Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Rase »

CAT:
Tak je to stroj od stroje, ale obecně mi přijde, že většinou se má jednat o méně stealth letadla - oproti F-35. Patrně bude i menší důraz na to, aby byla veškerá výzbroj integrovaná v trupu atd. Cena za turecký stroj má být 100 - 110 milionů $ (to by byla srovnatelná cena, ale časem bude F-35 o dost levnější). Korejský KF-X má vyjít na 50+ milionů $. U ostatních letounů jem údaje nenašel, ale plánovaná cena bude asi všude podobná. Když to ale porovnáme s F-22, tak je to pořád hodně dobrá cena (i kdyby dost stoupla). Navíc tihle konstruktéři nemusí všechno vymýšlet z ničeho (jako u F-35, nebo F-22), zvlášť když se dají legálně sehnat už hotové technologie nebo lidé se zkušenostmi, pokud je potřeba (což není případ číňanů nebo Rusů (tedy i Indického stroje)).
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od CAT »

Rase: Takže se dostáváme k tomu, že ty éra levnější nebudou a také k tomu, že dnes i odhadované ceny jsou cca stejné, jako aktuální ceny F-35, které ještě půjdou dolů (a ceny těch nových letounů půjdou jistě nahoru)...
Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Rase »

Samozřejmě, budou horší (cena odpovídá horším / dostupnějším technologiím), ale oni ani nepotřebují TOP stroj. Chtěli F-22, ale nabízeny jim byly jen F-35, které nechtěli (jeden motor atd.), nebo F-35 nakoupili (většina zmíněných států) a chtějí k nim i něco většího - což mi přijde jako zbytečný luxus. Tyhle stroje tak většinou nemají konkurovat F-35, ale spíš F-22. Dokud nebude rozhodnuto o obnovení výroby F-22 a jeho exportu, tak nemá ani smysl porovnávat vlastnosti těchto projektů k Raptoru (další F-22 momentálně nejsou a dlouho nebudou).
Taky musím zmínit, že tyhle stroje budou možná dražší než F-35, ale dost možná levnější než exportní F-22 NG (pokud vznikne)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Sholva
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 268
Registrován: 22/8/2012, 20:07

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Sholva »

Add uzavřený/otevřený systém - jak to v tomto případě vnímám já: do uzavřeného systému, když chceš něco přidat - třeba novou raketu, musíš přeorat systém celý - tak nebo onak, ale je to zásah do jakéhosi širšího celku. Systém otevřený ti naopak umožní přidat soft pro tu novou raketu jako "novou aplikaci" a nepotřebuješ se prohrabávat miliony řádků kódu. Mělo by ti to umožnit rychlé, pružné - a tudíž relativně laciné - přidávání nových "fičur", jak zaznělo jinde. Problém je pak ale v tom, že ten základ musí být opravdu spolehlivý a robustní a nové "aplikace(fičury)" bezpodmínečně splňovat nějaké parametry, jinak to může vést k nepěkným koncům, kdy kritické selhání samotné "fičury" může vést ke kolapsu systému - když opět zjednoduším, modrou smrt asi zažil každý a kdo ne, tak kecá. Zároveň je takovýto systém zranitelnější vůči vnějším zásahům - protože je výrazně jednodušší něco dodat, je jednodušší něco podstrčit. Např nedávno testovali nový Jeep a hackři jim přebrali ovládání auta - hakli palubní počítač. Samozřejmě, letadlo je jinde, ale možnosti protivníka taky(většinou)...

Jinak proprietární software - neboli uzavřený - closed source, má nějakou licencí ošetřeno možnosti jeho použití a k samotnému zdrojovému kódu nemá zákazník přístup, nesmí v něm dělat úpravy nebo je nedejbože distribuovat.
Opakem je open source, kde ke kódu má přístup každý, kdo chce a co s ním uděláš, je na tobě - pokud to dovedeš.
To jen tak pro úplnost co do používaných termitů :) v software, od kterých se odrážím...
"Každý šermíř na ho..., když nepřátel nerovno."
(A. Sapkowski)
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od CAT »

Sholva: No jde o to, že kozlustechnykuc tu psal cosi o tom, že je software F-22 "těžce uzavřený systém", na který jde těžko něco nového přidat, tak mě zajímalo co bližšího k tomu má...
Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Uživatelský avatar
Tomass
praporčík
praporčík
Příspěvky: 341
Registrován: 30/10/2014, 14:49
Bydliště: Plzeň

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Tomass »

