Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od kacermiroslav »

Konec rakousko-uherské Kriegsmarine
rok 1920

Na Palbě jsme již probírali téma „Černý den“ německého a dokonce i ruského černomořského námořnictva. Jak víme, první z nich byl v důsledku mírových jednání izolován na britské základně ve Scapa Flow, kde se jednalo o dalším osudu početných a moderních německých jednotek. Poté co se jednání neúnosně táhla v důsledku hašteření mezi jednotlivými vítěznými mocnostmi, vyřešilo Německo tuto situaci za ostatní tím, že své lodě v létě roku 1919 na britské základně potopilo. Do určité míry k uspokojení některých námořních velmocí, které se obávaly, že na úkor kvalitních německých lodí, by se mohla obohatit jiná z vítězných mocností. Většina z potopených plavidel pak byla ve dvacátých a třicátých letech vyzvednuta a následně sešrotovaná. Tento proces ale stál nemalé peníze a vítězným mocnostem tak do určité míry odčerpával peníze, které by se jinak v rámci válečných reparací dali jednodušším způsobem užít. Tady mám na mysli, že lépe a levněji se rozebírají lodě na skluzu, než po X letech vytažených za velké námahy, ze dna přístavu. A samozřejmě ty lodě na skluzech se efektivněji rozebírají i z toho hlediska, že určité cenné části, jako děla, se dají sejmout a použít třeba u pobřežních dělostřeleckých baterií atd.

Podobný osud potkal i ruské černomořské loďstvo, které na jaře roku 1918 padlo do Německých rukou. Jak víme, Rusko v roce 1917 zažívalo obrovské vnitřní otřesy, které vedly k pádu cara a později i k pádu prozatímní vlády. Po říjnové revoluci se kormidla chopili bolševici včele s Leninem. Ten se pak snažil Rusko vymanit z válečného běsnění. Po mírových jednáních byl bolševický vůdce ochoten přistoupit na německé nátlaky (de facto neměl na vybranou) a podstoupil Německu a jeho spojencům rozsáhlá ruská území včetně Ukrajiny a přístupu k Černému moři. Tím se do německé sféry zájmu dostalo i Černomořské loďstvo, které po dohodě mělo náležet právě Centrálním mocnostem. Jenomže ruský mužik se rozhodl jednat jinak, než bylo stvrzeno na papíře a tak se hodnotnější část ruské flotily do německých rukou nedostala, protože ji sami námořníci potopili. Lodě, které nešli ke dnu, pak pro Německo a jeho spojence neměli příliš velký význam pro velkou zastaralost a špatný technický stav. Samozřejmě pokud by Centrální mocnosti měli čas a lidský materiál, tak i tak by se dala řada lodí, včetně těžších jednotek využít. Takhle se ale podařilo do konce války zprovoznit jen pár plavidel. Nicméně ruské černomořské loďstvo na dlouhá léta přestalo de facto existovat.

No a pak tu máme vedle těchto dvou výše uvedených případů i případ rakousko-uherské Kriegsmarine. Rakousko-Uhersko patřilo mezi tradiční námořní velmoci. Pokud bychom to chtěli například hodnotit dnešním měřítkem, tak by patřilo mezi tzv. G8, a tudíž mělo silnější námořní síly, než například tradiční koloniální velmoci Španělsko a Nizozemsko. Je sice pravdou, že rakouské mocnářství na námořní síly v porovnání s ostatními vynakládalo nejmenší finanční zdroje, ale na druhou stranu se tyto investice poměrně dobře uplatnily za Velké války. Jen pro představu, R-U v letech 1900 až 1913 vynaložilo na námořní síly celkem 172 milionů USD (v tehdejší měně), zatímco Itálie ve stejném období již 329 milionů USD. A přesto si Kriegsmarine po celou dobu války podržela nadvládu nad Jadranem. Tento fakt pak hrál velice důležitou roli ve válce na Balkáně i na italské frontě, protože Dohodové mocnosti nemohli provádět účinné zásobování srbských a černohorských jednotek a rovněž Italové měli na své frontě ze strany moře nechráněné křídlo. Opakované rakouské nájezdy na italské východní pobřeží pak měli především morální a logistické dopady. Především pak r-u rychlé křižníky typu Admiral Spaun a Novara, si hojně zaválčili a dělali Dohodě nemalé problémy. Rovněž se nesmí zapomínat na ponorkové loďstvo, jehož účinnost se s přítomnosti německých sil znásobila. Vojenský materiál potopený ve Středozemním moři pak chyběl na klíčových bojištích po celé Evropě. Ke smůle r-u Kriegsmarine pak byl fakt, že nedisponovali žádným bitevním křižníkem, který by mohl účinněji narušovat dohodové zásobovací trasy. Z tohoto hlediska je tak možná škoda, že v srpnu roku 1914 nedopadlo „posílení“ v podobě německého bitevního křižníku GOEBEN a lehkého křižníku BRESLAU, kteří se nakonec uchýlili do Tureckých přístavů. Na druhou stranu právě přítomnost těchto lodí v otomanských rukách, vedla ke vstupu této říše do války na straně Centrální mocností.

