Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od CAT »

cover72 píše:CAT: já neříkám, že F-35 nevidí dozadu kvůli radaru :D Stíhačky 4. generace byly piloty oceňovány kvůli výhledu z "bublinového" překrytu kokpitu, který byl zaveden na základě bojových zkušeností. Stíhače 5. generace pro vybojování vzdušné nadvlády též (F-22...) F-35 má výhled dozadu dost jako MiG-23, což je regrese, kterou má oficiálně kompenzovat DAS. Jenže jsem četl rozhovor s pilotem F-35, který ne že by byl anti-F-35, ale mírní nadšení ohledně DAS s tím, že ten systém není schopen rozeznat nepřátelský letoun na obloze tak, jako oko pilota kvůli svému rozlišení (pixely), a že dokonce i když chce vidět pod sebe, raději si letounem zakývá jako na předchozí generaci, protože výsledný pohled je prostě jiný.
cover72 píše:CAT: co to povídáš? F-35 má snad radar vzadu? Piloti zde mluví o hledání nepřítele
a) v dogfightu při "scissors" apod.
b) při přepadu JSF nepřítelem bez výstrahy od ozáření radarem (díky stále rozšířenějším IRST, například)
Tzn. v situaci, kdy nepřátelský letoun není před čumákem F-35 a tudíž není v zorném poli ani radaru, ani IRST.

Tam ten "virtuální pohled" F-35 na to prostě nemá rozlišení, což neříkám já, nýbrž piloti F-35. Na zemi ti pixely stačí, protože tam řešíš úplně jinou věc: tam máš násobně vyšší zvětšení a koukáš na cíl nalezený někým jiným. Ve vzduchu jde o staré dobré sledování relativního pohybu malých bodů oproti pozadí, a piloti takto vidí nepřítele na 3-4km - právě jako tečku. Jenže úhlový rozměr stíhačky je na tuto vzdálenost menší, než rozměr jednoho pixelu, a proto "virtuální pohled" F-35 nefunguje pro vzdušný boj.
Cover: právě že si to napsal tak jak si to napsal - Opravdu neni DAS schopný v dogfightu rozlišit a "zarámovat" nepřátelské éro, tak aby si pilot udržel přehled? 3-4 km jak píšeš? Já chápu co myslíš těmi pixely, ale to je jen zobrazovací problém, co se dá vyřešit právě "orámováním" toho pixelu, mě spíš jde o to, jestli je ten DAS schopný to éro na 3-4 km zachytit a sledovat... Ohledně technickejch věcí se spolíhám na to, že o nich víš víc než ja, ale dělal jsem třeba s kamerama a 3-4km neni problém. Proč tady je?
Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od cover72 »

Argonantus: to, na co reaguješ, je tvrzení svou vypovídající hodnotou zcela ekvivalentní "jakýkoli sovětský tank bude proti Pzkpfw VI v nevýhodě a často obrovské, a tohle se jen tak brzo nezmění": zanedbává všechny ostatní aspekty a vychází jen z toho, v čem spočívají vnímané přednosti vychvalovaného stroje.
(Plus na tom F-35 ani není tak, jako Tiger ve vztahu ke svým konkurentům :D )

Třeba namátkou, Typhoon se svým IČ čidlem PIRATE chytí F-35 na vzdálenost desítek km, protože výstupní tryska F-135, vzdor tomu, že má IČ signaturu potlačovat, svítí jako maják - protože F-35 má prostě problém s teplotou (oproti F-22, kde chlazení jak motorů, tak ostatních prvků konstrukce bylo potlačeno maximálně, jak to šlo). Ditto Su-35 (tedy, já tomu raději říkám Su-27BM, aby se to rozlišilo od mentální představy "původní Su-35 s canardy/T-10M", kterou mnohdy lidé mají.)

Stealth F-35 je zaměřen na potlačení signatury zepředu, takže MiG-31 v široké rojnici se svými sdatalinkovanými Zaslony mají teoretickou šanci je najít z boku.

Proti L-band radarům F-35 vůbec nebyla optimalizována (narozdíl od F-22, kde udělali, co se dalo) a zvláště spodní část jejího trupu a vstupy motorů jsou z tohoto hlediska katastrofa na kolečkách, takže může být znova vytažena taktika spoléhající na pozemní radarové návodčí, která byla onehdá zautomatizována pro MiG-23 a která navede záchytné stíhače na záchyt F-35 a do dosahu vlastních radarů a zcela vymaže taktickou výhodu F-35 v nerušeném oblétání nic netušících, slepých stíhačů protivníka.

Atd.

