McDonnell Douglas A-12 Avenger

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

McDonnell Douglas A-12 Avenger

Příspěvek od Rase »

Obrázek

McDonnell Douglas A-12 Avenger

Z mého pohledu je jedním z nejzajímavějších leteckých projektů, letoun A-12 Avenger. Troufám si tvrdit, že opticky předznamenal letouny 6. generace, což je úžasné. Historie toho letounu se datuje do poloviny 80.let, kdy americké námořnictvo hledalo náhradu za zastaralé A-6E Intruder a částečně i F/A-18 Hornet. Program byl oficiálně označen jako ATA (Advanced Technology Aircraft) a letoun dostal bojové jméno Avenger II, na počest torpédového bombardéru TBF Avenger z druhé světové války. Dle zadání, se mělo jednat o dvoumístný útočný letoun, který bude létat rychleji než A-6E, bude mít dvojnásobnou životnost a spolehlivost, poloviční náročnost na údržbu atd. Vycházejíc ze zkušeností s F-117, byl požadavek na nižší viditelnost letounu, konkrétně 10 námořních mil (18,5 km) neměl být zachytitelný sovětskými radary. Nemělo se tedy jednat o dokonalý stealth letoun, což by omezilo ostatní schopnosti, jako u protějšku z letectva.
Společnost McDonnell Douglas, ve spolupráci s General Dynamics, přišla s konceptem samokřídla bez svislých ploch. Dvojice motorů bez přídavného spalování byla zásobována vzduchem ze vstupů na náběžné hraně, na níž byly umístěny i veškeré senzory. Výzbroj byla nesena převážně v pumovnici. Standardní náklad představovaly dvě protiletadlové rakety středního doletu AIM-120 AMRAAM a dvě protiradiolokační AGM-88 HARM. Počítal ose rovněž s použitím chytrých bomb nebo výzbroje nesené na vnějších závěsnících. Elektronické vybavení předstihlo svou dobu o 5 let, jelikož se jednalo o první letoun, o jehož chod se staral počítač. Celý systém byl řízen speciálně vyvinutým počítačem firmy IBM kategorie VHSIC (Very High Speed Integrated Circuit), který sbíral data pomocí taktického datalinku AN/ASW-54 LITDL. Senzory zahrnovaly víceúčelový radar Westinghouse AN/APQ-183, infračervené čidlo IRSTS firmy General Electric, detektor řízených střel AN/AAS-43 a sadu zařízení pro elektronický průzkum AN/ALD-11. Letoun měl plně integrovaný systém radioelektronického boje. Vybavení kokpitu dodala společnost Kaiser. Zde bylo osazeno sedm víceúčelových obrazovek a průhledový displej.
Schopnosti to byly značně ambiciózní, ale masivní ale měla být i samotná objednávka. V případě úspěchu se počítalo s vývojem dalších specializovaných variant pro úkoly vzdušného tankování, radioelektronického boje, protiponorkového boje, včasné výstrahy a vzdušné kontroly, což by fakticky znamenalo kompletní nahrazení letounů KA-6D Intruder, EA-6B Prowler, S-3 Viking a E-2 Hawkeye. Námořnictvo pro začátek plánovalo odběr 620 útočných letadel, později se přidala i námořní pěchota s požadavkem na 238 strojů. Jednu dobu se o něj zajímalo dokonce i letectvo, které zvažovalo nákup 400 kusů. Pro potřeby vývoje mělo být postaveno osm prototypů a šest strojů v sériovém provedení mělo podstoupit vojskové zkoušky. Konečným cílem bylo vyzbrojení sedmi amerických letadlových lodích v tichomořské flotile a stejného počtu lodí v atlantické flotile, vždy dvěma squadronami. Další stroje pak byly určeny pro potřeby výcviku, vývoje a zkoušek. První operačně způsobilá squadrona pak měla být připravena v roce 1996. Na konci roku 1990 odsouhlasilo námořnictvo celkovou koncepci letounu a bylo překonáno mnoho problémů s aplikací požadavků stealth. Byla postavena maketa letounu a dalších celků. Maketa A-12 byla původně určena především jako demonstrátor celkového uspořádání letounu a sloužila k ověření přístupnosti jednotlivých agregátů a dalším pozemním zkouškám. Předpokládané výkony byly shledány námořnictvem jako vyhovující a v mnoha oblastech jako mimořádné. Největším problémem ale byla cena samotného stroje. Pokud by US Navy odebralo požadovaný počet letounů, vyšla by cena na horentních 62 miliard dolarů, tedy 100 mil. za jeden kus (F-117 tehdy stál 42 mil.dolarů). Ukázalo se, že cenu není možno srazit na únosnou míru. Dne 7. ledna 1991 tak projekt zrušil, samotný ministr obrany Dick Cheney. Jelikož zrušený projekt, stál ministerstvo obrany přes 2 miliardy, došlo k sérii kauz. Nejrpve ministerstvo obvinilo vývojáře z plýtvání prostředky a nedodání funkčního prototypu. Výrobce následně napadl ministerstvo, kvůli opožděným platbám, které komplikovaly řešení problémů. Navíc vláda odmítla zaplatit peníze, které firmám dlužila. Ty jej tedy hnaly k soudu, který v roce 1997 rozhodl ve prospěch žalující strany. Tým tedy obdržel dodatečně částku 1 miliardy a 71 miliónů dolarů. Zachovaný prototyp můžeme vidět v Aviation Heritage Museum na letišti Alliance v severním Texasu.