Dokud monarchie válku ještě hospodářky zvládala, tak kladla obrovské dohodové přesile stále aktivní odpor. Jenomže hlad ve vnitrozemí, hospodářská krize a odstředivé tendence mnohonárodnostní země vedli monarchii pomalu, ale jistě ke konci. Exodus země se projevil nejdříve na porážce ozbrojených sil. Katastrofa začala porážkou bulharské armády na makedonské frontě, kdy tento spojenec Centrálních mocností byl donucen jednat o míru. Také Osmanskou říši (Turecko) za krátko poté stihl stejný osud a i tento protivník Dohody byl donucen jednat o míru. Teď již srbské armádě spolu se spojenci nic nebránilo v tom, aby postupovali hluboko do nitra Balkánského poloostrova. Postup těchto jednotek byl tak rychlý, že i jinak laxní Italové se museli chopit k útoku, aby náhodou nepřišli o své vytoužené zisky, které svým vstupem do války očekávaly. Dne 24. října 1918 zaútočili Italové spolu francouzskými a britskými jednotkami na pozice rakousko-uherské armády. V řadách Dohody byli i vojáci československé zahraniční legie. Rakouské jednotky se v obranných pozicích na březích řeky Pavie drželi statečně, ale velké přesile nemohli dlouho vzdorovat. Poté co byla jejich obrana prolomena, tak již Dohodovým silám nic nebránilo v postupu do vnitrozemí. Cestu jim totiž do značné míry usnadnily maďarské jednotky, které odešli bránit hranice Uherska (Maďarska), které právě vznikalo na troskách monarchie, stejně jako další nástupnické státy. Ostatně to známe i od nás, když dne 28. října 1918 byl vyhlášen Československý stát. Přesto ještě některé monarchii věrné jednotky vedly ústupové boje až do dne 31. října, kdy rakousko-uherská vláda požádala o příměří. Italové ale tak moc toužili po územních ziscích na úkor svého věčného rivala, že vedli boje dále, až dokud nedosáhli svých vytyčených cílů, tj. Terstu a jihotyrolského města Tridentu (Trento). A i poté, co byly boje ukončeny, pokračovaly italské jednotky v obsazování nepřátelského území a prodlužovali mírová jednání, aby se chopily co největších zisků. Protahování mírových jednání se Italům dařilo až do 3. listopadu. Teprve poté byl klid zbraní stvrzen podpisy. V té době již vedlo válku jen zcela opuštěné Německo, které bylo nakonec rovněž donuceno ke klidu zbraní a to dne 11. listopadu 1918. Důvodů k prohře Centrálních mocností bychom asi našli více, ale tím hlavním byla menší ekonomická a hospodářská základna, než jakým disponovali dohodové země. Nicméně toto není předmětem tohoto tématu.

