Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Sholva
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 268
Registrován: 22/8/2012, 20:07

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Sholva »

Oni si to Rusi odkloní jinde a jinak. Ale zdravá konkurence je prostě základ tlaku na nižší cenu. Nikdo nedonutí monopolního producenta, aby šel s cenou jinam, než chce on, když prostě není kde brát jinde...
"Každý šermíř na ho..., když nepřátel nerovno."
(A. Sapkowski)
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4070
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od jarl »

Debatu o kočkování amerických a syrských letounů jsem přesunul do hospody.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
elefen
desátník
desátník
Příspěvky: 48
Registrován: 6/3/2012, 18:48

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od elefen »

Hans zde někde napsal, že zatáčka je věda. Pak jsem četl že jedno letadlo má kratší zatáčku než jiné, nebo že má rychlejší zatáčku. A do toho se občas plete poloměr zatáčky. Zatím jsem ale nenašel, kolik ten poloměr zatáčky je. Zajímá mne He 111 H-16, které nebojuje, jen si tak letí a nikdo ho nehoní. Ale potřebuje udělat čelem vzad, protože FF zapoměl zhasnout v koupelně. Kolik by tak asi takový normální (obvyklý) poloměr zatáčky mohl být? Prý se to uvádí v technických datech, ale asi jsem to nenašel jen já.
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Smutná krabice »

Poloměr zatáčky závisí na hmotnosti (paliva+podvěšených zbraní, proto se při vstupu do vzdušného manévrového boje odhozují přídavné nádrže a bomby), odporu externě podvěšených zbraní, zvoleném přetížení a hlavně na vstupní výšce a rychlosti.
Kromě poloměru zatáčky se ale častěji řeší čas zatáčky, tzn. za kolik vteřin letoun udělá otočku o 360°.

Udává se tzv. "corner airspeed", což je rychlost, při které ten který letoun udělá nejrychlejší (nikoli nejutaženější) zatáčku, a "minimal sustained turn radius", což je onen nejmenší poloměr.

Letoun s nejmenším poloměrem ale může být vymanévrován letounem s větším poloměrem, ale rychlejší dobou zatáčky, protože je možno vést cíl buď zevnitř, nebo jej následovat z vnějšku, což se využívá právě v případě vyšší corner airspeed.

Ohledně F-22 můžeš zkusit pohledat ty dva termíny, ale žádné oficiální údaje nedostaneš.

Nebo můžeš zkusit vyjít z toho, co F-22 uvádí na přehlídkách - k tomu ti mohu prozradit, že
- každou přehlídku F-22 povinně začíná s 18,000 librami = 6 tunami paliva na palubě (což je více, než s kolika kg paliva létává množství jiných strojů, které jsou pak lehčí a snáze se jim manévruje),
- že na přehlídce nesmí překročit přetížení 7,5G (skutečné provozní maximum je 9G) a rychlost M=0,94
- že do "minimum radius turn" na přehlídkách vstupuje F-22 s rychlostí 440 uzlů (min.350, max.475) a končí na rychlosti 275 (min.200, max.400) uzlů
Ale přehlídky samozřejmě neukazují všechno - minimálně proto, žena nich F-22 tahají max. 7,5 namísto 9G.
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Provoz letounů F-22 Raptor až do roku 2060

V roce 2016 se v americkém Kongresu rozhořela diskuze o budoucnosti programu stíhaček F-22A Raptor, jelikož letectvo získalo pouze 187 + 8 zkušebních letadel, ze 750 požadovaných strojů. Výsledkem bylo zadání studie americkému letectvu, kvůli zhodnocení nákladů a reálnosti obnovení jejich výroby. Dle dřívější analýzy RAND Corporation z roku 2010, která řešila právě obnovení výroby, se odhadovala cena za 75 stíhaček na 20 mld.dolarů (v dnešních cenách). Výsledky nejnovější studie, která byla vypracována na popud sněmovního Výboru pro ozbrojené složky (House Armed Services Committe), částečně publikované v roce 2017, jsou neveřejné, ale i tak se na veřejnost dostaly útržky studie a konečný verdikt. Podle studie obnovení výroby a produkce 194 nových stíhaček F-22B (s moderní elektronikou) přijde minimálně na 50 mld.dolarů, přičemž 7 až 10 mld. je jednorázovou investicí na obnovení výrobní kapacity, infrastruktury a dalších 40,4 mld. stojí výroba samotných letounů. Jednotková cena za nově vyrobenou stíhačku F-22B je tedy 206 až 216 mil.dolarů. Podle tajemnice amerického letectva Heater Wilson, je proto obnovení výroby velmi drahé a USAF s obnovou výroby F-22 nepočítá. USAF se nyní soustředí na stíhačky F-35 a na vývoj strategického bombardéru nové generace B-21 Raider. Místo obnovení výroby F-22 je v plánu vyčlenit zdroje do strategie Air Superiority 2030 Flight Plan, která počítá s vývojem nových bojových letounů, letouů 6.generace, nových prostředků rádioelektronického a kybernetického boje, prvků umělé inteligence nebo s vývojem nové generace senzorů. Stejně tak letectvo chce v dohledné době do operačního použití zavést hypersonické střely a letouny a laserové zbraně. Letectvo počítá se 187 letouny F-22A až do roku 2060 a průběžně je modernizovat. Životnost letounů lze bez výrazných zásahů prodloužit na 12 000 až 15 000 letových hodin, což je způsobené extrémní robustností draku F-22A. Podle amerického letectva v letech 2025 až 2030 dojde k zásadní hloubkové modernizaci celé flotily F-22. Jak bude modernizovaný F-22 vypadat v roce 2030 nebo dokonce 2060, nikdo přesně neví. Letoun nepochybně získá nejnovější avioniku, prostředky rádioelektronického/kybernetického boje a schopnost používat nejnovější generaci zbraní vzduchu-vzduch a patrně i vzduch-země. Pravděpodobná je i instalace nové pohonné jednotky. Letoun bude v budoucnu umět spolupracovat i s novou generaci bojových dronů a s vyvíjeným bojovým letounem 6.generace PCA (Penetrating Counter Air), který bude určen především k penetraci protivzdušné obrany protivníka.

