Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

CAT píše:Smutná Krabice: Přijmi omluvu, nevim jak jsem si vyfabuloval 96 milionů, chyba na mé straně. Moje zdroje mluví o cca 68 milionech pro FY 2016, takže je otázka, jestli za ten rozdíl koupim onu avioniku + něco co vyváží výhody stealth a na to odpovědět neumím.
Domnívám se, že CAT vzal těch 96 mil. z mého příspěvku.
Ten se týkal dodávky SH pro australské letectvo
24 F-18 E/F za cca 2.300 milionů USD = cca 96 milionů USD za kus
Je potřeba si uvědomit, že i vojenská letadla se prodávají tržně - tj. na základě nabídky a poptávky.
Je tedy logické, že pro domácí letectvo (tj. letectvo státu, který je pro výrobce jako zákazník nejdůležitější, a který se většinou na vývoji podílel) je cena zcela jiná, než pro ostatní odběratele. Výrobce maximalizuje se zisk.
Prodej vojenské techniky není nákup v ALBERTU ... spíše připomíná arabský trh :)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

- Musíš rozlišovat dvě čísla: unit cost (ohledně té je JEDINÝ zvedřejněný údaj těch mých 62 mil dolarů, což zhruba odpovídá datům pro USN a tedy je to křížově ověřené) a PODÍL cena programu/počet letounů. Celková cena australského Super Hornetového obchodu však zahrnuje i CENU SERVISU A NÁHRADNÍCH DÍLŮ NA 10 LET (nejspíš stejně jako tabulka, kterou přikládáš na konci, to už jsem znova nerozpitvával) a potom by vycházela absurdně vysoká čísla blízká těm 90 mil. USD, jenže to SROVNÁVÁŠ HRUŠKY S JABLKY. Což mne ovšem nepřekvapuje, čeští novináři dělají stejnou chybu neustále.
Tak URF SH je ted nižší než URF F-35, je to i v Dánském reportu, jenže Dansko stejně jako Australie nedostanou SH za URF, ale APUC. Účtování LM a Boeingu je taky rozdílné, je taky rozdíl být FMS a nebo člen programu atd. Když říkám, že je F-35 levnější, tak beru celkovou cenu programu po 30 let pro zahraniční partnery programu. Většina z nich buď teď nenakupuje vůbec, nebo jen kosovky a začnou nakupovat ve velkém v FRP.

o rozdílech mezi PAUC, APUC a URF vím, nevím jak se to vztahuje k tomu prohlášení z aus. parlamentu, kde jasně porovnáva URF vs URF, navíc se vůbec neobtěžuješ udávat v jakém roce jsou ty ceny.. Takže k cenám v tom SAR reportu pro Australii se udává 2474 milionu usd (2007) to zhruba odpovídá těm 2,9 milionum australských dolarů (2007). http://www.adf-serials.com.au/3a44.htm Mimochodem kompletní cena za 24 F/A-18F po dobu 10 let byla v té době odhnuta na 6 miliard AUD.

Takže 24:2474 je 103 mil usd (2007) na jeden stroj včetně podpory, zbraní atd (takže logicky neodkazují v tom prohlášení tuto částku). Teď když to převeden do dolarů v roce 2016.... to děla 2880 mil usd/120 mil usd za kus (Dani měli 122 mil APUC u SH a přímo je tam uvedeno, že URF SH je menší jak F-35A, kdyby jsi chtěl zase naznačit něco co jsme neřekl). Najednou to nevypadá, že by to stanovisko v Aust. parlamentu bylo tak přestřelené. Navíc oni platí jiné ceny než USMC, jiné daně (v tom je taky velký rozdíl být partner v programu a FMS zákazník), změnil se kurz atd. P

