Nieuport 17 Scout (SuperBébé)

Odpovědět
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Nieuport 17 Scout (SuperBébé)

Příspěvek od Fatale »

Obrázek
Nieuport 17 konstrukčně vycházel ze svého bratříčka Nieuportu 11 "Bébé", byla zvětšena plocha křídel, prodloužen trup a také instalován silnější motor Le Rhone 9Jb, u prvních verzí měl motor výkon 110 hp (82 kW), později 130 hp (97 kW). Výzbroj se oficiálně sestávala z jednoho kulometu Lewis umístěného nad horní nosnou plochou. Toto umístění však nebylo pro letecký boj zrovna optimální, proto se amatérsky upravovalo, třeba se přidával ještě jeden kulomet stejného typu, nebo o něco později nahrazoval synchronizovaným kulometem Vickers, který již střílel mezi listy vrtule. V neposlední řadě se na Nieuportech 17 používaly i neřízené rakety Le Prieur, převážně proti pozorovacím balónům. Odpalovaly se elektricky z trubic na vzpěrách křídel. Nosnost byla až 10 kusů a účinný dostřel jen něco přes 100 metrů, proto se o jejich významu můžeme jen dohadovat, efekt byl podle všeho nejspíše jen psychologický.

Technické údaje a výkony:
Délka: 5,8m
Rozpětí: 8,2m
Výška: 2,4m
Plocha křídel: 14,8m˛
Prázdná hmotnost: 375kg
Vzletová hmotnost : 560kg
Maximální rychlost: 165km/h
Dolet: 250km
Dostup: 5.300m
Stoupavost: 11,5min do 3.000m, 7min do 2.000m
Plošné zatížení: 37,9kg/m˛


První Nieuporty 17 se dostaly k jednotkám na počátku roku 1916, zkruba ve stejné době, kdy k jednotkám Royal Flying Corps přišel letoun Airco D.H.2 s tlačnou vrtulí. Nad tímto letounem čněl Nieuport tak značně, že bylo rozhodnuto o jeho převzetí i do výzbroje jednotek RFC a RNAS (Royal Naval Air Service). Jelikož šlo o stroj velmi kvalitní, byl převzat i letectvy Belgie, Holandska, Ruska a Itálie. Bez zajímavosti jistě není, že po válce i Československem a dalšími cca. 15 státy.
Byl to letoun velmi oblíbený pro jednoduchou pilotáž a výkony, skvělá obratnost a stoupavost z něj dělala obávaného protivníka i nových německých Albatrosů D.I a II., ve své době špičky stíhacích letadel vůbec. Výhrady byly zejména kvůli jeho výzbroji, bubnový kulomet Lewis 7,7mm nad horním křídlem byl krajně nepraktický pro boj v zatáčkách, navíc byl pověstný svou nespolehlivostí, mimo jiné měl i malou zásobu nábojů (47). Oproti tomu Albatros měl synchronizované dvojče s 210 náboji v pásu. Další slabá stránka Nieuportu 17 byla křehká konstrukce, při velkém zatížení se křídlo mělo tendenci buď hroutit, nebo odtrhnout, zejména menší spodní plocha. Zde si však mohl pomyslně podat ruce s Albatrosem, který trpěl stejným neduhem, proto kupříkladu delší střemhlavý let byl velmi, velmi nebezpečný pro oba. Oproti Albatrosům měl Nieuport také o něco nižší maximální rychlost.

Nieuport 17- letadlo legend, toto lze prohlásit bez jakýchkoliv skrupulí.
Edward Mannock, 73 sestřelů, posmrtně Victoria Cross.
William Bishop, 72 sestřelů, udělen Victoria Cross, pocházel z Kanady.
Charles Guynemer, 53 sestřelů, miláček a legenda Francie
Charles Nungesser, 43 sestřelů, možná první člověk, který přeletěl Atlantik.
Albert Ball, 40 sestřelů, miláček Anglie, posmrtně mu byl udělen Victoria Cross.
Francesco Baracca, 34 sestřelů, Ital. Jeho osobní znak (černý vzpínající se kůň) převzala po válce automobilka Ferrari za svůj vlastní.
Raoul Lufbery, 17 sestřelů, slavný velitel Escadrille Lafayette (dříve Escadrille Américaine)


Dalo by se vyjmenovávat dále, ale nejspíše by šlo o nošení dříví do lesa, slavní piloti na slavném letadle...


