Stránka 1 z 1

Anton Droppa

PříspěvekNapsal: 4/2/2020, 18:56
od Martas2411
Anton Droppa-ze stíhače k jeskyním

Obrázek

Tak a po dlouhé době zase něco z východní fronty.V létě jsem byl na dovolené na Slovensku na Liptově, konkrétně ubytován v Liptovské dolině. Sjezdil jsem tam s rodinkou kde co a samozřejmě jsem navštívil i slovenské jeskyně. Nejvíc se mi líbila právě Stanišovská jaskyňa, to byl adrenalin.Nafasovali jsme čelovky a já si připadal na chvíli jako za mlada, když jsem dělal v havírně a báňského záchranáře. No ale k věci. Slovenský průvodce se tam občas zmínil o jednom jménu a to Anton Droppa. V českých zemích jméno neznámé, na Slovensku asi známější. Já jsem si na něho vzpomněl při četbě jedné knížky, ale časem se mi to jméno dostalo z hlavy. Až dnes si říkám, že by se mělo připomenout i zde. On byl totiž Anton Droppa za války stíhačem ve Fajtlově stíhacím pluku v bitvě tady u nás nad Ostravskem. Je to jeden z těch málo známých a zapomenutých pilotů východní fronty. Později se stal velmi významným jeskyňářem a vlastně nestorem slovenského jeskyňářství. Když jsem tehdy v jeskyni průvodci řekl, že Anton Droppa byl taky letcem a to válečným, tak to vůbec netušil.
Anton Droppa se narodil 30.června 1920 ve vesničce Lazisko v okrese Liptovský Mikuláš. Po maturitě už ovšem absolvoval základní vojenskou službu u armády Slovenského štátu.V říjnu roku 1940 nastoupil k vojenskému leteckému pluku do Pieštan, kde absolvoval 2 poddůstojnické školy. Jeho snem bylo stát se letcem a tak se v roce 1941 přihlásil ke studiu na vojenské akademii v Bratislavě. Po úspěšném absolvování akademie byl vyřazen v hodnosti poručíka slovenského letectva.Dne 1.srpna 1944 byl přidělen jako stíhací pilot k 12.stíhací letce.

Obrázek

Když vypuklo SNP, tak se tehdy Anton Droppa dostal na letiště Išla u Prešova a spolu s dalšími slovenskými piloty přeletěl dne 31.srpna 1944 do Sovětského svazu. Poté spolu s ostatními byl přeškolen na sovětskou techniku. Jakožto stíhač se Anton Droppa přeškoloval na Lavočkiny La 5 fn. Po přeškolení byl zařazen k 1.stíhacímu leteckému pluku, který byl součástí 1.československé letecké divize. Prvnímu stíhacímu pluku velel legendární František Fajtl. Co jsem se tak dočetl, tak Anton Droppa byl velitelem roje první letky. Létal v tzv.Ostravské operaci a spolu s ostatními doprovázel bitevní Iljušiny při jejich devastujících náletech. Zúčastnil se operací v prostoru Opava, Ostrava či Český Těšín. Jinak moc o jeho válečném působení mi není nic známo. Na Františka Fajtla měl velmi hezké vzpomínky-Byl to velmi uznávaný velitel, měl velkou autoritu, byl velmi pečlivý, když nám něco chybělo nebo byl nedostatek stravy či problémy s ubytováním, vždy pomohl. Byl neustále s námi, ať už ve výcviku či v době volna. Mám opravdu na něho jen ty nejlepší vzpomínky.

Obrázek

Obrázek

Po válce zůstal Anton Droppa v Československé armádě a byl zařazen opět k 1.leteckému pluku. V srpnu 1945 se pluk stěhoval na letiště Tri Duby. V červnu roku 1947 byl Anton Droppa odvelen do Olomouce, kde v letecké škole vychovával budoucí piloty. Přednášel tam 3 předměty- leteckou střelbu a bombardování, leteckou navigaci a teorii létání. Aby si zvýšil vzdělání, tak se ještě přihlásil na studium na Palackého univerzitě v Olomouci.

Pomalu už se ovšem blížil únor 1948 a světe div se dopadl i na letce a vojáky z východní fronty. 18.června 1948 byl bez udání důvodu vyhozen z armády z hodnosti kapitána letectva.Tento vyhazov pana Droppu šokoval, jelikož v boji proti nepříteli obdržel 5 vojenských vyznamenání. Po vyhození z armády těžko mohl najít práci, byl nedůvěryhodná osoba. V té době už byl i ženatý a měl jedno dítě.Takže situace byla dost na ……. Nakonec našel práci pomocného dělníka u jedné stavební firmy v Olomouci. Co bylo pro něho důležité, že i v takové životní situaci neopustil studium, kdy vlastně studoval při zaměstnání.Velmi mu v té době pomohl profesor Vitásek, který ho nasměroval právě na jeskyňářství, krasy a vůbec přírodní vědy. Co jsem se tak dočetl, tak pan profesor Vitásek pomohl Antonu Droppovi později studovat i na přírodovědecké fakultě v Brně, poté co ho po 4 semestru z Olomouce vyhodili a nedovolili mu studovat dál. No co k tomu říct. Ohledně jeho úspěchů v jeskyňářství a přírodních vědách si najděte sami. Je toho spousta a pravdu říct se ani já sám v tomto oboru nevyznám. Jenom bych chtěl říct, že ve výzkumu slovenských jeskyň to dotáhl strašně daleko. Nemusím představovat Demänovskou jeskyni svobody nebo Demänovskou ledovou jeskyni. I tyto jeskyně Anton Droppa zkoumal. Byl zaměstnancem Slovenské akademie věd a za svůj život napsal na 30 odborných knih. Byl opravdu kapacita ve svém oboru a uznávaný odborník u nás i v zahraničí. Bývalý vojenský stíhač prozkoumal na 500 jeskyní!!!!

