F/A-18 Hornet, F/A-18E Super Hornet

Letouny všech typů a použití
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

F/A-18 Hornet, F/A-18E Super Hornet

Příspěvek od Haness »

F-18 je jedním z klíčových a hlavních stíhacích letadel US army plní několik úloh u mnoha letek s rozdílným určením. Hornet má mnoho určení: letoun pro vybojování vzdušné nadvlády
stíhací bombardér – bitevník
wild weasel – letoun pro boj s PVO
foto-průzkumný letoun
naváděcí letoun


Už když byl Hornet jen na rýsovacím prkně počítalo se s ním jako s novým nástupcem tehdy stárnoucích strojů. F-18 znamenala nové světlo. Měl nahradit typy jako Vought A-7 Corsair II a později taky A-6 Intruder.

Po jeho příchodu začal být zkoušen a hned také používán jako stíhací bombardér a to i pro noční útoky za pomocí laserem naváděných pum LGB. Tyto zbraně však nosí jen velice vyjímečně páteří výzbroje Hornetu jako stíhacího bombardéru se staly různé řízené střely proti všem pozemním cílům,naváděné pumy a to i naváděné televizí Walleye a Walleye II, a jako vždy taky celá řada zbraní bez navádění jako jsou konvenční – nenaváděné pumy a neřízené rakety v raketových blocích. A jako vždy rychlopalný rotační kanon M61A1 Vulcan ráže 20 mm který je instalován ve špičce – tato zbraň se plně osvědčila ve válce v Iráku kde jí byly ničeny pozemní opevněná stanoviště a cíle jako automobily. Mezi AG výzbroj Hornetu patří rakety jako AGM-65 Maverick,HARM,nová AGM-84 SLAM která má údajně ve výzbroji F-18 nahradit dosud používanou proti-lodní střelu Harpoon – ta byla upravena pro použití na letadlech.
S pumové výzbroje to jsou naváděné pumy jako AGM-62 Walleye,ER/DL Walleye II,laserové GBU-12 Paveway a nově i Paveway II,dále pak třeba BLU-109 JDAM,a neznámá AGM-154 JSOW ta je ale takřka nepoužívaná. Neřízené pumy jako Mk.83,Mk.82 Snakeye a celá řada dalších neřízených pum.

Další role Hornetu je jako stíhačky. Pro tento úkol je používán v mnoha zemích a i v americké armádě. Pro tyto se F-18 naplno hodí vzhledem ke své skvělé obratnosti a možností zbraní. Základem AA zbraní jsou střely AIM-9 Sidewinder na konci křídel – na odpalovacích lištách, dalšími zbraněmi jsou střely středního dosahu AIM-7 Sparrow, nově se pro Hornet našla nová střela dalekého dosahu a to AIM-120 AMRAAM. Tohle jsou páteřní protiletecké střely na Hornetu byly zkoušeny i střely jiného dosahu a typu zaměření,ale ty nejsou používány.

Hornet je také používán pro speciální účely a to je třeba Wild Weasel. Pro tyto účely se používá vylepšená verze F-18D – ta je dvoumístná vzhledem k řadě přístrojů umožňující tohle zdokonalené využití. Pro mise WW je Hornet vybaven řadou podpůrných přístrojů které umožňují F-18 při tomto nasazení lépe vyhledávat, označovat a tedy potom i ničit protivníkovy radary a PV obranné systémy a také (a to hlavně( pomáhá Hornetu se při zaměření lépe ukrýt a uniknout na něj zaměřené střele. Na F-18D upravené pro WW je také více výmetnic kalmných dipólových cílů které jsou také silnější = větší.Dále jsou zde instalovány světlice.

