Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Haness »

F-22 je výsledkem, stíhačkou kterou vybralo USAF jako tu nejlepší která se shoduje pro jejich program ADF – Air Dominance Fighter – stíhačka pro vybudování vzdušné převahy. Raptor je novo generační stíhačkou která má předčit všechny stávající typy stíhaček používaných v USAF.

Do programu ADF bylo zařazeno několik projektů, do nejvyššího „kola“ se dostaly pouze 2 projekty : YF-22 a YF-23. F-23 byla z této soutěže vyřazena a jako výherce stanula F-22 Raptor. Je pravdou že tyto 2 stíhačky mají mnoho společného a F-22 vyhrála výběrové řízení jen kvůli spíše menším aspektům.

Tak a konečně něco blíž k F-22. Jako stíhačka 21. století se vyznačuje mnoha velice dokonalými systémy a technologiemi. Raptor je první stíhačkou která je více Stealth, její nezjistitelnost radarem je sice menší než třeba U F-117, ale na Raptoru jsou použity některé z těchto technik, myslím že jako základ postačí když uvedu že letoun pokrývá nátěr z mletých feromagnetických látek – RAM (radio-absorbční materiál). Při pohledu z různých stran se opět, pro Stealthy typické ukazuje opakování jednoho úhlu na většině plochy letadla, u F-22 je to úhel 48° který má za výsledek to že se vlny odráží i jinam něž přímo k přijímači/vysílači. Dalším aspektem je vnitřní pumovnice, i když se jedná významně o stíhačku, má F-22 pumovnici uvnitř trupu aby nesená výzbroj nezvyšovala riziko zachycení radarem. Pokud to potřebuje daná situace může však nést výzbroj i standardně pod křídly. F-22 je vybavena novým, velice výkonným radarem Westinghouse AN/APG-77 který je opravdovou špičkou v moderních radarech – dokáže zachytit nepřátelské letadla a zaměřit jej na skutečně velkou vzdálenost. Tento radar poskytuje F-22 skvělou výhodu – může zaměřit nepřátelská letadla ještě než se vůbec dozví o přítomnosti F-22. Právě toto dělá z F-22 skvělou stíhačku pro program ADF – může střílet na protivníky a zmizet ještě než vůbec ví o její přítomnosti ve své oblasti.

Další skvělou technickou vychytávkou F-22 je vektorování tahu motorů. Trysky F-22 se mohou vyklápět 20° nahoru a dolů – to dělá z F-22 výborně obratný letoun který se může utkat s protivníky i v těch nejtěsnějších dogfightech. Skvělá obratnost F-22 by nešla dohromady se systémy střelby, ale vnitřní pumovnice umožňuje F-22 střílet z jakéhokoliv obratu a pozice. Jednou pozoruhodností je to že F-22 má ještě malé pumovničky po krajích trupu – v těch mají být standardně nošeny rakety AIM-9 Sidewinder.

Letoun je bráněn proti vnějším vlivům zaměření – motory jsou uloženy v trupu a cloněny tak aby byly co nejméně viditelné pro ič. snímače a nemohly na ně být naváděny střely s tepelným zaměřováním. Raptor může být tankován za letu, otvor pro doplňování paliva za letu se nachází na levé straně nad nasávacím otvorem pro motor. Kabina pro pilota její překryt jsou velké a poskytují tak pilotovi skvělý rozhled do stran. I když je tedy F-22 vytvářena tak aby mohla bojovat na velké vzdálenosti, je postavena také tak aby se mohla dokonale osvědčit v dogfightu.
F-22 má základní zbraň rotační kanon M61A1 ráže 20 mm, pro letoun jsou podstatné především střely AIM-120 AMRAAM, dále pak střely krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder. Letoun může nést i protizemní zbraně, střely jako třeba AGM-65 Maverick, AGM-88 HARM aj. pumy, řízené nebo hloupé Mk.82,88, kazetové, tříštivotrhavé a jiné.

Už se tu řešilo koho a co má F-22 nahradit, já slyšel a četl že F-22 má nahradit stávající palubní stíhačky amerického námořnictva - údajně,údajně také má být F-22kou nahrazen bombardér F-117 tak kdo ví jak to nakonec všechno bude a kde se F-22 ustálí a zakotví.

Cena je taky pěkná, jeden kus stojí 75 milionů, ale aby to nebylo málo musí kupující zaplatit ještě náklady za převzetí tohoto programu – 162 milionů.


