MiG-23BN

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
23
Příspěvky: 8
Registrován: 11/9/2010, 11:29

MiG-23BN

Příspěvek od 23 »

Protože co je mi známo, tak MiG-23BN a MIG-27 jsou rozdílné konstrukce, tak jsem tuto část oddělil od tématu MiG-27 Toto vlákno beru jako provizorium a doufám, že tento letoun někdo popíše podrobně v novém článk. Skelet
Pár fotek českým třiadvacítek BN. Smáznul sem to,níže nový pokus

:D
Naposledy upravil(a) 23 dne 12/9/2010, 21:16, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

To 23: svrbí dlaně, co?
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Škoda jen, že snímky nelze zvětšit. Na posledním obrázku, kde autorovi šlo především o kresbu na přídi letounu, je velmi dobře patrné přídavné pancéřování boku kabiny pilota. Pláty pancéřových desek byly opracovány a zabroušeny dosti hrubě ( na naše poměry).
Toto zesílení ochrany pilota měla pouze útočná verze u nás používaných Migů-23.
Uživatelský avatar
23
Příspěvky: 8
Registrován: 11/9/2010, 11:29

Příspěvek od 23 »

Rosomak píše:To 23: svrbí dlaně, co?
My povídej :D ,moje Alma mater.Jinak není problém můžu je dát do alba i větší.Zmenšoval sem je, aby nezabírali moc prostoru.
Mám někde ještě nějaký černobílý,vyberu něco a proženu je skenerem,jestli bude zájem.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

to "23"

Určitě je tam dej, i trochu větší, aby byly vidět některé detaily.
Když máte s Rosomákem k BN-kám tak blízko, mohli by jste přihodit také malý popis toho co vidíme ( antény systémů atd.).

Ještě k tomu poslednímu snímku se štíčí tlamou: při pohledu na příďový podvozek stojí za pozornost jiné provedení blatníčku oproti stíhacím a dvoumístným verzím třiadvacítek. Útočné verze byly vybaveny tímto zjednodušeným provedením - Mig-23BN/BM, Mig-27.
Uživatelský avatar
23
Příspěvky: 8
Registrován: 11/9/2010, 11:29

Příspěvek od 23 »

Ok, dodám další i když některý jsou kvalitou pokulhávají.Ty barevný uložím znovu,využiji max. možnou velikost což je jestli se nepletu 1024kb.
Ty barevný mají nekomprimovaný uložený v TIFFu skoro 6 mega. :shock:
Uživatelský avatar
23
Příspěvky: 8
Registrován: 11/9/2010, 11:29

Příspěvek od 23 »

Tak nový pokus, jen minináhled.V albumu je to veliký až dost.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
23
Příspěvky: 8
Registrován: 11/9/2010, 11:29

Příspěvek od 23 »

Našel sem jednu sice hrozná kvalita,ale při troše snahy jsou vidět křídlové závěsníky MDB-3, které se montovaly po sejmutí standartních.Umožňvali zavěsit dvě 250 nebo 500 kg pumy.S nimi mohla BN-ka nést svých maximálních 3000kg nákladu.Zde jsou zavěšeny české pumy, které se zkoušely v Malackách na střelnici pod názvem "Mars" jestli si to pamatuju dobře.Je to bržděná 250 na dnový zapalovač.Tenkrát tam byly zkoušeny ještě průbojné 250-tky ("Betab") kdy před padákem byl ještě raketový motor,který po stabilizaci pumy po odhozu pumu urychlil aby prošla pořádnou vrstvou betonu.


Obrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Úplná nádhera.
Za pozornost stojí především první fotografie - Mig-23BN v 60° zatáčce, ze které přejde do zteče pozemního cíle na střelnici, jejíž obvod je jasně ohraničen lesem ( výška letu cca 1 800m nad zemí). Pro méně zasvěcené doplňuji, že letoun má na podkřídlových závěsnících instalovány raketové bloky UB-16-57. Každý blok obsahoval při cvičných střelbách zpravidla pět raket r. 57 mm.