Jenomže armáda bylo jedno a námořnictvo druhé. Každá složka má prostě svá vlastní specifika. Pozitivní bilancování a aktivní činnost r-u Kriegsmarine po celou dobu války, pak v roce 1918 utržila velkou ránu v podobě vzpoury námořníků v Boce Kotorské, z které se již do konce války námořní síly nevzpamatovaly. To bylo ještě umocněno ztrátou moderní bitevní lodě Szent István. Na podzim pak disciplína, tak tvrdě obnovena po Kotorské vzpouře, opět polevila a tak v říjnu byly na lodích opět zvolené námořní rady, které nad železnými obry postupně získávali hlavní slovo. Důstojnici záhy zjistili, že „vzpoura“ není nijak otevřená, protože se jejich rozkazům nikdo neprotivil a tak nešlo proti nim nějak razantněji zakročit. Postihy tak mohly být udělené pouze za úroveň provedených úkonů, která samozřejmě byla mizivá. Poté, co se Monarchie koncem října rozpadla na nástupnické státy, prohlásili námořníci, že již dále nechtějí setrvat na lodích a rozjeli se domů. Proti tomu nemohli důstojnici v té době rozkladu, nic udělat. Co se má stát s celým loďstvem bylo dáno na vědomí 30. října jedním z posledních výnosů císaře Karla I. V něm nařizoval předat celé loďstvo, včetně námořních základen, výstroje a materiálu Národní radě Slovinců, Chorvatů a Srbů, což byl nejvyšší orgán právě vznikajícího státu, který známe z pozdějších let jako Jugoslávie. Na každém z námořníků pak byla ponechaná svobodná volba, zdali zůstane ve službách nové země. Ve stejný den odpoledne odevzdal admirál Horthy svou flotilu kotvící v Pule a druhý den došlo k předání rovněž v Boce Kotorské. Novému státu (Jugoslávie) tak doslova přes noc spadlo do klína početné a silné námořnictvo a to včetně námořníků, důstojníků, námořních základen a materiálu. A samozřejmě se nedá nezmínit i ten fakt, že námořníci měli bojové zkušenosti, což jsou zkušenosti k nezaplacení. Velitelem nově vzniklé floty se stal kapitán řadové lodi Vukovič de Podkapelski (kromě jiných lodí velel dlouhou dobu křižníku Admiral Spaun). Jenomže sotva se tento schopný důstojník ujmul své nové funkce, zahynul na palubě moderního dreadnoughtu VIRIBUS UNITIS, který byl v noci na 1. listopadu 1918 potopen italskými řiditelnými torpédy. Nutno přiznat, že za toto potopení nejmodernější jednotky si mohli Jugoslávci sami, protože v opojení z uzavřeného míru a vzniku nového státu nehlídali přístav a tak se italským mužům podařilo i se silnými výbušninami nenápadně se dostat do přístavu. Cena byla vysoká. Několik set mužů zahynulo na palubě této vlajkové lodi. Nicméně více než vojenský čin by tato akce zasloužila označení sabotáž. Italové moc dobře věděli o příměří, ale přesto se rozhodli vlajkovou loď potopit. Nechtěli si připustit, že by jim v podobě jugoslávského námořnictva mohla na jadranu vyrůst nová konkurence. Na rakousko-uherských námořních základnách v té době panoval doslova chaos. Především pak v Pule a Terstu, kde žila početná italská enkláva, docházelo ke srážkám mezi nimi a jihoslovanskými námořníky. Pořádek se nakonec podařilo obnovit především díky českým námořníkům, které obě strany považovaly za své přátelé. Také odjezd námořníků domů hrozil vypuknutím dalšího chaosu, ale nakonec se vše podařilo docela zajímavě vyřešit. Protože námořníci prostě obsadili vlaky a jejich zkušeným strojníkům, zvyklým obsluhovat složité námořní kolosy, nedělalo problém lokomotivy obsluhovat. A jelikož námořníci s sebou kromě proviantu do vlaků vzali i zbraně, tak se je nikdo nedovoloval zastavit. Vlaky si tak vcelku bez problémů razili cestu do svých cílových stanic ve vnitrozemí někdejší monarchie.

Brzy poté, co bylo uzavření příměří, se na kořist vrhli i země vítězné Dohody. Italové pak z těchto zemí postupovali nejagresivněji a to dokonce i bez vědomí ostatních Dohodových zemí a hned 5. listopadu začali obsazovat někdejší území monarchie (přístav Pula atd.). A tak aby na ostatní vůbec něco zbylo, museli si také pospíšit. Přičemž jim nečinilo problémy, že někdejší rakousko-uherské loďstvo již má nového pána v podobě Jugoslávie (království SHS). A tak byly všechny lodě internované v přístavech bez ohledu na to, pod jakou vlajkou se v té době nacházely. Brzy poté začala tahanice o to, komu jaká kořist připadne. A asi není potřeba dodávat, že nejhlasitěji se opět ozývala Itálie, která pro sebe chtěla urvat největší část kořisti.

Je asi zbytečné popisovat všechny ty tahanice, zákulisní boje, i boje u poradního stolu o tom, kdo co chtěl za lodě získat pro sebe. Dá se říct, že prakticky všechny lodě byly vítěznými zeměmi rozebrány a na Jugoslávii, která je všechny od císaře Karla I. obdržela jeho výnosem, zůstali jen drobky v podobě pouhých dvanácti torpédovek a několika málo prakticky nevýznamných plavidel. A tak přestože rakousko-uherská flota patřila k těm nejmenších ze světových velmocí, tak se jednalo o velká čísla. V rámci válečných reparací tak jednotlivé vítězné země obdrželi podíl na kořisti, který nebyl vůbec zanedbatelný. Vždyť se stačí jen podívat na soupis loďstva, který včetně starších jednotek obsahoval 14 bitevních lodí, 3 obrněné (pancéřové) křižníky, 14 menších křižníků, 19 torpédoborců, 73 torpédovek, 15 ponorek a celé řady dalších menších jednotek a obstarožních lodí. Samozřejmě že řada lodí byla beznadějně zastaralá již před Velkou válkou, ale i ten železný šrot v řadách desítek tisíc tun kvalitního materiálu, měl svou nezanedbatelnou finanční hodnotu, čehož si byly vítězné země vědomy, a proto se o kořist tak hádali. V porovnání s reparacemi Německa je pak překvapující, jak mizivé loďstvo bylo nástupnickým státům ponecháno. Německo si totiž mohlo ponechat [1] hned několik starších řadových bitevních lodí, celou jednu třídu starších chráněných křižníků a několik menších jednotek. Výjimkou byly pouze ponorky, které v důsledku úspěšné bojové činnosti byly Německu zakázané. A rakousko-uherská Kriegsmarine?

