Northrop B-21 Raider

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Rase »

4813.jpg

Bombardér Northrop B-21 Raider

První viditelné kroky k získání nového bombardéru začalo velení USAF a americké ministerstvo obrany podnikat už po roce 2000. Během následujícího desetiletí bylo vypracováno několik detailních studií, na jejichž základě pak byl spuštěn program označovaný jako NGB (Next Generation Bomber). V tomto případě se mělo jednat o provizorní řešení, díky kterému by se podařilo získat nový bombardér již kolem roku 2018. Následně by došlo k zavedení ještě novějšího těžkého nadzvukového bombardéru, s nímž se počítalo kolem roku 2037. Proti tomu NGB měl představovat sice také letoun vybavený technologiemi stealth a schopný překonávat moderní protivzdušnou obranu, avšak jen střední hmotnostní kategorie, pohybující se pouze podzvukovou rychlostí a dosahující akčního rádia zhruba 3 700–4 600 km. Technicky vzato neměl tento projekt nahrazovat těžké bombardéry typu B-52H, B-1B, nebo B-2A, ale spíše doplnit jejich portfolio menším strojem. První prototyp měl vzlétnout kolem roku 2009, ale v té době už byly plány USAF zásadně přehodnoceny a program NGB zastaven. Velení letectva dospělo k názoru, že takto koncipovaný střední bombardér by nemusel být schopen splnit všechny druhy úkolů, které se od něj očekávaly, zejména pokud jde o nosnost a dolet. Čekání na těžší bombardér, by bylo příliš dlouhé a vzhledem k finančnímu omezení, nemusel vůbec vzniknout. V květnu 2009 proto USAF oficiálně oznámilo, že program NGB opustilo a místo něj se hodlá zaměřit na schopnost dálkových úderů jako takových. Jinými slovy, že nepůjde pouze o bombardér, ale o koncept, do nějž budou zapojeny i další zbraňové systémy, jako například balistické střely. Program dostal označení LRS (Long Range Strike) a měla vzniknout i bombardovací varianta LRS-B. Naprostá většina technických požadavků a dalších podrobností týkajících se vývoje nového LRS-B je od počátku programu přísně utajována. Z dostupných informací tak lze vyčíst jen to, že akční rádius nového stroje by se měl pohybovat mezi 7 400 až 9 250 km a že půjde o letoun rozměrově větší než NGB, avšak zřejmě velikostí srovnatelný s B-2A Spirit. Už v roce 2011 padlo rozhodnutí o pořízení 80–100 nových strojů, z nichž první by měly dosáhnout počátečních operačních schopností kolem roku 2025. Maximální jednotková cena za jeden letoun byla stanovena na 550 milionů USD v ekvivalentu jejich hodnoty z roku 2010. Souboj o výběrové řízení, které bylo oficiálně vyhlášeno 9.července 2014, svedly dva vývojové týmy. Prvním Boeing a Lockheed Martin, druhým pak společnost Northrop Grumman. Dne 27.října 2015 byla vybrána společnost Northrop Grumman.
O technických specifikacích nového bombardéru je i dnes známo jen minimum informací. Velení USAF to vysvětluje tak, že i přes maximální otevřenost k daňovým poplatníkům nechce dát potenciálním protivníkům čas na vývoj vlastních protiopatření proti schopnostem nového stroje. Letectvo tak veřejnost připravuje na fakt, že bude informace dávkovat postupně. K prvnímu oficiálnímu představení bombardéru přistoupilo USAF až 26.