Stránka 2 z 2

PříspěvekNapsal: 13/9/2011, 09:00
od Rosomak
Zajímavý článek, sice obsahuje některé nepřesnosti:
http://zpravy.idnes.cz/soveti-si-stihac ... _domaci_js

Otázky:
1) Jakou stíhačkou si rusové pro vědce do Milovic přiletěli?
2) S-75 Dvina měla Infračervené navádění? (a byla to vůbec S-75?)
3) Jaký to byl závod v ČSR?
4) Jak se jmenoval daným vědec?

PříspěvekNapsal: 13/9/2011, 09:38
od reddog
ten závod je spolek pro chemickou a hutní výrobu tzv.spolek,revoluční , ústí nad labem,čr
tzv.umělé diamanty tam dělaly a dělají. dělaly průzor\okna pro ruské kosmické lodě neboť to soudruzi neuměly
je zajímavá i ta technologie výroby.

PříspěvekNapsal: 13/9/2011, 14:03
od Rosomak
To nevím, nejsem mineralog. Ale korund je čistý přetavený oxid hlinitý, přísadami z něj vyrábíme:
Chrom - rubín
Železo a Titan - modrý safír

Co píše Spolchemie, jak korund vyrábí.

Princip výroby

Syntetické monokrystaly korundu (dále jen Bílý safír, BS) se připravují rekrystalizací práškového gama-oxidu hlinitého v kyslíko – vodíkovém plameni při teplotě cca 2150°C na tzv. „Verneuilových píckách“. Část produkce lze zbavit vnitřního tepelného pnutí „temperací“ v elektricky otápěných temperačních pecích ve vodíkové atmosféře.

Gama-oxid hlinitý se vyrábí ze síranu amonno-hlinitého tepelným rozkladem v kalcinačních pecích při teplotě cca 1150°C, otápěných směsí zemní plyn – vzduch. Oxid hlinitý je následně tříděný na jednotnou velikost zrna v proudu vzduchu nebo sítováním.

Dodekahydrát síranu amonno-hlinitého se vyrábí rozpouštěním hydroxidu hlinitého nebo hliníku (od roku 2002 se postupně hliník nahrazuje hydroxidem a dnes se používá jen výjimečně jako náhradní surovina) ve zředěné kyselině sírové za vzniku roztoku síranu hlinitého, který je přefiltrován a načerpán do krystalizátoru, kde je nejprve amoniakalizován a poté za stálého míchání ochlazen. Vzniklý krystalický síran amonno-hlinitý je separován na nuči, promyt na odstředivce a odvodněn.


Jak vidno, postup výroby spočívá v postupné výrobě surovin, kde dosáhnout požadované čistoty v jednotlivých krocích asi není tak jednoduché.

Tady je hezky popsán postup výroby a její historie.
Samozřejmě, přesné know-how se nedozvíme, ale i tak je to hezký obrázek.
Problém, co já vidím, je výsledný tvar "hrušky", ne tyčky, jak známe u křemíku nebo rubínu.

Je tedy otázkou, zda-li čistý korund se dá pro pevnolátkový laser použít, případně čím jej dotovat.

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 20/9/2014, 13:02
od Flogger G
Mimo již vzpomínané letouny MiG-19 A/S/P/PM (kvůli U-2 zvedli vše, co bylo v dosahu) odstartoval ze Sverdlovska i jeden Su-9, který zde náhodou prováděl technické mezipřistání v rámci přeletu z Novosibirsku do Běloruska. Protože letoun nevezl žádnou výzbroj, vzlétl pilot kpt. Metěnkov k provedení taranu. Pokud by pilot taran provedl, s největší pravděpodobností by získal titul "Hrdina Sovětského Svazu" posmrtně. Protože byl pozemním velitelským stanovištěm naveden nepřesně, nemohl splnit rozkaz - letovod VS špatně spočítal rozdíly v rychlostech obou strojů. U-2 letěl přibližně 780 km/h, Su-9 M=2. Na otočku k U-2 čas neměl, pokud se nechtěl stát kořistí nově vystřelených raket typu země - vzduch SA-2.
V r. 1960 byl Su-9 jediným sovětským letounem v řadové službě, který mohl U-2 ve výšce 22 000 m ohrozit.

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 12/6/2019, 21:26
od seabee
Flogger G píše:V r. 1960 byl Su-9 jediným sovětským letounem v řadové službě, který mohl U-2 ve výšce 22 000 m ohrozit.


Je to pět let staré, ale v zájmu historické pravdy: SU-9 nemohl U-2 ve výšce 22 000 m ohrozit ani náhodou. Žádná dostupná informace pro něj totiž neuvádí vyšší dostup, než 15 000 až 16 800 m.

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 12/6/2019, 21:33
od cernakus
zapomínáš na rakety co nesl. Nějakých 6km dolet a dále na dynamický dostup, ten při rychlosti 1,5 mach by nějaké 2-3 kilometry přidal.
Ovšem pro záchyt to moc nebylo.

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 12/6/2019, 21:34
od kenavf
Možno to mal na mysli "s využitím dynamického dostupu".

EDIT:
Flogger písal o taranovaní, to lietadlo tam vtedy nemalo výzbroj.

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 12/6/2019, 21:40
od Ejdou Rotacak
Naopak, v historických kuloárech i v renomovaných encyklopediích je zmiňováno, že s pokrokovějšími verzemi motoru AL-7F - xxx byl schopen dosáhnout výšky hodně přes 20 000m (nechci hledat přesná čísla, ale bude to klidně 21-22km do roku 1960, spíš tak 58) V podstatě až do příchodu Foxbatu to bylo jediné letadlo na druhé straně opony, které mohlo U-2 reálně ohrozit. Díky Lazuru a pokrokovějšímu zbraňovému systému mohl při perfektním navedení asi slušně zatopit :up:

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 12/6/2019, 22:31
od nine_mike
S Su-9 dosiahol Vladimír Sergejevič Iljušin (syn konštruktéra Iljušina a skúšobný pilot u Suchoja) niekoľko svetových rekordov, medzi inými aj maximálnu výšku letu 28 852 m a maximálnu výšku ustáleného horizontálneho letu 21 170 m.

