Projekt Habbakuk

Námořní technika všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Projekt Habbakuk

Příspěvek od Lord »

Obrázek

Habbakuk - projekt gigantické letadlové lodě z ledu!

Obrovská letadlová základna postavená z ledu! Odolná a nepotopitelná letadlová loď, počítána mimo jiné i pro invazi západních spojenců do Evropy. Idea prosazována lordem Mountbattenem, šéfem obojživelných operací Velké Británie. Délka lodě měla být 600 metrů, loď měla být postavena z bloků ledu, resp. se jednalo o hmotu celulózy s míchanou s vodou a další přísady. Testy prokázaly odolnost lepší než pancéřové pláty, navíc z materiálu kterého byl dostatek. V tropických oblastech by musela být loď chlazena, k tomuto účelu měl proudit útrobami lodě chladný vzduch. Churchill se o projekt velmi zajímal. Plovoucí letecká základna by stála asi 70 milionů dolarů. Ovšem Británie si nemohla dovolit vyhazovat peníze oknem, finance bylo efektivnější využít pro jiné projekty a účely.

Kdo byl prorok Habakuk?

Nářek národa se uplatňoval při prosebné bohoslužbě. Prorok byl prostředníkem mezi lidmi a Bohem. Habakuk měl zprostředkovávat zvrat nouzové situace. Habakuk tedy pronášel prosby Hospodinovi. Odpovědí na nářek a prosbu byl Boží výrok.

Zaposlouchejme se nyní do Habakukova nářku: Jak dlouho již volám o pomoc, Hospodine, - ty však neslyšíš; křičím k tobě: “Násilí!” - ty však nepomáháš.

Nářek, vyjádřený otázkou “jak dlouho?”, známe z některých žalmů. Vychází z dlouhodobé nouze a především z pocitu, že Bůh mlčí. Skutečnost, že Hospodin nezasahuje, je tím nepochopitelnější, že zvrat se očekává výhradně od něho. Pojem “násilí” vystihuje situaci. Může znamenat prolití krve nebo sociální bezpráví. Zvolat “násilí” mohlo znamenat žádost o ochranu. Prorok Habakuk si naříká na bezpráví a na Boží mlčení. Zdá se mu, že Bůh je nečinný, skrytý. Vůbec to není milý Pán Bůh.

Jméno Habbakuk vzniklo chybou v pravopise úředníka Ministerstva námořnictva, místo biblického jména Habakkuk, s dvěma – kk, to napsal s dvěma – bb. Volba tohoto jména měla prý být odkazem na ambiciózní cíl projektu.

Habakuk pronesl: „Já bych Vás naprosto ohromil, kdybych řekl co hodlám učinit v následujících dnech, že byste tomu nevěřili, dokonce i kdybych to řekl." ( Habakuk 1:5, NIV)


Top secret: Project Habbakuk and Pykrete

Účastníci strategické porady amerického a britského štábu v Quebeku se po sobě udiveně zadívali, když britský admirál lord Louis Earl Mountbatten nechal do zasedací síně dopravit dva bloky ledu. Překvapení a údiv se zvýšily, když ctihodný lord vystřelil ze své pistole do prvního kvádru a vzápětí i do druhého. První se rozpadl, od druhého se kulka odrazila. Dochovaný zápis konstatuje, že odražený projektil lehce zranil na noze admirála Ernesta Kinga. Tato drobná epizoda však nemohla zmenšit vzrušení přítomných, které dosáhlo vrcholu poté, když lord Mountbatten uspokojeně prohlásil, že druhý kvádr je z ledu speciálně upraveného a že z takového a žádného jiného ledu by měla být vyrobena obrovská válečná loď.

Porada se uskutečnila 15. srpna 1943, ale plán, který dostal označení Habakuk (Project Habbakuk) – podle jména biblického proroka se zrodil už v září 1942. Přišel s ním Geoffrey Pyke, bývalý špion a novinář, v té době už technický ředitel při hlavním stanu obojživelných spojeneckých operací. Obsáhlý návrh o 230 stranách textu a nákresů předložil v říjnu 1942 Mountbattenovi. Bylo to v době, kdy se nacistické ponorky staly vážnou hrozbou spojeneckým konvojům. V roce 1942 nasazovala nacistická Kriegsmarine admirála Dönitze až 140 ponorek a měsíční ztráty Spojenců dosahovaly průměrně 505 143 BRT. Například v souvislosti s vyloděním v Africe a s nedostatkem nafty vyvolaným útoky německých ponorek museli Spojenci až do ledna 1943 zastavit arktické konvoje do Murmansku. Především proto se zrodil projekt obří letadlové lodi Habakuk postavené … z ledu!

Geoffrey Pyke dal v krátkém čase dohromady tým odborníků. Mezi nimi byl i pozdější nositel Nobelovy ceny za chemii Max Perutz. Američané Herman Mark a Walter Hohenstein začátkem roku 1943 dokončili vývoj ledu s neobyčejnými mechanickými vlastnostmi. Stavební směs tvořilo 86 % vody a 14 % rozemleté celulózy a bavlny. Z této stavební hmoty měl být vytvarován obrovitý ledovec o délce 660 m, šířce 100 m a hmotnosti kolem dvou miliónů tun.

Stavební materiál vodou – vodou naředěná kaše – měl být nanášen ve vrstvách tlustých kolem jednoho centimetru a zmrazován chlazeným vzduchem z chladících agregátů. Roztátí zformovaných kvádrů měla zabraňovat zvláštní ochranná vrstva. Ledové stěny obrovité lodě měly být tlusté přes 12 centimetrů, chladící agregáty měly mít dostatečný výkon, aby zabránily roztátí i tropických vodách!

