Stránka 1 z 1

Paratrooper – „horák“ pro výsadkáře

Napsal: 12/5/2007, 22:48
od sa58
Paratrooper – „horák“ pro výsadkáře

Obrázek
Při hledání námětu pro další článek jsem ve starším čísle ATM narazil na zajímavý článek. V dnešní přetechnizované době plné drahých hraček pro vojáky je tento článek věnovaný věci, o kterou moderní elektronika ani nezavadila. Nemá spalovací turbínu ani výkonný diesel, pohání ji jen „lidská síla“. Jak asi tušíte, půjde o jízdní kolo….

Kdysi dávno za minulého režimu jsem četl v nějakém časopisu (AZ magazín???) článek o cyklistických jednotkách švýcarské armády. První moje úvaha byla „to je přece v dnešní době přežitek, existují přece nákladní auta…“. Ale už tehdy se tam psalo o mobilitě speciálních cyklistických jednotek a o jejich starých kolech která budou nahrazena novým typem s několika převody. Dokonce si mlhavě pamatuji i nějaký TV příspěvek o těchto jednotkách, bylo tam pěkně vidět „zalehnutí“ i s kolem.

Nápad s vyzbrojením svých speciálních sil horským kolem napadl v 90. letech minulého století i americkou pozemní armádu a námořní pěchotu. V letech 1997 – 1999 firma Montague Corporation zpracovala na jejich podmět projekt TENS – kolo s pomocným elektrickým pohonem. Ten ale armáda neobjednala, nicméně v roce 2000 bylo zadána specifikace výsadkářského kola Tactical Mountain Bike. Zde již firma uspěla s bezmotorovou variantou a v roce 2002 začaly první testy výsadkářského kola Paratrooper.

Co je na tom kole zvláštní? Především je to asi jediné skládací horské kolo, po složení zabírá prostor 91x71x30 cm. Toho lze docílit díky speciálnímu rámu X-Series a technologii FIT. Stačí prostě vyhodit přední kolo, uvolnit upínání na horní straně rámu a pootočit jej kolem osy v sedlové trubce. Složení a rozložení je prý otázkou 30 sekund. Zajímavé je, že rám zůstává v jednom kuse. Na internetu jsem na stránce www.survivor.cz našel tyto výhody FIT technologie (na stránce výrobce je to samé anglicky)

Patentovaná technologie: Systém, který se otáčí okolo sedadlové trubice, zachovává pevnost tradiční
geometrie kola. Na rozdíl od jiných skládacích kol se u kola Paratrooper neviklají čepy a žádná z
hlavních trubek rámu není přeťatá v půli.

Rychlý start: K složení a rozložení Paratrooperu nepotřebujete žádné nástroje. Stačí pouze otočit
páčkou na svrchní trubce rámu a sejmout přední kolo.

Bezpečnostní pojistka: I když zapomenete zajistit páčku pro rychlé rozkládání, bezpečnostní pojistka
zabrání tomu, aby se rám samovolně složil.

A čím je kolo vybaveno? Kola mají velikost 26“, přední kolo je uloženo na odpružené vidlici SR SUNTOUR 75 mm, pro „přenos síly“ je použita řada Shimano Deore s trojitým převodníkem a osmikolečkem. Řadí se páčkami Shimano EZ Fire Plus Shifters. Na předním kole je použita kotoučová brzda, na zadním je klasická V-Brzda. Přední část rámu je vyrobena z hliníku (7005), zadní je z chromované oceli. Rám se vyrábí ve velikostech 18 a 20 palců. Kolo váží jen 14 kg, lze přenášet v brašně nebo může být zavěšeno pod výsadkářem na speciálním závěsu. Lze jej jednoduše připevnit na automobil či OT.

Kolo je používáno speciálními jednotkami v Afganistanu, používají je námořní pěchota, vojenská policie i Národní garda. Díky ceně 650 USD je to asi nejlevnější technika používaná armádou a námořnictvem. Sice se prodává i na běžném trhu, y nás jsem jej zatím ale viděl jen v aukcích. Je to škoda, já bych si to kolo koupil.


