Lehký křižník třídy KÖNIGSBERG (podtřída Nürnberg a Stettin)

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Lehký křižník třídy KÖNIGSBERG (podtřída Nürnberg a Stettin)

Příspěvek od kacermiroslav »

Obrázek
Lehký křižník třídy KÖNIGSBERG (podtřída Nürnberg a Stettin)
Německo
rok 1905 - 1907
Lodě ve třídě:
- Königsberg - (1905 – 1905 - 1907)

Podtřída Nürnberg:
- Nürnberg – 1906 – 1906 – 1908)
- Stuttgart – (1906 – 1906 – 1908)

Podtřída Stettin:
- Stettin – (1906 – 1907 – 1907)

* Poznámka: první datum je datum zahájená stavby, dále je datum spuštění na vodu a poslední je datum zařazení do stavu námořnictva.

Závod v námořním zbrojení mezi Velkou Británii a Německem jel na plné obrátky. Obě velmoci se snažili posílit své námořní flotily všemi dostupnými typy plavidel, včetně lehkých křižníků. Tato plavidla se vyvinula z chráněných křižníků, ze kterých převzala pancéřovou palubu a velikost výzbroje. V prvních letech 20.století tak například císařské Německo spustilo na vodu plavidla třídy Gazelle (1898 – 1902), která se skládala z 10 plavidel. Jak ale rostly požadavky na úlohu lehkých křižníků a jaké se stavěli u konkurence, bylo potřeba neustále zvyšovat výkony nových konstrukcí. Po třídě Gazelle, kde plavidla dosahovala rychlosti 20-21 uzlů. Byla mezi lety 1903-1905 spuštěna na vodu plavidla třídy Bremen (7 plavidel). Nové křižníky umožňovali již rychlost 22 uzlů, ale to stále nestačilo. Křižníky totiž měli kromě domovských vod Severního a Baltského moře také operovat u pobřeží vzdálených německých kolonií v Africe a Oceánii, kde se vyžadovala nejen rychlost, ale i velký akční rádius. Třída Bremen dosahovala dojezdu od 3.800 do 4.700 námořních mil (podle jednotlivých plavidel), ale její rychlost v době převzetí námořnictvem (1904-1907) byla nedostatečná. V roce 1906 totiž byla do stavu britského námořnictva zařazena nejmodernější bitevní loď HMS Dreadnought, která díky své 21 uzlové rychlosti mohla německým křižníkům konkurovat. A je jasné, že lehký křižník by bitevní loď nedokázal ohrozit. Proto v Německu sáhli po modernizovaném projektu třídy Bremen, který dostal název podle své první jednotky třída Königsberg. Všechna plavidla pak v duchu německého císařského námořnictva nesla názvy měst.
Obrázek SMS Stuttgart


KONSTRUKCE
Třída Königsberg tak přímo vycházela z křižníku třídy Bremen. Pro dosažení požadované rychlosti se jednalo o větší plavidla, která navíc měla výrazně redukován příďový kloun tak typický pro předchozí třídu. Vznikla tak elegantní a na svou dobu rychlá a dobře vyzbrojená plavidla světové úrovně.Císařství se rozhodlo postavit celkem čtyři jednotky této třídy. Během stavby Königsbergu, ale došlo k modifikacím na jeho sestrách a tak celou třídu dále dělíme do podtřídy Nürnberg (dvě plavidla) a Stettin. Jednotlivá plavidla se od sebe tedy liší a někdy jsou uváděna jako samostatné třídy. Osobně nepovažuju rozdíly až za tolik markantní na to, abych je rozdělil.

Na první jednotce Königsbergu se začalo v loděnici Kaiserliche Werft v Kielu pracovat v roce 1905. Ve stejném roce také byla zahájena stavba sesterské lodi Stuttgart v loděnici Kaiserliche Werft v Gdaňsku. Stuttgart byl ale nakonec dokončen podle parametrů lodi Nürnberg stavěné v Kaiserliche Werft v Kielu (jako Königsberg) od roku 1906. Patří tedy do stejné podtřídy. Firma Vulcan ve Stětíně pak v roce 1906 začala pracovat na poslední jednotce Stettinu, která ale byla dokončena jako samostatná podtřída.

Königsberg byl plavidlem o délce 115,3 m, šířce 13,2 m a ponoru 5,3 m. Se svým standardním výtlakem 3.390 t (plný 3.814 t) byl nejmenší jednotkou své třídy, včetně podtříd. Podtřídy Nürnberg a Stettin měly stejné rozměry, tedy 118,3 m, šířku 13,3 m a ponor 5,3 m. Pouze loď Stettin měla o něco větší ponor 5,4 m. Standardní výtlak podtřídy Nürnberg byl 3.469 t, plný 3.802 t. Plavidlo Stettin pak mělo standardní výtlak 3.480 t a plný 3.822 t.

