Mikojan Gurjevič MiG-17 "FRESCO"

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Mikojan Gurjevič MiG-17 "FRESCO"

Příspěvek od Haness »

Když se poprvé objevil v roce 1949 poprvé objevil miG-15 a zapojil se do bojů v Koreji byl pokládám mnohými za letoun který je něčím naprosto novým a jen těžko se bude překonávat,ale po několika měsících bojů se všem ukázalo že tento letoun je tak trochu i v rukách dobrých pilotů zranitelný a to nemluvě o pilotech kteří měli jen nemarný výcvik = korejští piloti.
Nechtěl sem zabíhat k pilotům,měl sem na mysli že MiG-15 i po teprve kraťoučké době ve službě začal zastarávat a to se také projevilo a ihned se to také „doneslo“ k jeho konstruktérům kteří už sice v době kdy začal být ve větší míře vyrábět tvořili jeho jakousi náhradu,ale ta měla zůstat na papíře.jenže po tom co se ukázalo světlo Migu-15 začali tuhle náhradu dále rozpracovávat a zdokonalovat posouzením chyb MiGu-15 tak aby se u nového letadla nevyskytovaly – tím ale nechci tvrdit že MiG-15 byl nějaký křáp!!

Takže už na začátku roku 1950 byl k dispozici na zkoušku nový prototyp stíhačky která se vzhledově zrovna nelišila od MiGu-15,prototyp dostal označení I-330 (SI),už od začátku do něj konstruktéři vkládali velké naděje,to se také projevilo.

I-330 (SI) byl docela dobrá kopie MiGu-15,ale byly na něm podstatné změny – křídla byla jinak řešená,byla ztenčená a měla jiný sklon = šíp (55° u kořenové části a 45° na vnější části).Zvětšila se také nosná plocha křídla,křídlo nové stíhačky tak velice vzdáleně připomínalo novu kačenyJkřídla byla ztenčena aby letoun snadněji dosáhl vyšších rychlostí,vzhledem k tehdejší době kdy se snažily všechny státy aby právě jejich řadové stíhačky mohly létat nadzvukovou rychlostí se ani není čemu divit,ale se silnějším motorem se toho u I-330 (IS) dosáhnout nedalo,max. střemhlav.Letadlo bylo vybaveno navíc pomocnou kýlovou plochou pod zadní částí trupu aby byla zajištěna větší stabilita letadlo ve větších rychlostech.Do směrovky byly zabudovány brzdící štítky které se vysouvaly.

Po zajištění a doladění chyb prototypu dostal letoun konečně nové jméno – MiG-17.

První verze byla vyzbrojena dvěma kanony NR-23 ráže 23 mm,dostala základní radar a byla vybavena motorem Klimov VK-1A o tahu 26,5 kN.Ihned na to byla zavedena přepadová verze MiGu-17 která dostala navíc vyhledávací radar RP-1 Izmurud,jeden další kanon a ta byla označena MiG-17P.

Z této verze byla postupem času vypracována její upravená alternativa která dostala díky stále se zdokonalující technice Radarovou soustavu pro vyhledávání cílů v noci a za špatného počasí,nový motor Klimov VK-1F a nové označení MiG-17 PF. Nový motor už měl přídavné spalování a umožňoval letadlu zvýšení tahu o 25%,ale to jen na přibližně 3 minuty.

Poslední verze byla verze MiG-17 PFU na té byly přijety radikální změny vzhledem k zavedení do služby naváděných protileteckých střel vzduch-vzduch,silnějších motorů a avioniky vytvořené k novým zbraním a celkově k letadlu. Na PFU byly úplně odstraněny kanony (hlavně kvůli tomu že panoval názor že MiG-17 je jenom stíhačka pro vzdušný boj a nebude hlavňovou výzbroj tedy potřebovat pro boj s pozemními cíly) ty byly nahrazeny čtyřmi protileteckými střelami RS-2U.Stíhačka dostala novou avioniku,nové systémy jako moderní radiolokátor RP-5 a radiodálkoměr SRD-1,byl také rozšířen kokpit stíhačky.

