Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Letouny všech typů a použití
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od KOLT »

Trochu OT, ale kolik G dokáže v 5 km "dát" L-159?
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od Starlight »

V 5 kilometrech ti to neřeknu, to jsou letecké jednotky čtvrtstoletí staré :D , ale v 15 000 stopách by L-159A s polovinou vniřního paliva mohla dát ustálený (opakuji ustálený) násobek okolo 3 g. To platí pro čistý letoun. Ale naše letectvo pro případ, že by do hodiny vypukla válka 8-) , standardně létá poslední skoro dvě dekády se 7 zbranovými pylony, dvojicí vypouštěcích zařízení LAU-7 (pro AIM-9) a dvojicí podvěsných nádrží 350 litrů (nemusí být vůbec naplněné), takže v praxi to bude ještě méně.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od Zemakt »

Jaké pak OT, ta otázka se přímo vybízela. Starlight: děkuji, jsem v obraze.

Z tvého postu mi tedy tak nějak vyplývá, že cvičné nadzvuky, respektive "těsné" podzvuky, mají logiku u početných letectev. U miniaturních letectev viz například AČR, by ten ekonomický efekt úspory dost narušil provoz dalšího typu. Zkrátka, pro těch pár pilotů se vždy pár hodin na JAs 39D najde, aniž by to byl nějaký fatal.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od KOLT »

Starlight, díky!

Zemakt, nj, nabízela, ale netýká se přímo T-X. Se závěrem, že pro prcky jako my se nevyplatí přidávat další typ letounu, vcelku souhlasím. Maximálně bychom mohli piloty posílat na výcvik někam k většímu letectvu. A furt je asi lepší přecházet na stíhací letadlo z L-159 než z L-39 ;-)
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ako dlho planuje AČR prevadzkovať L159? Predsalen uz maju 18 rokov. T-X budu pre Europu predpokladam k dispozicii tak o 5-10 rokov. Nejaka licencna vyroba v Aero by sa celkom ponukala....
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od Smutná krabice »

KOLT: a to já ti to klidně řeknu, cover sem totiž kdysi dával graf ustálených rychlostí zatáčky a letové obálky pro L-159.
Je to tedy na úrovni moře, ale 5g ustálené a 8g okamžité zatáčky:

Obrázek
Naposledy upravil(a) Smutná krabice dne 3/10/2018, 14:33, celkem upraveno 2 x.
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
Uživatelský avatar
mrfelix
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 220
Registrován: 30/10/2012, 08:43

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od mrfelix »

Tomu grafu moc nerozumím, ale křivka "sustained" se ani nedotýká křivky 5g.
Takže to vypadá spíš necelých 5g, nikoliv 6g.
Obrázek
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od Smutná krabice »

Pardon, překlep. Opraveno.

Ten graf se používá tak, že na všech 4 stranách máš údaje, které vyčítáš. Aby to fungovalo, tak graf není pravoúhlý, ale každá osa se na něj vynáší zvlášť, křivkami.

Protože je v manévrování všechno funkce rychlosti (při konstantní hmotnosti atd.) a přetížení, vybereš si třeba 300 uzlů a 4g.
A jdeš po té vertikální čáře nahoru a koukáš, kde se osa "300kts" protne se zakřivenou osou "4g".

Tam vidíš, že se s nimi protíná čára úhlové rychlosti zatáčky (přímka), která vlevo protíná osu "úhlová rychlost" a vpravo osu "poloměr zatáčky". Takže po ní jdeš doleva a vidíš, že při 300 uzlech ve 2g zatáčce L-159 točí úhlovou rychlostí ca. 5°/sek. A pak jdeš naopak doprava a vidíš, že poloměr zatáčky bude asi 2000 stop.

Atd., pro jinou kombinaci rychlosti a přetížení si jenom musíš najít jiné průsečíky.
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od KOLT »

Úžasné, díky moc :)
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od Smutná krabice »

Tamto byla L-159 - tak sem dám i letovou obálku (rychlostí) pro T-38A:

Obrázek
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od Rase »

Na základně Vance v Oklahomě spadly dva výcvikové letouny T-38 Talon. Jeden ze strojů spadl na záda, díky čemuž oba piloti zahynuli.

https://defence-blog.com/news/two-kille ... ahoma.html

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od Rase »

Tak si říkám, že by bylo vlastně docela zajímavé, pokud by na bázi Talonu (T-38) vznikl nějaký útočný dron. Přeci jen i po jejich nahrazení půjde o docela zajímavou platformu, kterou by šlo využít k ničení objektů nebo PVO nepřítele.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od seabee »