Z těch systémů na palubě F-18D WW by se měly vyjmenovat třeba přístroje jako třeba základní pouzdro FLIR které je i v „normálních“ strojích které umožňuje Hornetu létat za velmi stížených podmínek a to jak za velice špatného počasí tak v noci a všechno dohromadyJ a také a to je jeho hlavní funkce umožňuje v těchto podmínkách zaměřovat nepřátelské cíle pro vlastní zbraně, nebo je jen označit pro jiná letadla nebo pozemní jednotky. Dále jsou zde pouzdra pro lokalizaci cílů a jejich zaměření pro další zničení AN/AAS-38A.Dále pak systém který se navazuje s FLIRem a je systém AN/AAR-50 který umožňuje pilotovy snímat terén a ten přenášet na TV obrazovku.Dále ještě třeba laserový označovač cílů a dálkoměr v jednom AAS-38B,výstražný radarový systém AL-50/67,systém pro elektronická klamná opatření ALQ-126B a potom ještě ty výmetnice které jsou združeny v systém ALE-39/47 tato věc umožňuje při příletu střely automaticky vypouštět klamné cíle bez přičinění pilota podle údajů z výstražných radarů o střele a tím je efektivita klamných cílů velice vysoká.

Verze F-18D se používá také jako neupravená a to pro cvičné účely,pozorovací letoun a občas i jako foto-průzkumný letoun a tyto všechny funkce vzhledem k tomu že tato verze je dvoumístná.

Plánuje se a už je i částečně zapojována nová verze a tou je F-18 E která se má dělit ve 2.Tohle je docela nepochopitelné pže letoun celkově je naprosto stejný jen se změní pohonné jednotky a to u jednoho na motory bez přídavného spalování!!(což je docela divné).No nicméně ta „druhá“ už bude mít/má motory s přídavným spalováním a může dosáhnout i rychlosti kolem Mach 2!
Tato verze je někdy označována za Super Hornet – spíš častěji :)

SH je o něco větší než stávající verze a to jde vidět např.na rozpětí které je větší.Na větším křídle je ještě další závěsník a tudíž má F-18 E k dispozici prostor 6-ti závěsníků pro upevnění řady zbraní a to i těch plánovaných/nových.
Dalším vylepšením na SH je jeho pokrytí částečně pohlcujícími plochami radarového záření RAM. Jsou zde nové systémy jako pokročilé rušiče ASPJ a ALQ-165 a také třeba ALE-50 a ALE-52 pro obranu před nepřátelskými střelami – tento systém je zkoordinován společně s výmetnicemi klamných cílů.
Nejlepším je údajně však dotykový,barevný displej HDD.

O SH se říká že je to stroj 21. století,určitě je to pravda a tento stroj také spadá do skupiny High-tech strojů jako je např.F-14D Hornet,F-22 Raptor,ale taky i naše stíhačky JAS-39 Gripen!

Pro další účely se používají částečně vylepšené Hornety C a to u NASA která na nich zkouší např. přetížení nebo na upraveném řízení podobném v raketoplánu jsou piloti učeni základům ovládání.

Hornet se zapojil do několika válek a ozbrojených akcí. Válka v Perském zálivu,v Afghánistánu,Bosně a nově také ve válce v Iráku. Taktika zapojení Hornetu do akcí je hlavně z letadlových lodí kde tvoří většinu „zásob“ letadel vzhledem k řadě jeho použití.Z letadlových lodí létají na útoky v kombinovaných svazech kde mají svou roli hlavně jako stíhací bombardéry a letadla pro umlčování PVO protivníka,částečně taky jako stíhací krytí ve svazu,tento úkol však nadále přebírá F-14 Tomcat.

Technické údaje: F/A-18 C/D Hornet

Motory: 2x F404-GE-400 = proudové s přídavným spalováním,tah 71,20 kN
Max. rychlost: 1 915 km/h ve v. 12 190 m
Dostup: 15 240 m
Dosah: 1 060 km

Rozměry:

rozpětí: 11,43 m
délka: 17,07 m
výška: 4,66 m
-------------------------------------------------------------------------------------
A pro srovnání napíšu ještě technické údaje Super Hornetu,aby byly vidět změny.