Vzhledem k "rychlostI" s jakou u F-22 integrují AIM-9X a AIM-120D ten sofware asi opravdu žádnej šlágr nebude. U ostatních strojů je např. AIM-120D už integrován.
If you're going through hell, keep going. -- Winston Churchill
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od cover72 »

F-22 měla architekturu stavěnou tak, aby do budoucna umožňovala relativně snadné přidávání nových zbraní. To byl jeden z požadavků. Na delší době integrace PLŘS se podílí čtyři faktory:
- omezené finance. Je prostě hodně požadavků a moderní PLŘS nebyly na pořadu dne, protože pro využití v reálném světě byly důležitější senzory. Však se podívejte na požadavky na jednotlivé Inkrementy SW F-22.
- verifikace a certifikace. Tu lidé mimo obor podceňují, ale třeba na F-15E byla integrovaná nějaká výzbroj již v 1991, ale certifikovaná až o několik let později (a to ji potřebovali a již s ní létali "načerno".)
- HW omezení. F-22 má poměrně staré počítače, každý o taktovací frekvenci 25MHz. Integrace s novější generací interfaců může být těžší.
- SW omezení jsou až na posledním místě: F-22 patrně nepoužívá HOL, ale jazyk ADA. To není nutně brzda vývoje, z praxe vím, že napsat kód ve specifickém Assembleru netrvá vývojářům o tolik déle, než napsat totéž v Cčku, ale jsou na to nutní drazí vývojáři, kterých je k dispozici méně (kvůli rozpočtu i trhu) a obtížněji se do debuguje a testuje.

Jinak "otevřený systém" v tomto kontextu znamená standardizovaná API, a to může F-22 mít úplně stejně, jako F-35. Koneckonců, právě pro F-35 se intenzivně lobbuje za to, aby byl firmware F-35 předělán na otevřený podle standardů FACE, viz http://www.openarchitecturesummit.com/2 ... -upgrades/
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od CAT »

Děkuji za vyjasnění sporných bodů pánové, takže "uzavřenost" systému není taková jak si jí představuje páně Kozlustechnykus...
Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od cover72 »

Spíše zde nemá vůbec smysl mluvit o "otevřenosti" - protože skutečně otevřený ve smyslu SW průmyslu není ani jeden z těch systémů, na F-22 ani F-35 -, jako o určité řekněme modularitě, předpřipravených rozhraních nebo "doplnitelnosti".

Kde F-22 na jednu stranu skutečně tahá za kratší konec díky staršímu HW a tomu, že je pravděpodobně "napsaná" v jazyce ADA, ale nevíme, nakolik je psaná jako "doplnitelná" s nějakými interními API... Ale na stranu druhou má svůj SW napsaný podstatně robustněji, než F-35, a zvládá sice méně funkcí, ale spolehlivěji a lépe.

Jsem si akorát dost jistý tím, že přidávání nových zbraní na F-22 nevyžaduje "rozsáhlé přepisování" jejího SW.
asdf
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 5/11/2014, 14:29

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od asdf »

Cover72 > Podla tohto https://sk.wikipedia.org/wiki/Ada_(prog ... %AD_jazyk) ADA vznikla koncom 70 rokoch na objednavku ministerstva obrany USA. Poziadavka na vznik F-22 vznikla v 1981. Takze software moze byt kludne pisany v ADA.
O asambler som sa len obtrel, v C som robil 5 rokov na vyske ale ak by som si mohol vybrat, tak asembler by to nebol. Cas ladenia a testovaia sa tiez zapocitava do vyvoja. Je mozne, ze v C-cku to ladenie a debugovanie by som mal s prstom v nose za pol dna a v asemblery by som som sa s tym trapil tyzden.
Uživatelský avatar
Tomass
praporčík
praporčík
Příspěvky: 341
Registrován: 30/10/2014, 14:49
Bydliště: Plzeň

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Tomass »

Ada se používá velice hojně ve vojenských aplikacích. Od B-1, přes F-16, AH-64, Abrams, civilní Boeingy a Airbusy i Gripeny - to je všechno Ada. F-22 taktéž.

