McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Haness »

F-15 Eagle, další ze stíhaček které se vepsaly tučným písmem do seznamů letectva USA, nejen do USAF, ale i do letectva dalších států. Už jen pohled na jména některých hlavních stíhaček USAF něco dokazuje
F-18 Hornet = „sršeň“
F-16 Fighting Falcon = „bojový sokol“
F-15 Eagle = „orel“


Hlavně mi nezačněte třískat o hlavu F-14, F-4 a jiné…

Eagle je stíhačka, která slouží v letectvu USAF už kolem 25-ti let a stále si svými schopnostmi zajišťuje místo v tomto letectvu, i když by mnozí piloti F-15 asi opomenuli „není to dobrý.“ To proto, že F-15 začínají pomalinku upadat, na jejich místo se derou novo generační letouny jako jsou F-14D, F-18E Super Hornet a potom také plánované F-22 a mnoho dalších, čímž se stává to, že F-15 pomalu končí.

Hlavními verzemi F-15 jsou verze A, C a E. Začnu těmi prvními, verze A a C jsou především letouny které mají být schopny vybojovat velice rychle vzdušnou převahu, je u nich i možnost proti-pozemního boje, ale ta je u těchto verzí až hodně+ zadní možností. Ona stejně stíhačka Eagle je koncipována jako letoun pro čisté vybojování vzdušné převahy. Pro tento úkol slouží tomuto stroji především střely AIM-9 Sidewinder a AIM-7 Sparrow a v neposlední řadě také rotační kanon ráže 20 mm, jaký jiný než M61A1 Vulcan samozřejmě. Verze C byly zkoušeny i se střelami AIM-120 AMRAAM, které také ihned po zkouškách začaly být na F-15 používány.

A jak to vše s F-15 začalo?
Především byl na začátku plán, nebo respektive požadavek USAF na novou stíhačku pro vybojování vzdušné převahy v cílovém prostoru. Samozřejmě že v té době to bylo stále jedno a to samé – boj se sovětskými stíhačkami. Jako obvykle konstruktéři tento požadavek dokonale naplnili a ještě i vylepšili tím, že letounu dodali nějaké dodatečné vlastnosti, především to jsou dva motory Pratt & Whitney F100-PW-200, které jsou schopny dosáhnou s přídavným spalováním tahu až 106,01 kN. Tím letounu mohou udat až dvounásobnou rychlost zvuku, to je výhodná vlastnost pro stíhačku, když má vybojovat vzdušnou převahu v daném prostoru.
Ihned po nákupu začaly být F-15 houfně zaváděny do výzbroje USAF. Jejich hlavní chvíle však přišla až v roce 1991. Tehdy byly stíhačky F-15 vyslány do oblasti jako první vojenské letouny USA, ihned po šokující zprávě, že Irák obsadil Kuvajt. Nebyly však jediné, stíhačky F-15 mělo v té době ve výzbroji také Královské vojenské letectvo Saudské Arábie (dále už jen RSAF). Stíhačky F-15 dosáhly také během války v Perském zálivu jednoho z největších počtu sestřelů – 32 letadel. A to pouze zbraněmi Sidewinder a Sparrow (nemám žádné informace o tom, zda bylo nějaké irácké letadlo sestřeleno hlavňovou zbraní). F-15 RSAF sestřelili dva nepřátelské stroje a to Mirage F1, oba tyto stroje sestřelil kap. Al-Shamrami. Nejúspěšnější letkou používající F-15 v Iráku se stala 58. taktická letka USAF.

