Pancéřování britských bitevních křižníků

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11565
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Zemakt »

Přestože jsem v této debatě spíše na tvé straně Dzine, tak v tomto případě:
Je to obvyklý úzus, který se při popisu bitvy používá.
Předpokládám, že v proběhlé debatě již několikrát zmíněné nedodržení bezpečnostních pravidel na straně Britů viz Jutsko, bylo praktikováno i u Dogger Banku. Takže ve finále onen úzus zakládající se na počtech děl velké ráže může být vcelku o ničem, přidáš-li k tomu navíc lepší německou přesnost. To že to je obvyklý úzus ještě neznamená, že je dost dobře reálný. Naopak vezmeme li v potaz výsledek bitvy u Jutska a jeho příčiny....

Obětovat Seydlitz, zřejmě ano. Ale hovořit o devastaci, to asi ne.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4085
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od jarl »

Dzin píše:Jarl
Co se týká probití boku Lionu a Tigeru, mohl bys to prosím trochu upřesnit? Co vím, hlavní boční pancéřový pás (229mm) nebyl ani u Lionu ani u Tigeru jedinkrát probit. .
Já nic o hlavních bočních pancířích schválně nepsal, protože jsem nikde nezjistil, kde přesně byl ten boční pás probit, ale vzhledem k tomu, že byla potom odstavena jedna turbína, bylo to pravděpodobně v oblasti nejsilnějších pancířů. Poprvé jsem to našel v zahraniční literatuře, ale s tím se mi nechce překládat, takže sem dám citáty z Kovaříkova Jutska 1916 (strany 99 a 101). K ostatnímu se vyjádřím když tak zítra.

"Tři německé lodě si jí vzaly na mušku a Lion dostal jeden zásah ze Seydlitze, pak dva z Derfflingeru, přičemž jeden z těch tří granátů pronikl bočním pancéřováním (oproti německým lodím stejné kategorie slabším) na čáře ponoru, což zaplavilo uhelný bunkr a poté zásobníky vody pro kotle. Podle Filsona Younga dopadl další jedenáctipalcový granát ze Seydlitze či Moltkeho v 9:45 do skladiště, ale nevybuchl."


"I Němci ovšem stříleli a v 10:01 dopadl na Lion jedenáctipalcový granát ze Seydlitze, který vyřadil dvě dynama. V 10:18 zasáhly stejný cíl na 17 500 yardů dva dvanáctipalcové granáty z Derfflingeru, z toho jeden na pancéřovém pásu u čáry ponoru, a slaná voda vnikla do zásobníku vody pro kotle. "Tak velký to byl úder, až v první chvíli mysleli, že to byl zásah torpédem. Na každý pád to bylo dost špatné, jeden granát proděravěl pancíř pod čarou ponoru, vyrval několik pancéřových desek ze závěsů a došlo k zaplavení předního levobočního bunkru. Druhý probil pancíř na vodorysce, způsobil požár v torpédovně a během pár minut došlo k zaplavení všech přilehlých oddělení až po hlavní palubu. (...)" uvádí Corbett."
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11543
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Dzin »

Zemakt
Jak na tom byly německé lodě v této bitvě? Tedy neplatí potom, že se musí analogicky totéž vztáhnout i na německé lodě? Máme empirický důkaz, že jim totéž hrozilo úplně stejnou měrou. Nejde o to, kdo je na jaké straně, ale když se bere A ze kterého plyne B, musí se to aplikovat na každou situaci.



jarl
Hlavní pás uvádím proto, že on kryje kritická místa ze směru, ze kterého se předpokládá nejpravděpodobnější zásah. Prostřelení boků může dojít na slabších místech pancéřování trupu, ale zde se nepředpokládá, že pokud by se tak stalo, granát by zasáhl ona životně důležitá místa.

Co se týká těch zásahů Lionu, co píšeš. Ohledně zatopení uhelného bunkru, zde dostal zásah na čáře ponoru. Podle toho, co jsme kde četl, došlo k proniknutí vody, ale ne k probití pancíře. Bohužel jsme nikde nenarazil na přesnější popis, co zásah udělal, jen že voda priniknuvší do trupu zaplavila uhelné skladiště.
Zásah od Seydlitze. Zde došlo k odražení 280mm granátu od hladiny a střela probila záď lodi, aniž by způsobila nějakou podstatnou škodu. Ale vznikl zde otvor asi půlmetrový, kterým se do lodi dostala voda, která následně zkratovala dva ze tří dynam na lodi. Na zádi se nacházel slabší pancíř, což ale platí i u německých křižníků. Konkrétně u Lionu měl tento pancíř tloušťku 127mm.
Zásahy Derfflingeru. Dva granáty zasáhly prakticky současně loď na čáře ponoru. Jeden šel pod hlavní pancíř, kde byl slabší o tloušce 127mm a probil ho. Druhý narazil na pancíř o síle 152mm, neprobil ho a explodoval na něm, ovšem síla exploze způsobila (pravděpodobně spolu se současným zásahem prvního granátu) prasklinu mezi dvěma pancéřovími deskami a následně vniknutím vody. Nenarazil jsme ovšem na to, že by způsobyly požár v torpédovně, ale jen to, že byla zaplavena místa přiléhající k torpédovně a skladem torpéd.

