Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Konečně jsem také alespoň trochu důkladněji pročetl tuto skutečně skvělou práci o dříči amerického námořnictva. Jako známý Saabofil si však nemohu odpustit menší poznámku. Jedná se mi především o pasáž, kde se srovnávají výkony Rhina s Gripenem:
cover72 píše: Dalším problémem Super Hornetu jsou relativně slabé motory - řada F404 nikdy nepobrala příliš výkonu a F414, pokud vezmete v potaz zvýšený aerodynamický odpor a celkové rozměry nového draku přinesla jen malé zlepšení. Super Hornet je tedy podmotorovaný. Ne sice tak ošklivě, jako Gripen (využívající jeden vylepšený motor F404) ale pořád takovým způsobem, že zvláště v kombinaci se svou aerodynamikou, která způsobuje masivní energetické ztráty si Super Hornet do manévrového boje nese handicap. Teď trocha suchých čísel: pokud budeme počítat s konfigurací pro vybojování vzdušné nadvlády - tedy 20700kg letoun vč. plného paliva a náplní, 1x 1500kg PPN a v konfiguraci 4x AIM-120D + 2x AIM-9X + 700ks munice do kanonu - dostaneme se na vzletovou váhu 21700kg a tedy poměr tahu ku hmotnosti (TTW) 0,57 pro režim MIL (plný plyn) a 0,90 pro režim MAX (přídavné spalování). Pro srovnání - pokud provedeme tentýž výpočet s Gripenem, dostaneme se na hodnoty 0,47 resp. 0,71. Pokud bychom pak srovnali SuperHornet a Gripen se stíhači pro vybojování vzdušné nadvlády - pro stejnou konfiguraci má F-15C hodnoty 0,60/0,98 a F-22 0,61/0,99. Samozřejmě, namítnete, že při manévrovém souboji se PPN odhazují a palivo také není celé - jenže při BVR boji či obraně vzdušného prostoru ne a i tam hraje poměr tahu ku výkonu nezanedbatelnou roli pro akceleraci, stoupání, přelet do výhodnější pozice/úhlu vůči nepříteli atp. V "dogfightové" konfiguraci s 30% paliva a jen dvěmi PLŘS na závěsnících by pak vynikla jistá disproporcionalita: SuperHornet by měl TTW 0,77/1,22; Gripen 0,71/1,05; F-15 0,86/1,4 a F-22 0,91/1,36.
Dle mého názoru není možné srovnání založené čistě na absolutních hodnotách poměrů tahu ke hmotnosti považovat za korektní. Gripen má menší rozměry i hmotnost, lepší rozložení hmot v rámci draku letounu a podstatně lepší aerodynamiku projevující podstatně menší ztrátou energie v zatáčkách (vím že je zde zakořeněná představa o opaku, jenže Gripen není Draken nebo MiG-21, i Viggen ztrácel v zatáčce méně energie než F-16) a přes nižší instalovaný tah pohonné jednotky lepším zrychlením zejména v transsonických rychlostech, kde se očekává těžiště jeho bojové činnosti v roli obranné stíhačky. Bohužel nejsou dostupné konkrétní údaje, ale jisté indicie naznačují výsledky společného cvičení Gripenů například s norskými F-16, přímé srovnání s F/A-18 bohužel neznám. Pokud překousneme fakt, že Gripeny se vracely z akcí o cca. půl hodiny dříve než americký stroj (v souladu s požadavky i doktrínou Flygvapnet má holt Saab menší dolet), pak stojí za povšimnutí že Gripen byl vždy lepší jak v manévrech založených na okamžité, tak ustálené rychlosti otáčení, a to přes větší přebytek tahu pohonné jednotky F-16. F-16 měla jistou výhodu pouze na vertikále, což jí ovšem k odpoutání se od Gripenu pochopitelně nijak zvlášť nepomáhalo. F-16 nemohla v některých manévrech Gripen vůbec sledovat, její vlastnosti v obratech se podobaly spíše Viggenu. Výrazná převaha Gripenu se poněkud snížila pokud namísto jedné podtrupové přídavné nádrže, se kterou může létat víceméně bez omezení, použil dvě podkřídelní nádrže s nimiž omezí jeho EFCS úhel náběhu na 20 stupňů. Nelze tedy od stolu, na základě poměru tahu k hmotnosti, prohlásit Gripen za jednoznačně podmotorovaný, přestože silnější motor by mu opravdu slušel a já sám považuji volbu motoru F404 za základ pro RM-12 za poněkud nešťastnou, přestože je to motor mimořádně spolehlivý a dobře ovladatelný, což také není zrovna málo....