Rase píše:Tak si říkám, že by bylo vlastně docela zajímavé, pokud by na bázi Talonu (T-38) vznikl nějaký útočný dron. Přeci jen i po jejich nahrazení půjde o docela zajímavou platformu, kterou by šlo využít k ničení objektů nebo PVO nepřítele.
Tak dron už létá = QT-38A. Akorát je to cvičný cíl :) .
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od seabee »

Rase píše:Tak si říkám, že by bylo vlastně docela zajímavé, pokud by na bázi Talonu (T-38) vznikl nějaký útočný dron. Přeci jen i po jejich nahrazení půjde o docela zajímavou platformu, kterou by šlo využít k ničení objektů nebo PVO nepřítele.
Není to sice "na bázi", ale motory z vyřazovaných T-38 by se měly stát pohonnými jednotkami nových bezpilotních stealth cvičných terčů 5GAT od firmy Sierra v kategorii FSAT. Použití i dalších dílů z jiných vyráběných letadel má snížit jejich cenu na "pouhých" 10 mil. USD za kus. Pokud budou zkoušky úspěšné a program schválen a zafinancován.

Viz: L+K březen 2020, autor Tomáš Soušek
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od Rase »

Díky za připomenutí, musím říct, že vypadá hodně dobře.

Fifth-Generation Aerial Target

Koncept leteckého cíle 5. generace, 5GAT (Fifth-Generation Aerial Target) má počátky v roce 2003, kdy americké vojenské letectvo vzneslo požadavek na vývoj cílového letadla používajícího technologie stealth. Dřívější americká cílová letadla byla běžně vytvářena úpravou starších bojových letadel. Vznikl tak např. cíl QF-4 vytvořený na základě stíhacího bombardéru F-4, nebo QF-16 na bázi stíhačky F-16. Vzhledem k vysokým nákladům na letouny páté generace bylo od této praxe upuštěno. O možnost vývoje a stavby speciálního levnějšího cílového letounu se začala zajímat americká letecká akademie (United States Air Force Academy). Kadeti představili své první práce v roce 2008. V roce 2011 byl studentský projekt letounu představen na konferenci AIAA a podařilo se mu získat financování amerického ministerstva obrany. První oficiální smlouva v hodnotě 15,9 mil dolarů, byla podepsána 24. března 2017 s cílem postavit bezosádkový letoun do června 2018. První let byl naplánován na první čtvrtletí 2020. Spolu s finanční podporou, armáda přesunula vývoj projektu do Sierra Technical Services, kterou založili bývalí inženýři z konstrukční kanceláře Skunk Works. STS původně odhadovalo jednotkovou cenu na 10 mil dolarů ale později se cena prototypu dostala na necelých 16 mil dolarů, což je pořád velice zajímavá cena. Úspor se podařilo dosáhnout pomocí dostupných dílů (především T-38 a F-5). Projekt 5GAT tak bude nabízen letectvu rovněž jako Loyal Wingman, tedy doprovodný letoun k F-22, F-35 a starším strojům. V tomto případě by mohl stroj nést průzkumné vybavení, zbraně nebo i laser, pokud by měl nést toto vybavení v trupu, bylo by nutno přepracovat střední část trupu.
Letadlo 5GAT se vyznačuje poměrně jednoduchým tvarem a hmotností pouze 5450 kg. Model letounu v plné velikosti byl testován v aerodynamickém tunelu a dosáhl vynikajících výsledků. Profesor Stephen Brandt, který je vedoucím oddělení pro leteckou techniku ​​americké letecké akademie, uvedl, že v poslední fázi vývoje 5GAT se zúčastnilo i několik lidí podílejících se dříve na projektu stíhačky F-22 Raptor. Pohon zajistí dva motory General Electric J85-5R s tahem 9,1 kN (12,9 kN s dodatečným spalováním), používaných v pokročilých výcvikových letounech Northrop T-38A/C Talon. Konstrukce používá prvky draku z letadel T-38 a Northrop F-5 Tiger II, jakož i některé prvky Hornetu F/A-18. Podle Brandta je síla dvou použitých starých motorů J85 dostačující na to, aby byl cílový letoun v rychlosti a manévrovatelnosti stejně dobrý nebo dokonce lepší než moderní bojové stroje. Má dosahovat nadzvukové rychlosti a zvládat přetížení 7,5 až 9,5 g. První prototyp nového cílového letounu 5GAT byl připraven k testům do konce roku 2019, druhý prototyp bude dodán letos.

https://www.milmag.pl/news/view?news_id=3363
https://www.armyweb.cz/clanek/americky- ... erace-5gat

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od skelet »

Arthur píše:
skelet píše:Arthur nemyslím si, že by jsme si nějak odporovali.
ROKAF je mastodont, kde se v rámci šetření počítá každý dolar, plus zavádí letouny páté generace, které cvičnou verzi nemají, plus používá těžké dvoumotorové stíhače, které OSSR nikdy mít nebude.
Thajsko používá vesměs staré verze F-16 a nejmodernější je u nich Gripen. Indonésie má všehochuť, včetně těžkých stíhačů Su a starých F-16, a uzemněných Hawk 209 (obdoba L-159A od AČR).

