Zde viz foto náčrtu

, na kterém je Bitva u ostrova Midway_1, dne 4. června 1942, od 4 hodin do 10 hodin 30 minut, jako prvá fáze. Náčrt byl nakreslen z mnoha jiných náčrtů pro Palbu, od kreslíře Roz., naskenován a zmenšen.
V předchozím Č 338., na konci, je líčen útok šestnácti amerických střemhlavých bombardérů Douglas, SBD-2 Dauntless, ve kterých, mimo velitele, majora Loftona Hendersona, seděli samí nováčci bez zkušeností. I proto byl nucen velitel volit nikoliv střemhlavý nálet, s kterým piloti neměli zkušenosti.
Major (zde viz foto

, pod kterým byl popisek, major Lofton R. Henderson_USMC_1941, foto je majetkem Wikipedie a zde bylo zmenšeno) tedy volil bombardování průletem, kde ihned na začátku japonská Zera sestřelila pět amerických střemhlavých bombardérů, které se v plamenech zřítily do oceánu. Pojďme tedy dál co se dělo. Miloš Hubáček, ve své knize - Pacifik v plamenech, str. 390., a dále, píše z japonského historického zdroje, který jsme zde též uváděli, Micuo Fučida Masatake, Okumiya, Midway. Rozhodující bitva v Pacifiku., cituji:
„Z můstku Akagi (zde viz foto

