Convair B-36 Peacemaker

Letouny všech typů a použití
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od kenavf »

Hans S. píše:U dopraváku hrozí zborcení trupu, tady ale asi ne, když to není přetlakované celé. Snad by se tedy dalo předpokládat, že kritické součásti byly předimenzovány, aby případný zásah nějakou střepinou měly šanci přestát. Nicméně neměli byste nějakou dokumentaci/memoáry o dekompresi v podobném bombardéru?
S tým zbortením trupu vplyvom dekompresie u dopraváku to nieje až také kritické,ak nebola narušená štrukturálna pevnosť.
Lietadlo na obrázku pristálo.Jedna obeť(letuška ktorá v čase odtrhnutia strechy stála v tej časti lietadla) http://cs.wikipedia.org/wiki/Let_Aloha_Airlines_243
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od Flogger G »

Prudká dekomprese po bojovém poškození je vždy velký problém a je jedno, o jaký typ letadla jde. I když je posádka vojenského letounu v oblasti bojů pevně připoutaná k sedačkám, vždy hrozí nebezpečí zranění volnými nebo nedostatečně připevněnými předměty.
Ale znám několik lítavců, kteří si na starších typech léčíli rýmu odhermetováním kabiny na výšce okolo 5 000 m. Vycuclo jim to vozry až z paty.
MaP
svobodník
svobodník
Příspěvky: 26
Registrován: 13/3/2010, 20:57
Bydliště: Praha

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od MaP »

Hans S. píše: Když jsem nad tím tak přemýšlel: Co když byl takovýhle přetlakovaný bombardér zasažen střelbou...nehrozila velenebezpečná rychlá dekomprese a zničení letadla relativně slabým poškozením? U B29, resp. B52 to musí být celkem solidně zdokumentované, ne?
Samozřejmě, že hrozila. Jen tak v rychlosti jsem našel tyhle případy (explozivní) dekomprese B-29 - http://www.thehistoryreader.com/modern- ... ch-3-1945/ , http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=86071.
Pamatuji si, že jsem četl rozhovor s veteránem z B-29 který tvrdil, že v předpise bylo, že se letadlo mělo dehermetizovat v bojovém prostoru, ale že to nedělali, protože byli mladí, blbí a nesmrtelní.

PS: Našel jem i potvrzení z dobové literatury - http://legendsintheirowntime.com/Conten ... intro.html .
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od kenavf »

MaP píše:Pamatuji si, že jsem četl rozhovor s veteránem z B-29 který tvrdil, že v předpise bylo, že se letadlo mělo dehermetizovat v bojovém prostoru, ale že to nedělali..
To máš na mysli že si mali nasadiť dýchacie masky a vyrovnať tlak v kabine s okolitým tlakom?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
MaP
svobodník
svobodník
Příspěvky: 26
Registrován: 13/3/2010, 20:57
Bydliště: Praha

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od MaP »

kenavf píše:
MaP píše:Pamatuji si, že jsem četl rozhovor s veteránem z B-29 který tvrdil, že v předpise bylo, že se letadlo mělo dehermetizovat v bojovém prostoru, ale že to nedělali..
To máš na mysli že si mali nasadiť dýchacie masky a vyrovnať tlak v kabine s okolitým tlakom?
jo
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17761
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od skelet »

přesněji dýchací masky a protiflakové vesty
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od Hans S. »

Jak jsem četl na těch MaPových odkazech, tak to zase až taková brnkačka tedy nebyla :D. Díky za ně, MaPe.
BranoX5
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 14/5/2014, 10:40

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od BranoX5 »

B-36 a pasovy podvozok ... ale ci to vobec niekedy letelo (a pristalo), netusim

Obrázek
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Asi to zkoušeli intenzivněji... Tady záběr z nezpevněného povrchu... A je vidět, že se zadek toho podvozku stejně boří do hlíny...

