Grumman A-6 Intruder

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Grumman A-6 Intruder

Příspěvek od Nelson »

Je až s podivem, že na většině domácích serverů zabývajících se válkou jsou v rámci poválečné americké letecké techniky popisovány poměrně známé stroje jako F-14, 15, 16, 18, 117, A-10, zatímco zbytek bývá často odbyt pouze několika řádky textu (jistě, na webu jsou i vyjímky ale těch není mnoho).
Chtěl bych vás tedy seznámit s jedním typem, který neprávem zůstává ve stínu těchto medializovaných letadel. Navíc to ani není příliš vzdálené mé orientaci na námořní techniku neboť se jedná o taktický bombardér operující z palub letadlových lodí.
Obrázek
Verze A-6E na plošině výtahu letadlové lodě

Jeho vznik pod označením G-128, později A2F se datuje do roku 1957. Námořnictvo vyhlásilo soutěž do níž bylo přihlášeno dvanáct projektů. Mělo jít o letoun který by na palubách letadlových lodí nahradil dosluhující pístové útočné stroje Douglas A-1 Skyraider a příliš rozměrné bombardéry A-3 Skywarrior a A-5 Vigilante.
První let pozdějšího vítěze se uskutečnil 19.4.1960. Letoun plně vyhovoval hlavnímu požadavku námořníků jímž bylo ničení pozemních a hladinových cílů za ztížených meteorologických podmínek a proto byla s Grumman Aircraft Engineering Corporation podepsána smlouva na dodávky stroje jež dostal označení A-6 a bojové jméno Intruder. Vznikl letoun který se stal jedním z tahounů války ve Vietnamu. Spolu s F-4 Phantom a F-8 Crusader ovládl nebe nad bojištěm v jihovýchodní Asii.
Obrázek
Verze A-6A - někde na zemi asi nebudou mít radost až to vysype

Intruder je, nebo spíše byl, podzvukový dvoumotorový taktický bombardér, konstrukčně středoplošník, používaný americkým námořnictvem a Sborem námořní pěchoty.
Trup z lehkých slitin má v přední části dvoumístnou kabinu pro pilota a operátora. Ti na rozdíl od většiny jiných letadel sedí v rozměrném opancéřovaném kokpitu vedle sebe v katapultovacích sedačkách Martin-Baker Mk. GRU7 s parametry 0/0. Těsně před čelním štítkem kabiny je pevný nástavec pro tankování paliva za letu. V přídi je umístěn radiolokátor AN/APQ-148 (u pozdějších strojů je to modernější verze 156). Velkou část trupu za kabinou vyplňují nádrže s kapacitou cca.8480 litrů paliva (některé zdroje uvádějí až 9030 litrů).
Šípovité křídlo s úhlem náběžné hrany 25° a odtokové 10° má záporné vzepětí 1°. Tři čtvrtiny jeho odtokové hrany zaujímají vztlakové klapky na koncích přecházející v křidélka a téměř celá náběžná hrana je vybavena sloty. Na samotném konci křídla jsou dvoudílné brzdící štíty (mimo verzi A-6A která je měla v zadní části trupu). Takto vybavená křídla tomuto stroji dávají výborné letové vlastnosti už od nízkých rychlostí. Pro lepší skladování v rozměrově přeci jen omezených podpalubních hangárech se křídlo v polovině délky sklápí směrem nahoru. Ocasní plochy jsou klasické kostrukce, vyniká rozměrná lichoběžníková SOP.
Hydropneumaticky odpružený podvozek je běžného příďového typu. Hlavní podvozkové nohy vybavené kotoučovými brzdani se zatahují do motorových gondol. Přední noha se dvěmi koly se sklápí směrem dozadu do trupu. Její součástí je i trn za nějž je letoun při startu ukotven do jezdce parního katapultu. Na spodku zadní části trupu je sklopný přistávací hák.
Pohonná jednotka je tvořena dvojicí proudových motorů Pratt&Whitney J52-P-8 o tahu 41.1 kN (každý) umístěných po stranách poměrně zavalitého trupu. Kromě vnitřních nádrží je možno na závěsné body připevnit až pět přídavných (každá o kapacitě 1136 l).
Obrázek
A-6E na katapultu letadlové lodě CVN-65 Enterprise
Letoun samotný nemá žádnou trupovou výzbroj ani vnitřní pumovnnici. Čtyři křídelní a jeden trupový závěsý bod (každý s nosností až 1633 kg) však mimo palivové nádrže umožňjí upevnění široké škály pumové a raketové výzbroje.včetně taktických jaderných a termojaderných pum, nebo střely AGM-123A Skipper II , AGM 88 HARM, AGM 86 ALCM, AGM 84E SLAM, AGM 84 Harpoon, AGM 65 Maverick, AGM-62 Walleye, AIM 9 Sidewinder, laserem naváděné pumy GBU-10, 12 nebo 16, pumy Mk. 82 (až 28 kusů) a mnoho dalších typů munice. Na pravý vnější závěsník je možno uchytit kontejner ALQ-167 určený pro radioelektronický boj. Prakticky, kromě střel AIM-54 Phoenix je možno na Intrudera navěsit do hmotnosti 18000 liber (8165 kg) téměř vše čím disponuje námořnictvo.

