Northrop XB-35 / YB-49

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Northrop XB-35 / YB-49

Příspěvek od TonyHazard »

Samokřídla Northrop - XB-35 / YB-49

Když byl Jack Northrop krátce před svou smrtí v roce 1980 v tajnosti informován o supermoderním bombardovacím letounu B-2, prohlásil : ,, Teď chápu, proč mi bylo ještě dopřáno žít posledních 25 let''.

Obrázek

Tajuplně vyhlížejícími bezocasými bombardovacími letouny z konce čtyřicátých let - pístovým XB-35 a proudovým YB-49 - realizoval Jack Northrop po deseti letech náročného úsilí svůj dávný sen. Letoun B-49 téměř dozrál až k zahájení sériové výroby, ale po katastrofě prototypu se Northropovy plány definitivně rozplynuly.

Obrázek

Skutečně postaveno bylo pro USAF až samokřídlo B-2 Spirit z devadesátých let.
Předchůdce ,,neviditelného'' B-2 Spirit
Katastrofa samokřídla YB-49 v červnu 1948 znamenala na několik desetiletí konec Northropovým snahám postavit na začátku jaderného věku velký bezocasý bombardovací letoun B-49 pro USAF.
Jack Northrop byl po celý svůj život posedlý představou šípového samokřídla bez trupu a ocasních ploch. Již ke konci třicátých let vypracoval projekty jednomístných samokřídel. Přednosti této neobvyklé koncepce spatřoval v menším odporu vzduchu a větší nosností.
Krátce po druhé světové válce dovršil Northrop práci na bombardovacím letounu XB-35, jenž patřil k největším vojenským letadlům na světě. Během letových zkoušek se téměř nevyskytovaly problémy a brzy bylo rozhodnuto postavit verzi YB-49 s proudovými motory. Poté se však jeden prototyp zřítil a vzhledem k tomu, že se větší význam přisuzoval bombardovacímu letounu Convair B-36 Peacemaker, byl program nakonec zastaven. Northropovy další projekty dopravních samokřídel se nikdy neuskutečnily, ale konstruktér se ještě dožil projektu současného B-2, u něhož jeho oblíbená koncepce konečně slavila úspěch.

Rodina samokřídel Northrop
N-2B (XP-56) : S neobvyklým stíhacím letadlem N-2B se Northrop v roce 1940 zúčastnil soutěže vypsané USAAC.
MX-324/ -334 : První raketový letoun USA MX-334 měl motor o tahu 0,89 kN a vycházel z kluzáku MX-324.
JB-10 : Tato létající puma připomínala koncepcí německou V-1 z druhé světové války. Bojová hlavice měla hmotnost dvou tun.
XP-79B : Těžký prodový P-79 měl narážet do nepřátelských bombardérů a ničit jejich ocasní plochy. Program byl ukončen po zřícení letounu.

XB-35
Prototyp bombardovacího samokřídla XB-35 (číslo 42-13603) vzlétl poprvé 25. června 1946. Postaven byl ještě druhý XB-35 a 13 YB-35.
* Klasickou pilotní kabinou se XB-35 lehce odchýlil od koncepce čistého samokřídla.
* Čtyři hvězdicové motory byly u YB-49 nahrazeny osmi proudovými jednotkami Allison J35. Byl postaven i průzkumný prototyp YRB-49, u něhož byly čtyři motory J35 zastavěny do draku a dva byly umístěny v externích gondolách. Motor J35 poháněl i první F-84 Thunderjet.
* Při imponující ploše křídla - téměř 372 m čtv. - měl XB-35 vzletovou hmotnost 94,8 tuny. Hmotnost prázdného letounu činila přes 40 tun.
* První prototyp XB-35 měl čtyři dvojice protiběžných tlačných vrtulí. Druhý prototyp i všech 13 exemplářů YB-35 mělo jednoduché vrtule.
* Osádka B-35 měla mít až devět členů : prvního a druhého pilota, bombometčíka, navigátora, palubního inženýra, radistu a tři střelce. Při dlouhých letech měla být na palubě i šestičlenná náhradní osádka.
* Příďová podvozková noha s jediným kolem se zatahovala doleva do křídla. Obě hlavní podvozkové nohy s velkými koly se naproti tomu zatahovaly směrem dozadu.
* Vrtule letounu XB-35 poháněly čtyři hvězdicové motory Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major, které byly použity i u Boeingu B-50 a Convairu B-36.
* XB-35 měl místo obvyklých řídících ploch dvojici tzv. deceleronů (kombinace aerodynamické brzdy se vztlakovými klapkami), elevonů a odklápěcích vztlakových klapek.
* Výsostné znaky a sériové číslo byly umístěny na jedné z motorových gondol.
* Svislé ocasní plochy zasahující u YB-49 nad a pod odtokovou hranu křídla měly nahrazovat chybějící reakční moment vrtulí.

