Pásové tahače Praga

Československá předválečná a současná výzbroj, tanky, letadla, děla.
Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Pásové tahače Praga

Příspěvek od sa58 »

Pásové tahače Praga

Obrázek
Dnes je již samozřejmostí, že armády na celém světa používají pro transport tahače, schopné převést dělostřeleckou výzbroj nebo i těžký tank. V době meziválečné však tomu tak nebylo, pro větší vzdálenosti se používala železnice (ta snad přichází v úvahu i dnes), pro kratší vzdálenosti tu byla k dispozici hipotrakce (česky „koňský pohon“) nebo použití různých motorizovaných prostředků. Nejprve šlo o různé traktory, později přicházejí ke slovu i speciální kolové či pásové tahače. O několika pásových tahačích bude dnes v tomto článku řeč. Mají jednu společnou vlastnost – nesou shodné označení výrobce - PRAGA.

Naše armáda „zdědila“ po první světové válce do výzbroje kolové dělostřelecké tahače Austro Daimler M.17, podobnou konstrukci použila pro své tahače škodovka – šlo o tahače Škoda Z a Škoda U. Armáda disponovala do roku 1923 106 tahači Z a 30 tahači U. Šlo však o kolové tahače (traktory), pro pohyb v těžším terénu je nepochybně výhodnější použití pásového podvozku. Prvním pokusem byl pásový traktor MT, výrobek Českomoravské, byl zakoupen armádou v „obrovském“ počtu dvou kusů v roce 1925. Armáda pak nakoupila v Německu u firmy Hanomag pásové traktory WD 25 a WD 50. V letech 1925-1926 stavěla v licenci firma Breitfeld-Daněk traktor BD25, zabudováním motoru o výkony 30 HP vznikl pásový traktor BD30. Bylo vyrobeno 6 kusů BD25 a 12 BD30.

Obrázek Praga MT

Technické data BD25/30
délka – 3,12 m
šířka – 1,35 m
výška – 1,39 m
hmotnost – 2400/2800 kg
Obsah motoru – 4000 ccm
výkon motoru – 25/30 HP
max. rychlost – 8 km/h
tažený náklad – 3000 kg
osádka – 2

Nebudu zde rozebírat konkurenční výrobky plzeňské škodovky, nové tahače ČKD s označením Praga nesly označení T-x. Pokud se za písmenem objevilo číslo s římskými číslicemi, šlo o tahač s nízkoobrátkovým motorem, pokud zde byla arabská číslice, šlo o tahač s vysokoobrátkovým motorem. Ne všechny tahače zavedla do výzbroje naše armáda, daleko více jich firma ČKD vyvezla do světa.

V roce 1935 dodala Praga armádě 32 kusů lehkých pásových traktorů T III. Poháněl jej vodou chlazený čtyřválec Praha o obsahu 3820 ccm, výkon byl 27 HP při 1300 ot/min. Vozidla po obsazení zabavil Wehrmacht, německé označení bylo Leichter Raupenschlepper T III(t). Tři traktory z výzbroje československé armády získalo Slovensko.

Obrázek Praga T III

Technické data T III
délka – 3,95 m
šířka – 1,73 m
výška – 2,26 m (???)
hmotnost – 3200 kg
Obsah motoru – 3820 ccm
výkon motoru – 27 HP
max. rychlost – 10 km/h
dojezd – 180 km
tažený náklad – 1800 kg
nesený náklad – 600 kg
osádka – 2

Zajímavostí je střední traktor Praga T III/3, šlo o podobný typ jako T III, jen podvozek traktoru byl původně určen pro tančík AH-IV. V roce 1939 si jej objednalo Holandsko pro službu ve Východní Indii, na místo určení však dorazil jen jeden prototyp. Celou sérii 40 kusů zabavil Wehrmacht a používal jej jako Mittlerer Raupenschlepper T III/3(t). Rozměry vozidla odpovídají verzi T III.

Technické data T III/3
hmotnost – 5400 kg
Obsah motoru – 4387 ccm
výkon motoru – 87 HP
max. rychlost – 30 km/h
dojezd – 220 km
osádka – 2+6

Pro naší armádu dodala Praga v letech 1935-1939 115 kusů traktorů Praga T IV. V naší armádě nesl tento tahač označení Praha IV, po obsazení republiky nesl tahač označení Mittlerer Raupenschlepper T IV(t). Ve výzbroji Slovenské armády zůstalo 38 tahačů. Vozidlo bylo osazeno vodou chlazeným čtyřválcem Praga N o obsahu 6082 ccm, výkom motoru byl 57 HP při 1200 ot/min.

Obrázek Praga T IV

Technické data T IV
délka – 4,07 m
šířka – 1,59 m
výška – 1,85 m
hmotnost – 4640 kg
Obsah motoru – 6082 ccm
výkon motoru – 57 HP
max. rychlost – 21 km/h
dojezd – 220 km
tažený náklad – 4500 kg
nesený náklad – 1160 kg
osádka – 3

Nyní se blíže podíváme na nejúspěšnější konstrukci ČKD, střední dělostřelecký tahač Praga T 6. Vozidlo vytvořil tým pod vedením ing. Surina, jeho týmu se podařil vytvořit moderní tahač s jednoduchým podvozkem a moderně řešenou nástavbou. Tahač vznikl díky aktivitě obchodníků ČKD v Turecku, to se totiž rozhodlo motorizovat dělostřelectvo.