Stroje A-6 Intruder se během své bojové kariéry zúčastnily několika menších či větších konfliktů. Ve svém největším bojovém vystoupení, ve Vietnamu směřovaly jeho útoky jak na jednotky nepřítele tak i na cíle v severním Vietnamu. Díky schopnosti nosit i napalmové pumy Mk.77 byl pro komunistické jednotky velmi nebezpečným protivníkem. Nadneseně se říká, že společně se stroji B-52 se jim málem podařilo vrátit Vietnamce do doby kamenné. Oficiálně za celou válku USNavy a USMC ztratily v boji pouze 68 strojů (nepodařilo se mi nalézt údaj o nebojových ztrátách) a to hlavně díky kvalitní a odolné konstrukci a celkem slušnému pancéřování. A-6 bojovaly i v Libanonu v roce 1983 a jejich posledním vystoupením byla operace Pouštní bouře počátkem roku 1991.
Obrázek
A-6E na katapultu letadlové lodě CVN- 73 George Washington
Letouny ukončily svoji službu 19.12.1996 a poslední Intruder byl vyřazen 28.2.1997. Jeho roli útočného letounu plně převzaly víceúčelové stroje F/A-18 Hornet.

Existující verze a počty:

YA-6A
8 prototypových a předsériových kusů. Byly použity pro letové zkoušky a odolnostní testy.
A-6A
Základní verze – 488 kusů. Vzhledově se vyznačují hlavně trupovými brzdícími štíty. Stroj je vybaven navigačním a bojovým systémem DIANE, umožňujícím i samostatné navedení na přistání.
A-6B
Tato varianta už mohla nosit protiradarové střely AGM-45 Shrike a AGM-78 Standard ARM. Celkem 19 letounů bylo takto v letech 1967-70 vybaveno a vyzbrojeno pro operace Wild Weasel.
A-6C
Celkem 12 (13 ?) strojů A-6A bylo modernizováno na tuto verzi. Jejich posláním byly noční údery a pro tuto činnost byly vybaveny televizní aparaturou a detekčními systémy FLIR a TRIM.
A-6E
Finální a nejrozšířenější útočná verze. Celkem vzniklo 445 strojů, mnoho z nich (kolem 240) však přestavbou z variant A, B nebo C. Stroj byl vybaven navigačními systémy AN/ASN-92 a CAINS, multisenzorovým vyhledávacím a útočným systémem TRAM.
A-6F a A-6G
Mělo jít o stroje s elektronikou a avionikou kompletně nahrazenou nejmodernějšími systémy. Počítalo se se zástavbou nového radaru AN/APQ-173 a s vybavením kokpitu multifunkčními displeji. Počet závěsných bodů se zvýšil na sedm a letoun měl být schopen nosit střely AIM 120A AMRAAM. Mělo dojít i k zástavbě výkonnějších motorů, pravděpodobně General Electric F404 s tahem až 78.7 kN. Obě tyto verze však byly odmítnuty i proto, že se námořnictvo zajímalo o letoun nové generace vyvíjený konsorciem McDonnell Douglas a General Dynamics. Projekt označovaný jako A-12 Avenger II však byl v lednu 1991 zrušen.
KA-6D
Tankovací verze vzniklá přestavbou 78 kusů A-6A a 9 (12 ?) kusů A-6E. Letoun má upravené závěsníky na nichž může nosit větší přídavné nádrže (5 x 1514 litrů). Mírně jsou však zmenšeny trupové nádrže, letoun i tak může nabrat 14800 litrů paliva z čehož 9500 litrů je možno předat jiným strojům. Tankovací hadice je svinuta v zadní části trupu.
EA-6A a EA-6B
Výrazně upravený stroj pro radioelektronický boj, chystám samostatný článek.
TA-6A
Třímístná cvičná verze, nedošlo k realizaci.
Celkový počet vyrobených kusů se uvádí 636 strojů. To by měl být počet vyrobených draků, nelze však sečíst jednotlivé verze protože mnoho strojů bylo postupně upravováno na modernější varianty a tak se objevují letouny např. verze A-6A a A-6E se stejným výrobním číslem (ve skutečnosti však jde o jeden modernizovaný stroj).