Technické údaje: F/A-18E Super Hornet

Motory: 2x F414-GE-400 = turbodmychadlové s přídavným spalováním,tah 97,86 kN
Max.rychlost: 1 920 km/h,ale v menší výšce – 6 090 metrech
Dolet:2 040 km
Dostup: 15 240 m

Rozměry:

Rozpětí: 13,90 m
Délka: 18,66 m
Výška: 4,73 m

F/A-18 používá také akrobatická letka námořnictva "Blue Angels"


ObrázekObrázek

ObrázekObrázek

ObrázekObrázek
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

http://www.letectvi.cz/letectvi/Article65087.html
1. zahranicny nakup SuperHornetov, Australcania si nakupili 24 tychto univerzalnych strojov, pricom kazdy z nich bude mat AESA radar APG-79 ktory dokaze 2 pilotom naraz predavat uplne rozdielne informacie, jeden sleduje vzdusne cilel ten druhy pozemne. naraz predavat rozdielne informacie. Dokaze sledovat 24 cielov, informaciu o jeho dosahu nemam, stary APG-73 mal dosah okolo 100km, u noveho to bude bezpecne viac.
Cena za 19 tychto radarov je zhruba 55 mil USD vratane nahradnych dielov a odborneho servisu.

Takisto US NAVY planuje do roku 2012 zaviest 460 F-18F a potom doplnit stealth F 35.
1911
četař
četař
Příspěvky: 70
Registrován: 7/5/2008, 11:53

Příspěvek od 1911 »

zdroj z ktoreho si to pisal ai nepatri medzi najnovsie, ze?:-) v US navy v sucasnosti sluzia SH u cca 20 letiek a uz uplne nahradili Tomcaty... bohuzial:-( Takisto udaj ze by mali byt 2 verzie motorov sa mi nezda. SH bude v 3 verziach a neverim ze by niektora bola podzvukova:-)

bude:

F/A-18 E - jednosedadlova
F/A-18 F - dvojsedadlova
EA-18 G Growler - REB, nicenie radarov, nahrada EA-6 Prowler

zvazuje sa dalsia verzia - generacia 4,75 ktora bude masivne vyuzivat RAM materialy a stealth tvarovanie spolu s modernou avionikou. O tento stroj prejavila zaujem okrem USN i RAAF
nejsem novacek, kdysi jsem tu byl "znam" jako "sketch"....:-)
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Příspěvek od M1A2 Abrams »

1911 píše:zdroj z ktoreho si to pisal ai nepatri medzi najnovsie, ze?:-)
Ci to nebude tim, ze to bylo napsane v roce 2005.
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
1911
četař
četař
Příspěvky: 70
Registrován: 7/5/2008, 11:53

Příspěvek od 1911 »

aha... no sorry, nie kazdy den je nedela:-)
nejsem novacek, kdysi jsem tu byl "znam" jako "sketch"....:-)
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Stealth na SH nema zmysel, kôli podvesnej vyzbroji, ta totiz radikalne meni tvar draku a zvysuje RCS na taku uroven, ze RAM uz moc nepomoze.

V nasledujucich rokoch bude SH jedinym strojom v US navy potencionalne schopny postavit sa derivatom Su-27 a cinskym J-10,11. Darmo uz nema za chrbtom brata, ktory robieval poriadky pomocou Aim-54, musi sa postarat sam o seba. Kedze dogfight je stale realna moznost (ARRAMu sa da uhnut bez problemov) treba zvysit vykony stroja (zvlast pomer hmotonost ku tah teda axceleraciu a stupavost) pomocou lepsich motorov. Ta maximalka(1920km/h) je vskutku mizerna.
Za všetko zlo sa môže katolícka cirkev.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Altaj: tím bych si zdaleka nebyl tak jistý.
a) se vyvíjejí stealth kontejnery
b) je už nyní i AGM stealth munice
c) se blíží nástum EM zbraní - a SH se svým APG-79 na to potenciál má.

I nynější SH má v porovnání s Hornetem o dost menší RCS - pokud si to dobře pamatuji, tak má zepředu RCS 1 m^2. Proto má zkosené vstupy do motorů, ABK integrovanou ve SOP a IFF zakrytovaný tím kosočtvercem.

A ohledně Aim-54 - nemyslím, že by ta zbraň, optimalizovaná proti těžkým, nemanévrujícím bombardérům, měla šanci proti strojím 4. generace - ty mají RHAWS a patřičná čidla a na rozdíl od Iránských strojů by dnešní Sučka a MiGy o raketě věděly a unikly.
Roli Phoenixe pak stejně převezme Aim-120D (nebo tak se to naposledy jmenovalo) s náporovým pohonem, nebo perspektivně Meteor
1911
četař
četař
Příspěvky: 70
Registrován: 7/5/2008, 11:53

Příspěvek od 1911 »

Altaj píše:Stealth na SH nema zmysel, kôli podvesnej vyzbroji, ta totiz radikalne meni tvar draku a zvysuje RCS na taku uroven, ze RAM uz moc nepomoze.