Technické údaje: MiG-17 PFU

Motor: Klimov VK-1F s přídavným spalováním,tah 33,14 kN
Max.rychlost: 1 107 km/h
Dostup: 15 650 m
Dolet: 1 850 km

Rozměry:

Rozpětí: 9,63 m
Délka: 11,7 m
Výška: 3,8 m

Tak a teď co chtěl Fatale. MiG-17 byl ve Vietnamu nasazen jen v menší míře,oproti třeba MiGu-21 a vlastně celkově letectvo na straně Severního Vietnamu.Je pravda že oproti MiGu-21 měl podstatně horší techniku a celkově zaostával za 21.Někteří vietnamští piloti ho však preferovali před „přetechnizovaným“ MiGem-21.Nevím přesně proč,ale jednalo se o snažší ovladatelnost a přizpůsobivost letounu v leteckém boji.Nakonec to dopadlo tak že se do bojů dostával a ukazoval se hlavně MiG-17.Proto se také piloti Phantomů začali orientovat na výuku boje hlavně z perspektivy MiGu-17,měli s ním opravdu problémy a to tedy tak že zřídili speciální školu a to právě známý TOP GUN kde se začal vyučovat vzdušný boj s ruskými stíhačkami,hlavně s MiGem-17 který se dostal amíkům do ruk díky přeběhnutí jednoho pilota,nevím jestli přesně ve Vietnamu ale prostě ho měli a mohli ho prozkoumat.Tím zjistili že MiG-17 má slepý úhel mírně vzadu na straně pokud točí mírnou zatáčkou.Do té se ho naučili US piloti dostávat jednoduchým,ale hodně nebezpečným manévrem kdy jeden ze dvojice přelétl hodně šikmo dráhu MiGu a ten se za ním spustil a tak se druhý ze dvojice mohl mírně ze spodu přiblížit a ihned zahájit střelbu aniž by o tom měl vietnamský pilot nejmenší potuchy.Migy ale taky dosahovaly úspěchů hodně také vzhledem k početní převaze které se jim někdy podařilo dosáhnout když velké svazy útočilyna podpůrná letadla která útočila na pozemní jednotky. Od této taktiky ale museli rychle upustit vzhledem k rychlému protiopatření ze strany amíků.Navíc se začaly pomalu stupňovat letecké útoky na města v Severním Vietnamu kde byla dlouho pro americké letectvo zakázaná letová zóna,ale po jejím otevření to byla rušná trasa,proto severo-vietnamci přesouvali svá letadla na letiště pro obranu svých měst,tam už to bylo horší pže se do útoků na svazy B-52 nepouštěli a tak jejich letadla zůstala na zemi a jen někdy kontrolovala prostor a utkala se s americkými stáhačkami které začaly pomalu ovládat vzdušný prostor vzhledem k rychlému osvojení si taktiky vzdušného boje. Hlavní plusem MiGu-17 bylo to že se v boji s Phantomy nemusel dostávat do takových rychlostí,měl tu výhodu že F-4 byly zprvu vyzbrojeny hlavně raketami a kanony chyběly,tím se piloti F-4ek dostali do situace že pokud byl jejich cíl blízko ak na něj zkrátka nemohli zaútočit pže raketu nejde odpálit na příliš blízko.tím se vietnamci mohli vklidu dostat=zavěsit za F-4ky a púálit do nich kanony a těžké Phantomy to nezvládaly boj s takovým obratným "kolibříkem."Zase jen ze začátku.

Fatale,jestli se mi nějak podařilo ti odpovědět na to co jsi chtěl tak je to dobře,ale jestli ne tak napiš a já se nějak pokusím dobře odpovědět.

ObrázekObrázek
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Jen pro doplnění, u nás se vyráběl jako S-104, v Polsku jako LIM-5P, 5M a 6. Čína vyráběla MiG-17F jako J-5, verze PF byla J-5 Jia.

Celkový počet strojů vyrobený v SSSR + licence je mezi 9.000-10.000 kusy
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

pekny, wtg :wink:

Imho tu mas ale jednu nepresnost, Migy 17 mely bud 3x23mm (NR-23), nebo 2x37mm (NR-37), mohl taky nosit rakety, typy z hlavy nevim...

Mig 17 byl sice v porovnani s americkyma stihackama extremne manevrovatelnej, ale mel jednu obrovskou slabinu- prepadaval lehce do spinu, ze kteryho se tak tezko vybiral, ze piloti meli rovnou doporuceny se vystrelit.

Nejlepsim vietnamskym stihacem byl plk. Thomb, ale je to dost rozporuplny, protoze Vietnam nikdy nepotvrdil jeho existenci, zaroven ji ani nevyvratil, mel dosahnout 13 sestrelu, zhruba pul na Migu 17 a pul na Migu 21. Pak ma jeden pilot 9 sestrelu a nekolik po 8, ale zase je to smes z Migu 17, 19 a 21... Jmena fakt z hlavy nenapisu ;O))))))
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Čínská licence Migu 17

Příspěvek od Pegeucko »

Čína ho licenčně vyráběl pod názvem J-5(Jianji Jiaolian-5 / Jianjiao-5) ve fabrice Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC). Licenční výroba byla zahájena v lednu 1950!!
Byl vybaven motorem One Xi'an (XAE) Wopen-5D turbojet, o výkonu 24.68 kN. Mel o neco nižší dolet a dostup.