Technické údaje: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Motory: 2x Pratt and Whitney F119-PW-100 – tah 155,73 kN (letoun může letět nadzvukovou rychlostí i bez použití přídavného spalování!
Max. rychlost: nad 2 000 km/h
Dostup: 15 000 m
Dolet: 5 000 km

Rozměry:

Rozpětí: 13,56 m
Délka: 19,05 m
Výška: 5,38 m


ObrázekObrázek
Obrázek
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Skvělé pane, to letadlo je určitě extratřída a bude asi hovořit do mnoha oblastí boje. Co všechno bude nahrazovat skutečně ještě asi není jasné. Stihač pro vybojování nadvlády ve vzduchu, stihač- bombardér a co všechno ještě? Každopádně letoun pro 21.století. Dal by se někde najít ten dosah palubního RL?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Skusím se podívat na stránky Westinghousu, nebo Raytheonu pže se na tom radaru podílel taky - aby byl dokonale kompaktibilní se střelami AIM-120 AMRAAM které jsou primárními střelami F-22.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

F 18 Superhornet "ulovil" Raptora (viz foto)

ObrázekObrázek
Naposledy upravil(a) Pegeucko dne 23/8/2007, 19:08, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Mimochodem, ta námořní varianta F-22 N již před časem padla. Samozřejmě z finančních důvodů, stejně jako F-117 N a A-12 před ní. A vzhledem mrakům, stahujícím se nad JSF, to se stealthem na LL nevypadá zatím moc nadějně...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Mikhassel.Dralno
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 191
Registrován: 6/2/2006, 21:04

Příspěvek od Mikhassel.Dralno »

Raptor? Letadlo 21.stol? Hahaha, fakt ftipný - z těch nej nej nej letadel bych ani o jednom nemluvil jako o letadla 21. století v roce 1906 (pokud vůbec něco lítalo) lítali jen total šunty, a vsadim se o co chcete, že za 50 let (2056) už bude F-22 total šunt. Ale stejně, momentálně nejlepší letoun na světě je SU-37 Berkut, nejen kvůli použitým technologiím (plasma), ale i kvůli aerodynamické dotaženosti do posledního detailu. Jakmile se rusové dostanou ze sra*ek, tak si jich navyráběj (pokud je už nenavyráběli) mraky a bude vymalováno...spíš vybombardováno!
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Opět brilantní závěry - jako obvykle. Až na pár "detailů" - jako obvykle.
1) F22 je do výzbroje zařazen v r. 2005 , tj v 21. století.
2)Za 50 let bude KAŽDÉ dnešní letadlo zastaralé(i ty na papíře),stejně jako je dnes třeba F86
3) Ten letoun je značen jako S-37 nebo Su 47 Berkut a existuje ve 2 vývojových PROTOTYPECH. Na rozdíl od 12. sériových F22.
4) Technologie "zneviditelňující" plazmy je stále v plenkách a optimisti říkají že bude v r. 2010. Realisti 2015 - jestli vůbec.
5) Rusové už se ze sraček vyhrabali a prioritou pro roky 2006-10 letoun S-37 není. V této oblasti je to letoun Su 35, jakožto finální označení pro letouny dříve označované Su27M a Su27M2(Su37)
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

aj tak myslim, že zrovnanie obratnosti Su-35 / 37 s F22 by prinieslo prekvapive výsledky alebo už existuje oficialne stanovisko?
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
Mikhassel.Dralno
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 191
Registrován: 6/2/2006, 21:04

Příspěvek od Mikhassel.Dralno »