Zajímala by mě doslovná citace v originále, co má Kovařík, protože co jsme hledla, narazil jsem na popis toho, že první střela z Derfflingeru byla "burst in", tedy explodovala uvnitř, zatímco druhá "burst on", tedy exploze na pancíři.

Všechny střely dopadly na místa, která nebyla životně důležitá a škodu napáchala spíše až následně voda, která se dostala do lodi. Celkově také Lion měl problém právě s tím, že nabral 3000 tun (pravděpodobně dlouhých, tedy asi 3050 metrických tun) vody a tím došlo k náklonu o 10 stupňů. To vedlo ke zmenšení rychlosti, což následně umocnila porucha levého motoru. Co jsem hledal, ta nebyla způsobena nějakým zásahem. Každopádně pancíř, který byl těmito zásahy probit měl tloušťku 127mm (5 palců), 152mm (6 palců) od druhého zásahu Derfflingera probit nejspíše nebyl. Zkusím to ještě nějak dohledat.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11565
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Zemakt »

Tak jsem si to projel ještě jednou. Beru to zpět.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4085
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od jarl »

Dzin píše:Jarl
tady ale nikdo přeci netvrdí, že by německé bitevní křižníky neměli lepší pancéřování, než britské. Stejně tak, že by pancéřování britských křižníků nebylo proti bitevním lodím redukované. Ale je podstatný rozdíl napsat toto a dávat do kontextu jejich pancéřování s tím, že u Jutska 3 vylétly do vzduchu. Protože to nebylo primárně způsobeno jejich pancéřováním.
Dobře podívejme se na to podrobněji. Všechny britské bitevní křižníky vylétly do vzduchu poté, co oheň nějakým způsobem pronikl do jejich muničních skladů. Měla na tom podíl britská liknavost? S velkou pravděpodobností hraničící s jistotou ano. Eliminovala tento problém pozdější opatření (jak píše Polarfox stejně polovičatá)? Nanejvýš částečně a oproti Němcům tu pořád bylo co dohánět, takže některá z těch tří jednotek by se klidně mohla potopit i kdyby ta opatření přijali už počátkem války. Co se přesně stalo (na rozdíl od Seydlitze) nevíme, ale muselo dojít k probití některých pancířů (pravděpodobně barbety) a pancíře měly britské bitevní křižníky prostě horší (obzvláště těch šest starších) než německé, takže pokud by byla jejich ochrana na úrovni německého průměru, nemusely (ale pochopitelně mohly) být probity a mohlo (ale nemuselo) to některý zachránit, a proto mělo neprodleně provedené zlepšení pancéřování nepopiratelný smysl.
Dzin píše:Je to obvyklý úzus, který se při popisu bitvy používá. Když to porovnáš po lodích. Britům zbýval Tiger, Princess Royal, New Zeland a Indomitable. Proti nim Seydlitz, Moltke a Derfflinger. Seydlitz ovšem po pouhých třech zásazích nemohl střílet ze dvou zadních věží a ponor zádě se zvýšil o 11 metrů, nehledě na skoro dvě stě mrtvých a zraněných (skoro 1/5 posádky). Takže palebná síla (boční salva) byla 8x305mm a 12x280mm proti 16x343mm a 12x305mm. Žádná britská loď už nebyla výrazněji poškozena. Disponují tak početní převahou, větší palebnou silou a větší rychlostí. Na straně Němců je jen lepší pancíř, který se ale nějak neprojevil, protože britské BK odolávaly palbě Němců podobně dobře.
Já myslel, že ty na obvyklý úzus nedáš a snažíš se na základě stoletého odstupu dojít k relevantním faktům. Ta britská palebná převaha reálně nebyla až tak drtivá. Jednak tam máš zase chybu v německý neprospěch (vážně nevím z čeho ty údaje čerpáš), protože Moltke, Seydlitz a Derfflinger mohly v boční salvě i po vyřazení těch dvou dělových věží na vlajkové lodí použít 16 děl ráže 280 mm a 8 ráže 305 mm. A navíc je třeba uvést, že Indomitable mohl vzhledem ke špatnému rozestavení dělových věží plnou boční salvu pálit pouze za výjimečných okolnost (palebný odměr věží Q a P při palbě přes protilehlý bok byl pouhých 15 stupňů), a i tehdy jenom za cenu sebepoškození, což Britové přesto občas odvážně praktikovali. Navíc Němci lépe a rychleji stříleli, což částečně kompenzovalo britskou výhodu v dělech větší ráže. A potom, k čemu britským bitevním křižníkům ta palebná převaha vlastně byla, když jí v praxi nikdy nedokázaly využít? Vždyť ani v této bitvě své protějšky mockrát nezasáhly (byť Seydlitz měl po pár trefách namále) a samy inkasovaly přes 20 zásahů (některé tuším byly od Blüchera).

