McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

Wasp píše:

Šlo o "básnický obrat". Četl jsem článek, který je uvedený, o omezení Eaglu kvůli věku, strukturálním problémům, omezení rychlosti atd.
Kroky k nápravě se asi dělají, ale počet letových hodin a z toho plynoucí problémy někdy zaplatí piloti životem, myslím si že zbytečně.
Zase až taká hrôza to nie je.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_F-15_losses
https://web.archive.org/web/20141025100 ... 14-062.pdf
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Zapoměl jsem na ten článek, tady je :
https://www.defenseindustrydaily.com/ag ... ded-04149/
Únava materiálů, snižení rychlosti atd.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od HONZIK11 »

Vzpomněl jsem si na svá studentska léta a slova docenta Kosabka. Mno ,my používáme koeficient bezpečnosti 1,8.Americani 1.2.My víme, že to vydrží. Američani si tím jisti nejsou a tak musí hledat a kontrolovat.
Jednalo se o přednášku o unavovych trhlinach na spojích vylozniku vysokozdvižných jeřábu.
Je jasné, že to aplikovali i do pevnostnich výpočtu jinych konstrukcí,leteckych.
Unavove trhliny jsou,, svině záludné,, říkával. Jak se jmenovalo to Anglické letadlo, co furt padalo i když nemělo nalitano skoro nic? COMET?
Jo byl to De Havilland DH 106 COMET.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17793
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od skelet »

U Cometu to nebyly únavové trhliny, ale nevhodná konstrukce oken. Co stačilo na písťácích u Cometu už nestačilo.
ObrázekObrázekObrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od HONZIK11 »

Nene po určitou dobu to fungovalo. Trhal se potah trupu, prostě byl poddymenzovany a unavove trhliny se sirily diagonálne přímo do potahu. Až pak při kruhovém tvaru se napětí rozneslo plošne do obrysu. Zvětšit tloušťku potahu nebylo možné, Musel se změnit tvar oken a jejich kotvení.
Kdo to kdy viděl mít čtvercová okna. :-P
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17793
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od skelet »

v té době normální konstrukční prvek. (DC-3, DC-6, Constellation atd.)
ObrázekObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

skelet píše:U Cometu to nebyly únavové trhliny, ale nevhodná konstrukce oken. Co stačilo na písťácích u Cometu už nestačilo.
Boli to únavové trhliny ktoré vznikli nevhodnou konštrukciou(vtedy sa nevedelo že je nevhodná). Vplyvom zmien tlaku vzduchu dochádzalo k cyklickému namáhaniu ktoré časom viedlo k vzniku únavovej trhliny ktorá sa začala šíriť z miesta koncentrácie napätia.(na podobném princípe je založené rezanie skla diamantom=vytvorenie vrubu kde sa bude koncentrovať napätie)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17793
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od skelet »

to sice ano, ale s Honzikovým příkladem to nemělo nic společného.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Jen pro doplnění k:
skelet píše:v té době normální konstrukční prvek. (DC-3, DC-6, Constellation atd.)
To je pravda, ale ...
Jako vždy v letectví byl problém v synergii problémů.

DC-3 byl nepřetlakový písťák = žádný problém se čtvercovými okny

DC-6 a Constellation byly písťáky s přetlakovou kabinou = čtvercová okna by byly problém, pokud by to nebyly písťáky. Ale byly. Cestovní výška cca 6.000 m = rozdíl tlaku vevnitř a venku konstrukce zvládla.

Jenže Comet byl přetlakový prouďák ... cestovní výška 13.000 metrů = významný rozdíl v tlaku uvnitř a venku = silné namáhání konstrukce = únavové trhliny v rozích čtvercových oken :down:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17793
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od skelet »

Vsak o tom se nikdo nepre. Konstrukteri zvolili tehdy obvykle reseni, ktere se ve vysledku ukazalo jako fatalni chyba. Tehdy s tim prakticky nikdo nemel zkusenost. Preci jen byl prvni sveho druhu.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Přesně tak.
Omlouvám se, asi jsem tvůj post špatně pochopil. :lej:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

skelet píše:Vsak o tom se nikdo nepre. Konstrukteri zvolili tehdy obvykle reseni, ktere se ve vysledku ukazalo jako fatalni chyba. Tehdy s tim prakticky nikdo nemel zkusenost. Preci jen byl prvni sveho druhu.
Skúsenosti s tým boli na iných súčiastkach. Že je to nutné aplikovať aj na Comet nikoho nenapadlo. Na priemyslovke nám ukazoval profesor hriadeľ s ozubeným kolom na konci, malo to byť z nejakého nemeckého motora stíhačky z WWII. Ozubené kolo bolo s hriadelom jeden kus. Ozubené kolo malo priemer asi 100mm, hriadeľ cca 20mm. Prechod medzi hriadeľom a ozubeným kolesom nebol pravoúhly ale bol tam rádius cca 20mm. Vysvetloval že to je kvôli tomu zamedzeniu koncentráciám napätia a zabránenie vzniku únavových trhlín v prechode medzi hriadeľom a ozubeným kolesom.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17793
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od skelet »