Nejnovější verze – F-15E je už dost o něčem jiném, než byly předchůdci. Verze E je mnohdy nazývána Strike Eagle, jedná se totiž o verzi která je určena stejným, ne-li větším procentem na útoky proti pozemním cílům. Když byla F-15 zaváděna do výzbroje, bylo navrhnuto její použití jako bitevníku, to bylo ovšem zamítnuto s tím, že tato jednání budou obnovena až po nějaké době užívání F-15 – v roce 1982. Po zalétání zkušebního stroje TF-15A bylo odsouhlaseno nakoupení zhruba 200 těchto strojů. Ty po zavedení nahradily letouny F-111 u osmi letek.
Tato stíhací-bombardovací verze se hodně ukázala i v Perském zálivu, kde sice nebyla moc nasazována, ale když už nasazena byla, velmi se proslavila, hodně známé jsou nasazení proti mobilním stanovištím raket SCUD. Výhodou, myslím že obrovskou výhodou tohoto stroje je to, že se může velice efektivně bránit sám proti vzdušným cílům.
Tato verze je upravena tak, aby mohla nosit proti-pozemní zbraně, to je pochopitelné, slouží k tomu především různé laserové zaměřovače jako je třeba pouzdro LANTRIN, které v sobě skrývá systém FLIR a laserový zaměřovač. Letoun je na rozdíl od stíhacích a cvičných verzí dvoumístný. Samozřejmostí je displej HUD, výmetnice klamných cílů, rušičky, navigační systémy (AAQ-13) a další, alternativní ozařovače cílů (AAQ-14). Letoun je především vybaven duálním radarem APG-70, který může pracovat jak v režimu vzduch/vzduch, tak vzduch/země. Dalším doplňkem jsou palivové nádrže CFT, ty jsou speciální, mají malý odpor vzduchu a navíc jsou na jejich úchytech další závěsníky pro umístění výzbroje. F-15E je vybaven silnějšími motory F-100-PW-229, ty mají maximální tah 129,5 kN. Letoun je schopen nést široké spektrum proti-pozemní výzbroje od neřízených pum a raket, tak přes ty řízené, jak pumy naváděné laserem GBU-28, kazetové pumy a bloky jako např. GBU-87,nebo SUU-30H. Dále pak řízené střely jako je protiradarová střela AGM-88 HARM, nebo protitanková AGM-65 Maverick. Údajně lze použít i protilodní střely.

Letoun F-15 už byl vyvezen do mnoha zemí, jako je třeba Saudská Arábie, Izrael, nebo Japonsko.


Technické údaje: McDonnell Douglas F-16C Eagle

Motory: 2x F-100-PW-220
Max. rychlost: 2 655 km/h
Dolet: 5 750 km
Dostup: 18 300m

Rozměry:

Rozpětí: 13,05 m
Délka: 19,43 m
Výška: 5,63 m


Obrázek
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Další fotky...

F-15E Strike Eagle
Obrázek

F-15E Strike Eagle
Obrázek

F-15
Obrázek

Detail multifunkčního, palivového závěsníku s připevněnou střelou AIM-9 Sidewinder
Obrázek

Detail stejného závěsníku, teď už bez střel, ty lze připevnit na obě strany závěsníku
Obrázek
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Tak za prvé, nikdo Ti nebude nic mlátit o hlavu. Za druhé druhé, nikdo asi nemá zájem, aby tak skvělé letadlo srovnával s něčím co přirozený vývoj v letectví nese. Za třetí přece něco - proč jsi v rámci svého věku o něm nenapsal o 10 - 15 let dřív. Vtip. Chlape ď. To letadlo hodně pomohlo např. Izraelcům, v převaze ve vzduchu. Pro Izraelce znamenalo naprostou leteckou nadvládu nad celým Středním východem, nad letouny dodávanými SSSR. Oni přidali i svoji elektroniku a byli první.
Jinak bylo páteří letectva USA v určité době. Prosím i - redboy, odborník - aby to doplnil. Za sebe chlape díky.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

