Úspěšný Fokker S.11/12 a jeho neúspěšní následníci
Poválečné vojenské (cvičné) Fokkery aneb: bez (Anthony Fokkera) podruhé nevstoupíš do stejné řeky.
S.13 Universal Trainer(skoro jako Aero C-3/103) a
S.14 Mach trainer (dobré nápady z Bü-181 do prouďáku s odlehčeným stíhačkovým RR Nene).
A následné pokusy - nerealizované:
-
proudové... snad některé zamýšlené pro účast v nadnárodní
soutěži
- vrtulové (např. "Ontwerp 280" ve stylu Cessna T. 37)
Fokker
30. léta Kdysi slavná firemní značka.
Ale už před válkou notně zeslábla firemní větev dopraváků, což dočasně řešilo obchodní spojení s přemožitelem fokkerových dopraváků - americkým Douglasem.
O poznání líp je na tom druhá firemní větev - vojenské letadla - většinou pro zahraniční, spíše chudší zákazníky. Ovšem i zde se smráká. Prudký technologický vývoj. Do toho nástup konkurence. Leckdy domácích (Aviolanda, De Schelde, Koolhoven atd.) Takže Anthony střídá konstruktéry a ze zbytků sil hledá díry na trhu. Povedlo se. Fokker jako firma se nadechuje tak mocně... že ji nezastaví ani odchod Antonyho před Věčný soud.... A nic. Protože přišli okupanti. A vnutili svoje zakázky.
Střih: Poválečné Nizozemsko
Trpké vzpomínky na nedávnou WW2. Téměř celá Evropa v troskách. Hladomor v evropském Nizozemí. Obtížný návrat k normálu po vybičované výrobě na Holandských Antilách. Závěr koloniální vlády v Holandské východní Indii s drsným závěrem.
Holandská vláda hledá řešení. Z ekonomických problémů se Holandsko vyexportuje. Vývozem technologií. Jednou z vládou podporovaných exportních technologií jsou letadla. Např. ve stylu letadel Fokkera z 20.-tých let =
-s výhodným poměrem cena/užitná hodnota.
-náš zákazník, náš pán
-obtížné požadavky - na počkání, požadavky téměř nemožné - do 3 dní.
A s financováním pomůže
holandská vládní výzkumná agentura určující na jaké firemní projekty letadel dá dotace a kterým letadlům budou dělat holandské ambasády reklamu a podporu prodej.
Situace Fokkeru v prvním poválečném roce
...Firemní provozy vesměs rozbité. Není zakázek ani zákazníků.
A hlavně - není co vyrábět. Dřívější Fokkerovy projekty jsou vesměs zastaralé. Hlavní zakázka pro Třetí říši - Bücker Bu-181 - možná by byl zájem, ale bylo by nutné překonstruovat na nějaký dostupný motor místo nedostupného původního Hirthu. Zásadním problém: už vyrábí jej taky ve Švédsku, ve Zlíně a v pruském Rangsdorfu = příliš kohoutů na jednom smetišti.
Pokračovat v montáži plovákových Ar-196? Nejsou díly ze sériové výroby v St. Nazaire, nejsou původní motory a hlavně - nejsou zákazníci.
O něco později:
Předělávky Dakot z válečných přebytků pro nové majitele, výroba autobusů. Jo, povedlo se. Střecha je, lidi konečně dostávají výplaty. Firma žije. A rýsuje se vládní zakázka: Montáž dílů později výroba licenčního letadla pro Holandsko a pro Belgii (Gloster Meteor).
Nastal čas na první poválečné Fokkery.
Dopravní větev: Fokker F.25 Promoter. Inspirované Ikarem po holandsku - amatérem který chtěl uletěl z okupovaného Holandska
samodomo letadlem
Cvičné vrtuláky - nultá fáze:S.11 a S.12.
Pár desítek koupí Holandsko.
Zájem brazilské vlády? Tamní výroba? Není problém = Fokker Industria Aeronautica. A rovnou pro ně zajistíme i variantu s příďovým podvozkem
S.12
Italské Macchi má taky zájem, protože chce získat italskou vládní zakázku.
