McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Wasp píše:SDU-10, takový CAS F-15 ?
Ne, SDU-10 je klasický FBW - jen ruský název Systema Distancionovo Upravlenija (Systém Distančního Řízení)

CAS je jen "trochu lepší tlumič kmitů - Yaw damper" (a teď zas dostanu přes hubu :lol: )
Ostatně proto "Control Augmentation System" … tedy cosi jako Systém Řízení Oscilace
Každé letadlo za letu "osciluje", tzv. Dutch roll https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_roll
No a CAS tomu brání.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Pokud by sedělo že lepší tlumič kmitů - CAS umožnilo Eaglu zatáčet a létat jednodušeji i s vyšším přetížením a mělo několik snímačů, akcelerometrů, a sledovalo síly vyvozené pilotem na kniplu pak asi jo.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Ano, dle popisu toto vše umí.
Ten "trochu lepší tlumič kmitů" byl tak trochu nadsázkou.
Ale FBW to není. CAS je nadstavba nad klasickým řízením, byť některé prvky FBW přebírá.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Takže když jsem psal že CAS je něco jako FBW před FBW tak to i mohlo sedět :-)
Po Strike Eagle, dostaly se na F-15C fly by wire a další věci ?
Tzv. "Krocaní péra" (obnažená vnější část krytu konvergentně divergentní trysky) u motoru vznikla prý odpadáváním jeho potahu ??
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

To je otázka toho, co za "něco jako FBW" považuješ.

Standardně se FBW definuje jako systém nepřímého řízení = signály mezi pilotem a řídícími plochami se nepřevádějí přímo sílou - mechanickou (táhla) nebo hydraulickou (tlak v kapalině) - ale nepřímo pomocí elektronického signálu. To má samo o sobě výhody (hmotnost) i nevýhody (chybí zpětná vazba).
Sem patří ten prehistorický pokus s ANT-20 (který byl díky absenci zpětné vazby velmi obtížný na pilotáž), ale i jedna oblast, kde se to osvědčilo - elektrické ovládání vztlakových klapek, kde zpětná vazba není až tak důležitá.
I když že své praxe pamatuji případ letecké nehody Pilatusu na letišti Brno/Tuřany, kde elektrické ovládání klapek bylo jednou ze spolupůsobících faktorů. Letoun měl poškozené táhlo ovládání klapek (tuším na pravém křídle). V okamžiku kdy se pilotka (letěla s otcem jako copilotem) pokusila vytáhnout klapky, táhlo se zaseklo. Při přímém ovládání by ji síla v řízení upozornila na problém, ale elektromotoru to bylo jedno. Táhl dokud poškozené táhlo nepřetrhl. Výsledkem bylo nesymetrické vysunutí klapek, což vedlo k přetočení letadla na záda a při dopadu na zem otec i dcera zahynuli.

Moderní FBW funguje ve zkratce následovně.
Pilot se rozhodne pro manévr a nastaví odpovídajícím způsobem ovládací prvky (knipl, pedály, přípusť atd.). Tyto signály vstupují jako "požadavky" do řídícího počítače. Ten je vlastně tím, kdo/co řídí letadlo. Řídící počítač získává signály i z dalších snímačů (bez účasti pilota) a současně má přednastavené algoritmy, které udržují letadlo uvnitř jeho letové obálky, aby nedošlo k jeho poškození. Řídící počítač to vše zpracuje a dá pomocí palubní informační sítě (elektrické = FBW nebo optické = FBL) požadavky na počítače u jednotlivých řídících ploch. A zpětně počítače / snímače od řídících ploch poskytují řídícímu počítači informace o silách v řízení a ten je simuluje na řídící páku / joystick.
To se děje kontinuálně, ať pilot chce provést manévr nebo ne. Proto s FBW létají i aerodynamicky nestabilní letadla.

