McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Hektor »

V dobe vzniku sa T-10 posmešne nazýval "variabilná koncepcia" pretože otestovali aspoň 50 modelov. CAGI dodal vzorčeky a podla nich im kludne mohol vyjsť aj katamaran.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Nevím proč "posměšně", to je naprosto normální při vývoji jakéhokoli nového typu.
Zde třeba hlavní návrhy pro ATF (Advanced Tactical Fighter), z čehož následně vyšel F-22
A určitě to nejsou všechna schemata, ale jen ta "nejúspěšnější" od jednotlivých firem.
Dovoluji si upozornit, že ani jediný tvar z původního RFI neodpovídá finálnímu … to je prostě normální :wink:
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:..
F-15 či MiG-25/31 mají tedy "klasické trupy" Su-27 a MiG-29 něco, co rusové nazývají "integrálním trup"...
A nemá aj F-15 integrálny trup, ako inak by dokázal letieť a pristáť bez jednoho krídla? Resp. s 50cm dlhým zvyškom(viď izraelský pilot)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

kenavf píše:
Skeptik píše:..
F-15 či MiG-25/31 mají tedy "klasické trupy" Su-27 a MiG-29 něco, co rusové nazývají "integrálním trup"...
A nemá aj F-15 integrálny trup, ako inak by dokázal letieť a pristáť bez jednoho krídla? Resp. s 50cm dlhým zvyškom(viď izraelský pilot)
Ne v tom smyslu jako Su-27.
Ale ano, i trup F-15 má vlastnosti vztlakového tělesa = vztlak u F-15 nevzniká jen na křídlech.
Nicméně "krabicovité" vstupy vzduchu jsou po obou stranách trupu a motory v trupu.

Ten "ruský vynález" integrálního trupu je jakýsi přechod od klasického letadla k samokřídlu … všimni si, že kabina a radar vlastně jakoby vybíhá z centroplánu. Něco podobného najdeš třeba na Rafale - byť ne tak jasně jako na Su-27.

Z amerických letadel měl podobnou koncepci třeba YF-23 … zde je to dobře vidět
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Ještě větší extrém … ještě blíže k čistému vztlakovému tělesu, je pak X-32A
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Systém CAS je vlastně nějaký starší název Fly by wire ?

Proč nemají americké Eagly motory GE ?
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Pokud nemyslíš Closer Air Support nebo Calibrated Air Speed :eek: , ale myslíš Control Augmentation System tak ne, to není FBW.

Proč nemají motory GE?
Čert ví. Protože se tak Američané rozhodli?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3973
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od HONZIK11 »

Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17817
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od skelet »

Wasp: Motory F100 byly k dispozici dříve, takže to bude o určité setrvačnosti, úspoře logistiky a určité lobby PW.
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Motory GE by měla používat snad korea, tak mě to tak napadlo, proč nepoužívají silnější motory u amerických F-15. F-16 používá oba.

Eagle je tedy stavěn jako méně stabilní, ale né zase tak moc, aby od začátku používal fbv, ale "pouze"CAS ( Skeptik má bludišťáka) a hydromechanickou zálohu a fbv dostal později ?
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Wasp
Pokud vím, tak žádný sériový Eagle nemá FBW.
Ten dostaly jen zkušební kusy, a nevím, že ho nemá mít ten nový F-15X.
Ostatní F-15ky mají standardní hydro-mechanické řízení doplněné o ten CAS. Určité části řízení Eaglu tedy prvky FBW vykazují - například podélné řízení (pedály) - ale klasické a plnohodnotné FBW to není.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

Ktoré americké a ruské lietadla mali ako prvé FBW? Pravdu povedané som myslel že F-15 ho už malo.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11662
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Zemakt »

U Amíků v sérii F-16, u Rusáků bych řekl že Su-27.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Zítra se podívám do knihy Bojová letadla F-15, tam je tuším cosi o FBW psáno, já měl zato že CAS je vlastně něco jako FBW před FBW.
Nové F-15X asi FBW mají, zaslechl jsem to v nějakým videu.