Je to komplexní problematika, F-35 je poznamenaná dlouhou řadou "trade-offs", tedy ústupků něco-za-něco, a paušalizující řeči o tom, jak je nejlepčejší a všechno strčí do kapsy jsou právě jen paušalizujícími řečmi na úrovni reklamek.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

cover72 píše: Tvrzení a'lá Shania, že to pilot nepotřebuje vidět vlastním okem, protože DAS automaticky najde a sleduje cíle, je managerský blábol z technologického pohledu, protože se jedná o technologii strojového rozpoznávání pohybu a obrazu, které intenzivně řeší všechny technologické firmy prodávající řešení pro kamerový dohled, a míra jak false positives (tzn. vyhodnotí jako narušitele něco, co narušitelem není), tak false negatives (tzn. ignoruje to, co naopak má nahlásit) je příliš vysoká navzdory miliardám dolarů nalitým do vývoje a překotnému rozvoji HW kapacity. Pro představu - něco takového bylo nasazeno v mém okolí na analýzu kamer sledujících nemovitost; false positive rate byla 400 poplachů za den, protože to spouštěl třeba i pohyb trávy apod. A v případě detekce stíhače na pozadí oblohy se bavíme o snaze vypíchnout ještě násobně menší cíl na výrazně proměnlivějším pozadí a méně kontrastní a s méně kontrastním vektorem pohybu vůči pozorovacímu senzoru.
Nikde jsem nenapsal že je nepotřebuje vidět vlastním okem... Jen to že F-35 "nikdy" neztratí cíl a stroj neustale ví kde kdo je, ve WVR. Nebo tvrdíš, že DAS v kooperaci s dalšimi třemi stroji a dalšími senzory nedokaže udržet zaměřený cil pokud ho jednou najde, když nemá žádná slepá místa? Kolik je asi těžké vyhodnotit a rozpoznat pár letadel na vzdálenosti 2-3 km... což je vzdálenost na kterou si lidské oko dokáže najít cíl velikosti stíhačky v manevrovém boji.

Dál opět Norští piloti:
http://www.defensenews.com/story/defens ... /81170580/

Říka, že pohled z F-16 je excelentní a na to F-35 nemá, ale přišli na to jak si zlepšit výhled (byl problém s velikostí helmy a opěrka hlavy branila v otočení hlavy na bok), tím že se lehce předkloní... A zduraznuje že neměl problém udržet vizuální kontakt při agresivních manévrech a výhled k kokpitu není skutečný problém u F-35
cover72 píše: ekvivalentní naložené F-16, tzn. nulové zlepšení v manévrovatelnosti! Zlepšení mělo být jen ve stealth a fůzi senzorů, plus úspory skrze "commonality" mezi letouny pro letectva, námořnictva a provozovatele letounů STOVL.
ekvivalent blížící se lehce naložené F-16 v AA konfiguraci a s uhly náběhu F-18 ... to je zásadní rozdíl, těžko mužeš označit stroj s energetickým manevrováním blížící se F-16 a s aoa limitem 50 stupnu a bez limiteru 110, Su-35 má limiter na cca 26... raptor je někde jinde, někde jinde něž cokoliv jiného. Ale ostatní stroje s výzbrojí ...

Já netvrdím, že F-35 je nejobratnější stroj na světě, naopak skoro všichni z ní dělají neobratnou tlustou kravu, což fakt není pravda...
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od cover72 »

CAT: tak ještě jednou a jinak.
Piloti až doposud poléhají na to, že se rozhlédnou po okolí své stíhačky a kdyby se na ně chystal protivník z boku, tzn. z oblasti, kam nekoukají radarem, najdou jej svým vycvičeným okem.
Pilot F-35 se z větší části nemůže takto rozhlédnout, protože mu překáží "hrb".
Zároveň F-35 nemá do boku ani dozadu vyzařující radar, takže takového protivníka nenajde radarem.

Tzn. hrozbu přepadu nemůže najít ani radar, ani pilot.

Vyznavači F-35 tvrdí, že pilot se nepotřebuje rozhlížet, protože "vidí dozadu" skrze DAS.
Já vysvětluji, že podle pilota F-35 na to DAS nemá dostatečné rozlišení a využít k vizuálnímu hledání se nedá.
Ty říkáš, že co když DAS pilotu tu tečku "zarámuje"?
Jenže to nás vrací k počátku debaty: jak DAS zjistí, že tam ta tečka je protivník? A tady říkám že nezjistí, protože nemá do boku vyzařující radar ani IRST a musel by jej najít kamerou. O čemž říkám, že nedetekuje hrozby s dosatečnou false positive a false negative rate.

Na 3-4km není problém, pokud tam zazoomuješ. DAS ale nemůže zoomovat někam, kam nedostane pokyn zazoomovat. Aby vše "prohledával zoomem" nemá časovou kapacitu: detekce cílů potřebuje sledovat určitý sektor určitou dobu, aby vyhodnotila, jak se proti sobě relativně pohybují určité obrazové body. Zazoomovaná kamera by ale musela sledovat "rastrovaný" prostor okolo sebe vysokou rychlostí, podobně jako LIDAR, a tudíž by na toto vyhodnocování neměla čas.
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od CAT »

Cover: No začínám ti rozumět. Já totiš žiju v tom, že DAS, nebo teda AN/AAQ-37 má schopnosti IRST na 360° (pochopil jsem to tak, že ty čidla má 4). Pokud nemá, pak to co říkáš dává dokonalý smysl, pokud má, pak dává smysl to co říkám já. Pokud tedy DAS poskytuje "Situational awareness IRST & cueing", poskytuje ho tak jak říkáš ty, nebo já. Pokud je to tak jak říkáš ty, tak to vůbec neni taková pecka, jak sem si myslel...
Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11903
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Zemakt »