Tak předně. Rakousko-Uhersko se samo rozpadlo a tak byl formální problém, s kým uzavírat mírové podmínky a válečné reparace, když tato Monarchie již neexistovala. Proto byly zástupci vítězných mocností i nástupnických států Monarchie v září 1919 pozvání do zámku Saint-Germain-en.Laye poblíž Paříže. Zde se pak jednalo o formálním ukončení válečného stavu, podmínkách vzniku nového rakouského státu a rozpuštění rakouské částí někdejšího Rakousko-Uherska. Smlouva obsahovala celkem 381 článků, které se kromě jiných týkaly také povinnosti platby válečných reparací. Smlouva formálně vstoupila v platnost dne 16. července 1920 a tímto datem byl právně potvrzen zánik Rakousko-Uherska. Válečné reparace v podobě plavidel r-u Kriegsmarine se pak z části rozdělovali podle toho, kdo více křičel. Myslím si, že není až tak důležité zacházet do podrobností, kdo na koho co vytáhnul, s čím argumentoval atd., jen aby dosáhl svého cíle. Výsledek byl předem daný a to rozebrat si prakticky všechny lodě, které byly k dispozici. Po této stránce jsem se snažil dohledat co nejvíce dat, ale abych se přiznal, ruku za to do ohně nedám. Zřejmě by se našlo ještě několik starších plavidel, které vítězové rovněž převzali a přetavili v hutích na cennou ocel. Takže pokud by o nich někdo něco věděl, tak budu jen rád za doplnění.

Velké hladinové lodě
Největší zájem vítězů se z pochopitelných důvodů soustředil na nejcennější jednotky r-u Kriegsmarine, kterou byly bitevní lodě třídy VIRIBUS UNITIS. Z původních čtyř lodí této třídy se konce války dočkaly dvě s tím, že jedna z nich připadla Francii a druhá Itálii. Francie pak svou loď používala jako cílovou loď a v této roli ji také v roce 1922 potopili. Italové pak svou bitevní loď provozovali do roku 1924, kdy byla v rámci washingtonské námořní dohody vyřazena a sešrotovaná. O tři semi-dreadnoughty třídy RADETZKY již velký zájem nebyl a tak rok po převzetí skončily všechny v hutích. U starších jednotek bylo pak již od samého začátku jasné, že jiný osud, než rozebrání na šrot, je nečeká. Pouze stará barbetová bitevní loď SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf na krátko unikla hutím, když jako jediná větší jednotka zůstala do roku 1922 ve službách nově vzniklého státu Jugoslávie (království SHS). Ta ji provozovala pod jménem Kumbor, ale pro beznadějnou zastaralost šla i ona brzy do šrotu. V hutích také skončily stařičké kasematové lodě a fregaty pocházející ze sedmdesátých let 19. století. Když už nic jiného, tak alespoň materiál, z kterých byly postaveny, měl cenu téměř 30.000 tun železného šrotu. Rovněž o obrněné křižníky nebyl žádný větší zájem využít je jinak, než na šrot a to i včetně křižníku SANKT GEORG, který Dohodě během války na Jadranu přidělával nemalé problémy. Celkem ve velkých hladinových lodí bylo někdejší Rakousko-Uhersko vítězným mocnostem nuceno odstoupit lodě s výtlakem přesahujícím 200.000 tun (208.015 t). Samozřejmě ten standardní výtlak se liší podle zdrojů a tak je potřeba brát jej s rezervou. Stejně tak není vyloučeno, že u Dohodových zemí skončili další staré jednotky, ke kterým jsem ale nikde nic nedohledal.

Tab.č. 1 – Velké hladinové lodě
Obrázek

Křižníky
O lehké křižníky, nebo spíše v rakouské terminologii „rychlé křižníky“, se rovněž strhl velký boj a to především mezi Francii a Itálii. Ani jedna z těchto námořních velmocí totiž před První světovou válkou (ani během ní) nepostavila a neprovozovala tento typ plavidel. Jejich chráněné křižníky byly příliš pomalé, zastaralé konstrukce a mnohdy i nevhodně vyzbrojené (příliš velký mix výzbroje atd.). Jelikož Velká Británie provozovala velké množství křižníků tohoto typu, tak ji přidělený Admiral Spaun skončil již v roce 1920 mimo službu a v hutích. Naproti tomu Francie svůj křižník provozovala do roku 1927, než byl nahrazen modernějšími konstrukcemi, a Itálie své vyřadila až krátce před vypuknutím Druhé světové války v roce 1937. Ostatní chráněné a staré torpédové křižníky skončily krátce po převzetí novými pány, ve šrotu.