února 2016, kdy bylo oznámeno také vojenské označení stroje, jako B-21, což má symbolizovat, že jde o letoun pro 21. století. Některé neoficiální zdroje sice hovoří o tom, že nakonec bude přece jen menší než B-2A, na druhou stranu mezi požadavky USAF má být mimo jiné i schopnost nést těžké průbojné pumy, jako je GBU-57A/B MOP (Masive Ordnance Penetrator) o délce 6,2 m a hmotnosti 13 600 kg. Zveřejněna byla také první vizualizace, kdy B-21 nejvíce připomíná první návrhy pokročilého strategického letounu ASPA (Advanced Strategic Penetration Aircraft) z počátku 80. let, z kterého později vyšel stroj B-2 Spirit, respektive návrhy prezentované už v rámci programu NGB. Má být využit koncept samokřídla a maximální využití již ověřených technických řešení. Takový přístup nejen snižuje vývojové náklady, ale snižuje také riziko ceny. Letoun bude mít pravděpodobně pouze dva motory, maximální rychlost bude podzvuková. Spekuluje se o dvojici motorů F-135 ze stíhaček F-35 Lightning II. Oproti původním návrhům ASPA byl B-2 přepracován, aby mohl létat v nízké výšce a pronikat sovětskou protivzdušnou obranou. Přepracování ale zmenšilo dolet, nosnost a snížilo stealth vlastnosti B-2 Spirit. Vstupní ústrojí proudových motorů a trysky motorů jsou umístěny na horní straně trupu, což zmenšuje radarový odraz, především vůči pozemním radarům. Samokřídlo vyniká plochou spodní části, což dále zmenšuje radarový odraz. Trysky ukryté na horní straně navíc zmenšují tepelnou stopu letadla. Podle amerického letectva má nový bombardér úspěšně čelit nejmodernějším nízkofrekvenčním radarům, které zavádějí do výzbroje Čína a Rusko.
Letectvo zároveň také upřesnilo, že minimální počet pořizovaných strojů bude činit 100 kusů, přičemž reálné potřeby USAF by vyžadovaly dodání celkem 174 bombardérů. Podle generála Robina Handa, vedoucího Velitelství letectva pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command), americké letectvo potřebuje minimálně 175 až 200 strategických bombardérů. Minimálně polovina budou stroje B-21. Dosud uzavřený kontrakt ale zatím pokrývá jen jejich vývoj a opci na nákup prvních 21 letounů. Společnost Northrop Grumman nicméně již nyní slibuje, že pokud bude skutečně pořízeno 100 letounů, měla by se výsledná jednotková cena snížit na zhruba 511 milionů USD (v cenách z roku 2010).
Vývoj B-21 i nadále probíhá pod přísným utajením, nicméně USAF prohlašuje, že je už mnohem dále, než je veřejnosti známo. Letoun a jeho subsystémy tak již mají za sebou zřejmě řadu testů včetně zkoušek v aerodynamickém tunelu a s největší pravděpodobností už probíhá i stavba funkčního prototypu. Nasvědčuje tomu i oznámení sedmi klíčových subdodavatelů, k němuž došlo letošního 7.března 2016. Pohonnou jednotku bude dodávat společnost Pratt&Whitney, jejíž motory F119 dnes pohánějí letouny F-22A Raptor a F135 jsou instalovány do nových F-35 Lightning II. Je možné, že právě verze odvozená od motoru F135 by mohla pohánět i nový bombardér, čemuž nasvědčují prohlášení představitelů letectva o tom, že v souvislosti s B-21 dojde i k zefektivnění provozu a údržby motorů v F-35. Je ale také možné, že půjde o zcela nové motory vzniklé v rámci vývoje řady PW9000, představené v roce 2010. Pokud jde o další dodavatele, najdeme mezi nimi například společnosti Spirit AeroSystems a Orbital ATK, které by měly mít na starost výrobu kompozitních drakových celků. Dalším subdodavatelem je pak americká pobočka BAE Systems, která bude dodávat systém vlastní ochrany a elektronického boje. Základem avioniky pak budou systémy od společnosti Rockwell Collins, do vývoje blíže nespecifikovaných komponentů se zapojí také firmy GKN Aerospace a Janicki Industries.
První jednotkou USAF, která získá nové bombardéry, bude testovací letka 419th Test Squadron na základně Edwards AFB v Kalifornii. V operačním provozu pak lze počítat s tím, že B-21 budou nejdříve nahrazovat nejstarší letouny B-52H, v případě navýšení objednávek později i část B-1B. Letectvo by rádo vyzbrojilo stroji B-21 celkem 12 operačních letek.