Bezpečnostní systém v Temelíně je taky napsán v jazyce Ada. :shock: Doufám, že to napsali pořádně.
If you're going through hell, keep going. -- Winston Churchill
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od cover72 »

Ano. Zde je seznam, co všechno je napsané v ADA:
https://www.seas.gwu.edu/~mfeldman/ada- ... mmary.html

S tím, že to není HOL jsem se unáhlil, já mám takovou úchylku, že za HOL nepovažuji ani svou oblíbenou PL/I, která přitom umí spoustu věcí, které neumělo ani Cčko pár let poté. Takže viz ukázky kódu:
http://sandbox.mc.edu/~bennet/ada/examp ... t_adb.html

Udělal jsem si ale teď rešerši:

Jak tomu je se softwarem F-22

Software pro F-22 psali zvlášť Lockheed a Boeing (+subdodavatelé). Lockheed psal integrované navigační, komunikační, identifikační systémy a REB. Boeing psal 70% tzv. "Mission software" a byl odpovědný za integraci veškeré avioniky dohromady, což testoval v létající laboratoři B757 FTB:
Obrázek

Jednou z klíčových vlastností stíhačů 5. generace je právě Integrovaný Avionický Systém (dále IAS). Právě ten přináší onu schopnost "první vidět, první střílet a první zničit" skrze fúzi dat a prezentaci dat pilotu tak, že má vynikající povědomí o situaci ve vzduchu i mimo vizuální dohled. To znamená, že IAS musí zajistit
- automatické zjišťování a sledování cílů
- poskytnutí pilotu dat, zda se chce cíli vyhnout nebo jej postřelovat
- rozpoznání typu cíle a zda je přítel či nepřítel nad vizuální dosah
- navedení stíhačky do ideální pozice pro postřelování cíle
- odpal zbraní v nejlepší možný okamžik a směr
- vyhnutí se nepřátelské palbě
To vše automaticky, aby se pilot vůbec nemusel zahazovat s ovládáním senzorů a mohl věnovat 100% kapacity taktickým rozhodnutím.

Mimochodem, toto je hřebíček do rakve všem tvrzením, že "F-22 má horší situační přehled, než F-35, protože je starší". Houby: umí to dnes dokonce ještě mnohem lépe, než F-35, protože už to celé má naprogramované.

Nu a "mozkem" IAS je právě výše zmíněný "Mission software". To ten integruje výstupy ze všech senzorů a sám senzory ovládá tak, aby maximálně efektivně sledovaly cíl s přihlédnutím k pravděpodobnosti vlastní detekce. To ten vyhodnocuje všechny informace a zajišťuje ten seznam popsaný výše. krom toho řeší i použití REB a klamných cílů.

Hardwarově je systém decentralizovaný do
- dvou hlavních CIPů (Common Integrated Processor, jakoby hlavní univerzální počítače)
a dedikovaných "počítačů" pro
- Komunikaci+Navigaci+Identifikaci,
- Radar,
- REB
Plus dedikované moduly
- Vehicle Management System (VMS)
- Integrated Vehicle System Controller (IVSC)
- ovládání odhozu zbraní
- ovládání vícefunkčních displejů v kokpitu

Proč "počítač" v uvozovkách - fakticky se jedná o moduly "racků", tzn. zásuvek integrujících vyměnitelné elektronické karty, které teprve odvádějí vlastní práci. V těchto zásuvkách jsou standardizované karty SEM-E, na kterých jsou teprve vlastní skutečné procesory, do kterých je nahraný, resp. distribuovaný operační systém a práce. CIPy mají 66 slotů na karty SEM-E a jsou jimi zaplněny jen ze 66%, aby bylo místo pro další růst v budoucnosti. K tomu je nainstalovaný prostor, chlazení, kabeláž a výkon pro instalaci třetího CIPu, takže je zde 200% prostor pro nárůst výkonu avioniky.

Karty SEM-E použité v CIPech byly minimálně jednu dobu, možná až dnes, postavené na mikrokontrolerech Intel 80960:
Obrázek

Každý CIP by dohromady měl mít nominální výpočetní výkon 700 MIPS (s možností růstu na 2000 MIPS) a 300MB paměti s možností rozšíření na 650MB.

Mission software pro F-22 běží na CIPech plus propojených "počítačích". Je asi z 80-90% napsán v jazyce ADA 83. Pouze z většiny proto, že samotný vývoj softwaru byl poznamenán neustálými změnami HW, na kterém běžel. To si mělo vynucovat neustálé úpravy SW a kvalita kódu těmito neustálými změnami strašlivě utrpěla. Na konci 90. let proto přišlo manažerské rozhodnutí, že se z jazyka ADA přejde na C, protože tím se vše zázračně zlepší. Zde je zpráva, kterou si USAF nechalo udělat o porovnání ADA a C++:
http://www.sei.cmu.edu/reports/91sr004.pdf
Jenže vývojáři zůstali stejní (pochopitelně, už kvůli své znalosti systému). Takže se ještě museli přeučit na jazyk, který jim asi nebyl vlastní, a to zřejmě také moc nepomohlo. Podle zmínky jednoho člověka, který jim dělal pár auditů, to bylo nakonec zralé na rearchitekturu.