U F-15 A-D je systém jiný. Řídící požadavky od pilota jdou přímo na řídící plochy pomocí hydro-mechanického systému řízení, a stejně tak zpětná vazba. Současně s tím ale funguje i CAS, který autonomně zasahuje do řízení a podporuje ho - zesiluje řídící sílu, reaguje na Durch roll, poryvy větru, hlídá nepřekročení pevnostních násobků konstrukce, ale také třeba upozorňuje pilota na přetažení letadla ... apod.
CAS je tedy součástí automatického řízení letadla a dělá i některé věci akorát FBW. Řízení F-15 A-D je ale stále klasické = přímé.

Omlouvám se za trochu technický kurz :wink:

Ale pozor, v době vzniku nic lepšího nebylo.
Stejně tak nemusí platit, že analogový FBW letadla F-16 A-D musí být zákonitě lepší než hydro-mechanický systém F-15 A-D. Dnešní moderní FBW jsou, ale to je vývoj.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Saburo »

Wasp píše: Tzv. "Krocaní péra" (obnažená vnější část krytu konvergentně divergentní trysky) u motoru vznikla prý odpadáváním jeho potahu ??
Sice nevím co znamenají všechna ta "sophisticated words", ale jestli myslíš tu obnaženou mechaniku ovládání výstupních trysek motorů u mašin USAF a některých dalších uživatelů, tak ten důvod proč tomu tak je naprosto jednoduchý : údržba, nic víc.

Ty dekly jsou sundané i přes měřitelný nárůst odporu takto "upravené" trysky (on je to vlastně takový aerodynamický kryt) jen kvůli asi hodně zjednodušené údržbě onoho stavitelného mechanizmu, ostatně ne všichni uživatelé to tak mají.
Obrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Jo, to bude ono,
"sophisticated words"- obrázek bude pro představu lepší :
Turkey feather - http://i.imgur.com/QGtxD4a.jpg
Klasika - http://www.f-16.net/g3/var/resizes/f-16 ... 1370980566

Je to jenom u motoru PW ?
V knize se doslova píše že tyto kryty odpadaly, ale při testování se neprojevil nějaký úbytek výkonosti Eagla. Kniha nakl. Naše vojsko, F-15.

Asi chyba překladu.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Starlight »

Skeptik píše:
Wasp píše:SDU-10, takový CAS F-15 ?
Ne, SDU-10 je klasický FBW - jen ruský název Systema Distancionovo Upravlenija (Systém Distančního Řízení)

CAS je jen "trochu lepší tlumič kmitů - Yaw damper" (a teď zas dostanu přes hubu :lol: )
Ostatně proto "Control Augmentation System" … tedy cosi jako Systém Řízení Oscilace
Každé letadlo za letu "osciluje", tzv. Dutch roll https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_roll
No a CAS tomu brání.
Ono je to všechno složitější. V předchozím příspěvku jsem napsal, že téma Control Augmentation System (CAS) a plného elektroimpulzivního řízení Fly-by-wire (FBW) je problematika dost složitá a bez detailních podkladů se jen obtížně identifkuje co se schovává za různými názvy.

1)
Také jsem napsal, že Su-27 (T-10S) má analogové FBW bez mechanické zálohy. A to je špatná informace. Ve skutečnosti má tento letoun kombinaci FBW a Control Augmentation System (CAS) a mechanického řízení. Velký „zmatek“ do toho vnesly právě Rusové, protože na řadě letounu Su-27/30/33/27M a Su-34 má systém FBW označení stejné SDU-10x (liší se jen indexem). Přestože se ty systémy velmi liší (například digitálními počítači a zejména počtem os řízení, které ovládají)
Sériový Su-27 (T-10S) by měl mít první sériovou podobu systému SDU-10 (lze najít i označení SDU-10-1 nebo SDU-10S). Tento systém pak doplňují trimovací motory MP-100M, systém autopilota SAU-10 (SAU-10-I), systém umělého citu v podélném řízení a řada jednoúčelových servomechanismů a omezovačů.