No, co doplňovat? Snad jen že F-15 je přímá odpvě´d na Mig-25, proto vznikl z počátku jako čistý stíhací letoun, bez možnosti protizemních úderů. Byl po dlouhé době první pro USAF a na dlouho poslední. Další takový měl být F-22, ale už nebude, takže asi (určitě) poslední čistá stíhačka v USA. Není náhradou za F-4, o práci F-4 se dělí on a F-16. Chybí tu důležité datum: 27.červenec 1972, tehdy poprvé vzlétl, byl dítětem programu F-X zadaného 30.září 1968 (po průtazích). Vznikl výkonný letoun kterému se nemohlo nic moc rovnat (snad krom zmíněné pětadvacítky). Na upravené (rozuměj odlechčené) F-15 program Streak Eagle vzniklo X světových rekordů v dostupu na čas které přetáhly Mig-25, v zápětí je překonal MiG-25M a opět Eagle.... tu přetahovanou sice potom ukončila Su-27, ale na 20000m časem 2 min 02.94s mu zůstal dodnes.
Jako z F-16 vznikl víceúčelový letoun, tak z F-15 vznikl v podstatě "strategický" bombardér, protože F-15E nemá do příchodu Su-34 konkurenci.

Ještě bych zmínil počty odebrané USAF:
F-15A-366
F-15B-57
F-15C-409
F-15D-61
F-15E-226 (209?)

No a když k těm státům co to koupily doplníme ještě Jižní Koreu, budou všichni. Izrael koupil (krom původních A/B) verzi I, což je něco mezi C a E, Saudská Arábie S což je totéž ale oškubané a Korea K což je E ale vyšperkované (tam to souvisí s politikou, jelikož konkurz v Korei vyhrála Su-30, ale od USA přišlo stop, a tak dali dobrou cenu a supr výbavu. To vítězství SU je ale spíš o tom, že by to měli z odečtu dluhů u Ruska, takže za pusu)

No psát by o něm šlo dlouho..........

A pokud chcete male reklamní video výrobce 26MB:

http://mu.baz.cz/download/F-15.avi
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Tentokrát se omlouvám i této skvělé stihačce, že reaguji někdy zde na Palbě příliš impulzivně, když někdo připraví co se líbí mé osobě.
Teď o co jde: Napsal jsi před 25 ti lety, já napsal, kde jsi byl před 10 - 15 lety, a teď u této skvělé stihačky budu citovat:
"Dne 27. června 1979 došlo nad jižním Libanonem k prvnímu leteckému souboji v historii mezi letouny F - 15 a Mig - 21. Výsledek : 5 sestřelených syrských Migů. Dál informace pokračují o tom, že Izraelští piloti ( osobně pro jejich statečnost si jich vážím), se již několik let účastnili školení ( řekněme dva nebo více let?), a jsou tam informace o tom jak diskutovali a připravovali použití F - 15 a další informace hovoří o ještě lepším vylepšení F - 15 o jejich elektroniku.
Merav Halperin, Aharon Lapidot - Letci s Davidovou hvězdou, kapitola 31 - Dodržený slib.
Pánové - toto letadlo, je a byla hvězda mezi letouny - kdo o ní něco víte, doplňte.
Naposledy upravil(a) michan dne 29/6/2006, 19:33, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Nehoním příspěvky, doplňme TTD tohoto letounu a řekněme kam se podařilo do roku 2006 vyvézt tyto letouny.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Tak zásadní jsi snad chlape taky doplnil, já vyzkoušel něco praktického. To bylo pro skvělého redboy. No a jinak nic moc ,děkujeme Haness.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Haness, kurňa pročti znovu redboy a jeho roky - co říká o F - 15, přečti mě co říkám o praktickém použití. Přečti sebe a pěkně to celé doplň, uprav a nebo jak chceš, je to skvělá stihačka a nikdo nemá zájem tady na Palbě blbnout. Mluvme raději reálně, doplňujme se a diskutujme.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Kurnik vy ste se teda rozjeli, Michane jen mi chybí roky u tebe;) Jen se trošku ztrácím v tom co myslíš tím "uprav/doplň."
Je pravda že na tohle letadlo máme odlišný názor, můj pohled na tohle letadlo je takový, že je dobré, ale přijde mi až moc statické, kdybych si měl vybrat mezi F-15 a F-16,F-18,F-14,JAS-39 tak bych volil druhou stranu. Možná je to opravdu věkem, ale tohle letadlo mi přijde takové opomíjené.

