Northrop B-2 Spirit

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Northrop B-2 Spirit

Příspěvek od Haness »

Duch

Dalším bombardérem kategorie Stealth je B-2 Spirit. B-2 má však jiné „poslání“ než jeho kolega F-117 Nighthawk. F-117 podniká útoky proti mnohým cílům hluboko za nepřátelskými liniemi, B-2 to stejné, ale je koncipován spíše pro útoky jadernými zbraněmi.

Spirit je zřejmě nejdražším letounem na světě, jeden kus stojí rekordních 570 milionů dolarů což je opravdu "tučná" částka. :D Také jich bylo vyrobeno pouhých 20.
No a proč je B-2 nejdražším letadlem? Začnu od počátku….

Jak už je z pouhého pohledu poznat B-2 není letadlo klasického typu, je to samokřídlo, tzn. že mu chybí ocasní plochy – směrové kormidlo atd. To nejdůležitější je však, jak už jsem psal že tohle letadlo patří do kategorie Stealth, systémy které používá, celková stavba a všechno tvoří tuto cenu.
Už samotné samokřídlo má údajně menší zjistitelnost radarem, spekuluje se že kdyby americká vláda přijala v roce samokřídlo XB-49 vývojáře Jacka Northropa, dostalo by se americkému letectvu do rukou letoun který byl údajně méně zjistitelný radarem, jenže to byla poválečná doba a byl proto přijat klasicky řešený bombardér B-52.
Protože je B-2 konstruována přímo jak nezjistitelné letadlo, bylo tak také přijato, jeho zjistitelnost je opravdu malá, letoun stejně jako všechny ostatní letadla kategorie stealth pokrývá nátěr RAM který částečně pohlcuje dopadající radarové paprsky vysokých kmitočtů. Také samotný tvar letounu je konstruován aby letadlu dodával co nejmenší nápadnost na radaru, letoun je do tvaru šipky – V. Zadní část letounu, tam kde se nachází výfuková místa motorů má tvar písmene W, stejně tedy jako u F-117 jsou to přímé úhly které mají co nejméně odrážet radarové paprsky přímo zpět k radarovému vysílači. Speciálně řešeno je i clonění tela vycházejícího z motorů. Motory jsou stejně jako u F-117 uloženy hluboko na trupu tak aby byl výsledný infračervený signál co nejmenší, výfukové místa jsou ještě na trupu, takže ze spodu nejdou vidět, vycházející plyny jsou navíc rozptylovány i do stran tak aby se co nejrychleji ochladily.
Dalším zajímavým systémem, který má letadlo jsou trysky pro zamezení tvorby kondenzační plochy za letounem. Toto spočívá v tom že je do výfukových plynů při výtoku vstřikována kyselina chlorofluorosírová která tomu zabraňuje. Tento systém je zde pouze jako takový „doplněk“ - B-2 má být nasazována výhradně v noci.
Letoun je také vybaven systémy pro vedení radioelektronického boje, to z něj dělá skutečnou zbraň, která si pro svůj cíl vystačí sama, není potřeba další letouny pro vedení RE boje.

Letoun je obsluhován dvěma členy posádky - pilotem a navigátorem. Ti se starají jednotlivě o systémy o ostatní aspekty letu. Posádky jsou pečlivě vybírány, sloužit na Spiritech mohou opravdu jen ti nejlepší, ať už je to proto že letoun je skutečně složitý na ovládání, snad žádné letadlo nemá tolik systémů které se musí současně používat aby letadlo dokonale plnilo svůj úkol, ale také proto že jich je ve službě tak málo takže na nich mohou létat jen ti nejlepší.
B-2 Spirit byl nasazen do aktivní služby 10 let po F-117, byl vyvinut už během studené války, tehdy bylo zadáno výběrové řízení na sestrojení dálkového bombardéru pro podniknutí náletu jadernými zbraněmi. Letoun měl být schopný s jistotou proniknout sovětskou PVO.