Admirál Mountbatten byl projektem okouzlen. Přesvědčil dokonce Winstona Churchilla, aby se přijel podívat na malý model budoucího plovoucího ostrova, který mu Pyke se svými spolupracovníky předvedl v neobvyklém zkušebním prostoru – ve vaně. Churchill tehdy prohlásil: „Přičítám vyzkoušení myšlenky velkou důležitost. Výhody takovému plovoucího ostrova, který by bylo možné využít jako leteckou základnu, jsou nepochybné, že se o nich nemusí diskutovat. Vůbec by nemělo být obtížné zařadit takový plovoucí ostrov do kterékoliv z našich připravovaných válečných operací …“

V květnu 1943 dokončovala skupina odborníků dvacetimetrový model lodě z ledu. V trupu byly tunely, do nichž chladící agregáty vháněly studený vzduch. Začátkem léta byla loď vyzkoušena na jezeru Patricia Lake v kanadském pohoří Rocky Mountains. Vojenští odborníci byli překvapeni spolehlivostí konstrukce, a hlavně tím, že proti všem předpokladům pesimistů, vyjadřovaný více či méně drsnými vtípky, zkušební model neroztál. Nad projektem se už začalo diskutovat o tom, kde všude bude moci Habakuk přispět ke zdaru válečných operací.

Mnozí si už představovali válečný kolos pohybující se rychlostí 7 uzlů. Podle předpokladů autorů projektu mělo posádku Habakuku tvořit 3 590 mužů. Přes dvě stovky pilotů měly z dlouhé ledové startovací dráhy vzlétat buď se dvěma stovkami jednomotorových anebo stovkou dvoumotorových strojů. Počítalo se i s tím, že Habakuk zasáhne jako plovoucí letiště při invazi Spojenců do Hitlerem obsazené Evropy. Na palubě neměly chybět ani nezbytné opravářské dílny, zásobárny pohonných hmot pro letadla a další technické zázemí.

Habakuk měl být poháněn 28 obrovitými šrouby a silnými dieselovými motory. Odpůrci projektu upozorňovali, že 60 metrů vysoká ledová hora nebude moci udržet kurz, že instalace lodních šroubů a kormidel s nezbytnými převodovými mechanismy bude v ledových stěnách značně nesnadná.

V červnu 1943 už bylo jasné, že Habakuk při invazi do Evropy nezasáhne. V srpnu se však na quebecké konferenci jednalo o nasazení Habakuku v bojích proti Japonsku. Lord Mountbatten se snažil o názornou ukázku. Obhajoval tvůrce projektu tím, že Habakuk byl nejenom nepotopitelný, ale proti jeho 12 metrů tlustým ledovým stěnám by byly konvenční dělové náboje, pumy a torpéda zcela bezmocné.

Prezident Roosevelt se prý nad projektem zcela vážně zamýšlel a nebyl nijak daleko od jeho schválení. O osudu Habakuku nakonec rozhodl prezidentův poradce V. Bush, který se projektu srdečně vysmál a přesvědčil prezidenta, že by stavba letadlové lodi byla zbytečným vyhazováním peněz. Nešlo totiž o lacinou záležitost. Britské prameny uváděly částku ve výši osmi až deseti miliónů liber, a to v roce 1943 byla obrovská suma.

Mezitím byl lord Mountbatten jmenován vrchním spojeneckým velitelem v Barmě a v říjnu Britové vybudovali velkou leteckou základnu na Azorách. Projekt Habakuk ztratil nejen svého velkého zastánce, ale i opodstatnění. Definitivně byl odmítnut 16. prosince 1943.


Odkazy:
http://www.combinedfleet.com/furashita/habbak_f.htm
http://www.combinedops.com/Pykrete.htm

Obrázek
Naposledy upravil(a) Lord dne 31/7/2005, 04:08, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Melkor
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 123
Registrován: 24/6/2005, 15:17
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Melkor »

Dost těžko si to představit, mylsle jsem, že takhle uhozený proéjekty měli jen Němci.
ObrázekObrázek

''Neskláním se před žádnou z vašich tištěných model. Ten, který v desateru přikazuje ne, je mým smrtelným nepřítelem!''
Ďábel
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Mountbatten byl taky maniak. Všichni velmoci maj "uhozený projekty". V době války to jen kvete! Vono zas taková základna by se hodila, kdyby spojenci nezískali absolutní vzdušnou převahu.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Zajímavé bylo umístění lodních šroubů. Jak je z připojeného obrázku patrné Habakuk byl poháněn 28 šrouby pomocí dieselových motorů, které byly umístěny na bocích lodě.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hauptsturmfuhrer
desátník
desátník
Příspěvky: 42
Registrován: 26/7/2005, 13:11
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hauptsturmfuhrer »

whoof.. dost cudny projekt. z toho ladu mala byt vyrobena komplet, alebo iba pancier? dost smiesna predstava ako hraju namornici v podpalubi hokej..
Meine Ehre heisst Treue
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

:mrgreen: ...připomíná to některé fantasmagorické německé projekty z konce války...kdoví, kolik takových šíleností plánovali Spojenci?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Viděl jsem v TV,myslím,že to bylo na Discovery Channel nebo National Geographic dokument kde hledali trosky,které zbyly po zkouškách.Dokonce se něco málo podařilo objevit na dně jezera.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Je to docela zajímavá konstrukce, ale měla mít jistě spoustu nedostatků. Já bych to spíš navrhl jako katamarán. Tím se zlepší stabilita, odpor a hlavně se ušetří hmotnost. Zmenšíly by se sice prostory v podpalubí, ale i tak by to bylo monstrum.

O něčem podobném se uvažuje v současnosti. Jen ne z ledu. Mezi tři plovoucí plošiny se připevní dva plovoucí mosty. Viděl sem to jak jinak v ABC :-)
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“