Technické parametry:
Posádka: 2
Délka: 11,5 m
Rozpětí: 21,4 m (složené 11 m)
Výška: 3,4 m
Plocha křídel: 122 m²
Prázdná hmotnost: 17 700 kg
Maximální hmotnost: 36 000 kg
Palivo: v letounu až 9 700 kg
Motory: 2x General Electric F412-GE-D5F2
Tah: 2x 58 kN
Maximální rychlost: 930 km/h
Akční rádius: 1 500 km
Dostup: 12 200 m
Rychlost stoupání: 25 m/s
Výzbroj: až 2 300 kg
2 × rakety vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM
2 × AGM-88 HARM rakety vzduch-země
konvenční nebo přesně naváděné pumy


Zdroj:
http://www.hitechweb.genezis.eu/stealth4.htm
https://www.vojsko.net/index.php/leteck ... avenger-ii
http://www.military.cz/usa/air/air_acce ... 2/a-12.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell ... Avenger_II

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: McDonnell Douglas A-12 Avenger

Příspěvek od Rase »

Ještě tak trochu rozvedu myšlenku. Přeci jen letouny, které měl A-12 Avenger stále slouží a nebojím se říct, že už dost přesluhují. US Navy plánuje, že nový letoun nahradí flotilu F/A-18. Celkem 260 starších strojů nahradí F-35C, nejnovější verze E/F v počtu 565 kusů, má nahradit právě nový letoun, který vzniká v rámci programu F/A-XX (Next Generation Air Dominance). Zajímavé je, že Hornety ve verzi E/F byly zařazeny až těsně před koncem tisíciletí - 1999 a výroba stále běží. Jednalo se tedy vlastně o takové nouzové řešení po zrušení programu A-12 Avenger. Je zajímavé, že ač byl A-12 velice drahý, což byla hlavní příčina jeho zrušení, tak se jednalo jen o odklad a námořnictvo stejně bude muset zavést velice podobný letoun, byť po cca čtyřicetileté přestávce. Letoun šesté generace by mělo mít námořnictvo k dispozici kolem roku 2030.
Nyní je vhodné si připomenout, čím se vlastně liší letouny 6.generace liší od letounů 5.generace. Požadavky na vlastnosti strojů šesté generace asi nejpřesněji vystihuje nezávislý magazín Air Force Magazine vydávaný asociací AFA. Ten novou generaci již v roce 2009 definoval, jako "stroje s extrémními vlastnostmi stealth, schopné měnit tvar, disponující vysokou mírou počítačového propojení a situačního povědomí díky citlivým senzorům a technologii inteligentního povrhu, vybavené přesnými energetickými zbraněmi s možností pilotovaného i bezpilotního letu". Jak se později ukázalo, jediným mírně přeceněným prvkem v tomto dlouhém výčtu byla schopnost letounu měnit za letu tvar. Se všemi ostatními technologiemi včetně tajemně znějících "energetických zbraní" americké ministerstvo obrany počítá a tamní letecký průmysl na nich už usilovně pracuje. Zástupci US Navy sice zmiňují, že nepožaduju dokonalé stealth vlastnosti, které by omezovaly jiné schopnosti, i tak se bude nejspíš jednat o vyšší stupeň stealth, než známe nyní. U letounů nové generace se také zmiňuje absence svislých řídících ploch a ocasu, výsledkem by tedy mělo být podobné samokřídlo jako u Avangeru. Osobně si myslím, že A-12 předběhl dobu a pokud by se zavedly kdy měly, nemusely být potřeba nové Super Hornety, F-35C atd. Docela by mě zajímalo cenové porovnání obou možností. Přeci jen i tyhle letouny byly dost drahé. Na druhou stranu ani letoun z konce 80.let, nebo spíš 90.let (kdy by se vyráběl) by asi nevydržel věčně, ale on ani ten F-22 není zrovna nový a rovněž se s jeho provozem počítá ještě velice dlouho.

http://palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=7639
http://www.aeroweb.cz/clanky/5186-stiha ... udoucnosti
http://www.armadninoviny.cz/americka-st ... lth3f.html
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: McDonnell Douglas A-12 Avenger

Příspěvek od Rase »

Až do roku 2013 živořil letoun A-12 Avenger v docela bídném stavu, pak byl ale oprášen, smontován a převezen do Fort Worth Aviation Museum.
Bohužel muzeum nemá krytou halu a tak je opět jen venku.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: McDonnell Douglas A-12 Avenger

Příspěvek od Hektor »

NA to že to je palubné lietadlo je v porovnaní s F-35 celkom macko. Objem pumovnice a neseného paliva musel byť neporovnateľný s JFS kompromisom.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: McDonnell Douglas A-12 Avenger

Příspěvek od skelet »

Tohle byla náhrada za A-6 Intruder, což byl macek
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letadla“