V letounu se nachází 2 pumovnice které jsou umístěny vedle sebe ve směru letu, dvířka těchto pumovnic jsou stejně jako u F-117 otevírána těsně před a zavírána ihned po vyhození výzbroje ven. Letoun může pojmout jakékoliv druhy pum, ať už „hloupých“/železných“ – neřízených, laserem naváděných, ale především jaderných. Také nové zbraně které mají nahradit pumy a to jsou střely s plochou dráhou letu, např. AGM-129 ALCM.
Jak jsem psal, letoun nemá ocasní plochy, stabilitu letu zajišťuje elektroimpulzní řídící soustava, která udržuje letoun neustále v té správné letové poloze. B-2 dokáže pojmout náklad o celkové hmotnosti 22 600 kg.


Technické údaje: Northop B-2 Spirit

Motory: 4x GE F118-GE-100, bez přídavného spalování, tah 84,54 kN
Max. rychlost: 764 km/h v 12 000 metrech
Dolet: 12 225 km
Dostup: přes 16 920 m

Rozměry:

Rozpětí: 52,43 m
Délka: 21,03 m
Výška: 5,18 m


ObrázekObrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) Haness dne 11/3/2006, 10:24, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11458
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

Výrobní cena B-2A Spirit je ještě vyšší, pohybuje se kolem 1 miliardy dolarů (ATM uvádí průměrnou cenu 1.157 miliardy dolarů). Při započtení nákladů na vývoj v hodnotě 44.5 miliardy dolarů se potom cena za jeden vyrobený kus pohybuje kolem 2.225 miliardy dolarů.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Že by výrobní cena byla dvojnásobná :?: a skutečná ještě daleko víc, kolem těch 2,225 mld. USD...já to mám ze Světové encyklopedie letadel.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

To záleží co do toho kdo počítá. Nejde o jednotkovou cenu placenou USAF, jsou v tom zahtnuty náklady na vývoj. Jelikož jich mělo výt vyrobených 450ks, tak se to "trošku" nafouklo.
ObrázekObrázek
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11458
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

Haness: V knize Bojová peruť od Clancyho je vysvětleno to o těch 570 milionech dolarů:
"I když firma Northrop Grumman navrhla, že kolem roku 2008 zkonstruuje dalších dvacet letounů, každý s garantovanou pevnou cenou přibližně 570 milionů dolarů, je osud celého programu nejistý."
Tom Clancy, Bojová peruť, BB art, 2002 Praha. str. 56.
Jinak cena současné 20 strojů se poněkud liší publikaci od publikace. Tajná fabrika - 1 miliarda, s započítáním vývoje 2.225 miliardy, ATM- 1.157 miliardy průměrná cena, Bojová peruť - 20 strojů za 44 miliardy a Jane´s příručka pro rozpoznávání letadel - 0.865 miliardy. Jak je vidět, výrobní cena se tedy bude pohybovat kolem 1 a celková cena kolem 2 miliard dolarů za kus.
Naposledy upravil(a) Dzin dne 11/3/2006, 13:05, celkem upraveno 1 x.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11458
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

redbox: Odkud je prosím těch 450 kusů? Bojová peruť uvádí 132 kusů, Tajná fabrika 132 kusů a Jane´s 133 kusů,
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Projekt ATB (Advanced Technology Bomber) byl oficiálně zahájen v 1981 (říjen), ale první práce už v roce 1979. ATB měl nahradit všechny letouny B-52 a právě v letech 1980-1984 byly vyřazeny všechny B-52D. Právě v tom je to „nesmyslné“ vysoké číslo. (Já to rozhodně blbě napsal nešlo o 450kusů B-2, ale ATB)V té době měl být ATB výškový bombardér, ale brzy po zahájení projektu dostal za úkol přízemní pronikání do teritoria protivníka. Problém byl v tom, že v té době v SSSR vznikaly první mezikontinentální rakety na mobilních podvozcích RT-2PM (SS-25) silničním podvozku a RT-23UTTCh (SS-24) na železničním a od toku 1976 existoval systém RSD-10 (SS-20) středního doletu na kolovém podvozku. A to měly být hlavní cíle nového bombardéru. Úkol byl nepozorovaně se procpat PVOS SSSR a najít a zničit tyto prostředky jaderného napadení. Ono v době přechodu jaderné doktríny USA (mezi eskalací a pružnou reakcí) nebyly Spojené státy schopny zajistit preventivní zničení jaderných sil protivníka. Mimochodem ruské prameny uvádí, že právě mobilní MBŘS vznikly z obavy ATB :)

