Stránka 1 z 2

Gunship

PříspěvekNapsal: 6/6/2005, 20:03
od Haness
Už pod pojmem Gunship si po překladu schovává nápověda o těchto strojích: Gunship - zhruba by se to dalo přeložit jako "dělový člun"(tento název byl používán za 2. sv. války a byla jím pojmenována těžce vyzbrojená Me-109 Hainricha Bartelse a jiných es na takto vyzbrojených letounech Me-109,ale to už sme strocha mimo.

První zmínka o takovémto označování letadel se datuje asi do doby Vietnamské války kdy se takto začalo říkat vrtulníků UH-1 Iruquois,neboli známěji "Huey", tyto vrtulníky byli vyzbrojeny rotačními kanony, nebo granátomety ráže 40mm s 70mm raketami. Tyto vrtulníky byli takto upravovány z několika důvodů a to:

- v té době nebyl zatím jiný stroj který by byl schopný přímo podporovat pozemní jednotky, až do příchodu Cobry - a proto jako Gunship je letoun označován tehdy je-li klasické vojenské letadlo silně vyzbrojeno a upraveno a nejde aby se tak označovaly letadla přímo vyráběná pro tento druh boje, jako třeba jako ta Cobra což je bitevník!

- dalším důvodem je že ikdyž tehdy byla letadla používána pro přímou podporu boje,neměly takovou efektivitu při zásahu jako pomalu létající (a tudíž i lépe se orientující se vrtulníky), kdy se muselo trefovat velmi přesně vzhledem k "promíchání" nepřátel a vlastních vojáků.

- a také že (ikdyž je to jen velmi malý důvod) tyto vrtulníky mohly také přepravovat vojáky,kteří bu´dto stříleli težkými zbraněmi (M60 apod.) nebo se sami zapojili do boje čímž se Gunshipy UH-1 staly součástí "dopravy" vojáků.

UH-1 byly ve Vietnamu používány velmi hodně,ale jen do příchodu AH-1 Cobry které tuto úlohu převzaly.

pár techických údajů o UH-1B (Gunship):
Motor:T53-L-5 o výkonu 715 kW
max. rychlost: 235 Km/h
dolet:615 km


Ale takto byla/jsou označována i letadla a to upravený C-130 Herkules, který se touto úpravou přejmenoval na AC-130 Spectre.
Tento pozoruhodně vyzbrojený letoun se začal používat ve Vietnamu a je používán dodnes (samozřejmě vylepšován). tento letoun je vyzbrojen mnoha těžkými zbraněmi a to: Ve Vietnamu používaná verze:
-1 x houfnice ráže 105 mm
-1 x kanon Bofors ráže 40 mm
-2 x rotační kanón M61 ráže 20 mm
-2 x rotační kulomet ráže 7,62 mm

Všechny tyto zbraně jsou uloženy na levé straně a jsou vychýleny mírně dolů takže letoun se při střelbě stočí mírně na levou stranu čímž může cíl udržovat pod neustálou palbou,určitě si dokážete co to asi znamená "pod neustálou palbou" při takové výzbroji.Před předěláním byli s menším úspěchem a neoblibou u posádek používány stroje AC-47 a AC-119 pro tento účel - takže se takřka moc neosvědčili a proto byl zvolen jako "další" Herkules.
Zbraně byly zaměřovány primitivním infračerveným senzorem a pro osvícení cíle a jeho lepší zaměření sloužil světlomet o výkonu 20 kW, který mohl vyzařovat infračervené a ultrafialové záření a střelecký počítač. Stroje AC-130 se ve Vietnamu používaly tím způsobem že vzlétly a vyhledávali cíle sami,či na zavolání pěchotou, hodně pracovali společně s F-4 Phantomy které sloužili pro stíhací ochranu či jako stroje Wild Weasels které chránily AC-130 před raketami (pokud byla oblast takto nebezpečná), nebo s B-26 Invadery které za AC-130kami uzavírali cestu - tzn. že vybombardovali zbytky nepřátelských sil.

