Mapa japonské invaze do Malajsie

od 8. do 25. prosince 1941. Na mapě jsou letiště RAF a RAAF, která jsou zmiňována v TABULCE 4. viz další text. Mapa je volně přístupná na několika webech.
Budu se muset přece jenom vrátit trochu po časové ose. zpět na začátek, k 7. 12 1941, a i trochu před toto datum, protože si myslím, že i u Malajsie a Singapuru by asi bylo dobré pohovořit, alespoň trochu, o leteckém krytí, které zde příslušelo britské RAF a RAAF.
Začnu tím, co napsala anglo-japonská trojice historiků Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, po 20ti letech historického studia letectva Dálného východu, doby začátku 2. světové války, v knize - Krvavá jatka I., která v Kapitola 1 , Tajemný Východ a vítr přinášející válku, názvu článku - Poměr leteckých sil, o RAF a RAAF, na str. 59, 60 a 61, kde mimo jiné uvádí i letiště v Malajsii a Singapuru, a to i s počty letadel k 7. 12. 1941, cituji:
"Velitelství RAF pro Dálný východ mělo k podpoře pozemních vojsk celkem 155 letounů. Do tohoto počtu bylo zahrnuto i 88 záložních strojů. Navíc zde bylo 6 Wirrawayů předsunuté výcvikové letky (W Flight) a pár dvojplošníků typu Swordfish a Shark 4. AACU. Celkový stav rozmístění letounů je v Tabulce 4 (která bude napsána i se stavy k 7. 12.). Zde jsou jednotlivé typy letounů."
...................................................U perutí.............................................v záloze
Buffalo..............................................60.....................................................52
Blenheim...........................................39......................................................15
Vildebeest.........................................29......................................................12
Hudson..............................................24.......................................................7
Catalina................................................3........................................................2
TABULKA 4.
RAF, Velitelství Dálného východu - 7. 12. 1941.
Severní Malajsko......................letiště
21. peruť RAAF................12 buffal, Sungei Patani, velitel Sgn. Ldr. W. F. Allshorn
243. peruť-odloučená.....2 buffala, Kota Baharu, velitel Flg. Off. M. H. Holder.
1. peruť RAAF..............10 hudsonů (II), Kota Baharu, velitel Wg. Cdr. R. H. Davis
27. peruť.........................12 blenheimů (IF), Sungei Patani, velitel Sgn. Ldr. F. R. C. Fowle
62. peruť.........................18 blenheimů (I), Alor Setaru, velitel Wg. Cdr. J. Duncan
36. peruť- odloučená.......7 wildebeestů, Gong Kedahu, velitel Sgn. Ldr. Witney.
Střední a jižní Malajsko
8. peruť RAAF..................8 hudsonů (II) v Kuantanu, velitel Sqn. Ldr. A. D. Henderson
60. peruť - odloučená........8 blenheimů (I) v Kuantanu, velitel Wg. Cdr. R. L. Vivian
4. AACU - odloučená........2 swordfishe v Kuantanu
Y peruť...............................1 blenheim (I), 2 tiger mothy
W letka................................6 wirrawayů v Kluangu, velitel Sqn. Ldr. D. B. Pearson
C letka, MVAF...................2 tiger mothy, 1 leopard moth. 1 hawk mot.
D letka, MVAF...................2 avro cadety, 1 gypsy avro v Ipohu, velitel Flt. Lt. H. Dane
E letka, MVAF ...................5 moth majorů, 1 ba eagle v Penangu, velitel Flg. Off. H. C. Grant-Watson.