Tady je delší užitečná stránka, kde jsou nějaké detaily k cenám + odkazy.
http://www.bga-aeroweb.com/Defense/F-18 ... t.html#top
Takže podle nich v 2013 usd je URF (pro US) F/A-18E/F Super Hornet $60.9 million, z toho 34,8 mil drak, 2x 4,4 mil za motory, 8,71 mil za avioniku.
V 2016 usd je cena (URF) EA-18G Growler 80,4 mil, z toho 46.21mil drak, 2x 5,36 mil motory, avionika 17,16mil a 6.35mil ostatní.
V 2016 usd je cena (URF) F-35A 109,88 mil usd, z toho 64,47mil drak, 13,6 mil motor, 16,74 mil avionika a 15,61 ostatní.
Jak se to změní když zachováme poměr(asi těžko, ale jen pro porovnání) a budeme počítat s URF bude cca 90mil. drak 51,5; motor 10,8; avionika 13,36; ostatní 12,4 mil usd.
Pak to che k SH přihodit i věci co má F-35 integrované, jako EFT, pody atd..

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Co se ceny pro USN týče, opět - 52 mil USD unit cost je konkrétní objektivní nezpochybnitelný fakt, za kolik USN kupovalo Super Hornety v poslední plně produkční sérii. Cena k roku 2017, kterou se oháníš ty, je výrazně zvýšená protože se jedná o DOHODNUTĚ EXTRÉMNĚ ZPOMALENOU a tedy cenově neefektivní DOPLŇKOVOU VÝROBU 24ks jako náhradu za extrémně olétané draky, tedy v principu něco jako LRIP, akorát že zde spíše "Low Rate Final Production". Směšovat dohromady tyto dvě je ze tvé strany opět směšování hrušek s jablky a jen dokazuje elementární neznalost toho, čím se snažíš argumentovat a fakt, že otrocky kopíruješ první co na tebe vypadne z vyhledávače aniž bys dále zkoumal kontext. Za pět.
Jasně ale o to přeci celou dobu jde, USN musí natahovat objednávky, aby vůbec udrželi výrobní linku v provozu a jestli rychle nepřijdou nějaké objednávky, tak končí. Ke konci výroby jde cena nahoru, stejně jak to bude u F-35, jak je to vidět v té tabulce s odhadem cen pro USAF. F-35 to má teď zase naopak, ceny jdou teď dolů.

Nikdy jsme netvrdil, že kdyby v alternativní realitě program JSF skončil a bylo by rozhodnuto udržet americkou 4 generaci ještě nějakou dobu naživu, tak by nebyli na pořízení levnější než F-35, to jestli by tomu pak bylo i u provozu, je něco jiného. (Stejně tak LM rád ukazuje výhody jako AESA radar vs block 50 F-16 a neporovnává to s posledními verzemi, stejně by vyhrál, ale nebylo by to tak efektivní.... Stejně tak s cenou, F35 je levnější, ale proti strojům kde končí výroba nebo se vyrábí po jednotkách... Boeing pak zas překrucuje data jak se to hodí jim jako např. porovnávat výrobu SH pro USN v rámci prodeje pro Kanadu s aktuálními cenami F-35, když Kanada stejně bude nakupovat až v FRP..).

Jenže žiješ v naší realitě kde F-35 je úspěšný program, kde letectva a námořnictva mají omezené zdroje, takže k těm vysněným modernizacím 4++ nedojde, nebo jen v omezeném rozsahu a pozdě na to aby drželi tempo s F-35.
A i když bych rád viděl Advanced SH, tak stejně rád bych viděl i Super Tomcat, nové A-6 a A-7.... atd.
Ohledně SLAP a SLEP kušuj, protože o nich nic nevíš a opět si pleteš hrušky s jablky a vyvozuješ z toho kraviny. SLAP je STATISTICKÝ, rozumíš, Shania, STATISTICKÝ systém vycházející z AGREGOVANÝCH DAT
Takže to co jsme napsal bylo : životnost SH je 6000h, SLEP (prodloužení životnosti) v 2010 stal 5-16 mil usd za 1000 extra hodin.
Takže nevím proč mluvíš o něčem, co jsem nenapsal, a nechceš mi snad říct, že SH vydrží sloužit stejnou dobu jako F-35 aniž by to neznamenalo náklady navíc? Mimochodem i v tom Dánském reportu, pokud by se počítalo se stejnou životností, více hodinami kvůli méně efektivním simulátorům atd, tak by pořád vyšla F-35 levněji a přitom být daleko efektivnější ve většině misí.

