Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Rase »

Osobně si myslím, že Turecko vlastně ani nemá finance na nákup takto velkého počtu F-35, tak tohle může být i způsob, jak se z nákupu vyvlíknout a ještě být za hrdinu, případně něco vytřískat na pokutě za nedodání. Modernizace F-16 v Řeckém stylu by pro ně byla nejlepší, možná i nákup ojetých F-16 a rovněž jejich modernizace ve stylu blízkém Viperu. Pochybuji ale, že by Erdogan najednou stáhl ocas a pokud by mu opravdu neprodali F-35, tak že bude vůbec řešit F-16. Spíš by to jen tak vyšumělo a pro stávající F-16 by se nakupovalo jen to nejnutnější
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od niko »

kenavf: Posielam link na com vsetkom Turecky priemysel v ramci F-35 spolupracuje.

https://www.f35.com/global/participatio ... ticipation
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

SpudmanWP přišel s tímto porovnáním CPFH (cena za letovou hodinu)

Reimbursable CPFH (RCPFH)
USAF 2018:
F-35A - 17,2k
F-16C - 7,6k
F-22- 35,2k
F-15E - 16,6k *tolik asi k výrazně levnějšímu provozu u F-15X
F-15C - 20,7k
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
RCPFH u F-35 postupně klesá.

Tady je vidět z čeho se skládá. Což je normální u nového stroje. Uvidíme kam to až klesne.
RCPFH je hnědá
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Pro srovnání CPFH ze SAR reportu 29,8k pro F-35A a 25,4k pro F-16C/D je myslím ta modrá (s tím že indirect cost je 0).
x (Vlastní).png
Zdroj: https://comptroller.defense.gov/Financi ... rates2018/
Fixed Wing and Helicopter Reimbursement Rates (Tabs B and C)
Každý rok je to trochu jinak pojmenované.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od KOLT »

To ten Gripen s 6 k$ není o tolik levnější než F-16 :-? :twisted:
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od kenavf »

Nebolo u Gripenu kedysi spomínaných 4000USD/hod?
A "nové" kalkulácie,kde sa Gripen vyrovnal s F-16 sa zrazu objavili až teraz ako sa to začalo riešiť na Slovensku. Zrazu sa objavili kalkulácie pre celý životný cyklus, kde sa to rovnalo.
Pritom mňa napadá taká analogia, ak na jednom aute budú stáť brzdové dostičky 100Euro a na druhom(principiálne a konštrukčne obdobnom) budú stáť brzdové dostičky 200Euro , aká je pravdepodobnosť že to druhé auto vás bude vo výsledku stáť menej? Myslím že tá pravdepodobnosť je nulová. Alebo veríte že odjazdenie 500000km na Mercedse vás bude stáť menej ako 500000 na Škode Octávia?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Díky. Velmi zajímavé grafy i odkaz.
Přiznám se, že trochu tápu, jak to interpretovat.
Jedno je jasné, informace o "laciném provozu" F-35A se evidentně neprokázala. Pokud beru, že F-35A je ekvivalentem F-16 C/D (byť samozřejmě výkonnějším), pak provozními náklady F-16 C/D dvojnásobně přesahuje.
Divné jsou ale ty výkyvy u nových typů, které jsou v provozu pár let --- F-22A a F-35A --- oproti "starým" typům F-15/16/18 atd.

Tak jsem se podíval do toho přiloženého odkazu, jak se RCPFH vyvíjel u F-22A od dosažení Initial Operational Capability (rok 2005).
Za rok 2006 bohužel údaje chybí, ale v roce 2007 byl RCPFH cca 23.000 USD.
Za rok 2008 údaje opět chybí (dokument není úplný), ale v roce 2009 RCPFH "spadla" na naprosto podivných 6.000 USD ???
V roce 2010 byla RCPFH 16.000 USD a od té doby zase rostla až na 22.000 USD v roce 2013. Na této hodnotě se držela i v letech 2014 a 2015.
V roce 2016 se "něco stalo" a RCPFH prudce vyskočila na 35.000 USD, kde se drží do dnes.
Po 10-ti letech provozu tedy došlo k prudkému nárůstu RCPFH. Proč? Pravidelná údržba / výměna některých dílů / systémů ?

Vývoj u F-22A tedy byl … nejprve nárůst s kulminací rok/dva po IOC na nejméně 23.000 USD a pak postupné snižování až na 16.000 USD 5 let po IOC (ten podivný výkyv v roce 2009 neberu v potaz). Od té doby opět nárůst s prudkým navýšením na 35.000 USD 10 let po IOC.

Pokud tedy v tom je nějaká závislost (spojená se zaváděním nového typu a třeba i sadami náhradních dílů jednorázově dodanými při procurementu, nebo nějakou formou záručního servisu, což snižuje RCPFH) pak by stejnou křivkou měla nejspíš procházet i F-35A.

