Strategický bombardér PAK DA

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Pak-DA

Příspěvek od absik »

arten niečo o motoroch:

http://www.uk-odk.ru/rus/products/milit ... ion/al31f/

Len preprogramovaním elektronického riadenia toho istého motora AL-31F(x) dosiahneš úsporu paliva 17% bez konštrukčných zmien. Čiže miesto napr. 1000 km doletu dosiahneš 1170 km. Ak máš rezervu v prietoku vzduchu na vstupe motora(prakticky každé lietadlo už pri návrhu sa navrhuje s rezervou pre ďalší potenciál) tak zmenou konštrukcie cca o 10 -12 % a optimalizovaním termodynamiky môžeš získať až 20 - 25% ťahu pri rovnakej spotrebe a dostaneš to spomínané zlepšenie +- 35%. O úvahách a parametroch T-54/T-54 S môžeš vycucať aj z paralay.com, a to sú už 20 rokov staré údaje. Po "oprášení" súčasnými technológiami dostaneš "Tvoj" hľadaný stredný bombardér:

expert priamo od "tabla"(90-te roky) http://www.buran.ru/htm/resume.htm

http://paralay.com/t60.html
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Pak-DA

Příspěvek od arten »

absik píše: O úvahách a parametroch T-54/T-54 S môžeš vycucať aj z paralay.com, a to sú už 20 rokov staré údaje. Po "oprášení" súčasnými technológiami dostaneš "Tvoj" hľadaný stredný bombardér:

expert priamo od "tabla"(90-te roky) http://www.buran.ru/htm/resume.htm

http://paralay.com/t60.html
Vďaka za info, mal by som si zlepšiť prácu zo zdrojmi :oops: Myslel som, že je niekde na úrovni Su-34...

Čiže áno to by šlo, presne niečo také. Aj tá univerzálnosť tam je. Samozrejme je otázka kde je ten vývoj dnes a čo sa dá využiť z toho projektu, predsa len je to už dlhšia doba.

EDIT: V prípade ak by bol koncept T-54 def. mŕtvy, resp neefektívne v ňom pokračovať, čo si myslíte o tej myšlienke ísť cestou využitia (zväčšenia) PAK-FA?
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Pak-DA

Příspěvek od absik »

...Samozrejme je otázka kde je ten vývoj dnes a čo sa dá využiť z toho projektu, predsa len je to už dlhšia doba.

EDIT: V prípade ak by bol koncept T-54 def. mŕtvy, resp neefektívne v ňom pokračovať, čo si myslíte o tej myšlienke ísť cestou využitia (zväčšenia) PAK-FA
k T-54: dá s použiť celá koncepcia, konštrukcia trupu a krídiel. Treba moderné motory a avioniku, "kožu"(integrálny poťah)

T-54 môže byť "mŕtvy" len z politického rozhodnutia.
k PAK FA: je to stíhač - aerodynamickej nestabilnej koncepcie, bombardér by mal byť aerodynamicky stabilnej koncepcie.
Naposledy upravil(a) absik dne 10/9/2014, 10:32, celkem upraveno 1 x.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Pak-DA

Příspěvek od arten »

absik píše: k T-54: dá s použiť celá kncepcia, konštrukcia trupu a krídiel. Treba moderné motory a avioniku, "kožu"(integrálny poťah)

T-54 môže byť "mŕtvy" len z politického rozhodnutia.
No ale nie je veľmi čo použiť. Vyzerá (lúskam zdroje na nete), že ten stroj neprekročil koncepčnú fázu, nebol postavený ani jeden prototyp a testované boli len nejaké komponenty. Navyše mal mať nejaký veľmi komplikovaný systém meniteľnej geometrie, čo neviem či má dnes ešte nejaký zmysel.
absik píše: k PAK FA: je to stíhač - aerodynamickej nestabilnej koncepcie, bombardér by mal byť aerodynamicky stabilnej koncepcie.
Prečo?

