Mapa

, pod kterou byl popisek, v překladu, japonské útoky v Barmě, v dubnu a květnu 1942, foto je volně přístupné na několika webech.
Dne 5. května 1942 se piloti Schiel a Hastey ze vzniklého boje nevrátili. Flt. Ldr. Frank Schiel musel nouzově přistát a po 3 dnech cesty došel na základnu AVG v Yunnanyi, která zároveň sloužila i jako základna čínské letecké školy. Trojice historiků Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, v knize - Krvavá jatka II. pod titulem – Konec bojů v Barmě, na str. 376., a i na dalších stranách píší, cituji:
„Hasteyovi došlo palivo a ve vzdálenosti 40 mil od letiště musel nouzově vyskočit. Po pěti dnech se vrátil na hřbetě muly. Během dopoledne přiletěl nad Lašou osamělý P-40E (zde viz foto

, pod kterým byl popisek – P-40E Phillipine. Foto je volně přístupné na několika webech), který pilotoval plukovník Scott. Když se přiblížil k obsazenému letišti, spatřil dvoumotorový armádní bombardér typu ´97´ zaparkovaný v severozápadním rohu letiště a střemhlav na něj zaútočil:
´Moje první dávka zasáhla příď letounu. Otočil jsem letoun a zaútočil podruhé. Tentokrát jsem zasáhl lépe. Viděl jsem, jak trasy mých střel probíjejí trup, a potom jsem zasáhl motory. Letoun začal hořet.´“
Barma, středa, 6. května 1942.
Od 6. května byla i Myistina z velké části frontovou linií. Přesto všechno však do Dinjanu přiletěly dvě DC-3 z 31 perutě, aby odtud odvezly raněné a provedly evakuaci personálu.
Zde viz náčrt

, na kterém malíř Roz., z mnoha map, nakreslil Barmu i s Barmskou cestou, včetně velkého množství letišť, tehdy používaných. Náčrt byl nakreslen pro Palbu.
„Když byly obě DC-3 (zde viz foto, na kterém je

DC-3, v poněkud nelichotivé poloze v Barmě, ale válečný provoz je válečný provoz, u fota byl popisek, Douglas_DC-3, v jihovýchodní Asii, z RAF, v době od 1941 do 1945, foto je volně přístupné na několika webech) naloženy, ozval se náhle hluk motorů. Zpočátku se myslelo, že jsou to průzkumné letouny, ale pravděpodobně to byly Ki-30, protože když začala LR 230/D startovat, dopadla před něj puma a zničila levé křídlo a následně došlo k havárii. Druhý transportní letoun (LR 231/E) byl také těžce poškozen. Letouny byly identifikované jako armádní střemhlavé bombardéry typu ´98´na něj střemhlav zaútočily a těžce poškodily palbou kulometů.“
Oba letouny DC-3 byly těžce poškozeny, musely být opuštěny. Při tomto japonském útoku byly dvě Evropanky a jedno dítě zabity. Zraněno bylo i několik cestujících a dva z nich, oba byli vojenští lékaři, kteří byli zraněni kriticky. Jeden za dvou pilotů, Flt. Lt. David Howell začal na nízko letící japonský lehký bombardér Ki-30 střílet ze samopalu Thompson a ohlásil, že z motoru letounu začala unikat bílá mlha, což jej utvrdilo v tom, letoun byl zasažen.
„Krátce po náletu přiletěly dvě další DC-3. LR 235/J převzala hlavní část cestujících a posádku, ale Wg. Cdr. Jenkins a dva další letci zde zůstali. Když však byl vyhlášen další poplach, LR 233/H byla nucena spěšně odstartovat ještě předtím než byla naložena. Během tohoto druhého náletu byla opět zasažena a posléze zapálena LR 231. LR 235 se později vrátila a evakuovala odtud Jenkinse, a zbývající personál RAF. Uprchlíky z Myistiny také evakuovaly C-47 amerického letectva (zde viz foto