Technologický demonstrátor Tacit Blue vzlétl 5 července 1982. 9. listopadu 1987 schválil kongres peníze na projekt B-2 a v té době už bylo plánováno 133 kusů. V roce 1986 bylo jasné, že dochází k uvolnění studené války a taky mezitím bylo rozhodnuto také zachovat 260 kusů B-52G/H a nenahrazovat je novým strojem zcela. Brzy po rozpadu východního bloku byl počet snížen na 75 kusů a jako reparace na zastavení výroby Tu-160 v Rusku zůstalo u 20 kusů (asi by ktomu došlo stejně). Při 75 kusech byly plánované ceny za prvních 15 kusů 776M$/kus a zbytek po 550M$. Celkem stál projekt do roku 1993 okolo 44400M$.

Jako použité materiály polská NTW, USAF air power directory World air Power Journal a Srategičeskoe jadernoe oruženie rossii.


ObrázekObrázek
Obrázek
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Na ATB bylo plánováno mnoho leteckých projektů a z toho jich tolik ztroskotalo...
Celkově cena jedné B-2ky je opravdu astronomická vždyť američané je ani nepouští do klasických vojenských akcí pže by to byl opravdu triumf pro protistranu kdyby sestřelila takové letadlo američanů. Zkoušel jsem hledat jestli byly B-2ky někdy nasazeny bojově, ale nic jsem nenašel.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11458
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

redboy: Já si právě řikal, že 450 B-2 je trochu divné. ;-)

Haness: Co se týká bojového nasazení B-2, ve zmiňované příručce Jane´s mají jejich nasazení nad Jugoslávií v roce 99. Měly proto být vyčleněny dvě B-2 se základnou ve Whitemanu. Nic bližšího k tomu ale neuvádějí.

B-2 je super stroj. Je jen škoda, že jich nemají více. Měli zrušit program B-1 a ušetřené prostředky dát na B-2. Potom by jich mělo USAF třeba 30. A deset B-2 navíc je lepší než 100 B-1. ;-)
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Byly nasazeny při bombardování v Srbsku. Premiéru měli 24. března 1999.Přeletály přímo ze Spojených států z domovské základny Whiteman (některé se při spáteční cestě zastavily v Itálii na Avianu). Jedna z akcí B-2 je naprosto přesný zásah Čínského velvyslanectví :)) (nemohla za to osádka, geniální CIA si spletla při rozdělení cílů adresu).

Byly z něj odhazovány půmy JDAM, tehdy ještě nebyly oficiálně ve výzbroji. Celkem bylo provedeno 49 startů a průměrný let trval cca 30 hodin. Bylo shoteno cca 700 pum a raket. Jestli to je všechno pumy JDAM, netuším. Podle mě se jedná o propagandistické lety. NATO mělo jiné prostředky ke splnění těchto cílů, ale přelet neviditelných bombardérů z USA přes půl planety vypadá lépe.

7 říjen 2001 byla jeho premiéra v Afganistánu. Lety tentokrát trvali až 44 hodin a probíhali tak, že letouny startovali z Whiteman, splnili úkol a přistíly na letecké základně na ostrove Diego Garcia v Indickém oceánu. Na spáteční cestě se zase zastavily nad Afganistánem. Netuším co pro něj našli za cíle ve státě jako je Afganistán.


