Stránka 1 z 1

EFW C.3603 / 3604

PříspěvekNapsal: 4/4/2007, 21:50
od YAMATO
EFW C.3603 / 3604

Švýcarsko nebylo za druhé světové války v nejlepší pozici...nebo se dá spíše říci, že bylo v pozici vysloveně špatné. Ze všech stran obklopeno státy OSY nebo jimi okupovaným územím...a jeho největší zbraní byly jeho banky. Nicméně na to se nedalo spoléhat a proto Švýcarsko dělalo, co mohlo, aby potvrdilo známe "Si vis pacem para bellum".

Letectvo měli Švýcaři poměrně silné a to z velké části díky vlastní výrobě. Jedním z důležitých strojů níže popsaný jednomotorový víceúčelový (průzkumný, bitevní a těžký stíhací) letoun. Tento začal být projektován pod označením C.36 již v roce 1935 firmou EKW (Eidgenössiche Konstruktions-Werkstätte). Objednávka však přišla až v roce 1938 a to na upravený stroj pod označením C.3600. Na rozdíl od původního projektu měl tento zdvojené SOP, avšak stále ještě pevný podvozek. První prototyp, C.3601, byl zalétán 15. 3. 1939. Poháněn byl ještě motorem HS 12Y-31 o výkonu 630 kW. Výkonnější HS 12Y-51 s výkonem 733 kW (připravována byla jeho licenční výroba) se dostal až na druhý prototyp C.3602, který byl zalétán v listopadu téhož roku. Stroje prokázaly poměrně dobré výkony, nicméně lecos bylo potřeba dopracovat, především pevný podvozek byl evidentně zastaralý.

Výroba sériové variianty, označené C.3603, začala proto až v roce 1941 a to již u firmy EFW (Eidgenössiche Flugzeug-Werke), což byla ovšem přejmenovaná EKW. Na výrobě se podílelo i několik subdodavatelů, jmenovitě například firma FFA (Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein). Letou měl již zatahovací podvozek. Výzbroj byla poměrně silná, pevnou tvořil kanon Oerlikon FF ráže 20 mm, střílející skrze dutý hřídel motoru, a dvojice kulometů Bern ráže 7,5 mm v křídle. Třetí kulomet stejné ráže měl k dispozici v pohyblivém provedení druhý člen posádky. Na křídelní závěsníky bylo možno zavěsit pumy menších hmotností. Těchto letounů bylo vyrobeno 160.

Firma stroj dále vyvíjela a v roce 1944 představila značně vylepšený stroj C.3604. Ten měl vylepšenou aerodynamiku, poháněn byl výkonnějším motorem HS 12YS-2 o výkonu 916 kW a výzbroj byla značně zesílena, kdy místo křídelních kulometů byly instalovány 20 mm kanony a hřbetní kulomet byl zdvojen. Přes solidní výkony byl letoun vyroben jen v třináctikusové, spíše zkušební sérii, neboť ohrožení Švýcarska již prakticky pominulo...

TECHNICKÉ ÚDAJE (C.3603 / C.3604)

ROZMĚRY
Rozpětí: 13,74 m
Délka: 10,23 m
Výška: 3,6 m
Nosná plocha: 28,7 m2

HMOTNOST
Prázdná: 2270 kg / 2840 kg
Vzletová normální: 3450 kg / 4300 kg
Vzletová maximální: 4090 kg / -

VÝKONY
Maximální rychlost (v 4500 m): 385 km/h / 560 km/h
Dostup: 10000 m / 10800 m
Dolet: 1000 km / 1200 km

Na tento stroj jsem bohužel našel jen valmi málo podkladů, proto budu vděčný za každé upřesnění. Bohužel je problém sehnat i nějakou použitelnou fotku...

PříspěvekNapsal: 4/4/2007, 22:22
od YAMATO
Díky sa 58 za obrázky...

Obrázek

Obrázek

PříspěvekNapsal: 4/4/2007, 22:27
od sa58
Tady máš ještě jeden černobílý
Obrázek

PříspěvekNapsal: 5/4/2007, 00:34
od Hans S.
3603 - jediný údaj do obrázků na googlu a vyskočí spousta fotek:
http://images.google.cz/images?hl=cs&q=c.3603&btnG=Hledat+obr%C3%A1zky&gbv=2

3604:
Obrázek

PříspěvekNapsal: 5/4/2007, 07:53
od hydrostar
No su celkem zvědavý, esi se tu objeví nekdo, kdo ti poradí. Ale toto letadlo sem nikdy neviděl. Zajímalo by mě, jak moc to letadlo bylo pancéřované, esi opravdu mohlo v roli bitevníku byt užitečné.

PříspěvekNapsal: 5/4/2007, 09:27
od Jája
hydrostar píše:No su celkem zvědavý, esi se tu objeví nekdo, kdo ti poradí. Ale toto letadlo sem nikdy neviděl. Zajímalo by mě, jak moc to letadlo bylo pancéřované, esi opravdu mohlo v roli bitevníku byt užitečné.


Tak sem vygooglil:

...neplatný odkaz, byl smazán....

za zanedbatelnou částku 39 CHF dostanete kompletní informace (asi)

PříspěvekNapsal: 12/5/2010, 20:35
od hydrostar
Pánové autoři, jak se tak dívám, tak se z vašich předešlých příspěvků moc nedovím. Nešlo by to nejak zaktualizovat?