2)
Na Su-27 (T-10S) je čtyř kanálový FBW systém, který ovládá přímo jen (!) plovoucí vodorovné ocasní plochy (VOP). V angličtině se jim říká taileron, protože umožnují symetrické i diferenciální výchylky. Systém má dvě možné zálohy – obejití počítačů = přímé řízení servomechanismů elektricky nebo úplný přechod na mechanický systém, kdy dochází k přímému mechanickému řízení elektrohydraulických servomechanismů taileronů. Poznámka: bez hydrauliky a elektřiny v servech to opravdu nefunguje.

V tomto módu je sice výrazně doporučeno omezit manévrování z důvodů stability, ale dává to dobrou odpověď na častou otázku, jak je Su-27 stabilní (závisí na aktuální poloze těžiště vlivem podvěsů a množství paliva). Ano Su-27 je stabilní, ale hovoří se o tzv. snížené zásobě podélné stability. Kdyby byl skutečně v základních letových režimech nestabilní, tak by to pilot na přímé řízení bez počítačů nikdy neuřídil.

3)
Nesymetrické výchylky flaperonů (klapka+křídelko) ve funkci křidélek příčného řízení jsou ovládány přímo - mechanickým řízením, které ovládá elektrohydraulické servomechnismy flaperonů. Letoun nemá klasická křidélka. Vnější část odtokové hrany křídla je pevná, pouze rozpětí klapek/flaperonů, které začínají u kořene křídla bylo zvětšeno.

A tady se to začne, komplikovat. Diferenciální výchylky flaperonů pro příční řízení ale nezajištují dostatečné kvalitní manévrovací vlastnosti. Proto systém FBW při příčné výchylce řídicí páky (v závislosti na různých parametrech současně) nastavuje navíc diferenciální výchylku taileronů.

Podobné je to například na časově starším letounu F-16. Původní T-10 měl totiž více konvenční řídící plochy na křídle, které bylo částečně ovlivněné řešeními použitými na vzorovém F-15. Ostatně aerodynamická řešení na letoun F-16 s jeho splývavými přechody křídlo trup (v angličtině Blended wing/body BWB a v ruštině Skeptikem zmíněné integrální uspořádání) a vírovými přechody u kořene křídla (LERX) byly při návrhu Su-27 spvětských konstruktérům více než inspirací. Stejně jako další americké letouny té doby dosud nezmínění jako YF-17, F/A-18 nebo dokonce F-5. Inu v SSSR v té době žádných „analogů“ nezbylo, tak se museli s přispěním rozvědky pohlížet u konkurence v „mire“.

4)
Současně také FBW SDU-10 posílá signály (opět v zavilosti na různých parametrech) do servomechanismů obou směrových kormidel a může je vychýlit, aby udržel směrovou stabilitu letounu. Takže často šířená informace o Su-27 (T-10S), že má FBW jen pro podélné řízení, není technicky úplně přesná.

Systém FBW také do příčného a směrové řízení (a samozřejmě podélného) generuje impulsy pro tlumení kmitů. Dále přidává svoje vstupy autopilot. Proto lez napsat, že příčné a stranové řízení má mechanický přenos výchylek řídicí páky a nožních pedálů, ale na elektrohydraulických servopohonech jsou rozšířena o signály z FBW a autopilota. Tedy je to určitý ekvivalent (nebo mám napsat analog?) Control Augmentation System (CAS), jako má F-15A-D.

5)
Pedály a řádící páky na letoun Su-27 jsou mechanicky plně pohyblivé. Tedy opak řešení na letounu F-16, kde jsou pohyby těchto ovládacích prvků minimální a jsou vybaveny snímači síly a vše řeší počítač. Navíc má ruský systém FBW omezenou autoritu. Proto na Su-27 je vybaven mechanickými omezovači/přídavné síly výchylek, systém třesení řídicí páky, které se dají ale silou přeprat.