Technická data letounu XB-35 :
* Typ : prototyp těžkého sedmimístného bombardovacího letounu
* Pohon : čtyři hvězdicové motory Pratt & Whitney R-4360-17/21 po 2237 kW
* Maximální rychlost : 629 km/hod. ve výšce 10 670 m , dostup : 12 190 m, dolet : (plánovaný) 16 094 km s plným nákladem pum.
* Výzbroj : (plánovaná 20 kulometů ráže 12,7 mm v sedmi otočných věžích, pumy do hmotnosti 4 536 kg
* Hmotnost : prázdná 40 624 kg, vzletová 94 801 kg
* Rozměry : rozpětí 52,43 m, délka 16,18 m, výška 6,12 m, plocha křídel 371,60 m čtv.
Fakta a čísla
* Při zkouškách se ukázalo, že se XB-35 / YB-49 dá jen obtížně zachytit radarem. Toho se později s výhodou využilo u B-2.
* První bombardovací letoun XB-35 s pístovými motory vzlétl 25. června 1946.
* První upravený YB-49 s proudovými motory vzlétl v říjnu 1947.
* Motorové gondoly typu YRB-49 sice Jacka Northropa neuspokojovaly, ale na druhé straně umožňovaly umístit v křídle více paliva.
* Northrop vyvinul i dva stíhací letouny koncipované jako samokřídlo : XP-56 a XP-79.
* Sériové B-35 měly nést sedm střeleckých věží s celkem 20 kanony (kulomety).
* První ze dvou proudových strojů YB-49, 42-102367.
* Tajný prototyp N-9M. Jako zmenšené modely plánovaného bombardovacího letounu byly postaveny čtyři stroje N-9, z toho jeden dvoumístný N-9MB. Po jedenáctiletém usilí se jednomu kalifornskému muzeu podařilo zrestaurovat N-9MB, jenž znovu vzlétl v roce 1994.
* První samokřídlo. První skutečné samokřídlo, N-1M, vzletlo v roce 1940. Mělo překvapivě dobré letové vlastnosti a v roce 1945 dostalo rovné konce křídel.

Obrázek

Zdroj informací : IMP BV / International Masters Publishers
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 7/3/2008, 11:40, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

K té katastrofě toho prototypu. Co se přesně stalo? Já sem slyšel že prostě vybouchl v letu. Co je na tom pravdy?
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Neměl náhodou XB-35 svého předchůdce v německých letounech Horten Ho-229?
Po mnoha letech jsem teď zase viděl film Indiana Jones a Dobytí ztracené archy...pokud se nepletu, tak se nechali inspirovat právě letouny Horten v jedné ze scén. Kde bylo německé letadlo připraveno odvézt archu z Egypta.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Už se to tu někde řešilo. Horten a Northrop byly dvě samostatné konstrukční školy. Nic nenaznačuje tomu, že by ze sebe nějak vycházely.
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Pokud bych dal nějkoho na první místo, tak určitě Jacka...nic proti Hortenům, neschopní určitě nebyli.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

A co třeba Alexander Lippisch? :wink:
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letadla“