Jak je možné, aby měl letoun s menším poměrem tahu ke hmotnosti ve většině rychlostí a výšek lepší zrychlení a pochopitelně i SEP (Specific Excess Power)? Jednoduše. SEP se totiž počítá jako rozdíl tahu a odporu dělený hmotností.

EDIT:
Tady mám něco o srovnání s finskými F/A-18. Zdrojem je Flygvapnet, takže to sice trochu smrdí samochválou a navíc se jedná o Legacy Hornety, ale...:


"Během cvičení s finskými F/A-18, Gripen vyhrál VŠECHNY cvičné souboje na malou i velkou vzdálenost (WVR i BVR). TIDLS (švédský datalinkový systém) se během leteckého boje na velkou vzdálenost ukázal být velkým přínosem, doslova nástrojem propůjčujícím Gripenu nadřazenost. Letouny F/A-18 byly zasaženy množstvím simulovaných AMRAAMů dříve než si vůbec stačily přítomnost Gripenů uvědomit. Dle slov pilotů Gripenů šlo během manévrového boje na krátkou vzdálenost vymanévrovat F/A-18 tím snáze, čím níže se boj odehrával, přičemž pod 2000 metrů výšky již o nějakém souboji (ze strany F/A-18) ani nemohla být řeč."
Naposledy upravil(a) jersey.se dne 18/1/2011, 11:10, celkem upraveno 3 x.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Inu, těžko říct; já jsem byl od doby psaní článku poněkud dovzdělán ve švédské konstrukční škole a pokud opravdu "canardy" Gripenu neslouží jako canardy, nýbrž jako ovládané LERXy, bude asi něco i na tom vymanévrování Legacy Hornetu.
SuperBug na tom bude o něco jinak - zejména povolené úhly náběhu a podzvuková manévrovatelnost se výrazně zvedly a pokud je mi známo, okamžité neomezené AoA Gripen nemá; 100% manévrovatelnost ve všech osách až do 45° AoA pak tuším také ne.
S TIDLS se mi to ale nezdá, protože LINK-16 umí plus minus totéž; leda že by ho finové nepoužívali, v té době neměli, resp. neměli z čeho do něj poslat patřičná data. USN ho ale používá a to přinejmenším od nového tisíciletí...
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Inu pokud by oba letouny měly výchozí pozici na velmi malé rychlosti, pak bych si na Gripena asi opravdu nevsadil. Za všech ostatních okolností...
Canardy na Gripenu fungují vlastně jako obojí, ale zejména aktivně ovlivňují stabilitu letounu a umí řídit poměr vztlaku k odporu tak, aby byl pro daný manévr vždy nejvýhodnější.
S těmi limity je to tak - každý něco nazývá jiným názvem. Například kobra v podání Su-27 je možná hlavně díky poměrně nedávno objevenému aerodynamickému jevu, a to je jistá setrvačnost proudění (tedy on jev sám je znám už velmi dlouho, ale nějak se neočekával v aerodynamice letadel). Jde o to, že i když je letoun zakloněn ve zdánlivém AOA 100, skutečný úhel náběhu vytvářený prouděním vzduch je po krátký čas podstatně menší. Takhle to funguje u Su-27, Super Hornetu i Gripenu. Moderní EFCS omezuje úhel náběhu adaptivně, ale zejména na základě aktuálně snímaných vzdušných dat, to znamená i s vlivem setrvačnosti proudění. Vysoce agilní letouny jako Gripen nebo Super Hornet tak rychlým manévrem snadno posunou zdánlivý úhel náběhu nad běžné limity, (přičemž skutečný překonán není - EFCS Gripenu je nastaven tak, aby nebylo ani za této situace z bezpečnostních důvodů překročeno 60st reálného úhlu náběhu) a jejich sofistikovaný elektronický řídící systém je ještě stačí vrátit do normálního letového režimu před stabilizací proudu vzduchu. Američané zkrátka udávají jako "neomezený" onen zdánlivý úhel náběhu. A on se skutečně s klesající dobou limitně blíží 180ti stupňům. Gripen byl mimochodem experimentálně zkoušen až do AOA 110.

