Boeing KC-46A Pegasus

Letouny všech typů a použití
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od Rase »

detail_KC-46A.jpg

Boeing KC-46A Pegasus

Krom projektu stealth tankeru KC-Z, probíhají v USA i práce na standartním "low-risk" tankeru KC-46A Pegasus. Jeho vývoj a výrobu zajišťuje společnost Boeing. Jedná se o pozoruhodnou konstrukci, díky které, může kromě doplňování paliva, sloužit i k přepravě cestujících a nákladu. Letoun byl vyvinut z letounu Boeing KC-767, přičemž oba stroje byly odvozeny od civilní dopravní verze Boeing 767. V únoru 2011 projekt firmy Boeing zvítězil v soutěži KC-X na tankovací letoun, který ve službě nahradí rychle zastarávající stroje Boeing KC-135 Stratotanker, zařazené do služby roku 1957. V lednu 2007 USAF oficiálně zahájilo program KC-X vypsáním požadavků na nový tankovací letoun. Program KC-X byl první fází programu nahrazení flotily letounů KC-135. Po prvotních komplikacích, v roce 2010 USAF obnovilo tendr spolu s upřesněnými požadavky na letoun. Po vyhodnocení nabídek byl v únoru 2011 letoun KC-767 vybrán jako vítězný stroj, který nahradí letouny KC-135. První zkušební let proběhl 25. září roku 2015. V polovině roku 2016 Pentagon odsouhlasil nákup prvních 19 KC-46A za 2,8 miliardy dolarů. Program KC-46A je třetím největším projektem amerického letectva, hned po programu stíhačky F-35 Lightning II a programu strategického bombardéru B-21. Program ale stíhají finanční a rozpočtové problémy. Původně plánoval Pentagon za vývoj letounu (včetně stavby čtyř prototypů) utratit 4,9 miliardy dolarů. Pokud by ale Boeing překročil rozpočet, musel další náklady financovat z vlastních zdrojů. To se také nakonec stalo a Boeing do vývoje z vlastních zdrojů postupně vložil přes 1,9 miliardy dolarů. Celková částka za vývoj KC-46A se tak vyšplhala k 6,8 miliardám dolarů. Americké letectvo postupně nakoupí 179 tankerů KC-46A a cena celého programu je 52 miliard dolarů. V ceně je započítán vývoj, výroba letadel, pozemní zabezpečení, výcvik, náhradní díly, atd. Projekt Pegasus, stále naráží na komplikace a je poněkud ve skluzu oproti původnímu plánu. První sériové letouny měly být americkému letectvu dodány v roce 2017 a zařazeny do stavu USAF v roce 2018. Patrně zde jsou i nějaké "netechnické" problémy s Federální leteckou správou FAA (Federal Aviation Administration), jak bylo nepřímo naznačeno zástupci společnosti Boeing. Již příští týden (polovina roku 2017) mají být vyhodnocována případná rizika a testovány části konstrukce. KC-46A získá pokročilé 3D zobrazovací systémy umožňující bezproblémové připojení palivového ráhna k letounům za jakýchkoliv podmínek. Ráhnové řešení oproti hadicovému dokáže přečerpat rychleji mnohem větší množství paliva a je tak ideální pro doplňování paliva velkým letounům. První várka 19 letadel KC-46A získá pouze ráhno, ale další stroje obdrží také křídlové kontejnery s hadicovým palivovým systém WARP (Wing Aerial Refueling Pods).

Technické údaje:
Název: Boeing KC-46 Pegasus
Posádka: 3 (pilot, druhý pilot a operátor tankovacího zařízení)
Kapacita: 114 cestujících, 18 palet 463L nebo 58 pacietnů
Užitečný náklad: 29 500 kg
Max. kapacita paliva: 94 198 kg
Rozpětí: 48,1 m
Délka: 50,5 m
Výška: 15,9 m
Nosná plocha:
Plošné zatížení: kg/m²
Prázdná hmotnost: 82 377 kg
Max. vzletová hmotnost : 188 240 kg
Pohon: 2× dvouproudový motor Pratt & Whitney PW4062
Výkon pohonné jednotky: 282 kN
Cestovní rychlost: 851 km/h
Maximální rychlost: 1046 km/h
Dolet: 12 200 km
Dostup: 12 200 m


Zdroj:
http://breakingdefense.com/2017/05/b-21 ... till-late/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Boeing_KC-46_Pegasus
http://www.armadninoviny.cz/tanker-kc-4 ... yroby.html

kc46_key_features.jpg
dp_9_7_kc-46_pic.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 1/9/2022, 18:02, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od skelet »

musím si rýpnout.. to je ten program, který se rušil tak dlouho, dokud nevyhrál ten správný dodavatel? :mrgreen:

jinak.. do teď jsem si myslel, že všechny tankovací letouny jsou schopny převážet i náklad a osoby, pokud je to zapotřebí?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od Rase »

