Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Příspěvek od sa58 »

Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

V roce 1944 začal Tupolev pracovat na projektu ANT-64, což měl být velký dálkový čtyřmotorový bombardér. Projekt ale uvázl na mrtvém bodě, Sovětský svaz měl problémy s nejnovějšími technologiemi a letouny v dodané v rámci Zákona o půjčce a pronájmu těmito technologiemi nedisponovaly.

Zlom nastal 7.7.1944, kdy ve východní Sibiři nouzově přistál B-29-5BW ser.č. 42-6526 ze 771. perutě, který byl poškozen při náletu na Japonsko. Členové posádky byli srdečně přivítání a zakrátko poté navráceni do USA. Jelikož ale se SSSR nenacházel ve válečném stavu s Japonskem, byl B-29 v souladu s mezinárodním právem zabaven. V listopadu 1944 bezpečně přistáli další dva B-29, ser.č. 42-6365 a 42-6358.

V tomto okamžiku měl SSSR k dispozici tři kompletní exempláře nejmodernějšího letadla USA, rozhodl se je Stalin použít jako startovací typ k modernizaci leteckého průmyslu. Vybral si k tomuto úkolu Tupoleva a Vladimíra Mjašiščeva, kteří měli na novém letounu pracovat. Zároveň Tupolev dostal od Stalina volnou ruku pro vše co bude třeba pro splnění úkolu, včetně modernizace leteckého průmyslu. Tupolev za šéfkonstruktéra určil Dmitrije Markova, sám se stal vedoucím celého projektu.
Letové zkoušky B-29 byly konány na novém zkušebním letišti u Moskvy, pojmenovaném Žukovskij – na západě později známé jako Ramenskoje. Tupolev Stalinovi sdělil, že na výrobu kopie bude třeba minimálně tří let. Stalin mu ale oznámil, že první hotové letouny musí být předvedeny na Den sovětského letectva v srpnu 1947. tedy již za dva roky.

Pro sovětský letecký průmysl vyvstal velký problém, letoun B-29 byl nad technické možnosti tehdejší výroby ve svazu. Tupolev se projevil jako vůdce s organizačními schopnostmi a donutil zástupce továren k co nejpřesnějším kopiím dílů z B-29. Obrovský problém byla rozdílnost v měření, ve svazu se používal metrický systém, ve státech stopy a palce. Některé díly se nedaly jednoduše převést na metrický systém, Tupolev proto pro nedostatek času zavedl americký systém měření!
Velkým problémem byly přístroje, některé se daly snadno okopírovat, u jiných byl problém. Radiostanice byla nahrazena novějším modelem okopírovaným z B-25, i když tím byl poručen Stalinův rozkaz o věrné kopii letounu. Zodpovědnost přebral Tupolev, který rozhodl, že letoun bude vybaven modernějšími systémy pokud takové existují. Problémem byly též části vyrobení z pryže či umělých hmot, dále odledovací systém proti námraze a další komponenty.

Pod tlakem času byly vyrobeny tři prototypy Tu-4, první z nich vykonal zálet 19.5.1947 v Kazani. Pilotem byl Nikolaj Rybko. 3.8.1947 se první tři prototypy i s Tu-70 (civilní verze pro 72 cestujících) zúčastnily letecké přehlídky v Tušinu. Tupolev tak splnil termín, která dostal od Stalina.
Vojenské letectvo začalo dostávat Tu-4 počátkem roku 1949, celkem bylo vyrobeno 847 letounů. Pro sovětské letce bylo setkání s tímto moderním letounem vstupem do nové epochy, vybavení radarem a dalšími vymoženostmi bylo něčím úplně novým u letectva.

Letoun byl velmi dobře vyzbrojen, nesl celkem deset 23 mm kanónů v pěti střeleckých věžích. všechny se daly ovládat z jednoho střeleckého prostoru. Původní motory byly okopírovány kanceláří Arkadije Švecova, letoun tedy poháněly čtyři motory AŠ-73TK o výkonu až 2400 HP. Pumový náklad normálně činil šest tun, bylo možno naložit až osm tun.