Co se týče datalinku, chystám se ten švédský popsat, tak je pak porovnáme. Nicméně Švédové datalink používají už od dob Drakenů a od zavedení Jaktviggenů, tedy začátkem 80tých let je obousměrný a umožňuje automatickou komunikaci i mezi letouny (jaktlink). Kdy začali vyvíjet fighterlink Američani? Až v 90tých letech?
Naposledy upravil(a) jersey.se dne 18/1/2011, 21:22, celkem upraveno 1 x.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

S datalinkem je to u američanů složitější; jak známo, první měli na svých záchytných kontinentálních stíhačích rodiny "Delta", tj. F-102 ad. Potom toho na dost dlouho nechali, protože jim to k ničemu nebylo - nad SSSR ani Vietnamem pozemní radary neměli. Proběhlo tak pár víceméně malorozměrných programů spíše jako technologické demonstrátory, přičemž datalinky mezi letadly začaly pořádně zřejmě až s nástupem rodiny LINK-16 apod. - nicméně já na datalinky také nejsem expert a navíc je to na západě značně složité a propletené. Z toho, co jsem vyhrabal kvůli tomuto článku to ale vypadá, že když se prokousali byrorkacií a koordinací v rámci NATO, tak došlo k pořádnému pokroku až s nástupem LVT (Low Volume Terminal). S nástupem MIDS/JTRS to ale bude zase někde jinde a IMHO přinejmenším na úrovni Švédů, dost pravděpodobně ale výše. Ale těžko říct.
Uživatelský avatar
krizak
praporčík
praporčík
Příspěvky: 345
Registrován: 14/5/2011, 13:11
Bydliště: kósek od Brna

Příspěvek od krizak »

Mezi firmou Boeing a americkym námořnictvem/USN/ již delší dobu probíhá jednání o možném dalším prodeji 170 stíhaček neupřesněných verzí. Námořnictvo dosti závažnou podmínku,cena jednoho kusu nesmí být vyšší 49.900.OOO dolarů. Boeing v roce 2000 prodával F/A-18E/F za 40.O90.000 při objednávce 222 ks. Cena při započitáni inflace /2OO9/ činila-49.450.OO0 Další kontrakt uzavřen v roce 2003 na 210 letadel při ceně 8.600.OOO OOO,cena jednoho letounu vyšla na 40.950.000 a v cenách roku 2009 to by bylo 47.650.OOO dolaru. Kontrakt z roku 2010 na 124 letadel má hodnotu 5,3 miliard dolaru a přepočet je 42.720.OOO dolaru. Takže výrobní cena klesla oproti roku 2000 téměř o 13,6%. Má to jaksi háček v tom, že ceny letadel jsou bez motorů a zřejmně specialního vybavení hlavně u verze EA-18G
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

V kapitole 4 se jako obrázek symboliky HUD nachází tato fotka F-22, usazené v zaměřovači Super Hornetu:

Obrázek

Na diskusním fóru profíků z USAF jsem narazil na zajímavý komentář k symbolice HUD a schopnostem Super Hornetu od diskutujícího, jež se vydává za jednoho z testovacích pilotů Boeingu (a já nemám důvod mu nevěřit). Předkládám tedy překlad jeho textu:

"X" přes nápis "GUN" znamená, že je "přepínač simulace" přepnut do polohy "nefunkční". To se děje pro nácvik manévrového vzdušného boje. Na letounu jsou dva přepínače: jeden je přepínán šéfmechanikem letounu, druhý je v kokpitu.
Všechny letouny amerického námořnictva splňují požadavek, že hlavňová výzbroj musí být pro cvičení fyzicky uzamčena a odpojena (letouny totiž i při cvičeních mohou létat s několika projektily v nábojovém bubnu). I kdyby pilot chtěl odjistit kanon, nemohl by tak učinit bez toho, aby prvně přistál a fyzicky kanon odemkl.