Pohonnou jednotku v případě Königsbergu a podtřídy Nürnberg tvořilo 11 parních kotlů na uhlí, dva vertikální trojčinné parní stroje o celkovém výkonu 9.800 kW (13.200 k). Výkon pohonné jednotky se přenášel na dvě lodní vrtule a lodě dokázali plout maximální rychlostí 23 uzlů (42,6 km/h). Poslední Stettin pak měl rovněž k pohonu 11 kotlů na uhlí, ale na rozdíl od ostatních tří plavidel již měl dvě Parsonovy převodové turbíny, která lodi dívali výkon 10.100 kW (13.500 k). Při zkouškách ale byl dosažen výkon až 16.160 kW (21.670 k). Spaliny byly odváděny do tří komínů. Maximální rychlost Stettinu pak byla nejvyšší z celé třídy a to 24,1 uzlů (44,6 km/h). Výkon pohonné jednotky se přenášel na čtyři lodní vrtule v porovnání se dvěmi u ostatních lodí třídy. Vezená zásoba byla prakticky u všech stejná a to od 400 do 880 tun uhlí. Pouze Königsberg mohl nést max. 820 tun uhlí. Při ekonomické 12 uzlové rychlosti pak byl akční rádius Königsbergu a podtřídy Nürnberg 5.750 námořních mil (cca 10.600 km). Stettin pak měl dojezd 4.170 nm (cca 7.700 km). Díky svému vysokému akčnímu radiusu byl Königsberg před válkou vyčleněn k ochraně Východoafrických německých kolonií, Nürnberg se pak stal součástí Východoasijské eskadry hraběte von Spee. Na Königsbergu sloužilo 322 námořníků, na ostatních plavidlech 321.
Obrázek SMS Stettin v Kielském kanále

Rychlosti a výkony pohonné jednotky dosažené během zkoušek za ideálních podmínek:
Königsberg 13,918 k = 24.1 uzlů
Nürnberg 13,154 k = 23.4 uzlů
Stuttgart 13,146 k = 23.9 uzlů
Stettin 21,670 k = 25.2 uzlů

Pořizovací náklady:
Königsberg – 5,407 Mio Marek
Nürnberg – 5,560 Mio Marek
Stuttgart – 5,488 Mio Marek
Stettin – 6,398 Mio Marek

Obrázek SMS Stettin v roce 1912


VÝZBROJ
Výzbroj byla pro všechny plavidla bez ohledu na podtřídy stejná. Skládala se z Kruppových děl ráže 105 mm o délce hlavně L40 (10.5 cm - 4.1" - SK L/40). Děla byla na palubě rozmístěna tak, že vždy na každý bok mířilo celkem 5 děl. Na přídi a zádí pak děla stála vedle sebe a mohla ta obě současně vést palbu v ose lodi. Každé dělo stálo na podstavci typu MPL C/04 s náměrem –6 / +30°. Jednalo se o děla zkonstruovaná kolem roku 1898 a do služby uvedena v roce 1900. Byla použitá již u křižníku třídy Bremen a u následné třídy Dresden a dalších. Hmotnost zbraně při délce 4,475 m byla 1.555 kg. Pro střelbu byly používány dva typy munice HE (vysoce explosivní) o hmotnosti 17,4 kg a AP o hmotnosti 16 kg. Jelikož se nabíjení provádělo ručně tak kadence byla přímo závislá na sehranosti obsluhy. V ideálním případě to mohlo být až 15 ran za minutu. V boji však bývala nižší. Výmetná část měla hmotnost 3,18 kg a úsťová rychlost střely byla 690 m/s. Dostřel s HE projektil o hmotnosti 17,4 kg byla při 30° elevaci 12.200 metrů. Vezená zásoba byla 150 střel na hlaveň. Celkem tedy tato třída na každé jednotce vezla 1.500 kusů munice ráže 105 mm.

Dále z 8 rychlopalných děl ráže 52 mm o délce hlavně L55 (5.2 cm/55 SK L/55). Dělostřeleckou výzbroj doplňovalo podle jednotlivých plavidel 4-6 kulometů MG. Torpédová výzbroj pak byla pro všechna plavidla opět stejná a skládala se ze dvou podhladinových torpédometů ráže 450 mm (45 cm - 17.7" - C/03 a C/03 D). Torpédo mělo délku 5,150 metru a ukrývalo v sobě hlavici s náloží TNT o váze 176 kg. Typ C/03 vážil 662 kg, typ C/03D vážil 675 kg. Účinný dojezd byl u typy C/03 3.000 metrů při 26 uzlové rychlosti (1.500 m při 31 uzlech), u typu C/03D již byl dosah 3.700 metrů při 26 uzlech a 1.850 m při 31 uzlech.