Tu-4 později sloužil jako zkušebna pro motory MK-12 pro Tu-95, po vyřazení ze služby byla část letounů převedena pod společnost Avia Arktika jako transportní a průzkumné.

Počátkem padesátých let bylo dvacet Tu-4 dodáno Číně, dva z nich byly upraveny jako AWACS. letouny byly později vybaveny turbovrtulovými motory a sloužily ještě v devadesátých letech.

Technické údaje:
délka - 30,18 m
výška - 8,95 m
rozpětí - 43,05 m
max. hmotnost - 54,5 tun
max. dolet - 6580 km
max. rychlost - 558 km/h
dostup - 11 200 m
osádka - 11


ObrázekObrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) sa58 dne 8/7/2005, 15:12, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Stalin dal rozkaz jako že kopie musí být naprosto věrná US originálu?Nebo sme to blbě pochopil a je to naopak?
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Oni se spíš báli toho, že tam instalují něco jiného a potom na ně padne "hněv" velkého vůdce nebo se na ně svede nějaký prostoj - klasická připosranost.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

To si to letadlo pak Stalin mohl postavit sám když mu vadilo že by tam bylo nebo nebylo něco co on chtěl :D to je hrůza tento "styl" -dals tam špatný rádio---půjdeš na Sibiř...
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Tak o tomto som nemal ani "šajn" :shock:
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Stalin chtěl také okopírovat F-86, pro to byla obnovena konstrukční kancelář Suchoj...nakonec z toho sešlo, ovšem u Sůček je určitý americký konstrukční přístup v té době patrný.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Algernon
svobodník
svobodník
Příspěvky: 36
Registrován: 8/7/2005, 13:54

Příspěvek od Algernon »

Jenom taková malá oprava (vlastně dvě).

První B-29 měl s/n 42-6256 (nikoliv 42-6526 — to ani nebylo použito).

A Rusové jej získali 29. července 1944 (někdy se udává — ovšem chybně — také 27. července 1944), nikoliv 7. července.

Jen těžko ale mohl být první Tu-4 hotov v srpnu 1944 — to by nebylo za dva roky, nýbrž do měsíce po získání prvního B-29…
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Díky za opravu letopočtu, je to samozřejmě 1947 - jedná se o překlep
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Jen uvedu na pravou míru v tomto případě slovo kopírování (i když s otazníkem). V tomto případě se jednalo o tzv. zpětné inženýrství. Zpětné inženýrství (též reverzní inženýrství, anglicky reverse engineering, zkratka RE) je označení pro proces, jehož cílem je odkrýt princip fungování zkoumaného předmětu většinou za účelem sestrojení ekvivalentního předmětu, který ale není přesnou kopií originálu . Mezi obvyklé postupy RE patří měření a analýza struktury předlohy a zkoumání „vnitřních vztahů“ částí systému. Tzv. zpětného inženýrství jsou schopny u tak složitých zařízení jako je strategický bombardér pouze vyspělé státy. Letouny ve výsledku až na vzhled byly v mnoha ohledech odlišné jak výkony tak motory a použitými systémy. Příkladem zpětného inženýrství byly např. za války kanystry podle německého vzoru tzv. Jerrycan, které vyráběli Britové a Američani.
Zpětné inženýrství bylo využíváno i k destrukci. Během studené války schválil Ronald Reagan plán CIA reagující na krádeže západních technologií tím, že východním agentům bylo podstrčeno několik technologií se skrytými chybami. To se stalo příčinou výbuchu sibiřského plynovodu (po atomových výbuších dosud největší umělá exploze vůbec).
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Rozkaz Stalina o vývoji přesné kopie B-29 není až tak pravdivý. Dle stránek firmy Tupolev dal Stalin příkaz včlenit maximum technologií z tohoto letounu do Tupolevova letounu a do leteckého průmyslu SSSR. Aby nikdo Tupolevovi nedělal nikdo žádné obstrukce, tak jako hlavní dozor byl Stalinem určen Berija. Ten si ovšem Stalinův příkaz vyložil po svém a trval na přesné kopii B-29 a nedovolil OKB Tupolev žádné změny. Proto také první prototyp byl vyzbrojen kulomety ráže 12,7mm. Armáda i Tupolev měli připomínky k velikosti této palebné síly a navrhovali jejich záměnu za kanóny NS-23 ráže 23mm. Konstrukcí věží jakožto i úpravou střeleckého systému byl pověřeni konstruktéři těchto kanónů. Protože se úpravy protahovaly byly předsériové letouny vybaveny kanóny B-20 ráže 20mm, které šlo díky podobným rozměrům lépe včlenit do již "okopírovaného" systému.
Našel jsem toho trošku více včetně bojového nasazení v Maďarsku, tak trošku strpení ..
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
blatak
Příspěvky: 5
Registrován: 30/1/2009, 18:57
Bydliště: Hodonín