Tab.č. 2 - Křižníky
Obrázek

Torpédoborce
Rakousko-Uherská Kriegsmarine disponovala i poměrně vysokým počtem moderních a rychlých torpédoborců, které spouštěla na vodu v letech 1906 až 1917. Samozřejmě mladší plavidla byla více ceněná pro svou modernější konstrukci, vyšší rychlost (obecně), odolnost atd. O tom, že se jednalo o kvalitní plavidla, do určité míry vypovídá i doba provozu pod vlajkou nových pánů. Z celkového počtu 19 plavidel, jich v rámci reparací nejvíce obdržela Itálie a to 15. Modernější z nich pak vyřadila ze služby až těsně před Druhou světovou válkou. Jeden torpédoborec obdrželo i Řecko, které jej provozovalo do konce dvacátých let. Francie obdržela tři plavidla, ale dvě z nich krátce po obdržení poslala do šrotu.

Tab.č.3 – Torpédoborce
Obrázek

Torpédovky a torpédové čluny
V této kategorii plavidel Rakousko-Uhersko zhotovilo celou řadu tříd a více jak sedmdesát plavidel. Je pravdou, že celá řada z nich by spíše snesla označení torpédové čluny, za které v době vzniku byly skutečně označené. Tady jsem si dovolil všechna tato plavidla zařadit do jedné kategorie, tak snad to těm věci více znalým nebude vadit. Více jak pět desítek těchto lodí našlo hned po válce po rozdělení mezi vítěze, cestu do hutí. Ty modernější, které Rakousko-Uhersko spustilo na vodu po roce 1914, se dočkali poměrně dlouhé služby u řady zemí po dlouhá desetiletí. Poslední z nich vyřadilo Rumunsko až v roce 1960. Na lodě z První světové války to byla úctyhodně dlouhá služba. Jen pro zajímavost, „odběratelem“ těchto rakousko-uherských torpédovek nebyly jen tradiční vítězné námořní velmoci, ale i země jako Rumunsko, Řecko a Portugalsko, které obdrželi hned šest lodí (Rumunsko obdrželo sedm plavidel).

Tab.č.4 – Torpédovky a torpédové čluny
Tab.č.4 – Torpédovky a torpédové čluny
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Torpédové lodě
Monarchie kromě torpédonosných lodí typu torpédoborců a torpédovek mělo také sedm starších plavidel, které jsou známé jako torpédové lodě, či torpédové křižníky. Tato zajímavá plavidla pocházela z osmdesátých a devadesátých 19. století a v době První světové války se již pro svou zastaralost využívala k jiným účelům. Proto nás nepřekvapí, že Itálie a Francie, které si je mezi sebe rozebrali, je ihned poslali do šrotu. V tomto případě je zajímavé, že až na jednu loď obdržela všechny Itálie. Celkově když bych měl hodnotit poměr italských válečných akcí a reparací, tak bych řekl, že tento apeninský stát obdržel mnohem větší podíl z kořisti, než mu náležel.

Tab.č.5 – Torpédové lodě
Obrázek

Ponorky
Ve Středozemním moři operovalo poměrně početné ponorkové loďstvo, které ale v druhé polovině války bylo posíleno o německé ponorky. Tato plavidla, které zde po válce zůstala, do svého souhrnu nepočítám. Pokud tedy správně počítám, tak rakousko-uhersku dožilo konce války patnáct ponorných člunů, které si mezi sebe rozdělila Francie a Itálie s tím, že Itálie opět obdržela mnohem větší počet. Všechna plavidla byla ještě v roce 1920 poslaná do šrotu.

Tab.č.6 – Ponorky
Obrázek

Ostatní plavidla (monitory a další)
Z velkého počtu různých pomocných plavidel, monitorů a říčních člunů se mi podařil dohledat jen několik lodí v podobě čtyř minonosek, kde o osudu dvou z nich toho moc nevím. Monitorů a říčních člunů pak Rakousko-Uhersko mělo na Dunaji poměrně hodně, ale jelikož většina z nich zůstala po válce ve službách nástupnických států, tak jsem je do seznamu nepočítal. Většina těchto plavidel pak měla dlouhou, poválečnou službu.

Tab.č.7 – Ostatní plavidla (monitory a další)
Obrázek

Co říct závěrem? Rakousko-Uherská Kriegsmarine hrála v době První světové války významnou a dosti aktivní roli. Bohužel její konec byl nečekaný stejně jako konec celé Monarchie a smutnou tečku za slavnou flotou udělali vítězné mocnosti, které naprostou většinu lodí obratem prohnali přes hutě a přetavili v mírové výrobky. A tak nám po ni zůstávají již jen nostalgické vzpomínky a pár těch drobných artefaktů, které se podařilo zachránit.

Poznámky:
[1] Co se týká lodí, mohlo mít Německo pouze 6 starých řadových lodí, pro tento účel byly vybrány Braunschweig, Elsass a Hessen (třída Braunschweig 1902-1903) a Hannover, Schleswig-Holstein a Schlesien (třída Deuschland 1905-1906). Tyto jednotky doplňovalo 6 malých stejně zastaralých křižníků tříd Gazelle a Bremen a po 12 torpédoborcích a torpédovkách (také staré předválečné konstrukce).