Obrázek
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od Lord »

Ale podle dlouhých stop sice boří, ale jede. Jestli to má být start nebo přistání ...
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Legendu jsem k tomu nenašel... Takže nevím jestli je to start, přistání a nebo jenom rolování... Obrázek
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od Alchymista »

B-36 s pásovým podvozkom - podvozok samotný http://wall.alphacoders.com/big.php?i=400729
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
B-36 s pásovým podvozkom - evidentne je to stroj bez výzbroje, ale motory bežia, takže prinajmenšom prebehli "pojíždecí" testy na betóne i na tráve
na snímke podvozku nie sú vidieť stopy po ťahači, takže lietadlo sa tam muselo dostať vlastnou silou - alebo zotrvačnosťou
http://wall.alphacoders.com/big.php?i=400728
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
A ešte jedna z rovnakého zdroja - B-29 a B-36 vedľa seba, pekné porovnanie veľkosti
http://wall.alphacoders.com/big.php?i=400727
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od IgorT »

Pozerám, že tie pásové podvozky sú skúšané už na prototype XB-36, upútala ma zapustená kabína, ďalšie lietadlá už mali kabínu vypuklú a sedí aj číslo stroja 21 35 70, viď porovnávací obrázok!
Obrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od Flogger G »

Již v průběhu vzdušných střetnutí nad Korejským poloostrovem, kdy se stroje B-29 utkaly s novými sovětskými stíhačkami MiG-15, bylo velitelům USAF jasné, že strategické bombardéry s pístovými motory mají své dny spočteny. Podle kalkulací analytiků Pentagonu by v případě úderu proti SSSR hned v úvodních bojích přišly letecké armády SAC o 55% až 60% letadel. A tak bylo všem jasné, že dny obřího B-36 Peacemaker jsou sečteny. Spěch na zavedení B-52 byl značný, letecká křídla B-36 potřebovala urychleně přezbrojit.
Co jsem slyšel, nikdo u SAC B-36 neoplakával, Stratofortress mabízel mnohem větší naději posádek na přežití.
Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od IgorT »

Máš pravdu, prúdové stíhačky s ich dostupom vlastne vygumovali celú filozofiu ochrany tridsaťšestiek letom vo veľkých výškach, stali sa pohodlným, nemotorným terčom!
Obrázek
Vigilant
desátník
desátník
Příspěvky: 50
Registrován: 9/9/2010, 18:29
Bydliště: Praha

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od Vigilant »

Tím si nejsem úplně jistý. Naopak jsem četl, že díky velkému rozpětí byl B-36 v operační výšce vlastně obratnější než menší stíhačky. Průzkumné RB-36 také prý provedly několik letů nad území SSSR a sověti žádný sestřelit nedokázali. Navíc celá karierá B-36 spadá do období před balistickými raketami, 24/7 pohotovostí, MITO atd. Jaderná válka by tedy měla poněkud rozvážnější tempo a SAB by si například mohlo zvolit čas(a podmínky) útoku. V noci a nejlépe ještě ve špatném počasí by MiG-15 měly s B-36 docela velký problém (podobně jako v Koreji).
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od Hans S. »

Vigilant píše:Tím si nejsem úplně jistý. Naopak jsem četl, že díky velkému rozpětí byl B-36 v operační výšce vlastně obratnější než menší stíhačky.
To obecně záleží hlavně na plošném zatížení křídla a na poměru hmotnosti a výkonu v dané výšce. Dále samozřejmě na velikosti a zpřevodování kormidel a rozložení hmoty. Dost pochybuji, že by se takhle velká kráva mohla v jakékoliv výšce byť jen blížit jakékoliv soudobé stíhačce :).
Vigilant
desátník
desátník
Příspěvky: 50
Registrován: 9/9/2010, 18:29
Bydliště: Praha

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od Vigilant »