CAT: já neříkám, že F-35 nevidí dozadu kvůli radaru :D Stíhačky 4. generace byly piloty oceňovány kvůli výhledu z "bublinového" překrytu kokpitu, který byl zaveden na základě bojových zkušeností. Stíhače 5. generace pro vybojování vzdušné nadvlády též (F-22...) F-35 má výhled dozadu dost jako MiG-23, což je regrese, kterou má oficiálně kompenzovat DAS. Jenže jsem četl rozhovor s pilotem F-35, který ne že by byl anti-F-35, ale mírní nadšení ohledně DAS s tím, že ten systém není schopen rozeznat nepřátelský letoun na obloze tak, jako oko pilota kvůli svému rozlišení (pixely), a že dokonce i když chce vidět pod sebe, raději si letounem zakývá jako na předchozí generaci, protože výsledný pohled je prostě jiný.
Tohle mi drobet připomenulo debatu otevřená kabina vs uzavřená cca nějakých 90 let tomu nazad :D
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Argonantus
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 417
Registrován: 13/12/2013, 15:13

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Argonantus »

Je to komplexní problematika, F-35 je poznamenaná dlouhou řadou "trade-offs", tedy ústupků něco-za-něco,
To si právě myslím taky, proto se nad tím pozastavuju.

Stroj, který nemá žádná omezení a ve všem je nejlepší by byl konstruktérův svatý grál a perpetuum mobile v jednom.
Ve skutečnosti je každá konstrukce kompromis už v té technické rovině, a další bordel v tom dělá ekonomika a požadavky zadavatele.

A dílo zkázy pak dokoná to nasazení. Reálné výsledky letadla z konkrétního boje nejsou dány tím, že letadlo je lepší nebo horší, jak se kdovíproč v novinách věří. To je jen jeden z mnoha faktorů, často ten nejméně podstatný.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od cover72 »

CAT: myslím, že nám může pomoci toto video:


DAS na něm dokáže sledovat balistickou střelu na základě IČ signatury jejího motoru. Když první stupeň zhasne, DAS ztratí zámek. Na záběrech z DASu zlomek vteřiny poté, co DAS poprvé uzamkne motor střely, můžeme vidět, jaký potřebuje kontrast v IČ spektru, aby nalezl cíl (tzn. známe threshold, nakolik jsou NG zveřejněná data neošetřená/nezfalšovaná):
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Je to více jak 1 pixel a nejmenší kontrast je 1,4:1 (a to ten motor rakety září jako kráva, ta IČ stopa má alespoň 20 metrů a tisíc °C).

Stejně tak zde:
http://defense-update.com/features/2010 ... track.html
Obrázek

Má proud žhavých spalin z motoru sledované rakety rozlišení praktické DASu 3x3px a kontrast dokonce 3,5:1.

Odpověď k rozřešení naší otázky pak zní: má DAS takové rozlišení a citlivost, aby cíl o velikosti stíhačky z čelního profilu měl na zřejmě monospektrálním IČ čidlu DASu rozměr nejméně 1px a jeho ohřev aerodynamickým třetím stačil na kontrast 1,4:1?

Požadavek na zorný úhel jedné kamery neznáme, protože vydělit 360° šesti kamerami DASu je podle mne blbost, neb jejich rozložení a sledované výseče nebudou rovnoměrné a budou se překrývat. Obávám se ale, že pokud pro DAS platí totéž, co pro EOTS, tzn. že používá technologii na úrovni prvního podvěsu SNIPER, rozhodně to nebude žádné "HD" rozlišení a s "nulovým" zoomem, garantujícím ono 360° pokrytí okolo F-35, na 3-4km stíhačku letící přímo k němu nenajde, pokud nepoletí na forsáž - nebo dokud neodpálí PLŘS s velkým IČ zábleskem.

Z dokumentů k DASu také píše, že "zoomuje" na zájmová místa na základě informací z jiných senzorů, čímž je vysvětleno sledování IČ stopy MBŘS na velkou vzdálenost, jenže do boků jej jiné senzory k zoomu nenavedou, tam má naopak navádět sám DAS...

(Díky za nasměrování šikovnou otázkou, CATe. Přesně tohle vyhledávání a analýzy zajímavých problémů na technicko-technologické bázi mne ukrutně baví.)
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