Billy Bishop u svého Scoutu
Obrázek

Nungesserův Nieuport 17 s ponurým osobním znakem
Obrázek

Guynemerův SuperBébé s velitelskou stuhou
Obrázek
Naposledy upravil(a) Fatale dne 3/2/2007, 23:49, celkem upraveno 1 x.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

fatale:
Přehoď prosím ty fota do forumfota. První díl návodu je stále stejný a každé foto pak již má vygenerovaný link vložitelný do fora nad sebou. Stačí kliknout na odkaz nad fotkou - Odkazy.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

Nenosil v Ruském letectvu primitivní rakety vzduch-země? Myslím, že jsem někde viděl obrázek s 4+4 rakety na vzpěrách.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

V neposlední řadě se na Nieuportech 17 používaly i neřízené rakety Le Prieur, převážně proti pozorovacím balónům. Odpalovaly se elektricky z trubic na vzpěrách křídel. Nosnost byla až 10 kusů a účinný dostřel jen něco přes 100 metrů, proto se o jejich významu můžeme jen dohadovat, efekt byl podle všeho nejspíše jen psychologický.
:wink:

jaky typ raket byl u rusaku ale netusim
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Přihodil jsem ti na začátek obrázek souboje Nieuportu 17 s Albatrosem. Snad ti to nebude moc vadit, ale na portálu to vypadá líp.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

np :wink:
válka je vůl
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Fatale, paráda. Jeď.
Prosím Tě, už mi nějak z hlavy vypadlo. Kdy ( datum být nemusí), stačí rok, a která země přišla s tou synchronizací střelby kulometu přes vrtuli? Byli to Němci? Honem nevím!
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 261
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od hornet »

Pokud je mi známo, tak první bojově nasazené letadlo s účinnou synchronizací (žádné odrážecí klíny) byl německý Fokker E. III. V létě roku 1915 tím způsobil pořádný poprask na západní frontě.
Uživatelský avatar
stalker
rotný
rotný
Příspěvky: 98
Registrován: 7/11/2005, 14:52
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od stalker »

Tu synchronizaci myslím vymysleli frantící .... pokud si dobře vzpomínám, ale fricové ji dovedli k lepší dokonalosti.
Jak se vlastně jmenoval ten francouzský seriál o letecké WW1 ??.. běžel asi před 20 roky - Etyjén Lerů , Bléryjot ... nahodíte někdo ?
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Příběh synchronizace je velmi zajímavý, popíši z hlavy, takže budou menší nepřesnosti:

Existovali 2 typy.

1. Uplatnil Francouz Rolland Garros (v roce 1915?). Kulomet byl umístěn nad motorem a místo vrtule, kde docházelo k doteku s kulkou byla vrtule zúžena a pokryta plechem, který odrážel kulky. Nevýhodou byl nižší výkon letadla. Tomuto systému se říkalo "sekačka". R.G. se stal první francouzským esem a národním hrdinou. Bohužel brzy padl.

2. Zde šlo již o synchronizaci v pravém slova smyslu. Vymyslel ji Holanďan Anthony Fokker a začali ji poprvé používat Němci u Fokkerů E.III. To jim zajistilo obrovskou výhodu a Němci díky tomu málem vyhnali spojence z oblohy (rok 1916?). Mluví se o pneumatickém systému, ale jak to přesně fungovalo nevím.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

9.dubna 1915 padl do zajeti Roland Garros, skopcaci tak zjistili, jak funguje jeho verze strileni skrz okruh vrtule a pozadovali to samy i po Fokkerovi, ten ale takhle primitivni zarizeni odmitl a behem noci sestrojil prvni synchronizator, byl ciste mechanickej, uvolnoval zaverku kulometu jen v momente, kdy nebyl pred hlavni list vrtule. Slo o upravenej lehkej pechotni kulomet Parabellum MG 14. Tim se dostala letecka valka do novy faze.