Původně jsem chtěl jenom napsat do novinek, že se program KC-46 zase zdrží .)
Jen dodám, že vítězem tendru byl původně prohlášen společný projekt společností EADS a Northrop Grumman odvozený od letounu Airbus A330 MRTT označovaný jako KC-30. Oficiální označení bylo Northrop Grumman KC-45. Jak píšeš, "vítěž byl vybírán tak dlouho, dokud nebyl vybrán Boeing" :D Alespoň nás může tak nějak těšit, že Airbus byl lepší
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od arten »

Nákup bol spustený už v r.2002 a ako píše Skelet - súťažilo sa kým nevyhral Boeing. Vyše desaťročie.
Najprv vyhral - potom sa kongresmani vzbúrili, lebo tá nevýhodnosť/korupcia bola už veľmi očividná. Tak bol vyhlásený nový tender a ten vyhral Airbus. A potom sa toľko odvolávalo a manipulovali (doslova) podmienky tendra kým nakoniec... nevyhral Boeing.

Je to úplne exemplárny príklad korupcie v US nákupoch - kde USAF nakúpilo vo všetkých parametroch horšie a - na rozdiel od A330 MRTT - ešte neexistujúce lietadlo...

(a ano, obe su zmiesane transportno/tankovacie stroje)
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od seabee »

Boeing obdržel v lednu 2021 už druhou zakázku na tankovací letoun KC-46A Pegasus. Nejprve na 12 strojů, poté 21. ledna na dalších 15 (dělení veřejných zakázek? Oblíbená politika našich komunálních šíbrů :D). Celková hodnota obou kontraktů je 3,8 mld. USD.

V roce 2020 dodal Boeing pouze 14 strojů, dílem kvůli Covidu a dílem pro technické a organizační problémy ve výrobě. Od začátku dodávek v lednu 2019 Boeing dodal 42 strojů, na dalších celkem 94 má platné kontrakty od USAF. Další 4 má objednané Japonsko.

Boeing nyní nabízí dovybavit KC-46A retranslačními linky pro předávání údajů v rámci digitálního vedení války.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od seabee »

Nekvalitní práce se nevyplácí - ani v USA. Boeing vyčíslil, že opravy, úpravy a odstranění závad dosud dodaných strojů KC-46A Pegasus ho příjdou na pět miliard dolarů! Firma to částečně přičítá pandemii Covid 19 - to ale budou jen "těšínská jablíčka" pro akcionáře, protože vícenáklady se počítají už od zahájení vývoje v roce 2014. Pravdou ale je, že propad poptávky po civilních 767 přinesl zvýšený dopad fixních nákladů továrny v Ewerettu na program KC-46A.

Opraveno "dodávek" na "vývoje".
Naposledy upravil(a) seabee dne 29/1/2021, 11:58, celkem upraveno 1 x.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od kenavf »

Nový kontrakt:
Nejprve na 12 strojů, poté 21. ledna na dalších 15 ..... Celková hodnota obou kontraktů je 3,8 mld. USD.
cca 140mil USD za kus.


Starý kontrakt:
Od začátku dodávek v lednu 2019 Boeing dodal 42 strojů
opravy, úpravy a odstranění závad dosud dodaných strojů KC-46A Pegasus ho příjdou na pět miliard dolarů!
119mil USD na kus

Nie je to na odstraňovanie závad nejako veľa? A ak by v tých prvých objednávkach(3,8mld) malo byť aj nejaké servisné vybavenie tak by to bolo ešte horšie porovnanie.
Alebo sa niečo stratilo v preklade.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od seabee »

kenavf píše: Nie je to na odstraňovanie závad nejako veľa? A ak by v tých prvých objednávkach(3,8mld) malo byť aj nejaké servisné vybavenie tak by to bolo ešte horšie porovnanie.
Alebo sa niečo stratilo v preklade.
Máš pravdu, horká jehla. Je to tak, že podle původních kontraktů měl Pentagon uhradit všechny náklady až do výše 4,9 mld USD. Co bude navíc, měl Boeing platit z vlastní kapsy. A ke 31.12.2020 dosáhly náklady Boeingu 5,037 Mld. Takže lochna je "jenom" 137 miliónů.
Děkuju za upozornění.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od kenavf »

Teda len aby som sa uistil.
Za dodanie 42ks lietadiel mal Pentagon zaplatiť maximálne 4,9mld USD ale vzhľadom na tie opravy a úpravy to stálo 5,037mld USD a teda ten rozdiel 137mil USD bude musieť dať Boeing z vlastnej kapsy?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od seabee »

kenavf píše:Teda len aby som sa uistil.
Za dodanie 42ks lietadiel mal Pentagon zaplatiť maximálne 4,9mld USD ale vzhľadom na tie opravy a úpravy to stálo 5,037mld USD a teda ten rozdiel 137mil USD bude musieť dať Boeing z vlastnej kapsy?
Já tomu tak aspoň rozumím, ale třeba jsou tu lepší angličtináři:
Boeing has now paid more than $5.0 billion out of pocket to pay for the myriad technical problems and production issues
a dále
Under the firm, fixed-price contract signed then, Boeing is responsible for paying for any costs in excess of the contract’s $4.9 billion ceiling