A po pár letech se dostalo i na Izraelce.
Nultá fáze se povedla. Celkem více než čtyřista letadel S.11/S.12 úspěšně slouží na trhu a dělají dobré jméno Fokkerovým konstrukcím. Plus je velmi slibné jak se brazilské pobočce povedlo zareagovat na přání brazilské vlády, aby se rozjela brazilská výroba a vývoj letadel. A dalším příslibem do budoucna je nadějně rozjetá spolupráce s oběma italskými licenčními fabrikami
A co dál?
Dopraváky se nedaří.
Olétaných Dakot za výbornou cenu je až až. A britská vláda už delší dobu pracuje na koordinaci britských leteckých firem, aby nabízely slušnou nabídku dopraváků. Dokonce i bohatý SAAB to vzdal a neperspektivní letadlo předal k dokončení zakázky do Fokkeru.
Rýsuje se licenční výroba palubního letadla pro Holandské námořnictvo. Ale má jen jednu. Takže předem je jasný malý rozsah zakázky.
Vojenské (cvičné) Fokkery - 2. poválečné kolo:
Když je zájem o novou výrobu tak
zastaralých letadel nebo
kopírovaných, tak co zkusit pokračovat ve cvičných? Zvláště když leteckým firmám nabízí holandská vládní výzkumná agentura....Takže se zrodil:
1. Fokker S.13 Universal Trainer
(
3D model)
Palubní střelci, obsluha radaru, obsluha rádia, navigátoři, bombometčíci.... výcvik na jednom typu. Se (skoro) libovolnými motory dle preferencí té které armády.
O něco později...
Rýsuje se druhá díra na trhu. A dokonce i "svatba bohatým ženichem" Rolls-Royce. Dostal košem v Milesu. Tak šel k Fokkerům. RR má Nene, a prozatím se dařilo, ale bojí se. Konkurence. Nejen britské (=De Havilland má výhodu v kombinaci motorárny a výrobce letadel). Ale taky americké. A francouzské.
Intermezzo - pohled „ženicha“ pro Fokker
RR nechce ztratit zákazníky, kteří se prozatím předháněli o to, kdo koupí víc dvoumotorových Gloster Meteorů nebo jestli si rovnou koupí licenci na drak Meteoru ke které bude kupovat motory od RR.
Jenže De Havilland Vampire s jedním motorem vychází ekonomicky líp, takže zákazníci začínají váhat.
Gloster je pro RR prozatím dobrý zákazník, a na jeho stíhacími/bombardovacími letitým Meteory je pořád dost zákazníků, ale konkurence je tvrdá, a Gloster si pro Gloster Javelin vybral vybral konkureční Sapphiremísto RR Avon. Takže RR určitě nebude naschvál Glosteru iniciovat vývoj dalšího stíhacího letadla s podobnými motory jako má Meteor.
RR má řešení - ořezaný Nene stejný jako v některých Meteorech pod zavedeným názvem Derwent nabídnout dalším producentům, aby zkusili specializovaný cvičný s možností pozdějšího vylepšení na stíhací-bombardovací. U tradičního britského výrobce cvičňáků - Miles nemají zájem. Předělávka vrtulového Provostu na prouďák je zatím v nedohlednu.
S francouzskými výrobci to britské firmy nemají snadné. Švédské letecké i motorářské firmy sice mají peníze i dobrou zkušenost s britskými fabrikami, ale nemají dostatek kapacity, protože zakázek mají docela dost. Ve Španělsku by sice zájem byl, ale pro prouďáky si už vybrali konstruktéry pošpiněné národně-socialistkým angažmá. A italské firmy nemají peníze na nejistý vývoj, protože není jasné jestli, příští italská vláda zůstane +-demokratickou nebo jestli to dopadne jak v Česko-Slovensku.
Takže Fokker by mohl být nevěstou pro cvičňáky s RR Nene….
Konec intermezza
2. Fokker S.14 Mach Trainer
(
3D model)
Konec první části.