Alespoň základní rozměry a výkony:

délka....................................16.65 m
rozpětí..................................16.15 m – po složení křídel 8.43 m
výška....................................4.9 m
hmotnost prázdného stroje...11630 kg
max. vzletová hmotnost........27520 kg

rychlost.................................563 uzlů – 1036 km/h
dostup..................................14600 m
dolet.....................................1733 km s výzbrojí, nebo 5220 km maximální
Naposledy upravil(a) Nelson dne 24/1/2007, 18:24, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Doba specializovaných letadel jak se zdá skončila. Dneska na všechno musí stačit Hornet. Přitom A-4 a A-7 se mi moc líbí...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Na druhou stranu, pro obslužný personál je rozhodně jednodušší mít na starosti jeden typ víceúčelového letounu než se starat o pět typů s úzkým zaměřením. Ale ani Hornet nezvládne všechno. Proto jsou ještě na letadlových lodích stroje typu EA-6B Prowler, E-2C Hawkeye nebo S-3 Viking.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

norad píše:Na druhou stranu, pro obslužný personál je rozhodně jednodušší mít na starosti jeden typ víceúčelového letounu než se starat o pět typů s úzkým zaměřením. Ale ani Hornet nezvládne všechno. Proto jsou ještě na letadlových lodích stroje typu EA-6B Prowler, E-2C Hawkeye nebo S-3 Viking.

To ale nejsou přímo stíhací/útočná letadla, přece jen E-2C na nikoho bomby házet nebude, leda tak Viking nějaké torpéda proti ponorkám.

Apropo, oba dva jsou už taky pěkní staříci. Ale to by si musela US Navy asi při dnešních cenách tisknou prachy :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

norad píše:Na druhou stranu, pro obslužný personál je rozhodně jednodušší mít na starosti jeden typ víceúčelového letounu než se starat o pět typů s úzkým zaměřením.
Já to tu kdesi psal, to je o možnostech, před třiceti lety to prostě jinak nešlo, ale už tehdy byly snahy.
norad píše:Ale ani Hornet nezvládne všechno. Proto jsou ještě na letadlových lodích stroje typu EA-6B Prowler, E-2C Hawkeye nebo S-3 Viking.
Jedno z toho seznamu Ti zmizne, F/A-18G (EA-18) nahradí EA-6, ale na letoun včastné výstrahy..... se jistě budou dál provozovat speciály, podle toho, jak technologie a peníze dovolí.
ObrázekObrázek
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Máš pravdu, o tom Growleru vím. Jenomže s jeho uvedením do služby to není zase až tak horké. Co jsem tak pochytil, tak k tomu má dojít až po roce 2010 a některé zdroje uvádějí až 2015.
A když vezmu, že první prototyp EA-6B vzlétl v květnu 1968, tak 47 let v činné službě je na bojový letoun celkem slušný věk. To překoná i ty naše slavné MIG-21.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Pánové díky. Vaše diskuse pro mne poznatek - samozřejmě letadlo jsem znal. Ovšem vývoj a pokračování - za to děkuji. To byl hroznej letoun na bojišti. Podívejte se na tu nosnost a výzbroj!
Ten dolet max 5 220 km - předpokládám, že je s tankováním za letu? Nebo s těmi 5ti nádržemi?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

norad píše:Máš pravdu, o tom Growleru vím. Jenomže s jeho uvedením do služby to není zase až tak horké. Co jsem tak pochytil, tak k tomu má dojít až po roce 2010 a některé zdroje uvádějí až 2015.
A když vezmu, že první prototyp EA-6B vzlétl v květnu 1968, tak 47 let v činné službě je na bojový letoun celkem slušný věk. To překoná i ty naše slavné MIG-21.
Pravda, létá prototyp a EA-6 nebude nahrazen zcela nikterak brzy, to je ovšem především o penězích. Drahá hračka.
ObrázekObrázek
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

michan píše:Ten dolet max 5 220 km - předpokládám, že je s tankováním za letu? Nebo s těmi 5ti nádržemi?
Ten dolet je s maximální zásobou paliva při dodržování ekonomické rychlosti.
Při tankování za letu je dolet, nebo spíš délka letu omezena psychickou výdrží osádky. U tohoto malého stroje to ale bude rozhodně míň než např. u B-52 kde si můžou piloti odpočinout na lehátku.
Obrázek Noční útočná verze A-6C
Obrázek Tankovací verze KA-6D
Obrázek Odpal protiradarové střely AGM-88 HARM
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