To Pegeucko: S tím Su-47(37) Berkut bych si být tebou nebyl tak jistý, jak víš, že jsou jen 2 prototypy? Stavili se u tebe ruští generálové a nad sklenkou vodky ti to řekli?? Navíc Berkut je 10 let stará záležitost, takže pochybuji, že by zůstalo jen u dvou kusů. Navíc F-22 je drahá i pro američany (pokud budeme akceptovat "oficiálních" 12kusů) takže se nedá předpokládat, že by zde dosáhli nějaké větší kvantitativní převahy. Berkut JE PRIORITOU pro Rusko, to že se o tom nepíše, neznamená, že není prioritou. I kdyby, tak dozajista jej bude následovat jiné súčko, které bude z Berkutu vycházet. Už jen k faktu, jaké byly použity technologie u Berkutu a jeho aerodynamická vytříbenost. Nepřijde mi to jako šrot. K tomu f22 jako letounu 21. stol, fajn Bf-109 byla také letadlem 20.století, nebo Fokker D že? A v porovnání s jedním MIG 21? Nebo SU 27,35??? Nemám rád toto nálepkování, že F22 JE LETOUN 21. STOLETÍ A VŠICHNI SI SEDNĚME NA PRDEL A POKLOŇME SE MU. F22 Není v ničem nijak obzvlášť revoluční, je to nákladná hračka, do které se narvaly technologie od AWASCU přes klasické stíhačky (F15,F18,F14) až po STEALTH od F117. Takže je to jen mix. Berkut je naproti tomu revoluční. Nic takového doposud nelétalo a možná ještě dlouho nebude. (Apropos - MIG29 s moderní avionikou by to klidně poslala k zemi - one to one without support-)
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Mikhassel.Dralno
Tobě třeba přijde zajímavé a vtipné,vystavovat na odiv svou neznalost. Chceš-li se ale zamíchat do odborné diskuse, je na místě o tématu něco vědět. A ty si pleteš i názvy.
Možná už si byl na světě,když USA a SSSR(Rusko jako nástupnická organizace) uzavřely v letech 1990-1 smlouvy o zveřejnění struktury a počtu svých vojenských arzenálů. Není tedy nutné "znát generály", tyto udaje obě strany zveřejňují. Stačí prostě jen hledat. Navíc jen naprostý ignorant tahá do hry generály, když se jedná o TOVÁRNÍ zkušební prototypy.
Ve "hře" je navíc prototypů víc (u Suchoje i u MiGu) a vůbec není jisté,zda bude S-37 přijat do výzbroje. Technologie STEALTH plazmy je totiž aplikovatelná i na ostatní typy.
Prioritou je tedy v případě kanceláře Suchoj typ Su-35, z realizačních a komerčních důvodů.
Technologie "kachních"křídel navíc není nic převratného. Experimetovali s ní i v USA a ti je zavrhli.

Co se týče F-22: Svým způsobem je revoluční a pro daný učel (pronikání a ničení PVO) jistě uplatnění má. Opět pouze neznalý naivka se může domnívat,že nahradí všechny typy letounů ve své kategorii. Proto třeba srovnávat Su-35(či MiG29M2) a F-22 je dost zavádějící, protože každý z nich má na bojišti jiné poslání.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

Mikhassel.Dralno:
myslim ze kdyby Rusove meli v provozu vetsi mnozstvi tech Berkutu tak by to tezko utajili.Leda by je meli schovany ve skladu a nelitali s nima.Spis bych rekl ze s nima maj nejaky problemy,pripadne z nejakyho duvodu nejsou vhodny pro bezne nasazeni.Co se tyka revolucnosti,prototypy s negativnim sipem uz tu byly i driv,ale stejne jako zatim Berkut se nedostaly do serie.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Děkuji Pegeucku za určité ztlumení vášní některých lidí, danné zřejmě neznalostí a pokusím se některé aspekty problematiky doplnit.
Dnešní letoun není již samostatnou jednotkou odkázanou na znalosti a zkušenosti pilota, který dostane rozkaz a svým uměním ho letí splnit.
Dnešní pilot a řekneme USA,Izraele, NATO a Ruska, když dostane úkol, je součástí celého komplexu, který se podílí na splnění tohoto úkolu. Jakmile sám vystoupá do výšky, je jeho letadlo letadlem 21.století. Z družic, letadel ( např. AWACS), lodí a pozemních stanovišť dostane desítky údajů do palubního počítače o cíli a o své dráze letu. Tyto údaje jsou zpracovány jeho palubním počítačem. Počítač vyhodnotí nejoptimálnější dráhu letu k cíli, způsoby ničení cíle a pilot tyto úkoly splní a vrátí se na základnu. Tak se letoun F-22, F-14, F-15, Tornádo,Su-27,Su-35 a další stává letounem 21. století. Čím pokročilejší technologie řídících systémů a palubních počítačů (Su-35, F-22) tím přece lépe. To přeci posouvá letouny dále. Válka sebou nese mnoho nepředvídaných situací a tak se samozřejmě nezapomíná ani na nácvik klasických leteckých soubojů. Zvyšují se dolety raket, dosahy RL to je modernizace. Samozřejmě znalci vědí, že Su-27 a tudíž určitě i Su-35 by při vyřazení navádění mohly postupovat samostatně a totéž předpokládám u Raptora F-22 o kterém těch informací v tomto směru moc nemám.
Toto je jen zjednodušený popis principu leteckého boje a jednoduché vyjasnění základních pojmů. Realita je samozřejmě mnohem složitější, zvláště u modernějších strojů, které se umí sami podporovat a umí i vybojovat leteckou nadvládu ve svém prostoru.
Naposledy upravil(a) michan dne 5/4/2006, 12:14, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Mikhassel.Dralno
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 191
Registrován: 6/2/2006, 21:04

