy pro výzbroj vyvíjené pro T-50.

Ale jinak sou oba projekty "odepsané".
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: MiG-39/1.42/1.44

Příspěvek od absik »

Dobrá správa pre fandov MiG 1.44- lietadlo(prototyp) nebude zrušené ale ide zakonzervovať do "igelitu". Ruskí experti rozhodli že prototyp predstavuje nezabuditeľnú zbierku tecchnológií z r.2000 ktorá má čo povedať i dnešným snahám o lietadlo 5.gen. Podľa býv. veliteľa vzdušných síl má 1.44 ôdajne vyšší potenciál ako dnešný T-50(?!) No podľa súčasnej veliacej garnitúry je ťažké porovnaľ 2 lietadlá z ktorých novšie používa technológie s náskokom 10 - 15 rokov oproti r.2000.

http://vpk.name/news/102958_edinstvenny ... .html#comm
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Re: MiG-39/1.42/1.44

Příspěvek od rabo »

Pekný exponát do múzea. A možno sa niekde objavia jeho "deti" .
Odpovědět

Zpět na „Letadla“