Hmotnost boční salvy:
5 x 105 mm = 87 kg

Obrázek třída Konigsberg


PANCÉŘOVÁNÍ
Pancéřová ochrana odpovídala lehkých křižníkům té doby. Skládala se z pancéřové paluby o síle 18 až 78,7 mm, která kryla nejdůležitější části lodi, tedy kotelnu, strojovnu a muniční sklady. Velitelská loď pak byla kryta z boků 100 mm pancéřem a strop chránila 18 mm deska. Určitou ochranu dělostřelcům pak poskytovali čelní pancéřové štíty o síle až 50 mm. Obsluha tak nebyla úplně vystavena ničivému účinku blízko dopadnuvších projektilů a následných šrapnelů z nich.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - lehký křižník třídy KÖNIGSBERG (Königsberg)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Německo
* Délka: 115,3 m
* Šířka: 13,2 m
* Ponor: 5,3 m
* Výtlak (standardní): 3.390 t
* Výtlak (plný): 3.814 t
* Výzbroj: 10x105 mm L40 (10xI), 8x52mm L55(8xI), 4-6 MG kulomety, 2x450mm Torpédomet (pod hladinový)
* Pancéř paluba: 18 – 78,7 mm
* Pancéř velitelská věž: 100 mm (boky), 18 mm (strop)
* Výkon strojů: 13.200 koňských sil (11 kotlů, 2x parní stroj)
* Počet lodních šroubů: 2 ks
* Dojezd: 5.750 nm (cca 10.600 km) při ekonomické 12 uzlové rychlosti
* Vezená zásoba paliva: 400 – 820 tun uhlí
* Rychlost: 23 uzlů (42,6 km/h)
* Posádka: 322 mužů


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - lehký křižník podtřídy NÜRNBERG (Nürnberg a Stuttgart)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Německo
* Délka: 118,3 m
* Šířka: 13,3 m
* Ponor: 5,3 m
* Výtlak (standardní): 3.469 t
* Výtlak (plný): 3.802 t
* Výzbroj: 10x105 mm L40 (10xI), 8x52mm L55(8xI), 4-6 MG kulomety, 2x450mm Torpédomet (pod hladinový)
* Pancéř paluba: 18 – 78,7 mm
* Pancéř velitelská věž: 100 mm (boky), 18 mm (strop)
* Výkon strojů: 13.200 koňských sil (11 kotlů, 2x parní stroj)
* Počet lodních šroubů: 2 ks
* Dojezd: 5.750 nm (cca 10.600 km) při ekonomické 12 uzlové rychlosti
* Vezená zásoba paliva: 400 – 880 tun uhlí
* Rychlost: 23 uzlů (42,6 km/h)
* Posádka: 321 mužů

Obrázek SMS Nurberg

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - lehký křižník podtřídy STETTIN (Stettin)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Německo
* Délka: 118,3 m
* Šířka: 13,3 m
* Ponor: 5,4 m
* Výtlak (standardní): 3.480 t
* Výtlak (plný): 3.822 t
* Výzbroj: 10x105 mm L40 (10xI), 8x52mm L55(8xI), 4-6 MG kulomety, 2x450mm Torpédomet (pod hladinový)
* Pancéř paluba: 18 – 78,7 mm
* Pancéř velitelská věž: 100 mm (boky), 18 mm (strop)
* Výkon strojů: 13.500 koňských sil (11 kotlů, 2x parní turbína)
* Počet lodních šroubů: 4 ks
* Dojezd: 4.170 nm (cca 7.700 km) při ekonomické 12 uzlové rychlosti
* Vezená zásoba paliva: 400 – 880 tun uhlí
* Rychlost: 24 uzlů (44,45 km/h)
* Posádka: 321 mužů



