Stíhací letoun 6. generace NGAD

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Penetrating Counter Air (PCA)

Prioritou armády USA je udržení technologické převahy nad armádami potencionálních protivníků. Letectvo tak dostane pro rok 2017, od prezidenta Donalda Trumpa, mimořádnou finanční injekci k financování vývoje nového stíhacího letounu, který bude určen k vybojování vzdušné nadvlády. Budou navrženy tak, aby překonaly moderní PVO Ruska a Číny a dokázaly vybojovat vzdušnou nadvládu v případném střetu s letouny těchto zemí. Letoun šesté generace bude určený pro letectvo a námořnictvo. Původní rozpočet projektu na rok 2017 počítal s financemi 20,6 mil dolarů. Prezident Trump se ale rozhodl rozpočet osminásobně navýšit na sumu 167,8 mil dolarů. Program vývoje nové stíhačky nese název Penetrating Counter Air (PCA) a jeho cílem je vyvinout technologie pro nástupce letounu F-22. První let by se mohl uskutečnit již v roce 2028.
Nový stíhací letoun by měl vynikat pokročilejšími stealth vlastnostmi než jeho předchůdci. Americké letectvo požaduje stroj, který bude těžko detekovatelný v širokém spektru (nejen jeho radarový průřez), možné ale je, že stealth schopnosti nebudou absolutní prioritou. Což naznačil Admirál Jonathan W. Greenert, šéf Námořních operací (Chief of Naval Operations): "Víte, stealth může být přeceňované. Nechci říct, že stealth je mrtvá technologie, ale přiznejme si to, pokud se něco rychle pohne vzduchem, narušuje molekuly vzduchu a vydává teplo – je mi jedno, jak studený motor může být – je to prostě zjistitelné." Celý povrch letounu bude pokryt tisíci miniaturních senzorů (zrníčka o rozměrech menších než 1 mm³), které pokryjí trup letounu a díky nim získá pilot širokou škálu informací o tom, co se děje v jeho blízkém okolí. Zabudované senzory také odhalí případné mechanické poškození trupu. Příkladem je zvýšené namáhání (mechanické, tepelné) jednotlivých částí trupu letadla díky únavě materiálu nebo po zásahu cizím předmětem. Stejně tak lze teplotními senzory odhalit anomality v pohyblivých mechanických částech (hydraulika, ložiska, pohyblivé části, atd.), které vlivem zvýšeného mechanického namáhání produkují více tepla.
Pohon zajistí motory s proměnným cyklem, který vzniká v rámci vývoje a výroby adaptabilní všestranné motorové technologie ADVENT (Adaptive Versatile Engine Technology). Pod tímto názvem se skrývá nová vývojová linie proudových motorů s takzvaným proměnným cyklem, které mají mít díky jednoduchému systému klapek na jednotlivých stupních kompresoru možnost regulovat obtokový poměr (bypass-ratio). Díky čemuž by měl být mnohem efektivnější, zvláště při nižších rychlostech. Současné motory stíhacích letounů jsou totiž uzpůsobené pro vysoké – nadzvukové rychlosti, oproti tomu velké dvouproudé motory s vysokým obtokovým poměrem dopravních letadel jsou efektivnější spíše při podzvukových rychlostech. ADVENT by měl být schopen čerpat z předností obou typů motorů a být schopen si upravovat obtokový poměr co nejvýhodněji pro danou rychlost. Kromě nového systému adaptivního obtokového poměru by si měl motor zachovat i schopnost supersonického letu bez nutnosti použit přídavné spalování (supercruise). První takové motory již v minulých letech stačili otestovat přední američtí výrobci Pratt and Withney a General Electric, přičemž jednotky vykazovaly přibližně o 25 % menší spotřebu paliva než konvenční proudové motory. Při stejném množství paliva až o 30 % větší dolet. Také tah narůstá o 5 až 10 %, což se pozitivně projeví na akceleraci nebo nosnosti.
Letoun bude sloužit jako nosič pro nové hypersonické střely, které by měly dosahovat rychlosti mezi Mach 5 až Mach 10. Nové střely by mohly nepřátelská letadla ničit na vzdálenost 300 až 400 km. Kladen důraz bude i na pokročilé zbraňové systémy určené pro vedení radioelektronického boje. Defenzivní schopnosti zajistí laserový kanón o výkonu až 300 kW, který by sloužil jako obrana před raketami nepřátelských letounů a PVO. Nástupce F-22 by měl mít větší dolet a schopnost bezpilotního letu (dron) u kterého bude zachována možnost klasické pilotáže v kokpitu letounu. Verze pro US Navy se objeví o něco později, stíhačkám FA-18 E/F Super Hornet, končí životnost až v roce 2035. Americká firma Boeing Integrated Defense Systems (IDS, dceřiná společnost Boeing Company) představila již v roce 2013 svou verzi projektu stíhacího letounu šesté generace F/A-XX. Daná verze předpokládá provedení stíhače jako bezocasého dvoumotorového stroje. Vlastní stroje ale připravuje i konkurence. Letouny F/A-XX a F-X budou pravděpodobně ve výzbroji amerických ozbrojených sil po celá desetiletí.