CAT píše:Skeptik: Ohledně těch raket je trošku problém s tim, že je otázka jak často se letoun setká s raketou v terminální fázi letu. AMRAAM má dostřel kolik, 100km? APG-68 na F-16 dokáže sledovat cíle o 5m2 na cca 100km, zaměřit je na kolik, třeba 70km, na tu vzdálenost už o něm protivník ví a pokud s nim chce bojovat, je k němu otočen čelem, takže k sobě letouny letí čelně a k odpalu rakety dochází třeba na vzdálenost 50km. Ono se fakt nepředpokládá, že by se na 100km+ sestřelovaly manévrující cíle...
Naprostý souhlas.
Ale precti si, na co jsem reagoval :)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5878
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Polarfox »

cover72 píše:Polare, já jsem Spreye uvedl jako "vidíte? To, co kritizuji na F-35 nekritizuji samojediný na světě já, ale cituje to i Sprey".Tím bych to za sebe ukončil.
A to je právě to, co říkám :) Cituje to i TEN PAN Sprey, ta implikace je tam zcela jasná. Neuváděl by jsi to, pokud by jsi nečekal, že to má nějakou váhu. Čímž to za sebe taktéž končím.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

cover72 píše:CAT: myslím, že nám může pomoci toto video:
cover72 píše: DAS na něm dokáže sledovat balistickou střelu na základě IČ signatury jejího motoru. Když první stupeň zhasne, DAS ztratí zámek. Na záběrech z DASu zlomek vteřiny poté, co DAS poprvé uzamkne motor střely, můžeme vidět, jaký potřebuje kontrast v IČ spektru, aby nalezl cíl (tzn. známe threshold, nakolik jsou NG zveřejněná data neošetřená/nezfalšovaná):
Tady je video ze stejného eventu, ale přes EOTS, co je třeba zmínit, tak to má být na 1300km... To video demonstruje MAWS schopnosti DAS, ale co mě udivuje víc, že na tuhle vzdálenost mají radar lock... Záznam není z F35 ale je z testovacího CATbird https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_CATBird

Tady je zase demostrace detekce pozemní palby
https://youtu.be/fHZO0T5mDYU?list=PLxYF ... bQTBdsnFp2

Pro potřeby sledování vzdušných cílu okolo F-35 to bude pod 10km

Hned v prvním PR videu o DAS je např demostrace sledování aut ve městě, na jakou to bude asi tak vzdálenost
https://youtu.be/e1NrFZddihQ?list=PLxYF ... nFp2&t=275

A tady feed z DAS na F16 letící k podle F35.
https://www.youtube.com/watch?v=v5VuCsQJy8Y

Je třeba si uvědomit, že DAS si jen má něčeho všimnout a navede na to okamžitě svoje ostatní senzory a senzory ostatních F-35, co je pro das jako pár neidentifikovatelných pixelu, EOTS uvidi čistě.

A tady je rozhovor s tím pilotem co není "ohromen helmou a DAS" (má ještě starou mk2)
Říká tam že feed z DAS do vizoru je jen bonusová funkce (jak pohled zkz, tak za sebe) a nepoužil by (ale taky dodává, že je old school pilot a má jiné návyky z F-16) kvuli perspektivě a očima vidí líp.
Na konci: pokud pilot dělá co má, protivník zemře daleko dřív než se za vás dostane. Pokud jste v nejpokročilejším letadle na světě a necháte někoho dostat se za vás, není to problém stoje, ale pilota.

Stejný pilot jiný rozhovor

https://vimeo.com/124520672

pokud jde o CAS, F-35 je asi tak dobrý jako F-16, A-10 bude vždy lepší v CAS než F-35, ale pokud jde o jakoukoliv jinou misi než CAS, F-35 vyhraje (nad A-10), tečka. F-22 bude lepší v AA, ale v jakékoliv jiné misi F-35 vyhraje...... Většina CAS misí v posledních letech byla provedena jinými stroji než A-10, která na to má jen velmi malý podíl. F-16 je dnes jen velký cíl, F-35 byla odpočátku stavěna tak, aby se dostal do míst, kam se nikdo jiný nedostane a pokud já tam budu muset jít, rozhodně se nebojím, že by se za mě někdo dostal a já s tím nemohl nic udělat..
Argonantus píše:
Je to komplexní problematika, F-35 je poznamenaná dlouhou řadou "trade-offs", tedy ústupků něco-za-něco,
To si právě myslím taky, proto se nad tím pozastavuju.

Stroj, který nemá žádná omezení a ve všem je nejlepší by byl konstruktérův svatý grál a perpetuum mobile v jednom.
Ve skutečnosti je každá konstrukce kompromis už v té technické rovině, a další bordel v tom dělá ekonomika a požadavky zadavatele.

A dílo zkázy pak dokoná to nasazení. Reálné výsledky letadla z konkrétního boje nejsou dány tím, že letadlo je lepší nebo horší, jak se kdovíproč v novinách věří. To je jen jeden z mnoha faktorů, často ten nejméně podstatný.
Jistě že má omezení a nemá zdaleka kinematické schopnosti F-22, pouze bylo požadováno aby mělo porovnatelné výkony s tím co nahrazuje. Maximálka na Mach 1,6 je zvolena z důvodu, že naprostá většina strojů se v bojové konfiguraci přes tuhle hodnotu nedostane a F-35 tam může jít i s plnou interní vyzbrojí a vydržet tam dýl. Místo aby mělo výkony jako F-22, tak bylo zvolena optimalizace pro podzvukové rychlosti a s důrazem na dolet a výdrž...

Kdyby stavěli F-35 s důrazem na vzdušný boj, mohla mít menší pumovnici, lepší cockpit, nést míň paliva, mít vstupy vzduchu a motor optimalizováný na supercruise atd...