BOJOVÁ KARIÉRA

SMS Königsberg
Loď byla na vodu slavnostně spuštěna dne 12.prosince 1905 a zařazena do stavu císařského námořnictva 6.dubna 1907. Před vypuknutím První světové války byl Königsberg vyslán k břehům německé Východní Afriky aby bránil tuto císařskou kolonií proti Britům. Ovšem samotný křižník toho ve vzdálených vodách mnoho nemohl svést. Kapitánem lodi byl Max Looff a loď se po vypuknutí války dala na cestu korzárství. Lépe řečeno měla nepříteli zasadit co největší škody na vojenském i hospodářském poli. Jako první ze všech německých lodí (východoasijská eskadra hraběte Spee), které se na začátku války nalézali po všech mořích světa, dostihl svou obět právě Königsberg. A že to byla kořist podstatně větší, než s čím se mohli pochlubit britové. Königsberg potopil loď „Winchester“ (6.600 BRT), která vezla do Anglie téměř celoroční úrodu cejlonského čaje: Tím byl tradiční čaj o páté v britských domácnostech ohrožen. Dne 20.září se znovu objevil Königsberg. Jeho stožáry se nad ránem objevili nad britským přístavem v Zanzibaru. Tupé rachocení palby a výbuchu granátů, probudilo město z nočního spánku. Granáty dopadali na přístav, na záliv. Poté co si Königsberg uvědomil přítomnost anglického křižníku Pegasus (třída Pelorus, výtlak 2.135 t, výzbroj 8x102mm), přenesl palbu na něj a po několika salvách jej vyřadil z boje. Poté opět nerušeně přenesl palbu na přístavní zařízení. Na scéně se však za chvilku objevil ozbrojený vlečný parník, který byl svědkem příjezdu Königsbergu do přístavu. Nestačil však včas varovat spící město. Königsberg byl přeci jenom podstatně rychlejší a modernější loď. Přesto na něj parník zahájil palbu. Po několika minutách však šel ke dnu. Když už Königsberg neměl žádného soupeře, dal se pomalu do systematického likvidování zakotvených parníků v přístavu. Když u neměl Königsberg co v hořícím přístavu zničit, nerušeně se obrátil a zmizel zpět někde v oceánu. Avšak ke konci roku 1914 mizeli ze scény jeden německý pirát za druhým. Bez pomoci z domova neměli šanci vydržet nerovný boj a tak padl Emden v boji s australským křižníkem Sydney, v nerovném boji byla potopená celá eskadra Admirála Spee, z neznámých důvodů vylétl do povětří křižník Karlsruhe, a pro nedostatek paliva vjeli do neutrálních přístavů pomocné křižníky Kronprinz Wilhelm a Prinz Friedrich. Zůstal jen Königsberg po kterém pátrali rozsáhlé britské námořní jednotky. Křižník se jim podařilo vystopovat až na jaře 1915. Ten se ukrýval v deltě řeky Rufiji na východním pobřeží Afriky pár desítek kilometrů od britského Zanzibaru (lépe řečeno, pod svícnem je největší tma). Posádka lodi bránila svůj křižník pomoci odmontovaných lehkých děl s kterými podnikala útoky na Brity snažící se proniknout hlouběji do delty řeky. Dokonce se Britové rozhodli v ústí potopit starou loď, která by Königsbergu znemožnila únik. Ten ale stejně nemohl uniknout pro poruchu strojů. Na straně Britů blokádu Königsbergu ještě posílili křižníky HMS Dartmouth a HMS Weymouth. Dále se ještě přidali monitory HMS Mersey a HMS Severn, oba vyzbrojeny děly ráže 152mm a ještě stará bitevní loď HMS Goliath, vyzbrojený 305mm děly. Osud Königsbergu byl zpečetěn. Za podpory a řízení dělostřelby z hydroplánů, začalo odstřelování, které nakonec loď dne 11.července 1915 poškodilo natolik, že se jej posádka rozhodla sama potopit. Co se z lodi dalo zachránit a odmontovat (včetně děl hlavní ráže) bylo sejmuto a posádka se přidala na stranu oddílů von Lettow-Vorbecka a následující dva roky ještě bojovali proti obrovské spojenecké přesile hluboko v džunglích německé Východní Afriky. (více o korzárské činnosti SMS Königsbergu naleznete ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2548)
Obrázek SMS Konigsberg


SMS Nürnberg
Loď byla na vodu slavnostně spuštěna dne 28.srpna 1906 a zařazena do stavu císařského námořnictva 10.dubna 1908. Křižník Nürnberg se v době zahájení bojů WW1 nalézal ve Východoasijské stanici Tsingtao jakou součást německé východoasijské eskadry hraběte Maxmiliána von Spee (jádrem eskadry byly dva pancéřové křižníky Scharnhorst a Gneisenau). V září 1914 podnikl křižník výpad proti ostrovu Fanning (součást Gilbertových ostrovů), kde posádka přerušila podvodní telegrafický kabel. Během bitvy u Corolenu (podrobnosti ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=667) měl křižník technické problémy a proto se k eskadře hraběte von Spee přidala až v závěrečné fázi, kdy našla těžce poškozený a již neovladatelný pancéřový křižník HMS Monmouth (výzbroj 14x152 mm), který z bezprostřední blízkosti počastovala 75 střelami ráže 105 mm, než obrněnec klesl ke dnu. Konec Nürnberg se ale také již blížil. V následné bitvě u Falkland (podrobnosti ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=672) dne 8.prosince 1914 byla německá eskadra rozstřílena velkou britskou přesilou složenou i z bitevních křižníků. Poté co se německé pancéřové křižníky obětovali a stáhli na sebe palbu silnějšího protivníka, snažili se lehké jednotky uniknout. Všechny křižníky byly ale dostiženy a podařilo se uniknout jen křižníku Dresden. Křižníkům Kent, Glasgow a Cornwall podařilo dostihnout Nürnberg a Leipzig a po těžkém boji, kdy i britská plavidla utrpěla řádu zásahů (Cornwall 18 a Kent dokonce 40) je potopily (Nürnberg v 19.27 a Leipzig v 21.23).
Obrázek SMS Nurberg