Kromě toho měly Němci výhodu v lepším pancéřování (a pasivní ochraně obecně) a jejich lodě vždy prokázaly vysokou odolnost, takže pokud by se obě formace do sebe zakously jako u Jutska, nevidím důvod proč by je měl čekat nějaký masakr. Za předpokladu, že by se Moor soustředil na doražení Seydlitze (víc reálně dosáhnout nemohl), je pravděpodobné, že by Hipper opět soustředil palbu na nepřátelskou vlajkovou loď a v tom případě by jí hrozilo smrtelné nebezpečí, protože pancíře těchto starším jednotek byly hodně slabé. Ano, Seydlitz by byl pravděpodobně ztracen, ale s velkou pravděpodobností, by Britové za tento úspěch zaplatily ztrátou některé jednotky a o žádný masakr by se nejednalo.
Dzin píše: Navíc protože v té době na tom byli německé křižníky co se možností výbuchu muničních skladů naprosto stejně jako britské (Seydlitz je jasný důkaz), takže možnost ztráty "za vizuálních efektů viditelných na desítky mil" se týkala také jich. A nebo na základě čeho tedy hodnotíš onu "zranitelnost britských křižníků"?
Britské bitevní křižníky na tom byly ohledně nebezpečí vznícení muničních skladů i v této bitvě hůře, přinejmenším kvůli použitému druhu střeliviny. Přečti si znovu co o tom psal Polarfox.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5859
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Polarfox »

jarl píše:Dobře podívejme se na to podrobněji. Všechny britské bitevní křižníky vylétly do vzduchu poté, co oheň nějakým způsobem pronikl do jejich muničních skladů.
To je právě kámen úrazu...nějakým. Neznamená to totiž automaticky přímý průraz a navíc zásah mohl být od místa pozdější exploze i dost vzdálený.
jarl píše:Měla na tom podíl britská liknavost?
Já bych to ani nenazýval liknavostí, protože se na to kašlalo zcela cíleně a byl to prostý kalkul (rychlost sřelby je nadřazena potenciálnímu fatálnímu zásahu, u něhož je ale malá pravděpodobnost...ouha...nebyla), který nevyšel.
jarl píše:Eliminovala tento problém pozdější opatření (jak píše Polarfox stejně polovičatá)? Nanejvýš částečně a oproti Němcům tu pořád bylo co dohánět, takže některá z těch tří jednotek by se klidně mohla potopit i kdyby ta opatření přijali už počátkem války.
Ten problém nejde nikdy eliminovat a loď se může potopit tak jako tak, pancíč nepancíř, Němec či Brit. To závisí na více faktorech...i zavřená bezpečnostní dveře mohou selhat a vést k explozi prachárny, když je prohne tlak exploze a muničák nikdo mezitím nezatopí. Dále jsem nepsal, že řešení byla polovičatá, pouze že vznětlivost prachu nebyla i přes pozdější úpravy nikdy zcela ideálně vyřešena. Leč bezpečnostní praktiky jako takové utužili Britové vzápětí po bitvě, tam nijak nemeškali.

A ve vztahu k Němcům a jejich dohánění to nebylo zase tak horké.
jarl píše:Co se přesně stalo (na rozdíl od Seydlitze) nevíme, ale muselo dojít k probití některých pancířů (pravděpodobně barbety) a pancíře měly britské bitevní křižníky prostě horší (obzvláště těch šest starších) než německé, takže pokud by byla jejich ochrana na úrovni německého průměru, nemusely (ale pochopitelně mohly) být probity a mohlo (ale nemuselo) to některý zachránit, a proto mělo neprodleně provedené zlepšení pancéřování nepopiratelný smysl.
Vůbec nemuselo dojít k probití barbety (a patrně ani nedošlo). Stačí když se exploze, oheň, rozžhavená střepina nebo odtržený úlomek pancíře dostane někam, kde se nachází dostatek "potravy" (složí) pro podpálení a nastartování řetězu. Takže stačí zasáhnout i slabě pancéřovanou baterii sekundárního dělostřelectva, tam exploduje pohotovostní munice, zášleh se dostane do příslušného muničáku sekundárního dělostřelectva, ten exploduje a vyvolá explozi sousedních muničních skladů hlavního dělostřelectva. Takže stačí málo a může to být klidně i silně pancéřovaná bitevní loď...viz například Malaya, která vyvázla z podobné situace o prsa asijské ženy. Nebo Seydlitz u Doggerbanku, když britský granát sice neprobil barbetu (nebo ne zcela), ale úlomek pancíře vznítil slože, takže jedna věž vyhořela, s prchající obsluhou se zášleh dostal do druhé věže, která dopadla stejně a že tento BK nevylétl do luftu byla jen zásluha rychlého zatopení skladů. Takže imunní není nic a jde jen o to, jestli se ten řetězec zkázy podaří někde přerušit....vždy to hodně závisí na štěstí, rozhodnosti a statečnosti obsluhy a bezpečnostních praktikách.