Použité zdroje:
Lukáš Visingr - časopis ATM 09/2006
www.montagueco.com
www.militarybikes.com/
www.survivor.cz

Napsal: 12/5/2007, 22:54
od sa58

A tady je pár obrázků

Obrázek

Obrázek

Napsal: 12/5/2007, 23:24
od Martan
Můj děda sloužil v cyklistické rotě jízdního pluku ještě v c. a k. armádě. Po skočení povinné služby kolo, se kterým "vojnu" prošel, dostal za věrné služby spolu s čestným uznáním. Obojí má doma otec. Na tomto kole ještě před asi 10-15 lety jezdil do práce a nepamatuji, že by měnil něco jiného než pláště a duše.

Napsal: 13/5/2007, 12:04
od EASY_COMPANY
vaha "jen" 14kg neni zrovna mala, u normalnich mtb je trochu nizsi v podobne cenove kategorii, jinak osazeni nic moc u armadniho vybaveni bych cekal neco trochu lepsiho(nemyslim hned nejvyssi sady) :) a chtelo by to kotoucovny na obou kolech

Napsal: 13/5/2007, 13:37
od N_Eser
No muze to mit i co do cineni s logistikou, takovy kotoucovy jsou mnohem drazsi a jeste k tomu se vic kurvej a ty rozdily ve vykonech asi oceni spis jedine nejaky profesionalni sjezdari.
Jinak v dnesni dobe ty kola moc nechapu, treba po Afganistanu bych se moc na horskym kole projizdet nechtel, radsi asi v nejakym obrnenym vozidle.
Ta vaha je myslim dost v pohode na to, ze to v sobe ma kloub na slozeni coz je vlastne mrtva hmotnost. Ted sem si vazil svoje novy kolo a vazi presne 14 kg a je to kolo ktery minulej rok stalo 46.000,- ted sem ho sehnal za polovic (je teda celoodpruzeny takze to zadni odpruzeni je vaha navic ale stejne) a otcovo kolo ma 13,8 a taky je to spickovy kolo takze myslim ze ta vaha je dobra a cena taky.

Napsal: 13/5/2007, 16:39
od sa58
Já bych si to kolo koupil hned, už jen pro to, že nic podobného tu nikdo nemá. Akorát Montague u nás asi nikdo neprodává...

Já bych kolo pro vojáky nezatracoval, ne všude je logistika na úrovni a stále je lepší jet 20 km na kole než to šlapat pěšky.

Napsal: 13/5/2007, 16:46
od Fatale
pro ty kterym se zda vybava moc spartanska- v bojovych podminkach prece plati, ze cim jednodussi- tim lepsi, jednak se toho nemuze tolik podelat, a kdyz uz se neco pokazi, tak se to jednodusejc opravi :wink:

Napsal: 13/5/2007, 17:10
od michan
Ale hlavně, nežere to ani naftu, ani benzín. Jen ten lidský pot je u toho.
A když jsou nádrže prázdný, nebo rozbitý, jejda.
Ta logistika u toho - paráda.

Napsal: 13/5/2007, 17:24
od Nelson
sa58 píše:Já bych si to kolo koupil hned, už jen pro to, že nic podobného tu nikdo nemá. Akorát Montague u nás asi nikdo neprodává...
U nás ne, tady je ale německý dovozce - http://www.voss-spezialrad.de/voss-spez ... tague.html

Jinak s tou váhou bych to tak pesimisticky neviděl.
Berte do úvahy, že se na tom budou prohánět vojáci s kvérem a báglem a ne nějací sokoli kteří váží 30 kilo i postelí. A nepojede za nimi servisní vůz s mechanikem a vagonem náhradních dílů.