, pod kterým byl popisek, Douglas C-47 Skytrains, foto je volně přístupné na několika webech.). Lt. Jack Sartz odstartoval se 73 osobami na palubě. Po přistání se počet jeho cestujících zvýšil na 74 osob – během letu se jedné dámě narodilo dítě!“
Barma, čtvrtek 7. května 1942.
Japonské útočné, tankové uskupení toho dne 7. května 1942, dosáhlo západního břehu řeky Saalwin. Proto museli být piloti AVG požádáni, aby zůstali a na postupující japonské obrněné oddíly zaútočili a co nejdéle je zdrželi.
„Za podpory čtyř P-40B odstartovaly z Kunmingu čtyři P-40E vyzbrojené pumami o váze 500 liber. Další čtyři letouny vyzbrojené 35librovými umami útok zopakovaly. Japonské jednotky byly těžce zasaženy, což umožnilo Číňanům překročit řeku a provést protiútok. Přišlo také hlášení, že jedna puma zničila japonské velitelství. Čínští vojáci odhadovali, že mohlo být zabito víc než 2 000 Japonců a ty, kteří přežili a vzdali se, odvedli zpátky přes frontu.“
Barma, pátek, 8. května 1942.
Japonci ve svých hlášeních uvádějí, že na jimi obsazené letiště Mingaladon, přiletělo, a to hned ve včasných ranních hodinách dne 8. května, pět velkých letounů, které identifikovali jako buď B-17, nebo B-24 ze 7. bombardovací skupiny USAAF. Proti nim se dva Ki-43 pokoušely, pomocí světlometů, americké bombardéry napadnout, ale bylo to marné.
„Myistina byla nyní opuštěna a čekala na příchod Japonců. Posádky posledních několika plně naložených DC-3 musely masu utečenců před přetíženými letouny zdržovat namířenými revolvery. Příštího dne letiště propátrala letka Curtissů Mohawk (zde viz foto

, pod kterým byl celý popisek - Curtiss Hawk 81A 23FG3PS W47 P 8127 Robert Smith Burma 1942-01 – velikostně upravené foto je volně na několika webech) z 5. peruti (nově zformovaná jednotka, která operovala z Dum Dum), kterou vedl Flt. Lt. D. O. Cunliffe. Piloti hlásili, že na letišti už objevili japonský letoun a že na něj zaútočili. Blenheim z reformované 60. peruti z Ansolu, která se nyní vrátila do boje, provedl zvláštní průzkumný let, při kterém měl zjistit pozice Alexanderových jednotek. Posléze je objevil jihozápadně od Kalewa. Japonci byli podle palby objeveni u Ye-U. po skončení evakuačních letů začala 31. peruť se zásobovacími lety, při nichž byly na frontové linii pěchotě shazovány potraviny, střelivo a léky. Brzy se z těchto letů stala životní nutnost na barmsko-indických hranicích. K této činnosti se připojily i Wellingtony 215. peruti (zde viz foto

, pod kterým byl popisek, Vickers_Wellington_RAF_1939_1941, foto je volně přístupné na několika webech.), ale s příchodem Monzunových dešťů bylo létání omezeno a další pohyb po zemi byl velice ztížen.“
Barma, sobota, 9. května 1942.
V sobotu dne 9. května zaútočilo 5 spojeneckých Blenheimů na letiště Magwe, kam se v té době právě začalo přemísťovat japonské armádní letectvo (JAAF). Při bombardování Spojenci zničili čtyři stíhací Ki-27 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek - Nakadzima_Ki_27, foto je volně přístupné na několika webech) a jeden transportní letoun Lockheed. Japonci v té době několikrát zaútočili na Chittangong Ki-21 ze 7. praporu (zde viz foto,