Podle knihy F-16, nakladatelství Naše vojsko byl první vojenský stroj s FBW Panavia Tornado, F-16 byl první zcela bez záložního řízení, plně odkázán na FBW.
Úplně první letadlo s FBW byl nějaký civilní stroj.
Ale net říká jiné věci.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Zemakt píše:U Amíků v sérii F-16, u Rusáků bych řekl že Su-27.
Bereme-li "čisté" FBW, tak ano.
Před tím byly i letadla se "smyšlenými" systémy, kdy FBW byl zálohován klasickým hydro-mechanickým řízením. Budeme-li brát v potaz i tato letadla, pak u Amíků byl první A-5 Vigilante a u Rusů Tu-22M.

Zvláštností je ten ANT-20 Maxim Gorkij, co zmínil kenavf.
U něj se řízení skutečně dá prohlásit za FBW, byť ne v současném chápání věci. To letadlo bylo tak velké (rozpětí 64,5 m tedy jako B747), že tehdejší mechanické řízení (jiné nebylo ve 30-tych letech k dispozici) vycházelo neskutečně těžké a poruchové. Tak u Tupolevů "vymysleli" servo řízení. U každého řídícího prvku byl elektromotor a řídící signály (pouze zapnuto - vyputo) se snímali z ovládacích prvků.
Chtel-li pilot stoupat, přitáhl kniplem, sepnul elektrický obvod a elektromotor začal, pomalu, nastavovat výškovku. Pravý opak rychlosti dnešních FBW, ale ... no prostě fungovalo to :wink:

Co se řízení F-15 týče, zde je základní schéma hydrauliky
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Tady systém příčné řízení
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Směrového řízení
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
a podélného řízení
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Starlight »

Ohledně různých systému řízení letu, používání různých Control Augmentation System (CAS) a plného elektroimpulzivního řízení Fly-by-wire (FBW) je problematika dost složitá a bez detailních podkladů se jen obtížně identifkuje co se schovává za různými názvy.

Něco už tu bylo napsáno, ale zkusím to shrnout po svém:

1)
Letouny F-15A-D (první vzlet 1972), jsou skutečně vybaveny jen hybridním elektronicko-mechanickým systémem řízení letu, ale je už dostatečně sofistikovaný s řadou funkcí (Automatic Flight Control System (AFCS) s funkcí Control Augmentation System (CAS) a autopilot), aby mohl být řazen do kategorie kombinace analogového elektroimpulzivního řízení (FBW) a záložního mechanického řízení.

Verze F-15E, a výše (první vzlet 1986) pak mají kombinaci digitální systému FBW a záložního mechanického řízení. Podobný systém má i bombardér B-1B.

Teprve nejnovější sériová verze pro Saudskou Arábii F-15SA už má jen digitální FBW bez mechanické zálohy. https://www.flightglobal.com/news/artic ... ht-384156/

Z F-15SA vychází i budoucí F-15EX (jak jsou USAF letouny F-15X značeny).

2)
Jak už bylo zmíněno v hostorii se někdy objevovaly letouny s elektrickým přenosem řídících signálů. Jednou z prvních aplikací „primitivních“ analogových sytému „FBW“ byl bombardér YB-49 (první vzlet 1947). Toto samokřídlo se postupně během vývoje dopracovaly k hybridnímu systému řízení.

Kombinace velmi jednouchého analogového FBW a nějaké mechanické zálohy pak měl například už v návrhu kanadský Avro CF-105 Arrow (vzlet 1958 !), který se série nedočkal. Slavný Concorde (1969) s plným analogovým FBW (a mechanickou zálohou) ale ano. A asi by se našly další experimentální letouny s nějakou formou analogového FBW.

3)
Pro porovnání – asi první letecká aplikace analogového FBW bez mechanické zálohy byl Lunar Landing Training Vehicle (LLTV) z roku 1967, který sloužil v NASA k výcviku přistání s lunárním modulem programu Apollo.

Vlastní lodě Apollo byly asi prvními pilotované prostředky, které měly digitální FBW. A počítače z programu Apollo použili pro první experimentální letoun s digitálním FBW bez mechanické zálohy - modifikovaného letounu F-8C Crusader NASA. Ten poprvé vzlétnul v roce 1972. Zřejmě tento program jako první zavedl označení Fly-by-wire (FBW). Tím tehdy velmi zdůrazňovaly skutečnost, že letoun neměl žádné mechanické záložní systémy.