Ale je mi už jasný, že oba mluvíme celou dobu o něčem jiném, je to jasně vidět i o tom co píšeš o kanonu ve Vietnamu a jak se toho zoufale držíš, tak by mě to asi nemělo překvapovat.
Tak bych to zopakoval: kanon je u Fantomu +. ale pokud piloti nedostanou patřičný výcvik, tak to nestačí... USN s výcvikem a řadou dalších opatření řešící reálné problémy špatné poměry zvrátilo i bez kanonu, ale i oni by ho považovali za (velké) + a umeli by ho i používat...

Celý problém byl v něčem jiném než v absenci kanonu, jako např. (jeden případ z mnoha)v tom pokusit se uletět mig-21 a jejich raketám, které nedokázali trefit manévrující cíl (víc jak 2g)...

IAF je krásný případ ze stejného období, ti Fantomy nasadili správně a vedli si výborně i proti mnohem líp vycvičenému nepřitřeli než byli Vietnamci.



A navážet se do mých zdrojů. když půlka z tvých je buď PR. bulvar, nebo click bait novináři... Občas si říkám co asi tak chceš u F-35 dokázat. Od té doby co prosazuješ SH mi to není moc jasné. Nedává to smysl pro USN, tak ani pro zahraniční zákazníky.

-------------------------

Zpět k článku o RAM, postnul jsem jen část č.3, tady najdete i 1 a 2 (projekty před JSF) + pár obrázků

https://www.reddit.com/r/CredibleDefens ... rials_for/
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Smutná krabice »

Skeptik:
viz má odpověď Shaniovi. Boeing často prodává "balíky" právě "včetně kompletní podpory na 10 let v ceně", takže takto to počítat nemůžeš. Cena samotných strojů + příslušenství srovnatelného s ostatními obchody je těch 62 mil. dolarů.

Mimochodem, právě na kombinaci nižší ceny (té cena 1 SH = 1/3 ceny 1 F-35) a oněch "10-letých kontraktů na plnou podporu v ceně" naráží propagační videood jednoho ze subdodavatelů Boeingu:

> Hej Billy, co sis koupil za těch $10 od dědy?
> Tuhle krásku!
> Nový F-35 Strike Fighter se superpřilbou a elektronickým počítačem?
> A je neviditelná!
> Ale vždyť je právě tady
> <....> Co sis za svých $10 koupil ty?
> Tři nové Boeingácké Super Hornety s nejnovější avionikou a 10 lety plné servisní podpory od Boeingu
> No jo, ale tvoje letadlo není neviditelné



Na Shanii nereaguji, takže má poslední slovo :-)
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5864
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Polarfox »

Smutná krabice píše:Polarfox: ta tabulka dokazuje to, že kanony nebyly ve Vietnamu marginální ani irelevantní. Pointa mého tvrzení celou dobu byla a je, že v určité situaci byl kanon jediná věc, schopná sestřelit letoun protivníka, a to je prostě fakt (ve Vietnamu kvůli minimální vzdálenosti odjišťování PLŘS.) Oba víme, že neexistuje žádný způsob jak zjistit, jaké procento či procentuální zlepšení v leteckém boji kanon na Phantomech přinesl. Víme jen to, že bez kanonu byl Phantom bezmocný v manévrovém boji pod 1,5km a že u F-4E byl kanon přidat společně s opatřeními pro zlepšení manévrovatelnosti v BFM. Pro mne je to dostatečný komplex důkazů, pro tebe ne, tady se můžeme jen shodnout, že se neshodneme.
1) Kanóny sotva budou ve Vietnamu marginální a irelevantní, když řada letounů obou stran se spoléhala nebo musela spoléhat pouze/převážně na ně a řízené střely měly dosud do spolehlivosti a opravdové účinnosti daleko (a piloti daleko k tomu, aby je řádně používali). Ono když třeba F-105 nese jen kanón a pod křídly tuny bomb, tak není moc divu, že sestřelí MiG kanónem, eventuálně nesestřelí nic, protože nemá k dispozici žádnou/opravdu účinnou řízenou střelu. Případně že dojde k sestřelu letounu, který je taktéž odkázán jen na kanóny (MiG-17). Naopak námořní letouny, které mají v kanónech deficit, mohou obdržet výkonnější verze řízených střel, což se opět může projevit na výkonech/poměrech. Tohle je několik z 1000 proměnných, které musíš vzít v potaz, pokud se máš dobrat k nějakému alespoň trochu objektivnímu závěru (který nikdy není černobílý).