Sam Fokker ve svy knizce vzpomina, jakou neduveru jeho synchronizator vzbudil u mocipanu, neverili mu, strilel pri nastartovanym motoru na zemi, oni jak volove zkoumali vrtuli, jestli tam neni jedinej skrabanec, pak nekdo z nich prohlasil, ze to funguje jen proto, ze letadlo neleti, cemuz se Fokker vysmal, ale aby mel klid, tak odstartoval a strilel z leticiho letadla do terce na zemi, kdyz pristal, zase kontrolovali vrtuli, samozrejme nenasli jedinej problem. Nakonec ale dostal prikaz, ze jestli maji jeho letadla koupit, musi dokazat v boji, ze synchronizator funguje, on sam, Fokker, civilista, prislusnik jinyho statu... Dal vzpomina, ze sice vzlitnul, aby sestrelil pro potechu generalu nejakeho frantika, dokonce se k jednomu dostal hodne blizko, mel ho na musce, ale on mu jen maval, netusil, ze ho muze Fokker sejmout, spoust nestiskl a pristal, nechtel sam zabijet, chtel jen konstruovat letadla. To letadlo dostal pak na vyzkouseni tusim dokonce sam Immelmann a potvrdil jeho funkcnost celkem 15 sestrely, pak mel ale presnejsi musku strelec bombardovaci F.E.2 2nd Lt. McCubbin a Immelmann sel dolu v plamenech. To je ale uz jinej pribeh...

schema Fokkerovo synchronizatoru:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... ram_en.png

Spojenci pouzivali synchronizator rumunskyho inzenyra George Constantinesca a to az od dubna 1916, do ty doby to resili bud tlacnyma vrtulema, kulometama nad horni nosnou plochou, sekackama, nebo jinyma pokusama o synchronizator, ktery ale fungovaly malokdy...
popis (anglicky) jeho synchronizatoru najdete zde--> http://www.repligun.com/HDBKACArm/HydCCSyncGear.html
válka je vůl
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Dík, to je to ořechový.
Nějak jsem věděl, že u toho byla celá story, ale paměť a z hlavy - tak to né!
ObrázekObrázekObrázek
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

to fatale: díky za upřesnění :wink:
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Mozna to letadlo nedostal hned Immelmann (abych tu nekecal bludy), ale nejaky jiny pilot s dost vysokou hodnosti, kazdopadne byl Immelmann minimalne jeden z prvnich, co Eindecker lital. Z hlavy si to ted presne nevybavim.
Pak taky zkouseli kulometny dvojce a specialne pro Immelmanna vzniknul Eindecker s kulometnym trojcetem, nakonec ale zustali u jednoho kulometu, protoze druhy byl precejenom vaha navic a to v ty dobe bylo dost podstatny hledisko. Navic 1 kulomet na tehdejsi nepratele bohate stacil.
Immelmannuv 3kulometovy Eindecker bylo prej smolny letadlo, sam Immelmann se na nem malem zabil 2x bez ciziho zavineni a tusim nedosahl jedinyho sestrelu, po druhy kraksne ho radsi uz ani neopravovali, dali do srotu a Immelmann se vratil ke klasickymu 1 kulometnymu Eindeckeru.
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Ještě něco málo k synchronizatoru - první pokusy ve Francii již v roce 1914, ale díky použitému kulometu Hotchkiss byly neuspěšné. Bylo to díky principu, závěr byl v době výstřelu vzadu a čas mezi spuštěním a výstřelem byl dlouhý. Navíc záleželo na mazání a "zaprasení" mechanismu.

V roce 1915 byl tento problém vyřešen v Rusku, použili kulomet Maxim. V lednu 1916 byl předán synchronizátor angličanům.


zdroj: Popelínský - Střelecká a raketová výzbroj letadel
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Tady je obrázek s raketama, nejedná se tedy o Nieu17, ale o mladšího brášku. Upřímně říkám, že bych zrovna neměl chuť dovádět s tímhle ohňostrojem kolem plátnem potažených křídel :)

http://thevintageaviator.co.nz/files/im ... ensize.jpg

(upload do forum foto mi nejede)
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Arnold
Příspěvky: 5
Registrován: 25/10/2010, 16:37

Seri8l y WW1

Příspěvek od Arnold »

Serial z WW1 se jmenoval "Muži na křídlech" a je z roku 1978

http://www.csfd.cz/film/125342-muzi-na-kridlech/
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Velké Británie“