Dopravní letouny jako nosiče ICBM

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Dopravní letouny jako nosiče ICBM

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Dopravní letouny jako nosiče jaderných střel

V 70. a 80. letech společnost Boeing navrhovala vývoj speciální verze civilního letounu Boeing 747 jako nosiče jaderných střel. Mělo se jednat o střely GAM-87 Skybolt s doletem 1850 km, nesené pod křídly. Takto upravený letoun měl být levnější alternativou vyvíjeného nadzvukového bombardéru B-1B Lancer. Ve stejném období americké letectvo plánovalo vypouštět ICBM střely Minuteman I z těžkých nákladních letadel C-5 Galaxy. Cílem leteckého vypouštění ICBM bylo posílit schopnost americké jaderné odpovědi, i při nenadálém masivním jaderném útoku Sovětského svazu. Letectvo s C-5 podniklo letecký test, kdy ze základní nákladové rampy masivní padáky vytáhly raketu Minuteman 1 o délce 18 m a hmotnosti 35 t. Po odhozu Minuteman I poklesl o několik stovek metrů, než začaly pracovat její raketové motory. Americké letectvo také studovalo v rámci projektu Missile Carrier 747 (MC747) možnost shazovat ICBM z obří bombové šachty Boeingu 747. Rakety by byly shozeny z výšky 9 000 m při rychlosti Mach 0,70. Americké letectvo věřilo, že tímto způsobem nejen zvýší rezistenci své jaderné triády, ale zvýší také dolet raket o 15 %, případně o 25 %, pokud B747 provede odpal při strmém stoupání. Nakonec také existují zprávy o plánech firmy Lockheed Martin přestavět C-5 Galaxy jako nosič ICBM raket Polaris. V tomto případě Lockheed plánoval uložit rakety v silech vertikálně, stejně jako u konceptu Orbital ATK/BAE Systems. Tehdy se ale počítalo se studeným startem, kdy raketu mimo letadlo vymrštil složitý mechanický systém. Avšak jak u MC747, tak u C-5 s vertikálními sily, zůstalo pouze u návrhu. Podobný koncept rozvíjeli i Sověti na bázi letounu An-22, došli ale k obdobným výsledkům jako v USA. Obě strany došly k závěru že problémy převažují výhody a zůstaly u konvenčního odpalu ICBM. Samotný koncept ale ještě ještě neřekl poslední slovo.

V roce 2016 představily společnosti Orbital ATK a britské firmy BAE Systems, společný koncept nosiče ICBM na bázi letounu Boeing 747. Tentokrát mají být rakety umístěny ve vertikálních silech, podobně jako jsou uloženy jaderné střely v ponorkách. Tentokrát koncept počítá s horkým vypouštěním pomocí vlastních raketových motorů. Podle vize obou firem lze letoun využít rovněž pro vypouštění mikrosatelitů na nízkou oběžnou dráhu, protiraketovou obranu nebo k provádění přesných konvenčních raketových úderů a podobně. V případě konvenčních naváděných pum JDAM (Joint Direct Attack Munition) o hmotnosti 900 kg, jich nákladový prostor pojme až 32 kusů. K oddělení pumy od nosné rakety dojde až v určité vzdálenosti od cíle. Podle propočtů by bylo možno tímto způsobem ničit cíle vzdálené až 800 km. Hlavním problémem celé myšlenky je silný proud vzduchu, při vypuštění z letounu o rychlosti Mach 0,8 - 0,9. Společnosti tak navrhují vytvoření vzduchového štítu z horkého výfukového plynu startující rakety, čímž vznikne vzduchová kapsa. Následně dokáže ICBM bezpečně opustit letoun aniž by došlo ke kolizi. Jelikož letoun není konstruován aby vydržel extrémní teploty při odpalu, počítá se pouze s velmi krátkým zážehem, jen po dobu, kdy se raketa pohybuje ve vertikální šachtě směrem vzhůru. Tento impuls postrčí raketu do bezpečné vzdálenosti od letadla a teprve následně dojde k zažehnutí raketových motorů.

Zdroj:
http://www.aerospaceprojectsreview.com/blog/?p=1316
http://www.armadninoviny.cz/dopravni-bo ... -icbm.html
http://up-ship.com/blog/?p=11404
https://foxtrotalpha.jalopnik.com/why-b ... 1605150371

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Miloslav
Příspěvky: 1
Registrován: 26/10/2018, 13:42

Re: Dopravní letouny jako nosiče ICBM

Příspěvek od Miloslav »

Smutnou skutečností je, že drtivá většina politiků na celém světě považuje za samozřejmost, že se vlády všech států buď připravují na válku nebo vedou válku. Válka vedená podle pravidel dohodnutých v Ženevských úmluvách je většinově chápaná podobně jako sportovní utkání, ale válka je především zlo spočívající v maření lidských životů a ničení pracně vytvořených hodnot. Jsem toho názoru, že je nejvyšší čas tuto skutečnost změnit, a to především vzhledem k existenci neustále zdokonalovaných jaderných zbraní. Válka s použitím jaderných zbraní by měla katastrofální následky nejen pro celé lidstvo. Jaderná válka by ohrozila existenci všech živých organizmů na celém světě. Všichni rozumní lidé na světě by se mněli spojit a prosadit nastolení trvalého míru na celé planetě. Jednu možnou cestu k dohodě o nastolení trvalého míru na celém světě popisuje článek: KDO OVLÁDÁ SVĚT?
https://miloslav7.blogspot.com/2018/09/ ... -svet.html
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Dopravní letouny jako nosiče ICBM

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ci sa to niekomu paci alebo nie, no jadrova zbran je peacemaker. Pravdepodobnost, ze niekto napadne krajinu, ktora vlastni jadrove zbrane je miziva.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dopravní letouny jako nosiče ICBM

Příspěvek od Rase »

Juraj Tichý:
přesně tak jak říkáš, bez jádra by se války vedly pravidelněji byť v menším měřítku. Rozhodně bych pak nechtěl žít v zemi, která je v nárazníkovém pásmu mezi dvěma velmocemi. Když se koukneme na Třicetiletou válku nebo První světovou, tak ty byly taky vedeny bez jádra, ale krutost byla nesmírná. Studená válka bez jádra by rozhodně nebyla studenou a Paříž by byla beztak zabraná Sověty bez citelných problémů :)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letadla“