Singapur
243. peruť...............................15 buffal v Kallangu, velitel Sqn. Ldr. F. J. Howell
453. peruť...............................18 bufal, 1 tiger moth v Sambawangu
488. peruť...............................17 buffal v Kallangu, velitel Sqn. Ldr. W. G. Cloustoun
4. průzkumná jednotka..........2 buffala v Kallangu, velitel Sqn. Ldr. C. R. G. Lewis
34. peruť..................................17 blenheimů (IV) v Tengahu, velitel Wg. Cdr. G. P. Longfield
8. peruť RAAF.........................4 hudsony (II) v Sembawangu
36. peruť................................... 5 vildebeestů v Seletaru, velitel Wg. Cdr. R. C. Gaskell
100. peruť.................................14 vildebeestů, 6 beaufortů v Seletaru
205. peruť..................................5 catalin v Seletaru, velitel Wg. Cdr. L. W. Burgess
4. AACU ....................................6 swordfishů, 6. sharků
RDF kalibrační...........................2 vildebeesty, 1 tiger moth, 1 tutor v Kallangu
letka RAF
Spojovací letky
A letka MVAF............................3 avro kadety, 3 tiger mothy, 1 moth minor, 1 hornet moth, 1 whitney straight v Kallangu, velitel Flt. L. J. C Cooke
B letka MVAF............................ 2 dragon rapidy
Vládní letecká škola.....................6 moth majorů v Kallangu
Spojovací letka RN ........................1 walrus v Seletaru
Loďtvo RN
Jednotka na vyžádání.....................5 albacorů (uložené letouny)"
Pod touto Tabulkou 4 jsou ještě také připsány jednotlivé typy letadel a jejich počty, které byly ke stejnému dni okamžitě použitelné a já je uvedu jen za sebou: Bylo to - 58 Martinů 139 (WH-3 a 3A, Mmodel 166), 83 Brewsterů 339, 439, CW-21B, Hawk, 18 Curtiss- Wrightů CW-22, 27 Koolhovenů FK-51, 10 Lockheed Lodestarů a 9 Lockheedů 212.
V záloze pak ještě bylo asi 20 dalších Martinů, většinou starší modely 139 WH-1 a 2. Počty stíhacích letadel byl trochu zavádějící, jak říkají autoři, protože sedm z 20 Hawků 75A bylo v opravě a jen asi devět CW-21B z 24 dodaných bylo schopných služby. Bylo však možno použít i záložní stíhačky (hlavně Brewstery 339D) a CW-22. Použít šly také některé letouny Královského námořního letectva Nizozemské Východní Indie (na str. 60 je s nimi Tabulka 5).
Mapa letišť RAF a RAAF na ostrově Singapur,

která jsou též v TABULKA 4., a která byla až do kapitulace ostrova používána britským letectvem.
Již v Č 127, viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8400
, jsme začínali větami:
"Brzy ráno 4. prosince (1941) vypluly japonské invazní síly z Hainanu ke třem vyloďovacím oblastem: 11 lodí mířilo k Singoře, dalších 6 k Pattani, 3 ke Kota Baharu. Byly chráněny 2 křižníky, 10 torpédoborci a 5 ponorkami, se kterými se invazní jednotky setkaly o dva dny později u mysu Ca Mau, na jižním cípu Indočíny (další historické prameny, jako je zde Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, na str. 75, říkají, že těch transportních lodí bylo 18, nikoli 20)."
O leteckém krytí, které invazním obojživelným jednotkám poskytovalo japonské letectvo, se od historické anglo-japonské trojice Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, v knize: Krvavá jatka I., v Kapitola 2 , Malajsko - Zahájení útoku, na str. 75, se dozvídáme, cituji:
"Letecké krytí invazní flotily během pozdější cesty poskytovala 64. peruť Maj. Teteo Katóa s letouny Ki-43, která byla společně s 59. perutí Maj. Reinosuke Tanimury poslána na letiště Duong Dong na ostrově Phu Quoc. Ostatní stíhací jednotky - 1. peruť (Maj. Kinširó Takeda), 11. peruť (Maj. Sada Okabe) a 77. peruť (Maj. Joshio Hirose), každá vyzbrojená letouny Ki-27 - se přemístily na předsunutá letiště v Jižní Indočíně, aby podobným způsobem poskytly konvoji ochranu.