Napsal: 13/5/2007, 18:06
od EASY_COMPANY
no dobre ale stejne budu tvrdit ze muj bike(lehci) bude odlnejsi nez tohle - rekneme ze vojak vazi nejakych +-100kg s vystroji to je dost vellky tlak na tu sedlovku ktera na takovehle vahy neni stavena(mel jsem na svem stroji take levnou sedlovku a kdyz jsem ji nedavno menil byla docela solidne ohnuta jiz hrozilo zlomeni vazim nejakych 95kg se vsim vsudy tretry, camel, obleceni, helma...) dale jsou zde rafky ktery taky musi neco vydrzet aby nedostaly osmu - levny rafek toho moc nevydrzi a jinak co se tyce brzd ubrzdit rozjetych 100kg s veckama a ve predu s malym kotoucem...(vetsi kotouce na obouch kolech a proti mechanikym brzdam nic nemam na udrzu asi jednodussi) a ta vidlice rovnez patri mezi to nejlevnejsi na trhu a o jeji funkci bych dost pochyboval to uz mozna by byla lepsi pevna a jenom abych nekritizoval skladaci ram bude urcite pro transport vyhodnejsi :wink:

Napsal: 13/5/2007, 19:36
od sa58
Ráfky tohoto kola jsou ocelové.

Celkově bych řekl, že není potřeba pro vojáky nějaké extra kolo, pro ně je to za ty prachy asi levná záležitost. Prostě klasické spotřební zboží.

Napsal: 15/5/2007, 21:14
od Sawyerik
Ono při ceně za toto kolo je nutno brát do úvahy, že po nasazení do bojové akce se s ním už asi málokterý voják střetne. Je to víceméně unikum určené pro speciální akce typu výsadek do nenápadného místa-rychlý, tichý přesun-akce a pryč. Že by jsme ještě někdy viděli fotky typu: Cyklistické oddíly Wehrmachtu pod Vítězným obloukem v Paříži se asi moc čekat nedá. :D

Napsal: 23/5/2007, 21:18
od sa58
Toto mě došlo mailem k tomuto tématu...

vyhledavač Google mi u hesla Paratrooper našel diskuzi na
http://palba.cz/viewtopic.php?p=29392 kde jste psal ze toto kolo u nas asi
nikdo neprodava. Predevcirem jsem jej videl vystavené naživo na závodě Ravo
Trans Brdy 2007. Vystavoval jej tam prodejce z Dobřichovic - podle letáčku
je to firma "Tomáš Kuba - E.L.C." Francouzská 815, Dobřichovice. Pokud byste
si to kolo opravdu chtěl koupit, jak jste uvedl v diskuzi, máte možnost. Na
letáku uváděl cenu 19900,- Kč a tel. 608 555 777.
Já osobně bych to za tu cenu neakceptoval, výbava je pochopitelně slabší, a
na náročné rychlé sjezdy terénem v Hostýnských vrších to sice nebude "-),
ale pokud chcete něco vyjímečného a jste fanda do skládaček, tak je to něco
pro vás.
Již jsem viděl i složitější, vymakanější a tedy skladnější kola-skládačky,
ale tohle byl jeden z prvních horáků. Není úplně první, protože můj kamarád
je do těhle věci fanda a tak mi kdysi kromě lehokol od Azubu, zapůjčil i
skládacího horáka, ale tedhy nebylo moc času se na něm svézt. Bohužel ani v
sobotu na ten paratrooper.



Za 650 USD bych do toho asi šel, ale skoro 20 000 je přece jen trochu víc...

Napsal: 26/8/2009, 12:19
od CAT
Na stránkách není nic o kontraktu pro US Army, když se kouknete na fotky, tak jsou víc než podezřelé (všechno to vypadá jako z nějakejch přehlídek, prostě vzali kolo oblíkli se do ACU a fotili se u stojící techniky). A US Airborne nic takovýho nepoužívají...

Napsal: 28/8/2009, 04:24
od komisař
Podívejte se tady : http://www.fronta.cz/kniha/hrubisek-kola-armady-valky
Uvádí se nosnost 250 kg.