Příspěvek od Mikhassel.Dralno »

No pokud tedy věříte "oficiálním" informacím tak prosím, vaše věc. Jen já osobně pochybuji, že by všechny státy vykládaly na stůl všechny své projekty a říkaly pravdu a nic než pravdu.
Jinak kvality F-22 nepopírám, jen se domnívám, že jsou letadla ruské provenience, který tento letoun dalekosáhle překonávájí.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Mikhassel.Dralno
Dívej se na to jinak. V době studené války si obě velmoci "užili" utajování a špionománie až dost. Dejme stranou tu "omáčku" - kdo má větší péro a kdo s ním umí silnějc bouchout o stůl a zůstane podstata. Toto tajnůstkaření bylo šíleně drahé.
Zbrojilo se systémem "co kdyby". Říká se,že USA tak SSSR uzbrojily. Méně už se zmiňuje,že to sakra "bolelo" i USA.

Proto byly uzavřeny ty zmíňené dohody.A dnes si každej sakra rozmyslí, utajovat 2. pitomý letadla,protože když na to ten druhej přijde,utají 10 raket. A ten šíleně drahej kolotoč začne nanovo.
Když se pak položí prastará otázka "Quo bene" - Komu to prospěje? Vyjde odpověď - Nikomu!
V zájmu uvolnění napětí je mnohem výhodnější a levnější, odtajnit vše a pak jet ve zbrojních programech volně, než opět horečně zbrojit.
"odtajnit vše" = kromě výrobních a technických detailů - což je ale běžná praxe i u civilní komerční průmyslové výroby.

A co se týče letadel poměr F22 a Su 35, je stav poměrně vyrovnaný. 12ks F22 a 11ks Su 35.
Jinak je obecně známý fakt,že Ruské letectvo je SLABŠÍ než letectvo USA. Co do množství i co do kvality. 10 letadel prostě leteckou převahu nevybojuje.
Rusové to kompenzují velkým množstvím PL raket a systémů,které patří ke světové špičce. O jejich kvalitě se přesvědčili již Izraelci v době Jom-Kippurské války(1973).
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Mikhassel.Dralno:Hláška "dalekosáhle přesahuje" zase tak není na místě, dají se srovnávat,ale byl by to "boj" pokud by jsi měl někoho vyzvednout jako vítěze, obě letadla mají své plus mínus.
Dobře, všude se uvádí jako letouny pro 21. století, tobě to možná přijde jako kravina, ale první letadla byla taky revoluční, byl to vynález 20. století, proto to tak řada lidí bere (já mezi ně patřím taky), F-22 je revolucí v technologii stíhaček, neříkám že obrovskou, ale je. A pokud by jsi to chtěl označit jinak a říká ti něco řazení stíhaček, vojenských letadel podle generací, tak tedy stíhačka 5. generace
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Mikhassel.Dralno
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 191
Registrován: 6/2/2006, 21:04

Příspěvek od Mikhassel.Dralno »

No nevím zda je F22 tak revoluční, nikdy jsem se jí vysloveně nezabýval, jen vím toliko, že obsahuje mraky technologií původně užíváných u několika různých letadel. Co se síly ruského letectva vůči USAF týče tak asi totok: Pokud by snad nedejbože stály kdy USA a Rusko proti sobě, tak by museli USA zákonitě pohořet. Proč? No protože jak Pegeucko zmínil, tak Rusové mají špičkové PL systémy. Pokud by tedy USA nastoupila systémem Irák-Afghánistán-Wietnam (myslím strategii), pak by nebylo pro Rusi nic jednoduššího než si počkat než USAF si rozbije čumák o PL obranu a pak nasadit vlastní letectvo <TOTO JE POUZE MÁ DOMNĚNKA>.