Ty se snažíš elegantně demagogicky spojit nespojitelné - neboli "kanóny ve Vietnamu nebyly marginální" (nehledě na okolnosti) = "kanón na F-4 byl zásadní" (nehledě na okolnosti) = "cokoli co nemá kanón, je předem odsouzeno k zániku" (nehledě na okolnosti).

2) Najednou neexistuje žádný způsob, jak to zjistit, ale přesto jsi tvrdil, že to byl nárůst v podstatě raketový a naprosto zásadní (opět nehledě na okolnosti a čísla).

3) Jak lze bez zasazení věcí do kontextu (a vývoje) aplikovat/projektovat striktně Vietnam směrem k dnešku? Každá válka se bojuje jinak, s jinou technikou, výcvikem, zkušenostmi, protivníky, stavem techniky a protiopatřeními. A pokdu se máme řídit konflikty minulými, tak co nejbližší našemu času ne? Už jen ta tvá tabulka - každý z těch konfliktů má jiný mix výše uvedených proměnných a po správném zavedení do kontextu vypovídá o jiných věcech, byť by šlo o stejný údaj. A to si ještě vezmi, že literatura a ofic populární historie je plná kravin...úžasnými manévrovatelnými Sea Harriery a AIM-9L na Falklandách počínaje a bůhvíčím konče. Správný kontext je dle mého vše. Takže spojovat nespojitelné napříč časem a prostorem, jako F-4 a F-35, je dle mého prostě blbost. Může se o tom diskutovat, proč by ne, ale pro učinění závěrů je třeba kontext. A to ještě nemluvím o tom, že i ta dávná východiska ala F-4 a kanón musí být správná a ne pokřivená.

Ani já netvrdím, že normální letoun by neměl mít kanón (už jen z toho důvodu, že je to přinejmenším absolutně blbuvzdorná univerzální a "last resort" zbraň), případně že BVR je modla (spíše naopak, zvláště s ohledem na dosavadní výsledky a náročnost na efektivní nasazení), ale stále je to velice komplexní záležitost a uchylovat se k účelové zkratkovitosti je prostě...zkratkovitost. Vždy záleží na celku - tj. stavu technologií, výcviku a schopnostech ty technologie řádně používat v rámci optimálních parametrů a taktice. Pokud je tam tato funkční synergie, tak je letoun schopen operovat i za absence méně závažného prvku, byť na úkor mírné degradace....a naopak při její nepřítomnosti tě nezachrání ani svěcená voda nebo třeba klingonské lasery.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Obrázek
K doplnění pár dalších čísel

Obrázek

Statistiky z CSBA reportu http://csbaonline.org/publications/2015 ... periority/
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Databaze sestřelů z ACIG.info
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Izrael nakoupí dalších 30 kusů F-35...

https://www.facebook.com/idfonline/vide ... 841134116/
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4122
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od niko »

Zda sa, ze so softwarom Block 3F u F 35B sa predsa len nieco pohyna do predu. Pri poslednych skuskach USMC na USS America hlasia jeho uspesne testy nad morom. Zda sa teda, ze nahradenie Blocku 3i nie je az tak v nedohladne ako sa mi zdalo pred par mesiacmi.

https://theaviationist.com/2016/11/29/f ... ons-focus/
Naposledy upravil(a) niko dne 30/11/2016, 22:12, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17831
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od skelet »