Zdroj:
časopis A-Report
http://www.northropgrumman.com/MediaRes ... 1name.aspx
http://www.northropgrumman.com/MediaRes ... eNews.aspx
http://www.armadninoviny.cz/americky-bo ... ime3f.html
http://www.military.com/daily-news/2016 ... as-tk.html
http://palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=7323
http://palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=7322
https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_ ... -21_Raider

8d9170c1057540d596e1a3090b1e214e.jpg
AIR-B21.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 28/8/2022, 21:33, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Rase »

Do roku 2045 až 200 bombardéru B-21

Americké letectvo podle současných plánů počítá s provozem 165 bombardérů. Podle Ann Stefanek mluvčí amerického letectva, počet zahrnuje všechny provozované bombardéry, i nejnovější B-21 Raider. V blízké budoucnosti, americké letectvo, potřebuje minimálně 175 až 200 strategických bombardérů, přičemž minimálně polovina budou stroje B-21. Dosud uzavřený kontrakt ale zatím pokrývá jen jejich vývoj a opci na nákup prvních 21 letounů. Jednotková cena B-21 Raider (započteny i vývojové náklady) dosahuje 550 milionů dolarů, naproti tomu cena B-2 Spirit (i se započtením vývoje) je 2,2 miliardy dolarů. Společnost Northrop Grumman nicméně slibuje, že pokud bude skutečně pořízeno 100 letounů, měla by se výsledná jednotková cena snížit na zhruba 511 milionů USD (v cenách z roku 2010). Část amerických Kongresmanů ale označila počet nakupovaných B-21 jako nedostatečný. Odvolají se na studii US Bomber Force: Sized to Sustain an Asymmetric Advantage for America, která navrhuje minimální velikost americké flotily bombardérů pro případný rozsáhlý vojenský střet. Ta navrhuje udržovat flotilu 150 až 200 bombardérů, z toho 100 nových bombardérů B-21 Raider schopných používat konvenční a jaderné zbraně. Dále studie navrhuje do roku 2045 vyrobit dalších 100 bombardérů B-21 Raider jako náhradu za vyřazené stroje B-1 a B-52. Výhledově se tak počítá (ideálně) s provozem modernizovaných bombardérů B-2 a cca 200 bombardérů B-21, přičemž flotila bombardérů B-1 a B-52 bude postupně umenšována.
ps. rozpočet na rok 2018 počítá s částkou 2 miliardy dolarů na program Raider

http://breakingdefense.com/2017/05/b-21 ... till-late/
http://docs.wixstatic.com/ugd/a2dd91_25 ... 16af16.pdf
http://www.armadninoviny.cz/spojene-sta ... omentvypis

475f22d25ea5d8cd6d93320da39fa05a.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 28/8/2022, 21:33, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Skeptik »

Jednotková cena B-21 Raider (započteny i vývojové náklady) dosahuje 550 milionů dolarů, naproti tomu cena B-2 Spirit (i se započtením vývoje) je 2,2 miliardy dolarů. Společnost Northrop Grumman nicméně slibuje, že pokud bude skutečně pořízeno 100 letounů, měla by se výsledná jednotková cena snížit na zhruba 511 milionů USD (v cenách z roku 2010).
:mrgreen:
B-2 se mělo původně také vyrobit 135 a skutečnost je 21 :wink:
S cenou to ale bylo naopak. Původně plánovaných cca 200 mil USD za kus (v cenách 1989) se nakonec vyšplhalo na 2.300 mil USD (v cenách r. 1998) = 11 x víc (jistě, část z toho je způsobena tím, že namísto 75 plánovaných ks se jich nakonec koupilo 21, ale ...)
Procurement cost je (byl v r. 1997) 737 mil USD, bez náhradních dílů a podpory
Celková cena programu dosáhla ... 48.300 mil USD (tedy 48,3 miliardy USD ... což v kurzu roku 1998 dělá DVA rozpočty České republiky :) )
Pokud by se vyrobilo všech 75 ks, pak by celková cena byla asi 88.000 milionů USD ... jednotková cena by pak byla cca 1.175 mil USD

Takže nárůst cca 5,5 krát.
Co udělá 5-ti násobný nárůst ceny s projektem B-21.