To proč má F-35 vyhodu nad jinými 4++ stíhačkami je prostě to, že je uvidí dřív, muže střílet dřív a pokud ji nebudou používat úplní idioti, je neskutečně moc taktik jak to druhé straně ještě stížit. Protivník může dělat dnes přesně co? Modlit se že pozemní radary (které určitě nikdo preventivně nezničí) něco najdou, v prostoru zkusí IRST něco zachytit a na 20-30km, kdy bude mít díky laserovému dálkoměru data o vzdálenosti cile a pak teprve střílet? Než tohle nějak rozumě vyřeší, bude mít nad nimi F-35 výhodu, klidne dej na B-22 potřebné senzory nebo jen CEC a AA rakety a bude na tom podobně nezastavitelně... Pošli proti F-35 nějaký jiný stealth stroj a výhoda vidím první/střílím první se vypaří a vzdušný boj se zase jednou radikálně změní....
Naposledy upravil(a) Shania dne 23/6/2016, 19:23, celkem upraveno 2 x.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

A jako na zavolanou, aby potvrdila moje slova 6-17.6. měl o USAF cvičení v Mountain Home AFB, kde bylo 7 F-35A a 181 členů pozemního personálu. Za tu dobu uskutečnili 88 misí a žádná nebyla zrušena kvůli technickým důvodům (dvě letadla musela přerušit start kvůli selhání baterie a druhé selhal navigační systém a pokud jsme to dobře pochopil, dostali je v čas opravit).

Žádná F-35 nebyla sestřelena ve vzdušném boji.

Proběhlo několik větších střetů zahrnující F-15E a F16 a jako Red Air (agresoři) lítalo místní 366 stíhací křídlo s F-15E?.

Byla tam robustní moderní integrovaná PVO dlouhého a středního doletu + agresoři.
F-35 shodili 16 500lb GBUA-12 s 15 potvrzenými zásahy a jedna selhala.
Score úspěšných AG zásahů od února je 97,5%
Lt. Col. Curtis Pitts uvedl, že LO tvary a stealth povrch ji činá idealní pro vlasntí eskortu ve velmi nebezpešném prostředí a chválil radar pro identifikaci cílu skrz počasí na dlouhé vzdálenosti.
3 letky z Hil AFB dostanou 72 F-35A do roku 2019

https://www.reddit.com/r/CredibleDefens ... tain_home/

Infografika
ClfXKBnUoAABSkDx.jpg
Pro zajímavost je to první potvrzení proti jakým hrozbám F-35 stála. Na cvičeních USN si vedla velmi dobře, ale hrozba nebyla upřesněna (pokročila PVO a letecto). F-35A mají blok 3i a ten je limitovaný na jen 5,5g a interně 2x AIM-120 + max 2x 2000lb bomby.
Naposledy upravil(a) Shania dne 28/6/2016, 12:48, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4106
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od jarl »

Shanio, nerad bych, aby to vypadalo, že je mým cílem šikanování nováčků, ale nebývá na Palbě zvykem dávat do jednoho tématu několik příspěvků za sebou v rozmezí několika desítek minut. Pokud chceš k odeslanému příspěvku něco dodat, využij raději možnost jeho editace.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Obrázek

F-35 v Izraeli... Velitel letectva Brig. Gen. Tal Kelman prohlásil:"Today is a special day for the Israeli Air Force, it symbolizes a leap in the strategic abilities of the state of Israel, and it symbolizes the partnership and unbreakable commitment between the United States and Israel, a commitment which is a strategic asset for the state of Israel"

(Dnes je zvláštní den pro izraelské letectvo, symbolizuje skok v strategické schopnosti státu Izrael, a symbolizuje partnerství a nezlomný závazek mezi Spojenými státy a Izraelem, Závazek, který je strategickým přínosem pro stát Izrael)

Zdroj: https://www.facebook.com/Lt.Col.PeterLe ... =3&theater
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Mike
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 105
Registrován: 2/1/2010, 07:40

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Mike »

Velení Izraelského letectva připouští možnost nákupu také veze B. Brigádní generál Tal Kelman se vyjádřil, že v případě útoku na letecké základny by schopnost STOVL F-35B poskytovala značnou výhodu. Připomněl ovšem, že B varianta má menší dolet a nosnost zbraní. Izrael má prozatím nasmlouvaných 33 kusů F-35A do roku 2021. Rozhodnutí o nákupu dalších 17. strojů F-35A zatím učiněno nebylo. Dle slov Kelmana by varianta B přicházela do úvahy od 50. kusu z celkové objednávky.
Kongres Spojených Států přitom schválit prodej až 75. letounů F-35 pro Izrael.
Kelman ještě poznamenal, že díky složité geopolitické situaci, bude Izrael usilovat také o provádění náročných oprav a údržby na vlastním území.
ODKAZ
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od CAT »

Cover: Z toho co píšeš by tedy vyplývalo, že DAS je jen lepší "situational awareness", které díky fůzi s radarem a IRST dokáže trošku víc, ovšem jen ze směrů, které jsou pokryty radarem a IRST. Ono pokrytí na 360° tedy není na úrovni normálních IRST, ale používá méně výkonná čidla a není schopno detekovat a trackovat nepřítele na desítky km, jako standardní IRST? Já z toho jakej je okolo toho systemu hype nějak tak usoudil, že umí to samé co standardní IRST systémy jen na 360°a ne pouze dopředu a to bych považoval za super vychytávku. Pokud to má pilota "jen upozornit" na odpal rakety, pak je to sice fajn, ale zas tolik výhod oproti jiným systémům výstrahy to nemá...
Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

CAT píše:Cover: Z toho co píšeš by tedy vyplývalo, že DAS je jen lepší "situational awareness", které díky fůzi s radarem a IRST dokáže trošku víc, ovšem jen ze směrů, které jsou pokryty radarem a IRST. Ono pokrytí na 360° tedy není na úrovni normálních IRST, ale používá méně výkonná čidla a není schopno detekovat a trackovat nepřítele na desítky km, jako standardní IRST? Já z toho jakej je okolo toho systemu hype nějak tak usoudil, že umí to samé co standardní IRST systémy jen na 360°a ne pouze dopředu a to bych považoval za super vychytávku. Pokud to má pilota "jen upozornit" na odpal rakety, pak je to sice fajn, ale zas tolik výhod oproti jiným systémům výstrahy to nemá...
Ano DAS není IRST, u moderních IRST nebo spíš TG podu (protože ani EOTS (bude upgrade po 2020) nedosahuje kvality posledních TG podu(sniper pod muže ID cile až přes 100km, indentifikovat ne vyhledat), natož pak starší Evropské integrované IRST a už vubec ne ty ruské) můžeš mít detekci nad 50km, problém je uzké zorné pole a není to ideální pro hledání cílu, funguje nejlíp v kooperaci s jinými senzory. DAS je mimo jiné určen k tomu, aby ostatní senzory navedl kam se mají dívat.

DAS má široké zorné pole, jeden senzor má mít 95 stupnu, celkem by se měli překrývat a tvořit kompletní pokrytí.
Funkce DAS jsou:
MAWS (detekce raket) s funkci YATO (kdo je cíl), detekce odpálení BWR raket může být až nad 50km + detekce bodu odpálení a identifikace pozemní palby (např tanky, AAA)
SA (přehled o situaci okolo stroje) - to o čem se tu bavíme, kde vzdálenosti budou od 5-20km podle typu cíle a jeho teplotě, výšky, počasí atd. Letadlo používající AB bude přes DAS viditelné na velké vzdálenosti + i detekce vozidel (údajně schopný současně sledovat až stovky objektů).
Zaměřovací data na kratké vzdálenosti, např pro AIM-9X nebo AIM-120 pro palbu přes rameno.
IR feed pro pilota pro operaci v noci (gen3 helma dostane NV kameru co má lepší rozlišení), špatného počasí, pohled skrz stroj, pohled za sebe a další bonusové funkce.

Co je třeba zmínit, že AN/ALR-94 (EW) byl považován za DAS než se objevil AN/AAQ-37. F-22 silně spoléhá na AN/ALR-94 pro detekci a situační přehled okolo sebe. F-35 má jak AN/ASQ-239 “Barracuda”(EW) tak AN/AAQ-37 DAS pro celokruhové pokrytí + radars + EOTS (IRTS/TG) pro přední respektive boční a spodní pokrytí.
2hIRZDC.jpg
Takže dostat se nepozorovaně za ocas F-35 je silně nepravděpodobné, znamenalo by to nebýt detekován žádnými jinými prostředky v oblasti (takže mít nějakou formu stealth), vyhnout se ostatním F-35 které nalítají v uzavřených formacích a můžou se vzájemně podporovat a dodržovat naprostý radiový klid.

Pokud jde o výhodu pohledu z kabiny, nevím jakou představu máte o tom jak obtížné je najít cíl velikosti stíhačky nad 5km (vyžaduje to dobrou techniku a oči na prohledání malého prostoru), obzvlášť pokud přiletí ze zadu (řekněme že jsou 4 letadla ve formaci a piloti si musí rozdělit kdo bude pročesávat jaký sektor, tzv max jeden pilot na kontrolu zadní polosfery s omezeným výhledem) a navíc využije slepé uhly... Dost bych se divil, kdyby DAS neviděl stíhačku dřív než lidské oko...

Co se týče falešných kontaktů, to je krasa sensor fusion, okamžitě po detekci jedním senzorem bude vyžádano ověření těmi ostatními a informace předána dalším strojům, po kterých bude požadováno totéž. Takže je dost velká šance, že aspoň jedno z letadel bude mít kontakt v rozsahu např. EOTS a ID pak proběhne velmi rychle a informace předána ostatním strojům. Jak komplexní tohle sdílení dat proti starším letadlům je vidět např na tom, že teď je velký problém synchronizovat data mezi čtyřmi stroji, takže je to řešeno mezi dvěma (to funguje dobře) stoji přes MADL a mezi nimi pak přes link 16.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od cover72 »

CAT: normální IRST je (ideálně) dual-band v pásmech 3-5 mikronů (MWIR), které nejlépe detekuje záblesky a zplodiny raketových motorů a přídavného spalování, a 8-12 mikronů (LWIR), které nejlépe detekuje ohřev trupu aerodynamickým třením. Má úzký zorný úhel - kupříkladu o ruském OLS-27 se ví, že má zorný úhel 3x3° a Skyward, jehož modernější verze je na Gripenu-E, 8x6,4°.

Cíle v celkové prohledávané rozteči jako 120x75° (Su-27), 160x60° (Rafale) apod. jsou nejčastěji vyhledávány scanováním úzkým zorným úhlem skrze hlavu s otočným zrcátkem. Proto mají všechny konvenční IRST, na Su-27, Typhoonu, F-14D, Rafale ad. "kopule":
http://www.palba.cz/album/albums/userpi ... PIRATE.jpg

Alternativou je statické pole prvků, které funguje prostě jako foťák-kompakt a rozlišení je přímo úměrné rozlišení matrice a zornému úhlu. Stejně jako u kompaktu se zde zvyšuje citlivost s dobou expozice, tzn. citlivost je nepřímo úměrná obnovovací frekvenci/frame-rate.

DAS F-35 má jako senzor pole prvků o rozlišení 640x512:
Obrázek
Z promovidejí NG víme, že má frame-rate nejspíše typických 30Hz.
Je také dual-band, což vysvětluje, proč na promo-materiálech Northopu vedou zvlášť "detekce ODPALU PLŘS" (na vzdálenost dlouhou) a zvlášť "sledování PLŘS NA KRÁTKOU zdálenost":
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Záblesky a IČ stopu raket a proudových motorů se zapnutým přídavným spalováním umí zachytit na velkou vzdálenost v LWIR, oproti tomu tělesa vyzařující aerodynamickým třením v MWIR na vzdálenost kratší. Zřejmě otázka kontrastu.
To je mimochodem zároveň odpověď na otázku jakou má DAS výhodu oproti MAWS: UV MAWS umí detekovat jen hořící motor PLŘS, oproti tomu DAS v MWIR i samotnou raketu letící setrvačností skrze její aerodynamický ohřev třením.

Pokud bychom měli věřit tomu náčrtu rozložení sektorů jednotlivých čidel DASu výše, vycházel by na jeden senzor zorný úhel 100° při "přehledové" funkci DASu.
EDIT: Podle Sistemas de armas má každý prvek DASu zorný úhel 60°.

Takže víme-li
- že DAS dokáže detekovat cíl, který má rozměr větší než 1px
- a který má kontrast větší, než 1,4:1,
- a jeho široký rozný úhel je 100° 60°
- a má matrici 640x521px

Na jak velkou vzdálenost bude cíl o rozměrech 3,4x2,3m (trup MiG-29)?

Tyhle výpočty jsem nikdy nedělal, ale pokud vyjdu analogicky ze zrcadlovskářkých, jeden pixel by měl (horizontální) rozlišení 9 5,6 úhlových minut, tzn. hledáme, na jakou vzdálenost bude mít 3,4 metru úhlový rozměr 9 5,6 úhlových minut, a to je 1280 2058 metrů. Je ale možné, že mám chybu v úvaze a spočítal jsem to úplně špatně, chce to nezávislé peer-review.

Oproti tomu cvičené lidské oko má úhlové rozlišení cca. 1 úhlová minuta, tzn. ten MiG-29 může proti obloze či mraku spolehlivě zpozorovat na více jak 5km (teoreticky více, ale závisí na kontrastu kamufláže a světelných podmínkách).

A PIRATE na Typhoonu podle sistemasdearmas skenuje s úhlovým rozlišením 0.8 úhlových minut.

Plus má lidské oko (a tedy bublinový překryt) ještě tu výhodu, že staré RD-33 docela "čmoudí", a lidské oko je schopno spolehlivě nacházet ty kouřové stopy (které jsou z hlediska IČ signatury již dost "vychladlé") - ve Vietnamu tak soudruzi na MiGách hledali americké F-4, které měly podobně demaskující stopu. Pro F-35 je to dosti relevantní např. v rámci severokorejské integrované PVOS.

Odpověď na naši otázku tedy zní: DAS rozhodně není jako IRST pokud funguje se zorným úhlem 100° 60°, aby se jí koukal pilot okolo sebe "skrze" hrb F-35.

EDIT: plus http://sistemasdearmas.com.br cituje, že
Situational Awareness IRST (SAIRST) detecting and tracking aerial targets high contrast IR as an aircraft.
Mód IRST pro Situační Povědomí detekuje a sleduje vzdušné cíle s vysoce kontrastní IČ stopou jako letouny.
Což opět napovídá, že se tento mód vztahuje na MWIR cíle, tzn. stíhačky letící na forsáži, a nikoli LWIR tření aerodynamickým ohřevem draku.

That being said, DAS by asi šel "přepnout" do nějakého "vyhledávacího" módu, ve kterém by používal menší zorný úhel a duploval činnost IRST. Nemyslím si ale, že by takový mód byl kompatibilní s tím "koukacím skrze trup F-35". To by muselo strašlivě rychle přepínat zorné úhly z širokého na úzký a zase zpět.