Pokud je ale kanon aktivní a přes celý průhledový displej (HUD) se vykreslí "X", je to varování "nestřílet" vyvolané příliš malou vzdáleností k cíli. Je to to samé "X", které se používá též pro výstrahu před nárazem do terénu. V tomto případě ale slouží pco ochranu před troskami ze sestřeleného cíle.

Jenom v Hollywoodu prolétají skrze mračno trosek.

Snipe (diskutující), v současnosti dělám testovacího pilota Boeingu pro programy F-15 JSDA, Korejské F-15 a F-18E/F/G; toto jsou všechny veřejné informace, které jsem ti mohl sdělit.

Ten konkrétní záběr byl nácvik DACT (manévrového vzdušného boje rozdílných typů; pozn. překl.) mezi námořní F-18F a letkou F-22. F-18C-F má schopnost velmi vysokého vybočení v příčné ose, velmi podobnou té Su-33-27. Piloti námořnictva velmi dobře simulují techniku střelby s velkým vybočením, provozovanou Su-27.

Jediná nevýhoda je, že zatímco Su-27 může rychle přidat plyn a vyrovnat se, F18 nemůže.
Uživatelský avatar
krizak
praporčík
praporčík
Příspěvky: 345
Registrován: 14/5/2011, 13:11
Bydliště: kósek od Brna

Příspěvek od krizak »

ObrázekObrázek
Nová koncepce Hornetu pro roky 2020-2040


odkaz do forumfota upravil Skelet
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

To je ale jen nějaký amatérský 3D model, ne? Už proto, že LEXy neodpovídají SuperHornetu, 2D trysky snižují tah o 20%, což by naprosto anulovalo přínos F414-EPE a udělalo ze SuperHornetu létající cihlu a takto umístěné zbraně nedávají smysl (když už, tak se počítá se stealthy kontejnery)...
Uživatelský avatar
krizak
praporčík
praporčík
Příspěvky: 345
Registrován: 14/5/2011, 13:11
Bydliště: kósek od Brna

Příspěvek od krizak »

Tyto kresby jsem našel v Indiandefense/forum v diskuzi letadlech MMRCA. Mnělo by jse jednat o další evoluční vývoj SH po roce 2020.
Obrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Vypadá to jako amatérský WRML model a neodpovídá to proklamacím Boeingu, takže to bude asi opravdu nějaký amatérský náčrt - asi jako místní nákresy perspektivních úprav T-72.
Uživatelský avatar
krizak
praporčík
praporčík
Příspěvky: 345
Registrován: 14/5/2011, 13:11
Bydliště: kósek od Brna

Příspěvek od krizak »

Znova jsem prohlížel ten servr s tématikou tendru MMRCA a je tam napsáno, že Boeing hodlá vyvinout letoun srovnatelný SU-30 MKI. Tudiž možné, že toto úvodní koncept nové verze. Jinak konkurence nespí, jak RAFAL tak TAJFUN budou v brzké době vektorované trysky motorů též mít.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Jasný. Jenže podívej: SuperHornet má dva hlavní problémy: nedostatečný tah motorů a neoptimální křídlo. Viz má práce. Tah motorů zvýšá verze F414-EPE, ale 2D vektorování tahu sežere 20% tahu, takže by bylo holé bláznovství tam namontovat 2D vektorování. A to tím spíše, že SH dokáže díky LEXům a optimalizaci dělat podobné okamžité výchylky směrování, jako letouny s vektorováním tahu.