Ináč, Su-34, alebo B-2 sú aerodynamicky stabilné?
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Pak-DA

Příspěvek od absik »

T-54 mal "nadúvateľný" panel prechodu z otočnej časti krídla po tunel vstupu vzduchu do motora, nezvyčajné ale realizovateľné. To Tu-160 na odtokovej časti má tiež komplikovanú paneláž, dokonca odklápateľnú a nikto sa nad tým nepozastavuje(možno nie je veľa tých čo o tom vedia). Údajne k dokončeniu 54-rky chýbali ešte 2 roky než prišiel Gorbačov s perestrojkou vzťahov zo Západom. Tak asi nejaké výsledky mali. Nikde nie sú tam rozpísané výsledky z aerodynamického tunela a letové výsledky veľkorozmer. makiet. Napr. podľa "expertov" MiG 1.44 nikdy nemal ukončenú aerodynamiku lebo vykonal oficiálne "len 2" lety. Málokto vie že aerodynamika okrem skúšok v tuneli sa overovala už začiatkom 90-tych rokov na obrej makete 1:4. Skúšky sa robili len v noci a v preletových "oknách" západných špionážnych satelitov.

Ináč, Su-34, alebo B-2 sú aerodynamicky stabilné?
Treba priznať že nie sú plne stabilné. Su-34 získala na stabilite splošteným nosom a ostrou hranou medzi vrchom a spodkom trupu. + predkrídlo v 0-vej polohe zabezpečuje do istého uhlu nábehu celého trupu prídavnú stabilitu v priečnej rovine. Smerovú stabilitu majú všetky Su-27 a deriváty vrodené, t.j. nie sú schopné plochej zátačky a bočného sklzu. Preto dostali 3-D vektor. trysky, čím získali istú riadenú umelú smerovú nestabilitu.
B-2 vzhľadom na malý rozsah rýchlostí je stabilná v 2 rovinách ale práve preto že nemá smerové plochy je úplne nestabilná v smerovej osi. Smer udržiava roztváraním a privieraním dvojdielnych aileronov, ktoré na zemi fungujú aj ako aerodynamické brzdy.
Pre koho to nie je nič nové, nech mi prepáči tento malý náhlad do aerodynamiky...
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Pak-DA

Příspěvek od arten »

Dakujem za info. Doteraz som bol v tom, že Su-27 a deriváty majú vrodenú nestabilitu.

Ešte ta otázka - prečo by bola podmienkou pre bombardér aerodynamicky stabilná koncepcia?
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Pak-DA

Příspěvek od Alchymista »

Dovodov bude viac...
Jedným dobrým dôvodom by mohol byť fakt, že u aerodynamicky nestabilného lietadla kormidlá nestále pracujú, čo zvyšuje odpor a znižuje dolet (rozdiel v dolete môže dosianuť i viac ako 20%).
Druhý dobrý dôvod - rázy, vibrácie a únava materiálov. U aerodynamicky nestabilného lietadla neustále pôsobia poruchové a korekčné sily a momenty od kormidiel, ktoré majú charakter rázov. Lietadlo sa v podstate neustále trasie, čo sa nepriaznivo prejavuje napríklad na závesníkoch a podvesenej výzbroji. Bežné letecké riadené rakety dosahujú hmotnosť 200-300kg, bežné letecké bomby sa podvesujú v hmotnosti 500 a viac kg na jeden závesník - záťaž závesníku je teda najmenej dvojnásobná a úmerne tomu sú väčšie aj pôsobiace sily.
Tretí dobrý dôvod - navigácia a zamierenie. Obe činnosti sú u aerodynamicky stabilného lietadla jednoduchšie a presnejšie. Pilotáž je tiež jednoduchšia, pohodlnejšia a príjemnejšia, čo je pri dlhých bombardovacích misiách celkom dôležité.
Ďalšie pridá niekto ďalší...
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 24/3/2014, 18:36, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Pak-DA

Příspěvek od absik »