NASA pak poznatky použila pro návrh raketoplánu Space Shuttle, což byl asi první v atmosféře se pohybující letoun od začátku navrhovaný s digitálním FBW.

USAF v roce 1972 také zaletělo modifikovaný demonstrátor YF-4E CCV (Control Configured Vehicle) s analogovým FBW.

Poznatky z letových vlastností letounu F-8C DFBW NASA vedly konstruktéry letounu YF-16 k rozhodnutí instalovat do tohoto letounu také FBW. Tehdy ještě museli šáhnout po analogovém FBW. Vlastnosti a výkony s FBW byl jedním z důvodů proč YF-16 (první vzlet 1974) překonal v soutěži konvenčnější YF-17 bez FBW. F-16 se stal prvním sériově vyráběným letounem s FBW na světě (a to bez mechanické zálohy). F-16 přešly na digitální FBW od verze F-16C/D Block 25, která poprvé vlétla v roce 1984. Digitální FBW si již předtím ověřili na výzkumném F-16 AFTI, který vzlétnul v roce 1982.

První sériově vyráběným letounem s digitálním FBW tak byl F/A-18 Hornet, který měl první vzlet v roce 1978. Ten měl ještě systém s mechanickou zálohou. F/A-18 Superhornet z roku 1995 už je bez mechanické zálohy. Digitální FBW pak po Hornetu měly v USA i vojenské F-117, B-2 a pochopitelně i F-22 a F-35.

V západní Evropě byl prvním sériovým letounem MRCA Tornado (vzlet 1974), kterém má analogový FBW a mechanickou zálohu. Skutečně tak bylo jen v časovém závěsu za F-16. V roce 1981 Britové zalétali demonstrátor Jaguar FBW s digitálním FBW, který připravil cestu k demonstrátoru EAP a sériovým Eurofighterům.

4)
V civilním letectví získala prvenství Airbus se svým A320 s digitálním FBW v roce 1987, poté co to od roku 1983 letově zkoušel na demonstrátoru A300B FBW. A320 měl ještě omezenou mechanickou zálohu. Pak následovaly Airbusy A340 a A330 s elektrickou zálohou. Boeingem odpověděl modelem 777 s digitálním FBW v roce 1994. V oblasti business jet to byl v roce 2005 Dassault se svým Falcon 7X. V každém případě v civilním letectví s pasažéry a bez vystřelovacích sedadel jsou přísnější požadavky na zálohy a možnost obejít řídící počítače, pokud to situace vyžaduje.

5)
V SSSR byl prvním letounem, který se vznesl s analogovým FBW a mechanickou zálohou pokusný Suchoj 100LDU na bázi Su-7U, který létal v letech 1968-1974. Sloužil nejdříve k vývoji aktivního systému řízení s kachními plochami (v angličtině CCV - Control Configured Vehicle) pro bombardér Suchoj T-4 (vzlet 1972), který ale brzo zrušili.

Není náhoda, že lidé z projektu T-4 šli pak navrhovat i T-10 (budoucí Su-27) a tak Suchoj 100LDU dolétal svoji kariéru výzkumem pro program T-10. (Su-27) T-10 s prvním vzletem v roce 1977 byl prvním sovětským letounem s analogovým FBW bez mechanické zálohy, který to v podobě Su-27 (T-10S) dotáhl až do sériové výroby před polovinou 80. let.

Modernizovaná verze Su-27M (T-10M, později marketovaná jako Su-35), který poprvé vzlétla v roce 1988, už měla digitální FBW. Ten se ale v této formě od sériové podoby nedostal. To se povedlo až verzi Su-35S (T-10BM), která poprvé vzlétla v roce 2008.

Bombardér Tu-160 (první vzlet 1981) používá také analogový FBW s mechanickou zálohou. U MIGů-29 první verze která měla analogový FBW byl MiG-29M (Izdělije 9.15), který s FBW snad létal od roku 1989, ale do série se nedostal. Stejně jako odvozený palubní MiG-29K (iz 9.31) Digitální FBW s mechanickou zálohou měl zřejmě třetí prototyp Jak-41M (1989), ale také se série nedočkal.