ObrázekObrázek
Naposledy upravil(a) Pegeucko dne 12/8/2007, 19:13, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

S-104 (=MiG-17 PF) u nás byl používán, ale nevyráběl se u nás, jen se o tom uvažovalo...

Fakt je, že MiG-17 byl úspěšný spíše díky špatné taktice protivníka...a po zavedení nových taktik (Top Gun a pod.) jeho úspěchy velmi klesly...

Hanzi: zlepšuješ se...a to i v pravopisu!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Stejně všechny stíhačky od MiGu-15 až po MiG-19 měli vždycky ta další část té předchozí v sobě...

játo tam psal že měl 2 a pak ta přepadová verze 3 kanony,ale nevím přesně jak jsi to myslel...
13 sestřelů je na Vietnamského pilota hodně dobrý skóre;)
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

S těmi kanony to je ještě trochu jinak. MiG-17 a 17F měl 2x23 mm + 1X37 mm, PF měl 3x23 mm...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

sry Haness, si to tam psal, i ty rakety... to jsem zase cumel z wokna a ne co pises :oops:
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

37mm?a ten byl uprostřed,pod nasáváním motoru?Já se právě díval do několika zdrojů a u těch nepřepadových/neupravených verzích jsou ty kanony jenom dva :roll:
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

MiG-17 F...2x23 nalevo (jeden je téměř schovaný za krytem podvozku), 1x37 napravo od přední podvozkové šachty

MiG-17 PF...37 je nahrazena dalším 23

ObrázekObrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Zbraňová lafeta MiGu-17/F je identická s MiGem-15/bis.
V ČSSR sloužily dva MiGy-17F(jeden jako osobní stroj gen. Kúkela) a jak Yamato píše, cca.20 verze PF. Licenční výroba byla v přípravě, pak jsme ji ale koupili na mnohem lepší MiG-19S(u nás S-105).
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Jiří Hejtich
vojín
vojín
Příspěvky: 11
Registrován: 13/9/2006, 17:53
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jiří Hejtich »

MiGem-17 který se dostal amíkům do ruk díky přeběhnutí jednoho pilota,nevím jestli přesně ve Vietnamu ale prostě ho měli a mohli ho prozkoumat
Alespoň jeden MiG-17 byl ze původem ze Sýrie. Jeho pilot s ním úlétl do Izraele a ten jej následně "předal" do USA
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Mig-17PF byl zařazen do výzbroje našeho letectva v r. 1955. Vzhledem k tomu, že PF-ka byla přepadová verze, stroje převzaly do výzbroje útvary PVOS. Polovinu provozoval 1. slp v Č. Budějovicích a druhou část dodávky převzal 11. slp v Žatci. U jmenovaných pluků je koncem 50. let postupně nahrazovaly Migy-19P a ,,PM". Jejich nenápadná služba u letectva zkončila počátkem 70. let, ale první linii opustili přibližně v polovině předchozího desetiletí.
Jak uvádí Yamato a Janni, celkově jsme koupili necelou 20-ku strojů - v tom 2 ks verze ,,F",které měly sloužit coby vzorové pro licenční výrobu, ze které, jak správně uvádí Janni, sešlo. Ostatní letouny byly v provedení ,,PF".
Mig-17 měl pilotům přinést lepší chování stroje v rychlostech těsně pod M=1, oddálit vývrtku v utažené zatáčce a celkově zvýšít stabilitu letounu, takže Mig-17 mohl ovládat jen průměrně vyškolený pilot. To se také v praxi potvrdilo.

Proto, aby Mig-17 takovým letounem byl, museli konstruktéři prodloužit trup. zvětšit ocasní plochy a vyměnít použité křídlo. To dostalo nový tvar - u trupu mělo úhel šípu 45° a vnější část ( asi od poloviny rozpětí ) pak úhel 42°. Změněn byl i profil: U kořene ( 45° ) S-12s, vnějši ( 42° ) S-11. Změnu doznaly i koncové oblouky křídla. Po prvních letech prototypu přibyl na každou polovinu křídla třetí aerodynamický plůtek.
Jak již Haness napsal , základní verze ,,Mig-17" a jeho přepadová mutace Mig-17P používaly motor VK-1A o max. výkonu 26,46 kN. Ten však verzi ,,P" nedostačoval ( výkony klesly pod úroveň Migu-15bis ). V té době probíhal vývoj verze ,,F", ve které byl instalován motor VK-1F o nominálním tahu 26,46 kN, avšak max. výkon stoupl na 33,12 kN, při zapnutí přídavného spalování. Základní varianta s tímto motorem Mig-17F, přepadová pak Mig-17PF.
Přepadové stroje měly instalovány RL Izumrud RP-1 nebo RP-5.
Yamato přesně popsal kanonovou výzbroj: 1 x 37 mm se zásobou 40-ti granátů a 2 x 23 mm, každý s 80-ti kusy střeliva pro denní stíhačku, verze ,,P" a ,,PF" měly výzbroj - 3 x 23 mm s celkovým palebným průměrem 200 ks střeliva se stejným podělením na jednotlivé zbraně: 1 x 40 ks, 2 x 80 ks.
Provedení Migu-17PFU mělo na palubě pouze 4 x PLŘS RS-2U bez hlavňové výzbroje.
Všechny sériově vyrobené přepadové verze měly delší kabinu kvůli obrazovce RL.