Příspěvek od blatak »

Zdar. Je to už starší téma, ale i tak. Snaha o úplnou kopii byla až absurdní. Podle L+K díly tunelu nad pumovnicí u B-29 pocházely od různých výrobců a odstíny barvy byly odlišné. Rusové to okopírovoli i s odlišnými odstíny. A. N. Tupolev chtěl uplatnit nějaké své návrhy, ale Berija řekl: Soudruh Stalin přikázal okopírovat beze změn! Tupolev opáčil, jestli i s těmi bílými hvězdami.
A ještě hádanka:
Obrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

blatak: a už je to tu zase...
Jen pro informaci, Tu-4 byl vyráběn BEZ toho spojovacího tunelu...
Motory byly jiné...

Na obrázku je výsadkové pouzdro na protitankový kanón...
Možná dokonce plošina P-98M s 85mm SD-44 nebo ASU-57...
Ale to jen tipuju.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Příspěvek od Skeptik »

Přesně jak píše kopapaka a před ním i další.
Obdobné informace, že někdo něco zkopíroval včetně barvy / škrábanců / omylem vyvrtaných dírek apod. se čas od času objevují a téměř 100% se jedná o "technickou latinu".
Skopírovat strategický bombardér se vším všudy a při tak rozdílné technologické základně jakou disponovaly v roce 1945 SSSR a USA je prostě nemožné.
Příkaz Stalina (kontrolovaný Berijou) nelze brát tak doslova (mimochodem, Berija nebyl idiot - bohužel :(). Bylo to myšleno tak: "okopírujte to, a snažte se měnit co nejméně věcí, ať to jde do výroby co nejdříve".
Výrobu Tu-4 (či B-4 jak se původně nazýval) je nutné chápat v dobových reáliích. SSSR počátkem války zcela zanevřel na strategické bombardovací letectvo - těch 93 ks Pe-8 (vyráběných spíše kusově než v sérii) to nijak nevytrhlo. Důvod byl zcela prozaický - na budování silného (početného) strategického bombardovacího letectva neměl dostatek zdrojů. Vše se orientovalo na potřeby fronty - a k vítězství ve válce strategické bombardéry nebyly nezbytné.
Po skončení války, a hlavně po svržení jaderných bomb na H+N, sověti zjistili, že jim hrozí smrtelné nebezpečí. Na masivní jaderný útok bývalých spojenců neměli jak odpovědět.
Současně ale platilo, že by "západním" státům útok na bývalého spojence v roce 1946 či 1947 neprošel. Lidé měli dost války a mnoho z nich vidělo, poněkud nekriticky, ve Stalinovi a SSSR stále ještě spojence, který je zbavil Hitlera. Vývoj, včetně známého Churchilova projevu však nemohl nikoho v SSSR nechat na pochybách, že nálada se pomalu začne měnit a nebudou-li mít včas k dispozici jadernou zbraň tj. nevyrovnají-li převyhu Západu, mohou na to šeredně doplatit.
Proto se vydali cestou nejmenšího odporu.
Podpořili vlastní výzkum v oblasti jaderné energie (probíhal již před válkou) informacemi z německého jaderného programu a ze špionáže amerického programu a někdy v roce 1947 (prý) měli princip vyřešen a 29. srpna 1949 svoji první jadernou bombu vyzkoušeli.
Od začátku bylo naprosto jasné, že bomba sama nestačí - na cíl se sama nedopraví.
Pe-8 (konstrukce z roku 1934) již zastaral - chyběla přetlaková kabina, dolet, operační výška. Byla zde sice snaha Mjasiščeva o nový čtyřmotorový bombardér - projekt DVB-202 a DVB-302 (mimochodem rovněž inspirované B-29, ale konstruované jako hornoplošník) - nicméně bylo jasné, že vývoj zcela nového typu by zabral příliš mnoho času a výsledek byl nejistý.
Proto sovětská generalita (nebyl to jen Stalin) vsadila na jistotu a dala se cestou reversního inženýrství.