Zdroj:
http://www.aeroweb.cz/clanky/5186-stiha ... udoucnosti
http://c4-isr.blogspot.cz/2016/03/o-sti ... erace.html
http://cdr.cz/clanek/zacaly-prace-na-na ... -roce-2028
http://www.popularmechanics.com/militar ... ing-shape/
http://www.chinatopix.com/articles/1138 ... tealth.htm
http://www.scout.com/military/warrior/s ... en-fighter

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Stíhací letoun 6. generace - PCA

Příspěvek od Skeptik »

Velmi zajímavé - a ještě zajímavé to bude. Myslím tím vývoj bojových letounů.
Vezměme si třeba tento bod:
Defenzivní schopnosti zajistí laserový kanón o výkonu až 300 kW, který by sloužil jako obrana před raketami nepřátelských letounů a PVO.
Pokud se počítá s laserovou zbraní schopnou likvidovat nepřátelské řízené střely montovanou na létající platformu (omezená nosnost i energetický příkon), co zabrání stejnému nepříteli vybudovat PVO založenou na obdobné laserové zbrani, ovšem instalované na zemi a s řádově vyšším příkonem / výkonem.
Existuje vůbec obrana proti dostatečně výkonnému laserovému paprsku?
Zvláště pak pokud se první let předpokládá v roce 2028 (tj. realita někdy po roce 2030) což znamená operační nasazení nejdříve v roce 2040.
Tedy za 23 let = dost času na vývoj a výrobu dostatečně silných pozemních laserů.

Stejná výhrada platí i pro hypersonické protiletadlové střely. Je třeba si uvědomit, že střela o rychlosti Mach 10 uletí za 1 minutu cca 200 kilometrů.
To je rychlost, která napadenému letounu neumožní ani detekci střely, natož manévr nebo použití palubního laseru.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Stíhací letoun 6. generace - PCA

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:...Existuje vůbec obrana proti dostatečně výkonnému laserovému paprsku?...
Povrch vyleštený do vysokého zrkadlového lesku.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
nine_mike
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 20/7/2014, 18:52

Re: Stíhací letoun 6. generace - PCA

Příspěvek od nine_mike »

kenavf píše:
Skeptik píše:...Existuje vůbec obrana proti dostatečně výkonnému laserovému paprsku?...
Povrch vyleštený do vysokého zrkadlového lesku.
+ sendviče žiaruvzdorných a žiarupevných materiálov.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Stíhací letoun 6. generace - PCA

Příspěvek od Skeptik »

nine_mike píše:
kenavf píše:
Skeptik píše:...Existuje vůbec obrana proti dostatečně výkonnému laserovému paprsku?...
Povrch vyleštený do vysokého zrkadlového lesku.
+ sendviče žiaruvzdorných a žiarupevných materiálov.
Díky.
Nicméně asi se moc nepletu, když řeknu, že tyto úpravy bude jednodušší udělat na hlavici protiletadlové střely, aby odolala laseru o výkonu 300 kW než na celý letoun, všesměrově, aby odolal laseru o výkonu třeba 3 MW?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Stíhací letoun 6. generace - PCA

Příspěvek od Rase »