Mig-17PF dosahoval následujících výkonů:

Max. ryclost ............................. 1 123 km/h H - 3 000 m
Dostup .................................... 16 300 m
Max. dolet s 2 x 400 l PKN ........ 1 730 km
Stoupavost ............................. 55 m/s
Naposledy upravil(a) Pop dne 8/3/2009, 18:47, celkem upraveno 4 x.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Jenom sem vložím fotku sedačky z leteckého musea v Oberschleissheimu. Na cedulce stálo Mig15 a 17. Vypadá to opravdu pohodlně a bezpečně.

Obrázek
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Pravděpodobně první 17-ka se objevila na letišti v Č. Budějovicích začátkem r.1955. Jednalo se o, Jannim již zmiňovaný osobní letoun velitele tehdejší 1. stíhací letecké divize, Mig-17F. Do stavu velitelského roje divize byl zařazen pod označením ,, EP - 01 " dne 13.2. 1955. PF-kami byla vyzbrojena 1. letka 1. slp, která s nimi začala létat v polovině srpna téhož roku. Dle dokumentů 1. slp byl Mig-17PF zařazen do PO-SY PVOS již 28.8.1955.

Je zajímavé, že obě u nás používané verze byly označeny ,,S-104". Stejně dopadlo i označení Migu-19 ( S-105 )- tři verze. Přitom ,,15-ka" měla pro každou verzi jiné - ( S-102 a S-103 ).
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Příspěvek od lamada »

Chlapci nezlobte se, ale opět kontruji. Obrázek sedačky od Mantry je sice pěkný , ale nikdy nebyl v MiG 15 a sedmnáctky ho měli až v pozdějších lokátorových verzích. Ale na jeho obranu musím říci , že spíše cituje kohosi. Nejvíce se tato sesle používala na MiG 19 všech verzí.
Obrázek
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Příspěvek od lamada »

Co se týká výzbroje mají recht yamato a janni. U lokátorových vezí se sundala sedmatřicítka a nahradila další dvacettrojkou kvúlivá menší nábojové schránce a tudíž místa pro bloky IZUMRUDU.
Obrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Inu to jsou věci. Já si MiG 17 pamatuji jen tak, že když mi bylo 5 let tak se dva srazily nad Kralicemi a spadli tatíkovi do obory mezi daňky. On byl v Kralicích hajnej. A pak jsem ho viděl kdesi na podstavci.

Zajímavé a je je stejně tak zajímavé že tento bezesporu zajímavý letoun je poměrně málo známý.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Na fotografii sedačky, z nějaké muzeální expozice v Německu, je vidět informační cedule. Sedačka byla v základní výbavě pozdějších varint Mig-17F a také, jak Lamada uvádí, přepadových verzí. Někteří uživatelé si objednali montáž této sedačky do starších strojů jako součást gen. opravy.

Změnu kanonu ráže 37 mm na NR-23 ráže 23 mm si vynutily především hmotnostní důvody. Dokonce, akumulátor , byl přesunut do kýlové plochy kvůli vyvážení letadla.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Kanón N-37 prestal časom pre vzdušný boj vyhovovať z viacerých príčin, predovšetkým:
- malá zásoba streliva, len 40 nábojov a nízka rýchlosť paľby cca 400 rán za minútu
- značne rozdielna balistika N-37 a NR-23
- vysoký spätný ráz N-37 a s tým spojená značná strata rýchlosti pri streľbe
- hmotnosť - N-37 so svojimi 106 kg vážil takmer toľko, čo tri NR-23 (3x39kg), zámena N-37 za NR-23 umožnila tiež zvýšiť zásobu streliva pre NR-23 z 80 na 100 nábojov
- pre boj s ťažkými bombardérmi sa predpokladalo použitie neriadených rakiet typu S-5 (ešte s pôvodným označením ARS-57 a s raketnicou ORO-57/ORO-57K), čím sa N-37 s porovnateľným alebo menším účinkom stával nadbytočným (treba mať na pamäti, že Mig-17 vstupoval do služby v prvom období Chruščovovho nadšenia z rakiet)
Odpovědět

Zpět na „Letadla“