To ale vůbec není tak jednoduché, jak se zdá.
B-29 byl stavěn podle zcela jiných norem, ve "stopách a palcích", při využití součástkové základny, která v SSSR nebyla.
Nezbývalo tedy než tři "americké prototypy" resp. předlohy rozebrat do posledního šroubku, rozkreslit (udává se více než 40.000 výkresů) a najít pro ně v SSSR ekvivalent - až 90% dílů nebylo k dispozici.
A šlo o takové základní materiály, jako byl duralový plech, spojovací materiál či kabeláže. Prostě metrický systém je metrický systém a vyrábět kvůli 800 letadlům šrouby v palcích či o něco tenčí duralový plech je naprostý nesmysl. (mimochodem, díky tomu a něco tlustějšímu plechu a kabelům o silnějším průřezu vyšel Tu-4 o cca 2 tuny těžší)
No a tak se přizpůsobilo co bylo - a to se bez konstruktérů neobejde. Letadlo se de-facto konstruovalo znovu, byť na základě technické předlohy, což práci velmi usnadnilo.
Domnívat se ale, že se jednalo o něco podobného jako vyrábět letadlo v jiném závodě, je značně zkreslující.
Samostatným problémem byly motory. Kopírovat Wright R-3350 by byl nesmysl a tak se zase hledal ekvivalent - AŠ-73TK (sice o trochu těžší, ale dávající o 200 ks více, což trochu vyvážilo onu o 2 tuny větší hmotnost Tu-4).
O výzbroji zde již rovněž byla řeč. S výjimkou prvních 3 prototypů, které nesly kolomety UBT-12,7 byly všechny sériové letouny vybaveny čistě kanóny - první kusy B-20, většina NS-23
Měnilo se i palubní vybavení, přístroje atd.

Tu-4 tedy nelze nazývat "kopií" B-29, je to spíše její "verze" - něco jako B-50
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Příspěvek od Flogger G »

O tento stroj jsem se zajímal již před mnoha lety, když se mi dostala do ruky kniha vzpomínek zkušebního pilota Marka Gallaje, název knihy si naneštěstí nepamatuji ( Mark Gallaj zalétával a zkoušel mj. sovětskou kopii raketového Me-163). Tento pilot velel jednomu ze tří prototypů, které se účastnily v r. 1947 letecké přehlídky.
Letouny Tu-4 byly v roce 1956 vyslány s nákladem trhavých pětisetkilových pum nad Budapešť, aby zaútočily na štáb maďarských protisovětských povstalců. Pilotům Tu-4 asi moc lehko na duši nebylo. Uměli si představit, co taková smršť v Pešti způsobí. Když zbývalo k cíli asi 150 km, pro takové stroje to představovalo přibližně 20 minut letu, byl nálet zrušen. Centrum povstalců již obklíčily tanky Sovětské armády.
V době t. zv. maďarské krize se do akce dostala verze Tu-4 přestavěná na výsadkový letoun. Do pumovnice konstruktéři nechali namontovat sedačky pro 52 výsadkáře. V r. 1956 mělo transportní letectvo již okolo tří set takových Tu-4.
Letadla vybavená podkřídelními pouzdry pro převoz výzbroje, automobilů a munice, viz. fotografie kolegy "blatak", měla zhoršené parametry oproti základnímu modelu, ale nutnost úprav si diktoval rychlý rozvoj výsadkového vojska.
Oba výsadkýřské modely sloužily do začátku 60. let, kdy je začaly nahrazovat specializované stroje An-8 a An-12.
Pro útoky speciální municí (A bomba) bylo upraveno asi padesát strojů. Jejich pumovnice byla opatřena závěsem pro pumu o hmotnosti větší než 4 500 kg, tolik vážil prototyp JZ svržený na střelnici v Semipalatinsku. Ovšem sériové provedení vážilo necelých 1 400 kg. Prostor pro přepravu bojového nákladu byl vyhřívaný.
Sice byla zkoušena 52 místa pro výsadek, ale v praxi to nefungovalo a na palubu se běžně vtěsnalo 29 výsadkářů.