OK. Editováno. Ekonomické záležitosti sem asi opravdu nepatří :)
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 12/6/2017, 15:32, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11407
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Zemakt »

Edit: sorry Nine Mike, ale vzhledem k předchozí editaci, edituju také.
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 12/6/2017, 14:45, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
nine_mike
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 20/7/2014, 18:52

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od nine_mike »

Zemakt píše:Co udělalo cca 20-ti leté žití na dluh? Nic. A co udělá další? Také nic.
No tu by som bol opatrný, nič to neurobilo preto že USA resp. tí čo vlastnia USA, vlastnia aj dolár, za ktorý nútia predávať fyzické/duševné hodnoty väčšinu sveta. V roku 2030+ to už ale nemusí byť pravda a potom môže byť situácia ohľadom rozhadzovania financií v USA oveľa podobnejšia zvyšku sveta.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Rase »

Držete se alespoň tématu, nebo si to řešte v hospodě.
Díky Skeptiku za doplnění finančních nákladů projektu B-2 Spirit
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Rase »

Zahájení výroby bombardérů B-21 Raider je blíž než se doposud zdálo. Společnost Northrop Grumman totiž staví v Air Force Plant 42 ve městě Palmdale, Kalifornie, novou halu o ploše 14 000 čtverečních metrů (45 900 čtverečních stop). Cena je dohodnutá na 550 mil/kus a velice zajímavá jsou slova Randalla Waldena (Rapid Capabilities Office): "Na základě toho, co jsem dosud viděl, je to pro nás i pro daňové poplatníky fakt dobré." Projekt by měl být dokončen do konce roku 2019, je tedy ještě nějaký čas na dokončení prototypu, provedení nezbytných testů a zkoušek (je dost možné, že zkoušky prototypu již probíhají). Následně začne sériová výroba a IOC (Initial Operating Capability) má být dosaženo kolem roku 2025.

b21-raider-render1.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 28/8/2022, 21:35, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od arten »

Hm, tak vyzerá to naozaj ako derivát B-2 (tomu by zodpovedala aj rýchlosť vývoja)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Rase »

Tak v tomto případě nemusí všechno vyvíjet nanovo, jako u B-2, F-22 nebo F-35, ale můžou využít již existující komponenty a hlavně se poučit z vývoje těchto letounů. Osobně čekám něco mezi menší B-2 a F-35 - uvidíme co z toho bude.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od stetula »

bude to blaf protože hala 14 000 metrů je pro montážní linku hoodně malá, pro porovnání výrobní hala pro F-35 ve Fort Worth má 44 000 metrů a porovnejte velikosti letadel
Obrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Shania »

stetula píše:bude to blaf protože hala 14 000 metrů je pro montážní linku hoodně malá, pro porovnání výrobní hala pro F-35 ve Fort Worth má 44 000 metrů a porovnejte velikosti letadel
Asi nebude, montážní linka na F-35 je navržena na to chrlit přes 150 strojů ročně, proto je velká.

Tady je to dobře vidět:


B-21 se budou vyrábět v desítkách kusů, takže budou potřebovat podstatně menší montážní linku. Samotné rozměry stroje s tím moc nesouvisí.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od skelet »

Spekulace, že by pilot letěl s technologickým demonstrátorem budoucího bombardéru B-21 padly, protože firma Northrop uvedla, že ten den jediný ve vzduchu nebyl. Let v F-117 proto zůstává jednou z možností. Zvláště když se k havárii vyjadřuje velitelství materiálního vybavení, i když F-117 už není v režimu utajení, jak podotkla Oriana Pawlyková z webu Military.
https://www.novinky.cz/zahranicni/45016 ... f-117.html
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Skeptik »

skelet píše:
Spekulace, že by pilot letěl s technologickým demonstrátorem budoucího bombardéru B-21 padly, protože firma Northrop uvedla, že ten den jediný ve vzduchu nebyl. Let v F-117 proto zůstává jednou z možností. Zvláště když se k havárii vyjadřuje velitelství materiálního vybavení, i když F-117 už není v režimu utajení, jak podotkla Oriana Pawlyková z webu Military.
Svatá ty prostoto :)
A dali u Northropů i čestné pionýrské? :wink:

Omlouvám se, ale ta naivita novinářů, že pokud by skutečně spadl supertajný prototyp, tak by to Northrop s nadšením přiznal :mrgreen:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od skelet »

Skeptiku nejde o to jestli ten prototyp spadl nebo ne. Jde o to, že už lítá (teda možná, že už ne) :D
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Rase »

Tak demonstrátor B-21 už létá - zajímavé :)
Jinak ona to opravdu může být spíš F-117, přeci jen už v daném článku jsem psal o tom, že podle některých zpráv se však zdá, že v nedávné době došlo k dočasnému vyjmutí několika letounů a jejich zapojení do nespecifikovaného výzkumného programu. Patrně testovali na starých letounech F-117 nějakou technologii pro B-21 (nebo jiný letoun) a došlo k nehodě. Přeci jen ty letouny už byly vyřazené z letectva a mají se likvidovat. Otázka v jakém vůbec jsou stavu, byť asi na testy použili ten nejzachovalejší kus.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Franz Trubka »

Co bych si mel predstavit pod pojmem 'technicky demonstrator",ktery leta?
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11407
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Zemakt »

Odpověď bude velice neurčitá Franzi. Prakticky cokoliv od "prázdného letuschopného" draku, vzniklého v jiném měřítku a předurčeného zejména k ověření aerodynamické koncepce. Po "běžný prototyp" v původním slova smyslu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Rase »

Čekám taky jen technologický demonstrátor, třeba o 20 % menší než je v plánu, tohle je hodně běžný scénář i u jiných letounů. Osobně si myslím, že nemálo komponentů a technologií zkouší na F-117, což potvrzuje docela dost pramenů. Pokud jde o ten létající stroj, tak se koukni na japonský ATD-X, ten taky létá, zkouší technologie, ale výroba výrobního prototypu ještě není jistá. Dost možná se do projektu zají i Britové, kteří by to hodně překopali, mají ale to technologie, kterými můžou hodně pomoct. Navíc dle mého má Northrop takové schopnosti, že se mají od čeho odrazit a z čeho vycházet
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Rase »

Pokračování vývoje programu ATB ?

Hodně zajímavá je paralela s bombardérem B-2 Spirit. Ten vznikal již v 80.letech v rámci programu ATB (Advanced Technology Bomber). Původně zde byl požadavek na pořízení 132 nových bombardérů, které by pronikaly nad nad území protivníka ve velkých výškách. V průběhu programu však letectvo přišlo s požadavkem, aby B-2 dokázal pronikat nad Sovětský svaz v nízkých výškách pod dosahem sovětských dálkových radarů. Tento požadavek zkomplikoval konstrukci a prodloužil vývoj. Díky tomu se projekt dostal do finanční spirály (když konstruktéři něco zlepšili, něco jiného se tím zhoršilo). Pak přišel rozpad SSSR a období finančních škrtů, výsledkem čehož bylo pořízení pouze 21 bombardérů. Dá se říci, že snížení počtu odebraných strojů se odrazilo na jednotkové ceně, jelikož vývojové náklady se musely rozpočítat na pár desítek strojů. Zajímavé je, že společnost Northrop Grumman, při vývoj B-21, sáhla k původnímu řešení programu ATB a patrně vychází i ze zkušenosti s nasazením utajovaného výškového stealth bezpilotního letadla Northrop Grumman RQ-180. Právě RQ-180 a RQ-4 patrně poslouží jako senzorový doprovod nových bombardérů.

5748-9b588566a1365513c6cd3c9cff7223a4.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 28/8/2022, 21:34, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Northrop B-21 Raider

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Odpovědět

Zpět na „Letadla“