Skeptik:
Když si člověk vezme, že v blízké budoucnosti budou po obloze létat bombardéry a průzkumné stroje rychlostí Mach 5+, do toho hypersonické rakety (proti různým cílům) a střely ničící pozemní cíle (menší města) pouhou kinetickou silou. Do toho lasery pro sebeobranu jak pozemní tak i letecké techniky, railguny atd. Celé to působí hodně zběsile, čím dál víc se dostává do popředí přehled o bojišti a informace. Přeci jen půjde o to zjistit co je potřeba zničit, samotnému zničení nebude dost dobře možné zabránit (proti hypersonické střele není čas na reakci). Taky ty informace udržet po dobu nezbytně nutnou a předat je dalším jednotkám, po ten čas je uchránit před rušením a hackováním. To už se ale dostáváme na jiný level, kterému už vůbec nerozumím :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
nine_mike
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 20/7/2014, 18:52

Re: Stíhací letoun 6. generace - PCA

Příspěvek od nine_mike »

Skeptik, to určite áno, aj keď myslím si že nejaká forma ochrany pred účinkami laserov bude použitá aj na lietadlách. A na druhej strane si nemyslím že 300 kW laser bude štandardne voziť nejaký stíhač hoc aj 6. generácie.

A k tomu ničeniu pozemných cieľov až o veľkosti menších miest kinetickou energiou, mne sa to zdá ako PR rôznych R&D firmičiek pricucnutých na peňazovod z DARPA, ktoré jednoducho vypočítajú kinetickú energiu strely z railgunu, víde im podobná ako energia uvolnená pri výbuchu malej nukleárnej nálože a hurá s tým do reklamných prospektov o novej wunderwaffe pre generalitu a úradníkov z DoD. Návratové vehikly ICBM sa skúšajú už desiatky rokov a pri prieniku späť do atmosféry dosahujú rýchlosti jednotky až 10+ km/s a napriek tomu žiadne výrazné plošné ničenie v mieste dopadu nevzniká, pretože ich kinetická energia je síce obrovská, ale samotným dopadom sa automaticky nepremieňa na tepelnú a tlakovú energiu na povrchu, ale väčšina z nej sa proste minie na zavŕtanie zvyškov vehyklu do zeme. Na povrchu to neurobí väčšiu škodu ako bežná letecká bomba. Klasické termonukleárne zbrane vybuchnú pár sto metrov nad povrchom aby sa na ničenie plošného cieľa využila aspoň spodná hemisféra tlakovej a teplotnej vlny u kinetickej zbrane nič také nenastáva.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Stíhací letoun 6. generace - PCA

Příspěvek od Rase »

rozumím, je to asi dost přehnané, ale přeci jen je to hodně nebezpečná zbraň. V době, kdy se tyhle hypersonické střely poprvé řešily (koncem Studené Války), vzbudily u Sovětů dost velké znepokojení - přeci jen hrozilo rychlé zničení sil s balistickými střelami. Sověti přitom plánovali prakticky to samé - hypersonickou střelu s jadernou hlavicí, pro nezachytitelné překonání nepřátelské obrany. Z mého pohledu je to celé šílené, ale je pěkně vidět, jaký význam má mít v budoucnu vzdušná nadvláda. Vlastně i ochrana vlastních satelitů a ničení cizích, přeci jen když člověk neví kde je cíl, tak je mu hypersonická střela k ničemu.
Dál bysme toto téma měli řešit raději zde:
http://palba.cz/viewtopic.php?f=98&t=7468
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Stíhací letoun 6. generace - PCA

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:...Nicméně asi se moc nepletu, když řeknu, že tyto úpravy bude jednodušší udělat na hlavici protiletadlové střely, aby odolala laseru o výkonu 300 kW než na celý letoun, všesměrově, aby odolal laseru o výkonu třeba 3 MW?
Ak ten povrch lietadla vyleštíš celý tak to máš všesmerovú ochranu proti laseru,musel by žiariť len odzadu priamo do trysky motoru alebo do kabiny pilota,všetko ostatné sa dá vyleštiť.
Aj ten 300kW laser musí ožarovať veľmi malú plochu na povrchu lietadla aby hustota energie bola dostatočná.
Proti účinku laseru pôsobia tieto body:
-presnosť zamerania laseru a schopnosť laseru pôsobiť na jedno miesto aby sa laserová "stopa" nechvela.
-"vlnenie" atmosféry
-ochladzovanie ožarovaného povrchu lietadla okolitým prúdiacim vzduchom
-manévrovanie lietadla(kývanie sa okolo pozdĺžnej osi)
-koľko sekund dokáže laser generovať paprskok o takom výkone