Kenavf: to ze existuji unavove trhliny se vi straaasne dlouho. O tom se nikdo nepre.
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Proces návrhu křídla F-15 trval 14 měsíců, testy ve větrném tunelu absolvovalo 800 různých konfigurací, 74 křídel, 58 druhů manévrových zařízeních (Maneuvering Devices, podle mě sloty, klapky na křídle atd.)
Nakonec bylo vybráno křídlo bez mechanizace náběžné hrany ale s kónickým prohnutím. Důvodem pro to nejspíše byla váha, protože u F-15 se návrháři rozhodli jít cestou malého plošného zatížení křídla a tak šlo o to šetřit váhou, udělat křídlo jednodušší a pevnější.
S tím souvisí i to že F-15 měla mít vysoký poměr výkonu k váze, aby dokázalo letadlo výborně manévrovat.
Tedy u F-15 šlo o to dosáhnout na tehdejší dobu výborné obratnosti kombinací síly dvou motorů a velké nosné plochy, nízkým zatížením křídel, a výbornou aerodynamikou jejíž ústupek byl tvořen vypouklým překrytem kabiny.
Vstupy vzduchu s měnitelnou geomatrií jsou řízeny počítačem a mají mít přídavné prvky pro zvýšení obratnosti, a mají fungovat podobně jako kachní plošky.
Dotaz, co to je ? Nemá někdo nějakou fotku ? Jelikož je zmínka o kachních ploškách, představuji si něco podobného, ale nepůjde o toto ? Onen kořen křídla s výstřelným otvorem pro kanón ?
https://i.ytimg.com/vi/M359poNjvVA/hqdefault.jpg
V nadzvukové rychlosti má být jejich účinnost až třetina účinosti stabilizátorů a ty byly díky tomu navrženy menší a lehčí....
Křídlo pro F-15 mělo poprvé mít v návrhu požadavky pro vysokou obratnost, do té doby se řešily hlavně výkony. Tedy byť vypadá opravdu jednoduše, v něčem bylo revoluční.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

Wasp píše:..
Vstupy vzduchu s měnitelnou geomatrií jsou řízeny počítačem a mají mít přídavné prvky pro zvýšení obratnosti, a mají fungovat podobně jako kachní plošky.
Dotaz, co to je ? Nemá někdo nějakou fotku ? Jelikož je zmínka o kachních ploškách, představuji si něco podobného, ..
A nie je to len o tom že by prestavili tie vstupy vzduchu a horná strana extremne skloneného kanálu by sa chovala ako plocha krídla?
52. sekunda videa
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Taky jsem o tom přemýšlel a právě že nevím, bylo by to zajimavé kdyby to tak fungovalo, protože jsem si myslel že to takovou funkci mít nemůže, odpovídalo by to té myšlence kachních ploch jak je uvedeno v knize a je to zajimavý detail.
Onen kořen křídla ale může mít taky nějaký význam, příjde mě že je to vlastně takový malý skoro lerx u F/A-18.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Tak to tak je, vstupy vzduchu zvyšují obratnost letadla. Konstruktéři si byly vědomi toho že křídlo bez machanizace náběžné hrany i přes svoji velkou nosnou plochu a velkému prohnutí náběžné hrany bude potřebovat pomoc. A vzhledem k tomu že opravdu hodně dbali na nízkou váhu letadla a nechtěli letadlo moc složité na údržbu, vymyslely něco jako Levcon na Su-57 (Skeptik doplní a asi napíše, že Levcon je něco jiného). Při zvětšení AoA se výchylka" vstupu vzduchu sníží a opozdí oddělení mezní vrstvy, tím se výrazně zvýší vztlak.
Díky kombinaci malého zatížení křídla, velkému prohnutí křídla a pohyblivým částem vstupů vzduchu k motoru má F-15 velmi slušný poměr vztlaku k hmotnosti.
Ale zároveň je pro F-15 nezbytné udržovat v boji vysokou rychlost, protože mladší letadla vybavené mechanizací náběžných hran jsou v nízkých a středních rychlostech dnes už lepší.

Onen kořen křídla opravdu generuje vír.
https://i.pinimg.com/originals/fd/23/c7 ... 11fef0.jpg

Tady na tom obrázku se domívám, že je pěkně vidět jak vstupy vzduchu pracují, mají na horní straně taky jakousi vyklápěcí odtokovou štěrbinu, která je přesně tam kde je vír.
https://68.media.tumblr.com/tumblr_mb2i ... 1_1280.jpg
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

To co je na tom videu je klapka řízeného vstupu vzduchu (inlet ramp).
Přiznám se, že si nejsem schopen představit, jak by šla využít k řízení letu.
Při podzvukového letu se prostě sklápí dolů, při nadzvukovém se její pomocí řídí rázová vlna / vlny ve vstupním ústrojí tak, aby vzduch dovnitř vstupoval podzvukovou rychlostí.
Nic víc, nic míň.
A ano, máš pravdu, LEVCON je skutečně něco jiného :razz:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Jestli tomu správně rozumím, říkáš že nemá vliv na vztlak letadla při vyšším AoA. Jenže F-16net a literatura mluví tak jak jsem psal. Nehádám se, ale dnes jsem na záchodě četl, čtu tam moc rád ( je tam klid a ticho) moji první knihu o letadlech, mám jí už od roku 1994. A najednou jsem po všech těch přečteních narazil na tohle, stává se to někomu taky? Že čte přečtené a voala, je tam něco nového ?
Ono i ta narážka na Levcon je na šestnáctce netu a je mě jasný že toto zařízení na F-15 na tom bude prostě generačně jinde.

Ono to podle mě neslouží k řízení, ale ke zvyšování vztlaku, vlastně jako třeba sloty, které patnáctka nemá.
Ale zároveň je jejich funkce řídit proudění vzduchu k motoru, to souhlasím a stejně tak jsem si doteď myslel že je to jejich jediná funkce.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“