Zdroje:
• Jane´s Bitevní lodě 20. století – Bernard Ireland, Tony Gibbone – Praha 2004
• Novák, Žiarovský, Šupík – Bitva v Otrantské úžině – Praha 2011
• Válečné lodě (3) –Hynek, Klučina, Škňouřil – 1988
• Válečné lodě (4) –Pejčoch, Novák, Hájek – 1993
• Velká válka na moři 1 – Jaroslav Hrbek – 2001
• Velká válka na moři 2 – Jaroslav Hrbek – 2001
• Velká válka na moři 3 – Jaroslav Hrbek – 2001
• Velká válka na moři 4 – Jaroslav Hrbek – 2002
• Velká válka na moři 5 – Jaroslav Hrbek – 2002
http://www.gwpda.org/naval/n0000000.htm
http://www.kriegsmarine.at
http://www.warshipsww2.eu
http://www.navweaps.com
http://www.wikipedia.org
http://www.palba.cz
http://www.fronta.cz
ObrázekObrázekObrázek
Amiz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1158
Registrován: 7/12/2012, 17:19

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od Amiz »

Zajímavej článek, akorát jsou trochu zpřeházený ty tabulky.
Putin budiž proklet.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od kacermiroslav »

Tak opraveno a snad i o něco v přehlednější formě.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od Destroyman »

kacermiroslav píše:A tak nám po ni zůstávají již jen nostalgické vzpomínky a pár těch drobných artefaktů, které se podařilo zachránit.
No, zachránily se víceméně celé kusy lodí a dva dokonce plavou. Bulhaři v šedesátých letech rekonstruovali parník Radetzky. Nevypadá moc bojovně, ale dobře jim posloužil za války proti Turkům 1876, takže ho mají div ne za symbol státnosti. K rekonstrukci použili originální technickou dokumentaci, všechny díly, které lišácky schovali po rozebrání původní lodě v r. 1918 a jako "korpus" posloužil sovětský kolesový remorkér.

Obrázek

Maďaři na to šli opačně. V Budapešti našli původní trup monitoru Leitha, zvenku to vyštafírovali do jakž takž originálního vzhledu z konce 19. století a vevnitř je muzeum.



No a ve Vídni mají věž z ponorky U-20. Dva Italové ji v 60. letech vylovili a dali do šrotu. Kdyby Rakušáci nebyli krkouni, mohli mít ponorku celou.

Obrázek
さようなら。
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od Scrat »

.... Co se má stát s celým loďstvem bylo dáno na vědomí 30. října jedním z posledních výnosů císaře Karla I. V něm nařizoval předat celé loďstvo, včetně námořních základen, výstroje a materiálu Národní radě Slovinců, Chorvatů a Srbů, což byl nejvyšší orgán právě vznikajícího státu, který známe z pozdějších let jako Jugoslávie. Na každém z námořníků pak byla ponechaná svobodná volba, zdali zůstane ve službách nové země. Ve stejný den odpoledne odevzdal admirál Horthy svou flotilu kotvící v Pule a druhý den došlo k předání rovněž v Boce Kotorské. Novému státu (Jugoslávie) tak doslova přes noc spadlo do klína početné a silné námořnictvo a to včetně námořníků, důstojníků, námořních základen a materiálu. A samozřejmě se nedá nezmínit i ten fakt, že námořníci měli bojové zkušenosti, což jsou zkušenosti k nezaplacení. Velitelem nově vzniklé floty se stal kapitán řadové lodi Vukovič de Podkapelski (kromě jiných lodí velel dlouhou dobu křižníku Admiral Spaun). Jenomže sotva se tento schopný důstojník ujmul své nové funkce, zahynul na palubě moderního dreadnoughtu VIRIBUS UNITIS, který byl v noci na 1. listopadu 1918 potopen italskými řiditelnými torpédy. Nutno přiznat, že za toto potopení nejmodernější jednotky si mohli Jugoslávci sami, protože v opojení z uzavřeného míru a vzniku nového státu nehlídali přístav a tak se italským mužům podařilo i se silnými výbušninami nenápadně se dostat do přístavu. Cena byla vysoká. Několik set mužů zahynulo na palubě této vlajkové lodi. Nicméně více než vojenský čin by tato akce zasloužila označení sabotáž. Italové moc dobře věděli o příměří, ale přesto se rozhodli vlajkovou loď potopit. Nechtěli si připustit, že by jim v podobě jugoslávského námořnictva mohla na jadranu vyrůst nová konkurence. Na rakousko-uherských námořních základnách v té době panoval doslova chaos.....
Předně příměří mezi Dohodou a R-U monarchií bylo podepsáno až 3. listopadu a v platnost vstoupilo o den později v 15:00, takže potopení SMS Viribus Unitis 1. listopadu bylo podle mně celkem regulérní operací. Navíc diverzní skupina opustila vlastní základnu o den dřív večer, tedy ještě předtím než se o příměří vůbec začalo jednat. Jaká byla celková situace na frontě je zcela nepodstatné, válečný stav stále trval. Naopak, když italští žabí muži zjistili že lodě převzal nový vlastník pokusili se posádku varovat, nebylo však jejich chybou že na palubě dreadnoughtu vypukla panika která ve výsledku stála za smrtí čtyř set lidí. Mimochodem sabotáž to skutečně byla, tímto termínem se totiž označuje i nekonvenční taktika válčení speciálních jednotek (mezi něž italští potápěči rozhodně patřili).