pod kterým je popisek - Mitsubischi_Ki-21_Sally, foto je volně přístupné na několika webech.). Japonské posádky letounů si nárokovaly potopení pěti malých lodí v přístavu.
„Letouny z Barmy byly také (ten den) rozptýleny hlouběji do čínského území a během odpoledne Sqn. Ldr. Neale a Bill Bartling z 1. perutě AVG napadli jednomístný průzkumný letoun, který se pohyboval 60 mil jihozápadně od Kunmingu. Bartling hlásil, že po sestřelení letoun spadl do jezera.
Plukovník Scott (ve svém soukromém P-40E) provedl během dne čtyři lety do Barmy. Při prvním letu doprovázel do Paoshanu dva C-47. Krátce potom, co odletěl, se stal Paoshan předmětem leteckého útoku, během kterého byly způsobeny jen nepatrné škody. Ke stíhání bombardérů nedošlo. Scott odletěl do Lašou, kde provedl několik hloubkových útoků. Jeho letoun utrpěl několik průstřelů. Po návratu do Dinjanu třikrát doplňoval palivo a přezbrojoval letoun. Tohoto dne Scott strávil ve vzduchu nejméně deset hodin.“
Barma neděle až čtvrtek, 10. až 21. května 1942.
Když ustoupily unavené britské jednotky z Barmy, začala, RAF, jejich letecká složka, zasahovat proti japonským jednotkám mnohem častěji. Tak například 10. května odstartovalo 5 Blenheimů ze 113. perutě k útoku do Magwe. Při tomto letu se však stalo, že se letouny od sebe oddělily.
„Nad Magwe posléze přiletěly pouze Sqn. Ldr. C. W. Harper (který létal se 34. perutí v Malajsku a Singapuru), kde byl 30 minut pronásledován dvěma hlídkujícími Ki-27 z 2. čútaí a 77. sentai. Wt. Off. Kimura nárokoval sestřelení Blenheima, ale po pravdě řečeno, tento letoun se na Dum Dum vrátil nepoškozen. Jeho střelec, Sgt. N. W. Taylor hlásil, že poškodil jednoho z útočníků. 12. května ráno, provedly svůj první operační let B-25C (zde viz foto

, pod kterým byl popisek North_American_B_25C_Mitchell, foto je volně přístupné na několika webech), z 5. PRU. Letouny pilotovali Lt. Andre de la Porte (bývalý pilot Brewstera ze 3-VIG-V na Jávě) a Flg. Off. Fredy Proctor, kteří prováděli průzkum Mingaladonu. Oba letouny se bezpečně vrátily na Dum Dum.“
Stejného 12. května 1942 uskutečnily P-40 z 2. a 3. perutě AVG let hluboko do Indočíny (pozdějšího Vietnamu), prostoru indočínského území a tam zaútočily na letiště v Hanoji. Piloti Tom Jones, Lewis Bishop a Frank Schiel z 2 peruti dohromady s Linkem Laughlinem a Johnem Donovanem z 3 perutě zničili na tamějším letišti, každý, na zemi po třech letounech. Trojice historiků Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, v knize - Krvavá jatka II. pod titulem – Konec bojů v Barmě, na str. 378., a i na dalších stranách píší, cituji:
„14 z nich byly stíhačky, další – nárokovaný Laughlinem – byl identifikován jako transportní letoun. Donovanův letoun byl však zasažen protiletadlovou palbou a havaroval, jeho pilot se zabil. Příštího dne (13. května) vedl Sqn. Ldr. R. W. Davy čtyři Hudsony 62. peruti k náletu na Akyag, kde překvapili obranu letiště a zničili tři z pěti ´dřímajících´ letounů. Všichni se bezpečně vrátili. 14. května byla řada na dvou Blenheimech ze 113. peruti, které měly zaútočit na nepřítele. Tyto letouny napadly Magwe. Napadly je však hlídkující stíhačky Ki-27 2. čútai ze 77. sentai. Pět stíhaček začalo oba bombardéry, které byly identifikovány jako Welingtony, pronásledovat. Ukázalo se, že pronásledované oběti jsou rychlejší než japonské stíhačky jak v horizontálním letu, tak i ve střemhlavém. Jeden bombardér byl viděn, jak mu z motoru uniká kouř, byl zřejmě těžce poškozen a jako pravděpodobně sestřelený jej nárokoval Lt. Jatabe. Podařilo se mu poškodit letoun Plt. Off. G. W. L. Hansona, který se však dokázal se svým strojem vrátit. Jeho střelec (opět Sgt. Taylor), nárokoval pravděpodobné sestřelení jedné stíhačky, ačkoliv 77. sentai neutrpěla žádné ztráty.“