O těch stabilizovaných pumách s urychlovacím motorem jsem slyšel. Přes kamarády, kteří přišli do styku s kolegy ze 28. sbolp mám zajímavou informaci: pumové stabilizační padáky neměly pólový otvor ( výsadkáři již chápou). Padáky se tedy pěkně kývaly a s nimi i pumy. Když potom u takto vychýlené bomby došlo k zážehu raketového motoru, dokážete si představit ten "tanec" na cílové ploše a v okolí.
Uživatelský avatar
23
Příspěvky: 8
Registrován: 11/9/2010, 11:29

Příspěvek od 23 »

S tím kýváním můžu potvrdit, viděl sem na vlastní oči jak se jedna odpálila motor ve chvíli kdy byla zrovna v max. vychylce.Tipoval bych to na takových 30 stupňů od kolmice :shock: .V Malackách je střelnice docela velká a dost písčitá takže se vešla a zahučela pod zem relativně v pohodě.
Ale ty pumy visely na padáku minimum času (2-3 vteřiny),potom jen rána,zablesk trocha kouře a byla pryč :lol:

Jinak se tam byly dopraveny ke zkouškám i 100 kg bržděný (snad "Jupiter"), ty se nepodařilo zavěsit.Matně vzpomínám, že měly špatné rozteče závěsných ok.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Čas letu pumy na padáku je plně dostačující. Za ty 2-3 vteřiny dokáže stíhací bombardér doletět natolik daleko, aby jej neohrozil výbuch jím shozeného bojového nákladu. Zároveň se bomby stabilizují kolmo proti zemi ( mají-li správně vyrobené padáky).

Fotografie BN-ky se šesti pumami, asi nějaký den otevřených dveří, poskytuje mimo jiné boční pohled na levou zadní část trupu. Zde stojí za zmínku otevřené klapky turbostartéru TS-21 motoru R-29B - těsně před sklopným hřebenem. Jde o velmi malý klasiký turbokompresorový proudový motor. Zajímavé je, že sací otvor vzduchu ke kompresoru je vzadu a otvor umožňující odvod spálených plynů za turbínou je vepředu. Turbína je dvoustupňová. První stupeň pohání přes hřídel kompresor, druhý je pomocí odstředivé spojky spojen s motorem letounu.
Uživatelský avatar
23
Příspěvky: 8
Registrován: 11/9/2010, 11:29

Příspěvek od 23 »

Obrázek
Detail hlavy zaměřovače na Migu-23BN,vlevo nahoře přístroj,který zobrazoval pilotovi směr odkud byl ozářem radarem.Byla to vlastně jen siuleta letadla a žárovičky okolo.Celý systém výstrahy se jmenoval SPO-10 (Siréna), snad je to označení správné. :oops:

Obrázek
Na další fotce je slušně vidět zdvojena katapultážní rukojeť,vpravo páka nouzového odpoutání pilota od sedadla a visící baterie, kterou si pilot po usednutí do kabiny připnul ke kalhotám kombinézy.
Nahoře vpravo páka nouzového odhozu kabiny.Na řídící páce bych jen upozornil na velké černé tlačítko,tím byla řízena raketa CH-23 během letu k cíli a uprostřed rukojeti z boku tlačítko ovládající FON neboli laserový dálkoměr.
Před řídící pákou dole je vidět ovladač podvěsné výzbroje (velký kruhový černý s bílými výsečemi) a pod ním dvě kontrolní žárovky již zde zmiňovaných PUS-36.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

23 píše:[Detail hlavy zaměřovače na Migu-23BN,vlevo nahoře přístroj,který zobrazoval pilotovi směr odkud byl ozářem radarem.Byla to vlastně jen siuleta letadla a žárovičky okolo.Celý systém výstrahy se jmenoval SPO-10 (Siréna), snad je to označení správné. :oops:
Celkem dobře je tento zaměřovač vyobrazen ve hře Lock ON, jen mě vždycky štvalo, že neukazuje úhel pod kterým je stroj ozařován, tak abych jako pilot mohl zjistit zhruba polohu vysílače plánovat případný manévr.

Je to ve skutečnosti stejně, nebo se tam nějak zaznačuje úhel ozařování, či jiné údaje, které mají pomoci pilotovi nějakým spůsobem alespoň předvídat odkud to jde?
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

To 23:
Označení systému výstrahy je správné - SIRENA.