P.S.
Kedysi sa spomínalo že rusi robili pokusy s plazmou a pomocou nejakého anténneho systému chceli v určitej vzdialenosti a výške vytvoriť plazmu a zmeniť tým "vlastnosti vzduchu" a keď do toho vletí lietadlo alebo raketa tak stratí stabilitu a následne sa po vyletení z toho priestoru "rozbije" o "normálny" vzduch. Takže než sa dostane technologia 300kW laserov,reilgunov do praxe,tak sa možno urobí pokrok aj v plazme.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Stíhací letoun 6. generace - PCA

Příspěvek od Rase »

Koncept letounu 6. generace dle Northrop Grumman

Američtí odborníci ze společnosti Northrop Grumman a Boeing, pracují na vývoji konceptu stíhacího letounu šesté generace. Podle oficiálního vyjádření zástupců letectva a námořnictva, již byly zahájeny zkoušky technologií, které budou použity pro vývoj letounů nové generace. V této chvíli je projekt v nejranější fázi vývoje konceptu. Tedy jsou vybírány technologie a formují se požadavky na nový stroj. Odborníci přitom vycházejí z plánu pro globální vzdušnou převahu Air Superiority 2030 Flight Plan, který již určuje některé klíčové vlastnosti stíhačů nové generace. Tyto letouny by měly být vybaveny stealth technologií nové generace, výkonným systémem pro elektronický boj, sofistikovaným hardwarem a softwarem, včetně specializovaných umělých inteligencí, zvýšenou autonomií řízení, hyperosonickými a laserovými zbraněmi, a také "chytrou kůží", tedy sestavou miniaturních senzorů přímo na povrchu trupu. Otevírají se nové možnosti také pro zbraňové systémy, manévrování a komunikaci se sdílením velkého množství dat. Podle vrchního vědce US Air Force, Geoffreyho Zachariase, počítají američtí odborníci, že ve dvacátých letech tohoto století by měli mít k dispozici hypersonické zbraně, ve třicátých letech hypersonické drony a ve čtyřicátých letech hypersonické dronové letouny schopné opakovaného nasazení. Zacharias je přesvědčen, že právě hypersonické technologie, ať už jde o pohon letounu či zbraňový systém, budou hrát ve vývoji designu budoucích bojových letounů klíčovou roli. Letoun šesté generace by měl být k dispozici někdy v polovině 30. let 21. století.

https://vtm.zive.cz/clanky/americky-sti ... fault.aspx
http://www.scout.com/military/warrior/s ... en-fighter
https://theaviationist.com/2016/02/05/n ... n-fighter/

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Stíhací letoun 6. generace

Příspěvek od Rase »

Rase píše:Původní rozpočet projektu na rok 2017 počítal s financemi 20,6 mil.usd. Prezident Trump se ale rozhodl rozpočet osminásobně navýšit na sumu 167,8 miliónů dolarů. Program vývoje nové stíhačky nese název Penetrating Counter Air (PCA) a jeho cílem je vyvinout technologie pro nástupce letounu F-22. První let by se mohl uskutečnit již v roce 2028.
Na rok 2018 si US Air Force vyžádalo 295 milionů dolarů, aby mohla pokračovat ve vývoji programu PCA a dalším upřesňování konstrukčních, technologických a jiných specifikací.
Když půjde vše podle plánu, letoun šesté generace by se měl stát součástí amerických leteckých sil po roce 2030.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Stíhací letoun 6. generace F-X

Příspěvek od Rase »

General Electric Aviation vyvine motor nové generace

Společnost General Electric Aviation získala od AFRL (Air Force Research Laboratory) kontrakt za 250 mil dolarů, na vývoj motoru nové generace - Advanced Turbine Technologies pro Affordable Mission-Capability (ATTAM) Phase I. Dle ministerstva obrany je cílem první fáze ATTAM vývoj a zkoušky nového proudového motoru. Ten bude využit k pohonu různých typů letounů. Práce budou probíhat v Cincinnati, Ohio, a předpokládá se že budou dokončeny do října 2026.

https://defence-blog.com/news/general-e ... ngine.html

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Stíhací letoun 6. generace F-X

Příspěvek od Rase »

Letoun PCA (Penetrating Counter Air)

Rozpočtový úřad amerického Kongresu CBO (Congressional Budget Office) vydal před týdnem rozpočtovou studii The Cost of Replacing Today’s Air Force Fleet, která řeší rozpočtové náklady USAF až do roku 2050. Odhad počítá s tím, že generační výměna letounů, vyjde ve 20. letech na 15 mld dolarů ročně, ve 30. letech 23 mld ročně a ve 40. letech 15 mld ročně (v cenách 2018). V letech 1980 až 2017 to přitom bylo průměrně 12 mld dolarů ročně, opět v cenách z roku 2018. Ceny ale byly počítány s výměnou kus za kus, reálně patrně bude nakoupen menší počet letounů nové generace a patrně dojde i k prodloužení životnosti vyřazovaných letadel. USAF rovněž počítá s plánem využít širší platformu jednotlivých typů letounů, včetně bezpilotních dronů, dle požadavků konkrétní mise. Pilířem letectva budou bezpochyby letouny F-35A, které mají být od roku 2024 dodávány tempem 60 ks ročně. V roce 2044 tak bude u USAF v provozu celkem 1763 těchto letounů. CBO počítá s jednotkovou cenou 94 mil dolarů).
Ve 30. letech se počítá se zaváděním vyvíjené stíhačky šesté generace PCA (Penetrating Counter Air) která může stát až 300 mil dolarů (6,84 mld Kč), tedy podle předběžného odhadu. PCA získá větší nosnost a dolet než současný F-22A, čehož by se mělo dát dosáhnout díky konstrukci typu Blended Wing Body (BWB) s až o 30 % menší spotřebu paliva. Rovněž bude mít pokročilejší stealth schopnosti a senzory než dnešní F-22A. USAF plánuje v letech 2030 až 2050 obdržet 414 těchto letounů, které nahradí na 400 F-22A a F-15C/D. Pokud jde o vývoj PCA, tak USAF již na pro fiskální rok (FY) 2019 žádá na jeho vývoj 504 mil dolarů, v FY2020 1,4 mld dolarů a pro FY2022 3,1 mld dolarů. Nový strategický bombardér B-21 Raider, který bude zaveden v roce 2025, má stát okolo 550 mil dolarů a má se pořídit minimálně 80 strojů, ideálně pak 200 kusů. Do roku 2050 většinu klasických stíhaček a bombardérů nahradí letouny nové generace. Páteří USAF se stanou víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II (náhrada za A-10 a F-16) v počtu 1763 kusů, stíhačky šesté generace PCA (náhrada za F-15C/D a F-22A) v počtu 414 kusů a bombardéry B-21 Raider (náhrada za B-1B a zřejmě i B-52) v počtu 80 až 200 kusů.

https://www.armadninoviny.cz/f-35-pca-b ... olaru.html
https://www.cbo.gov/system/files?file=2 ... unding.pdf

Obrázek
F-35 obklopený letkou bezpilotních dronů

Obrázek
Roční akviziční náklady šesti nejdražích leteckých platforem mezi roky 2019 - 2050. / CBO
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1386
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Stíhací letoun 6. generace F-X

Příspěvek od KOLT »

Jsem docela zvědavý, jak do toho zapadne ještě USN. Vystačí si jen s F-35? Nebo budou chtít větší letoun? V tom případě – dojde k navalizaci PCA nebo vývoji zcela samostatné platformy? Případně jen jiný drak ale shodná většina avioniky? Samé otázky :-)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Stíhací letoun 6. generace F-X

Příspěvek od Rase »

Začátkem roku 2016 USN oficiálně zahájilo hledání nástupce letadel F/A-18 a EA-18, v rámci programu NGAD (Next Generation Air Dominance) - letoun nese označení F/A-XX. Připravený má být o něco později než PCA (F-X) a co budou mít společné se zatím neví. Určitě to ale nebude jednotný letoun jako v případě F-35. Letectvo a Námořnictvo jsou tentokrát radši každý vlastní cestou :)

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3869
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Stíhací letoun 6. generace F-X

Příspěvek od HONZIK11 »

Hmm zajímavé , zatím se všechny ty zámořské vyobrazené projekty zbavily svislých ocasních ploch. Všechny včetně B21 mají kryté výstupy spalin motoru vůči zemi a nikde není vidět ,že by uvažovali o vertikálním vzletu či přistání.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Stíhací letoun 6. generace F-X