A jen pro zajímavost, nového majitele lodí "Stát Slovinců, Chorvatů a Srbů" nikdo formálně neuznal takže komu lodě ten měsíc vlastně patřily? Rakušáci se jich vzdali a nový vlastník právně neexistoval.

Scrat
Naposledy upravil(a) Scrat dne 1/5/2013, 09:16, celkem upraveno 1 x.
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
StanislavM
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 110
Registrován: 9/10/2012, 22:14
Bydliště: Vlašim

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od StanislavM »

Tady by byl taky jeden kousek z pozůstatků RU kriegsmariny. Monitor Bodrog.

Obrázek
vanicekp
vojín
vojín
Příspěvky: 10
Registrován: 16/8/2011, 18:48

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od vanicekp »

StanislavM píše:Tady by byl taky jeden kousek z pozůstatků RU kriegsmariny. Monitor Bodrog.

Obrázek
tusis jak stara je ta fotka a odkud ?
StanislavM
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 110
Registrován: 9/10/2012, 22:14
Bydliště: Vlašim

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od StanislavM »

Jak je stará to netuším.Je na tomto odkazu.

http://www.cityofart.net/bship/sms_donau.html
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od Mirek58 »

Fotka je z přístavu Novi sad - Jugoslavie, před rozpadem. V pozadí lod má státní označení -YU.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5863
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od Polarfox »

Ta loď tam klidně může hnít stejně jako Bodrog, takže označení není určující (nemluvě o kvalitě fotografie) a samotná fotka by měla pocházet z května 2006.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
StanislavM
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 110
Registrován: 9/10/2012, 22:14
Bydliště: Vlašim

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od StanislavM »

Ještě jeden kousek z pozůstatků RU kriegsmariny. Císařská jachta DALMAT.

Obrázek
Galrin
Příspěvky: 7
Registrován: 9/8/2011, 09:36
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od Galrin »

Moc pěkně napsaný článek.
Měl bych pouze vysvětlující připomínku k osudu rumunských říčních monitorů třídy Ion C. Bratianu. Tyto říční monitory byly postaveny pro Rumunsko v rakousko-uherských loděnicích Stabilimento Tecnico Triestino v období 1906-07, poté byly rozebrány na několik dílů a přepraveny do Rumunska do Galaty, kde byly definitivně sestaveny a uvedeny do služby. Jejich technické provedení v zásadě odpovídalo rakouským monitorům.
Podle serveru battleships.ru měly být všechny převezeny společně - 06. 06. 1907 měl začít transport, 08. 08. 1907 měly být znovu položeny kýly, 11. 11. 1907 spuštěny na vodu a 03. 03. 1908 uvedeny do služby. Tyto údaje se mi zdají poněkud neuvěřitelné, že by všechny 4 monitory byly převezeny, zkompletovány a uvedeny do služby v jeden den mi přijde spíše jako bajka. Navypedia.org klade spuštění monitorů do období 07-10/1907 a převzetí do služby postupně v období 09/1907 až 01/1908, což by asi bylo věrohodnější.
Všechny monitory poté zahájily službu na Dunaji a účastnily se bojů první světové války. Po kapitulaci Rumunska na počátku roku 1918 se její monitory dostaly pod kontrolu rakousko-uherských vojenských jednotek, nezjistil jsem však, že by byly využity k nějakým vojenským akcím, přestože rakouská Dunajská flotila v té době se přesunovala přes Rumunsko do Oděsy, kam doplula v dubnu 1918 a působila na Černém moři až do září, kdy se následně opět přes Rumunsko přesunula do Maďarska, kde byla v listopadu 1918 rozpuštěna.
Důvod, který mě vede k úvaze o tom, že se rumunské monitory přesunuly společně s rakouskou Dunajskou flotilou je ten, že podle navypedia.org byly v letech 1918-20 pod kontrolou Britů, kteří v té době působili v rámci intervenčních sil v Rusku. O tom, že by britské síly působily v letech 1918-20 přímo v Rumunsku, jsem nikde nečetl.
Našel jsem i jedno rumunské forum, kde se píše o těchto monitorech, je tam i spousta fotografií, bohužel na překlady jsem si netroufl.