OK, chlape ď. Těším se i na ten radiotechnický boj - to bude přínos i k ostatním článkům o RB a REB. Tomu RB a REB se nevyhne ani náš " elitář" redboy. Chlapáci těším se!
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Já tu zkusím trochu shrnout pojem dolet. Většinou se setkáte prostě se slovem max. dolet. To by mělo být číslo, které udává dolet z bodu A do bodu B, někdy je to označované, jako max. přeletová vzdálenost, což je terminologicky asi lepší. To je dolet s maximálním množství paliva v trupových nádržích a s podvěšenými PPN o maximálním objemu a bez výzbroje. Toto je udáváno po úplné spotřebování paliva, bez reservy na ekonomické výšce a rychlosti.
Dalším je max. praktický dolet. To je číslo s maximálním množstvím paliva ve vnitřních nádržích a s podvěšenou výzbrojí, ovšem opět z bodu A do bodu B. Je to ale dost matoucí a někdo udává v tomhle čísle max. dolet, ovšem s nouzovou reservou paliva. Obojí je asi správně.
Pak jsou udávány hodnoty max. taktických doletů. To jsou hodnoty praktického bojového nasazení. Tam jich ale je několik a mohou být různě interpretovány. Obvykle je to max. dolet s maximálním množstvím paliva a do max. vzletové hmotnosti je munice. Obvykle je tedy udáván dolet do vzdálenosti plnění úkolu, splnění úkolu a návrat na totéž letiště. Tam je nutná nouzová reserva po přistání a reserva na splnění úkolu, ke kterému nemusí dojít, jako třeba vzdušný boj, případně opakovaný nálet na pozemní cíl, pokud je to možné. Může být ale udáván max. taktický dolet s různým přívlastkem. To je pak např. dolet pro vdušný boj (u víceúčelových letadel) a pak je proti pozemním cílům jiný. To závisí na nesené výzbroji, jejímu odporu a typu nasazení. Pak může být taktický dolet na základě profilu dráhy. Což jsou z angličtiny udávaní zkratky o výškách a rychlostech. Čili tohle má značný rozptyl a pouze jiná výzbroj o stejné hmotnosti ho ovlivní Těch faktorů je spousta , velká spousta.
Můžete se setkat i s termínem max. operační dolet, to je potom podobně jako taktický, ale s návratem na nejbližší letiště.

To vše by mělo být bez tankování za letu, pokud není uvedeno jinak. Pak ovšem je jiná situace u max. doletu s tankováním, kdy jde o to prodloužit ideálně dolet a tankuje se do prázdných nádrží. U taktického doletu s tankováním za letu jde o jiný profil. Obvykle start na max. vzletové hmotnosti s optimální výzbrojí a dotankování buď do plných nádrží, případně do max. letové hmotnosti brzy po startu v seřaďovacích prostorech. Těch scénářů může být spousta.

Proto dobrý zdroj by měl udávat o jaký dolet se jedná, pokud je tam „max. dolet“ obvykle jde opravdu o max. dolet. Je to ale dost matoucí, jednak, kvůli autorům, kteří používají různou terminologii, ale také kvůli jiným normám platícím v různých letectvech (nevím jestli dnes, ale byly doby, kdy to bylo jiné u USAF a jiné USN). V každém letectvu je jiný požadovaný zbytek paliva ...... Pak se také stává, že výrobci nenápadně změní terminologii a vůbec dochází k lehkým manipulacím (především v méně odborných periodik......, ale i politiků..), proto je tento údaj někdy těžko porovnatelný mezi státy a obdobími i kategoriemi letadel.

U A-6E je udáván max dolet 5150- 5311 (co sem teď našel), Praktický dolet 3500 – 3750km a taktický dolet 1550 – 1650km.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Skvělé chlape - já si osvěžil - mnozí se dozvěděli.
ObrázekObrázekObrázek
Trismegistos
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1366
Registrován: 9/10/2011, 19:03

Re: Grumman A-6 Intruder

Příspěvek od Trismegistos »

Obrázek
Ví někdo více o testování střel Tomahawk na A-6?
Odpovědět

Zpět na „Letadla“