Niko prosím o český překlad, dle pravidel Palba.cz. Děkuji
ObrázekObrázekObrázek
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4122
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od niko »

Ospravedlnujem sa. Prispevok som opravil.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Rozhovor s piloty USMC účastnící se Proof of Concept na USS America (19.11.2016)
Není tam naprosto vše, kdo umí anglicky, číst u zdroje.
http://www.sldinfo.com/the-moment-pilot ... aordinary/

George “Sack” Rowell, Commanding Officer (CO) VMX-1 (Marine Operational Test & Evaluation Squadron). Předchozí zkušenosti: 18 let, cca 3000h na F/A-18 Hornet, CO VMFA(AW)-533
Col. Chad “Mo” Vaughn, CO of VMFA-211. Předchozí zkušenosti: 13 let na F/A-18A-D Hornet , F-16A-B Fighting Falcon/Viper a F/A-18 Super Hornet v NAS Fallon.
Col. Rich “BC” Rusnok, budoucí CO VMFA-121 (2017). Předchozí zkušenosti: 7 let na AV-8B Harrier II a další čas v F/A-18 Hornet.
Col. John “Guts” Price, budoucí CO VFMA-122 (2018). Předchozí zkušenost: 10 let a 1200 hodin na AV-8B Harrier II a 3 roky/400 hodin v F-35.

Když se podíváte na bojové schopnosti F-35, jaké dvě věci z F-35 dělají jasně lepší/horší zbraň než stroje s kterými jste dřív lítali?


Senzory, hlavně fuze dat a schopnost přežít.

Co nám můžete říct o integraci s AEGIS?

V září byl proveden úspěšný test integrace. F-35 přes MADL fungovala jako další senzor a AEGIS zničila úspěšné vzdušný cíl. Úspěšně myslím kov na kov, na významnou vzdálenost, řek bych že na víc jak takticky podstatnou vzdálenost. Byl to velmi impresivní zásah.
Můžete něco říct o připojení potřebného k takovému zaměření cíle?

BC: je to velmi snadné, funguje to stejně jako když zaměřujeme naše vlastní zbraně, akorát je informace předána dál.
Není tu v podstatě žádný rozdíl, vyžaduje to jen aby battle management určil kdo a čím bude na konkrétní cíl útočit.

Můžete popsat, co vám umožní F-35 v taktické oblasti, co 4th gen stoje ne?

Mo: schopnost vědět co se okolo vás děje a předat to pak všem ostatním platformám s kterými spolupracujete. A není to jen A2A (vzduch - vzduch), ale i A2G (vzduch – země). Přidej schopnost operovat v oblastech, kde jsme dřív operovat nemohli.

Látat (jak ovládání stroje, tak automatizace senzorů, inteface) s F-35 je extrémně snadné, takže se můžeme plně soustředit na taktickou úroveň.

Takže vaše mise jsou víc dynamické než v 4gen.?

Mo: F-16 a F/A-18 jsou velmi schopné stroje a velmi dobře plní swing/multirole mise.
Ale budou mít problém v A2/AD nebo IADS prostředí a tam budou operovat v dedikované formě.
My máme mnohem víc flexibility a můžeme měnit snadno naše úkoly a také to při tréninku děláme.
Např. zajišťujeme eskortu pro A2G stroje, přitom se oddělíme a provedeme např. A2G, SEAD, CAP nebo dynamické zaměřovaní cílů pro A2G stroje a pak všechny vyvedeme ven.

Mariňáci píší manuál pro F-35 CAS, co nám o této roli můžete říct?

Price: F-35 plní CAS dobře. Je to nový stroj a na některých schopnostech bychom rádi zapracovali, ale základní provedení CAS je “On Time, On Target.”
Unikátní schopnost je provádět CAS v přítomnosti velkého množství hrozeb, něco co bych se staršími stroji nemohl dělat.

Můžete nám dát příklad?