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 12/6/2019, 22:45
od Skeptik
Veřejné zdroje skutečně popisují praktický dostup + 20.000 metrů.
Dokonce lze nalézt i detail, jak se na takovou výšku dostal.
Nejprve Su-9 vystoupal do základní výšky cca 10.000 metrů.
Pak rozhon na minimálně M 1,6 a plynulý přechod do stoupání.
Stoupání minimální rychlostí 1.100 km/h do velké výšky ... až kam to jde.
Jakmile se letoun začne propadat je nutno jej opět převést do horizontálního letu, což vede k rozhonu na cca M 1,9.
Pak lze zahájit poslední fázi stoupání s tím, že ve výšce 20.000 metrů nesměla rychlost klesnout pod M 1,7 ... jinak pád. Křídla Su-9 v této výšce prostě nedávala dost vztlaku.
Maximální dosažená výška byla 21.170 metrů.
Dynamický dostup bude samozřejmě větší.

Seabee,
nepleteš si to s Su-7? Tomu se udává dostup 15.000 až 18.500 metrů.

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 12/6/2019, 23:42
od Zemakt
A to mělo být ero v sériové/bojové konfiguraci?

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 13/6/2019, 06:40
od Skeptik
Horní popis je pro sériový vyzbrojený letoun.

Výška 21.170 m byla dosažena při pokusu o rekord = bylo to sériové letadlo, ale speciálně připravené pro tento pokus, tj. bez výzbroje a pouze s potřebným množstvím paliva pro dosažení výšky a předepsané době horizontálního letu v ní.

Sami Rusové ale uvádějí, že zásah ve výšce 20.000 m je velmi obtížný, protože letoun spotřebuje většinu paliva při stoupání a na vlastní zásah má jen velmi limitovanou zásobu paliva. Proti pomalému U-2 to nemusel být takový problém, tedy za předpokladu, že se U-2 bude pohybovat v blízkosti základny Su-9.

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 13/6/2019, 17:25
od seabee
cernakus píše:zapomínáš na rakety co nesl. Nějakých 6km dolet a dále na dynamický dostup, ten při rychlosti 1,5 mach by nějaké 2-3 kilometry přidal.
Ovšem pro záchyt to moc nebylo.


V příspěvku se ale píše, že nenesl nic!

Ale omlouvám se, SU-9 dosáhl světový rekord v dostupu 21.170 m - oficiálně registrovaný FAI. Takže literatura co jsem našel kecá: Wikipedia, Jiří Kučírek na http://www.military.cz i Encyklopedie letadel světa. Nechávám na uvážení, jak se mohla verze pro rekordní let lišit od sériové.

Zajímalo by mně ale, jak mohly syntetické krystaly zlepšit výkony sovětských raket - viz informace o čs. účasti. Spíš se domnívám, že určitou dobu byl problém v možnostech balistických výpočtů střeleckých radarů. Jestli do té doby (první přelet U-2 přes SSSR se odehrál 30.6. nebo 1.7. 1956, přes Polsko a NDR 19.6.1956) byly systémy schopny řídit střely proti cílům do výšek okolo 16 000 m, mohlo určitý čas matematikům a technikům trvat vytvořit správný algoritmus a systémy přeladit - zvlášť když nebylo na čem cvičit :D. Ozve se odborník?

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 13/6/2019, 17:32
od cernakus
Přiznám se, nečetl jsem pozorně, na co vlastně reaguješ. A tiše jsem doufal, že když už mi za uši dal kenavf, že to bude stačit :-)

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 13/6/2019, 19:04
od Skeptik
Ty hodnoty Su-9 na military.cz jsou celé trochu divné. Předpokládám, že pochází z nějakých historických odhadů. Třeba:
prázdná hmotnost je uvedena 8.750 kg, namísto 7.675 kg
maximální rychlost je uvedena 1.915 km/h, namísto 2.230 km/h
dolet bez PN je uveden 1.000 km, namísto 1.260 km
výkon motoru není uveden vůbec, namísto 6.800 kp / 9.600 kp

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 13/6/2019, 19:10
od Zemakt
Rekordní lety byly absolvovány na speciálech T-431 a T-405. První z nich dosáhl absolutního dostupu 28 852 m. Su-9 se skutečně s U-2 setkal, ale bylo to v hladině 17 500 m. Let v ustálené výšce 21 270 provedl Iljušin rovněž na speciálu T-431. Těch 20 000 m bylo reálných, ale podmínkou byl pilot s velkým P.

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 13/6/2019, 20:28
od Ataman
seabee píše:Nechávám na uvážení, jak se mohla verze pro rekordní let lišit od sériové.
Popsáno zde:
https://ruslet.webnode.cz/technika/rusk ... ishpot-b-/

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 13/6/2019, 21:03
od Zemakt
Bezva :up:

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 13/6/2019, 21:04
od Skeptik
A já blbec to louskal z ruského originálu :lol:

Re: Sestřelení letounu U2 nad Sverdlovskem roku 1960

PříspěvekNapsal: 13/6/2019, 21:30
od Zemakt
Jo a taky jsem někde četl, že Powerse měl sundal úplav od Su-9, když se míjeli na vstřícném kursu. Měl to být onen výše uvedený