Schválně nepřekládám, třeba to někdo umí líp.
https://www.defensenews.com/industry/20 ... air-force/
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od Julesak »

Tomu sa povie urazené ego :rotuj:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od seabee »

Julesak píše:Tomu sa povie urazené ego :rotuj:
Podle sebe soudím tebe :rotuj: :rotuj:
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od Julesak »

No naozaj to tak vyzerá :down:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od seabee »

Generálka Jacqueline Van Ovost, velitelka Air Mobility Command, pod kterou patří i flotila tankovacích letounů KC-46A Pegasus oznámila, že se podařilo vyřešit dvě ze šesti závad kategorie 1 - vážná závada a zbylé přesunout do kategorie 2.

Odstraněné závady se týkaly pomocné jednotky APU v zádi letounu, jednalo se o spony vstupního kanálu a nosníku jednotky. Odstranění uvedených závad už bylo provedeno na 70% flotily.

Obrázek
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od seabee »

Od dubna 2020 probíhají na KC-46A zkoušky systémů pro automatické tankování bez lidské obsluhy. To zahrnuje vylepšení stávajícího problematického systému počítačového zobrazování Remote vieving na verzi 2.0, instalaci 4K kamer a systému LiDAR pro třírozměrné vidění a měření vzdáleností. Vyhodnocování získaných údajů mají provádět procesory nové generace, pracující pod nově vyvíjeným softwarem.

Současně se vedou diskuze, jakou část vývojových nákladů má nést Boeing v rámci toho, že původní RV systém neplnil požadavky USAF.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od seabee »

Obsluhy KC-46A USAF musí zvládat další softwarovou chybu v systému automatického navádění tankovacího ráhna a přecházet na manuální obsluhu. Závada je zařazena do kategorie II. Jedná se o to, že systém má příliš rigidně nastavenou obálku volnosti vzájemných pohybů ráhno/příjemce a některým typům letounů přerušuje předčasně tankování.

Jinde uvádím, že systém automatického navedení má Airbus na A330 MRTT zvládnutý.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od seabee »

Zdá se, že Pentagonu dochází s Boeingem trpělivost a zabývá se myšlenkou pořídit v rámci programu KC-Y až 160 tankovacích letadel, přestavěných z civilních linerů. Požadavek je na kapacitu 12 - 15 dodaých letounů ročně. Je otázkou, jestli se program nemodifikuje tak, aby se mohl opět zůčastnit "poražený" v tendru, Airbus se svým A-330 MRTT. Skutečnost, že jej nakupují dosavadní věrní zákazníci US firem - Australie, Francie, Velká Británie, Spojené Arabské Emiráty, Saudská Arábie, Singapur a Jižní Korea je pro Boeing alarmující . Lockheed se už nechal slyšet, že na program KC-Y už smysluplně USAF reagoval.

Každopádně Boeing doufá, že zámořské řešení nebude pro Capitol Hill stravitelné.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od seabee »

Boeing stále nevyřešil problémy s optickým systémem dálkového navádění tankovacího ráhna a stálo ho to ve IV. čtvrtletí 2020 dalších 402 mil. USD na penále. Celý kontrakt s USAF se tak propadá do ztráty. Oproti původní hodnotě kontraktu 4,9 mld USD tak už vykazuje náklady ve výši 5,4 mld.

Obrázek
Ilustrační foto, tankování z KC-46A Autor: Senior Airman Mikayla Heineck/U.S. Air Force
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od seabee »

Boeing dostal od USAF novou zakázku v hodnotě 3,1 mld. USD na výrobu 19 tankovacích letounů KC-46A Pegasus . 15 z nich je určeno pro USAF a čtyři pro Izrael. Udělení zakázky svědčí o tom, že USAF považuje řešení stávajících problémů typu (především dálkového řízení tankovacího ráhna) za vyhovující. Dodávka pro Izrael má být uskutečněná do prosince roku 2026.

Letectvo oznámilo, že v červnu 2022 typ provedl 97% vzdušných tankování flotily.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Boeing KC-46A Pegasus

Příspěvek od seabee »

KC-46A Pegasus je nyní certifikovaný pro globální rozmístění a tankování všech bojových typů letounů USAF, s výjimkou A-10 Thunderbolt II (Warthog), u kterého přetrvávají problémy s pevností tankovacího nástavce.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Z KC-135 to jde Autor: Air Force Senior Airman Mary Begy.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Letadla“