Zdroje:
http://www.armadninoviny.cz/konec-nadej ... aptor.html
http://www.popularmechanics.com/militar ... ntil-2060/
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od skelet »

kam Obama šlápl..
ale myslím, že zde ještě nepadlo poslední slovo
a) F-22 se musí i v rámci modernizace překopat, takže budou de facto vyvíjeny nově
b) šestá generace přijde po roce 2035 (když to půjde dobře)
c) F-15 stárnou a představa, že je udrží při životě dalších dvacet let..
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Rase »

Mě osobně přijde upřednostění dronů a zmíněných "alternativních" zbraní, jako dobrý krok. Jak ale zmiňuješ, elektronika a systémy na F-22A jsou na úrovni 80-90.let a nejedná se tedy o otevřený systém, kdy je možné snadno provádět úpravy a zapojovat nové díly jako u F-35. Tedy stejně bude muset vzniknout F-22B (řekněme Raptor NG), tedy drak z původního F-22 ale s vnitřkem z F-35 nebo podobným. Osobně ale pochybuju o tom, že by v USA rozjeli výrobu nových drahů pro další Raptory. Dle mého tedy zůstane jen těch 183 Raptorů, ale k nim přibyde velké množství proudových dronů LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology), jako je třeba Valkyrie od společnosti Kratos. Tím se malý počet F-22 v pohodě vykompenzuje.
ps. hodně mám rád i podobný britský dron Taranis od BAE Systems, nEUROn od Dassaultu a podobné mašiny.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od skelet »

Ono celá tato rétorika USAF může být o tom, že mají strach z toho, že když budou otevřeny linky na F-22, tak se jim škrtne rozpočet na něco jiného (třeba onen B-21). Přeci jen po škrtači Obamovi nastoupil Trump, který co chvilku vykřikne, že na to jim prachy nedá a musí se škrtnout to či ono, byť následně křičí i pravý opak. Za rok, za dva může být vše jinak, neb "netušili jsme, že J-20/T-50 jsou takové dobré a dostupné v takovém množství a F-xx přijde až v roce 2037 ".
ObrázekObrázekObrázek
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11458
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Dzin »

skelet
Ona to není ani tak není záležitost Obamy jako dlouhodobého trendu tehdejší doby. Rozhodnutí o omezení výroby F-22 padlo dávno před Obamou. Poprvé se snižovalo v roce 1990 za Bushe st. Následně se opět v roce 1997 snížil počet požadovaných letadel (Clinton) a poslední snížení bylo provedeno v roce 2004 (Bush ml.) na zmíněných 183 operačně nasaditelných Raptorů a v roce 2007 dostal Lockheed závaznou objednávku.

Co se týká ukončení výroby, už v roce 2006 se proti další výrobě vyjádřily třeba Donald Rumsfeld, tehdejší ministr obrany a po něm další ministr obrany Robert Gates a svého času dokonce i John McCain. Takže ikdyž Kongres v roce 2008 schválil výrobu dalších 4 letounů, v administrativě USA ubývalo zastánců jejího pokračování. Následné ukončení výroby Obamovou administrativou bylo jen logické vyústění předchozího děje. V té době už také existoval poměrně silný lobbing za F-35, kdy prostředky, které mělo americké MO se měly raději směřovat do tohoto programu.