Tradičně (4gen) pokud jsme prováděli CAS a PVO středního dosahu bylo objeveno na bojišťi, s CAS jsme skončili. Okamžitě přejdeme na SEAD/DEAD.
S F-35 můžeme v CAs pokračovat díky svobodě pohybu (steath) a přehledu o hrozbě, jeho pozici a povaze.
Můžu informovat FAC o hrozbě, ale nebude to mít vliv na vykonání mise. Pokud se situace vyhrotí, mám organickou schopnost se s hrozbou vypořádat a vrátit se zpět na CAS. Dřív bych přivolal další stroje, Prowlery pro vypořádání se s touto hrozbou.

Mo: máme skvělou schopnost operovat za každého počasí. SAR mapy nám umožnuje vidět skrz počasí a umožnuje použít naše zbraně s velkým odstupem.
Schopnost nasadit naše zbraně s velkou přesností skrz počasí je impresivní.

Jaké je to používat REB v F-35? Je to něco o čem musíte rozhodnout, nebo je to automatické?

Mo: aniž bych zacházel do technických detailů, je to pro nas velmi, velmi snadné.
Zvolíme, zda použít elektronický útok a stroj se o to postará.

V osobní úrovni, s přechodem z jiného stroje na F-35, měli jste aha moment o který by jste se s námi mohli podělit?

Guts: můj první ha moment je na první pohled jednoduchý věc.
Prováděl jsem svůj seznamovací let poblíž MCAS Yuma. Vracel jsem se k letišti a v podstatě jsem jen stočil nos směrem k Yumě.
Okamžitě mi stroj poskytl informace o veškerém provozu ve vzdušném prostoru. Když jsem mluvil s dispečerem, říkali mi o dopravě, o které jsem už věděl.
Viděl jsem i stroje, o které ATC ještě neviděli. A myslel jsem si: ty vole! Vracím se z pouhého seznamovacího letu a můj stroj mi už ukazuje vše co budu potřebovat o prostředí do kterého letím.
A nemusel jsem nic udělat, abych měl tento stupeň situačního povědomí. Mohl jsem hned dělat rozhodnutí v jaké výšce letět, jestli zahnou doprava/do leva, zrychlit/zpomalit.

Další věc bylo první vertikální přistání. CLAW (Control Law Computations) stoje byl k neuvěření a vždycky tuto historku vyprávím. Miloval jsem lítání s AV-8B Harrier II, ale při vertikálním přistání s ním byla spousta práce. Ale když jsme poprvé vysel s F-35B, stroj byl stabilnější než bych kdy mohl být s AV-8 a nemusel jsme vůbec nic udělat. Když se vrátím zpět k nízkému pracovnímu zatížení, měl jsem čas rozhlížet se okolo a sledovat co se děje na přistávací ploše a okolo stroje.

BC: prováděl jsem nálet a RED Air se ke mně blížil. V F-35 máš gods eye pohled na celý svět. Je to něco jako sledovat briefing v reálném čase.
Bližil jsme se k simulovanému shozu zbraní a RED Air letěl jiným směrem.
Měl jsem dost dobrý situační přehled na to vyhodnotit, jestli RED Air bude znamenat pro mě hrozbu v okamžiku kdy budu odhazovat zbraně. Ve stejnou dobu jsem si před zaměřil hrozbu a hned jak jsem odhodil A2G zbraně, přepnul jsme na A2A a sestřelil RED Air.

Tohle je obtížné v 4gen, kde je příliš mnoho manipulace se systémy v kokpitu. Přitom ještě ovládat stroj, interpretovat hrozby, které jsou velmi často nejasné a jen směrové.
V F-35 vím kde hrozby jsou, co jsou zač a podle toho provádět rozhodnutí. Vím jestli tam nepřítel je a podle toho se rozhodnout, jestli pokračovat, nebo z prostoru vypadnout.

Mo: vedl jsem čtyřčlennou formaci F-35 při uderu proti 4gen F-16 a F/A-18.
Probojovali jsme se dovnitř, zmapovali cíl, našli cíl, odhodili JDAMy a otočili jsme se a probojovali cestu zpět.
Všechny cíle byli zasaženy, nikdo nebyl objeven, všichni protivníci byli mrtví. Říkal jsem si, že tohle nám vyšlo velmi, velmi, velmi dobře.
Nikdy nás nedetekoval a nikdo neměl tušení, že tam jsme.