A jestli to posílení pancíře bylo tak signifikantní a nebo šlo spíše o úlitbu tomu něco dělat a někde vykázat "zlepšení", je také otázka.
jarl píše:Britské bitevní křižníky na tom byly ohledně nebezpečí vznícení muničních skladů i v této bitvě hůře, přinejmenším kvůli použitému druhu střeliviny. Přečti si znovu co o tom psal Polarfox.
No jenže Němci na tom nebyli nijak zářně, jen Britové o něco hůře. Což je celkem slabá útěcha :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11543
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Dzin »

jarl
Boční salva Seydlitze a Moltkeho byla každý 8 děl, tedy celkem 16. Když byly 4 vyřazeny, dává mi to 12. Kde bereš těch 16? Leda že by jedna z bočních věží vždy střílela přes trup. Ale to by znamenalo stejné sebe poškození, jako udáváš u britského křižníku resp. ještě větší. Boční salva byla tedy, jak jsme udával.

Co se týká odolnosti lodí, britské ji prokázaly také. Tiger byl zasažen 6x a neměl prakticky žádné větší poškození. Na vyřazení z boje Lionu bylo třeba 16 zásahů. To nesvědčí o nějaké špatné odolnosti. Základem prostě je, podařil by se nějaký fatální zásah. Ale žádná loď nemohla střílet tak, že by si vybírala co na cíly zasáhne. To bylo jen a pouze dílem náhody.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4085
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od jarl »

Dzin píše:jarl
Boční salva Seydlitze a Moltkeho byla každý 8 děl, tedy celkem 16. Když byly 4 vyřazeny, dává mi to 12. Kde bereš těch 16? Leda že by jedna z bočních věží vždy střílela přes trup. Ale to by znamenalo stejné sebe poškození, jako udáváš u britského křižníku resp. ještě větší. Boční salva byla tedy, jak jsme udával.
Dzine, ty toho o technických parametrech německých a bitevních křižníků asi moc nevíš. Podívej se na přiložené plánky a uvidíš, že německé jednotky měly mnohem lepší uspořádání dělových věží než britská třída Invincible a tudíž docházelo i k mnohem menšímu sebepoškozování. Konkrétně u té zmiňované Indomitable byla plná boční salva spíše teoretická, a proto je v podstatě správné, že jsi započítal jenom 6 děl (i když někdo může být jiného názoru), neboť palebný odměr středových věží při palbě přes protilehlý bok byl jenom ubohých 15 stupňů (také se udává 30) a při této praktice mj. trpěla protilehlá dělová věž a systém jejího zaměřování. Naproti tomu na Moltkem a Seydlitzu byl palebný odměr při palbě přes protilehlý bok slušných 75 stupňů (také se uvádí 125), a proto jej bylo možné v praxi používat a samotná loď přitom tolik netrpěla..

Obrázek

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11543
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Dzin »

Jarl
A střílela někdy německá bitevní loď nebo křižník takto přes palubu? Teoretická možnost tu byla, ale pokud je mi známo nikdy nebyla uplatněna v praxi. Proto u německých (ale ani u britských) tyto věže do plné boční salvy nezapočítávám a co je mi známo, nečiní tak ani autoři, co jsme četl.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4085
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od jarl »

Doplnil jsem svůj předchozí příspěvek i o jiné údaje o šíři palebného pole přes protilehlý bok u třídy Invincible a německých lodí (30 a 125 stupňů), ať je to tady všechno pohromadě, ale osobně pokládám za reálnější údaje 15 a 75 stupňů a tímto svoji účast v tomto vláknu definitivně končím. Hledání různých schémat a citátů mi už dohromady zabralo zhruba 6 hodin a mám pocit, že to bylo stejně k ničemu a hodlám se věnovat něčemu užitečnějšímu.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od arten »

Len technická - nestrieľalo sa na tie vzdialenosti predsa len s vyšším uhlom? To by totiž znamenalo, že u Invincible je možné strieľať nad susednú vežu a to palebné pole nie je 15° ale podstatne viac.
Obrázek
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11543
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Dzin »

jarl
Dobré, ale střílely tak německé lodě někdy? To je podstatná otázka. Že něco teoreticky jde neznamená, že je to využíváno v praxi. Co vím, potom nidky v praxi nebyla tato možnost palby využita a to ani u německých ani u britských lodí.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4212
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Alfik »

Artene - nemohlo se střílet "přes věž". V žádném případě a žádným úhlem.
Problémem střelby "přes věž" není případný možný průstřel ( :) ) ale poškozování výbavy, např. poškození až likvidace zaměřovacích zařízení, typicky např. paralaxního zaměřovače který byl a je nesmírně přesný a citlivý - a při střebě by jej poškodila a vyřadila tlaková vlna před hlavní.
PS: Jo a taky chudinky dělostřelci... byli by hluší, a asi i potrhaní a otrávení zplodinami... no ale co už, však jsou to "jen" lidi... :) admirálové zatím "popíjejí Sanser a švihají sluhu bičíkem" jak říká jedna oblíbená seriálová postava. To slovo asi není správně, ale já bohužel netuším o jaký konkrétní alkehól jde :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4085
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od jarl »