Dnes se AC-130 používán stejným způsobem,jen se podstatně změnily zaměřovací systémy a částečně zbraně.
Nové AC-130 zaměřují zbraně pomocí radarových či infračervených paprsků, velmi nově přes systém GPS kdy je na souřadnice vedena veškerá palba. Nezměnil se střelecký počítač a také pozorovatel který popřípadě upřesńoval zaměřování a souřadnice cílů.
Zbraně se změnily na tyto:
- 1x kanon GAU-12/U ráže 25 mm (3 000 nábojů)
- 1x kanon Bofors ráže 40 mm
- 1 x houfnice ráže 105 mm

:Zajímavostí u této houfnice je že se jedná u upravenou polních houfnici která se používá u klasicého dělostřelectva :wink:
Pro svou vlastní ochranu používá AC-130 množství výmetnic klamných cílů které sou rozmíštěny všude po letadle na křídech (na koncích a mezi motory),pod trupem. Dalším systémem vlastní ochryn jsou různé rušičky jako třeba ALQ-87 které mají za úkol zmást přilétající rakety a nebo skrýt jeho přítomnost úplně:)hlavně však znesnadit zaměření letadla vůbec. Motory jsou stíněny proti vyzařovaní tepelných výtokových trysek aby znesnadily navádění raket jako např. SA-7.
pár technických údajů:
-motor:4 x turbovrtulové motory Allison T-56-A-7 (3 020kW jeden)
-dolet: 3685 km
-max.rychlost: 612km/h v 10 000 metrech

Jako Gunshipy byly/jsou používány a zkoušeny mné stroje,např. vrtulníky OH-6 Cayuse,OV-10 Bronco, OH-57 Kiowa a jiné.

Letouny Gunship byly používány snad ve všech konfliktech které USA vedla, od Vietnamu přes Perský záliv,Bosnu,Afghánistán až nyní k Iráku.

Snad jsem na nic nezapoměl a všechno sem napsal, pokud byste měli nějaké otázky tak se hned ptejte :wink:


ObrázekObrázek

PříspěvekNapsal: 6/6/2005, 20:06
od Bruno
Dík za článek je to moj "libling" :wink:

PříspěvekNapsal: 6/6/2005, 21:01
od Bruno
Vo Vietname slúžil ešte aj AC-47 "Spooky"

ObrázekObrázek
Obrázek

PříspěvekNapsal: 6/6/2005, 21:02
od Haness
To jo,ale celkově pokud střílí všechny zbraně tak to musí být fakt "požitek" pro celé tělo a i pro letadlo...Pozorovatel musí mít zajímavý výhled...
Dostat se takovému letadlu do zaměřovače tak je hotovo taková ničivá síla to je fakt drsný, že to všechno narvali do jednoho letadla:)

PříspěvekNapsal: 6/6/2005, 21:09
od Haness
To ano ty museli být co nejdříve nahrazeny a to právě těmi AC-130.Vzhledem ke stavbě/konstrukci AC-47 která byla chatrná a na tehdejší poměry kdy na letadla stříleli vším toho moc nevydržela a taky u Spooky jů byl problém s tím že tedlo značně ničila palba zbraní tzn. že to celkově chvělo a jinak ničilo celý stroj.

PříspěvekNapsal: 6/6/2005, 21:14
od Haness
U těch klamných cílů by mě zajímala celková ochrana proti střelám vetší ráže jako třeba SAM - jestli by taková střela zachytila některý cíl nebo by i přes takovou bariéru proletěla - četl sem že u těch novějších modelů jsou ty ochrany proti odrazení klamných dipólů velké a střela sama je velmi stabilní při zásahu.

PříspěvekNapsal: 2/9/2005, 22:53
od mato
haness napsal: Gunship - zhruba by se to dalo přeložit jako "dělový člun"

:lol: :lol:

tiez treba spomenut ze sa vo vietname pouzivali na ostrelovenie "stesky"

PříspěvekNapsal: 3/9/2005, 08:55
od Haness
a co se ti nezdá na Gunship-u????? - neboj se já moc dobře vím co to znamená,ale tohle je standartní vojenské označování silně vyzbrojených letadel a vrtulníků které jakýkoliv způsobem útočí proti pozemním cílům,podporují vojáky atd.!