6)
Letoun Su-27 má také s FBW propojený analogový systém řízení sekundárního řízení = systému vztlakové mechanizace křídla. V závislosti na úhlu náběhu jsou pomocí řádícího elektrohydraulického servomechanismu RM-190 sklápěny klapky na náběžné hraně. Symetrické 18° výchylky flaperonů na vzletovou/přistávací konfiguraci má na starosti elektrohydraulický servomechanismus RM-130B. Ovládání symetrických výchylek flaperonů ve funkci manévrové klapky v podzvukových rychlostech má zase na starosti elektrický motor MPF-10S.

7)
SSSR/Rusko ale ve vývoji FBW pro rodinu Su-27 pokračovali souběžně na několika verzích. Su-27M(T-10M) už měl FBW v podélném, příčném i stranovém řízení. Prototypy tohoto letounu během vývoje prokazatelně létaly se dvěma různými systémy FBW. FWB ve všech třech osách řízení by měl mít i námořní Su-27K se systémem SDU-10K, který se dostal do malé série.

Podobný systém jako sériové Su-27 (T-10S) měly i irkutské Su-30 (T-10PU) a exportní Su-30K (T-10PK) a hlavně exportní Su-30MKK (a z něj odvozené verze) pro Čínu. FBW na Su-30MKK by mělo mít označení SDU-10U (4. série) a systém je doplněn o mód pro doplňování paliva za letu, kde je potřeba jinak naladěná citlivost řízení.

Su-30MKK se vyráběly v závodě v Komsomolsku na Amuru (první prototyp 1999, první sériový letoun 2000/2001), který ale do té doby vyráběl jen jednomístné Su-27 a exportní Su-27SK pro Čínu. Vzhledem k ruskému chaosu té doby, kdy si každá dělal, co chtěl, tak se Su-30MKK (a odvozené verze) hodně liší se od verze Su-30MKI (a odvozené verze) z Irkutska. Irkutsk byla jediná sovětská továrna na dvoumístné Su-27UB a z nich odvozené sovětské Su-30.

Jak už napsal Skeptik, tak irkutský Su-30MKI (T-10PMK) pro Indii a z něj odvozené verze (vyrábí je závod Irkutsku) byl asi první ruské sériové letadlo s (hybridním) digitálním FBW (bez mechanické zálohy). Analogově-digitální FBW typu SDU-10MK (4 kanály, zřejmě bez mechanické zálohy, všechny tři osy řízení) doplňuje digitálním autopilot SAU-10M-03. Osekaný prototyp Su-30MKI vzlétnul už v roce 1997, v plné sériové konfiguraci pak až v roce 2001 a sériové dodávky dodávky pak začaly v roce 2002. Do systému řízení u této verze letounu přibylo předkřídlo a kanál na řízení vektoru trysek motoru.

Pak by měl následovat Su-34 (T-10V) s FBW systémem zřejmě označovaným jako SDU-10V a digitálním autopilotem SAU-10V. Kromě toho, že systém FBW je pro všechny tři osy řízení (letoun má předkřídlo, ale motory jsou bez vektorování tahu), jsem nic bližšího nezjistil. První vzlet ještě pod označením Su-27IB (T-10V-1) proběhl už v roce 1990, poslední prototyp vzlétnul až v roce 2003 a první sériový letoun pro ruské letectvo pak v roce 2006.

Letoun Su-35S (T-10BM) už má zcela novou generaci FBW označovanou jako integrovaný systém řízení KSU-35. Je to systém systémů, který kromě řízení řeší i brždění podvozku, automatický protisrážkový systém (zem i vzduch). Systém od stejného výrobce pro MiG-29K/KUB (izd 9.41/9.47) má označení KSU-941.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

:up: Děkuji
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Neví někdo jestli F-15C používá JHMCS a jaká je nejrozšířenější verze radaru APG-63 na Céčkách ?
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Starlight »

Popíšu ti jenom USAF a leteckou národní gardu ANG. K září 2018 mělo USAF a ANG ve výzbroji celkem 235 letounů F-15C/D (USAF - 98, ANG – 137).