"Nový" SuperHornet by tedy rozhodně neměl menší LEXy. Měl by nové křídlo - vč. "zubu" - buď žádné, nebo "3D" vektorování tahu, jinačí kokpit atd.
Tohle vypadá jako "C"čko s vektorováním tahu. A ten reder je totálně amatérský - nic od Boeingu takhle nikdy nevypadalo. Viz ta "kamufláž", to dělají modeláři tehdy, když neumí či nemohou aplikovat textury. Proto mi to evokovalo WRML model.
Uživatelský avatar
krizak
praporčík
praporčík
Příspěvky: 345
Registrován: 14/5/2011, 13:11
Bydliště: kósek od Brna

Příspěvek od krizak »

http://www.raytheon.com/capabilities/pr ... a18airdom/
cover72-napsal supr monografii, tady našel zajímavý odkaz ,který by mohl vhodně doplnit. Souhlas,že napsal trochu hloupě-tedy já našel.
Naposledy upravil(a) krizak dne 25/6/2011, 19:16, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17772
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Cover našel nebo ty jsi našel?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
krizak
praporčík
praporčík
Příspěvky: 345
Registrován: 14/5/2011, 13:11
Bydliště: kósek od Brna

Příspěvek od krizak »

http://www.youtube.com/watch?v=hSTTK4bz ... r_embedded
Indickem tendru MMRCA si konkurence od EADS a Dassaltu dělala srandu s F/A-18 SH , že malou akceleraci a rychlost. Zcela jistě pravda, ale SH dokáže to co konkurenti jen tvrdí a to manévr Kobra/videu čase 2:50/ Nová verze SH již motory o 25% větší tah a přidavné konformní nádrže. Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) krizak dne 27/6/2011, 11:06, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

No vida, tohle už vypadá oficielně. Next gen kokpit jsem v monografii popsal, F-414EPE také (jsem to ale vizionář :) ); novinkami jsou tedy hlavně integrace RHAWS, která v době psaní vypadala nepravděpodobně (a pravděpodobně buď nepůjde o v článku zmíněné AN/AAR-47, nebo budou tyto "lafetovány" do jakýchsi "stealthy domečků"), a hlavně konečná podoba stealth kontejneru na PLŘS, který doposud existoval jen ve světě nepotvrzených fám. NA tomto místě podotýkám zejména to, že by ho Boeing mohl použít i pro stroje rodiny F-15 a hlavně F-22, pro kterou jej neúspěšně nabízel již před nějakou dobou - pokud jej ale vyvine na vlastní náklady pro SuperHornet, USAF by je pro Raptory mohlo koupit a tím dostat nosnost F-22 na nějakých 6+4+4=14 Aim-120 plus dva Sidewindery.

A hezky je vidět, že jsem to trefil i se zůstávajícími LEXy (a propos - konformní nádrž by mohla mít problémy s blokováním odpouštění přechodové vrstvy a mohla by též překážet dalším pohyblivým ploškám a panelům) a zubem na křídle. Které se naneštěstí nezdá být překonstruovaným, což je sice škoda, ale je to - vzhledem k nákladům na vývoj a testování křídla nového - pochopitelné. Ale třeba bychom se dočkali i nového křídla, kdyby jen SH vyhrál.

EDIT: potvrzeno - ten stealth kontejner na PLŘS si Boeing vyvinul na vlastní náklady jako "proprietární" a umí nést až 4x Aim-120 (sic! To by znamenalo F-22 s 22 AMRAAMy!) ši kombinaci dvou AMRAAMů a dvou bomb rodiny Mk.82.
A ještě jsem zapomněl na IRST integrované do trupu, které se tak přestěhovalo z upravené PPN.
Zde je obrázek "Silent Hornetu" vev vyšším rozlišení:
Obrázek
A ještě bomba: procházka okolo "prototypu" exportní verze SuperHornetu s šéfpilotem Boeingu - je tam vidět všechno! CFT, IRST, kontejner:
http://www.youtube.com/watch?v=lE3h8yIm ... r_embedded
To je fakt bomba. Díky za tip, krizaku; sám jsem to nesledoval a uteklo by mi to.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17772
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Další rána pro F-35?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Aby SuperHornet dokázal pohřbít F-35, pravděpodobně by musel dostat ono fungl nové křídlo a ještě znatelně zlepšit stealth - F-35 se počítá proti integrovaným systémům PVO - jako je S-400 + 9K331 + 2S6, na které prý SH není "dost stealth" (což bezesporu není; je ale otázka, zda F-35 ano, he he).