Obrázek Obrázek
Turecké T 6

Rám vozidla byl svařen s ocelových profilů, podvozek tvořilo osm zdvojených pojezdových kol s gumovou obručí, zavěšených po dvojicích. Každý dvojice byla odpružena listovými pery, ty chránil krycí plech. Vpředu byl pás napínám napínacím kolem, hnací kolo bylo vzadu, nahoře byl pás podepírán třemi kladkami.
Pohon byl umístěn vpředu pod motorovým krytem, za ním je umístěna uzavřená kabina. Vzadu za kabinou je otevřená nákladní korba s dřevěnými bočnicemi, přes ocelové obruče se přetahuje plachta. Tahač poháněl vodouch chlazený šestiválec Praga o obsahu 7800 ccm, jeho výkon je 75 HP při 1300 ot/min. Převodovka má v konfiguraci 4/1 je doplněna redukcí.
Prototyp byl vyroben na podzim 1935, vozidlo je přepraveno do Turecka, kde je již na počátku ledna podepsána předběžná smlouva na dodávku tahačů. Již 14.1.1936 je podepsána definitivní smlouva, v ní jsou dále zahrnuty i tahače T 7, 8 a 9. Testy T 6 začínají 8. ledna, do 22. ledna nedojde na vozidle k závažnější poruše. Celá transakce se samozřejmě neobešla bez drobných „lobbistických“ zákroků, nicméně tahač se ukázal ve velmi dobrém světle. Postupně je do Turecka dodáno mezi lety 1936-39 434 tahačů Praga T 6.
Mezi další potenciální zájemce se zařadilo Finsko a Litva, zde však nedošlo díky mezinárodní situaci k dodávce tahačů. Jeden tahač byl dodán společně s pojízdnou polní dílnou do Peru společně s dodávkou 24 tanků LTP v únoru 1939.

Obrázek Obrázek
T 6 v Peru

Ke změně dochází v roce 1942, Waffen SS si objednávají u BMM sérii 500 kusů tahačů „T 6 SS“ V červenci 1944 je předáno 95 vozidel, dalších 50 je rozpracovaných. Tehdejší německý spojenec, Rumunsko, objednalo u BMM celkem 221 tahačů T 6 R. Dodáno je 130 vozidel, 15 rozpracovaných zabaví okupanti. Slovensko si v roce 1943 objedná 30 vozidel, dostane jich však pouze 8. Celková výroba dosáhla obdivuhodného počtu více jak 900 tahačů.

Obrázek Praga T 6

Technické data T 6
délka – 4,80 m
šířka – 1,80 m
výška – 2,42 m
hmotnost – 7050 kg
Obsah motoru – 7800 ccm
výkon motoru – 75 HP
max. rychlost – 25 km/h
dojezd – 250 km
tažený náklad – 6000 kg
nesený náklad – 1000 kg
osádka – 3

Do Turecka směřovalo také 40 tahačů Praga T 7 a 62 tahačů Praga T 8. Jedná se o těžší varianty tahače T 6, mají schodný motor, vodou chlazený šestiválec Praga TO o výkonu 112 HP.

Obrázek Praga T 7

Obrázek Praga T 8

Technické data T 7/8
délka – 5,83/5,7 m
šířka – 2,42/2,06 m
výška – 2,08/2,47 m
hmotnost – 8660/9650 kg
Obsah motoru – 11530 ccm
výkon motoru – 112 HP
max. rychlost – 31 km/h
dojezd – 250/200 km
tažený náklad – 7000/8000 kg
nesený náklad – 1000 kg
osádka – 3

Největším předválečným tahačem Praga, dodávaným do Turecka, byl těžký pádový tahač Praga T 9. Tahač měl stejnou konstrukci jako předchozí typy určené pro Turecko, samozřejmostí u těžkého tahače byl výkonnější motor. Vozidlo poháněl vodou chlazený vidlicový osmiválec Praga 8V4 o výkonu 140 HP při 1500 ot/min. Převodovka měla čtyři jízdné stupně vpřed a jeden vzad, k dispozici byla redukce.
Turecko si objednalo 76 tahačů, dodáno však bylo pouze 16 kusů v roce 1939. Další vývoz zatrhl nový majitel BMM, Turecko snížilo objednávku na 66 tahačů, nakonec však byla v roce 1940 objednávka zrušena. Celkem bylo vyrobeno 76 tahačů, pět jich získalo Slovensko. To je využívalo k přesunu PL kanonů ráže 88 mm. Zbylé tahače využíval Wehrmacht i Waffen SS.

Obrázek Praga T 9

Technické data T 9
délka – 5,40 (5,6) m
šířka – 2,45 m
výška – 2,45 (2,45) m
hmotnost – 11060 kg
Obsah motoru – 14230 ccm
výkon motoru – 142 HP
max. rychlost – 20 km/h
dojezd – 120 km
tažený náklad – 15000 (10000) kg
nesený náklad – 1000 kg
osádka – 2
Technické údaje se bohužel v různých zdrojích liší....

Tolik o tahačích Praga, velmi dobrém vývozním artiklu ČKD. Kéž by dnes něco podobného dokázala nějaká naše firma.....



Použité zdroje:
I. Pejčoch - časopis HPM 9/2005 a 2/2007
V. Francev, Ch. K. Kliment – Československá obrněná vozidla 1918-1948
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
hoblik
Příspěvky: 4
Registrován: 15/4/2008, 14:36

Příspěvek od hoblik »

Praga T7, T8 a T9 trochu připomíná sovětské tahače Komintern a Vorošilovec. Spíš tedy ten Komintern (vzhledem ke své hmotnosti).
Jo jo, naše technika byla tehdy perfektní!
zdendales
Příspěvky: 8
Registrován: 1/2/2012, 20:27
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvek od zdendales »

nebyli by k dispozici nějaké fotky těchto tahačůpřímo z fronty?
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko“