Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Haness »

Obrázek

Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

F-16 - jedna ze stíhaček, která by se dala zařadit do síně těch nejproslulejších letadel. Snad každý viděl řadu filmů Železný orel, nebo další a další filmy kde se F-16 objevuje, aby taky ne. V současnosti je F-16 Fighting Falcon (dále jen FF) jednou z nejvíce používaných stíhaček jak v USA tak v mnoha dalších státech světa. FF není jen stíhačkou pro vzdušný boj, a v tom to je, jakožto víceúčelový stroj který je schopen jak bojovat ve vzduchu, tak útočit obrovskou škálou proti-pozemních zbraní na pozemní cíle je velice oblíbeným strojem. FF začal na počátku 80. let nahrazovat tehdy dosluhující a nevyhovující stroje jako F-104, F-4 a to i přesto že se jednalo o stroje s jinými druhy nasazení. FF byl konstruován jako velice obratný letoun, který měl svou bojovou účinnost mít založenou na jednoduchém, ale velice účinném počítačovém zařízení – tato zařízení měla být převratnou novinkou. Konstruktéři chtěli vytvořit letoun který by byl schopný na tomto základě zvládat široké spektrum využití – jak vzduch/vzduch, tak vzduch/země. Aby byl schopen tak dobře plnit své úkoly snažili se vytvořit takový letoun, jenž byl výborně obratný, ale pevný aby toho co nejvíce unesl. Všechno tohle se jim skutečně povedlo. F-16 je pozoruhodně obratným strojem se skvělou bojovou hodnotou. FF je velice obratným strojem, nenapadá mě zrovna mnoho letadel této kategorie, které by se mohli FF v obratnosti vyrovnat. Ihned po přezkoušení nového prototypu a ohledání jeho schopností začaly být objednávány první stroje pro USAF, po nějaké době projevily zájem i ostatní státy. Jejich žádosti byly nějakou dobu spíše potlačovány, ale poté se stal FF také výborným exportním artiklem.

Jako první se objevila verze F-16A ta byla základním prvkem, po nějaké době se objevila nová verze F-16C a F-16D což byla verze C, ale upravená pro výcvik a jiné nasazení tak, že byla dvoumístná. Verze C a D se také začaly vyvážet. FF je vybavena 5-ti závěsníky pod křídly a na konci křídel se nachází odpalovací lišty pro střely AIM-9 Sidewinder, nově také upravené pro připevnění střel AIM-120 AMRAAM. Pátý závěsník se nachází pod trupem a slouží pro nesení palivové nádrže, nebo různých druhů pum. Palivové nádrže mohou být také neseny na vnitřních podkřídelních závěsnících. FF je schopna nést velké množství různých zbraní, pro boj vzduch/vzduch to jsou střely AIM-9 Sidewinder, AIM-7 Sparow a AIM-120 AMRAAM. Pro nasazení vzduch/země to jsou protipozemní střely, především AGM-65 Maverick,mohou být neseny i protiradarové střely AGM-88 HARM. F-16 může nést i různé další druhy střel, jako jsou protilodní střely, nebo neřízené střely, nošené v raketnicích. Další hojně používanou zbraní jsou řízené a neřízené pumy jako je třeba Mk.82 a pumy této řady, byly prováděny zkoušky i pumy řady LGB a GBU, ale nejsou známy jejich použití na FF. Základní zbraní je rotační kanon ráže 20 mm M61 Vulcan – hodně obvyklá zbraň u amerických letounů. Nejnovější verze FF mají rozšířenou kapacitu o další dva závěsníky pod křídly. V roce 1982 proběhly zkoušky projektu F-16XL, tedy F-16 s monokřídlem bez ocasních ploch. Jak jsem psal tak F-16 se stala výborným exportním artiklem pro USA, tyto stíhačky byly vyvezeny už do 24 zemí a další země zvažují jejich nákup. Mezi uživatele těchto stíhaček patří země jako třeba Turecko, Izrael, Řecko a také mnoho malých států. Je pravda, že řada menších států nakupuje starší F-16 od jiných států, i od USAF které prodává některé své F-16. Své modernizované letouny prodává i například Nizozemsko a Belgie, které od těchto států kupuje letectvo Jordánska.

F-16 je ve službě už delší dobu a tak je řada strojů modernizována aby „splynula“ s moderními požadavky na bojový letoun. Americké letectvo počítá s provozem F-16 až do roku 2046, budou tedy průběžně modernizovány. K těmto modernizacím se uchýlila většina uživatelů verzí A a B. Systémy těchto modernizací jsou ve drtivém procentu stejné, jedná se o nový avionický software, obranné systémy a další menší doplňky. Modernizované starší letouny F-16V Viper, nebo nově vyráběné F-16 Block 70 získají radar APG-83 s aktivním elektronickým snímáním (AESA) od firmy Northrop Grumman. APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z radaru APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. O tento typ se velice zajímají i další provozovatelé stíhaček F-16 (Korea) a první várka je nakoupena i pro 72 stíhaček F-16 Národní gardy USA.
Do velké modernizace se pustil Izrael, ten musel své letouny rozsáhle modernizovat a upravit vzhledem k nebezpečí které pro jeho letouny skýtá PVO jeho sousedů a protivníků, kterých taky není málo. Modernizace F-16 IAF se týkala především obranných systémů a útočných systémů. Tyto systémy jak obranné tak útočné se týkaly především jednoho – SAMů. Modernizace je u Izraelských letounů ne pohled patrná, především ú dvoumístných, útočných letadel. Jedná se o zvýšenou kapotáž trupu, pod ní se nachází avionika která má chránit F-16 před řízenými střelami země/vzduch. Další doplňky se týkají instalace zařízení ECM – rušení radarů. Stroje F-16 mohou být vybaveny pouzdry LANTRIN pro zaměřování a sledování povrchu terénu, IAF tato pouzdra nahradila z části svými domácími produkty.

Obranu letounu zajišťují výmetnice klamných cílů AN/ALE-40 a 47, výstražné radarové systémy AN/ALR – 56,69 a 74 u verzí. Rušičky radarů AN/ALQ – 119,131,178 a 184 u verzí. Letoun může být dále vybaven různými podvěsy pro vyhledávání a zaměřování cílů, některé tyt systémy má letoun integrované, jsou to například AN/AAS-30 nebo AN/AAQ-20 aj.
F-16 se stala další stíhačkou používanou pro plnění úkolů ničení nepřátelské PVO a jejich stanovišť nebo jinak řečeno Wild Weasels. Je také používána jako průzkumný letoun, a to s použitím pouzder pro fotografování, nebo kamerovými pouzdry, s takovouto výbavou je letoun doplněn o výzbroj střel AIM-120 AMRAAM,AIM-9 Sidewinder a AGM-88 HARM.

Technické parametry:
Typ: Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon
Motor: GE F110-GE-100 – tah 122,77 kN
Max. rychlost: 2 226 km/h
Dostup: 15 240 m
Dolet: 547 km
Stoupavost: 254 m/s
Rozměry:
Rozpětí: 9,45 m
Délka: 15,03m
Výška: 5,09 m


Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
projekt F-16XL z roku 1982

Obrázek
letoun F-16 Block 70
Naposledy upravil(a) Haness dne 29/6/2006, 11:14, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Chlape to je dost, že jsi už konečně s tou F 16 přišel, 30 let skoro létá a ty jí sem dáš až teď. Teď vážně - díky. Ten letoun byl po celou dobu skvělej a ještě asi u některých armád bude modernizován a ještě bude sloužit.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ano je skvělej, myslím že ještě dlouho létat bude. Nedávno byl vyroben 4300. letoun F-16 který byl dodán Ománu, navíc má firma Lockheed Martin další objednávky od Chile, Polska, Spojených arabských emirátů a opět Izraele - zdroj:ATM
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Ještě se snad mohlo zdůraznit posunuté těžiště, které dovoluje i tak zvaný manévr odkráčení - v té době novinka. A určitě ti protiváhu řeknou odborníci na ruskou techniku. Mě napadá i když těžší Su 27.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

F-16 je jednoznačně prvním letounem koncepce někdy označované jako "4.generace, adaptivní křídlo, umělá stabilita....." (nehodící škrtněte). Ve své době (asi dodnes) byl nevíceúčelovější letoun vůbec. Prostě přinesl spoustu nového a byl přímým důsledkem vzniku třeba koncepce Migu-29. Moc se nepletu když řeknu že byl prvním sériovým letounem s elektroimpulzním řízením této kategorie na světě.

Je zajímavé v co se vyvinula původní koncepce lehkého stíhacího letounu. On typicky spadal do toho co je nazýváno v Sovětském svazu "frontový stíhač". Podle původního požadavku USAF například neměl mít doplerovský radar, pouze radidálkoměr, nebyl požadavek na dolet (v USA byl dolet vždy devizou), měl být jednoduchý, obratný (nízké plošné zatížení a vysoký poměr výkon/hmotnost), určený k ochraně pozemních vojsk a případně útokům neřízenou municí proti pozemním cílům. V některých zdrojech se setkáte s označením Americký Mig-21. To je opravdu situace doby vzniku, letoun byl zadán v době slávy Migu a právě s touto koncepcí a měl plnit přesně ty úkoly.

A co z něj vzniklo dnes?? letoun výkony převyšující lecjaký stroj pozdější výroby. Je třeba uznat, že se taky dost měnil a ono z toho F-16A Block 5 v dnešním F-16C Block 52 moc nezůstalo. Už instalace doplerovského radaru, výtečná nosnost výzbroje právě díky požadovanému poměru hmotnost/tah z něj postupně udělala univerzální letoun. Autorem zmíněný AN/AAQ 13 Lantrin z něj udělal útočný letoun a přídavné palivové nádrže útočný letoun vic než slušného doletu (rozhodně nejvíc ve své kategorii). A mimochodem je pěknej.

Trochu ale opravím. Ve výčtu zbraní (mimochodem kratší seznam by bylo napsat co nosit nemůže než co může) je AIM-7 Sparow. To je chybně. Radar F-16 nebyl uzpůsoben k nasvěcování vzdušného cíle pro navádění těchto raket, takže je nikdy nosit nemohl. To je jedna z věcí která zbyla z původního zadání a nezměnilo se to ani na F-16C (jelikož se čekalo na pozdější AIM-120, jenže na ní se nedařilo). Často je ale AIM-7 uváděna jako jeho výzbroj i v dost slušných zdrojích. Tato chyba vznikla někdy v roce 1985. Tehdy v rámci modernizací vznikla přestavba F-16 ADF (AirDefenseFighter) určený pro PVOS (V té době končily F-106 a F-15tek bylo málo) a tak bylo cca 270ks původních F-16A/B Block15 přestavěno na tuto verzi, Ta měla upravený radar tak, aby mohl použít AIM-7 (PVO s pouze AIM-9 je blbost) a od té doby se uvádí v seznamech AIM-7. Nevím jestli dnes ještě F-16ADF létají, spíš asi možná nějaké zbytky, ale v době provozu byly předány letkám ANG. Letoun jde snadno identifikovat podle antén systému vlastní cizí před kabinou pilota. U ANG skončila i druhá verze, která AIM-7 mohla nosit F-16C/D Block25, těch bylo vyrobeno 244. Podobně si s AIM-7 rozumí některé exportní verze, snad pro Turecko a Řecko?..ale celkově se v počtu vyrobených F-16 jedná jen o nepatrný počet.
Upozorňuji ale, nepřítomnost raket středního dosahu nebyla nevýhoda, vycházelo to z koncepce nasazení a ta předpokládala spolupráci s F-15, který měl vybudovat vzdušnou převahu proti stíhacím letounům a F-16 se měl živit na útočných letounech protivníka, nikoli jeho stíhačkách a tuto funkci plní v USAF dodnes i když se jeho možnosti zvedly. Mimochodem, postupný úbytek A-10 je kompenzován F-16, to samo o sobě hovoří o viceúčelovosti letounu.


