Taktika vzdušného boje 4.část

Letadla, vrtulníky, výzbroj, bomby.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Taktika vzdušného boje 4.část

Příspěvek od Haness »

Moderní letectvo používá taktik které jsou daleko vyspělejší a zajišťují maximální bezpečnost pro svá letadla. Technika šla obrovským krokem dopředu takže o sobě protivníci ví doslova ještě když jsou na zemi.

Zavádějící taktiku používá ameriská letectvo a námořní letectvo (je to prostě jedna forma pro USAF). Začali s ní už ve válce ve Vietnamu a dnes ji pouze zdokonalují podle nových "trendu" válečné techniky. Jak už jsem psal o technice "kombinovaných" svazů tak to je ta technika která tvoří základní složku při jakémkoliv útoku.
Tahle takttika v moderním podání vypadá asi tak že vezmu útok třeba na nějaké letiště.
Takže pro základní útok a to zničení třeba hangárů s letadlama jsou potřeba útočné letadla, rychlé bombardéry (A-6 Intruder,F/A-18 Hornet,popř. SuperHornet aj.).Dále pak jako jejich zajištění stíhačky (F-14 Tomcat,F/A-18 Hornet aj.);letiště mívají obranu SAMů to znamená že jsou potřeba letadla pro vyřazení protivzdušné obrany protivníka /Wild weasels/ a to třeba F/A-18 Hornet;novou součástí ve kombinovaných svazech jsou letadla včasné výstrahy (E-2 Hawkeye) které udávají pozice nepřátelských letadel a navádí na ně stíhačky /když je nutno/;samozřejmě pak taky tankovací letadla (C-130 Herkules,KA-6D).

Takovýhle svaz je v moderním letectvu je hodně dobru záležitostí vzhledem k jeho účinnosti,když se na to člověk podívá z perspektivy USA tak moc států jim znepřáteleným nemá techniku na to aby takovýto svaz ohrozila; letadla včasné výstrahy "vidí" nepřátele na velkou dálku,stíhačky je navíc když začnou ohrožovat bombardéry dokáží pohotově sestřelit a letadla která zajiš´tují svaz proti raketám země-vzduch dokáží svaz proti této hrozbě dobře zajistit - - - takže není co řešit :D
To byla taktika jakou užívá letectvo USA, ale co ostatní státy?? Všechny státy NATO se v případě použití svého letectva snaží kombinovat tak aby se tento svaz dal použít také v jejich případě. Třeba jeden stát má wild weasly (Německo Tornada HMO),další třeba letadla včasné výstrahy atd atd. prostě to skombinují.
Něco podobného bylo vidět i ve válce v zálivu a to se jednalo o letadla USA, kdy společně s letouny USA letěly i další letouny koalice a to třeba Saudské F-15 - společně sestřelili několik migů.

Ruská taktika je poněkud jiná, rusövé se snaží už delší dobu vytvářet letadla taková aby se dala použít na co nejvíc úkolů najednou - o tom jak se jim to daří nebo ne by se dalo polemizovat,ale jako případ kdy se jim to skvěle podařilo je jejich nový "ptakopisk" Su-34 Flanker a od toho se odvíjí jejich taktika - - - co nejméně letdel musí splnit co nejvíce možných úkolů. To znamená že jejich svaz (jestli to tak můžu napsat je tvořen bitevníky /stíhacími bombardéry/ zajišťovanými hrstkou stíhaček.

Studená válka

O taktice států za studené války by se toho mohlo napsat hafo. Státy ketré stály proti sobě hlavně a to USA a SSSR. V případě ostatních států to bylo tak že v případě států pod nadvládou SSSR a to znamená komunismu se je sověti snažili vyzbrojit stejnou technikou a proti západním státům bylo zakračováno rázně,jak to bylo vidět třeba při potyčkách mezi našimi stíhačkami a americkými vrtulníky které létali u našich hranic s Německem.
Ale zpátky k tektice, byla taková že každý stát vlastnil jaderné zbraně a každý stát se snažil vyzbrojit svoje letectvo aby mohlo této hrozbě jednak čelit (rychlé stíhačky které by mohly sestřelit bombardéry druhé strany nesoucí jaderné zbraně a taky stíhačky které by mohly přímo sestřelit rakety mířící na daný stát) a taky aby tuto hrozbu mohli taky "činit" a to tak že se projektovali a stavěly velké bombardéry které by byly schopné nést jaderné zbraně,ale nebyly to jen velké bombardéry,ale třeba i větší letadla. Ikdyž s touto variantou se počítalo spíše míň pže základem byly odpalovací rampy balistických střel z pevniny,jenže obě strany se na hrozbu v podobě bombardérů připravovali více a taky se jí více báli podle toho taky vypadaly¨výtvory obrany (ruský Mig-31 např.),ale taky výtvory útoku (B-52).
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Opět je zde vidět názorně západní a východní způsob.

Západní specializace jednotlivých složek - nákladné, avšak účinné pro rychlé akce a bleskovou válku.

Východní - dlouhotrvající válka - víceúčelové stroje, výroba zajištuje stroje okamžitě - jsou k dispozici na frontě, přičemž se šetří zdroji, resp. spotřebka, ale ubijeme protivníka - rozrušíme jeho koordinaci, ruské stroje jsou schopni létat na všechno možný petrolej, kerosen atd. Základ je nenechat si vnutit způsob boje nepřítele, zavést boj tam kde mu bude specializace na obtíž, vyvést ho z rovnováhy ... narušit mu třeba jen jednu složku jeho systému a už mu to začne celé habrovat :lol:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

No bleskovou válku,spíše chtějí maximální jistotu účinnosti toho že se všechno povede s minimálníma ztrátama, kdežto ve východní taktice se už tak nějak počítá s možnýma ztrátama a nedostatkama.

"Základ je nenechat si vnutit způsob boje nepřítele, zavést boj tam kde mu bude specializace na obtíž, vyvést ho z rovnováhy": něco takového bylo vidět v Afghánistánu kdy se sovětské Su-25 zaměřovaly hlavně na útočení na jeskynní skrýše Mudžahedýnů a proto taky byla vytvořena nová puma spec. pro tyhle účely...
Nebo teďka v Čečensku kde ruská letadla létala ve dvojicích na "kontrolní" ozbrojené lety kdy stříleli na všechno nepřátelské a tím nedávali nepřátelům chvíli klidu - věděli že se čečenci budou muset zařídit podle tohohle - resp. začít se připravovat v případě těchto náhlých leteckých útoků - - - rusové si je v tomhle přizpůsobili podle sebe!
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Taktika vzdušného boje 4.část

Příspěvek od seabee »

Po nedávné prezentaci programu Skyborg, který má USAF přinést převrat do taktiky vzdušného boje a znamenat "novou generaci vzdušné převahy namísto nové generace letounu" zapojením dronů vybavených umělou inteligencí v úloze spolupracujících křídel (Loyal Wingman):

https://www.military.com/daily-news/202 ... -test.html

vydal Mitchell institute, "Think Tank" USAF, novou, méně radikální studii, která zdůrazňuje, že široké použití dronů s umělou inteligencí a dalších pokročilých technologií "pouze" znásobí sílu flotily ale nenahradí pátou generaci stíhacích letounů. Studie zdůrazňuje zařazení do výzbroje levných, opakovaně použitelných bezpilotních letounů, schopných vzletu a přistání bez potřeby použití klasických letištních ploch. To umožní USAF udržovat potřebné bojové kapacity na místech mimo dosah čínských a ruských útočných systémů. Schéma integrace komoponentů, od kterých si Mitchell Institute slibuje synergický efekt je následující:
Obrázek
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Taktika vzdušného boje 4.část

Příspěvek od seabee »

USAF provedly 29. dubna první let systému umělé inteligence Skyborg. Systém byl instalovaný jako součást avioniky dronu (UAV) Kratos UTAP-22 který startoval ze základny Tyndal AFB na floridě. Jedná se o první letový krok ve vývoji plně autonomního systému Loyal Wingman. Let trval dvě hodiny a deset minut a cílem bylo prověřit chování a bezpečnost systému, který má být schopen provádět bojovou činost bez zásahu pilota nebo pozemní obsluhy.

Kromě tří hlavních kontraktorů, kteří mají dodat své prototypy k letovým zkouškám - Kratos, Boeing a General atomics je do programu zapojeno množství salších dodavatelů, kteří vyvíjejí různé senzory, software, komunikační vypavení atd., například AeroVironment Inc., Autonodyne LLC, BAE System Controls Inc., Blue Force Technologies Inc., Fregata Systems Inc., Lockheed Martin Aeronautics Company, NextGen Aeronautics Inc., Northrop Grumman, Sierra Technical Services a Wichita State University.

Obrázek
Start Kratos UTAP-22 Zdroj: USAF
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Taktika vzdušného boje 4.část

Příspěvek od seabee »

V krátké době po výšeuvedeném startu provedly USAF 24.6. druhý let autonomního systému Skyborg, tentokrát na palubě dronu General Atomics MQ-20 Avenger. Kromě testování vlastních možností systému byla předmětem zkoušek ověření jeho snadná aplikace v různých nosičích. Parametry General Atomics MQ-20 Avenger se také více blíží k výkonům potřebným pro zkoušky systému Loyal wingman. V režimu dálkového ovládání pozemním operátorem byl proveden start a výstup do bezpečné výšky. Potom převzal řízení systém Skyborg.
Skyborg byl vyvinutý laboratořemi USAF - Air Force Research Laboratory - takže může být použit na platformách různých výrobců. Zkušební let trval cca dvě a půl hodiny.
Obrázek
MQ-20 Avenger před přistáním na Edwards AFB po zkušebním letu 24.6. Zdroj: General Atomics
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Taktika vzdušného boje 4.část

Příspěvek od seabee »

Představa taktiky a činnosti systému Skyborg
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Mitchell Institute illustration
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Taktika vzdušného boje 4.část

Příspěvek od seabee »

Letectvo zahajuje reorganizaci, Kendall varuje: "Na vyrovnání se Číně nám nezbývá čas.
V rámci "reoptimalizace" dochází ke změnám napříč celým ministerstvem letectví, od nových přístupů k výcviku až po zřízení úřadů na vysoké úrovni.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“