To s těma stezkama je pravda,nejčastějším působištěm byla Hočiminova stezka (Ho Chi Min) kde je také nárokováno nejvíce zničených vozidel,halvně během operace TET kdy se GUNSHIPy jevily jako jediný pořádný prostředek jak neustále ničit a hlavně tedy zastavovat masivní příliv severovietnamských armád,ikdyž proti tankům toho moc nezmohly ale ničení zásobovacích vozidel bylo hodně důležité.

PříspěvekNapsal: 3/9/2005, 09:03
od mato
a co se ti nezdá na Gunship-u????? -

proste niektore veci sa nepotrebuju preklad....co taky hotdog :wink:

ikdyž proti tankům toho moc nezmohly

hanesse...kolko mali severokorejci tankov? :roll:

PříspěvekNapsal: 3/9/2005, 09:32
od Haness
jo tak,tak to pak jo;)

tanků neměli ani moc,ale ani málo - de to vidět třeba když po tom co se dostali až k Saigonu tak severoVietnamci obklíčili měsato An Loc a to hlavně za pomoci svých tanků se kterými bojovaly stíhačky a Cobry,takže těch tanků měli "dostatek"!

PříspěvekNapsal: 3/9/2005, 09:46
od sa58
AC-130 má sice impozantní výzbroj, ale do oblasti přesycené PL prostředky je vyslání takového letadla dle mého názoru čirým šílenstvím. Severní Vietnam asi tenkrát neměl k dispozici ruční PLŘS STRELA, ty by dokázaly znepříjemnit život tomuto kolosu.

PříspěvekNapsal: 3/9/2005, 10:16
od Haness
Však právě proto se vysílaly AC-130 do oblasti té Hočiminovy stezky kde se severovietnamcům jevilo zřizování základem SAMů jako neopodstatněné vzhledem k jejich plánu rychlého postupu/průchodu touto oblastí do míst kde už je PVO zajištěna hodně dobře.

STRELY byly vyváženy do Vietnamu?? :shock: On ostatně pobyt s takovým monstrem v oblasti většího výskytu vojáků byl nebezpečný pže do takovýho letadla by ses dokázal trefit i hozeným šutrem :) A co pak mobilní ochrana = ZSU-Shilka,docela by mě zajímaly záznamy sestřelených AC-130 z Vietnamu.

Gunship

PříspěvekNapsal: 8/11/2005, 13:33
od Indy
No, na pra veci se zapomelo:

- prvni opravdovy gunship byl upraveny vrtulnik CH74
- primou bitevni podporu ve Vietnamu nejlip poskytovaly A1 Skyraidery, mely slusnou vydrz v oblasti cile a nesenou vyzbroj v te dobe nemohl zadny vrtulnik prekonat - 4x kanón M3 ráže 20 mm + 3 629 kg nákladu na 15 závěsnících(!!!). O tomhle letounu se moc nemluvi, ale jde o zrejme nejuspesnejsi letoun pouzivany v tomto konfliktu
- AC130 a podobne se pouzivaly pouze kdyz byla PVO protivnika eliminovana nebo zarusena (Intrudery, Raveny Wild Weassel)
- vetsina vietnamci pouzivanych tanku byly lehke vysadkove plovouci PT-76, vcelku snadna korist - prustrelna i pulpalcovym kulometem
- novejsi tanky dostali vietnamci az ve finale
- Tank sezhora tou 105mm houfnici neni problem znicit, spis trefit.
- AH1 Cobra mela na tanky jak FFAR, tak 20 mm kanon (pozdejsi verze)
- Shilka sla do vyzbroje v roce 56, kdy se dostala (a zda vubec) do VIetnamu nevim. Tehdejsi verze mely ucinny dostrel 2.500m (proto Tunguzska dostala rakety SA-19 s dosahem 8km a 30mm kanony). Pokud vite neco blizssiho, budu rad.

nahlik@iqnet.cz

Re: Gunship

PříspěvekNapsal: 8/11/2005, 13:37
od Indy
dodavam:

operacni latova hladina AC130 je vzdy nad dostrelem rucnich zbrani, a operovalo se predevsim v noci.