Letectvo SR má nejblíže svou velikostí k tomu filipínskému. To pokud vím provozuje pouze letouny FA-50, které používá ke stejným účelům jako bude používat OSSR své F-16. Nedává mi smysl, aby vedle sebe operovaly dovumachové bojové letouny v počtu 14kusů a de facto totožný počet letounů s rychlostí M1,5, s relativně podobnými bojovými vlastnostmi. (to jste si měli koupit dvě letky FA-50 rovnou; tak jak jsi doporučoval)
Ale to bolo ako by som hrach o stenu hádzal. Nechcem sa k tomu vracať lebo sa mi zbytočne zvyšuje tlak...

Suger píše:
Juraj Tichý píše:Pochybujem, že T-7A Red Hawk bude stáť 20mil USD. Dodržali vôbec niekedy americké ozbrojene sily rozpočty svojich rozvojových programov?

Aj keď do tej našej voliéry jastrabov a sokolov by sa hodil :D
Juraj, Boeing počíta s výrobou 2000 až 2800 ks lietadiel T-7A. Rátajú, že to bude veľmi komerčne úspešné lietadlo. Preto tá cena pod 20 milionov US$/ks pre základnú verziu je veľmi reálna (čo je cca 17-18 milionov euro/ks). Preto píšem, že by bolo chybou pre Slovensko, ak sa do súťaže o nové cvičné a CAS lietadlo nezapojil aj T-7A.
Určite by mali byť oslovení Boing s T-7A tak ako aj KAI s T-50A (TA-50) resp. čo najviac súťažiteľov a nech MO powered by VS SR povedia svoje stropy a priority (na čo a koľko ich vlastne potrebujú) resp. požiadavky offsety (nejaké európske servisné centrum, atď. atď.)

P.S. ak taliani čítaju s porozumením vyjadrenia MO aj s poukazom na servis C-29J Spartan a hlavne stav ekonomiky SR (Eurozóny) atď. a dajú nazvime to zaujímavú ponuku tak ja to čítam na mtristoštyridsaťpäťku... ale nechám sa milo prekvapiť
že jsem tak smělý.. T-7A ma mít jakou výzbroj?
ObrázekObrázekObrázek
Suger
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 155
Registrován: 6/2/2018, 20:41

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od Suger »

skelet, zatiaľ militarizovaná varianta nie je známa. Ale možno očakávať, že prevezme väčšinu toho čo dnes ponúka Hawk a jeho militarizované verzie, prípadne Alpha Jet a F-5F Tiger II, na zákazníkov týchto strojov bude cieliť. V roku 2023 má oficiálne vstúpiť do výzbroje USA, preto možno očakávať , že aj military verzie sa v najbližších rokoch objavia a budú ponúkaná potencionálným zákazníkom.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od skelet »

tedy pro OSSR passé
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Skelet, ono to nejako natesno by aj mohlo vyjsť. Vláda má čas rozhodnúť do r.2024 a splácať sa má začať až o 4 roky. Čo bude dovtedy, uvidíme. Skôr ako 2026 tu asi nové lietať v tejto kategórii zrejme nebude.

Len sondážne rokovanie

Ministerstvo zdôrazňuje, že zatiaľ podniklo len neoficiálne sondážne rokovania, ktoré mu majú umožniť získať bližšie predstavy.

„Firmy nám iniciatívne robia prezentácie. My si na základe toho budeme vedieť lepšie zadefinovať požiadavky pre budúci tender,“ hovorí Naď.

Ďalšie podrobnosti zvažovaného nákupu ministerstvo nezverejnilo. V túto chvíľu je však pravdepodobné, že nové lietadlá by vytendrovali ešte počas Matovičovej vlády, pričom splácať by sa začali až neskôr.

Podobným príbehom je aj nákup stíhačiek F-16, ktorý podpísala ešte bývalá vláda, pričom peniaze na zostávajúcu časť splátok musí hľadať tá súčasná.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=307 ... start=5300
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Cvičné letouny USAF: Northop T-38 a jeho náhrada T-X

Příspěvek od skelet »

jakože by jste koupili něco čistě na papíře?
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letadla“