No a v roce 2003 v Iráku si zalétal také, použití bylo stejné jako v Afganistánu, ale letouny byly vyhrazeny jen 4.

Nechci se mýlit, ale jejich nasazení v komfliktech je jen test nových technologií a propagační záležitos. Přiznejme ale velmi efektní. Asi máš pravdu v to, že letouny nenasadí na nejlépe chráněné cíle pod štítem PVO. Ale to je logické, neudělal bych nic jiného. Afgánci nemohli tušit nic o letících B-2 a pumy prostě odněkud spadly, je to stejné, když před 20 léty nad nimi létali Tu-22M.


Jak sem tak koukal po netu po těch datumech nasazení, tak sem náhodou narazil na dvě adresy. Jednak stránky firmy :
http://www.capitolsource.northropgrumma ... ms/b2.html

a jednak na stránky základny Whiteman AFB
http://www.whiteman.af.mil/

No a tady je soubor .pdf s analízou použití v Kosovu:
http://www.analysiscenter.northropgrumm ... les/bk.pdf


Krom toho sem si kdesi všim leznamu vyrobených kusů s jejich jmény a se serial number. To sem si neodpustil uložit domů, sice nejsu americanolog, ale libilo se mi to.



AV-1….. Fatal Beauty / Spirit of America.. 82-1066
AV-2…...Spirit of Arizona………………...82-1067
AV-3…...Spirit of New York……………...82-1068
AV-4…...Spirit of Indiana…………………82-1069
AV-5…...Spirit of Ohio……………………82-1070
AV-6…...Spirit of Mississippi……………..82-1071
AV-7…...Spirit of Texas…………………...88-328
AV-8…...Spirit of Missouri………………...88-329
AV-9…...Spirit of California……………….88-330
AV-10… Spirit of South Carolina……….…88-331
AV-11… Spirit of Washington………….…88-332
AV-12….Spirit of Kansas………………….89-127
AV-13… Spirit of Nebraska…………….…89-128
AV-14… Spirit of Georgia…………………89-129
AV-15… Spirit of Alaska……………….….90-040
AV-16….Spirit of Hawaii……………….…90-041
AV-17….Spirit of Florida……………….…92-700
AV-18….Spirit of Oklahoma………………93-1085
AV-19….Spirit of Kitty Hawk…………..…93-1086
AV-20….Spirit of Pennsylvania……………93-1087
AV-21….Spirit of Louisiana…………….…93-1088
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Dzin píše: Měli zrušit program B-1 a ušetřené prostředky dát na B-2. Potom by jich mělo USAF třeba 30. A deset B-2 navíc je lepší než 100 B-1. ;-)
Myslím si, že nemáš úplně pravdu, cíle B-2, B-1 a B-52 sou jiné, B-2 byl opravdu vivinut jako kyj na Sovětské prostředky jaderného napadení a použít B-2 jako nosič ŘSPDL je i pro USA drahej koníček. I F-117 je provozními náklady někde jinde, než jednodušší a stejně efektivní letouny. Doba je jiná a i třeba na F-22 je to vidět. Navíc technologie Stealth není všelék. je vidět, že třeba v rusku je snaha použít radary s delší vlnovou délkou a ty kombinovat s radary na ultra krátké vlně. Je huř zjistitelný, ale ne imuní a boj proti protivníkovi na stejné úrovni jako je úroveň USAF by nebyl jednoznačný. Je prostě jednodušší, a efektivnější použít bezpilotní ŘSPDL a i když jich 20% nedolétne, nic se neděje, no a když dojde k překonání PVO, tak B-52 s klasickými železnými pumami plní úkol podobně. Necítím se oprávněn dělat posudky , ale takový je zhruba můj názor.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Já mám stejný názor jako redboy, nesrovnával bych druh nasazení takových letadel, nejde jen o jejich typy, přecijen B-2 je letadlo které má svůj cíl trefit s naprostou jistotou, to stejné B-1 je bombardér který má být schopen způsobit co nejvíc škod...Ne že je vyslán aby zničil jeden, nebo dva vytipované cíle. Má být schopen trefit více cílů, tak jako aby nemuseli posílat více těch B-2, když je víc cílů tak pošlou B-1 kterej může útočit víckrát díky větší kapacitě. Takový je názor zase můj...asi jako Typhoon a Lancaster :D
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11458
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