Ešte ta otázka - prečo by bola podmienkou pre bombardér aerodynamicky stabilná koncepcia?
Vďaka Alchymistovi máš iné dôvody, skús sa na to pozrieť aj z hľadiska celej misie: štart- dosiahnutie parametrov preletu - dlhodobý prelet k cieľu(spravidla autopilot)- prevzatie riadenia/naprogramovanie údajov o cieli(ak nebolo urobené počas približovacej fáze)- odpal - sledovanie a záznam dopadu na cieľ- prípadné vyhodnotenie - dosiahnutie miesta odpalu pre opakovaný útok(ak bol prvý zásah neúspešný/nedostatočný) - záznam, konečné vyhodnotenie - taký istý dlhý prelet(ak sa dá z autopilotom) na domovskú základňu - nálet na priblíženie - zostup- pristátie. Ak by bolo lietadlo aerodynamicky nestabilné- na korekciu by boli potrebné tisícky zásahov v riadení a totálna únava posádky možno pred splnením misie. Ak by v celom tomto postupe došlo k poškodeniu vonkajším vplyvom(cudzím zásahom) - tak pribudnú ďalšie stovky a tisícky zásahov v riadení a prestavovaní parametrov letu- to sa zapotí už aj palubný počítač v úlohe elektronického pilota. Treba si uvedomiť že v letectve dôsledne platí 1. Newtonov zákon o zotrvačnosti:
Každý hmotný bod v inerciálnej sústave zotrváva v pokoji alebo v rovnomernom priamočiarom pohybe, kým nie je nútený vonkajšími silami tento svoj stav zmeniť.
Zásah do riadenia vyvolá moment (vonkajšej)sily čo zmení pokoj/pohyb hmotných bodov. Aby si dosiahol rovnomerný stav, musíš urobiť protipohyb v zásahu, tzv. "kontru". Pilotovanie nestabilného lietadla predstavuje neustály sled operácií - pohyb (kniplom) + kontra, pohyb + kontra.etc........ Dosah na únavu pilota, únavu materiálov a zníženie plánovaného resursu letových hodín stroja si vieš predstaviť.
Naposledy upravil(a) absik dne 10/9/2014, 10:22, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Pak-DA

Příspěvek od absik »

arten:
Dakujem za info. Doteraz som bol v tom, že Su-27 a deriváty majú vrodenú nestabilitu.
Ja ti zase ďakujem, že v snahe dať ti fundovanú odpoveď, musel som sa pozrieť do patričnej odbornej literatúry, o Su-27 som našiel dosť na príspevok do patričného vlákna(dám sem potom odkaz). Aerodynamicky stabilná koncepcia pre bombardér (o. i.) je výhodná aj preto že šetrí vnútorný priestor v prospech množstva výzbroje, prístr. vybavenia a hlavne v prospech väčších nádrží, čo sa práve po úpravách v stabilite Su-27 podpísalo vplyvom na zvýšený dolet. Krátka anabáza: T-10 nestabilný, T-10-21 čiastočne stabilný, Su-27 1.sérií - prevažne stabilný, následné Su-27 - umelo nestabilné cez elektronického pilota. Obdobne ako u MiG-u 29 v prípade výpadku elektroniky sa lietadlá v podzvukovej rýchlosti správali staticky aj dynamicky stabilné čo malo uľahčiť núdzové pristátie.

Su-27, Przeglad konstrukcji lotniczych No.7, Altair Ltd 1992
Military Aircraft, Hamlyn Octopus, London 2001
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Pak-DA

Příspěvek od kenavf »

Že by už bola koncepcia lietadla definovaná? http://www.militarybox.cz/news/tupolev- ... nu-pak-da/
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Pak-DA

Příspěvek od absik »

kenavf dlhšie si tu nebol, prečítaj si prípevky vyššie(1.str.), už sa vraj mal vymeniť aj hlavný zodpovedný. Tvar podobný B-2 mal byť takýto:


http://www.popmech.ru/images/upload/art ... 2_full.jpg
http://vpk.name/news/108402_pak_da_uzhe ... osyan.html
Xawi3r
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 528
Registrován: 1/12/2013, 21:20

Re: Pak-DA

Příspěvek od Xawi3r »

První letouny PAK-DA by mělo RuAF přebírat v roce 2023. Alespoň podle Viktora Bondareva.