SMS Stuttgart
Loď byla na vodu slavnostně spuštěna dne 22.září 1906 a zařazena do stavu císařského námořnictva 1.února 1908. V době vypuknutí války v srpnu 1914 byl Stuttgart součástí 3.předzvědné skupiny spolu s křižníky Munchen, Danzig, Frauenlob a Hela. Ve dnech 31.5 – 1.6.1916 se účastnil největší moderní námořní bitvy u Jutska. V prosinci 1916 byl odzbrojen a mezi lednem až květnem 1918 na něm byla provedená konverze na nosič hydroplánů. Byl vlajkovou lodí námořních leteckých sil v Severním moři. Po válce byl roku 1919 vydán Velké Británii jako válečná reparace. V roce 1921 byl vyřazen a sešrotován.

SMS Stettin
Loď byla na vodu slavnostně spuštěna dne 7.března 1907 a zařazena do stavu císařského námořnictva 29.října 1907. V době vypuknutí WW1 byl SMS Stettin vlajkovou lodí korvetního kapitána O.Feldmana, velitele 2. ponorkové flotily. Dne 28.srpna 1914 se účastnil bitvy u Helgolandu. Ve dnech 31.5 – 1.6.1916 se účastnil největší moderní námořní bitvy u Jutska. V roce 1917 se stal vlajkovou lodí torpédových člunů. V roce 1918 byl součástí výcvikových jednotek německých ponorek. Po válce byl roku 1920 vydán Velké Británii jako válečná reparace. V roce 1921 byl vyřazen a sešrotován

Obrázek vrak SMS Konigsbergu na řece Rufuji


Zdroje:
http://www.worldwar1.co.uk/cruisers/sms-konigsberg.html
Válečné lodě (3) – Vladimír Hynek a Petr Klučina, Škňouřil
Válečné lodě (2) – Vladimír Hynek a Petr Klučina
http://www.kaiserliche-marine.de/
http://www.warshipsww2.eu
http://www.navweaps.com
http://www.wikipedia.org
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4088
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Vznikla tak elegantní a na svou dobu rychlá a dobře vyzbrojená plavidla světové úrovně
Je otázka jestli výzbroj tvořená děly ráže 105 mm byla na plavidla o výtlaku hodně přes 3000 tun opravdu dostatečná, protože kupříkladu v USA se v té době stavěly křižníky třídy Danver a Chester, které nesly děla ráže 127 mm. Na druhou stranu hlavním německým konkurentem byla Británie a její křižníky odpovídající velikosti byly také vyzbrojené pouze děly ráže 102 mm.

Ovšem v průběhu války se tato výzbroj ukázala jako nedostatečná a většina německých křižníků byla postupně přezbrojena. To se ale z jakýchsi důvodů netýkalo lodí Stuttgart a Sttetin, které po celou válku nesly pouze původní děla ráže 105 mm, což je zvláštní, protože i některé starší jednotky třídy Bremen byly přezbrojeny podstatně výkonějšímy děly ráže 150 mm.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bublifuk »

to jarl: jestli to nebude tím, že po bitvě u Jutska už byly de facto staženy z prvoliniové služby. Resp. jeden byl úplně odzbrojen ještě 1916 a druhý byl převelen k torpédovkám.
Ostatně právě u Jutska měla značná část něm. lehkých křižníků stále děla ráže 105mm, vyjma nejnovějších jednotek, a s přezbrojováním se mohutně začalo až pak, právě v důsledku zkušenstí z této bitvy, kdy se jednoznačně prokázala nedstatečná účinnst 105mm granátů.
Lze celkem s určitostí říci, že pokud by měly všechny německé křižníky děla ráže 150mm, tak by Britové dopadli mnohem hůř. Minimálně křižníky Southampton, Birmingham a Chester by musely jít ke dnu, stejně jako další 2-3 torpédoborce. To by s diskusemi, kdo byl v bitvě úspěšnější mohlo hezky zamávat. :))) Ostatně - jak by asi dopadl Kent, kdyby inkasoval u Falkland ne 40x 105mm (neuvěřitelné číslo, když vše dostal pouze od jedné lodi, která navíc střílela ještě na dalšího protivníka), ale např. 25x 150mm? Němci zkrátka byli kanonýři, o tom žádná.
A při vší úctě k Tobě - americký Chester s pouhými 2x127mm a 6x76mm bych sem moc netahal. To je podstatně horší. A pokud jde Denver - sice 10x127mm, ale spíše dělové čluny opatřené pancéřováním s max. rychlostí pouhých 16,5 uzlu, to je taky úplně jiná liga...
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Souhlasím...prostě v době vzniku to byla světová úroveň, která ale jak už to bylo zvykem, velmi rychle zastarávala. Obecně se dá říct, že největší nevýhodou německých předválečných křižníků byla právě slabá výzbroj. S děly ráže 150mm to byly úplně jiné lodě.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4088
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