Druhý případ byl minulý čtvrtek. Strávil jsem hodně času přistáváním na CVN na dlouhých turnusech.
Posledních 18 sekund přistání na CVN bylo hodně intenzivních. Posledních 18 sekund vertikálního přistání na mnohem menších LHD byl mnohem větší relax.

S F-35C je to podobně snadné na CVN.
Vertikální přistání (moje první) na pohybující se a mnohem menší lodi než na které jsem kdy přistával. S méně stresem než na co jsem byl zvyklí, tak to bylo užasne.

Sack: muj první let v Edwards AFB 16. ledna. Vlezl jsem do kokpitu a nastartoval. Byl jsem pořád na na zemi, a ve vzduchu zjevně byli další F-35 – myslím, že USAF. Předtím jsem o nich netušil. Měl jsem letět sám a seznámit se se strojem.
Hned po spuštění displejů jsem viděl sledovací soubory a měl přehled o tom, co ostatní dělají (SA) ve vzdušném prostoru. I to jsem ještě nedostal ani povolení ke startu.
Ani jsem nevěděl, odkud ty data přišli. Stroj nastartoval všechny systémy za mě a SA tam prostě bylo.

Druhý moment byl, když jsem se vrátil. V Hornetu jsem musel zaparkovat a metodicky po vypínat všechny systémy, jinak mohlo dojit k jejich poškození. V F-35 zaparkuji, udělám pár věcí a pak prostě vypnu motor a stroj pak vše dokončí za vás. Zní to jednoduše, ale je to obrovský pokrok.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Na základnu Nevatim přilétly první dvě F-35...

http://zpravy.idnes.cz/f-35-izrael-adir ... ranicni_jw
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Aaron Goldstein píše:Na základnu Nevatim přilétly první dvě F-35...

http://zpravy.idnes.cz/f-35-izrael-adir ... ranicni_jw
+ spousta fotek zde

https://www.flickr.com/photos/israelair ... 7692929816
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
------------

Fotky a videa z DT III na USS america

https://youtu.be/ywLSGjALrmM

https://www.flickr.com/photos/lockheedm ... 643509921/

Pilot se kouka skrz stroj při přistání:

Obrázek
zoom:
Obrázek

Test zajištění stoje při náklonu lodi.

Obrázek
Naposledy upravil(a) cover72 dne 20/12/2016, 13:34, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Velké obrázky výhradně do tagu OBR!
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Rozhovor s Lt. Gen. Chrisem Bogdanem

https://www.youtube.com/watch?v=0VO0fdT56h4

Část rozhovoru níže, hlavně k ceně, s tím tedy souvisí nárůst produkce.

Nárůst produkce – skoro trojnásobná produkce v příštích pár letech.
2016: 53 (lrip 8)
2017: +60 (lrip 9)
2018: cca 100 (lrip 10)
2019: 120 (lrip 11)

Cena: od roku 2012 máme cíl mít cenu F-35A okolo 85mil usd v roce 2019 – což zahrnuje stroj, motor, všechny poplatky související s výrobou. Tohle je ale pouze první náš cíl, věříme, že až rozjedeme výrobu naplno, což je 170 strojů ročně, dostaneme se pod 85 mil uds někam k 70 mil. Chceme mít 5 gen letadlo za 4gen ceny v oblasti pořizovacích nákladů. V polovině dvacátých let už neočekáváme radikální snižovaní ceny jako dnes, ale přesto doufáme, že se nám podaří tlačit cenu dále níž, pod těch 85mil.