V poslední době také přibylo na letiště Soc Trang jižně od Saigonu 36 japonských námořních A6M (zde viz foto

A6M ,´Zero´, maskované banánovými listy na polním letišti, v Malajské kampani, foto je volně přístupné na několika webech) a A5M (zde viz foto

Micubiši -96,_Claude - A5M1, foto volně přístupné na několika webech) a šest průzkumných C5M od 22 letecké flotily. Na předsunuté letiště okolo Saigonu se přemístilo několik bombardovacích leteckých pluků (Kokutai) Mezi nimi bylo 36 G3M od pluku Genzan, 36 G3M od pluku Mihoro a 27 G4M od pluku Kanoja."
Následovaly události, které jsou historicky, bez větších detailů o letectvu, popsány mnou v Č 128 až 131 (viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8404
). Pokud chci popisovat i některé důležité detaily o letecké činnosti mezi 8. až 18. prosincem 1941 v Malajsii, ve spojení se Singapurem, musím je popsat nejméně od znalostí, které měl britský hlavní stan velení k 8. prosinci 1941, což bylo po ztrátě Cataliny 7. prosince 1941. Od anglo-japonské trojice Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, Kapitola 2 , Malajsko - Zahájení útoku, názvu článku - Neděle 7. prosince 1941 na str. 81, píší, cituji:
"V době kolem půlnoci, kdy hlavní stan velení začal být znepokojený, situace ze 7. na 8. prosince už vypadala takto:
a) Kontakt s hlavními japonskými konvoji zjištěnými 6. prosince nebyl obnoven.
b) Podmínky pro letecký průzkum v Thajském zálivu byly špatné (neletové počasí), ale pozdě večer byly u Singory zahlédnuty čtyři lodě směřující na jih.
c) ´Norgroup´s 21. perutí RAAF (Buffala) a 27. perutí (Blenheimy IF) v Sungai Pattani zde zůstaly na podporu III. sboru, ale rozkaz k operaci ´Matador´nepřišel.
d) Další letouny, spadající pod velícího důstojníka Kota Baharu, byly plně vyzbrojeny a připraveny k akci: 1. peruť RAAF (11 bojeschopných Hudsonů) a jedna sekce (dvě Buffala) 243. peruti v Kota Baharu; sedm Wildebeestů vyzbrojených torpédy od 36 peruti, které byly přemístěny ze Singapuru předcházejícího dne, byly na satelitním letišti v Gong Kedahu, neboť letiště Kota Baharu bylo přeplněné.
Všechny ostatní jednotky (RAF a RAAF) v Malajsku a Singapuru byly v plné pohotovosti, ale stále ještě nepřicházelo vyhlášení poplachu, protože GHQ se domníval, že japonská expedice je namířená proti Thajsku, Britský ministr (nebo velvyslanec v Thajsku, to zde z mých pramenů není zcela jasné) v Bangkoku, sir Josiah Crosby varoval Brooke-Pophama před přesunem britského vojska do jižního Thajska:
´Pro Kristovy rány, nedovolte aby britská armáda okupovala jediný kousek thajského území, dokud Japonci neudeří na Thajsko první."
¨
Na velký malér tím bylo zaděláno a tahanice, kdo byl a bude první vyhráli Japonci a následné historické událostí v Thajsku toho dne, jsou dostatečně popsány v předchozích mých článcích. My nyní pojďme k některým vybraným dnům na obloze, od 8. do 18. prosince. Podotýkám, že nebude popisováno, u každého dne vše (zvláště pak u dní prvních, tedy 8. až 12. prosince, později pak bude vše, dle zdroje historických událostí řečeno, napsáno), co se stalo (z toho co je mě dostupné, neboť toho mám samozřejmě mnohem víc, ale usuzuji, že se mnohdy jednalo jen o běžnou lidskou činnost okolo letectva té doby... - na požádání mohu pak někde doplnit....), bude se jednat, většinově, o vybrané, důležité události, které mají přiblížit, místo, dobu a fakt, že boje byli nejen tvrdé, ale že Angličané i Australané a Novozélanďané, na obloze dělali co mohli. Přesila a pozdní vydání rozkazů, stejně jako moment překvapení, vykonalo zde své... Čest těm, kteří tam tehdy položili životy.
Začala válka.