Je ale také možné, že je vše jinak. Jeden člověk z obranného průmyslu napsal toto:
Podle informací z doslechu (helikoptéry, pokud jen vím) vedlo efektivní používání jazyka Spark/ADA ve srovnání s C++ k upřednostnění druhého jen kvůli potížím s hlášením výsledků. Po jeden rok soupeřily dva týmy. Ten co psal v Spark/ADA neměl vůbec žádné chyby v kódu a 100% splnil zadání, jenže odevzdával výsledky až v pozdějších fázích a později používal (dodal?) simulátory. Z toho šíleli projektoví manažeři ("ukažte nám nějaké výsledky"), kteří tak nakonec upřednostnili C++, ačkoli tam zvládli zadání splnit jen cca. na 80% a měli nějaké chyby v kódu.
Nu a já jsem zjistil, že vývoj F-22 již probíhal metodologií Agile. Která je celá postavená na neustálém dodávání malých výsledků a tom, že celek nemá příliš promyšlenou architekturu, protože na takové "papírování" není vyčleněno dost kapacity. Což by vysvětlovalo jak přechod z ADA na C, tak kód o špatné kvalitě, kde se vše neustále měnilo bez pořádné zastřešující architektury. Ale to už je má subjektivní averze k Agile.

Každopádně oficiální stanovisko Pentagonu je, že software F-22 má 1,7 milionu řádek kódu a je skoro celý psán v ADA, přičemž jiný jazyk je schválen "jen na výjimku pro speciální použití kvůli zvláštním výpočtům či údržbě".

Pro nás je zde ale ještě zajímavé, že i F-35 používá asi ze 6% jazyk ADA, a to proto, že v SW vybavení F-35 byly zcela přebrány ty části softwaru F-22, které šlo na F-35 použít bez větších úprav - a to právě z Mission Software. Určitá kompatibilita zde tedy je. Jakkoli software F-35 je z většiny napsán v C:
Obrázek

A má přes 8 milionů řádek kódu.

Právě proto jsou zde hlasy volající po tom, aby v rámci spirálového vývoje F-35 i F-22 došlo ke standardizaci softwaru mezi oběma typy, aby co největší část byla sdílená a tím se zlevnila údržba i vývoj.
Uživatelský avatar
kozlustechnykus
poručík
poručík
Příspěvky: 769
Registrován: 9/3/2014, 20:24

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od kozlustechnykus »

Svuj nazor na uzavrenost systemu a softwaru F-22 jsem si udel po precteni nekterych diskuzi, prevazne tady. Je fakt, ze jsem to cetl pred nejakou dobou, takze je mozne, ze si to spatne pamatuju, ale ze by az tak?
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od CAT »

kozlustechnykus píše:Svuj nazor na uzavrenost systemu a softwaru F-22 jsem si udel po precteni nekterych diskuzi, prevazne tady. Je fakt, ze jsem to cetl pred nejakou dobou, takze je mozne, ze si to spatne pamatuju, ale ze by az tak?
No nevim, nepsal to třeba Rabo? Ono to právě vůbec nedává smysl, je to éro co bylo vyvíjeno aby bylo co nejvíc modulární a proto to o "uzavřenym" systému působí jako pěst na oko...
Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od arten »

Covere, hodíš tu teda niečo k tomu potenciálu modernizácie/novej výroby/použitiu riešení z F-35? (Zase uháňať ťa nebudem :-) )
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od cover72 »

arten: F-22 je trošku jako Abrams - dlouho odkládaná nová generace měla být špička, ale samotná konstrukce nakonec byla tak drahá, že do ní nenainstalovali všechnu zamýšlenou elektroniku.