Pokud někdo nemá lepší nápad, tak to vypadá, že prvním ruským stíhacími letouny s digitálním FBW, který se dočkaly sériové výroby, byly až pohrobci typu MiG-29M, tedy palubní MIG-29K/KUB (iz 9.41/9.47) pro indické námořnictvo, který poprvé vzlétnul v roce 2007. A z něj se odvozené další sériové verze, jejichž názvy jsou bůhví proč určeny asi ke zmetení nepřítele, jako jsou ruské palubní MiG-29KR/KUBR (iz.9.41R/9.47R), egyptské MiG-29M/M2 (iz.9.41S/iz.9.47S), ruské MiG-35S/UB (iz.9.41SR/ MiG-35S (iz.9.41SR).

Z velkých sovětských letadel z 80. let je nějaká forma FBW na vojenských transportních An-124 (1982, analog s mechanickou zálohou), dopravní Il-96 (1988, asi už digitál, jak mají zálohu nevím). Digitální FBW má prokazatelně i dopravní Tu-204 (1989, opět nevím jak mají zálohu), i když ho už před koncem 90. let chtěli nahradit modernějším západním FBW s více funkcemi a lepšími možnostmi integrace s avionikou.
Naposledy upravil(a) Starlight dne 17/3/2019, 13:55, celkem upraveno 1 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Zmizel mě příspěvek (?).
V knize F-15 nakl. Naše vojsko, je vlastně to co píše Starlight ohledně prvních verzí F-15. CAS je oddělená část FBW využívající snímačů, akcelerometrů atd. a elektrických signálu k ovládání letadla ...

Plně digitální řízení u F-15X mu asi dá opravdovou možnost dokázat co v draku F-15 ještě zůstalo, co ?

F-15 E dostal mimo jiné i nové křídlo , dostaly nové křídlo i modernizace F-15C/D ? Původní verze A a C měli limit asi na 7,5 g, Strike Eagle mohl na 9 g.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

Ešte k tomu FBW s mechanickou zálohou. Ako to asi bolo vyriešené keď FBW dávalo určitý povel a "mechanická záloha" dávala iný riadiaci povel. Ako sa zabezpečilo zistenie ktorý povel je ten správny a napríklad klapka vykonala pohyb podľa toho správneho zdroja povelu(buď z FBW alebo z mechanickej zálohy). To tam boli ešte nejaké elektromechanické spojky ktoré odpájali nesprávny zdroj povelu?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Starlight
Díky za doplnění a upřesnění (na F-15E jsem, nevím proč, zapomněl :???: )

Co se sovětských / ruských konstrukcí týče, tak prvním letadlem, s plně digitálním FBW, by měl být komerční Su-30MK (u předcházející verze Su-30K si nejsem jist, myslím, že ne) s prvním vzletem 1993, ale první zakázkou až 2007 od Indie. Řídicí systém se nazývá SDU-10 MK (СДУ-10 МК) a vznikl dalším vývojem SDU-10 (СДУ-10) z Su-27.

A ještě k Su-27
Nejsem si jistý, že se jedná o čistě analogové FBW.
Su-27 je při podzvukových rychlostech podélně nestabilní letadlo, a nejsem si jistý, zda na toto stačí čistě analogový FBW. Z popisu v ruštině jsem pochopil, že se jedná o duální systém, který má pro podélné řízení digitální resp. digitálně - analogový kanál (4x jištěný), který má tři režimy provozu - "vzlet/přistání", "let" a "přímé řízení". První dva jsou automatické a řídicí signály jdou přes "vyčislitěl" tedy počítač, přičemž při režimu "vzlet/přistání" (při malých rychlostech) do výpočtu vstupují údaje ze snímačů úhlů náběhu a při režimu "let" pak údaje o přetížení. Režim "přímé řízení" je nouzový, zapíná se manuálně a řídící signály jdou ke kormidlům přímo.
Ostatně jedním z požadavků na systém SDU-10 bylo "zajištění řízení podélně nestabilního letadla ve všech režimech letu".
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

SDU-10, takový CAS F-15 ?
Odpovědět

Zpět na „Letadla“