Co se týká provozních a udržovacích nákladů. Od roku 2011, když jsme začali přesně měřit, co stojí provoz a údržba tohoto stroje, snížili jsme tyto náklady o 9% a myslíme, že je můžeme snížit o dalších 20%
Náš cíl je snížit provozní náklady o 30% k tomu kde byli v roce 2012. Co to dnes znamená ve skutečných číslech. Jedna z hodnot co používáme je cena jedné letové hodiny.
Dnes je předpokládána cena pro příštích pár let u F-35A okolo 30000 usd, pro srovnání, F-16 block 50 stojí mezi 25-26 000 usd.
Myslíme si, že je tu prostor pro další 15-20% snížení nákladů v příštích 5-10 letech, až odladíme ALIS a postupy údržby a budeme mít rozjetý globální logistiku, takže dokážeme opravovat díly rychleji, levněji a snadněji.

Takže doopravdy věříme, že se dokážeme dostat k těm 30%, což je ještě 20% k těm 10% co už máme dnes.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od cover72 »

Jestli Shania ještě jednou poruší pravidla tím, že odešle příspěvek, ve kterém bude mít gigantické fotky v tagu IMG namísto OBR, dostane ban. Tohle je fakt zvrácené.
Jestli tobě nepřijde hloupé takto extrémně roztahovat Palbu ostatním uživatelům, mělo by.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4122
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od niko »

Zaujimavostou je, ze prvou zahranicnou krajinou prevadzkujucou F 35 sa stalo Taliansko. Zatial co bola izraelska a holanska dodavka celkom slusne marketingovo spracovana, Taliani celu vec skor drzia mimo media.

https://theaviationist.com/2016/12/15/i ... f-the-u-s/
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

cover72 píše:Jestli Shania ještě jednou poruší pravidla tím, že odešle příspěvek, ve kterém bude mít gigantické fotky v tagu IMG namísto OBR, dostane ban. Tohle je fakt zvrácené.
Jestli tobě nepřijde hloupé takto extrémně roztahovat Palbu ostatním uživatelům, mělo by.
Sorry, ale stačí to napsat slušně, rozhodně jsem to neuděl schválně... takže moc děkuji za opravu a postup jak to příště udělat správně. Ale pokud mě moje přítomnost tady tak stve, tak mi ten ban klidně dej...

----------------------------

Parádní záběry a náhled na dánskou účast v programu.

Mike
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 105
Registrován: 2/1/2010, 07:40

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Mike »

Mám tomu rozumět tak, že dánové zkoušejí již vyzkoušené, nebo se přímo podílejí na testování F-35? Měl jsem zato, že zkoušky na vysokých úhlech prováděli piloti přímo od Lockheedu.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Mike píše:Mám tomu rozumět tak, že dánové zkoušejí již vyzkoušené, nebo se přímo podílejí na testování F-35? Měl jsem zato, že zkoušky na vysokých úhlech prováděli piloti přímo od Lockheedu.
To druhé, podíleli se na testech od začátku. Dáni tam měli tam doprovodnou dvoumístnou F-16. A nejde jen o testy na vysokých úhlech náběhu, ale podíleli se přímo na všech testech.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17831
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od skelet »

námořní verze F-35C má problémy s podvozkem, který je zralý na rekonstrukci. Námořní piloti považují vibrace podvozku během katapultování za vážný problém. Šéf programu Bogdan tvrdí, že problém je jen u malých vzletových hmotností. Jinak je to v poho.. Don't Worry Be Happy
http://alert5.com/2017/01/13/bogdan-say ... t-serious/
ObrázekObrázekObrázek
Mike
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 105
Registrován: 2/1/2010, 07:40

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Mike »

Ve druhé polovině ledna se piloti Lightningů II účastnili cvičení RED FLAG, kde se potvrdila správnost koncepce bojových letounů páté generace.
V "boji" proti početnému nepříteli, který využíval také nejmodernější prostředky radioelektronického boje, dosáhli piloti F-35 poměru vítězství 15:1.
Lt. Col. George Watkins, velitel 34. Stíhací letky k tomu poznamenal: "Pokud bychom neutrpěli alespoň nějaké ztráty, nebylo by to dost náročné, museli bychom se vrátit a udělat to jinak..."
Zpráva
video
Odpovědět

Zpět na „Letadla“