To Haness:
Indikace byla údajně dostatečná a protimanévr pilot mohl uskutečnit. Mám jen povšetné informace, nemohu tedy sloužit přesným popisem funkce systému.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Skelet: "tak MiG-23BN a MIG-27 jsou rozdílné konstrukce".
No, více rozdílů najdeš mezi MiG-23M a ML, než mezi MiG-23BN a BM(27). Ty letadla vznikala souběžně a souběžně se i vyráběla. Konstrukčně krom detailů (likvidace regulace vzduchu do motorů, kanon, závěsníky výzbroje) jsou identické, liší se v podstatě jen avionikou. BN, je v podstatě exportní verze, proto vydržela ve výrobě tak dlouho, až do 80tých let a ve VVS sloužil snad jen u tří pluků, zbytek je export. Na rozdíl od Migu-27.
Kdyby letadlu zůstal index MiG-23BM, vůbec bychom dnes nerozlišovali mezi nimi, jen jiná verze.

Haness: Netuším jak ve hře, ale zhruba směr ozáření to indikovalo. Okolo siluety letadla byly 4 kontrolky a jejich rozvěcení ukazovalo směr. (Oblíbená kombinace dvou zadních kontrolek, "máš ho na šesti")

V nějaké publikaci sem se setkal s poznámkou uživatele, něco ve smyslu, žádnej zázrak, s odkazem na posdější SOP-15 Berjoza jako na dobrý. Může to být dáno ale osobním názorem pokud létal modernější typy, nevím.
Naposledy upravil(a) redboy dne 19/9/2010, 22:26, celkem upraveno 1 x.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Malinké doplnění po dotazu na kamarády:
Indikátor systému "SIRENA" na letadlech Mig-23 čs. letectva měl osm žároviček a Redboy přesně popsal výstupní informaci pro pilota. Starší provedení na Mig-21 mělo šest žároviček.
Na spodním snímku kabiny popisovaná baterie (žlutá barva) patřila do soupravy vystřelovací sedačky KM-1/KM-1M. Její jedinou funkcí bylo napájení vysílací radiové stanice, které nikdo neřekl jinak než "KOMÁR". Sestava tohoto systému byla součástí sedačky pilota a sloužila při nouzovém opuštění letounu k udávání polohy zachráněné posádky. Protikus (přijímač) byl instalován na vrtulnících Mi-8/17, zařazených do pátrací služby. Baterii si pilot v rámci přípravy kabiny před vzletem ukládal do kapsy kalhot kombinézy. Později byla na letounech Mig-23ML/UB baterie uložena přímo v sedačce.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17761
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Pěkné fotky, které udělala 221 squadrona IAF při příležitosti letu vyřazování tohoto typu z výzbroje.
ObrázekObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázek
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Re:

Příspěvek od lamada »

Mig 23 BN a MiG 27 jsou si podobné vzhledem , ale vybavením se jedná o něco malinko jiného s větší číslovkou samozřejmě modernějšího a avionicky vylepšeného, to samé se týká i střeleckého systému. Nepopírám, že určité bloky a zařízení zůstali identické např. závěsníky. jedna konstrukční kancelář tvořila něco malinko modernějšího a to se ve výsledku odrazilo. :mrgreen:
Obrázek
Uživatelský avatar
istrebiTEL
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 21/4/2011, 15:04
Bydliště: BA

Re: MiG-23BN

Příspěvek od istrebiTEL »

Czech MiG-23ML 2425 (SIAD 97 Bratislava)
http://www.youtube.com/watch?v=dnEnO3NApLQ
Uživatelský avatar
istrebiTEL
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 21/4/2011, 15:04
Bydliště: BA

Re: MiG-23BN

Příspěvek od istrebiTEL »

23BN disponoval výstražným hlasovým systémom Nataša..vedel by niekto dať zoznam jej hlášok a prípadný preklad?
Czech MiG-23ML 2425 (SIAD 97 Bratislava)
http://www.youtube.com/watch?v=dnEnO3NApLQ
Odpovědět

Zpět na „Letadla“