B-1 byla vyvynutá k tomu, aby přesnýma jadernýma úderama ničila důležité cíle v týlu SSSR. Tedy naprosto stejné určení s jakým byl vyvýjen B-2, takže srovnání je na místě. B-2 je v tom ale jednoznačně lepší, takže se hledalo další využití. Jako nosič střel s plochou dráhou letu se zase ukázal efektivnější B-52, hlavně díky nákladům na provoz. Nakonec se B-1 začal používat pro konvenční taktické údery. Celkově jsou v jeho nasazení ale znát rozpaky, v Zálivu 1991 nebyl nasazen vůbec, USAF třeba navrhovalo snížení jeho stavů na 60 strojů a teprve Kongres to zvedl na 83 (tohle bych hodil na lobisty). Celkově jsem u tohoto typu zastánce rozhodnutí prezidenta Cartera, který zastavil jeho ývoj a výrobu ve prospěch právě B-2. Celkově si opravdu nemyslím, že by B-1 byl pro USAF nějakým podstatnějším přínosem.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Ne, vývoj B-1 sahá podstatně dál. Na podzim 1962 byl ukončen vývoj B-70 s tím, že není perspektivní a v roce 1962 SAC dostala B-58. Jenže, po krátké době se ukázalo, že to letadlo se moc nepovedlo a do deseti let byly draky letounu v takovém stavu, že nemělo valného smyslu je nahrazovat, potažmo opravovat a mazali do šrotu. Jenže v tom okamžiku zůstaly jen staré dobré B-52. Mezitím PVOS Sovětského svazu došla do takové úrovně, že použití výškových B-52 s gravitačními pumami neměl šanci na úspěšné splnění úkolu. No a protože nové letadlo nebylo, hurá na ně. Už v roce 1961 byl vyhlášen program SLAB (Suporsonic Low Altitude Bomber) a jak sám název říká, smysl byl dostat na přízemní výšky. (Důsledek sestřeleného U-2, mimo jiné.) Nové letadlo ale mělo vzniknout až v rámci programu ERSA (Extendet Range Strike Aircraft) vyhlášeného v roce 1963. No a následný program AMSA (Advanced Manned Strategic Aircraft) už dal vzniknout tomu, co později byl B-1. Vývoj se trošku protáhl (problémy s motory a s vybavením) a tak prototyp B-1 vzlétl „až“ 23.prosince 1974. Uvažovalo se o koupi 244 kusů ale 1.5.1977 Jimmy Carter program zrušil. Na letounu se ale dělalo dál v režii firmy.
Zásadní proč byl program B-1 zrušen byl ten, že se začalo dařit pracovat na ŘS dlouhého doletu, které měli překonat PVOS. Jako nosiče tohoto prostředku, z něhož vznikl AGM-69 SRAM a hlavně AGM-86 ALCM měly být transportní letouny , prvně se uvažovalo o C-5 a později o B-747. Tam se ale jako hlavní chyba ukázala jejich jednoúčelovost. Takový letoun by byl jen jako nosič ALCM a nic jiného, bez možnosti proniknout PVOS a někdo si vzpomněl, že u ledu leží B-1, moderní, víceúčelový a také neustále oprašovaný. Tak vlastně co B-1 pohřbilo, to ho zase vzkřísilo.
Na začátku roku 1980 byly uvolněny prostředky na přestavbu tří kusů B-1 na novou verzi, nosiče ŘS. A v prosinci 1981 bylo rozhodnuto o stavbě 100 kusů takto upraveného B-1 a uvolněno na to bylo 20,5 mld$
V roce 1982 už byl letoun v podobě nové verze a ta dostala označení B-1B. A tady je ten okamžik:
V té době již probíhal projekt ATB, ale k jeho výsledku bylo opravdu daleko A čekat na něj prostě nešlo. Navíc cíle ATB nebyly ještě stanoveny a SAC potřebovalo nosič ŘSPDL schopný prolomit PVOS přízemním nadzvukovým letem. A to byl B-1B. 28.srpna 1984 sice spadl přestavěný prototyp, ale už 3. září 1984 vzlétl první sériový kus a po skončení zkoušek byl přijat do výzbroje 29. června 1985, čili ještě před ukončením programu Tacit Blue, ze kterého vznikl B-2. Ten byl ještě daleko, ale už tehdy bylo rozhodnuto, že si práci rozdělí a B-1B bude nosičem AGM-86, čili střel dalekého dosahu a B-2 dostal složitější úkol a to nesení AGM-69 (což měl původně plnit FB-111, ale bylo to nad jeho síly) s tím, že bude zasahovat i proti cílům pohyblivým a to je to co sem psal nahoře. Vyhledat a zničit cíle, jejichž poloha není předem známá a to v oblastech krytými PVO. Toto není úkol pro B-1B a zase na druhou stranu B-2 tady B-1B doplňuje. V listopadu 1987 kdy se rozhodlo o stavbě B-2 bylo již všech 101 sériových B-1B zařazeno u jednotek.