V nasledujucich rokoch bude SH jedinym strojom v US navy potencionalne schopny postavit sa derivatom Su-27 a cinskym J-10,11. Darmo uz nema za chrbtom brata, ktory robieval poriadky pomocou Aim-54, musi sa postarat sam o seba. Kedze dogfight je stale realna moznost (ARRAMu sa da uhnut bez problemov) treba zvysit vykony stroja (zvlast pomer hmotonost ku tah teda axceleraciu a stupavost) pomocou lepsich motorov. Ta maximalka(1920km/h) je vskutku mizerna.
presne tak ako napisal C72 - su tu prve stealth zbrane a casom budu dalsie... a navyse kazda stealth uprava pomaha lebo stazuje detekciu, aj ked len o trochu...

rychlost nie je nevyhnutna... strely su aj tak rychlejsie, je to skor otazka ECM resp manevrovania... Okrem F-18 este pribudnu pre Navy F-35 B a niekedy okolo 2020 maju prist stroje 6 tej generacie nameisto SH... takze ten vzdusny boj by som tak cierne nevidel...
nejsem novacek, kdysi jsem tu byl "znam" jako "sketch"....:-)
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Na stroje 6. generace bych to rozhodně neviděl tak brzy - vem si, jak dlouho slouží F-15ky. Vývoj stroje 6. generace by skončil někdy okolo 2040-50 - pokud do té doby bude euroatlantická civilizace ještě vůbec existovat, což osobně nepředpokládám.
Max. nějaký další upgrade SuperHornetů, jako byla verze C/D - ale spíše převádění SH na útoky vyžadující přesné zásahy a rozhodování a jinak doplňování počtů UCAV.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Mne neslo o maximalnu rychlost, skôr stupavost a axceleraciu, ktora je dolezita pri boji vo vertikalnej rovine. Na to treba zlepsit pomer hmotnost ku tah- napchat do stihacich verzii vykonnejsie motory.

Je pekne, ze SH ma dobre IR cidlo, AESA radar, klamne ciele, no ak dojde na kanony a Su-30xxx nepojde do horizontalnych zataciek, tak nas srsen si zalovi ryby v tichom oceane. ARRRAMu sa uhne hocikto, vymanevrovat ju dokazal uz aj Mig 29 nad srbskom, pre suchoja by to nemal byt problem.

Strela s naporovym pohon je dobry napad-pouzivat atmosfericky kyslik namiesto vlastneho... usetrilo by sa tym miesto na palivo, predlzil by sa dolet, no podla mna by bolo lepsie zlepsit jeho manevrovacie schopnosti.
Uživatelský avatar
Dancer
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 563
Registrován: 23/2/2007, 11:44

Příspěvek od Dancer »

cover72 píše:Na stroje 6. generace bych to rozhodně neviděl tak brzy - vem si, jak dlouho slouží F-15ky. Vývoj stroje 6. generace by skončil někdy okolo 2040-50 - pokud do té doby bude euroatlantická civilizace ještě vůbec existovat, což osobně nepředpokládám.
Max. nějaký další upgrade SuperHornetů, jako byla verze C/D - ale spíše převádění SH na útoky vyžadující přesné zásahy a rozhodování a jinak doplňování počtů UCAV.
Osobně si myslím, že bude pokrčovat trend nastoupený před mnoha a mnoha lety, který velí chránit maximálně člověka (pilota, řidiče atd.). Přeci jen vycvičit nového pilota vyjde dnes mnohem dráž (a trvá to delší dobu), než vyrobit stroj. Podle mne je, alespoň co se USA týká, generace letadel F-22 a F-35 ta poslední, která létá s pilotem. Tato letadla budou procházet modernizací, ale hlavní váha se přenese na bezpilotní bojové prostředky. Přeci jen i přetížení je pro člověka limitujícím faktorem a snesitelná mez leží mnohem níže, než je tomu u samotného stroje. Pokrok v elektronice-počítačích, vývoji umělé inteligence a další potřebné technologie kráčí mílovými kroky.