Pegeucko má určitě pravdu, že se USA ani Rusům to tajnůstkářství nevyplácí, ale přesto všechno si myslím, že existují zbraně o nichž běžný člověk nemá ani ponětí, to samé čísla a stádium vývoje jednotlivých zbraní. Něco jiného je přeci, když to ty vlády tají před druhými vládami (řekněme tedy, že netají) a něco jiného je zda o tom víme my civilisti a běžní lidičkové. A to si myslím, že rozhodně nevíme. Tak možná 70%.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Já tu zkusím trochu objasnit vývoj v Rusku, teda respektive v Sovětském svazu, protože tohle o čem se tu dohadujete je historicky otázka 80tých let.

Vývoj stíhače 5. generace sahá do roku 1979, kdy byly dány parametry programu nazvanému I 90 (istrebitěl 90tych godov). V roce 1981 byl dán aerodimamický koncept CAGI který představoval letoun s koncepcí kachny a adaptivního křídla. V roce 1983 bylo na světě zadání vojáků jak s ohledem na požadavky vojenoj aviacii tak PVOS. Do soutěže se přihlásili konstrukční kanceláře O.P.Suchoje a A.I.Mikojana. Program byl rozdělen na již z dřívějška známou koncepci dvou letounů. První byl program LFI (lechkoj frontovoj istrebitěl) , ten nebyl realizován a jeho místo měl přijmout modernizovaný Mig-29M. a druhým byl program MFI (mnogofunkcionalnyj frontovoj istrebitěl) a v tomto projektu se pokračovalo. Z tohoto programu vznikly letouny S-37 od Suchoje a Mikojanův 1.44. Pak ale přišlo období roku 1991-1995 a projekt mazal k ledu. Důvody jsou zřejmé. Původní koncepce rozboje armády Ruska do roku 2010 počítala se zavedením nového stíhače, ale tato koncepce nakonec nebyla plněna. Původní doby vzletu prototypů (mělo to být v letech 1991..) byly z důvodů finančních fatamorgány. Projekt byl ukončen, ale bylo jasné, že nový letoun bude potřeba, takže se na nich veeeelmi pomalu (co dovolily vlastní prostředky)pokračovalo. Projekt měl být původně protiváhou západním koncepcím z kterých vznikl Francouzský Rafale, „Evropský“ Eurofighter a F-22/23.
25.září 1997 vzlétl prototyp S-37 a 29.února 2000 vzlétl prototyp 1.44. (nikdy jim nebylo přiděleno vojenské číslo, neproběhly žádné státní zkoušky….. takže něco jako Su-37, Su-47, Mig-42, Mig-37…. Co se sem tam dočtete je čistá novinářská fantazie!!!) Letouny byly financovány z prostředků výrobců a ani jeden nebude ve výzbroji VVS!!! Tohle berte jako fakt a není nutno o něm nikterak polemizovat a vést plané diskuse.
Dnes je jasné, podle „koncepce rozvoje ozbrojených sil Ruska do roku 2015“ (a tento dokument má šanci být plněn), že do roku 2015 nebude do výzbroje VVS přijat žádný nový typ letounu (s výjimkou omezeného počtu Su-32), ale že do té doby budou ukončeny zkoušky letounu podle programu MFI, ale s novým zadáním. Oba letouny lze považovat za technologické demonstrátory, i když není vyloučeno (já si to ale nemyslím), že budou základem nového stroje.
V součastné době probíhá pouze modernizace letounů Su-27 na standart Su-35 (nezaměňovat se strojem Su-35 který byl takto prezentován na různých výstavách) což je původní drak Su-27 s novým vybavením standardu podobnému exportním Su-30. Tempem cca 12kusů ročně.

Rusko je ze „sraček“venku, ale je tady díra cca 12let a její zacelení bude dlouho trvat. Požadavky jsou dnes zcela jiné, strategie, vojenská doktrína Ruska budou jiné. Navíc nelze předpokládat, že nedojde ke změnám koncepce rozvoje podle politické situace v Rusku. Na nový stroj si ještě počkáme.

S-37 rozhodně není ve výzbroji, rozhodně není prioritou, rozhodně nebude vyráběn v sérii. Teď su v práci a píši to z hlavy, ale netuším kde jste kdo přišli k počtu vyrobených S-37: dva kusy?? Na rozdíl od Migu, S-37 byl z finančních důvodů postaven jen jeden ( to je ten známý z přehlídek, „bílá 01“), a o druhém sem nic nezaznamenal (nerad bych se pletl).