Je pravda, že se to všechno změnilo, je konec studené války, letouny mají cíle jen v lokálních konfliktech a tam plní úkoly B-1B a B-2 klidně a bez problémů B-52G, který už tu neměl být……

Jenže to je vývoj a pokud by nedošlo k ukončení studené války (a to nemohl v roce 1981-4 nikdo vědět) tak by byla koncepce dobrá a nebojím se říct, že jediná dobrá. Protivníkem by byla PVOS Sovětského svazu a ne Afganistanu, čili systémy jako Mig-31, S-300 a hlavně S-300V, které specificky byly zařazovány do armád v oblastních dislokace RT-2PM (SS-25) a RT-23UTTCh (SS-24) a to potřebuje jinou koncepci kde je místo pro oba. Po bitvě je každý generál :)
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11458
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

redboy: Já neřikám, že by vývoj nesahal dál, ale že B-1 je letoun, který měl být určený na podobné operace, jako B-2.

Jinak, B-2 je v oblasti působené PVOS jednoznačně lepší. Ne že by byl absolutně neviditelní, ale je jím daleko méně zranitelný, než B-1. B-1B je sice zajímavý letoun, ale hodí se jen k operacím proti slabšímu protivníkovi, případně tam, kde je vybudována vzdušná nadvláda. Jenže potom mohu stejně dobře použít i B-52 a to ještě levněji. Podobně je to i s nošením letounových střel. Zde se také jasně ukázalo, že B-1 je zbytečný a B-52 ho plnohodnotně a levněji nahradí. Takže zůstali jen ty taktické údery.
K operacím proti moderní armádě nad územím nepřítele je jeho nasazení diskutabilní. Moderní vzdušná detekční síť ho zjistí a moderní stihač ho sestřelí. B-2 je sice také stihačem zranitelná, ale má tu zásadní výhodu, že není tak dobře zjistitelná (přes všechno je to zatím opravdu "neviditelný" letoun) a dokáže proto daleko lépe proniknout tam i zpět.