1) Radary řady AN/APG-63


Radary řady AN/APG-63 jsou v čase proměnlivá záležitost:

a) V letech cca 1999-2005 bylo nakoupeno a instalováno 180 radarů AN/APG-63(V)1. Tento typ radaru by měla mít minimálně část japonských F-15J. Ostatní uživatele verze F-15C/D nevím.

b) Koncem roku 2000 celkem 18 letounů obdrželo AESA radary „první“ generace AN/APG-63(V)2.

c) Od roku 2010 probíhá modernizace letounů na AESA radary „druhé“ generace AN/APG-63(V)3. Celkem to bude 205 radarů (USAF - 84 , ANG - 112). Většina už byla objednána, posledních několik kusů bude objednáno v roce 2021.


https://youtu.be/S1ynziPubAs

2) Přilbové zaměřovače JHMCS

Přilbové zaměřovače JHMCS jsou dnes standardní součástí výbavy letounů F-15C/D/E USAF a ANG , F-16C/D Block 40/50 USAF a E/F/A-18 A++/C/D/E/F/G US NAVY/USMC.

Počáteční výroba LRIP běžela od roku 2000/2001. Plná výroba se rozběhla v roce 2005. Cca od roku 2002 začaly být vyzbrojovány první jednotky s F-15C/D a F/A-18E/F. Námořnictvo JHMSC na F/A-18E/F nasadilo jako první v boji nad Irákem v roce 2003.

Následující video (zkrácený výběr) je plné akčních záběrů na JHMCS v F-15C/D USAF natočených a sestříhaných řadovými piloty 67th Fighter Squadron USAF ze základny Kadena v Japonsku roce 2011:


https://youtu.be/c1Whrle4I1w

Plné video je zde: https://vimeo.com/40935850
Naposledy upravil(a) Starlight dne 12/10/2019, 20:45, celkem upraveno 1 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Ahoj, děkuji, videa jsou pěkná.
Radar APG-70 byl tedy úplně nahrazen APG-63(V).. proč byt tedy původně zaveden ?
V čem je rozdíl mezi APG 63(V)3 a APG-77 a může nést Eagle tento radar ? Ptám se na to jestli by nebylo vhodnější použít radar Raptora na levnějším Eaglovy, který by jeho schopnosti případně mohl zvýšit a při tom by šlo o levnou variantu.

Našel jsem že výměna jednoho motoru F-100 u Eagla trvá 30 minut, u Gripena se uvádí celých 60 minut. Jde o jinou normu měření nebo nějaká chyba překladu (kniha Naše vojsko, F-15) ?
Jak je na tom dnes Eagle vlastně s náročností provozu, koncem sedumdesátých let byly prý problémy se spolehlivostí motoru a dalších věcí, ale Eagle byl vymyšlen tak aby byl jednodušší na provoz než jeho předchůdce Phantom, aby potřeboval méně členů obsluhy atd. Tento stav se měl postupně zlepšovat, ale jak je na tom F-15 dnes ?

Přidávám video odpálení AIM-9X z F-15
https://www.youtube.com/watch?v=4b-BwMi19JE
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Lockheed spolu s Boeingem vyvinul IRST podvěsné pouzdro pro F-15C, AN/ASG-34 Legion. V současnosti probíhá jeho testování a kolem roku 2020 má dojít k jeho plné operační způsobilosti pro F-15C.
Firmy L+B byly vybrány v roce 2017 v soutěži na IRST pro F-15 místo firmy Northrop Grumman jehož pouzdro se jmenovalo OpenPod.
Legion vychází ze systému IRST AN/AAS-42 pro F-14D, má fungovat automaticky, měl by umět rychle najít a sledovat více cílů daleko za hranicí vizuálního dosahu a spolupracovat s dalšími senzory.
Dále by měl mít otevřenou architekturu a nabízet prostor pro další senzory, ne jen IRST.
Očekává se jeho začlenění pro F-16,F/A-18, F-35, F-22 atd.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/2 ... -in-alaska
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