Dzin píše:jarl
Dobré, ale střílely tak německé lodě někdy? To je podstatná otázka. Že něco teoreticky jde neznamená, že je to využíváno v praxi. Co vím, potom nidky v praxi nebyla tato možnost palby využita a to ani u německých ani u britských lodí.
Dobře, tak ještě poslední příspěvek. Vím, že britské bitevní křižníky třídy Invincible takto střílely, takže nevidím důvod proč by tak nemohly střílet i novější britské a německé jednotky, které k tomu měly mnohem lepší předpoklady. Píše se o tom právě kvůli tomu nevhodnému uspořádání prostředních dělových věží. Ale výsledky byly nevalné, čemuž se kvůli tomu úzkému palebnému sektoru nelze divit. Poprvé takto pálily na zkušebních střelbách a potom naostro u Falkland a u Jutska a vždy došlo k sebepoškození a obsluhy protilehlé věže velmi trpěly. U Falkland ale střílelo přes protilehlý bok jenom jedno dělo a předpokládám, že u Jutska to bylo stejné. Jestli chceš vědět něco víc, napiš mi SZ a já to dohledám. A tím opravdu končím.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11543
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Dzin »

Jarl
Super, o britských křižnících jsem toto nevěděl. Vzpomeneš si ještě na zdroj informace?

Jarl: Vzpomenu a zítra ti to pošlu přes SZ.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Bublifuk »

Debata jak řemen, jen co je pravda. Ale ono s tím pancéřováním je to vždy o tom, jaké parametry porovnávám. Teď se s dovolením oprostím od úvah, do jaké míry mohlo pancéřování za zkázu 3 britských BK u Jutska a vezmu to trochu jinak. Nejde nikdy jen o tloušťku pancéře, ale také o plochu, kterou pokrývá, materiál, z něhož je vyroben, atd.
Pancéřový pás Invicible a spol. byl široký 3,4m, ale maximální tloušťky 152mm dosahoval jen v délce 95 metrů trupu, jinde byl slabší. U Indefatigable, ač byl delší, to bylo dokonce jen 91m.

Von Der Tann měl 250mm pancéř, tedy výrazně silnější, navíc v délce (tuším) 115metrů, pak zeslaboval až na 120-80mm. Jeho šířka byla sice udávána na 2,9m, ale zase těch maximálních 250mm měl pouze v šíři 1,3m (0,9m pod čarou ponoru, 0,4m nad čarou, v zásadě pouze velmi úzký segment) - zbylých 1,6m šířky bylo o tloušťce 150mm, tedy nikterak impozantní záležitost i v porovnání s Brity.

Pokud jde o materiál, pak přiznávám, že nevím, zda na všechny pancéřové prvky u Von D.T. byl užit Kruppův pancéř (že by třeba Scrat doplnil?) u Invicible a Indefatigable se ale zhusta uvádí, že jejich pancéřové paluby, byly vyrobeny nikoli z cementované oceli (Harvey/Krupp), ale „pouze“ z oceli niklové (á la Creusot, resp. Bethlehem). Přičemž je uváděno, že nikloocelový pancéř byl méně odolný, než Harvey o cca 20%. Pokud by tedy pancéřová paluba „Němce“ byla z cementovaného Kruppova pancíře, by při stejné tloušťce zase byla odolnější. Podvodní ochranu + vnitřní členění trupu nerozebírám, i tam by to asi znamenalo body pro Němce, ale z hlediska debaty to není podstatné.
Porovnával jsem záměrně nejstarší BK obou flot a zdržel se jakýchkoli komentářů k příčinám potopení a úloh lodí při plnění bojových úkolů.
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5859
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Polarfox »

Bublifuk píše:Pokud jde o materiál, pak přiznávám, že nevím, zda na všechny pancéřové prvky u Von D.T. byl užit Kruppův pancéř (že by třeba Scrat doplnil?) u Invicible a Indefatigable se ale zhusta uvádí, že jejich pancéřové paluby, byly vyrobeny nikoli z cementované oceli (Harvey/Krupp), ale „pouze“ z oceli niklové (á la Creusot, resp. Bethlehem). Přičemž je uváděno, že nikloocelový pancéř byl méně odolný, než Harvey o cca 20%. Pokud by tedy pancéřová paluba „Němce“ byla z cementovaného Kruppova pancíře, by při stejné tloušťce zase byla odolnější.
Přiznám se, že takhle z hlavy nevím, jak to bylo u všech starších lodí (tedy cca do roku 1918), ale horizontální ochranné prvky se jinak vyrábějí z jiného materiálu než vertikální, protože se po nich požadují zcela jiné vlastnosti. I Krupp za WWI vyráběl necementované-netvrzené niklové pancíře, které byly počítám použity právě na části jako jsou paluby atd.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Kouzelnik »

Bublifuk píše:Debata jak řemen, jen co je pravda. Ale ono s tím pancéřováním je to vždy o tom, jaké parametry porovnávám. (...)
Porovnával jsem záměrně nejstarší BK obou flot a zdržel se jakýchkoli komentářů k příčinám potopení a úloh lodí při plnění bojových úkolů.
@Bublifuk, naprostý souhlas. Tahle debata je naprosto parádní.