A-16 ADF s AIM-7 Sparow.
Obrázek
Naposledy upravil(a) redboy dne 7/1/2008, 18:56, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Ještě si rejpnu:

Lechce dost závidím Polákům, kteří místo "české" cesty zvolili jako nový letoun pro své letectvo F-16C/D z výroby, nikoli jako my JAS-39. Udělali rozhodně lépe a to v podstatě ve všech směrech a názory "rádobyodborníků" na F-16 jako zastaralou koncepci čtu zevšeho nejraději.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Jak píšeš tu souvislost s miGem-21 tak to máš pravdu, pže je známo že americké letectvo používá ve své elitní škole pro stíhače (Top Gun) stíhačky F-16 jako letoun který má simulovat právě sovětský MiG-21.

Lechce dost závidím Polákům, kteří místo "české" cesty zvolili jako nový letoun pro své letectvo F-16C/D z výroby, nikoli jako my JAS-39. Udělali rozhodně lépe a to v podstatě ve všech směrech a názory "rádobyodborníků" na F-16 jako zastaralou koncepci čtu zevšeho nejraději.

Na tohle mám rozdílný názor než ty, já si myslím že naše armáda zvolila to nejlepší co mohla. Je totiž pravda že USA nám nabízela jako první své staré F-16, které za soebou měly dlouhou dobu služby, především v písečných oblastech a podle toho taky vypadal jejich stav - proto je chtěli prodat k nám. ANo, nabízeli nám i nové F-16 jenže to až ve druhém kole a porovnání cen těchto nových F-16 a ceny Gripenu byla rozdílná, nevím jak moc ale byla....
No a můj názor je takový že se přikláním spíš ke kvalitě Gripenu.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Redboy: ještě tě upozorním, dej si pozor na fotky kde je ten copyright, mohl by jsi z toho mít problémy pže se na ně vztahuje autorský zákon, víc myslím psát nemusím. Ať je kvůli tomu zbytečně nemáš :wink:
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Poláci nekupují olétené, nýbrž nové stroje včetně výzbroje. Rozhodnutí z důvodu peněz chápu, i když........

S těmi autorskými právy máš pravdu. Nejde o mě, ale o palbu. Na druhé straně pokud ten snímek nepoužiješ k zisku (repro v literatuře...) nepředpokládám, že by bylo žalobce a tím pádem i soudce. Ale pravdu pravíš, začnu z toho odstraňovat (c) :). Prakticky všechny fotky co sem dáváme někde "kradem".........
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Pánové, díky výměně HW se vytratilo pár obrázků. Doplňte to prosím.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

sa58 píše:Pánové, díky výměně HW se vytratilo pár obrázků. Doplňte to prosím.
JJ, pohoda...copak Vám shořelo?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

redboy píše:
sa58 píše:Pánové, díky výměně HW se vytratilo pár obrázků. Doplňte to prosím.
JJ, pohoda...copak Vám shořelo?
O nějakém ohni bych v tomto vedru raději pomlčel, potí se mi i klávesnice
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Příspěvek od M1A2 Abrams »

Haness píše:Redboy: ještě tě upozorním, dej si pozor na fotky kde je ten copyright, mohl by jsi z toho mít problémy pže se na ně vztahuje autorský zákon, víc myslím psát nemusím. Ať je kvůli tomu zbytečně nemáš :wink:
Problém by v takom prípade nemal Redboy ale tento web. Na vine je v provom rade ten čo zákon poruší ale tak isto aj ten čo zákon dovolí porušovať (web, ktorý uverejní lopnuté fotky).
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

redboy:
Odešel disk na servru - druhý. První odešel před 2měsíci.
Bylo sděleno,že tento disk byl v provozu 3,5 roku - 24h denně- 7dní v týdnu - Nonstop!! Na standartní IDE disk celkem slušné.
Jednalo se tedy o standartní opotřebení, nikoliv nějaký šok. V servrovně se to ani přehřát nemůže - udržuje se tam stálá teplota a chladicí zařízení jsou tam podobné jako v mrazírnách.