Pardon za OT.
Nebát se a nekrást!
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Tím bych si nebyl tak jistý - samozřejmě souhlasím s tou taktikou na ochranu člověka, ale když se podíváš na ruské GLONASS/GPS a jiné rušíče, UCAV bude možné použít jen na omezené úkoly - takže právě vylepšené SuperHornety podle mě budou používané na mise, kde by UCAV neměly signál a/nebo by bylo požadováno rychlé, autonomní rozhodování on-site.

Altaj: na druhou stranu je známo, že SuperHornetu díky velkým LERX a vůbec optimalizaci nejlépe vyhovuej pásmo nižších rychlsotí, kde na něj Su-27 díky svému limitovanému AoA poněkud ztrácí. A pak už to bude na pilotu, jak se dokáže vyhnout zatažení sebe sama do vertikálního souboje - bude to jako Vietnam, ale prohodí se strany :-D [tam měli američani výhodu ve vertikálním a MiGy díky manévrovatelnosti v horizontálním souboji].


OHledně vymanévrování Aim-120 - to považuji za poněkud silně podivné, hl. proto, že Aim-120 má proximitní hlavici - tedy se odpálí při průletu nebo když letadlo míjí, ikdyby minula. Máš nějaký zdroj ohledně toho, jak AMRAAMu uhnuly MiGy nad Srbskem? Protože ty šly dolů všechny.
Jestli to nebyla spíš Aim-7, když už.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

http://www.valka.cz/newdesign/v900/clan ... ght=AMRAAM
Najdes to v 2 odstavcoch nad fotkami znicenych Mig-29. Nechcem tvrdit, ze AMRAAM ma uspesnost Vietnamskeho Aim 7, naopak vecsina AMRAAMov trafila ciel, minuli len 3 krat. Tazko to vsak mozno povazovat za vyrovnany suboj, ked niektorym Migom po starte odisla cela elektronika-radar N019, a vystrazny-varovaci system SPO-15, takze ani nevedeli, ze po nich cosi ide. Jeden majorom pilotovany Mig-29 sa uhol AMRAAMu dokonca 2x, zlikvidoval ho az 3. a to na vzdialenost 10km, co uz je vzdialenost vhodna pre dogfight (na ten vsak pilot F-15C nemal odvahu). Priznam sa parametre a hodnoty manevrovacich schopnosti poloaktivne a aktivne navadzanych PLRS nepoznam, no ale niektore fyzikalne obmedzenia (velkost, hmotnost) brania vyvinut strelu dlheho dosahu s takym G-limitom ako Aim-9X, alebo Python-5

Ja viem (od teba), ze SH ma stabilne AoA 45° a Su 27xx a Su 30xxx 38°.
Lenze podmienky suboja si diktuje ten, kto ma energeticku prevahu a chcem vidiet jak ju SH zo stupavostou 230 m/s (len tak mimochodom Mig 21bis mal 225 :!: ) a rychlostou 1920 km/h vybojuje proti flankerom s poc. stup. 330m m/s a maximalkou 2500 km/h.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Nezapomínej, že SH je spíše "bombardér se slušnou sebeochrannou schopostí", jak se o něm vyjádřil jeden z předsavitelů USN.
A vzhledem k (ne)vylétanosti ruských pilotů bych si tím (diktátem pravidel) tak jistý nebyl - pokud půjde Sučko do dogfightu za SH a ten vytáhne ABK, zpomalí na nějakých 250-300kts a udělá break-left, Sugo podle mě půjde v zápalu boje za ním - a to už ho bude mít SH na háku. Pokud ne a Sugo ho přeletí a samo udělá break, dostane tím SH trochu času na použití Aim-9X nebo na pokus zmizet kopírováním terénu.

Ale to se dostáváme k teorii vzdušného boje a tu má o poznání lépe zmáknutou Haness - tady by mě zajímal jeho názor.