Ovšem, nevím jak ostatní, ale já při hodnocení nemůžu opomenout účel (=konkrétní úkoly) kvůli kterým byly konkrétní lodě stavěny.

Obecně mám pocit, že zhruba od 1905 vykrystalizovaly ty hlavní úkoly pro Royal Navy. A díky i technologickému vývoji a přílivu peněz na nové lodě došlo k bouřlivému vývoji leckdy úplně nových kategorií lodí. IMHO největší dynamiku měl vývoj v oblasti křižníků a to "velkých"... tím nemyslím takové kategorie lodí jako byly "torpédové křižníky" atd. Ale myslím lodě nesoucí 6-ti palcová hlavní děla, leckdy přebírající koncepci "all big guns" rozmístěných zčásti podobně jako na velkém HMS Dreadnought. Bouřlivý vývoj u "velkých" křižníků IMHO nepolevil ani po vypuknutí WW1.

Předběžně bych navrhoval v rámci britského námořnictva rozlišovat tyto jednotlivé skupiny lodí - "velkých" křižníků projektovaných od cca 1905 do konce WW1 - zjednodušeně asi takto:

a) "Bitevní křižník verze č. 1 včetně mírného upgrade" jako lovec hladinových korzárských lodí, jejichž úkolem bylo napadat na širých ocenách lodní (zejm. britskou) dopravu po celém světě (tj. v rámci britského Impéria/Dominia a jeho spojenců jako např. Portugalska, jihoamerických států,... tj. prakticky po celém světě, snad s výjimkou západního pobřeží amerického kontinentu, bo Panamský průplav se stal realitou až na začátku WW1)
http://www.navypedia.org/ships/uk/brit_ ... ncible.htm
http://www.navypedia.org/ships/uk/brit_ ... igable.htm

b) "Bitevní křižník verze č. 1.1 včetně mírného upgrade" to samé jako lodě ad a) plus snaha o vylepšení křižníků, tak aby přežily (krátký) střet s kapitálními loděmi nepřítele a to německého popř. italského/r-u námořnictva - čili úkolem verze 1.1 byl primárně průzkum před britskou flotilou (super-)dreadnoughtů.
http://www.navypedia.org/ships/uk/brit_bb1_lion.htm
http://www.navypedia.org/ships/uk/brit_ ... mary13.htm
http://www.navypedia.org/ships/uk/brit_bb1_tiger.htm

c) naprostý protipól ad a)+ad b)...(velko-)sériové více-méně standartizované mini-křižníky (=tím nemyslím předzvědné/scout křižníky, ale myslím lodě o poznání lepší/výkonnější/větší) stavěné v sériích o cca 5 až 10-ti lodích a to tak, že mezi jednotlivými sériemi bylo umožněno evoluční vylepšení (nemyslím revoluční změny - viz např. jejich pozdější konverzi na AA-křižníky... takovéto změny si myslím na 99,99% nikdo nepředstavoval v období 1905-18)
https://en.wikipedia.org/wiki/C-class_cruiser
https://en.wikipedia.org/wiki/Danae-class_cruiser

c) "Bitevní křižník verze č. 1.9" to samé jako b) s tím, že byl upozaděn úkol likvidovat osamocené korzárské hladinové lodě na širých oceánech
http://www.navypedia.org/ships/uk/brit_bb1_renown16.htm
pozn. na verzi 1.99 byly lodě upgradovány až po WW1 (Renown v 1923-26 a Repulse 1933-36)

d) Experimentální křižníky - spíše jednoúčelové (=ve stylu "umění možného" viz použití dělových věží původně určených pro zrušenou loď v rámci třídy Revenge), v reálu se to ukázalo jako "slepá ulička"
http://www.navypedia.org/ships/uk/brit_ ... ageous.htm

e) Velké/líp zkonstruované křižníky verze 0.9 - původně zamýšlené jako evoluce třídy Birmingham, posléze výrazně přepracované - a to za účelem, aby nahradily přeživší bitevní křižníky verze č. 1 v jejich úkolu: lovit hladinové korzáry. Neboť v průběhu WW1 došlo ke kvalitativnímu sešupu lodí, které nepřítel vysílal na korzárskou plavbu - namísto lodí vojenské konstrukce (viz např. SMS Köningsberg I) byly na korzárské plavby posílány upravené/maskované/provizorně vyzbrojené lodě sloužící původně pro civilní transportní dopravu.
http://www.navypedia.org/ships/uk/brit_cr_hawkins.htm

f) super-bitevní křižník - verze 3.0 - po konci německé konstrukcí novějších generacích bitevních křižníků a po konci japonských křižníků třídy Amagi a po konci amerických konstrukcí velkých bitevních křižníků, tak přestal existovat důvod proč by Britové měli dostavovat rozestavěné s výjimkou HMS Hood (a rovněž ztratil důvod pro existenci také projekt G3)
https://en.wikipedia.org/wiki/Admiral-c ... tlecruiser


Výjimky z výše uvedeného:
- https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Furious_(47) - výjimečně experimentální hybrid, který se do praxe dostal kvůli velké souhře různých náhod. A spíše kvůli subjektivním než objektivním faktorům

- nepochopil jsem tak úplně smysl stavby relativně zastaralých lodí v době kdy už byla na světě "novější/modernější" koncepce. Z obou následujících příkladů zejména nerozumím smyslu lodí objednaných pro RN, leda snad "sázka na osvědčenou/zastaralou konstrukci, kdyby snad projekty nových generace křižníků byly nepoužitelné" (... u lodí objednaných pro RAN bych jakýsi smysl ještě chápal): https://en.wikipedia.org/wiki/Town-clas ... tham_class a https://en.wikipedia.org/wiki/Town-clas ... gham_class

- a ani mi není jasné k jakým úkolům měly sloužit tyto "sprinter-křižníky" https://en.wikipedia.org/wiki/Emerald-class_cruiser

Pletu se v tomto orientačním rozdělení? Nebo by tohle rozdělení mohlo fungovat, pokud chceme diskutovat jak (ne-)/optimálně byly zkonstruovany konkrétní lodní třídy a jak se jednotlivé třídy "velkých" křižníků osvědčily v praxi
R.I.P.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11565
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Zemakt »

No, jestli se v tom co jsi napsal vůbec orientuješ, tak jsi borec. Jaká je vlastně myšlenka?

Od té doby, zde proběhla ještě jedna peprná diskuze. Snad ti pomůže.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=208 ... &start=260
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Pancéřování britských bitevních křižníků

Příspěvek od Kouzelnik »

Zemakt píše:No, jestli se v tom co jsi napsal vůbec orientuješ, tak jsi borec. Jaká je vlastně myšlenka?

Od té doby, zde proběhla ještě jedna peprná diskuze. Snad ti pomůže.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=208 ... &start=260
Myšlenka je ta, že v zásadě všichni předřečníci mají (trochu - více či méně) pravdu.

Bo ten hlavní problém pojmu "britské křižníky" během WW1, např. "britské bitevní křižníky"... tak tento pojem v sobě zahrnuje strašnou spoustu různých lodí.

A protože měla RN relativně nedostatek velkých/moderních křižníků (např. proti hit and run akcích německých "bitevních křižníků" na východoanglické pobřeží), tak Admiralita musela posílat lodě do akcí pro které vůbec nebyly zkonstruovány.

a) Kromě střetů v Severním moři (jako je Jutsko, Dogger Bank,...) je je hezkým příkladem rozpornosti "zadání a reality" HMS Inflexible (=z první třídy "britských bitevních křižníků" Invincible) nasazený do ostřelování tureckých pobřežích opevnění u Gallipolli = nasazení Inflexible, jako v podstatě statického "monitoru" do úzkého vodního toku, absolutně popřelo původní smysl třídy

b) Podobným paradoxem je nasazení přeživších lodí z obou prvních generací do jedné velké jednotky po bitvě u Jutska
https://en.wikipedia.org/wiki/2nd_Battl ... r_Squadron.
K čemu? Přece si Britové ověřili, že jejich první generace "bitevních křižníků" nemá na to se jako eskadra střetnout v plnohodnotné dělostřelecké bitvě s německými bitevními křižníky. Tj. seskupení těchto nejstarších/nejslabších bitevních křižníků do jedné velké eskadry vůbec nedává smysl. Tyhle nejstarší/nejslabší bitevní křižníky buďto měly operovat po jedné (spolu s jednotkami britských bitevních lodí). Anebo měly být namixovány s novějšími britskými křižníky (=podobný efekt jako Bismarck a CA Prinz Eugen).

c) Dalším příkladem, kdy nebylo respektováno zadání na tyto lodě je HMS Lion a jeho nasazení jako osamocené vlajkové lodě od cca 1917... https://www.naval-history.net/WW1NavyBr ... PL1701.htm Když už byla potřeba "vlajková" loď pro jednotku se čtyřmi novějšími "bitevními křižníky (Renown, Repulse, Tiger, Princess Royal), tak pro tento účel měla být zvolena jiná loď

d) Dalším příkladem je použití přírůstků RN (=HMS Courageous/Glorious) v Severním moři poblíž Dánského/Německého pobřeží... což nedává smysl (vzhledem k naprosto mizernému pancéřování). Zatímco proti tureckému Goeben (třída Moltke) mám pocit, že ve Středomoří neměla Dohoda žádné zhruba podobně rychlé a relativně slušně vyzbrojené lodě... a nejspíš proti případným akcím Goeben ve Středomoří od podzimu 1917 chtěli Britové, aby Japonci nasadili své bitevní křižníky ve Středomoří (viz debata ve vlákně o účasti japonského námořnictva během WW1)http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8199

Závěr:
Tj. nedostatečnost pancéřování některých velkých britských křižníků je pouze jedním z efektů toho, že část nově vymyšlených druhů britských křižníků byla nasazována úplně na jiné úkoly, než pro jaké byly zamýšleny
Prostě IMHO je potřeba rozlišovat o jaký jde křižník, bo za WW1 není britský (bitevní) křižník jako (bitevní) křižník.

Čili, že HS Queen Mary dopadla u Jutska, jak dopadla, je chyba. A vesměs souhlasím se zdejší kritikou.
Ovšem potopení HMS Invincible s ohledem na původní smysl této lodi (v kombinaci s taktikou u Jutska, nekvalitou britské munice,...) bylo spíše očekávatelné, aspoň myslím.... Tak proč kritizovat konstruktéry Invincible, když jejich "produkt" byl u Jutska použit "v rozporu s původním zadáním"?


Ještě jinak:
Tj. to co napsal @Polarfox je moc hezky vysvětlené, ale mám pocit, že tenhle záměr se v praxi moc nedodržoval.
Polarfox píše:Jarl: Ono je to trochu složitější. Přinejmenším první třídy britských bitevních křižníků (Invincible a Indefatigable) byly opravdu primárně určeny k nahánění německých korzárů. Těmi byly míněny pomocné křižníky konvertované z mohutných a velice rychlých (23 uzlů) záoceánských plavidel, které běžný křižník neměl šanci uhnat. Byly tedy dvě možnosti - buď dotovat stavbu vlastních obdobných lodí pro válečnou konverzi a nebo postavit speciální válečné plavidlo. Ta první možnost byla po dlouhé diskuzi zavržena z důvodu ochrany (posílat do boje něco nepancéřovaného jim nevonělo) a ceny (když se vzaly v potaz dotace, poplatky, vybavení a vůbec cena lodi a eventuálně cena její ztráty, tak to vyšlo skoro nastejno jako postavit speciální a kvalitativně o stovky procent lepší válečnou loď).

Když byla vyřešena otázka, zda-li bude německé pomocné křižníky honit po oceánech vlastní pomocný křižník nebo čistočistá válečná loď, tak se přistoupilo k designu. Požadavků na tento pancéřový křižník bylo několik a všechny byly zakomponovány - vysoká a dlouhodobě udržitelná rychlost (nakonec 25 uzlů), velký operační rádius (nakonec až 5 000 nm ekonomickou rychlostí a 3 000 nm při nejvyšíí!), výborné nautické vlastnosti (viz. výrazně vysoké boky) a pancéřování vůči očekávané výzbroji protivníka (tj. 150mm kanóny a tomu odpovídající 152mm pancíř). Ožehavou částí je ovšem výzbroj, kterou měly původně tvořit kanóny ráže maximálně 234mm (9.2 palce), což samozřejmě pro takový typ lodi bohatě stačilo. Jenže v té době se začaly v zahraničí objevovat některé silnější konstrukce (japonské s 305mm děly) a především pár chytrých hlav napadlo, že by nový pancéřový křižník mohl občas sekundárně zaskočit i u bitevní floty k nějakému tomu vedlejšímu šolichu. A aby toto bylo možné, tak byl přes původní záměr a protesty řady lidí k tomu i náležitě vyzbrojen.

A tady nastává jeden krásný paradox. Primární úlohou bylo stále uhánění německých korzárů, ale někteří lidé tehdy již s nevítaným navýšením výzbroje čuli zradu...a správně a zcela oprávněně. Jejich argumentem bylo to, že slabě pancéřovaná loď se silnými děly nemá co dělat ve společnosti/postavená proti silně pancéřovaných bitevních lodí a obávali se, že 305mm děla z nich učiní tak cennou položku, že budou inklinovat k sekundární úloze a k primární je nikdo nebude chtít pouštět. Což se také přesně do puntíku stalo. Z tohoto pancéřového (a později bitevního) křižníku se stalo něco, co z něj nikdy být nemělo. Ačkoli se třída Invincible stavěla s 305mm kanóny, třída Indefatigable se měla opět navrátit k ráži 234mm...jenže nastal humbuk - "proč se něco silného najednou staví slabší?" a nikdo neměl odvahu a chuť říci "protože to tak má být" a radši se podvolili a vyprskli další klon Invincible (a paradoxně v otázce ochrany obchodních tras se začala opět otvírat otázka pomocných křižníků, ačkoli teď bylo vysněné plavidlo k dispozici !! - leč uzurpované novými úkoly :) ). Dokonce ještě v roce 1913 byl projektován velký křižník s 234mm děly, což značí, že původní myšlenka nebyla stále ještě mrtvá.

Další bitevní křižníky už jsou trochu jiná věc, protože nová role se už mezitím zabydlela a jejich role už dlela více u bitevní floty a stále více jako protiváha německých bitevních křižníků, které se v té době začaly taktéž objevovat na scéně. Zatímco Invincible a Indefatigable jsou čistočistá plavidla pro potírání korzárů a podobné role, jenž žel díky výzbroji skončily nešťastně semlety okolnostmi, tak pozdější třídy už byly do značné míry pohlceny novou a původně sekundární rolí. Ty se již profilují vůči německým lodím, potřebují lepší pancíř, lepší výzbroj a spirála se roztáčí, ale část dědictví zůstává. (...)
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo Velké Británie“