Ale Lockheedu to jistě nepomůže - zvláště, když se Boeing ožene svým oblíbeným připomenutím, že všechny SuperHornety vyvinul a dodal před časovým limitem a pod dohodnutou cenou.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17772
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

+ je to zavedený typ.

prostě Lockheed se bude muset co ohánět, aby se před Kongresem obhájil :)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Pro neangličtináře jsem z videa vytáhl novinky (a fotky) a přidal pár vlastních postřehů.

-IRST je integrované pod prostorem pro palubní kanon, kde bylo dost místa pro elektroniku přídavného systému (viz kapitola 4.0) a má malý aerodynamický odpor a je celkem stealth. Mimochodem, umístěním i funkcí nápadně připomíná obdobný systém na F-14, které se tato verze SuperHornetu značně blíží.
Obrázek

-MAWS nakonec možná bude i AN-AAR47, zmíněný v mé monografii: podle všeho byly aerodynamické problémy vyřešeny právě oním "domečkem":
Obrázek

-konformní palivové nádrže (CFT) jsou postaveny tak, že zvyšují vztlak a mají minimální aerodynamický odpor; podle propočtů se tedy Boeingu povedlo zvýšit nesené množství paliva, aniž by se aerodynamický odpor zvýšil. Každá z CFT pojme 680 kg paliva; dolet by se mohl zvednout až o 17%.
Obrázek

-stealth kontejner (Boeingem zvaný "interní zbraňová kóje, sic!) je nejen stealthy, ale má i menší aerodynamický odpor, takže opět zvyšuje dolet. Aim-120 (či bombičky SDB) jsou umístěny na otevíracích dveřích kontejneru; uvnitř kontejneru jsou pak dva univerzálnější závěsníky. Varianty výzbroje:
- 4*Aim-120
- 4*SDB
- 2*Aim-120 + 2*Mk.82
- Aim-120 + Mk.83
- Mk.84
Obrázek

-F-414EPE mají skutečně jen 20% tahu navíc, jak se píše v článku - nikoli 25% (což je dáno limity propustnosti; viz kap. 3.0). I tak ale výrazně zlepšují akceleraci, zvláště v transsonické oblasti, kde měl SH doposud problémy. Krom toho letoun protlačí do "výrazně vyšší maximálky".


SuperHornet v této exportní verzi (Boeingem zvané "International Roadmap") stále více připomíná F-14 v době její největší slávy. IRST, rychlost, která se té "Tomcatí" blíží, podstatně lepší manévrovatelnost oproti svému předchůdci, na svou dobu naprosto špičkový radar a palubní avionika - a k tomu navíc stealth.
Obrázek
Obrázek
Pokud si fanoušci F-14 libovali v urážení "Rhina" ("Hornet-bashing"), teď by se jim měla ústa poněkud zaklapnout, protože "International Roadmap" Tomcat předčí téměř ve všem - a už na něj nikde příliš neztrácí.
Pokud vezmete v potaz, že se jedná o naprosto skoukromou iniciativu Boeingu, který si společnost zaplatila sama ze svého (což je, mimochodem, další fascinující paralela - na vlastní náklady si McDonnel vyvinul i F-4, jehož přezdívku "Rhino" nese a jemuž se podobá svou kariérou i určením) - mám za to, že si za toto plně zaslouží vstup do "síně slávy".
McDonnel Douglas/Boeing prostě vytváří geniální, odolné a promyšlené "dříče" a dodává je včas a levně, kdežto Lockheed vytváří předražené technologické libůstky a po léta přežívá pouze díky pumpování financí ze strany vlády.
Starý pan Douglas by byl hrdý.

* * *

Vím, že jsem zjevně podjatý - ale Indům by muselo přeskočit, aby si koupili něco jiného :)
Odpovědět

Zpět na „Letadla“