K těm AMRAAMům - velmi zajiímavé, ale strašně málo dat. Chtěo by to vědět verzi, vzdálenost, ze které byl odpáleny ty první dva a taky v jakém úhlu ku tomu MiGu - jestli přímo proti, nebo bokem.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Altaj píše:...a to na vzdialenost 10km, co uz je vzdialenost vhodna pre dogfight (na ten vsak pilot F-15C nemal odvahu)...
V tomto případě se neříká "neměl odvahu", ale "měl dobrý výcvik". Filosofie je velice jednoduchá - vystavit maximálnímu riziku nepřítele a minimálnímu riziku sebe, dogfight rizika zvyšuje. Historie je dlážděna náhrobky hrdinů.
cover72 píše:A vzhledem k (ne)vylétanosti ruských pilotů bych si tím (diktátem pravidel) tak jistý nebyl - pokud půjde Sučko do dogfightu za SH a ten vytáhne ABK, zpomalí na nějakých 250-300kts a udělá break-left, Sugo podle mě půjde v zápalu boje za ním - a to už ho bude mít SH na háku. Pokud ne a Sugo ho přeletí a samo udělá break, dostane tím SH trochu času na použití Aim-9X nebo na pokus zmizet kopírováním terénu.
Stíhací piloti jsou elitními vojáky, kteří jsou "všeobecně" cvičeni tak, aby využívali maximálně výhod svých a nevýhod nepřátelských strojů. Těžko můžeme teoretizovat a říci, že by jeden pilot měl tzv. "rudé oči" a za každou cenu se pokoušel bezhlavě nepřítele sestřelit. Použití vzdušných brzd v souboji může být za jistých okolností efektivní, ale vždy je to hodně ošemetné a může to také být ta poslední chyba, kterou pilot v životě udělá.
Na souboj se nelze dívat jako na duel dvou letadel, ale spíše setkání nějakých dvou formací, přičemž všechna stíhací letectva světa jsou dnes snad založena na párech. Pilot nemůže uvažovat omezeně způsobem, že "toho, kterého vidí vymanévruje/vybrzdí" - vždy musí počítat s jistou možností, že je tam někdo další, o kom neví. A právě pro toho dalšího je zbržděný Hornet (v tomto případě) tím nejlepším dárkem k Vánocům/narozeninám/whatever. Nicméně taktiku použití aerodynamických brzd v boji absolutně neznám (pokud vůbec v obecné rovině existuje).
Ale to se dostáváme k teorii vzdušného boje a tu má o poznání lépe zmáknutou Haness - tady by mě zajímal jeho názor.
Čím déle jsem na tomhle fóru, tím častěji mi ostatní komolí jméno :). Souboj lze vést na tisíce různých způsobů, ale ideálně jen dle několika málo základních pravidel, přičemž základním pojmem pro dogfight zůstává slovo ENERGIE. V tomto konkrétním případě na základě nám známých dat (pokud jsou pravdivé) můžeme usoudit, že bude-li pilot v Suchoji tak nešikovný a nějakým způsobem skončí před SuperHornetem, pak jsou jeho šance na únik dosti slabé. Hornet by snad měl zvládat dlouhá točení lépe. Pokud Suchoj není opravdu výrazně lepší na křidélkách (o čemž si troufám pochybovat, možná že i v tomto směru bude lepší SH), pak Su vlastně nemá páku, kterou by Američanovi zmizel z jeho HUD a spasit ho může pouze nedostatek paliva Američana, nedostatek munice Američana, neschopnost Američana, nebo další Suchoj. Vyšší vlastní výkon je irelevantní, protože než se potřebná rychlost nabere, tak je Rus asi tak 17x mrtvý. Co je třeba zdůraznit: Jakmile vlastní "úspěch" nebo nedejbože "přežití" závisí převážně na nepříteli, tak to znamená, že daný pilot ztratil to nejdůležitější, iniciativu.
Obrázek
1911
četař
četař
Příspěvky: 70
Registrován: 7/5/2008, 11:53