"První let by měl být proveden v roce 2019. Státní zkoušky a dodávky budou dokončeny v roce 2023".

Zdroj:
http://en.ria.ru/military_news/20140522 ... omber.html
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Pak-DA

Příspěvek od absik »

arten
...význam má budovať lietadlo na novej unikátnej technológii – konkrétne hypersonické lietadlo schopné prekonať modernú PVO, podobne ako americký LRS-B. To by naozaj malo zmysel a prinieslo nové možnosti. Navyše Rusi majú s náporovými motormi dostatok skúseností a disponujú aj vedecko-technologickou základňou pre vývoj takého lietadla.
použil som tento výrok , hoci idem písať o vývoji "civilného" nadzvukového lietadla pretože ruské "civilné" projekty sú spravidla "dvojakého použitia".

"Nové nadzvukové lietadlo pre cestujúcich business triedy môžu byť vytvorené, testované a dodané medzikontinentálnym leteckým spoločnostiam v priebehu asi 15 rokov" - povedal pre ITAR-TASS výkonný riaditeľ CAGI Sergej Černyšev, člen-korešpondent Ruskej akadémie vied.
Stalo sa tak na odovzdávaní prestížnej ceny v oblasti leteckého výskumu pre aerodynamický tresk v Petrohrade, počas 29. kongresu Medzinárodnej rady leteckýj vied (ICAS). Ruskí vedci získali toto prestížne medzinárodné ocenenie ako prví vo svete.
Návratu nadzvukových civilných lietadiel na oblohu by mali pomôcť nové riešenia pre zníženie aerodyn. tresku, ktoré vyvinuli v CAGI. Podľa akademika už teraz by letecké spoločnosti kúpili 10 lietadiel napriek predbežnej cene podstatne vyššej ako 100 miliónov dolárov za kus. Najväčší záujem majú japonskí biznismeni pre ktorých platí : "čas sú peniaze", predstava že by ráno odleteli na jednanie do Londýna za čas 2,5 - 3 hodiny a do večera sa vrátili domov je pre nich veľmi lákavá. Akademik Černyšev nehovoril o parametroch nového lietadla ale pre naplnenie uvedenej predstavy by lietadlo muselo dosahovať cestovnú rýchlosť okolo 3 Machov.

http://vpk.name/news/117169_Novyii_sver ... 5_let.html
Je ne suis pas Charlie! alebo: nie som Charlie(provokatér), som za tradičnú rodinu

Obrázek
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Pak-DA

Příspěvek od absik »

Tak sa zdá že projekt PAK DA dostáva twin turbo.. v rýchlosti napredovania projektu. Pred pár dňami oznámil závod Kuznetcov Samara že odskúšal na pozemnej stolici(stende) motor svojimi charakteristikami a vonkajším vzhľadom veľmi podobný americkému F 135 P&W-600 z F-35 B, preto ho robotníci závodu aj nazývajú "F-135". Oficiálny konkurz Kuznetcov vyhral len v júni t.r. čo naznačuje že už mal toto eso v rukáve. Projekt PAK DA dostal vysokú prioritu, zač. r.2019 sa očakáva vzlet prototypu ktorý ide následne do štátnych skúšok a ak prebehnú bez výhrad, projekt ide do sériovky už v r.2010 - 2011. Prvotným zámerom bolo začať sériovku v r.2025, neskôr bol tento termím skrátený o 2 roky a teraz by tak bol skrátený o ďalšie 2 roky. k časovej úspore došlo aj opätovným prinavrátením projektu KB Tupoleva ktorý medzitým dokončil výkresovú dokumentáciu na stroj neofic. označovaný ako Tu - 404:

Obrázek
(predpokladaný vzhľad)

http://vpk.name/news/120826_rossiya_isp ... shika.html
Je ne suis pas Charlie! alebo: nie som Charlie(provokatér), som za tradičnú rodinu

Obrázek
Uživatelský avatar
absik mmr
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 100
Registrován: 4/12/2015, 17:13
Bydliště: nestále