Obamu bych z tohohle zrovna nevinil, konsenzus o zastavení výroby se táhl přes republikány i demokraty a dva prezidenty. Přičemž zde nepochybně hrálo svoji roli, že jak za Bushe ml. tak za Obamy byl ministrem obrany Robert Gates, který byl, jak už bylo zmíněné, odpůrcem pokračování výroby.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Polarfox »

skelet píše:Za rok, za dva může být vše jinak, neb "netušili jsme, že J-20/T-50 jsou takové dobré a dostupné v takovém množství a F-xx přijde až v roce 2037 ".
Přinejmenším T-50 se vleče vlastním šnečím tempem (plus výhled na minimální počet kusů) a čím delší čekání na znovuobnovení výroby F-22, tím větší náklady a menší smysl to vůbec dělat. Takže ta šance se bude dále snižovat a ostatně pokud je tu F-35 a jiné programy, jimiž lze provizorně díru do nástupu nového letounu překlenout, tak tím menší a menší dále bude.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od skelet »

Dzin: omezování výroby jest jedna věc, nařízení demontáže výrobní linky věc druhá.
Polarfox: ano, T-50 se vleče, ale pro Amíky je priorita Pacifik, a tam se J-20/J-31 nevleče. Tedy aspoň to tak vypadá.. v každém případě moc nevěřím tomu, že se bude F-15 prohánět dalších 30let co by jeden z hlavních stíhačů USAF. Obnovení výroby F-22, resp. jeho derivátu mi přijde logické a nejlevnější.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Polarfox »

Pravděpodobně se dalších 30 let prohánět nebude. Něco se patrně zalepí F-35 atp. Buď tu linku otevřou nyní a nebo vůbec..a že by se jim do toho chtělo teď, tak na to to moc nevypadá.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od skelet »

Polar: to že se jim do toho nechce nyní chápu. Rozjíždí se program mající nahradit přestárlé B-52, dostali finance na opravy flotily F-15, ještě pořádně nezačaly proudit dodávky F-35 (na kterou má dost politiků pifku) atd. Byli by sami proti sobě, kdyby řekli "ano",, když je jejich nový prezident lehce nevypočitatelný. Ale uvidíme do dvou let, pak to přestane dávat smysl.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Polarfox »

Do dvou let to bude zase dražší a nebo složitější (technicky/politicky/organizačně/rozpočtově)...a za další dva roky opět atd., atd. Takže to může opět eventuálně vyvážit jakýkoli smysl, který by to mezitím mohlo začít dávat. A po určité době to prostě přestane být bráno jako reálná volba a odloží se to 100%...je jen otázka času, kdy tohoto bodu bude dosaženo (pokud budeme brát, že nynější rozhodnutí není definitivní). Tahle vrátka si nelze nechávat otevřená donekonečna a případně kvůli tomu brzdit a překopávat jiná rozhodnutí. To akorát navýší nejistotu a finanční náročnost.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Skeptik »

Nevěřím, že by se linka na F-22 ještě někdy otevřela.
Ani těch F-35 se nevyrobí tolik kolik se původně plánovalo (stejný vývoj jak s F-22 či B-2).
"Hoří" jim toho příliš mnoho a tohle jim to prostě nedovolí:
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od skelet »

Polar: vtip je v tom, ze F-22 musi prekopat tak jako tak. Takze jediny naklad navic je otevreni vyrobni linky. Ale uvidi se.. vse bzde zalezet na tom jak bzdou videt nastup letounu 6.generace a hlavne realnych moznostech cinskych ketounu 5generace
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Saburo »

V roce 2016 byla dokončena studie o možnosti/ceně znovuotevření výrobní linky F-22.
tady je komentář k ní:
http://www.thedrive.com/the-war-zone/20 ... ver-a-year

tady ta studie (odkaz je i v textu výše):
https://www.documentcloud.org/documents ... sment.html
Obrázek
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Saburo »

Jeden z nejstarších Raptorů #91-4006 byl po šesti letech kdy byl odstaven opět uveden do provozu a bude sloužit u 411th Flight Test Squadrony jako jeden za čtyř testovacích F-22.

https://defence-blog.com/news/oldest-fl ... rvice.html
Obrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3869
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od HONZIK11 »

25 tisic clovekohodin na 11.000 pracovnich mistech, stalo zprovoznit tento odstaveny letoun do dnesniho aktualniho stavu. Naprosta silenost!!!
https://m.flugrevue.de/militaerluftfahr ... ieb/759618
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od kenavf »

HONZIK11 píše:25 tisic clovekohodin ................................ Naprosta silenost!!!
....
25000 človekohodín za 27 mesiacov. To je cca 5,3 človeka pracovovalo súčasne (176 hodín za mesiac na jedného človeka) po dobu 27 mesiacov( u výrobcu aj dodávateľov?).
Je to veľa ľudí alebo málo na tak komplikované zariadenie?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letadla“