Příspěvek od 1911 »

z tejto debaty ma napada... preco po X rokoch sa USN zbavuje specializovanej stihacky na palube?? V kazdej dobe od pociatku lietadlovych lodi v US navy mali na palube specializovane stihacky - Fifi, F2F, F3F, Wildcaty, Hellcaty, Corsairy, Banshee, Demony, Skyray, Crusadery, Phantomy, Tomcaty... a koniec... Vzdy malo namornictvo vlastne stihacky na vybojovanie vzdusnej nadvlady, casto vynikajucea viac nez porovnatelne s pozemnymi... USAF teraz ma/bude mat mozno az 381 raptorov a USN nic? naozaj stacia F/A-18 E/F/G a F35B resp C u USMC? ani jedno z nich nie je cistokrvna stihacka... Je rozumne zriekat sa cistokrvnejej stihacky v prospech viacucelovych strojov?? je mi jasne ze 99 % uloh budu protizemne utoky... ale aj tak... co ak?

eset drobny edit: SH su povazovane aj ako nahrada za KA-6D - teda tankovacie intrudery... bude to jediny tanker u USN alebo sa objavi nieco ala hawkeye? alebo sa spolahnu na tankery AirForce...?
nejsem novacek, kdysi jsem tu byl "znam" jako "sketch"....:-)
Uživatelský avatar
Sturmovik
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 212
Registrován: 23/4/2008, 14:45
Bydliště: SVK

Příspěvek od Sturmovik »

1911 píše:z tejto debaty ma napada... preco po X rokoch sa USN zbavuje specializovanej stihacky na palube?? V kazdej dobe od pociatku lietadlovych lodi v US navy mali na palube specializovane stihacky - Fifi, F2F, F3F, Wildcaty, Hellcaty, Corsairy, Banshee, Demony, Skyray, Crusadery, Phantomy, Tomcaty... a koniec... Vzdy malo namornictvo vlastne stihacky na vybojovanie vzdusnej nadvlady, casto vynikajucea viac nez porovnatelne s pozemnymi... USAF teraz ma/bude mat mozno az 381 raptorov a USN nic? naozaj stacia F/A-18 E/F/G a F35B resp C u USMC? ani jedno z nich nie je cistokrvna stihacka... Je rozumne zriekat sa cistokrvnejej stihacky v prospech viacucelovych strojov?? je mi jasne ze 99 % uloh budu protizemne utoky... ale aj tak... co ak?

eset drobny edit: SH su povazovane aj ako nahrada za KA-6D - teda tankovacie intrudery... bude to jediny tanker u USN alebo sa objavi nieco ala hawkeye? alebo sa spolahnu na tankery AirForce...?
1. Tomcaty vyhodili lebo su zbytocne a drahe na udrzbu
2. ..Wildcaty, Hellcaty, Corsairy, Banshee, Demony, Skyray, Crusadery, Phantomy... vtedy boli vo vojnach, dnes nic velke nehrozi
3. Raptorov nebude 381 ale okolo 180
4. Ano, F-18,35 v pohode stacia na dnesne poziadavky, a myslim si zeak budu mat F-35, tak Hornety a SuperHornety bude tiez zbytocne
1911 píše:niekedy okolo 2020 maju prist stroje 6 tej generacie nameisto SH..
..si robis prdel alebo co? ved 5. generacia ani poriadne nenastupila a uz tu vidis 6. ??
Naposledy upravil(a) Sturmovik dne 3/6/2008, 16:36, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

1911: To je spíše trend doby. Poválečné konstrukce umožňují značnou univerzalitu. Už není potřeba být "velký a těžký", aby bylo možné tahat mohutnou A-G výzbroj, což v některých případech platilo kamsi za Vietnam. SuperHornety zřejmě splňují vše (nebo téměř vše), co na ně námořnictvo klade. Zřejmě je přesvědčené, že SuperHornety dokáží vybudovat vzdušnou nadvládu minimálně stejně dobře a s nižšími náklady, než Tomcaty - a při stáří Tomcatu by se nebylo čemu divit.
Navíc je samozřejmě cenově i z hlediska údržby a logistiky výhodné mít co možná nejméně různých typů. Je to trošku podobné, jako u tanků, kdy všechny možné kategorie nahradil v současnosti MBT (nebo jak se to jmenuje). Stejným způsobem to funguje u letadel téhle váhové kategorie. Cílem je minimum maximálně univerzálních typů. Pěkným představitelem starým šedesát let je třeba F4U Corsair (který už za WWII sloužil i jako bombardér a bitevník) a z těch novějších třeba Panavia Tornado, F-16, Hornet...