* * *

Jinak velmi zajímavý kousek investigativní novinařiny na téma toho, jak si Lockheed otevřeným lhaním najatých PR agentur získává podporu zákonodárců a veřejnosti:
http://www.offiziere.ch/?p=11420
A vedoucí programu F-35 otevřeně řekl novinářům, že testovací stíhací pilot, který kritizoval nedostatky F-35 pro vzdušný boj, může být snadno převelen na transportní C-2 Greyhound. Pěkné...
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od klingy »

trocha off topic na odlahcenie: To s tou kurivostou skorych generacii MIGov 29 resp. RD-33 do verzie 3, moze byt benefit (sluzi ako generator dimovej clony), teda aspon podla Polskych pilotov, ked robili porovnavacku s F-16 boja na kratku vzdialenost... :mrgreen:
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

cover72 píše:DAS F-35 má jako senzor pole prvků o rozlišení 640x512:
- a jeho široký rozný úhel je 100° 60°
Ted diagram je z roku 2006 předtím než se asi vědělo kde senzory budou, zde je aktuální umístění:
Obrázek

Pokrytí senzory má být 90 neb 95 stupňů , někdo říká že i 120 aby bylo dosaženo vzájemného prolnutí jak se tvrdí.
Tady jsem se snažil znázornit pokrytí při 90 stupních (zorná pole nemusí odpovídat realitě) a je vidět, že to spíš vypadá, že senzory budou potřebovat víc jak 90 stupnu pro kompletní pokrytí.
das sectors_.jpg
už ná tom diagramu se počítá se senzory s rozlišením 1000x1000, to bylo v 2006, aktuální rozlišení bude nejspíš podstatně větší, možná i 4MP...a firma co ty senzory vyrábí už má pár let 16MP senzory... Vlákno s dalšim infem zde: http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php ... 5&start=45
That being said, DAS by asi šel "přepnout" do nějakého "vyhledávacího" módu, ve kterém by používal menší zorný úhel a duploval činnost IRST. Nemyslím si ale, že by takový mód byl kompatibilní s tím "koukacím skrze trup F-35". To by muselo strašlivě rychle přepínat zorné úhly z širokého na úzký a zase zpět.
Pokud vím, DAS nemá zoom.
Ale vzhledem k tomu, že dokáže zachytit pozemní vozidla na pár kilometrů, nevidím detekci letadel na pár kilometrů jako problém.
Odpověď na naši otázku tedy zní: DAS rozhodně není jako IRST pokud funguje se zorným úhlem 100° 60°, aby se jí koukal pilot okolo sebe "skrze" hrb F-35.
Představte si to jako couvání v autě, DAS je v podstatě parkovací kamera v tomto bonusovém režimu a hlavní funkce je jako ta co plní zpětná zrcátka u jiných strojů, to vám dá i dost přesnou představu jak moc se řidič/ pilot musí natočit, aby viděl na šestou hodinu (za sebe) a v letadle má v cestě podstatně masivnější opěrku hlavy a helmu, zapomeňte na soustavné prohledávání sektoru na 5-7 hodině...

Bez lehkého naklonění a stočení vrchní části těla má pilot výhled max do boku Obrázek

F-16 má přehlednější kokpit jak F-35, F-15 má ještě lepší, ale to neznamená, že je kokpit F-35 omezující. Navíc ten hrb má pouze verze B (vstup vzduchu pro ventilátor).

Obrázek

A a C mají otevřený kokpit s dobrým výhledem minimálně k směrovkám. Výhled dozadu není zásadně horší než u jakéhokoliv stíhače a o dvoumístných strojích ani nemluvě.

Tady je video ze simulátoru, kde je vidět DAS projekce skrz letadlo (pilot má ten malý rámeček přes celé zorné pole). kde je rychle vidět i pohled dozadu.



Jinak velmi zajímavý kousek investigativní novinařiny na téma toho, jak si Lockheed otevřeným lhaním najatých PR agentur získává podporu zákonodárců a veřejnosti:
http://www.offiziere.ch/?p=11420
A vedoucí programu F-35 otevřeně řekl novinářům, že testovací stíhací pilot, který kritizoval nedostatky F-35 pro vzdušný boj, může být snadno převelen na transportní C-2 Greyhound. Pěkné...
Jestli nepoznáš vtip....a to že to přišlo od Winslow T. Wheelera (POGO) by mělo u každého kdo ví co je zač spustit alarm...

Jinak ti mužu říct, že samozřejmě že existují instrukce pro personál jak se chovat při kontaktu s medii, pokud ale chceš tvrdit, že můžeš nějakým způsobem kontrolovat co si tisíce členů a stovky pilotů o s troji myslí (navíc tu jsou DOT&E reporty kde jsou nedostatky programu přesně popsány, každá země a ozbrojení složkaa dělá každoročně audit atd, žádný jiný program v historii nebyl takto pod dohledem).... a že se budou bát vyhazovu... Takový technik co se okolo F-35 jen otočil dostane okamžitě velmi dobře placené místo v soukromém sektoru.... o pilotech ani nemluvě.
Naposledy upravil(a) Shania dne 27/6/2016, 14:53, celkem upraveno 2 x.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“