Příspěvek od Skeptik »

Nejenom zámořské.
Ona většina těch kresbiček a modýlků budoucích letadel 6-té generace jsou bezocasá letadla, bez svislých ocasních ploch, nebo letadla s tandemovým křídlem jehož zadní část má výraznější vzepětí. Tedy "placatá".
Ono je to logické, protože odstranění SOP výrazně zlepší aerodynamiku a sníží odpor. To zase vede k větší rychlosti letu při stejném výkonu motorů, a většímu doletu díky menší spotřebě paliva.
Daní za to je podstatné zhoršení obratnosti.
Pokud se tedy do budoucna nepředpokládá klasický manévrový boj, ale jen "souboj na rakety" na velkou vzdálenost, pak to má své racio.
Jenže …
Tato sázka tu již byla v historii několikrát, a nakonec se vždy linie stíhacích letadel vrátila k univerzálnosti.
Tak uvidíme až vzlétnou první prototypy.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Stíhací letoun 6. generace PCA

Příspěvek od Rase »

balm píše:Prozatím se všichni výrobci ohlíží k laboratořím, ve kterých probíhají výzkumu materiálů a technologii potřebných pro výrobu, autonomních řídících systémů pro snímání a generování řídících povelů (korekcí) zajišťující schopnost letu. Už nemluvíme o 1000 - 2000 řídících povelů za vteřinu, ale přesouváme se k číslům 10 - 15 000. Prozatím se situace vyvíjí tak, že ani jeden z výrobců nebude schopen ufinancovat požadované předsériové prototypy a dochází k utváření smluvního pavouka, kde se napakují zejména právníci. Při dnešních cenách se odhaduje cena za stavbu požadovaných 2 prototypů na 7 - 10 miliard, reálně asi o dost více. Zajímavé ovšem je, že se mluví čím dál více o společném prototypu B+LM, nikoliv jen standardním porcování peněz a objemu práce, ale o skutečném společném projektu.

Co vím, tak doposud nejsou konečné požadavky stanoveny. Neustále se rozšiřuji a nabalují. Tak či onak, půjde o nejdražší revoluci v dosavadních dějinách letectví. Zbývá tak 25 - 30 let :-)

Nevím a ani nemohu vědět, čeho se v budoucnu dočkáme v sériové výrobě, protože bude záležet především na ceně. Obávám se, že neexistuje člověk, který by dokázal na otázku odpovědět. Můžete považovat za jisté, že vertikálním a horizontálním stabilizátorům odzvonilo, stejně tak se do sériové výroby dostane elastická a digitálně řízená vztlaková mechanizace. Koneckonců na řízení programovatelné vztlakové mechanizace pracuji a pracujeme v rámci vývoje bitevníku T-X (z původní cvičné verze Boeing/Saab). S úspěchem bylo zalétán první prototyp nových profilů křídel s programovatelnými ovládacími plochami (jen analýza získaných dat zabere minimálně půl roku, dalšího půl roku potrvá metalurgům analyzovat materiály), ale to jsme stále u 2100 korekcí za vteřinu s 26 možnými režimy nastavení. K dokončení chybí minimálně 3 - 4 roky vývoje, včetně materiálů. K požadavkům na 6. generaci je pořád hodně daleko a faktem zůstává, že před námi to ještě nikdo nezkoušel. Z toho vyplývají i problémy s praskáním a silným opotřebením vnitřních struktur, problémy s elektromotory, servy, ... i když máme navržené, otestované a zalétané základní křídlo (profil), od skutečné proměnlivé mechanizace a programovatelných profilů nás dělí minimálně 4 roky vývoje. Vlastně nevíme, jak to celé dopadne, protože prozatím se počítá a kalkuluje v sérii 130ks. I když splníme nadefinované požadavky, může dojít k seškrtání z důvodu vysoké ceny.