Modernizace Raptoru by tedy obnášela právě to, co bylo kvůli škrtům vypuštěno:
- radar s postranním vyzařováním (drak i avionika je na něj připravená, ale antény zřejmě chybí)
- L/S-band radary ve křídlech (plány s nimi původně počítaly, ale zda tam nakonec momentálně jsou nebo ne nikdo neví)
- IRST (konstrukce s ním počítala, ale chybí vč. stealthy krytů po stranách přídě)
- výměnu T/R modulů radaru APG-77 za současnou generaci, pokud se tak již nestalo (jako že podle některých indikací ano, viz mé dřívější posty)
- doplnění IFDL, aby byl schopen komunikovat s LINK-16 i bez retlansačních stanic
- certifikace s přilbou JHMCS (mělo by to být rozdělané, resp. ve fázi testů, ale detaily nevím)
- integrace MALDů a vlečných klamných cílů (pracuje se na ní, ale dodělat)
A případně
- vylepšení systému údržby a dodávek ND, aby se zvětšila reálná bojeschopnost

Jinak má Raptor de facto vše, co potřebuje: avionika mu stačí, firmware se vylepšuje a bugy mizí, NCTR má, zbraně pro vybojování vzdušné nadvlády má či brzy mít bude, REB má, sensor fusion také... Pokud by se jej nesnažili předělat na "létající server/mini-AWACS", jako jej chtějí mít z F-35, pro roli stíhače pro vybojování vzdušné nadvlády Raptor de facto již vše buď má, nebo se na tom pracuje (JHMCS ad.)

Největší bolestí toho stroje není absence nějakého cool vybavení, nýbrž údržba:
1) protože jich bylo vyrobeno tak málo,
2) protože byl požadován o 1-2 řády vyšší stealth než u F-35 a tedy je použit jiný nátěr, a
3) protože Lockheed po stornu výroby a nájezdu na F-35 úspěšně "zmizel" spoustu náhradních dílů i přípravků pro jejich výrobu (ve skladu mají podle počítače být, ale nejsou)
Je praktická bojeschopnost cca. 60%. Což je mizérie.

To by se ale automaticky vyřešilo tím, že by se znova otevřela výrobní linka (a nad management Lockheedu by se postavil přísný dohled.) Ta by dodala ND, údržba by se "rozpustila" mezi více stroji a bojeschopnost by se zvedla.

Plus dokoupit na sklad tuny a tuny i80960, protože jinak to může dopadnout jako britské WAH-64D. Totiž, jak používají COTS procesory, ty už se nevyrábějí, skladové zásoby docházejí... A to znamená, že se buď musí vyhodit celý vrtulník (!), nebo se nákladně modernizovat a přepsat SW na nový HW.

[Jinak co se F-22 týče, USAF očividně provádí velmi zajímavou práci s utajením. Kvůli notorické neschopnosti USA cokoli zcela utajit se tváří, že nic netají, ale když člověk zkoumá hlouběji, zjistí, že
1) pilně provozují informační šum úmyslným vypouštěním několika zcela protichůdných informací zároveň, a
2) konkrétní vypouštěná data jsou často velmi neaktuální a neodpovídající současnosti, takže
3) skutečný stav stroje se člověk dozví jen z útržků "insiderů" z leteckého průmyslu, kteří někde pronesou pár zmínek, ale nedá se z toho uchopit žádný ucelený obraz, jen náznaky a hypotézy.
Jako příklad viz ony T/R moduly APG-77 - staré, nebo vyměněné za nové?; kolik řádek kódu má SW F-22 - 1,7, 2,5 nebo 4?; byl SW F-22 přepsaný z ADA to C++ a je kompatibilní/sdílený s F-35, nebo nikoli?; co vlastně momentálně zvládá IFDL?; co všechno F-22 umí dělat s bezpilotními prostředky?; atd.
]
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od arten »

OK, dík.
Čo použitie komponentov z F-35? Podobne - "Plus dokoupit na sklad tuny a tuny i80960" - tak to by skôr chcelo novú avioniku nie?
(pre novo vyrobené stroje)
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od cover72 »

Ale proč novou avioniku, když ji F-22 nepostačuje, protože na její účel, tzn. vybojování vzdušné nadvlády, jí bohatě stačí a ještě má 200% rezervu?

Kdyby se do Raptora měly rvát nové procesory, musel by se na ně opět přepsat firmware a ničemu by to nepomohlo, protože by jejich skladové zásoby prostě došly jen řekněme v roce 2035 namísto 2025.

Použít některé komponenty z F-35 se uvažovalo - jmenovitě EOTS -, ale nebyly na to peníze a tvářilo se, že ani potřeba.
Krom toho má F-35 podstatně horší stealth.