Samozřejmě, po bitvě každý generál, ale dle mého to bylo s B-1 známo už dost dlouho. Osobně jsem toho názoru, že za znovu rozjetí projektu může lobbing na Reaganovu administrativu od vojensko-průmyslového komplexu, který měl přeci jen za něj dobré ryto. Mnohdy je spíše určující zisk, než účelnost. ;-)
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Jo, B-2 je proti B-1 ve výhodě v pronikání PVOS i PVOnapadeného objektu, ale B-1 tou PVO prostě neproniká, taktika nasazení spočívala v použití střel AGM-86 a to znamenalo odpálit střelu cca 2000km od cíle, objektovou PVO neřešit a PVOS překonat nejslabším místem. Někdy tato vzdálenost znamená nevlétat nad území protivníka vůbec (severní oblast SSSR, proto třeba MIG-31, snaha napadnout bombatdéry dřív než se rozmnoží na tlupu ALCM) Při této taktice ovšem není možné cíl vyhledat, je prostě dán předem.

U B-2 je to jinak AGM-69 mu dávali možnost jen cca 150km odstupu, to znamená, že musel proniknout obranou, zato ale mohl najít cíl a určit si ho sám a zničit třeba i gravitační pumou. Navíc s odpálenou SRAM nemohl protivník nic moc dělat.

B-52 není možno nad území protivníka poslad vůbec, je to sebevražda. To lze po eliminaci PVO a úplné nadvlády ve vzduchu, to ale proti SSSR nepřipadalo v úvahu.

My s v názoru nelišíme, jenže Ty se na to díváš pohledem roku 1995, já rokem 1985 a to je rozdíl. Dnes se ty cíle jeví opravdu jako podobné, tehdy a v době vzniku zdaleka ne.

S tou neviditelností opatrně, nikde nedošlo k tomu, že se letoun F-117 a B-2 dostali do křížku s protivníkem který měl kvalitní PVO a především letectvo. I USAF si je toho vědomo a nepřipadá v úvahu nasazení F-117 bez stíhacího krytí. Udržet tyto letouny "neviditelné" stojí strašné množství údržbových hodin a intenzivní nasazení v boji, by k tomu nedalo čas. Navíc dobrých výsledků je dosaženo v centimetrových pásmech, nahoru a dolů to rapidně klesá a podle zdrojů z východu na metru a výš je to již cíl odpovídající ŘSPDL (může to být propaganda...ale). Pokrytí letounů vlny nepohlcuje, jak se často uvádí, část sice utlumí, ale zbytek vrátí. U F-117 jde o to vrátit je jinam, než je protivníkova přijímací anténa (ne nutně to musí být anténa vysílací), u B-2 jde hlavně o to, vrátit jiný kmitočet než je ten který protivník čeká. Je to sice hedně, ale ne víc. Technické řešení jak je vyčmuchat jsou, nic není bezchyb a jednoduché.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Jste v tom trochu znalí tak myslím že ani nemusím psát že slovo neviditelné je potřeba dát do uvozovek, pže třeba F-117 je na radaru vidět, ALE její odraz se rovná asi malému ptáku.
Máš pravdu u B-2 je princip stealthu jiný, pže jeho účelnost je taková aby se změnil kmitočet přijímaných vln, ale i na tomhle letounu jsou na povrchu tvořeny malé úhlové plochy tak aby se přijímaný radarový signál odrazil jinam než k radaru, není to založeno jen na tom změnit ten kmitočet, ikdyž ty ostré úhly nejsou na první pohled vidět jako je tomu u F-117 tak B-2 je má na povrchu pod nátěrem RAM.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11458
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

redboy: jenže právě na tohle je lepší použít B-52. Výsledný efekt je stejný a stojí to méně peněz. A když jednu ztratíš, bolí tě to méně, než přijít o B-1.
V době vzniku ale také věděli, že se jedná o stroje stejného určení.