Dej si to dohromady s požadavkem na 6. generaci, ve které se objevují požadavky na anténní soustavy v potahu, senzory, programovatelné matrice, autonomně programovatelné struktury absorbérů elmag. záření (RAM), odolnost proti elektromagnetickému záření, přeměna nežádoucí tepelné energie, nahrazení křemíkových polovodičů, výkonné procesory pro zpracováni dat v reálném čase ... k dnešnímu dni nemáme nic, jen nápady a to nestačí. V současnosti není možné požadavky realizovat, protože prostě nemáme technologie, materiály, algoritmy umělé inteligence, motory, elektrické systémy, optické matrice apod. I kdyby akceptovali cenu $5 000 000 000,00/kus (to se nestane, ale pro příklad postačí), stejně zatím nikdo na světě v příštích 5 - 10 letech nedokáže postavit takové letadlo.
Pro mě asi nejzajímavější komentář k programu americké stíhačky 6. generace. Balm občas píše na AN a velmi se vyzná ohledně vývoje a konstrukce amerických letounů. Pro lepší přehled si sem schovám jeho reakci na mou zmínku ohledně této stíhačky. Myslím že zde jsou přínosné detaily pro všechny.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Ozbrojené síly USA, kam kráčíte ?

Příspěvek od Pavel 15 »

Tak tohle je zajímavé...USA nezačne vývoj letadel 6 generace do roku 2024. Je otázka zda po roce 2024 ten vývoj bude zahájen..chtějí vyvíjet radši drony. https://www.thedrive.com/the-war-zone/2 ... air-combat

"První věc, kterou na vás chci zapůsobit, je to, co NGAD není: Není to věc." Není to platforma. Není to náhrada, “uvedl generální ředitel David Krumm, ředitel strategických plánů letectva, na stejné akci Mitchell Institute. "Příští generace vzduchové nadřazenosti je síťově propojená rodina systémů, které spolupracují."

Nebyl to vždy preferovaný přístup letectva. Až v roce 2015 představila Letecká výzkumná laboratoř technologickou cestovní mapu pro NGAD ukazující novou platformu - dabovanou „FX“ - vstupující do fáze vývoje strojírenství a výroby na konci fiskálního roku 2022. Následné plánovací dokumenty, jako je Letecký plán nové generace Air Superiority vydaný v roce 2016 a cestovní mapa Air Superiority 2030 zveřejněná v roce 2017, popisovala koncept pro rodinu systémů, ale s pokročilým novým stíhačem ve středu.

Až do tohoto roku se zdálo, že rozpočtové dokumenty letectva podporují přístup zaměřený na platformu. Pětiletý plán výdajů na rozpočet zveřejněný v březnu však snížil rozpočet NGAD na polovinu, přičemž výdaje prostřednictvím fiskálního roku 2024 klesly na 6,6 miliard dolarů z 13,2 miliard dolarů.

Vůdci letectva navíc během následujících pěti let výslovně vyloučili výdaje na stíhačky další generace. Místo toho by rozpočet NGAD byl věnován vývoji nové generace senzorů a komunikačních spojení a architektury výpočetní techniky otevřených systémů.

Navzdory posunu v zaměření v příštích pěti letech nebyl vývoj stíhače nové generace v dlouhodobém horizontu vyloučen.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Stíhací letoun 6. generace PCA

Příspěvek od Rase »

Dovolil jsem si příspěvek přesunout do tohoto tématu. Na jednu stranu jde o zklamání, na druhou o hodně logický krok. Přeci jen vývoj nějakého většího dronu, který by dokázal zastat i bojové úkoly (myšleno víc než jen průnik vzdušným prostorem), by bylo mnohem méně náročné, než letoun s lidskou osádkou. Uvidíme, kam se posune vývoj do roku 2024 a zda bude letoun nové generace s lidskou osádkou vůbec potřeba. Osobně si myslím, že F-35 většinu úloh zvládá a F-22 jednou třeba opravdu nahradí adekvátní dron.

ps. uvidíme, jaký bude mít vliv toto rozhodnutí, na vývoj nového letounu F/A-XX pro námořní letectvo - mělo by jít o samostatný projekt. On v tom názvosloví je docela chaos a jako NGAD (Next Generation Air Dominance) je někdy označován jak letoun pro letectvo, tak i námořnictvo, případně se u stroje pro letectvo používá i zkratka PCA (Penetrating Counter Air). Ale jak říkám, je v tom dost zmatek. Je klidně možné, že ono utípnutí znamená konečnou pro oba projekty. Na druhou stranu, on ten projekt pokračuje dál, jen že bude mít jen poloviční rozpočet a přestává tak být prioritou. Myslím že původní rozpočet před pár lety navýšil prezident Trump, aby vývoj urychlil.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letadla“