První léta provozu tomu víceméně odpovídají.
IOC v roce 2015 s RCPFH cca 14.000 USD. Následně kulminace na 28.500 USD rok na to (odpovídá to roku 2007 u F-22A) a následným postupným poklesem v letech 2017 a 2018, zatím na 17.200 USD (opět to odpovídá F-22A v letech 2008 až 2010, která z 23.000 USD "spadla" až na 16.000 USD).
Pokud tam nějaká závislost v ceně RCPFH a doby provozu letadla je, pak by RCPFH u F-35A měla ještě v příštím roce klesnout, a pak by se měl ten trend otočit a RCPFH pro F-35A začít opět narůstat až na tu hodnotu z druhého roku po IOC tj. na cca 28.000 USD. Na té by se měla nějakou dobu držet a v roce 2025/26 prudce vyskočit na nějakých 32.000 až 34.000 USD (opět jako u F-22 v roce 2016 tj. 10 let po IOC).

Ale chápu, že je to jen aproximace vývoje RCPFH u F-22.
Je možné, že tam žádný důvod pro opětovné zvýšení RCPFH jako u F-22 nebude.Jen mi připadalo divné, proč je u starých F-15 / F-16 / F-18 / A-10 RCPFH více méně konstantní, a proč u nových F-22 a F-35 tak "skáče" (u F-22 min. prvních 10 let po IOC)
Sám jsem moc zvědav.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od niko »

Ono je celkovo hlupost porovnavat celu letovej hodiny F-16 v americkom letectve a cenu letovej hodiny Gripenu v svedskom letectve. Porovname hrusky s jablkami. Priklad: Lufthansa a Wiz Air maju rovnake lietadla A320, rovnaky pocet letoveho personalu a stroje absolvuju rovnake prehliadky, piloti rovnaky vycvik atd. ... a Wiz Air ma predsa lacnejsiu letovu hodinu ako lufthansa. A nie, nie je to len tym, ze podavaju horsie chlebicky. Proste kazdy ma taku drahu letovku, aku si ju urobi. USA to s F-35 zobrali od podlahy a vizera to tak, ze s cenou letovej hodiny idu spravnym smerom.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

KOLT píše:To ten Gripen s 6 k$ není o tolik levnější než F-16 :-? :twisted:
Ne 6.000 USD
Udává se 4.700 USD :-? :twisted:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od arten »

Skeptik píše:
KOLT píše:To ten Gripen s 6 k$ není o tolik levnější než F-16 :-? :twisted:
Ne 6.000 USD
Udává se 4.700 USD :-? :twisted:
A to je tiež RCPFH?
Ináč ČR platí len palivo a náklady na pilotov, zbytok je všetko v leasingu? Koľko sú náklady AČR je niekde zverejnené?
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Dle toho vyjádření SAABu, že kterého jsem to vytáhl ANO.
A mělo by to být pro nálet 250 h ročně.

Na to co platí ČR bych se ti musel zeptat, ale mám pocit že jen čisté provozní náklady, tedy to co jsi napsal + běžnou údržbu a při ní spotřebovaný materiál (spotřební) provozní kapaliny apod.
A pokud se pletu, tak mne tady určitě někdo utře. :razz:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Se prosím zeptej, jestli máš koho. Taky pozor na to v jakým roce ty dolary jsou. Obecně se provoz pohybuje po křivce U, na začátku a konci jsou vyšší, uprostřed nižší.

U F-35 to bude ještě klesat, ale v RCPFH se to F-16 nikdy nevyrovná, ale důležitější je ta kompletní cena za letovou hodinu a hlavně roční provoz za stroj. Přece jen se tu plánují rozdílné nálety.

Další věc je, kolik např. ušetří ISR a další podpůrné schopnosti F-35 na tom, že nebude třeba nasadit jiné stroje/zařízení. Na kolik vyjde menší závislost na tankerech (hlavně s novými motory), příslušenství jako jsou pody atd. Větší nosnost munice atd...

např. pro USAF tam bude úspora obrovská, otázka je jestli to tak vidí státy co potřebují dělat airpolicing a ostatní nemá prioritu.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Znám pár lidí, co by to mohli vědět ... tedy pokud to někdo vůbec takto sleduje (viz výpočet letové hodiny vrtulníků LS PČR :lol:)

Co se ceny letové hodiny F-35, uváděl jsem to výše. Pokud lze předpokládat stejný vývoj jako u F-22, pak ještě v příštím roce by měla poklesnou, a pak zase začít růst, přičemž ke skokovému nárůstu by mělo dojít kolem let 2024/25.
Na hodnotu F-16 se nedostane určitě, na hodnotě F-15 se s největší pravděpodobností neudrží.
Nejpravděpodobnější bude hodnota někde kolem (spíše nad) 30.000 USD, tedy lehce pod F-22.

Jestli to přinese nějaké úspory jinde v systému neumím posoudit. Spíše se domnívám, že ne, nebo ne významné.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Skeptik píše:Znám pár lidí, co by to mohli vědět ... tedy pokud to někdo vůbec takto sleduje (viz výpočet letové hodiny vrtulníků LS PČR :lol:)

Co se ceny letové hodiny F-35, uváděl jsem to výše. Pokud lze předpokládat stejný vývoj jako u F-22, pak ještě v příštím roce by měla poklesnou, a pak zase začít růst, přičemž ke skokovému nárůstu by mělo dojít kolem let 2024/25.
Na hodnotu F-16 se nedostane určitě, na hodnotě F-15 se s největší pravděpodobností neudrží.
Nejpravděpodobnější bude hodnota někde kolem (spíše nad) 30.000 USD, tedy lehce pod F-22.