Re: Pak-DA

Příspěvek od absik mmr »

Napriek ťažkej ekonomickej situácii projekt PAK DA pokračuje, prvý vzlet má byť v r.2020/2021 a sériová výroba začne v r.2024/2025. Dovtedy by mal údajne slúžiť Tu-160 po hlbokej modernizácii z ktorého vraj zostane len pôvodný trup s centroplánom - povedal v sobotu(19.12.) zást. veliteľa dialkového letectva vzdušn.kozm. síl gen.mjr. Anatolij Konovalov prítomným novinárom.

http://vpk.name/news/146569_pak_da_nach ... godah.html
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13126
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Pak-DA

Příspěvek od Rase »

Vzhledem k tomu, že kvůli finančním důvodům byly tyhle futuristické projekty odloženy na neurčito, tak sem dám pěkné obrázky "bombardérů budoucnosti" někdy z konce 80.let

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13126
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Pak-DA

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Předběžné návrhy na nový bombardér byly Ruské VVS odprezentovány již v roce 1999, práce se oficiálně rozjely v roce 2007. Podle tehdejších plánů měl být vývoj dokončen v roce 2017 a se vstupem do služby se počítalo v roce 2020. Vítezný návrh byl nakonec vybrán Izidělije 80. z konstrukční kanceláře Tupoleva. PAK-DA (Tupolev Izd.80) má být podzvukový letoun se základními tvary samokřídla s dvojicí malých svislých ocasních ploch. Poháněný by měl být čtveřicí proudových mototů bez přídavného spalování, které s velkou pravděpodobností budou verzí jednotek NK-32-02 od Kuzněcova. Údajně bude schopen nahradit všechny současné typy letadel s dlouhým doletem, tedy Tu-95MS, Tu-22M3 a Tu-160. Výhledově se počítá s tím, že nový bombardér by sloužil souběžně s Tu-160M2, jehož vybavení bude v mnoha směrech velmi podobné. PAK-DA má být výrobně i provozně levnější, jelikož cena jednoho Tu-160 je asi 600 milionů dolarů. Podle nepotvrzených informací by měl být tento stroj schopen překonat 15 000 km bez doplnění paliva za letu. Primární výzbrojí budou hypersonické střely a střely vzduch-země Ch-101 a Ch-555. Projekt byl schválen ruským ministerstvem obrany v roce 2013 a od té doby se na něm intenzivně pracuje. Podle některých zpráv již byl vyroben experimentální zmenšený model 1:10 z kompozitních materiálů, také dřevěný model 1:1 a model kokpitu. Produkce sériových letounů bude svěřena KAPO v Kazani. Z mého pohledu je docela zajímavá ideová podobnost s americkým projektem bombardéru B-21 Raider

http://www.militarybox.cz/news/pak-da-b ... ez-tu-160/
http://www.armadninoviny.cz/prvni-proto ... omentvypis
http://defenceforumindia.com/forum/thre ... 562/page-7
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Pak-DA

Příspěvek od niko »

Myslim, ze nizsia kusova cena oproti Tu 160, teda Tu 160 M2 je dost pravdepodobna. Uz len tym, ze sa pocita s nahrou Tu 95, Tu 22 a starsich Tu 160 bude pocet vyrobenych PAK DA relativne vysoky, co bude tlacit cenu dolu. Pekna studia. Uvidime, co z toho bude.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Pak-DA

Příspěvek od klingy »

Niko ono to vypliva z konstrukcie, odpada ti komplikovana konstrukcia kridla s menitelnou geometriou a samozrejme, a celkove problemy pri konstrukcii nadzvukoveho stroja
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Pak-DA

Příspěvek od niko »

Suhlasim klingy. Na druhej strane bude mat PAK DA nove avionicke a elektronicke systemy vyrazne lepsie ako stary Tu 160 a hlave technologiu stealth, co tiez nie je vyslovene lacna vec. Aj ked aby som pravdu povedal pri tychto technologiach bude vyrazne financne a casovo narocnejsia hlavne udrzba.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“