Posádka takového Tu-4 se považovala za jedenáct vyvolených šťastlivců. Úžasný komfort pro posádku, dokonce i lůžka pro oddych. Letadlo bylo velmi poslušné, spolehlivé a zabezpečovalo všem kvalitní výhled, přístroje konstruktéři (zde myšleni pánové od Boeingu) rozmístili smysluplně, přehledně a byl v tom jistý řád. Stroj prostě ničím nepřipomínal letouny tehdy v SSSR vyráběné.
Jenže i s takovým letounem je třeba nakládat s náležitou obezřetností i dovedností a do té úrovně některé posádky VVS nedorostly, zacházely s Tu-4 jako s pluhem.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 30/9/2019, 21:38, celkem upraveno 2 x.
Bassmann
Příspěvky: 5
Registrován: 29/7/2007, 17:50

Re: Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Příspěvek od Bassmann »

Příběhy zkušebního letce. Zajímavá knížka, jako kluk jsem ji měl hodně rád, ač jsem některým věcem moc nerozuměl.

Ehm, tohle má nějakou souvislost s tématem? kopapaka

EDIT: Odpovídal jsem na příspěvek výše, kde tuto knihu zmiňoval Flogger a nemohl si vzpomenout na název. Omlouvám se za OT.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Příspěvek od Flogger G »

Naši piloti se s Tu-4 setkali v době školení v bojovém použití letadel MiG-19 PM v Krasnovodsku, kde tento bombardér vzlétal do prostoru střelnice před stíhači. Na palubě vozil dálkově ovládané cíle La-17.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Příspěvek od Hektor »

Niekde na Palbe a myslel som že práve v tomto vlákne, bol zoznam lietadiel (hlavne bombardérov) intervenovaných v ZSSR okrme troch B-29 to bolo kvantum B-17 a B-24. Nevie o tom niketo niečo?
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Příspěvek od Flogger G »

Nedávno se mi podařilo zjistit trochu reálnější údaje o výsadkové verzi Tu-4. 52 výsadkáři se natěsnali jen do prototipu. Řadové letouny měly místa pouze pro 26 až 28 paragánů. Bylo to bezpečnější pro desant i letadlo. Nosnost letounu byla využita instalací oněch pouzder pod obě poloviny křídla.

Pro SSSR a Stalina osobně musel mít vznik letadla Tu-4, především pak verze Tu-4A, obrovský význam. A. N. Tupolev byl za zvládnutí úkolu odměněn tak vysokou "stalinovou prémií", že z ní mohla celá konstruktérova rodina žít ještě v polovině 70. let.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 4/1/2020, 09:55, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Příspěvek od skelet »

ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Příspěvek od Flogger G »

Přesně, dík skekete.
Pro Tupoleva pracovalo na projektu dalších 911 organizací (továrny, laboratoře, zkušební střediska atd.). Konstruktér byl vybaven téměř neomezenými pravomocemi, nesplnění jeho příkazu se rovnalo vlastizradě.
Po náběhu sériové výroby se obrovské letouny hromadily na továrním letišti, nikdo z odpovědných neměl odvahu podepsat protokol o zařazení Tu-4 do výzbroje VVS. Nakonec tak učinil osobně Stalin.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“