PS: skutečně poslední čistokrevnou stíhačkou byl zřejmě F8U Crusader, říkalo se mu snad "poslední pistolník", nebo tak nějak. Ale "správnou" cestu zcela jasně ukázaly mnohem univerzálnější F-4 (viz. rozsáhlý Jeanův článek ZDE). I F-14 byly schopny nosit poměrně rozsáhlou škálu A-G výzbroje.
Obrázek
1911
četař
četař
Příspěvky: 70
Registrován: 7/5/2008, 11:53

Příspěvek od 1911 »

sturmovik:

1) dik, vim preco vyradili F-14, zamyslam sa skor preco bez nahrady...
2) dnes nic velke nehrozi... tiez si myslism, ale ak nahodou nedajboze dojde k niecomu vacsiemu - cina?
3) Pocet raptorov chcu zvysit zo 180 na 381 a je to velmi realne vzhladom na technicke problemy s unavou materialu u F15 vsetkych verzii okrem E. USA nechcu zostat bez dostatocneho poctu airsuperiority stihaciek... a zrejme sa casom aj uvolnia restrikcie na predaj raptora napr do Japonska - japonci maju zaujem o cca 100 ks co by zase znizilo jednotkove naklady na F22, detto RAAF, IDF/AF a mozno ja dalsi.... tym padom by si USA mohli dovolit nakupit viac raptorov...
4) F-35 nie je vseliek je to skor nahrada F16 - teda stroj ktory dokaze vsetko ale nic poriadne... Pri utoku na pozemne ciele to ani tak nie je problem, skratka sa mu pod kridla zavesia dalsie bomby a bude to trochu ina F-16... ale ako stroj na vzdusny boj? no... neviem... Navyse je to po dost dlhom case jednomotorove lietalo USN - neviem co sa stalo, ale doteraz preferovali nad morom kvoli spolahlivosti 2 motory... To je napr aj dovod preco tu vobec mame Hornet - lebo povodne konkurent YF16 - dvojmotorovy YF17 sa namornictvu tak zapacil ze si ho nechali ako F18... Keby ten projekt vtedy nemal 2 motory tak po nom USN ani nesiahne...

a ano robim si prdel... resp si ju robia v Northrop Grumman a v RAAF. Ti spolocne zvazuju SuperSuperHornet pre australiu oznaceny ako Block III ktory ma byt generacia 4,75 ...ale o tom som uz pisal... s tym ze po roku 2020 (ak sa dobre pamatam) sa uvazuje o nahrade strojom 6 generacie. Ale samozrejem mozno som to cislo prehliadol...

Hans S: jj.. Last Gunfighter je asi moj najoblubenejsi palubny stroj:-) Co sa tyka sucasnych stihaciek - trochu s bojim stretnutia F-35 s velkym cistokrvnym stihacom...
nejsem novacek, kdysi jsem tu byl "znam" jako "sketch"....:-)
Uživatelský avatar
Sturmovik
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 212
Registrován: 23/4/2008, 14:45
Bydliště: SVK

Příspěvek od Sturmovik »

1911 :
Myslim ze si si 6 generaciu pomylil s 5. , ale to je uz jedno

No po vyradeni Tomcatov tam teda nieco poriadne na stihanie neni, ved uz som pisal dnes to nepotrebuju, ale nikto nevie co bude v buducnosti.
Jediny stihac na palube je Su-33,..a este mozno aj Rafale.

Neviem ale ked budu mat F-35 tak 18ky budu asi zbytocne a mozno sa stane s nimi stane to co s Tomcatmi.

...a co si pisal o Raptoroch, myslim ze nie su na export, aspon zatial

Altaj:

Stealth nema zmysel? Su aj ine cesty ako uprava draku, napr. specialne nateri ktore znizia radarovu plochu aj 5 krat, no nim moc proti kompletnemu stealthu ale urcite lepsie ako nic.

,,ARRRAMu sa uhne hocikto, vymanevrovat ju dokazal uz aj Mig 29,,

uz aj mig 29? Co si myslis ze nevie manevrovat?? Pohladaj si clanok o tomto lietadle, urcite tu nejaky bude.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“