Do programu ADF bylo zařazeno několik projektů, do nejvyššího „kola“ se dostaly pouze 2 projekty : YF-22 a YF-23. F-23 byla z této soutěže vyřazena a jako výherce stanula F-22 Raptor. Je pravdou že tyto 2 stíhačky mají mnoho společného a F-22 vyhrála výběrové řízení jen kvůli spíše menším aspektům.
Tak a konečně něco blíž k F-22. Jako stíhačka 21. století se vyznačuje mnoha velice dokonalými systémy a technologiemi. Raptor je první stíhačkou která je více Stealth, její nezjistitelnost radarem je sice menší než třeba U F-117, ale na Raptoru jsou použity některé z těchto technik, myslím že jako základ postačí když uvedu že letoun pokrývá nátěr z mletých feromagnetických látek – RAM (radio-absorbční materiál). Při pohledu z různých stran se opět, pro Stealthy typické ukazuje opakování jednoho úhlu na většině plochy letadla, u F-22 je to úhel 48° který má za výsledek to že se vlny odráží i jinam něž přímo k přijímači/vysílači. Dalším aspektem je vnitřní pumovnice, i když se jedná významně o stíhačku, má F-22 pumovnici uvnitř trupu aby nesená výzbroj nezvyšovala riziko zachycení radarem. Pokud to potřebuje daná situace může však nést výzbroj i standardně pod křídly. F-22 je vybavena novým, velice výkonným radarem Westinghouse AN/APG-77 který je opravdovou špičkou v moderních radarech – dokáže zachytit nepřátelské letadla a zaměřit jej na skutečně velkou vzdálenost. Tento radar poskytuje F-22 skvělou výhodu – může zaměřit nepřátelská letadla ještě než se vůbec dozví o přítomnosti F-22. Právě toto dělá z F-22 skvělou stíhačku pro program ADF – může střílet na protivníky a zmizet ještě než vůbec ví o její přítomnosti ve své oblasti.
Další skvělou technickou vychytávkou F-22 je vektorování tahu motorů. Trysky F-22 se mohou vyklápět 20° nahoru a dolů – to dělá z F-22 výborně obratný letoun který se může utkat s protivníky i v těch nejtěsnějších dogfightech. Skvělá obratnost F-22 by nešla dohromady se systémy střelby, ale vnitřní pumovnice umožňuje F-22 střílet z jakéhokoliv obratu a pozice. Jednou pozoruhodností je to že F-22 má ještě malé pumovničky po krajích trupu – v těch mají být standardně nošeny rakety AIM-9 Sidewinder.
Letoun je bráněn proti vnějším vlivům zaměření – motory jsou uloženy v trupu a cloněny tak aby byly co nejméně viditelné pro ič. snímače a nemohly na ně být naváděny střely s tepelným zaměřováním. Raptor může být tankován za letu, otvor pro doplňování paliva za letu se nachází na levé straně nad nasávacím otvorem pro motor. Kabina pro pilota její překryt jsou velké a poskytují tak pilotovi skvělý rozhled do stran. I když je tedy F-22 vytvářena tak aby mohla bojovat na velké vzdálenosti, je postavena také tak aby se mohla dokonale osvědčit v dogfightu.
F-22 má základní zbraň rotační kanon M61A1 ráže 20 mm, pro letoun jsou podstatné především střely AIM-120 AMRAAM, dále pak střely krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder. Letoun může nést i protizemní zbraně, střely jako třeba AGM-65 Maverick, AGM-88 HARM aj. pumy, řízené nebo hloupé Mk.82,88, kazetové, tříštivotrhavé a jiné.
Už se tu řešilo koho a co má F-22 nahradit, já slyšel a četl že F-22 má nahradit stávající palubní stíhačky amerického námořnictva - údajně,údajně také má být F-22kou nahrazen bombardér F-117 tak kdo ví jak to nakonec všechno bude a kde se F-22 ustálí a zakotví.
Cena je taky pěkná, jeden kus stojí 75 milionů, ale aby to nebylo málo musí kupující zaplatit ještě náklady za převzetí tohoto programu – 162 milionů.
Technické údaje: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Motory: 2x Pratt and Whitney F119-PW-100 – tah 155,73 kN (letoun může letět nadzvukovou rychlostí i bez použití přídavného spalování!
Max. rychlost: nad 2 000 km/h
Dostup: 15 000 m
Dolet: 5 000 km
Rozměry:
Rozpětí: 13,56 m
Délka: 19,05 m
Výška: 5,38 m