M1A2 Abrams
S autorstvím u fotek bych si nedělal hlavu. Aby se jí nějaký Aut.zákon týkal, musela by být registrovaná u OSA (či podobného svazu) , přesně definovaná a zaplacený autorský poplatek. Po novu by zahr.fotka (nafocena po r.2004)musela např. projít podobnou procedurou u nějakého ochr.svazu v EU. Stále ale zůstává jedno - to o čem se zde bavíme nejsou fota,ale jejich dig.kopie. I na ně by případná registrace musela být rozšířena a zaplacena.
Foto, u něhož není zdůrazněno, že se ho týká nějaká ochrana a je veřejně umístěno na netu, žádnou ochranu nepožívá.
Naposledy upravil(a) Pegeucko dne 21/6/2006, 19:46, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

To má server obyčejný IDE disk? Já bych to viděl spíš na SCSI :shock:
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Příspěvek od M1A2 Abrams »

Pegeucko píše:M1A2 Abrams
S autorstvím u fotek bych si nedělal hlavu. Aby se jí nějaký Aut.zákon týkal, musela by být registrovaná u OSA (či podobného svazu) , přesně definovaná a zaplacený autorský poplatek. Po novu by zahr.fotka (nafocena po r.2004)musela projít podobnou procedurou u nějakého ochr.svazu v EU. Stále ale zůstává jedno - to o čem se zde bavíme nejsou fota,ale jejich dig.kopie. I na ně by případná registrace musela být rozšířena a zaplacena.
Foto, u něhož není zdůrazněno, že se ho týká nějaká ochrana a je veřejně umístěno na netu, žádnou ochranu nepožívá.
Ja osobne si z toho hlavu nerobím, len som povedal,kto by mal problémy keby bola tá fotka niekým "vlastnená" :)
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Na co SCSI ? Aplikace,co na něm běží, takové rychlosti nepotřebují.
Na "skladiště dat" je IDE dostatečný.

M1A2 Abrams
Neboj, monstrproces o autorství nějaké vlastněné fotky určitě unesem a když bude nejhůř, tak se smaže.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Pegeucko píše:redboy:
Odešel disk na servru - druhý. První odešel před 2měsíci.
Bylo sděleno,že tento disk byl v provozu 3,5 roku - 24h denně- 7dní v týdnu - Nonstop!! Na standartní IDE disk celkem slušné.
Jednalo se tedy o standartní opotřebení, nikoliv nějaký šok. V servrovně se to ani přehřát nemůže - udržuje se tam stálá teplota a chladicí zařízení jsou tam podobné jako v mrazírnách.
Nám jede dva roky nonstop na serveru raptor (IDE) a zatím žije :))
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Příspěvek od M1A2 Abrams »

Ked bude nejhúř tak budú všetky vedúce osoby tohto webu zatknuté za zverejňovanie lopnutých fotiek :)
Myslím,že súdy majú na práci závažnejšie veci než rozhodovať o takýchto super dôležitých veciach :)
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Uživatelský avatar
EASY_COMPANY
rotný
rotný
Příspěvky: 94
Registrován: 13/11/2005, 12:39
Bydliště: Most
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od EASY_COMPANY »

touto informací si nejsem zrova jistý, ale neměly první F-16 problém s umělým horizontem, který říkal pilotovy jestli letí normálně nebo "vzhůru nohama" důsledek toho, že pilot takto zmatený to prostě napálil do země. Zemřelo několik pilotů, a byl podle toho natočen i film(F-16 zabijí) a co se týče fotek s (c) nemyslím si, že by to byl nějaký závažný problém, nesdílí se zde přeci hudba, soft a nebo nějaký filmy, které by podlehály autorským právům, to už by jistě představovalo větší problém než pár obrázků
Naposledy upravil(a) EASY_COMPANY dne 21/6/2006, 22:25, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

Trénink je všechno a i květák je jen vycepované zelí
Odpovědět

Zpět na „Letadla“