, na kterém je japonská letadlová loď Akagi v roce 1939, foto je volně na mnoha webech) sledoval nálet fregatní kapitán Fučida (zde viz foto
mladého Micuo Fučidy, foto je volně přístupné na několika webech). Nemohl pochopit, proč Američané nalétávají tímto podivným způsobem, kdy pro útok pumami je příliš nízko a pro torpéda vysoko. Zkušený japonský pilot nemohl vědět, že v kabinách bombardérů sedí piloti, kteří jsou poprvé v bojové akci, a navíc v letadlech, která dobře neznají, a tak jim zbývá jen odvaha a spolehnutí na štěstí. Osádky amerických letadel odvahu nepostrádaly. Kolem nich se míhaly v bleskurychlých akcích stíhačky Zero (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Zero_Sokaku, tedy Zero na letadlové lodi Šokaku, foto je volně přístupné na několika webech.), zezdola střílely desítky hlavní, ale bombardéry, nyní již jen deset (O tom šestnáctém je o chvíli později) z původních šestnácti, se stále blížily k letadlovým lodím s obrovským znakem rudého vycházejícího slunce na letových palubách. Hlavní nápor se soustředil na Hirjú (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Japanese_aitcraft_carrier_Hiryu_1939, foto je volně na několika webech, zde bylo zvětšeno). Konečně se otevřely pumovnice a náklad pum se řítil na japonské lodi. Ty uhýbaly v plné rychlosti a nutno říci, že úspěšně. I když Hirjú na okamžik zmizela zalita spoustami vzedmuté vody, opět se vynořila a její kapitán Tomeo Kaku vedl těžké plavidlo s naprostou jistotou a přehledem. Čtyři pumy dopadly těsně vedle, loď se jim dokázala v posledním zlomku sekundy vyhnout. Lodní telegraf přenášel do kormidelny jeden rozkaz za druhým a klikatá zpěněná stopa za zádí svědčila o rychlých úhybných manévrech.“
Nálet však ještě nekončil. Zde Miloš Hubáček nalezl několik příhod, - u jednoho bombardéru se zasekl zadní kanón. A tak prý střelec stále jen otáčel nestřílející a umlklou hlavní, proti dotírajícím Zerům a „podle toho, jak se rychle snažil zmizet, bylo patrno, že trik působí. Jiný střelec v letounu pilotovaném poručíkem Rollowem též využil lsti“.
„Z vyprávění zkušenějších letců věděl, že japonští stíhači znají nešťastný zvyk amerických střelců vyhazovat z letounů prázdné zásobníky ve chvílích, kdy je vyměňují za plné. Výměna trvala asi třicet sekund a po tu dobu zůstávala zadní část letounu nechráněna, což zpravidla stačilo japonskému stíhači, upozorněnému vyhozeným zásobníkem, k bezpečnému zasazení smrtícího úderu. S plně připraveným kulometem střelec vyhodil plechovku od piva ve chvíli, kdy kolem kroužila japonská stíhačka, hledající vhodný okamžik k útoku. Její pilot zareagoval přesně tak, jak Američan očekával. Rychle se přiblížil a svůj omyl si snad ani nestačil uvědomit. Naplno zasažená stíhačka se po explozi palivových nádrží rozlétla na tisíc kusů.“
Podle textů Miloše Hubáčka se pak osm amerických střemhlavých bombardérů vrátilo po náletu zpět na atol Midway; šest z nich bylo v takovém stavu, že je již nešlo opravit. V letounu poručíka Daniela Tversona (Iversona) se prý našlo celkem 259 zásahů. Pilot přežil naprosto díky „nějakému zázraku“, neboť mu dávka z kulometu japonského stíhače roztříštila mikrofon upevněný na hrdle a jemu se nemělo stát vůbec nic…!
„Japonský úderný svaz opět vyvázl bez újmy, zahynulo jen několik námořníků, zasažených palbou palubních zbraní bombardérů.
Po celou dobu náletu Nagumo na velitelském můstku Akagi čekal na zprávu průzkumného letounu. V 7 hodin 58 minut se pilot konečně ozval, ale jeho hlášení opět postrádalo to nejdůležitější. Pouze sděloval, že nepřátelská plavidla změnila kurs ze 150° na 180°. V 8.00 již vztekem se třesoucí admirál odeslal kategorický příkaz: ´Informujte okamžitě o typu lodí´!
V 8.09 se konečně dočkal odpovědi. Letoun hlásil:
´Nepřítel sestává z pěti křižníků a pěti torpédoborců´.
Výdech úlevy se ozval na můstku Akagi. Tedy žádné letadlové lodi! Křižníky a torpédoborce nejsou pro úderný svaz nebezpečím, je proto možno klidně se vrátit k původnímu plánu a opakovat útok na Midway. Jediná potíž spočívala v tom, že admirál potřeboval trochu času, aby zformoval lodi, které se během nepřátelského náletu po řadě úhybných manévrů rozptýlily ve značném prostoru, a také už bylo nutno stáhnout stíhačky určené pro druhou midwayskou vlnu, jež vzlétly proti americkým bombardérům, a doplnit u nich palivo. Nezdálo se však, že by šlo o velký problém, a spolu s uspokojením nad tím, že ani opakovaný nepřátelský nálet nezpůsobil žádné škody, zavládla na můstku Akagi spokojená nálada. Trvala ale pouze několik krátkých minut. V 8 hodin 14 minut zahřměla děla na levoboku těžkého křižníku Tone (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_křižník_Tone_, foto je volně přístupno na několika webech a muselo být zvětšeno.). Na obloze se objevilo nové nebezpečí.“
Jednalo se o útok celkem 15ti létajících pevností B-17 (B-17E, zde viz foto
, pod kterým byl popisek, Boening B-17E_1941., foto je volně přístupné na několika webech), kterým velel podplukovník Walter C. Sweeney. Létající pevnosti vzlétly již za ranního svitu z Midwaye, ale byly původně určeny k útoku na invazní skupinu admirála Tanaky. Později jim byl rádiem vydán rozkaz kapitána Simarda, že mají důležitější cíl – útok na Nagumův svaz! Létající pevnosti B-17 tedy otočily a v době po osmé hodině ranní se nacházely ve výši 7 000 metrů nad japonskými plavidly.
„Velká výška, ve které se letouny držely, jim na jedné straně poskytovala výhodu, neboť pro dělostřelce na japonských lodích bylo velmi obtížné zasáhnout letadlo tak vzdálené a navíc neustále mizící v kupách mraků; na druhé straně ale armádním pilotům, nezkušeným v rozpoznávání lodí, trvalo několik minut, než našli mezi desítkami plavidel, roztroušených na velké ploše, letadlové lodi, jimž byl útok především určen, a než je bombometčíci zachytili v křížích zaměřovačů. Když se to nakonec podařilo, čtyři tuny pum se vysypaly z útrob každé z létajících pevností a hluboko dole, na hladině oceánu, měli velitelé japonských lodí opět plné ruce práce. Zase se otáčela těžká kormidla, lodi kličkovaly mezi sloupy vod zvedanými z hladiny mohutnými explozemi a Nagumo ze svého velitelského stanoviště s úzkostí sledoval, jak v několika případech jen pár metrů dělilo Kagu (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Japanese_aircraft_carrier_Kaga, foto bylo zvětšeno, je volně přístupné na několika webech.), Akagi, Hirjú a Sórjú od pohromy.
Tento nálet létajících pevností trval jenom necelých deset minut, a jak dál píše Hubáček, „B-17 majestátně mizely v mracích směrem k Midwayi“. Samozřejmě, že proti nim Zera, mající službu, jako součást PVO svazu vzlétly, ale pro jejich výšku (a nejen tu), ze které i bombardovaly, si Japonci žádný úspěch v podobě sestřelu nepřipsaly. Na str. 392., pak český historik k leteckým soubojům, ke kterým ve skutečnosti takřka nedošlo, dodává:
„Každá z létajících pevností s osmičlennou osádkou byla dobře chráněna desíti pohyblivými velkorážnými kulomety, a tak japonští piloti neprojevovali přílišnou horlivost ve snaze se s nimi utkat. Pouze jeden z bombardérů byl zasažen palbou lodních děl, ale i ten s poškozenou zádí a vyřazeným jedním ze čtyř motorů doletěl na Midway. Piloti hlásili zásah dvou letadlových lodí, podplukovník Sweeney byl méně optimistický, ale i on se domníval, že alespoň jedna z letadlových lodí byla poškozena. Ve skutečnosti se Japoncům opět podařilo vyváznout bez škrábnutí.“
Podle vyvíjející se situace měl v těchto chvílích ještě admirál Nagumo stále ještě nějaké ty důvody ke spokojenosti. Ale skutečně ne dlouho, neboť již v 8 hodin 20 minut došlo na letadlovou loď hlášení z průzkumného letounu, který v dané době sledoval americký svaz deseti lodí. V hlášení se říkalo: „Jedna z nepřátelských lodí se zdá byt letadlovou lodí.“
Co se dělo dál nám na str. 393., vypisuje ze svých nalezených historických popisů, Miloš Hubáček a já cituji:
„Japonský admirál nebyl po dlouhou chvíli schopen slova a štábní důstojníci zdržující se v jeho blízkosti se prozíravě stáhli, neboť dobře chápali pocity svého velitele; i jimi lomcoval bezmocný vztek. Co vlastně vidí pilot letounu? Co znamená: ´Zdá se být letadlovou lodí´? Jak to že, po tak dlouhé době není s to podat přesnou zprávu o síle a složení nepřátelského svazu. Nedalo se ale zatím nic dělat, Nagumo musel rozhodovat na základě informací, které měl. I když stále nebyla žádná jistota, situace se přesto radikálně změnila. I pouhá pravděpodobnost přítomnosti nepřátelské letadlové lodi od základu měnila původní plány. Všechno ostatní muselo jít nyní stranou, prvořadou nutností se stal útok na nepřátelský svaz.“