to jarl: jestli to nebude tím, že po bitvě u Jutska už byly de facto staženy z prvoliniové služby. Resp. jeden byl úplně odzbrojen ještě 1916 a druhý byl převelen k torpédovkám.
To vysvětluje proč nebyly přezbrojené po bitvě u Jutska, ale stále zůstává nezodpovězená otázka proč nedošlo k posílení výzbroje už v roce 1915, když starší křižníky Bremen a Lübeck toho roku dostaly dvě děla ráže 150 mm a zůstalo jim i šest původních zbraní ráže 105 mm.
A při vší úctě k Tobě - americký Chester s pouhými 2x127mm a 6x76mm bych sem moc netahal. To je podstatně horší. A pokud jde Denver - sice 10x127mm, ale spíše dělové čluny opatřené pancéřováním s max. rychlostí pouhých 16,5 uzlu, to je taky úplně jiná liga...
Německé křižníky bych opravdu hodnotil jako lepší nežli ty americké, ale výzbroj byla rozhodně silnější u těch amerických. Denver byl sice pomalý, ale lehce by zahnal na útěk jakýkoliv tehdejší německý lehký křižník a i Chester by se jim klidně postavit mohl a nebyl by v boji bez šance, i když v boční salvě mohl použít pouze dvě děla ráže 127mm (oproti pěti ráže 105 mm), protože jeho těžší projektily měly přeci jenom poněkud větší ničivý účinek a také dostřel amerických zbraní byl mnohem větší.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bublifuk »

Německé křižníky bych opravdu hodnotil jako lepší nežli ty americké, ale výzbroj byla rozhodně silnější u těch amerických. Denver byl sice pomalý, ale lehce by zahnal na útěk jakýkoliv tehdejší německý lehký křižník a i Chester by se jim klidně postavit mohl a nebyl by v boji bez šance, i když v boční salvě mohl použít pouze dvě děla ráže 127mm (oproti pěti ráže 105 mm), protože jeho těžší projektily měly přeci jenom poněkud větší ničivý účinek a také dostřel amerických zbraní byl mnohem větší.
Človíčku, Jarle, skoro bych si nikdy netipl, že bych s Tebou někdy v něčem hrubě nesouhlasil, ale:
Projektily těchto 127mm děl měly hmostnst 22,7kg (dle navweaps.com). Tedy salva Chesteru ze dvou děl měla dohromady 45,4 kg. Naproti tomu 5x16 u něm. křižníků dělá 80kg, tedy boční salva byla takřka 2x těžší, než u Chesteru. Navíc 5 děl mohlo zasypat protivníka podstatně větším množstvím granátů, než dvě děla.
Přirovnal bych to (možná nepříliš přiléhavě) k situaci v bitvě u Coronel. Good Hope měl děla 2x234mm, jež vystřelovala 172,4kg těžké granáty. Přesto neuspěl v souboji se Scharnhorstem, který měl sice pouze 108kg granáty, ale v boční slavě jich mohl užít 6. Spee tedy zasypal nešťastného Craddocka železem a nic se nestaral o to, že dvě z děl anglických lodí mají vyšší ničivý účinek v cíli. Skoro bych si tipl, že by to v této konfrontaci dopadlo stejně. A navíc - těch 7kg rozdílu v hmotnosti 127mm granátu oproti "stopětce" fakt není nijak závratná hodnota. U 150mm je ten rozdíl brutální, takřka 300% a to je znát, ale u 127mm fakt ne.

