Rogožarski IK-3

Moderátor: Hans S.

Byly by jste pro to aby ČSR vyvíjela zbraňové systémy s polu s Jugosláví a Rumunskem

Ano
16
73%
Ne
6
27%
 
Celkem hlasů: 22

Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Rogožarski IK-3

Příspěvek od Kouzelnik »

kacermiroslav píše:Bohužel Rumunsko mělo problém s výrobními kapacitami nejen u letadel, (...)
Promiň, nerozumím - reaguješ na něco konkrétního v tomto vláknu? Protože - budeme-li se bavit o přelomu 30. a 40. let, tak moje reakce je ano i ne ke Tvému názoru, ale příslušná diskuze IMHO by asi bylo OT v tomto vláknu, nebo...?

edit: popletl jsem období - opraveno
R.I.P.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Rogožarski IK-3

Příspěvek od kacermiroslav »

Kouzelníku, myslím, že je jasné, na co jsem reagoval, tj. na omezené výrobní kapacity. Sice jsem nepochopil, proč jsi ty průměrné roční výrobní možnosti stáhnul od počátku, kdy ta daná konkrétní firma začala něco vyrábět, ale beru to jako jeden z možných úhlů pohledu. Protože jinak to zrovna moc vypovídající o výrobních možnostech není. Spíše by jsi asi musel zohlednit výrobní kapacity k nějakému konkrétnímu modelu v nějakém kratším časovém úseku, protože výrobní možnosti byli určitě zcela jiné třeba v roce 1930 jako v roce 1940 atd. A těch faktorů, které výrobní kapacity ovlivňovali, byla celá řada.
ObrázekObrázekObrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3946
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Rogožarski IK-3

Příspěvek od HONZIK11 »

Tak toto popisování možnosti výroby např. celkem vizuálně sofistikovaného letounu jsem vždy ignoroval neboť tento region, stejně jako ten náš, byl brzo odsouzen k stagnaci. A za pár let a možná i měsíců bylo vsechno a všude jinak. Něco jako by mi měl plnit hlavu přechod mezi Škodou 105 a 120 z hlediska vývoje automobilů F1 v adekvátní sezóně.. Ale tímto existenci Rozenskeho a klonu Dewoitine nepopírám. :lej: Ten taky vypadal pěkně.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 14/12/2019, 16:37, celkem upraveno 2 x.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Rogožarski IK-3

Příspěvek od Kouzelnik »

@kacermiroslav...

1. rozuměj - já nevidím souvislost mezi jugoslávským IK-3 a rumunským leteckým průmyslem.

2. A k těm statistickým údajům - ano jsou zkreslené právě tím dlouhým obdobím.

Např. pan Miroslav Teichmann v obecném popisu jugoslávské reality uvádí pozoruhodný údaj o dopadech Velké hospodářské krize na Jugoslávii = export mezi roky 1929 a 1932 klesnul o 61% (odhlédneme-li od vlivu inflace, tak to je naprosto brutální pokles, který se velmi pravděpodobně projevil v brutálních úsporách jugoslávského státu, tj. patrně i na objednávkách letadel pro jugoslávský stát). https://www.cupress.cuni.cz/ink2_ext/in ... 9&jazyk=cs

A taky bych tipoval že možná se nějak projevily rostoucí národnostní rozmíšky, viz značná autonomie pro chorvatský region na konci 30. let =tj. pochybuji, že by lidé považující se za chorvaty chtěli, aby se z jejich daní platila (přímými státními dotacemi či nepřímo v ceně letadel) modernizaci leteckých fabrik umístěných patrně výhradně v srbských regionech Jugoslávie.

Čili - je pravděpodobné, že v jednotlivých letech předválečný jugoslávský letecký průmysl vyráběl dost jiný počet letadel než jak vychází z toho dlouhodobého průměru.

Nicméně žádné konkrétnější údaje nemám k dispozici a to jsem se docela snažil podrobnější údaje najít.
R.I.P.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Rogožarski IK-3

Příspěvek od kacermiroslav »

Kouzelnik píše:1. rozuměj - já nevidím souvislost mezi jugoslávským IK-3 a rumunským leteckým průmyslem.
Blik, promiň:-)))) máš pravdu, jsem mimo:-))) Já zrovna před chvilkou si pročítal něco o Rumunech, a tak jsem se na ně nějak moc soustředil, že jsem napsal blbost:-) omlouvám se. Už jsem ten svůj úvodní vstup poupravil, abych nevypadal jak dement:-) hihihi

Jinak taky bohužel k Jugoslávskému leteckému průmyslu nemám žádné bližší informace. Jedině že bych si prošel něco z těch cca 3000 knih co mám doma, jestli bych v nich něco nenašel. Ale ty tvé údaje přeci jenom trošku naznačují, že ty výrobní roční kapacity budou více jak 100 letadel. Což na tuto zemi není zase až tak špatné. Když se na to zkusíme podívat podobnou optikou, tak třeba naše Avia B-534 se zhruba, zdůrazňuji zhruba, dala vyrábět v ročním množství cca 100 letadel. Samozřejmě v našem případě to je jen jedna letecká společnost.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Rogožarski IK-3

Příspěvek od Kouzelnik »

kacermiroslav píše:
Kouzelnik píše:(...)
(...) bohužel k Jugoslávskému leteckému průmyslu nemám žádné bližší informace. Jedině že bych si prošel něco z těch cca 3000 knih co mám doma, jestli bych v nich něco nenašel. Ale ty tvé údaje přeci jenom trošku naznačují, že ty výrobní roční kapacity budou více jak 100 letadel.
jj, hodně obtížně se hledají a hlavně ověřují údaje o meziválečném jugoslávském letectvu. Třebas některé údaje tvrdí, že ta výroba Breguet 19 v Jugoslávii byla kompletně celá pouze pro jugoslávské zákazníky... no mě se to nezdá, bo 400 až 500 duralových Breguet 19 by znamenalo na spousty let zdaleka nejpočetnější typ letadla v Jugoslávii... a když si přečtu ještě zde nebo zde o pestrém sortimentu motorů údajně používaných pro jugoslávské Breguet 19 tak mám pochybnosti ještě větší, bo minimálně u části údajně používaných typů motorů pro Breguet 19 se mi nepovedlo ověřit výskyt těchto motorů v jakkékoliv jugoslávském letadle

Ohledně Tvého komentu o výrobní kapacitě ... připomenu, na co jsem reagoval - v diskuzi k článku, kdy autor článku k jugoslávskému letadlu vyvíjenému ve druhé polovině 30. let psal toto:
major.plk píše:Pes byl zakopán pouze v malém výkonu průmyslu Jugoslavie...celý stroj doslova a dopísmene z konstruavali tři pánové a výroba měla téměř garážové rozměry, což uvidíte i u dalších strojů.
Dřív jsem měl představu, že meziválečná Jugoslávie letadla spíše nakupovala v zahraničí než od jugoslávských producentů, protože v Jugoslávii skoro žádné letadla nevyráběli... A ono to není tak úplně pravda.

Spíš bych tipoval, že se zpozdili s technologickou změnou ve výrobě ( draků ) a že trpěli nedostatečnou kapacitou výroby agregátů/zbraní do letadel (viz např. země původu vybavení pro licenční jugoslávskou výrobu Dornierů Do-17)

Nejvíc mě šokoval ten rozsah sériové výroby Breguetů 19 (ale mám podezření že šlo pouze o draky, bez agregátů, např. tipuji, že kapacita motoráren v Jugoslávii nebyla dostatečná pro tolik letadel)
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“