http://romaniaforum.info/board3-marina- ... tors-1907/
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od kacermiroslav »

Galrin. Díky za doplnění. V tom případě bych asi měl ty rumunské monitory ze svého seznamu vypustit, protože mou snahou bylo vybrat pouze plavidla stavěná pro r-u. Nikoliv kořistní.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
riho
rotný
rotný
Příspěvky: 98
Registrován: 8/2/2013, 08:35

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od riho »

Výborný článok z málo známej časti aj našej histórie. A hlavne fotky v komentoch. Netušil som, že sa vôbec niečo zachovalo z R-U kriegsmaríny, nieto ešte celé lode.
Len malá oprava, bitevné lode boli triedy Tegetthoff, Viribus Unitis bola druhá jednotka tejto triedy.
Obrázek

Memento Mori
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od Pátrač »

Inu ten Radetzky mi udělal moc velkou radost. Škoda že jsem o něm neměl ani tucha, lupl bych ho do své práce o tomto vojákovi. Ale Destroymane, ty jsi na Palbu dával blahé paměti nějaké počtení o tom, jak naši námořníci kus té flotili mrzce zcizili. Nebo se pletu? Jestli nepletu - mohl bys to připomenout, to bylo moc hezké počtení, ale já to nějak nemůžu najít.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od Scrat »

riho píše:Len malá oprava, bitevné lode boli triedy Tegetthoff, Viribus Unitis bola druhá jednotka tejto triedy.
SMS Viribus Unitis byla skutečně první zahájenou i první dokončenou jednotkou této třídy. A to že je třída nazývána Tegetthoff je proto že se tak měla jmenovat právě tato první jednotka zatímco pozdější Teggethoff měl nést jméno Prinz Eugen a další lodě potom Don Juan de Austria a Hunyady (u poslední se ještě zvažoval název Gideon Laudon). Definitivní pojmenování potom určil přímo Franz Josef.

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od Tkuh »

Pátrač píše:Inu ten Radetzky mi udělal moc velkou radost. Škoda že jsem o něm neměl ani tucha, lupl bych ho do své práce o tomto vojákovi. Ale Destroymane, ty jsi na Palbu dával blahé paměti nějaké počtení o tom, jak naši námořníci kus té flotili mrzce zcizili. Nebo se pletu? Jestli nepletu - mohl bys to připomenout, to bylo moc hezké počtení, ale já to nějak nemůžu najít.
Jestli ti mezitím Destroyman neodpověděl v SZ, tak tady to je: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=276&t=3407
Konkrétně si asi myslel kapitolu Causa Tb-11.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od Pátrač »

Ne toto to nebylo. Bylo to něco o nějaké větší skupině lodí. Ale i tak děkuji, s potěšením jsem si tu starší práci připoměl.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11609
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od Zemakt »

Tusim, ze zde se jednalo o plavbu respektive takticky ustup dvou bitevnich lodi pod cs. vlajkami a velenim do Splitu. Druhy bitevnik byl Zrynyi. Zajimavy pribeh.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine

Příspěvek od Destroyman »

Pátrači, asi jsi myslel zábavnou historku, kterak čeští a jihoslovanští námořníci v Italy okupované Pule šlohli bitevní lodě Radetzky a Zryniy a doufajíce v jejich zachování pro vznikající Jugoslávii s nimi pod československou vlajkou odpluli do Američany okupovaného Splitu. Amíky to docela pobavilo a v zásadě nebyli proti - asi měli Makarónů taky plný zuby - jenže pak zasáhli vyšší papalášové a Jugoši měli utrum.
Cestou došlo ke komické historce s italskou torpédovkou, která se vlajkovou signalizací lodě pokusila zastavit. Stačilo namířit děla, Italové vlajkoslávu sbalili a mazali pryč. Bohužel doba byla natolik hektická, že se nám nedochovaly jména a počty námořníků, ani kdo té cestě vlastně velel. Akt byl patrně výsledkem fám, že Československo coby "miláček Dohody" dostane přes Rakousko územní koridor, bude mít s Jugoslávií společnou hranici a vytvoří společnou obchodní a válečnou flotilu. Byla to pochopitelně pitomost, leč i v ČSR vytiskl jeden časopis obraz s názvem "Bohemie hledí k moři" (viděl jsem, byla to jakási alegorická polonahá baba, seděla na skále a čuměla do dálky), takže tomu několik dní/týdnů asi věřila i širší veřejnost u nás doma. Nu, aspoň se díky tomu ČSR může směle řadit mezi státy, pod jejichž vlajkou plula po moři bitevní loď (co by za to třeba Poláci dali. :D ). Akorát to nebyla ještě vlajka dnešní, ale taková ta obrozenecká, červenobílá. Modrý klín do ní přibyl asi až v r. 1919,nebo tak nějak.

EDIT: A sakra, kolega Zemakt mě předběhl. :oops: :rotuj:
さようなら。
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo Rakouska-Uherska“