Pegeucko dobře napsal:
„Říká se,že USA tak SSSR uzbrojily. Méně už se zmiňuje,že to sakra "bolelo" i USA.“
I vývoj F-22 je výrazně zpožděn a omezen. Je jak to tu píšu poněkolikáté: Jiná doba, jiné požadavky.

Letadlo „21. století“ je opravdu výraz vhodný tak do propagandistického týdeníku, to tady asi opravdu nemáme zapotřebí, tím ať jsou krmeni ti, co na to schvalují peníze. Pravdou je, že F-22 je svou koncepcí, technickým pojetím a operačním nasazením to nejlepší co je teď na světě k dispozici. To je prostě fakt a o něm zase opět nepatří vést plané diskuse.

Další věc je, že nelze srovnávat počty letadel. 30kusů nemusí být totéž jako 30kusů. Letadlo je jen část bojového kompletu, do něj patří kvalita a množství výzbroje, kvalita koncepce bojového nasazení a především kvalita obsluhy a letového personálu. Ubezpečuji Vás, že i kdybych pilotoval F-22 (a nebo třeba F-25698) tak si mě dá k obědu Mig-15, asi.

V závěru, chápu, přání otcem myšlenky, ale realita je obvykle jiná, většinou složitější a barevnější. Nenechte se krmit tlupou novinářů většinou sledující jiné cíle a i „odbornými“ dokumenty třeba v televizi. Vždy se mrkněte, kdo tu nebo onu informaci napsal a kdo ten nebo onen dokument platil.

Modely obou "MFI"
Obrázek
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Mikhassel.Dralno píše:No nevím zda je F22 tak revoluční, nikdy jsem se jí vysloveně nezabýval, jen vím toliko, že obsahuje mraky technologií původně užíváných u několika různých letadel. Co se síly ruského letectva vůči USAF týče tak asi totok: Pokud by snad nedejbože stály kdy USA a Rusko proti sobě, tak by museli USA zákonitě pohořet. Proč? No protože jak Pegeucko zmínil, tak Rusové mají špičkové PL systémy. Pokud by tedy USA nastoupila systémem Irák-Afghánistán-Wietnam (myslím strategii), pak by nebylo pro Rusi nic jednoduššího než si počkat než USAF si rozbije čumák o PL obranu a pak nasadit vlastní letectvo <TOTO JE POUZE MÁ DOMNĚNKA>.

Pegeucko má určitě pravdu, že se USA ani Rusům to tajnůstkářství nevyplácí, ale přesto všechno si myslím, že existují zbraně o nichž běžný člověk nemá ani ponětí, to samé čísla a stádium vývoje jednotlivých zbraní. Něco jiného je přeci, když to ty vlády tají před druhými vládami (řekněme tedy, že netají) a něco jiného je zda o tom víme my civilisti a běžní lidičkové. A to si myslím, že rozhodně nevíme. Tak možná 70%.
Bez urážek, ale opravdu si za tímhle stojíš?? Pokud ano svědčí to o dvou věcech. Za A) Pokud se něčím nezabýváš, nesnaž se na to téma vést diskusi, nemá to většinou valného smyslu.
za B) Tvé názory jsou přání, nikoli seriozní podložená a diskutovatelná fakta.
nechci Tě urazit a nezlob se, ale toto je můj názor.
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

je dost zaujimave ako sa vo filmovej tvorbe venovali otázke odhalovania tajných strojov...vo filme Firefox sa americký špion dostal na rusku základňu, kde testovali MIG-31 no tak trochu sa len hadalo ako asi vyzeraju...film je starsieho data...lietadlo malo sice dvojmotorovu konstrukciu no bolo dost male a viac stealth..zaujmavo potom zazracne pristalo na ladovci kde ho docerpala ponorka...po ceste nad morom znocil este par Ka vrtulnikov:) no vesele..a hlavne zazracna zbran..strelba rakiet do zadnej polosferi...užas:)
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

Co se ti nezda na strelbe raket do zadni polosfery?Myslim ze tohle uz u nejmodernejsich ruskych stihacek funguje,,takze to je jedna z mala veci ktery ten film predpovidal spravne :-)
Odpovědět

Zpět na „Letadla“