Jestli to přinese nějaké úspory jinde v systému neumím posoudit. Spíše se domnívám, že ne, nebo ne významné.
spis jsou jeste na zacatku, dle vyjadreni to chteji min o 30% snizit a rek bych, ze na dno se nedostanou k 2025. jakmile bude funkcni globalni zasobovani, plne funkcni alis, vychytane poruchovejsi komponenty, vychytane procedury... nejak vyrazne to poroste az ke konci zivotnosti... samozdrejme se musi pocitat s inflaci a zvysovanim ceny paliva.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Chtít je jedna věc, dokázat to je věc zcela jiná.
Nebo snad myslíš že u Raptoru tu cenu letové hodiny nechtěli snížit? Že ji naopak v roce 2010 (cca 5 let po uvedení do služby) začali z těch 16.000 USD uměle zvyšovat až na 23.000 USD v roce 2013, a následně ji v roce 2016 (cca 10 let po uvedení do služby) skokově zvýšili na těch stávajících 35.000 USD ?

Nebo je tam nějaká závislost spojená s technickým opotřebením, spotřebováním první várky náhradních dílů dodaných v rámci procurementu, či vypršením záruky od výrobce ... či něčím jiným, co mne teď nenapadlo?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Skeptik píše:Chtít je jedna věc, dokázat to je věc zcela jiná.
Nebo snad myslíš že u Raptoru tu cenu letové hodiny nechtěli snížit? Že ji naopak v roce 2010 (cca 5 let po uvedení do služby) začali z těch 16.000 USD uměle zvyšovat až na 23.000 USD v roce 2013, a následně ji v roce 2016 (cca 10 let po uvedení do služby) skokově zvýšili na těch stávajících 35.000 USD ?

Nebo je tam nějaká závislost spojená s technickým opotřebením, spotřebováním první várky náhradních dílů dodaných v rámci procurementu, či vypršením záruky od výrobce ... či něčím jiným, co mne teď nenapadlo?
Spíš nehledej spojitost s vývojem F-35 a F-22. Jsou to rozdílné stroje, s jinými nároky na údržbu. Je tu obrovský rozdil v technologiích, počtu strojů, peněz co bylo nalito do zefektivnění výroby a zlevnění výroby, stejné to bude s údržbou, tohle se teprve teď rozjíždí a je na to velký tlak od všech provozovatelů. Mimo ALIS tu máš pak další věci jako 3D tisk náhradních dílů atd. Další věc je, že tu bude taky rozdíl mezi staršími stroji a nově vyrobenými, rozdíl je vidět na dostupnosti, takže se to nejspíš projeví i na ceně údržby. Tohle se taky srovná, až se dokončí modernizace na block 3F
1. (Vlastní).png
U F-35 není žádný problém s udržbou strojů, zvládají udržovat vysoké operační tempo i s min podporou mimo velká letiště a u F-35B z FOB. Problém je s nedostatkem náhradních dílů, což se časem srovná,

Ten nárůst v 2016 jak u F-22, tak F-35 může být z důvodů, že přesunuli položku z jedné kategorie do druhé, která se týkala něčeho co mají jen tyto dva stroje, např. stealth. Celková CPFH se ale nezměnila a u F-35 zůstavá několik let v SAR reportu lehce od 30k usd.
Tady je pak zase něco k údržbě:
https://www.hill.af.mil/News/Article-Di ... m-matures/

----



https://theaviationist.com/2018/08/09/w ... ra-nevada/
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Zpátky dva roky k diskuzi se smutnou krabici:) http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=341 ... =1260#wrap

O tom jak F-35 generuje příliš malé vortexy.

Tady jsou označené generátory vírů
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
A tady je to krásně vidět všechny v praxi:
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
+ je tam krásně vidět jak výškovky poskytují vztlak i při ostrém zatáčení.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od niko »

Lockheed Martin po dokonceni stres testov F-35 predpoklada predlzenie technickeho zivota lietadla. Sucasna technicka zivotnost je 8000 letovych hodin.

https://www.flightglobal.com/news/artic ... ic-451964/

Obrázek
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od niko »

F-35 B uskutocnila prvy bojovy let. Bombardovala ciele Talibanu v Afganistane.

https://edition.cnn.com/2018/09/27/poli ... index.html
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

První havarie F-35B, pilot se katapultoval. Beaufort - Jižní Karolina.

https://www.marinecorpstimes.com/news/y ... -beaufort/
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od kenavf »

Shania píše:První havarie F-35B, pilot se katapultoval. Beaufort - Jižní Karolina.

https://www.marinecorpstimes.com/news/y ... -beaufort/
.
.
Sometimes the ALIS projects delivery of expected spare parts as far as two years out
Dodacia lehota náhradných dielov niekedy aj dva roky?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letadla“