Jinak máš pravdu, Němci přezbrojovali postupně (a pomalu) ještě před Jutskem. Ale celkem je k tomu asi nic moc netlačilo a nevýhody 105mm si uvědomili naplno až poté. A přezbrojování nabralo na tempu. :)

Tož asi tak. :)
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4088
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Bublifuk - V bitvě u Coronelu stříleli britští dělostřelci takřka poslepu (na rozdíl od německých, takže není divu že nic netrefili) proto se Němci těch těžších děl nemuseli příliš obávat, ale hypotetický souboj křižníku třídy Chester s některým křižníkem třídy Königsberg mohl dopadnout úplně jinak. Projektily amerických děl ráže 127 mm sice opravdu vážily 22,7 kg (i když existovaly i 27,2 kilogramové), ale ten rozdíl oproti těm německým bych zase tak úplně nepodceňoval (přecijenom ty americké byly o několik desítek % těžší)

Samotná hmotnost boční salvy může být zavádějící, protože je také důležité z jakých děl se střílí a ne pouze jejich celkový počet, takže i méně děl může vyvážit početní rozdíl pokud jsou dostatečně výkonná. To jestli by dvě americká děla ráže 127 mm mohla konkurovat pěti německým kalibru 105 mm bych se jednoznačně posuzovat neodvážil, ale kromě těžších projektilů by Američané měli výhodu v mnohem větším dostřelu (17 000 m proti 12 000 m), což také není úplně zanedbatelné.

Z toho mi vychází že Chester mohl mít v případě souboje s německými křižníky slušnou šanci na úspěch a předem bych jej rozhodně neodepisoval, ale to je výhradně můj názor, který nikomu nevnucuji a asi by stejně nakonec rozhodla kvalita německých dělostřelců (nikoliv samotných děl).
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

No zajímavé lodě a zajímavé osudy. Ale elegantní? No nevím mě se moc nelíbí a zařadil vych je do kategorie málo hezké. Ale ten první kousek, to byla poměrně působivá kariéra a jestli byl nebo nebyl hezký není důležité.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Tak to já azse pro změnu mám ke Konigsbergovi slabost. Už jako hodně malej capart základní školou povinný jsem četl knížku I.V.Možejka - Pod pirátskou vlajkou. A tam jsem hltal právě osud piráta Konigsberga. jen poznamenám, že brácha zase miloval Emden:-) a tak jsme si na ty lodě doma hráli:-) to jen na okraj:-)

Jinak diskuse na téma 105 a 127 mm děla si myslím je zbytečná. A to z toho důvodu, že německé lodstvo primárně stálo proti Britskému a s US navy se mohlo potkat až v roce 1917, kdy v dubnu vstoupilo USA do války. Tou dobou ale již Němci dávno své křižníky z předválečného období přezbrojili nebo používali k jiným účelům. Právě při vědomí nedostatečné palebné síly. Pokud chceme ale přesto srovnat teoretické možnosti Konigsbergu proti Chesteru, tak bych to viděl následovně.

Třída předzvědných křižníků Chester a německé křižníky Konigsberg pocházejí ze stejného období (všechna plavidla chester spuštěna na vodu r.1907). V rychlostí vynikali US plavidla, která měla maximálku 26,5 uzlů. Tím o cca 2 uzle převyšovali soupeře. To je ale také vše v čem byli lepší. Pancéřová ochrana byla na přibližně srovnatelné úrovni, nicméně praxe bojů WW1 potrdila lepší odolnost německých palvidel v porovnání s konkurencí. Paluba Konigsbergu byla ale i na některých místech lépe chráně - max 78 mm proti US verzi 51 mm. Hlavním faktorem, který pak toto teoretické srovnání rozděluje je palebná síla. US lodě meli jen dvě děla hlavní ráže 127 mm. Projektil sice měl větší hmotnost o pár Kg, ale o přesné palbě/salvě se v případě dvou děl nedá moc mluvit. navíc pokud by byla palba vedena mimo dosah německých děl. Dostřel 127 mm byl 17,3 km proti 105 mm 12,2 km. Ale 127 mm projektil probíje pancéř o síle 35,6 mm na vzdálenost 8,23 km. Takže pokud by chtěl proti Němci uspět, musel by se přiblížit blíže. Naproti tomu 105 mm děla sice měla menší dostřel, lehčí projektil, ale boční salva z pěti děl už mohla něco zasáhnout natolik, aby nepřítele vážně poškodila. navíc kadence byla téměř jednou tak vysoká 15 : 6 až 8 ran za minutu. Americká děla ráže 76 mm pak byla proti křižníku na vzdálensot na kterou by byl boj zřejmě veden (alespoň v počáteční fázi) úplně k ničemu. A jak víme, vše tak jako tak bylo dílem náhody, náhodného zásahu, ale teoretická šance, že děla 105mm v počtu 5 ks pálících až 15x za minutu vyšlou na cíl až 75 projektilů (teoreticky) a proti tim 2x 127 mm děla, která za stejný čas na nepřítele vyšlou max 16 projektilů, je taková že pravděpodobnost zásahů u německých děl byla několikanásobně vyšší. Ale jak říkám...kolikrát stačil jeden náhodný nebo spíše šťastný zásah a vše bylo úplně jinak. A ještě jeden detail na závěr...US plavidla neměla čelní štít děl. Ten byl zřejmě přidán až později, ale na řadě snímcích chybí. Takže obsluha by byla vystavená přílivu střel. Pokud bych měl udělat verdikt z tohoto teoretického srovnání, tak pro mě je jasným vítězem třída Konigsberg.
ObrázekObrázekObrázek
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bublifuk »