Hans S. píše:
Vigilant píše:Tím si nejsem úplně jistý. Naopak jsem četl, že díky velkému rozpětí byl B-36 v operační výšce vlastně obratnější než menší stíhačky.
To obecně záleží hlavně na plošném zatížení křídla a na poměru hmotnosti a výkonu v dané výšce. Dále samozřejmě na velikosti a zpřevodování kormidel a rozložení hmoty. Dost pochybuji, že by se takhle velká kráva mohla v jakékoliv výšce byť jen blížit jakékoliv soudobé stíhačce :).
Ano, také mi to připadalo jako podezřelé tvrzení. Proto spoléhám na místní odborníky, že to nějak vyjasní. Nemůže to souviset s nízkým tlakem (a nízkou IAS) ve velké výšce? Tedy že se letové vlastnosti spíš blíží chování při nízké/pádové rychlosti? Potom by B-36 (navržený na nižší rychlosti) mohl mít nějakou výhodu. Ale moje znalosti aerodinamiky v podstatě neexistují, takže se velmi rád poučím. Také to klidně může být jen výmysl autora, případně nějaké zmatené tvrtzení pamětníka.

Plošné zatížení (z wikipedie):
B-36: bojová hmostnost 119 318 kg, plocha křídel 443.5 m² 119 318/443.5 = 269 kg/m²
MiG-15: 240.8 kg/m2
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od Skeptik »

Uvádím překlad části článku o B-36 z ruského servru http://www.airwar.ru
Ve snaze posoudit skutečný obraz možnosti přepadu B-36 podzvukovými stíhači, USAF provedla četné taktické testy přepadu tohoto letadla ve velkých výškách - cca 12.000 - 13.000 m – stíhačkami F-86, jejichž výkony byly blízko výkonům sovětských MiG-15. Testů se účastnili zkušení piloti USAF, ale jejich útoky byly z velké části neúspěšné.
Sabre mohl na B-36 úspěšně zaútočit pouze za předpokladu přesného navedení na ocas. Pokud se za ocas bombardéru pokoušel dostat F-86 letící na jiném kurzu, musel se otočit. Poloměr otáčení byl v této výšce 9 až13 kilometrů, a stíhač se tedy musel začít otáčet ve vzdálenosti 25 až 30 km od bombardéru. Vzhledem k tomu, že v této vzdálenosti bylo těžké určit směr a rychlost bombardéru, F-86 ve většině případů při útocích "dotočily" ve velké vzdálenosti od B-36 (v případě MiG-15, který byl méně obratný na horizontále a měl horší zaměřovač, by pravděpodobnost selhání útoku byla ještě vyšší). Proto, náčelník štábu amerického letectva, generál Vandenberg, po těchto testech, s odůvodněnou důvěrou, řekl:
"Testy ukázaly, že B-36 nemohou být zachyceny moderními stíhačkami v nadmořských výškách nad 9000 metrů, a obtížnost přepadu se zvyšuje s nadmořskou výškou bombardéru. I mírný obrat bombardéru narušil útok stihače tak, že bylo těžké v něm pokračovat. Letadlu B-36, který se nachází ve výšce více než 9000 m, ve vzdálenosti 240 km od cíle (dosah radaru včasného varování v tomto období), a při rychlosti letu 500 km/h bude dosažení cíle trvat déle než 30 min. a nemůžeme předpokládat, že budou stíhací letadla schopna jej v této době zachytit."
Samozřějmě, že v době masovějšího výskytu B-36 by jejich protivníkem nad SSSR byly spíše MiGy-17, s o něco lepšími letovými vlastnostmi, ale stejně by to asi nestačilo.
To že by B-36 nejspíše zmasakrovaly při jejich návratu generál Vandenberg pravděpodobně v úvahu nebral.
Nicméně již v polovině 50-tých let se začaly objevovat MiG-19 ... a to byla trochu jiná káva. O připravovaných MiG-21 ani nemluvě.
To muselo být USAF jasné - vždyť vývoj F-100 a F-102 již běžel.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Vigilant
desátník
desátník
Příspěvky: 50
Registrován: 9/9/2010, 18:29
Bydliště: Praha

Re: Convair B-36 Peacemaker

Příspěvek od Vigilant »

Díky, tohle mi připadá jako rozumné vysvětlení.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“