Také jsem četl, že B-2 má být zachycena radarem pracujícím v metrovém a vyšším pásmu. Asi to bude pravda, nadruhou stranu, takovíto radar není zrovna moc přesný. Navíc může být jako každý jiný rušen. Ale těžko říci, dá se narazit na různá tvrzení a určitm co je a co není pravda...
Podle mého poznámka v knize Tajná fabryka, že stihač má stejnou šanci nalézt B-2 jen za pomocí zraku je docela trefná. Souhlasím, že nejlépe by nám to ukázalo nasazení proti rovnocenému protivníkovi, ale toho se asi těžko dočkáme. Celkově ale myslím, že zatím můžeme tvrdit, že se jedná o výkoný bombardér s velkou schopností přežít na bojišti.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Hamess: jistě, je to kombinace a je to spousta opatření, je toho víc než sme tu napsali oba a víc než oba asi tušíme. RAM je zkratka Radar Absorbent Material, a to je používáno pro všechny opatření, které dělají cíl hůře zjistitelný. V principu jsou to koutové odražeče pod potahem letounů, kdy je potah z dielektrika, ale i povlak "iron ball" což je materiál z několika vrstev kdy se sníží odraz (amplituda) a změní se vlnová délka (frekvence), z principu se prodlouží. Je to celý komplex opatření.

Dzin: Ne, nebolí Tě méně ztráta B-52 jak B-1, bolí to zcela stejně, přežití B-1 je zcela jistě výše jak B-52. Pro cíle uvnitř SSSR byl B-52 nepoužitelný. B-1 prostě vznikl o cca deset let dříve, než byl k dispozici B-2 a je to prostě vývoj.Podle pohledu, který zde naznačujěš, je zcela nesmyslné zavádět F-18E/F a počkat rovnou na výsledek JSF, nebo třeba proč F-102, když F-106 to zařídí také. Tak to prostě není. Cíle které má plnit B-2 nejsou úkolem pro ALCM a cíle které má plnit ALCM nejsou pro B-2, a cíle které má plnit ALCM z paluby B-1 nejsou splnit z B-52 ve všech případech. To by šlo říci, že je vhodnější nechat cíle splnit B-52 a naco tam cpát B-2, jejich ztráta by "bolela" nejvíc............ ne, ne.
V 8°O‡ĄO+x¨Ľ#ŞO+!?ł#ŞO+
÷H°O‡ĄO+xđ˛#ŞO+¨ł#ŞO+řH°O‡ĄO+xĐĽ#ŞO+¸ł#ŞO+ůH°O‡ĄO+xŘĽ#ŞO+Đł#ŞO+úH°O‡ĄO+x ®#ŞO+ŕł#ŞO+űH°O‡ĄO+xŕĽ#ŞO+řł#ŞO+üH°O‡ĄO+xł#ŞO+´#ŞO+
ýH°O‡ĄO+xđ˛#ŞO+ ´#ŞO+ţH°O‡ĄO+xđ˛#ŞO+0´#ŞO+ ˙H°O‡ĄO+xđ˛#ŞO+@´#ŞO+ H°O‡ĄO+xp­#ŞO+P´#ŞO+ H°O‡ĄO+
Naposledy upravil(a) redboy dne 14/3/2006, 15:03, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

RAM je zkratka radioabsobšní materiál, to je pravda/ máš pravdu, ale RAM je pouze ten nátěr který je dělaný z drcených feromagnetických částic, už tak jde vidět že každá z technik pro Stealth i ty nejmenší jako jsou třeba ty úhly má vlastní název....RAM se označuje pouze povrchový nátěr letounu...
V knížce kterou vydali za velké pomoci technického vývojového odboru firmy SAAB je psáno že se snažili co nejméně snížit jeho odrazivou plochu a uvažovali i o tomhle nátěru...přímo RAM...ale víc tam napsáno není....ale tímto už hodně odbočuju od tématu této diskuse/článku...

Dík za vysvětlení radarů, moc se v tomhle nevyznám :wink:
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Odpovědět

Zpět na „Letadla“