to kacer: o.k., nechtěl jsem Ti zaplevelit diskuzi k článku, ale nepřišlo mi, že by to bylo úplně mimo téma. A navíc s člověkem Jarlových znalostí je radost diskutovat :) Jinak díky, žes to rozvedl, nějak takto jsem uvažoval, ale tys to popsal líp.
to Jarl: v žádném případě to neberu tak, že někomu vnucuješ svůj názor. Já taky ne. Ostatně od toho diskuze jsou, aby si člověk porovnal své názory s někým jiným. Kdybychom byli tučňáci, co si vždycky jen nadšeně odkývou všechno, co se sem napíše, tak bychom tenhle server mohli zavřít, což by byla škoda!
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

Němci se dlouho drželi zásady, že mají lepší děla, tak jím stačí ráže o třídu nižší.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4088
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Bublifuk píše:to Jarl: v žádném případě to neberu tak, že někomu vnucuješ svůj názor. Já taky ne. Ostatně od toho diskuze jsou, aby si člověk porovnal své názory s někým jiným. Kdybychom byli tučňáci, co si vždycky jen nadšeně odkývou všechno, co se sem napíše, tak bychom tenhle server mohli zavřít, což by byla škoda!
Hezky řečeno. Pod to se klidně podepíšu. Snad ta naše diskuse nikomu nevadila, vždyť se týkala přímo popisovaných lodí a alespoň se tu něco dělo.

Německé konstrukce byly jistě špičkové kvality, ale výzbroj jejich předválečných lehkých křižníků a torpédoborců byla prostě poddimenzována, což se brzy po vypuknutí bojů projevilo a Němci je museli začít přezbrojovat. Děla ráže 105 mm byla vhodná pro torpédoborce, ale ne pro plavidla velikosti křižníku. Tyto zbraně nemohly mít na větší vzdálenost prakticky žádnou učinnost ani proti slabému pancéřování jaké měly lehké a starší chráněné křižníky, takže plavidla této kategorie ani nemohla vážně poškodit (alespoň životně důležité části). Tehdejší německé křižníky mohly uspět pouze tehdy pokud se jim podařilo zaskočit nepřátelský křižník stojící na kotvách, který napadly z bezprostřední blízkosti, jako se to podařilo Emdenu, který zničil ruský Žemčug a Königsbergu, jenž potopil britský Pegasus. Pokud se střetly se silněji vyzbrojenými protivníky v regulérní bitvě tak to pro ně končilo tragicky jak dokládá bitva u Falkland a potopení Emdenu, jehož bez problémů rozstřílel australský křižník Sydney.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

Přestavba Stuttgartu
Přestože přestavba zásadně změnila jeho vzhled, netrvala dlouho, začala v únoru a 16.května byl Stuttgart opět ve službě. Němci odebrali šest děl ráže 105 milimetrů, takže zbyly jen čtyři. Děla ráže 52 milimetrů odebrali úplně, loď ale dostala dva protiletadlové kánony kalibru 88 milimetrů. Torpédová výzbroj zůstala zachována. Díky odebrání a změně rozmístění zbylých děl, bylo možno instalovat zařízení pro provoz letadel. Především to byl hangár, stál v zadní části lodi, za zádním komínem. Byl dlouhý 20 metrů, široký 12 metrů a vysoký 6 metrů. Vešly se do něj tři hydroplány, i když většinou sloužil jen se dvěma. Na úplné zádi vznikla letová plošina, kde mohl stát jeden z palubních letounů, hned vedle byl jeřáb, kterým se letouny spouštěli na hladinu, ze které startovali. Dále byly namontovány zásobníky leteckého benzinu a muniční sklady pro výzbroj letounů. Posádku tvořilo 14 důstojníků a 308 poddůstojníků a mužů.

a tabulka, aby jste to nemuseli číst celé:
Stuttgart-základní technické údaje po přestavbě
Výtlak:4000 t
Délka:117,4 m
Šířka:13,3 m
Ponor:5,4 m
Stroje:2 parní stroje, 11 kotlů
Výkon:13 200 hp
Rychlost:23 uzlů
Pancéřování:můstek-100 mm, paluba-20-30 mm
Výzbroj:4x105 mm kanóny, 2x88 mm protiletadlová děla, 2x450 mm torpédomety, 3 hydroplány
Posádka:322 mužů

a ještě obrázek:
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo Německa“