Abych pravdu řekl, tak jsem nečekal takový ohlas, ona možná tato oblíbenost je skutečně věkem, kdo ví. Pojďme do diskuse!!! :mrgreen:
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Doplňuji roky, myslíš že 25 roků ve službě je stejné nejméně jako 1977 školili piloty a 1979 použili prakticky, dokazuji ukázkou a židé raději nelžou - co matematika. To nic a když redboy naznačuje neberu doslova - budu střízlivý 1975 - 6, nebude to raději - 28 - 30 let a to je chlape u letadel hodně.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

michan
Čau dědku. Vše nejlepší k tvému dnešnímu svátku.
A brzdi - s psaním a nebo s chlastem. Né vždy jsou tvé osobní dedukce srozumitelné i ostatním.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Michane trošku se zamotávám v tom jak to myslíš, jako jde o to kolik je mně, Redboyovi, tobě, jak dlouho je ve službě F-15, nebo jak jsou staří piloti??
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

To nebylo o tom kolik je komu let, to bylo a ani Pege asi nepochopil. To letadlo vzniklo dříve než říká Haness. To letadlo bylo o hodně dřív, prakticky použito, než popisuješ - to říká redboy i já michan. Kurňa a je jedno kolik je redboy a kolik je michan né.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Příspěvek od M1A2 Abrams »

Pegeucko píše:Né vždy jsou tvé osobní dedukce srozumitelné i ostatním.
Naprostý súhlas:)
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

První operační jednotkou byla 1.TFW na Langley AFB ve Virginii s operačním nasazení v lednu 1976. Před tím pochopitelně cvičné letky, nezi nimi 555.TFS Luke AFB. Seznam letek je dlouhý a rozhodně ho tu nebudu psát........

Výroba běžela tempem 9 strojů měsíčně, ale objevily se problémy, takže nalétáno bylo méně než byl plán. (problémy souvisely s motory).

V Evropě se přes problémy objevily v červnu 1977 v Německém Bitburgu.

První jednotkou F-15C byla operační 18.TFW na základně Kadena AB na Okinavě koncem 1979 (první letka).
První operační jednotkou s F-15E byla 4.TFW na Seymour Johnson AFB a její první operační jednotkou byla 335.TFS v říjnu 1989 a 334.TFS v červenci 1991. Velá peruť byla operační po přezbrojení poslední 333.letky v roce 1994.


Jako o F-15 by šlo psát hodiny, ale mě se neeeechce, mě jeee teploooo....
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Jo , ´d.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 258
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od hornet »

Jen malé upřesnění informací na začátku článku : F-14 a F-18 "nekopou" za USAF, ale za US NAVY a USMC.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Ještě snad taková drobnost pro kolegu Hanesse, abys neměl problémy s věkem diskutujících. Mládí je nemoc - ze které se většinou každý zdravý muž postupně vyléčí. No a dále platí - od 10 do 80 a výše let ( opravte mě u koho dříve) se mužům líbí - dobré jídlo, krásná žena ( při jiné orientaci, krásný muž), pěkný kulomet, hezké dělo, pěkný tank a opravdu hezká stihačka.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

michan píše:Ještě snad taková drobnost pro kolegu Hanesse, abys neměl problémy s věkem diskutujících. Mládí je nemoc - ze které se většinou každý zdravý muž postupně vyléčí. No a dále platí - od 10 do 80 a výše let ( opravte mě u koho dříve) se mužům líbí - dobré jídlo, krásná žena ( při jiné orientaci, krásný muž), pěkný kulomet, hezké dělo, pěkný tank a opravdu hezká stihačka.
Beru na vědomí :D jen mám takový dotaz, nevím jakým věkem je to mládí bráno u tebe? tím myslím tvůj věk...

Hornet: Máš pravdu, bral jsem to jako stroje letectva armády USA.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

O mě nebudeme - můj problém. Fakt o to nejde, a ty to asi nepochopíš, platí pořád to prvé, ještě jednou se nadechni a přečti si to. U některých lidí jak sám asi víš, je zbytečné říkat cokoliv.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letadla“