Obrázek

Obrázek

Až v roce 1990 byl rehabilitován a povýšen do hodnosti plukovníka. Až tehdy se dozvěděl proč byl v roce 1948 propuštěn z armády. Prý nenašel kladný poměr k lidovědemokratickému zřízení. Plukovník Anton Droppa zemřel 13.7.2013 v Liptovském Mikuláši. Za jeho odbojovou činnost a boj proti nepříteli obdržel Anton Droppa na 25 vojenských vyznamenání a medailí, z toho 6 sovětských, dvě ukrajinské, jedno polské a 3 české. V roce 2009 mu prezident Ruské federace udělil pamětní medaili za boj ve druhé světové válce k 65.výročí konce druhé světové války.
Takže pokud někdy pojedete na Slovensko a navštívíte nějakou jeskyni či kras, tak si vzpomeňte na toto jméno.
Jinak zde výtažek rozhovoru s panem Droppou.Popisuje tam vlastně začátek SNP, než se dostal na letiště Išla. Tehdy spolu se svým kamarádem granáty napadli německé auto. Letěl tehdy na obstarožním cvičném dvouplošníku Praga E-39,což byl školní stroj-

Kde vás zastihlo Slovenské národné povstanie?

Práve som bol v Ružomberku, vypýtal som zopár dní mimoriadnej dovolenky, aby som sa pokúsil vyreklamovať brata, ktorého povolali na vojenčinu. Nemal sa totiž kto postarať o rodičov. To sa už písal 29. august a všade vládlo veľké napätie, lebo z juhu sa blížili nemecké okupačné vojska. Zaskočil som do Mokrade pri Liptovskom Petre na letisko, kde som stretol stotníka Kunisa. Ako dobre, hovorí, že ideš, lebo nemáme voľných pilotov a treba stoj čo stoj urobiť prieskum na trase do Popradu. Pridelili mi jedno opravené cvičné lietadlo E-39 a ako pozorovateľa mikulášskeho rodáka Miloša Krapčiaka. Ak stretneme nemecké autá, máme ich vraj bombardovať. Ale čím? Vyfasujte si ručné granáty vzor 24, povedal Kunis

To ste mali hádzať na nákladiaky ručné granáty z cvičného lietadla?

Áno, lebo nemalo nijaké palubné zbrane. My sme skutočne takto primitívne v ten deň bombardovali z päťdesiatmetrovej výšky. Na ceste medzi Svitom a Lučivnou vidíme na ceste staré otvorené auto s nemeckými krížmi. Priprav si granáty! kričím na Miloša, spomalil som a urobil menší nálet na to auto. Miloš vyhodil zopár granátov, ja som tiež jeden odistil a hodil. Obzriem sa a vidím, že auto sa kotúľa do priekopy. Možno zo strachu tam šofér vletel, ktovie.

Takže tahleta vzpomínka mi připomíná to,jak František,Balejka,Pavlovič a Kosarz bombardovali Němce v Polské kampani v září 1939 na obstarožních letadlech.

Jinak pokud někoho zajímá jeho jeskyňářská anabáze a veškerá díla, která napsal, tak se koukněte zde.Je toho opravdu požehnaně co tento vyjímečný člověk za svůj život stihl objevit, nastudovat a hlavně napsat. Klobouk dolů pane plukovníku..https://osobnosti.sss.sk/anton-droppa/

Obrázek

Zdroje-https://myliptov.sme.sk/c/5343658/ked-mu-zakazali-lietat-zacal-skumat-jaskyne.html
https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/ ... -granatmi/
file:///C:/Users/Martin/Downloads/Plukovnik_Anton_Droppa%20(3).pdf
Slovenské letectvo 3 díl,Ján Stanislav,Viliam Klabník

Re: Anton Droppa

PříspěvekNapsal: 11/2/2020, 20:23
od Martin Hessler
Dotaz:
Netušíte někdo, zda byl tento letec-speleolog nějak spřízněn s náměstkem ředitele ČSA ing. Droppou?
Ten byl po únoru 1948 dost úporně pronásledován, jeho jméno prý dokonce stálo jako první na seznamu nežádoucích osob z řad pracovníků civilního letectví...