Pekne zpracovane je to na http://nam.wz.cz
- cituju:

Spectry, které létaly nad oblastí, kde se předpokládal možný výskyt protiletadlových raket SA-2, začaly nosit pod křídly rušící zařízení ALQ-87ECM. Další obranou proti ruským raketám SA-2 a SA-7 (raketa s infračerveným naváděním odpalovaná z ramene) byly výmetnice klamných cílů. Pod jedním křídlem byla výmetnice se světlicemi a pod druhým s chaffy (proužky hliníkové folie používané k rušení radarů). Také 20-ti kilowattový světlomet byl z důvodu nebezpečí raket s tepelným naváděním vyměněn za menší, s výkonem 2 kW. V roce 1972 si Spectry mohly během "Velikonoční invaze" vyzkoušet boj s tanky. Na ty mohly útočit samy, nebo je pomocí laserového značkovače zaměřit pro letadla nesoucí laserem naváděné pumy.

PříspěvekNapsal: 8/11/2005, 14:39
od Bruno
Zajímavá stránka... :idea: ale ide to trocha z tuha...

PříspěvekNapsal: 8/11/2005, 17:46
od Haness
Indy píše:No, na pra veci se zapomelo:

- prvni opravdovy gunship byl upraveny vrtulnik CH74
- primou bitevni podporu ve Vietnamu nejlip poskytovaly A1 Skyraidery, mely slusnou vydrz v oblasti cile a nesenou vyzbroj v te dobe nemohl zadny vrtulnik prekonat - 4x kanón M3 ráže 20 mm + 3 629 kg nákladu na 15 závěsnících(!!!). O tomhle letounu se moc nemluvi, ale jde o zrejme nejuspesnejsi letoun pouzivany v tomto konfliktu


Ano to máš pravdu,ale za Gunship jako takový je bráno upravené dopravní nebo civilní letadlo,zkrátka letadlo které bylo zprvu určeno k plnění naprosto jiných účelů,většinou takových které neměli mnoho spojeného s přímým bojem, takže není správné považovat za gunship bitevní letadlo jako třeba A1 Skyraider.

To ECM mělo údajně být schopné zmýlit střely velké ráže,pak poslední záchranou pak měly být na husto rozmístěné klamné cíle které taky byly větší aby vyzařovali podstaně větší teplo,pže taková kachna jako je Spectre je snadný cíl pro všechno.

takže díky za doplnění :wink:

PříspěvekNapsal: 3/6/2008, 11:19
od kacermiroslav
Jeden z prvních pokusů o vyzbrojení letounu těžkým dělem byl již za WW1, kdy byl na plovákovém letounu Curtis instalován bezzákluzový kanón ráže 47mm. Údajně při výstřelu z takového zbraně poklesla rychlost letounu natolik, že se ve vzduchu porpadl o cca 150m.

PříspěvekNapsal: 3/6/2008, 12:08
od Mantra
To je jako u A10 kdy při střelbě z rotačního kulometu klesá jeho rychlost o 140km/h.

PříspěvekNapsal: 3/6/2008, 15:42
od 1911
na margo terminu Gunship - ten vznikol na oznacenie ozbrojeneho transportneho lietadla bez ohlado na to ci je to lietadlo s pevnym alebo rotujucim kridlom... Tykalo sa to teda aj rozne dozbrojenych transportnych vrtulnikov...(analogicky guntruck je dodatocne ozbrojene nakladne auto) a odtial bol uz len kusok k tomu aby sa tym pojmom zacali oznacovat aj bitevne vrtulniky - predsa len UH1 a AH1 nemaju od seba prilis daleko... tie prve verzie AH1 boli v podstate placate UH1... inak v anglictine aby nedoslo k zmetku tak sa casto na oznacenie takehoto vrtulnika pouziva oznacenie "helicopter gunship"

PříspěvekNapsal: 3/6/2008, 17:07
od YAMATO
kacermiroslav píše:Jeden z prvních pokusů o vyzbrojení letounu těžkým dělem byl již za WW1, kdy byl na plovákovém letounu Curtis instalován bezzákluzový kanón ráže 47mm. Údajně při výstřelu z takového zbraně poklesla rychlost letounu natolik, že se ve vzduchu porpadl o cca 150m.


Proč by se to mělo stát při použití bezzákluzové zbraně?