* * *

Jinak si pohrávám s takovou myšlenkou, nakolik např. "záhadné ztrácení" ND na Raptora a boje proti znovuotevření jeho výroby nejsou ze strany Lockheedu úmysl. Totiž: v americkém vojensko-leteckém průmyslu byly skoupeny nebo zničeny všechny firmy kromě Boeingu a Lockheedu (vrtulníkáře teď nepočítám).
Stíhačky 4. generace vyráběl jako Boeing, tak Lockheed.
Raptor vyráběl Boeing a Lockheed půl na půl.
F-35 vyrábí pouze Lockheed.

Ergo, kdyby už se vyráběla jen F-35, Boeing by po vyčerpání dodávek 4++ generace neměl podíl na žádném aktivním programu výroby stíhaček 5. generace; a neměl by ani aktuální zkušenosti s výrobou stíhaček jakýchkoli. Což by Lockheedu velmi hrálo do karet, aby vyhrál tendr na stíhačku 6. generace, tím Boeing definitivně vyhodil ze sedla... A zajistil pro sebe věčný monopol na vývoj a výrobu stíhaček pro OS USA.
To už by skoro stálo za trošku sabotáží programu F-22 jako "záhadné ztráty ND", "záhadné ztráty výrobních přípravků", záhadné ztráty know-how a usilovná opozice znovuotevření výrobní linky F-22, ne? ;-) Taková má malá konspirační teorie.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od arten »

cover72 píše:Ale proč novou avioniku, když ji F-22 nepostačuje, protože na její účel, tzn. vybojování vzdušné nadvlády, jí bohatě stačí a ještě má 200% rezervu?

Kdyby se do Raptora měly rvát nové procesory, musel by se na ně opět přepsat firmware a ničemu by to nepomohlo, protože by jejich skladové zásoby prostě došly jen řekněme v roce 2035 namísto 2025.

Použít některé komponenty z F-35 se uvažovalo - jmenovitě EOTS -, ale nebyly na to peníze a tvářilo se, že ani potřeba.
Krom toho má F-35 podstatně horší stealth.
No tak aj keď má dnes 200% rezervu, do novovyrobených by asi procesory zasaralé už dnes a v r. 2020-25 doslova praveké nikto nedával... Aj za cenu prepísania firmware.
Prečo by ináč do exportných nemohla ísť elektronika z F-35?
cover72 píše:Jinak si pohrávám s takovou myšlenkou, nakolik např. "záhadné ztrácení" ND na Raptora a boje proti znovuotevření jeho výroby nejsou ze strany Lockheedu úmysl. Totiž: v americkém vojensko-leteckém průmyslu byly skoupeny nebo zničeny všechny firmy kromě Boeingu a Lockheedu (vrtulníkáře teď nepočítám).
Stíhačky 4. generace vyráběl jako Boeing, tak Lockheed.
Raptor vyráběl Boeing a Lockheed půl na půl.
F-35 vyrábí pouze Lockheed.

Ergo, kdyby už se vyráběla jen F-35, Boeing by po vyčerpání dodávek 4++ generace neměl podíl na žádném aktivním programu výroby stíhaček 5. generace; a neměl by ani aktuální zkušenosti s výrobou stíhaček jakýchkoli. Což by Lockheedu velmi hrálo do karet, aby vyhrál tendr na stíhačku 6. generace, tím Boeing definitivně vyhodil ze sedla... A zajistil pro sebe věčný monopol na vývoj a výrobu stíhaček pro OS USA.
To už by skoro stálo za trošku sabotáží programu F-22 jako "záhadné ztráty ND", "záhadné ztráty výrobních přípravků", záhadné ztráty know-how a usilovná opozice znovuotevření výrobní linky F-22, ne? ;-) Taková má malá konspirační teorie.
Tak že je príslušný kongresový výbor plne pod kontrolou korporácii, to pekne vidíme na kope ďalších tendrov. A korporácie sa dokážu pekne dohovoriť keď treba :-) Lockheed už monopolizoval "vrtulnikárov" resp. program FVL.
Lockheed ináč nemá záujem obnovovať F-22 - kým nemá dosť objednávok na F-35. Potom zase nemá dôvod tomu brániť, naopak.
Zipoun
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 177
Registrován: 28/12/2011, 06:22

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Zipoun »

ano souhlasím, v USA asi probíhá monopolizaze výroby a vývoje armádní techniky, tedy nevím jak je to u dělostřelectva, stavby námořnictva...podle mojí teorie čím měně výrobců, tím méně muziky za víc peněz. V tom třeba RF se snaží nechybovat a podporuje více "směrů"...dá granty, z pohledu Západu směšmé částky, ale drží konkurenci.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“