F-15 C/D obdrží nový display do cocpitu s názvem PAD (Passive Atack Display) a také zaměřovací pouzdro AN/AAQ-33 Sniper Advanced Targeting Pod.
V článku mnohem více věcí.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/2 ... -15c-fleet

Mimo jiné že program pro modernizaci F-15 C/D se jmenuje Golden Eagle, týká se 178 letadel které obdrží moderní vybavení popsané výše včetně radaru APG-63(V)3 AESA, přileb JHMCS atd.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Japonská F-15J s IRST a lá Mig-29/Su-27
https://external-preview.redd.it/zcPbSj ... 6969e8bf21

Japonsko v současnosti provozuje kolem dvou set letadel Mitsubishi F-15
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Při cvičném letu se Izraelská F-15 srazila s A-4 a přišla o křídlo, pilot se dokázal s takto poškozeným Baz(em) vrátit na letiště a přistát
https://www.youtube.com/watch?v=AJ76BSassms&t=90s, až přehnaná dramatizace videa
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11567
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Zemakt »

Neskutecny :shock:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Japonsko se rozhodlo modernizovat své F-15 J, má jít o novou verzi s označením JSI (japan super interceptor). Celkem má být takto modernizováno 98 letadel.
Má jít o radar - Raytheon AN/APG-82(V)1 AESA
- AN/ALQ-239 DEWS, (Digital Electronic Warfare System), tento systém je vytvořen pro starší generaci letadel, právě jako je třeba Eagle.
- Advanced Display Core Processor II (ADCP II), má jít o nejrychlejší mission computer na světě (říká Boeing), v reálném čase má pilota efektivně informovat o dění na "bojišti". Má provést 87 miliónů operací za vteřinu.
-Joint Mission Planning System (JMPS), Software, trénink a podpora.
-Selective Availability Anti-spoofing Module (SAASM) https://en.wikipedia.org/wiki/Selective ... ing_module

A další věci jako výzbroj, japonské IRST, rádio vybavení atd.

Modernizací F-15 a jejich spoluprácí s F-35 si japonsko slibuje že má dojít k potírání negativ toho druhého. F-35 má fungovat jako jakýsi návodčí, nebo takové oči na bojišti, někdo tu někdy řekl takový termín z amerického fotbalu, zadák, a F-15 má přinést zbytek.

Podobně uvažuje USAF a modernizuje své F-15 s tím, že budou fungovat spolu s F-22 a F-35.

Je až zarážející že americké letectvo nechalo své Eagly dojít do stavu kdy se s nimi nedá létat rychleji než mach 1,5 a padají jím křídla.
A teď je po "prozření" razantněji modernizuje, jenže pár pilotů už bohužel zemřelo :-/
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

Wasp píše:..
Je až zarážející že americké letectvo nechalo své Eagly dojít do stavu kdy se s nimi nedá létat rychleji než mach 1,5 a padají jím křídla.
A teď je po "prozření" razantněji modernizuje, jenže pár pilotů už bohužel zemřelo :-/
Čo myslíš konkrétne tým "padaním krýdiel".
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

[/quote]
Čo myslíš konkrétne tým "padaním krýdiel".[/quote]

Šlo o "básnický obrat". Četl jsem článek, který je uvedený, o omezení Eaglu kvůli věku, strukturálním problémům, omezení rychlosti atd.
Kroky k nápravě se asi dělají, ale počet letových hodin a z toho plynoucí problémy někdy zaplatí piloti životem, myslím si že zbytečně.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“